Skoda Octavia RS Combi 2.0tfsi vm.-07, feat Porsche, BSR, H&R, Enkei, Eibach...

Aloittaja Erno, 09.05.12 - klo:15:31

« edellinen - seuraava »

Erno

Syksyllä 2011 tuli aiheelliseksi auton vaihto, kun ooppelin kanssa alkoi mennä hermot. Hetken suunnittelun jälkeen tavoitteeksi selkeni farmarikori ja tehokkaan taloudellinen moottori. Vaihtoehtoja, niiden varustelua, ajettuja kilometrejä ja hintaa vertailtuani viivan alle jäi Octavia RS. Sopiva yksilö löytyi elokuun lopulla pääkaupunkiseudulla, musta, vuosimallia 2007 bensa-manuaali ja 82tkm mittarissa. Lähdettiin vaimon kanssa katsomaan autoa ja koeajolenkin jälkeen olin myytyä miestä. Auto oli pakko saada. Myyjän vaimo olisi mieluummin myynyt heidän uuden hankinnan, E60 Bemarin, koska Skodassa oli kuulemma kivempi varustelu (=ostoskassikoukut, joita ei bemarista löytyny)...  ;D Kotimatka olikin pelkkää hymyä takaisin Tampereelle.

Nyt on takana 13tkm ja todella tyytyväinen oon ollu. Aluksi hieman mietti, että tämän pitää viedä aika reippaasti bensaa verrattuna edelliseen kun tehot tuplaantu, mutta ei. Karvan yli 7l/100km on menny, vaikka happea tälle on annettu

Varusteluna on kattavan vakiovarustelun lisäksi ainakin Audience -stereoiden jatkeena Sound System, joka mukavoittaa 100km työmatkaa ja peruutustutka, joka oli takakulmissa olevista pikkunaarmuista päätellen ollut kovalla käytöllä edellisellä omistajalla.  :D Katselin takakontin maton alta varustelistaa, apuna http://igorweb.org/equidec/default.aspx ja tuo kertoi että tästä löytyisi oikein Servotronic :o, onkohan kyseessä vakiovaruste vai lisäherkku? Kun eikös noita nopeuden mukaan säätyviä ohjauksia ole vain niissä "paremmissa" malleissa ja niissäkin lisävarusteena?  :P

Auto on tällä hetkellä täysin vakio, mutta tarkoitus olisi jalostaa tästä radalla viihtyvä koirankuljetin. Eikös hyvin suunniteltu ole puoliksi ostettu?:D
Eli ostoslistaa kunhan rahoitus sallii:
- keveyden nimissä pysytään 17" vanteissa. Vaihtoehtoina 8" leveä OZ Alleggerita kultaisena (liikkeestä kertoivat, että tuollainen painasi ET:llä 45 vain 7,05kg) tai sitten yllätysvetona JDM-piireistä tuttu Enkei RPF1 7,5" leveänä ET:llä 48 keveyttä tuli, mutta Enkeit on kokoa 18x8"
- Alustaan tulisi näillä näkymin Bilstein B8 ja Eibachin Pro-Kit, joiden kaveriksi vielä Eibachin kallistuksenvakaajat. Tiet ovat sen verran huonossa kunnossa ettei viitsi matalempaa hankkia. ei tästäkään tullut suunniteltua, vaan H&R Monotube coiloverit.
- Wavetracin "lukkokeula" :D
Jos noilla ei pärjää niin sitten vika on kuskissa...  ;D

Lisäksi kun alkaavat tuota e85:sta myymään ympäri maata, niin tuosta voisi ohjelmoida alkoholisti. Ja mahdollisesti jotain muuta lisätehoa. Mutta ne jää nähtäväksi. Onneksi on aikomuksena pitää autoa sen verran pitkään, että eiköhän nämäkin suunnitelmat kerkeä jopa toteuttamaan.  :D

Kuvia laitan kunhan saan auton edustavan vahattuun kuntoon.

Alusta:
- H&R Monotube coiloverit
- Eibach kallistuksenvakaajat edessä ja takana

Jarrut:
- edessä Porschen 4mäntäset satulat, 350mm levyt Vagbremtechnic:in setti
- takana Golf R32:n satulat ja 310mm levyt
- HEL teräspunosletkut
- Ferodon DS2500 -jarrupalat edessä ja takana

Moottori:
- LOBA korkeapaine pumppu
- BSR downpipe
- DIY ilmanotto
- 034Motorsportin catch can
- Motest ohjelmointi

EDIT: Siistitty linkkejä ja listattu osat

nikob

Auto ilmeisesti pyörii sitten Tampereella päin?
Hyvältä kuulostaa suunnitelmat auton osalta. Ja kuvia vain esille kun saat otettua.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Erno

Lainaus käyttäjältä: nikob - 10.05.12 - klo:00:25
Auto ilmeisesti pyörii sitten Tampereella päin?

Tämä kesä menee akselilla Joensuu-Lieksa, mutta syksyllä näillä näkymin takaisin Tampereelle...

Erno

Eilisen illan puuhastelua, tästä aloitettiin



Ja tällainen lopputulos saatiin.



Kunhan saisi viikonloppuna aikaiseksi auton pesun.  :D

Enemmän tarinaa umpion vaihdosta.

Erno

Tänään kävin katsastamassa Ocun. Tuo vaihdettu sumuvalo näytti kuulemma hieman liian ylös, mutta muuten ei ollut mitään. Palkinnoksi päätin pestä auton...  :D







Pesun ainut miinus on noitten kiveniskemien parempi näkyvyys...

Erno

Eilen tuli 100tkm mittariin. On tuo kyllä hymyä aiheuttava laite...  ;D

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Erno - 16.06.12 - klo:21:53
Eilen tuli 100tkm mittariin. On tuo kyllä hymyä aiheuttava laite...  ;D


ja jos ja kun, käytät auton ohjelmoinnissa,niin hymyilyttää vielä enemmän ;)

Erno

Viime viikolla tuli sitten ostettua uudet talvirenkaat, kun viime talvena jäi jokaisesta renkaasta isolta alueelta nastoja Helsinki-Vantaan lentokentän Lentoparkin jäähän. Oli 4 viikon reissun jälkeen auto vanteita myöten jäähän "vajonnut", eli profiililla 205/55R16 11cm syvyydessä.  >:( Onneksi irrotuksessa ei hajonnut mitään ja seuraavalla kerralla katsoo pysäköintiruutunsa tarkemmin.

Mutta takaisin uusiin renkaisiin. Nokia Hakkapeliitta 7:t tuli alle Rengas-Sepon avustuksella hintaan 580 euroa, mielestäni aika mainio hinta kyseisistä renkaista kun on nähnyt samoja renkaita "tarjouksessa" yli 700 euroa. Renkaitten osalta maaottelu Suomi-Venäjä meni 2-2.  :D

Erno

#8
Eipä kerinnyt tänä kesänä toteuttaa alusta ja vanne -suunnitelmia, meni kesä liian nopeasti...
Mutta asiaan tulee parannus keväällä! :D

Hakkapeliitta 7:t alla, 111 444 km mittarissa. Kuurainen kuva  :D

Erno

Tuli eilen asennettua roiskeläpät eteen ja taakse, oli toinen etuläpistä repeytynyt ja uudet olivat pyöristetyillä reunoilla joten kaikki meni vaihtoon. Laitan kuvia sitten kun saan auton pestyä...

nikob

Lainaus käyttäjältä: Erno - 02.12.12 - klo:18:37
Tuli eilen asennettua roiskeläpät eteen ja taakse, oli toinen etuläpistä repeytynyt ja uudet olivat pyöristetyillä reunoilla joten kaikki meni vaihtoon. Laitan kuvia sitten kun saan auton pestyä...
Järkevä asennus, Suomessa on noi läpät ehdottomat.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Erno

Auto kävi 120tkm huollossa viime viikolla. Ja tuo Lieksan jäärata on tullut tutuksi (kts. viimeisin tankkaus 8)). Eivät osanneet poistaa huollossa tuota turvalukitusta, mutta onneksi vrsclub.fi:stä löyty asiantuntemusta MaxiDotin ominaisuuksista ja sain sen poistettua. Pitää paremmalla ajalla tutustua tuon MaxiDotin säätömahdollisuuksiin...

Erno

Kesä on tullut ja niin myös teedeeii:n myynti-osiossa kauppaamat kallistuksenvakaajat, jotka piti lunastaa. ;D




Kyseessä siis käyttämätön Eibachin kallistuksenvakaaja-setti, jossa on 26mm paksu etuvakaaja ja 23mm paksu takavakaaja. Molemmat on "säädettäviä" eli kaksi reikää päissä, joten kiinnityksellä voi vaikuttaa vakaajan jäykkyyteen. Seuraavana ostoslistalla on alustasarja ja sitten päästään asennushommiin. Pitää hankkia vakaajille englanninkieliset asennusohjeet. Syksyn ratapäivillä pitäisi olla sitten alustan kunnossa, joten hitaudesta ei voi autoa syyttää... :D

Erno

Osien haalinta alustaan jatkuu, tänään tuli tilattua cartuningpoint.de:stä H&R:n Monotubet. Hinta ei ollut mitenkään paha, 899 euroa. Sitten vielä pitäisi löytää Leon Cupra R:n etuiskareiden yläkumien ja laakereiden varaosanumerot. Vaihtuisivat samalla kun coiloverit ja kallistuksenvakaajat vaihtaa...

Ghzeit

Tätä topikkia seuraan mielenkiinnolla, keep us posted!  ;)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Erno

Ghzeit: Sinunkin topikkia tullut seurattua, tullut vain huomattua, että klubi-tarrat puuttuu -> vrsclub.fi  ;)

Katsotaan miten käy noiden yläkumien kanssa, vanhemman mallin Cupra R:n yläkumeista ykköskopan RS:ssä ja mkIV GTI:ssä löytyy juttuja netin täydeltä (mm. testaukset, että Cupra R:n kumit on 60% jämäkämmät kun alkuperäiset), mutta tämän korimallin ristisiitoksista en ole löytänyt mitään tietoa. Monotube-sarjan sarjanumero on kuitenkin sekä LCR:lle, että Octavia RS:lle sama...

Erno

H&R:n tarrat saapui tänään!!! ;D Niin ja niiden mukana neljä kuplamuoviin pakattua pötkylää jousineen... :P

Perjantaina sain vihdoin ja viimein osanumerot noille LCR:n osille ja tuli tilattua kyseiset osat Slamitilta, saa nähdä millainen toimitusaika noille osille on, mutta toivottavasti tulee tällä viikolla, koska viikonloppuna pitäisi asennella...

Erno

Oli Slamitin tilaus perjantaina edelleen vastaanotettu ja odottaa lähetystä...

Viikonlopun saldona saatiin kallistuksenvakaajat ja Monotubet asennettua. Lauantaina laitettiin takapää valmiiksi parissa tunnissa ilman ongelmia. Hyvillä mielin päätettiin jättää etupää sunnuntaille aamupäivä-hommiksi.

No ei mennyt ihan samalla tavalla kun Youtubessa: kallistuksenvakaajan kanssa meni parituntinen ja iskareiden yläpäiden yhteensä kuudesta pultista neljä korkkasi vastakappaleen samalla. Onneksi löytyi leikkauslaikkoja ja kone, ettei tarvinnut tarttua rautasahaan. Korkattujen kierteiden tilalle hitsattiin pultit ja kiinnitys on nyt muttereilla yläpuolelta, paitsi niiden kahden auenneen osalta. Edestä mitta vanteen keskeltä lokariin on 33cm ja takana 34cm. Tarkistan mitat vielä perjantaina ennen pyörien suuntausta ja jos kerkeisi muutoskatsastuksen hoitaa perjantaina. Saapi nähdä mitä mieltä katsuri on etuiskareiden kiinnityksestä...

Erno

Huomisen suunnitelma: pesun ja nelipyöräsuuntauksen kautta katsurin luo.

Uusia vanteita/spacereitä kaipaa...

Ghzeit

Muuttuiko miten Ocun käytös tuolla alustan overhaulilla? Kovasti kiinnostaa kun vastaava proggis alkaa pikkuhiljaa lähestyä.  ;)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Erno

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 19.07.13 - klo:11:44
Muuttuiko miten Ocun käytös tuolla alustan overhaulilla? Kovasti kiinnostaa kun vastaava proggis alkaa pikkuhiljaa lähestyä.  ;)

Vaikka ohjaus on alunperinkin kohtuu hyvä, se parani huomattavasti. Taitaa toimia nykyisin ajatuksen voimalla. ;D Mutkaan saa tulla aika surutta, ei ota kiinni tällä korkeudella. Elokuun lopussa ja syyskuun alussa katsotaan miten käyttäytyy radalla. :)

Ainut haitta tällä hetkellä on etuvakaajan linkit, jotka on liian pitkät ja välillä osuu vakaaja alatukivarteen. Siihen tulossa korjausta kunhan Slamit toimittaisi...

Erno

Radalla oli hauskaa, vaikka vähän pujottelutolppana siellä olinkin. Oli ensimmäinen, muttei viimenen kerta radalla  ;D







Erno

Päivitelläämpä tännekin pitkästä aikaa. Eli huolettomia kilometrejä on ollut lukuunottamatta yhtä jekkua, minkä auto teki emännälle kun kytkin alkoi temppuilla. Lopputulos siihen oli, että hinurilla korjaamolle ja korjaamo ei saa vikaa uusiutumaan. Toivottavasti ei enää uusiudu. ::)

Uutta osaa on kerääntynyt asennettavaksi, dogbone mounttia ja LCR:n/TT:n etuiskareiden ylälaakerit ja kiinnikkeet, kun edelliset otti vähän siipeen alustasarjan asennuksessa.

Sitten "hurjin" uudistus: ilmoitin halukkuuteni vRSclubin hallitukseen, vuoden ollut klubin jäsen. Valitsivat sitten minut suoraan yhdistyksen puheenjohtajaksi. 8)

Eli nyt kaikki Skodan RS-mallien omistajat jäsenhakemusta kehiin!! ;D

Erno

Tänään tuli Lieksan Renkaasta uudet kesärenkaat vanteineen. Vanteiksi halusin kevyet ja kohtuuhintaiset ja koska suunnitelmissa on ehkä päivittää jarrut Porschen satuloilla, niin tuli kerralla tilattua sellaiset joiden sisään ne mahtuvat kivuttomasta. Joten pari viikkoa sitten tilasin Enkein RPF1:set, kokona 18"x 8", ET 35 ja renkaiksi Continental CSC5:set  225/40 profiililla.

Paketti saapui tänään ja pitihän ne punnita, kuinka paljon tulee painonsäästöä.

Lommo on vähän pahassa paikassa, mutta vaaka näyttää 17,1kg. Aluksi epäilin luvun paikkansapitävyyttä, mutta vaaka näytti kaikille vanteille samaa ja toinenkin vaaka valehteli saman verran, niin pakkohan se oli uskoa. Netistä kun olen lukenut, että kyseisen koon vanne painaa 8,1kg ja rengas 11kg. Alkuperäinen 17-tuumainen vanne 225/45 renkaalla muistaakseni painoi 21-23kg.

Taidetaan olla Ton-1:n kanssa aika tasoissa kesärengas-settien painossa. :P

Erno

Sitten vähän kuvia vanteet alla. Auto tuli ruuvailtua kesäkorkeuteen, kierteitä on vielä molemmissa päissä jäljellä n. 2 cm, eli siis
"huonon tien paketti". ;D Nykyinen tunkki rajoitti myös korkeuden tuohon, viimeistään ensi keväällä tunkkiostoksille. 8)

Maalipinnassa on valitettavasti paljon elämisen jälkiä. :-\





Noiden vanteiden ET on kyllä mielestäni hyvin kohdallaan. ;D




Niin ja tuli punnittua nuo alkuperäiset kesävanteet renkaineen, paino oli 22kg eli siis 5 kg hukkapainoa poistettu per nurkka. :)

Erno

Piti viikonloppuna käydä kokeilemassa paljonko saa kelattua vauhtia seisovalla maililla. 218,2km/h tuli tulokseksi, joten olen tyytyväinen. Ensi vuonna kovempaa!  ;D

SpeedParty 2014 tulokset

Erno

Päivitetäämpä tännekin pitkästä aikaa.

Eli jarrut alkoivat olemaan uusia levyjä ja paloja vailla, joten hyvä aika päivittää ne oikein kunnolla. Eli tuli hankittua brittiläiseltä foorumilta käytetty Mov'it:n jarrusetti Porsche 911:sta satuloilla ja 340x32mm levyillä. Levyt oli entiset ja uudet olisi 670â,¬ kappaleelta, joten piti vähän muuttaa suunnitelmaa ja nyt olisi mersuun alunperin suunnitellut 350mm levyt sovitteineen kiikarissa, kunhan Vagbremtechnic vastaisi malleihin. Taakse on tulossa mk5 Golfin r32:n jarrut jotka ovat kuriirin kuljetuksessa paraikaa.

Erno

Tänään saatiin jotain pitkästä aikaa asennettua. Ryhmäkuva ennen.


ja ryhmäkuva jälkeen.

Lauantaina vieraillaan Motestilla..  ;D

210tkm jälkeen tuo bensapumpun kuppi oli aika kulunut. Keskellä oli jo valkoiseen vivahtavaa... :-\

Seurantaväliksi siis max 30tkm...

MiJuPe

Mistä tuo kuppi löytyy ja voiko sen käyttää helposti pois ja tarkistaa omasta misö kunnossa se on?
Skoda Octavia 2.0FSI elegance AUT. & Audi A4 B6 1.8t avant quattro

Ex.Skoda Octavia 2.0TFSI RS.

Erno

#29
Lainaus käyttäjältä: MiJuPe - 20.05.15 - klo:22:51
Mistä tuo kuppi löytyy ja voiko sen käyttää helposti pois ja tarkistaa omasta misö kunnossa se on?
Se löytyy koneen etupuolelta, ilmanoton tuloputken alta, bensapumpun ja nokka-akselin välistä.. Ei ole sinällään vaikea tarkistaa mikäli pysyy työkalut käsissä, irrotettavana on ilmanotto, 2 liitintä, 3 mutteria, 3 pulttia sekä päästää bensapainetta sellaisesta auton renkaan venttiilin tyyppisestä venttiilistä pumpussa.
Tässä hyvä asennusvideo. Annoin auton olla parkissa pari tuntia, niin ei tullut bensaa läheskään yhtä paljoa. Toi kuppi on parin kympin osa, jos menee rikki niin lasku on sitten tuhansissa.

Taitaa tuo tekniikka olla samanlainen molemmissa allekirjoituksesi autoissa. ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy