Octavian nostokohta hallitunkilla?

Aloittaja TSIoctavia, 10.04.12 - klo:20:29

« edellinen - seuraava »

TSIoctavia

Mistähän kohtaa auton uskaltaisi nostaa hallitunkilla? Oviaukoissa on merkit nostokohdasta, mutta ei oikein sopivan kokosta tasasta kohtaa pohjasta löydy mihin tunkin ja puupalan saisi sovitettua. Varsinkin auton etuosa on todella hyvin muovilla suojattu.

Ilmeisesti tosta kuvan luiskasta ei kannata nostaa, kuin auton vakiotunkilla jos semmonen sattuu olemaan, vai miten?

kanada

Itsekin pohdin tuota samaa asiaa aiemmin. Pähkäiltyäni tovin päätin kokeilla tuosta saumasta ja olen noita Octavioita nyt useamman nostanut hallitunkilla ilman ongelmaa. Riittävän pitkä laudanpätkä tunkin ja rungon väliin vain painoa jakamaan ja kolmion kohdalta tunkki alle. Ongelmia ei ole tullut. Kauempaa auton kyljestä ei tosiaan tuosta kolmion kohdalta oikein tahdo löytyä mitään tukevaa nostokohtaa.  :-\

Zaasa

Edellisestä Ocusta nostin hallitunkilla kumitalla välissä kuvan kohdasta,kantti taipui :(
En nosta RäSää hallitunkilla.

peteko

Ite olen nostanut vastaavaa Ocua ilman mitään vaurioita juuri tuosta luiskasta, käyttäen hallitunkkia + Bilteman kumista "Jackpadia". Jackpadin olen asettanut tarkalleen keskelle tuota luiskaa (uloketta) helmassa. Alustana tasainen betonilattia. Hallitunkki vetää sivulle päin jos asetat tunkin 90 asteen kulmaan helmaan nähden, siksi olen itse laittanut tunkin reilusti "vinoon" helman suuntaisesti niin paljonkun mahdollista jottei helma väänny. No hyvin on mennyt jo useat nostot. Joillakin on ollut ongelmia tässä ja helma mennyt kieroon, eli kannattaa miettiä tarkkaan miten tekee. Niin ja tunkin hyvä päästä vapaasti liukumaan noston aikana (käytä tasaista betoni/asfalttialustaa).

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 10.04.12 - klo:21:03
Edellisestä Ocusta nostin hallitunkilla kumitalla välissä kuvan kohdasta,kantti taipui :(
En nosta RäSää hallitunkilla.

Samoin kävi mulla edellisen Ocun kanssa ja sen jälkeen en ole hallitunkilla näitä nostellut, jos on pakko tunkata niin nostan tukivarren kiinnityspisteen kohdalta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jarsiv

Ajattelin kanssa hylätä tuon hallitunkki+sepelipihan.

Taitaa haitaritunkilla nousta nätimmin, eikä tarvitse pelätä reunan taittumista? Kakkosnelonen taitaa olla hyvä välikappale?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

malfean

Onnistuneesti nostettu octaviaa ajamalla se kahden kakkosnelosen päälle ja nostamalla hallitunkilla edessä alaripustuksen takimmista kiinnikkeistä.
Takaata samalla tavalla tai vastoin ohjeita vetokoukun kautta...

Ekan nostoyrityksen jälkeen kanttauksesta, ei tarvinnut enää kokeilla.

Miten helvetissä on jätettu laittamatta tuettua kohtaa helmaan?
Moni muu merkki on hoitanut tuon vahvistetulla tasaisella nostokohdalla.
"Se että muutan mielipiteitäni, ei tarkoita että olisin väärässä."

Kaivosmies

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 10.04.12 - klo:21:25
Ajattelin kanssa hylätä tuon hallitunkki+sepelipihan.

Joskus on tullut käytettyä sepelipihalla operoidessa tunkin alla "sopivan vahvaa" vesivanerilevyä, jonka päällä tunkki voi liikkua suunnitellusti oikeaan asentoon. Yleensä tulee nostettua puoli kerrallaan kahdella hallitunkilla. Kunnolliset tunkit ovat halpoja, ainakin suhteessa mahdollisiin vahinkoihin (vanhat viisaudet väärässä paikassa säästämisestä on itsekin nähty).

Dissection

Joo, on tosi hankala nostella hallitunkilla mut muuta ei oo, mul on kantit vääntyneet jo monta kertaa ja tänään tais vääntyä jo ulompaa helmaa kun käytin jack padia, no ihan sama mulle kun ei niitä näe eikä tuu kateltua muuten. Miksi ihmeessä ei oo mtn kunnon kiinnityskohtaa!???

Emil

Nuolen kohdalta kantista olen nostanut menestyksekkäästi, hallitunkilla jonka päällä kumipala (jackpad). Samasta kohtaa nostavat rengasliikkeessä, ja kaiketi huollossakin. Pylväsnosturilla nostin juuri menneenä viikonloppuna samoista paikoista, eikä vääntynyt mikään.

On siellä jokin tukipelti siinä kohtaa mun mielestä, kunhan oikeasta kohdasta, eli nuolen kohdalta nostaa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

ATM

Edelleenkin antaisin vinkiksi vaikka jääkiekon, johon pöytäsirkkelillä sopivanlevyinen ura. Ura kanttikohtaan ja kiekko pysyy oikeassa asennossa eikä luistele. Halpa ja toimiva ratkaisu.

Ocu_P

Olen tätä itsekin mietiskellyt myös muiden autojen kuin Ocun kanssa ja koko hallitunkki on jäänyt hankkimattakin. Aina on noussut haitaritunkilla ongelmitta ja vaurioitta, vaikkakin vähän vaivalloisesti. Tulevana viikonloppuna on varmaan se aika vuodesta Ocun osalta. :)

Passatti

Taitaa sama kohta olla Passatissa mistä nostaa? Viikonlopulla pitsi vaihdella renkaat .Hallitunkki on minullakin.Pitää vaan olla tarkkana miten sen tunkin sinne tungen.
Always lead, never follow

Claves

Ocun nostokohdista olen nostanut hallitunkilla ilman vaurioita. Jack pad nyt käytössä, aiemmin "pehmustelin" riittävän paksulla sanomalehdellä.

Emil

Missä autossa muuten on tasainen nostokohta? Ainahan autoja on tuosta kantista nosteltu, merkistä riippumatta. Tosin ei suoraan hallitunkilla, vaan joko lauta, tai kuminpala välissä. Kumi on siitä parempi, ettei niin herkästi halkea. Eihän sen helmakotelon tasaista kohtaa ole tarkoitettukaan kestämään nostamista. Tosin pehmeä kumin pala sattaa osua myös helmakotelon tasaiseen osaan, mutta varsinainen nostovoima silloinkin kohdistuu siihen kanttiin.

Itse asiassa ohjekirjassa on kerrottu miten auto nostetaan, jos joku haluaa itse asian varmistaa. Sieltä olen sen nostokohdan tarkastanut tämän Octaviankin suhteen.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Emil

Ainiin, kun nostaa etummaisesta nostokohdasta riittävän paljon, niin saa samalla takapyöränkin ilmaan. Taisi olla niin, että jos hallitunkki ei noston aikana syystä tai toisesta pääse liikkumaan, niin toisen puolen etupyörä liukuu asvaltillakin riittävästi, ettei kantti taivu.

Nyt alkoikin kiinnostamaan, että jos kantin on joku saanut taipumaan, niin onko tullut nostettua nuolen osoittamalta kohdalta? Se nuoli löytyy sieltä kynnyskotelosta, kun oven avaa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Emil - 11.04.12 - klo:13:43
Ainiin, kun nostaa etummaisesta nostokohdasta riittävän paljon, niin saa samalla takapyöränkin ilmaan. Taisi olla niin, että jos hallitunkki ei noston aikana syystä tai toisesta pääse liikkumaan, niin toisen puolen etupyörä liukuu asvaltillakin riittävästi, ettei kantti taivu.

Nyt alkoikin kiinnostamaan, että jos kantin on joku saanut taipumaan, niin onko tullut nostettua nuolen osoittamalta kohdalta? Se nuoli löytyy sieltä kynnyskotelosta, kun oven avaa.

Monestikohan tämä pitää sanoa ::) Merkin kohdalta kumitalla välissä asfalttipihalla hallitunkilla, kurttuun meni.

Emil

Mikähän siinä sitten voi olla, jos toinen onnistuu, ja toinen ei.  :P

tet

Olen Golfissa silmäillyt tuota nostokohtaa ja todennut, että auton omalla tunkilla paino ei tule juuri lainkaan tuon "kantin" varaan vaan sen paksun "runkopalkin" tms. kotelon joka siinä nuolen kohdalla kantin takana lymyilee. Ilmeisesti näin on tarkoitettukin, eli sieltä takana olevasta palkista pitäisi nostaa. Ocussa voi toki olla muunlainen rakenne, mutta aika samanlaiselle näyttää tuossa kuvassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tupo

LainaaMikähän siinä sitten voi olla, jos toinen onnistuu, ja toinen ei.
Jollakin on joskus tuuria - toisella ei aina. Itsekin olen nostellut erästä riisikuppia monta kertaa noista merkityistä kohdista hallitunkilla asfaltilla ilman ongelmia. Viimeksi renkaita vaihtaessani yksi "kantti" kuitenkin antoi periksi ja painui kasaan. Se on joskus "pienestä kiinni".

SKL

Karvis

Lainaus käyttäjältä: SKL - 11.04.12 - klo:17:35
http://www.briskoda.net/forums/topic/175461-official-vehicle-jacking-points/

Elikkäs nostakaa oikeasta kohdasta, niin ei mene helmat kurttuun...  ::)

Muuten hyvä mutta ohje koskee ykköskoppasta Ocua, jos en väärin muista niin noillamain on Ocu II:ssa pohjamuovit.

SKL

Joo huomasin saman, mutta en jaksanna ottaa poiskaan. Juu muovithan siellä on pohjassa. Syksyllä tosin nostin ihan helmoista tasaisella betonilattialla jossa tunkki liikkuu tarvittaessa helposti ja kera jackpädien kanssa onnistui ihan kivutta ja taipuilematta. No ehkä tuo on jo talven aikanä mätinyt niin paljon, että helmat on jo pehmeät.  ;D

TSIoctavia

Kävin kysymässä nostokohtaa myös paikallisesta merkkihuollosta ja sanovat juurikin tuon kuvan kantin olevan nostamista varten. Aikasemmissa Octavian vuosimalleissa se nostokohta on kuulemma lovella merkattu siihen kanttiin ja saattaa olla vahvistettu toisin kuin näissä uudemmissa.

Laitoin lankunpätkän suojaksi ja nostin nuolenkohdalta ja asfaltti pihalla. En kuitenkaan välttynyt vääntyneeltä kantilta ja toiselta puolen läks maalit niin, että pelti paistoi kirkkaana. Takarenkaitten kohdalla vältyin vaurioilta kun en nostanut kantista vaan sieltä vähän sisempää löysin tasasen vahvan oloisen kohdan, josta nostin. Tässä tapauksessa pehmusteena käytin jääkiekkoa, kun ei täältä paikallisesta varaosaliikkeestä löytynyt jackpadejä.

Enemmän oikeastaan harmittaa se maalin ja mahdollisen suoja-aineen irtoaminen. Edellisestä autosta oli tosin jäänyt paikkamaalia ja pistin sitä pari kerrosta, jottei ruoste heti tarttuisi.

Pitää kattoo jos ostas ihan oikeen värisävyn tohon vaikka kiveniskujen varallekin. Saattaa olla myös, että pitäs hommata se alkuperänen tunkki jos sillä muutamat nostot sais tehtyä tulevaisuudessa ilman lisävaurioita. Mutta oli se vaan edellisessä kiesissä helppo nostaa kun koko matkalla renkaitten välissä meni runkopalkki ja ihan tasanen. Sai vaikka keskelle palkkia laittaa tunkin ja yhdellä nostolla vaihtaa etu ja takapyörän.

Ouzi

Helma reunasta ei kannata nostaa. Itse nostin hallitunkilla ja jackpadilla tuosta reunasta ja sehän vääntyi ja maali lohkesi. No metroauto oikaisi sen ja massasi. Hintaa tais tulla 160-170e. Nykyisin nostan audi A4 B7 tunkilla. Pitäs jostain romikselta hankkia oma VAG tunkki. Vaikka ei nuokaan hyviä ole niin ei ole vahinkoa syntynyt ikinään auton omalla tunkilla.  Kyllä tuon nyt pitäs saada nostettua hallitunkillakin. Mut menee se noinkin  ;)

Podexter

Itsen olen nostellut entisessä Räsässä ja nyk.CC:ssä edestä tukivarren sisemmästä kiinnityskohdasta(vaatii tunkin ujuttamista auton alle),mutta takanostopaikkana helpompi lattea jousen "alakuppi" eli paikka,johon jousi kiinnittyy alapäästään. Paikka on kuin tehty Jackpadille.
VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: TSIoctavia - 11.04.12 - klo:18:51
Kävin kysymässä nostokohtaa myös paikallisesta merkkihuollosta ja sanovat juurikin tuon kuvan kantin olevan nostamista varten.
Ei tosiaankaan ole kantti nostamista varten ??? Kantin kohdalta kyllä nostetaan,auton omassa tunkissa kolo kanttia varten.Kantti ei pääse pohjaamaan tunkkiin alkuperäisessä tunkissa.

jarsiv

Bilteman saksitunkissa on kovaa kumia oleva ura, joka sopinee noihin nostokohtiin hyvin.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 11.04.12 - klo:19:27
Bilteman saksitunkissa on kovaa kumia oleva ura, joka sopinee noihin nostokohtiin hyvin.
Samainen tunkki itsellänikin,hiukan hutera käytössä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy