Rengaspaineet

Aloittaja ntix, 02.05.12 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

ntix

Joko en osaa katsoa oikeasta paikasta, mutta en löydä golfissa olevalle rengaskoolle painesuositusta mistään. Löydän vain sen yleismaailmallisen suosituksen eteen 2,2/2,4 ja taakse 2,4/2,9 kuormasta riippuen. Tuntuu vaan kovin matalille paineille äkkiseltään ajateltuna. Ja onko muka oikeasti samat paineet aina rengaskokoon katsomatta?

Mitä te suosittelisitte?

Alla michelin pilot sport 225/40/18.

Jos täällä jossain on jo tähän aiheeseen liittyvä keskustelu olemassa, niin siirtäkää ihmeessä sinne.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Wilburi

Rengasliikkeesä sanoivat nyt renkaanvaihdon yhteydessä, että 2,7 olisi oikea paine 245/35R19 renkaisiin. Kannattaa itse kokeilla, mikä on omaan mieleen hyvä rengaspaine. Eiköhän tuossa koossa se ole välillä 2,5-2,7?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Janneh

Täälä on 235/35/19 kumissa 3bar edessä ja takana

ntix

Rengasliikkeessä olivat tuikanneet paineet yli kolmen. Meteli sisällä oli melkoinen ja ajattelin tiputella paineet noihin "ohjearvoihin". Melu pieneni, mutta autosta tuli kamala ajaa. Paineet nostettiin sitten eteen 2,5 ja taakse 2,8. Eikä vieläkään tunnu oikein mieluisalta. Se yli kolmen baarin paine vaan tuntuu niin kovin korkealle, mutta tuntui parhaimmalta ratin takaa (jos melua ei huomioida).

Sillä tässä utelen millaisia muut pitävät, josko sieltä löytyisi se kultainen keskitie.

Ton-1

Luulenpa että alueelta 2,5 - 3,0 bar löytyy se oikea paine riippuen hieman renkaasta, omasta mieltymyksestä ja ( kun variant kyseessä) siitä kuljettamastasi tavaramäärästä, jonkun renkaan rullaaminen voi olla pienestä paineenvaihtelusta kiinni. Oma autoni (sedan) kulkee miltei aina tyhjänä joten mulla edessä paineet ( pikkasen korkeammat renkaat) korkeammat ( 2,8 / 2,7) kuin takana, variantissa tilanne hieman toinen.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Kasis

Hemmtti että menee hermo noihin huoltamoiden päin persettä näyttäviin ilmanpainemittareihin. Yksi näytti hikiseen 2.2bar ja kotona testasin Michelinin digimittarilla yli 3barin paineet.  :o
Pikkuisen alkoi kalvamaan, että näyttääkö Michelinin mittarikaan oikein.  ???
Scirocco & VI Golf Variant

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 02.05.12 - klo:22:15
Hemmtti että menee hermo noihin huoltamoiden päin persettä näyttäviin ilmanpainemittareihin. Yksi näytti hikiseen 2.2bar ja kotona testasin Michelinin digimittarilla yli 3barin paineet.  :o
Pikkuisen alkoi kalvamaan, että näyttääkö Michelinin mittarikaan oikein.  ???

Käy vielä jossain muualla mittaamassa niin todennäköisesti selviää kumpi on oikeassa. Tai lähemmäs oikein. ;)

seaflyer

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 02.05.12 - klo:21:53
Rengasliikkeesä sanoivat nyt renkaanvaihdon yhteydessä, että 2,7 olisi oikea paine 245/35R19 renkaisiin. Kannattaa itse kokeilla, mikä on omaan mieleen hyvä rengaspaine. Eiköhän tuossa koossa se ole välillä 2,5-2,7?

Mulle suositeltiin n. 2,8 saman kokoiseen Hankookin renkaisiin joten kuulostaa aika oikealta. Pari kesää mentiin niillä. Todella miellyttävät renkaat oli ainakin noilla paineilla.

AP

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 02.05.12 - klo:22:25
Käy vielä jossain muualla mittaamassa niin todennäköisesti selviää kumpi on oikeassa. Tai lähemmäs oikein. ;)

Kannattaa käydä rengasliikkeessä kokeilemassa, varmistaa vielä vaikka onko mittari uusi/kalibroitu lähiaikoina.. (Kalibroidaanko/testataankohan noita edes?). Jokatapauksessa siellä vehkeet varmaan paremmassa kunnossa kuin huoltiksilla..
A4 2.0TdiQ avant 2018

ntix

Tuo on kyllä totta, että huoltamoiden rengasmittarit näyttää mitä sattuu. Melkein kannattaisi käydä useammalla ja laskea keskiarvo?  :-\

Samalla kun käyn ostamassa itselleni uuden painemittarin (Michelin mielessä), niin voisi huvin ja urheilun ostaa jonkun halvan rimpulan ja verrata eroaako kahden mittarin antamat lukemat miten paljon. Jos sitten saisi riittävän skeptisen mielen kaikkia painemittareita kohtaan.

Soitin päivällä myös rengasliikkeeseen ja utelin mitä paineita ne suosittelisi tälle rengastus-/autoyhdistelmälle. Herran henkilökohtainen mielipide oli, että 2,6 eteen ja 2,8 taakse. Siinä tapauksessa oma viimeisin arvaus 2,5/2,8 ei hirveästi heittänyt.

nikob

Itse pidän Fabian vakiokoon renkaissa 2,8 painetta.
Koko siis 205/40R17
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Vankka

Itse nykäsin 3c sedan passatin rattaisiin 2.8bar. Mulla on ollut ongelmaa et renkaat kuluu sisäpinnasta. Nelipyöräsuuntaus tehty.

EDIT: Renkaan koko unohtu eli 215/55R16
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

firstvw

Moitin Hertzin Opel Astraa kiikkeräksi ja ajattelin lisätä kumeihin paineita. Kummeissa oli uskomattomat paineet, 3.5bar edessä ja 3.2bar takana. Laskin uskottavammalle tasolle (3.0/2.8 kun ei huoltsikan mittarista oikein tiedä) ja ajettavuus parani huomatavasti. Kumeina siis jotkut 205/55?/16

nikob

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 08.05.12 - klo:12:25
Itse nykäsin 3c sedan passatin rattaisiin 2.8bar. Mulla on ollut ongelmaa et renkaat kuluu sisäpinnasta. Nelipyöräsuuntaus tehty.
Jos keskeltä kuluu niin liikaa painetta luulis olevan.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

automaattori

Yeti 1.8TSI 4x4 Noksu Bluet 225/50/17" 2.7bar kaikissa renkaissa ja hyvältä tuntuu. Ajattelin ajaa kesään asti näin ja sitten kokeilla 2.8:aa tai jopa 3:a.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Vankka

Rengas painesta tuli mieleen mythbusters testas joskus rengaspaineiden vaikutusta kulutkseen. Liian pienet paineet nosti kulutusta 6% kun taas liian kovat paineet laski noin 1.5%. Vertailu tehtiin auton valmistajan (?) suosituksiin. Paine-eroja en enään muista.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Killer

Ite laitoin omaan 3C farkkuun 225/40/18 renkaisiin muistaakseni 2.9 molempiin päihin. Liikkeessä oli laitettu 2.2 kaikkii, oli pehmeä ja mukava mutta kovassa tuulessa maantiellä tuntui levottomalta. Nyt huomattavasti parempi ja tuntuu kuin rullais kevyemmin.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Superb lb L&K 2.0T 4x4 -18
ex: Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

1.8 "APR" Q

Mulla on 235/35 19-tuumaisissa takana ja edessä tasan 3 ja olen tyytyväinen noihin...hiukan on äänekkäät,mutta jämäkkyyttä ja tukevuutta on hyvin ja vierintävastuskin ihan hyvällä tasolla...
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

dosetti

205/55/16 ja paineet laitoin 2,6-2,7bar. Käsittääkseni tämän päivän renkailla ei liian kovilla paineilla saa rengasta kovin helposti kulumaan väärin. Ennemmin pikkuisen liian kovat kuin matalat paineet. Mittarit on kyllä näillä "huolto"asemilla ihan paskoja.

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 10.05.12 - klo:06:00
205/55/16 ja paineet laitoin 2,6-2,7bar. Käsittääkseni tämän päivän renkailla ei liian kovilla paineilla saa rengasta kovin helposti kulumaan väärin. Ennemmin pikkuisen liian kovat kuin matalat paineet. Mittarit on kyllä näillä "huolto"asemilla ihan paskoja.
Itse laitoin myös 2,6bar joka nurkkaan. Varmaan talvinakkeihin 215/55/16 tulee laitettua sitten 2,7bar.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 10.05.12 - klo:06:00

No velipojalla kävi toissa kesänä keissi missä paskan huoltsikka mittarin ja lämmenneiden kelien summana renkaista löytyi 3.5 - 4.0 bar. Oli ihmetellyt kui auto tuntuu niin kovalta. Noh paineiden normalsoitua noilla kumeilla ajoi about kuukauden. Kuluivat keskeltä ihan silmissä. Jotain vauriota oli siis tapahtunut. Renkaina 225/45/17. Pirelli P Zerot.

Kale

Tuli hankittua tuommoinen parinkympin metabo niin ei tarvi enää huoltsikalla käydä paineita tsekkaamassa. Varsinkin kun lähihuoltoaseman laitteet ovat olleet monta kertaa rikki vandalismin takia. RF200 olisi ollut kalibroitu mutta kommenttien mukaan RF100:llakin pärjää.
http://www.amazon.de/Metabo-0901026742-Reifenf%C3%BCllme%C3%9Fger%C3%A4t-RF-100/dp/B00068WQKI/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1336647782&sr=8-1

hessu

Millaista rengas painetta suosittelette 235/30 vanne 20"x9.0" ??

jusba31

Lainaus käyttäjältä: hessu - 31.05.12 - klo:17:57
Millaista rengas painetta suosittelette 235/30 vanne 20"x9.0" ??

Itelläni on 245/35/20 kumeissa 2.8bar ja tuntuu aika sopivalta.

hessu

Ok laitoin hieman yli 3 bar niin tuntuu kyllä aika kovalta.

Tonto

Mitäs paineita ootte käyttänyt 215/40/17 renkaissa? Autona Polo Gti 2011.

MLu___

Miksihän valmistajat suosittelevat normaalikuormalle n. 2,2 barin paineita, jos "sopiva" paine on lähempänä kolmea?

pomo

Sehän riippuu renkaan merkistä ja niin monesta tekijästä, että maku asia. Toisaalta, harvemmassa autossa löytyy "suosituksia" nykypäivän muodin mukaisille leveile ja matalille renkaille.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Tonto - 06.08.12 - klo:17:38
Mitäs paineita ootte käyttänyt 215/40/17 renkaissa? Autona Polo Gti 2011.

Mulla ibizassa 2.8-3.0.

Eikös se nykyään(viimoset parikyt vuotta(?)) ole ollut niin että liian matalat paineet kuluttaa keskeltä.

"Liian korkea tai matala rengaspaine voi aiheuttaa renkaan epätasaista kulumista. Vanhanaikaiset ristikudosrenkaat kuluvat keskeltä jos paine on liian korkea ja reunoilta jos paine on liian matala,[3][4] nykyaikaisissa teräsvyörenkaissa liian pieni rengaspaine kuluttaa rengasta keskeltä ja liian suuri paine reunoilta.[5][6][7][8][9] Joten on tärkeää, että rengaspaineita tarkkaillaan ja ne pidetään oikeassa paineessa kuorman ja rengastyypin mukaan."
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy