Auton tulppien vaihto maksoi 540 euroa tunnilta

Aloittaja Golfauto, 19.03.12 - klo:21:16

« edellinen - seuraava »

Q8

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 21.03.12 - klo:07:47
Toki, mutta eihän putkmies tai sähkärikään laskuta 500 euroa tunnilta siksi, että mukana on pakettiautollinen työkaluja ja vielä se pakettiautokin. Ne kaikki sisältyvät siihen 50 euron tuntihintaan.

Tätä juuri tarkoitinkin.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

wtf

Tässähän ei ollut kyse mistään määräaikaishuollosta, vaan asiakas vei auton Veholle koska siinä oli käyntihäiriö.
Tuohon työveloitukseen sisältyy siis vian määritys. Ei se testerikään kerro että tulppa viallinen vaan esim. palamishäiriö jossain sylinterissä tms.
En usko että vikakoodin luku, tältä pohjalta vian määritys ja tulppien vaihto olisi onnistunut 20 minuutissa.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 21.03.12 - klo:07:47
Toki, mutta eihän putkmies tai sähkärikään laskuta 500 euroa tunnilta siksi, että mukana on pakettiautollinen työkaluja ja vielä se pakettiautokin. Ne kaikki sisältyvät siihen 50 euron tuntihintaan.

Ainoa ero on siinä, ettei putkimiehellä ole puolen hehtaarin kokoista lasipalpatsia ja satametristä marmoritiskiä ylläpidettävänään.

Tottahan tuokin. Toisin kuin putkimiehentongit, esim. tosta Mersun STAR -diagnoosisra täytyy maksaa itse laitteesta 310â,¬/kk+ohjelmistosta 410â,¬/kk hlöautoihin. Toinen mokoma hyötyautoihin. Tosin tämä koskee ilmeisesti näitä vapaita korjaamoja. Se, että joutuuko Vehon omatkin pisteet tuon maksamaan, en tiedä.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 21.03.12 - klo:10:27
Tottahan tuokin. Toisin kuin putkimiehentongit, esim. tosta Mersun STAR -diagnoosisra täytyy maksaa itse laitteesta 310â,¬/kk+ohjelmistosta 410â,¬/kk hlöautoihin. Toinen mokoma hyötyautoihin. Tosin tämä koskee ilmeisesti näitä vapaita korjaamoja. Se, että joutuuko Vehon omatkin pisteet tuon maksamaan, en tiedä.

Sulla on melko optimistinen näkemys ammattimiesten käyttämien työkalujen hinnoista. Voin vakuuttaa pakettiautollisen ammattilaistason työkaluja, olkoon ammattiala mikä tahansa, maksavan sen verran, ettei yksittäisiä satasia tarvitse laskeskella, ei edes kuukausikustannuksiksi jyvitettynä.

Jos vielä laskee tuon MB STARin hintoja, niin 720 â,¬/kk jaettuna 20 työpäivälle tekee 36 euroa per päivä ja edelleen 4,50 â,¬/tunti. Ei mitenkään erityisen kallista.

tsiih

Autokorjaamoon mahtuu aika paljon enemmän työkaluja kuin pakettiautoon.

Arvasin että juttu oli noin kuin autoliikkeen vastineessa luki. Samanlaisia vinkuvia asiakkaita itsekin joutuu katselemaan silloin tällöin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

DyyD

Mun mielestä silti noiden korjaamoiden hinnoittelua voisi muuttaa. Hinnastossa tuli olla hinta, jonka korjaaminen maksaa per tunti ja siinä se. Jotkut laitemaksut erikseen alkaa olla aina kiskontaa, pistävät sen siihen tuntihintaan sitten jos haluavat.

vasara

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 21.03.12 - klo:15:19

Arvasin että juttu oli noin kuin autoliikkeen vastineessa luki. Samanlaisia vinkuvia asiakkaita itsekin joutuu katselemaan silloin tällöin.

Joskus ennenvanhaan oli sanonta.. "Asiakas on aina oikeassa".. nykyään on vain vinkuvia asiakkaita.
LainaaLiikkeen edustaja, varaosapäällikkö Sauli Turpeinen ei tätä väitettä niele. Hänen mukaansa huolto kesti todellisuudessa 1,27 tuntia, jolloin työn laskennalliseksi tuntihinnaksi tulee 130,68 euroa.
130,68â,¬ tuntitaksakin kuulostaa aivan kohtuuttomalta moisesta hommasta. Eikös autohuoltojen normaali tuntihinta ole noin puolet tuosta.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 21.03.12 - klo:15:19

Autokorjaamoon myös mahtuu aika paljon enemmän asiakkaita samaan aikaan palveltavaksi kun taas pakettiauto voi palvella vain yhtä asiakasta kerralla.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 21.03.12 - klo:15:43
Mun mielestä silti noiden korjaamoiden hinnoittelua voisi muuttaa. Hinnastossa tuli olla hinta, jonka korjaaminen maksaa per tunti ja siinä se. Jotkut laitemaksut erikseen alkaa olla aina kiskontaa, pistävät sen siihen tuntihintaan sitten jos haluavat.
Et varmaan haluais maksaa sellaista tuntihintaa...

Näitä asioita on aika turha puida, en minäkään kritisoi esim. arkkitehdin taksaa kun en tiedä hommasta sen tarkemmin. Pokkus, sillä työkalulla voi korjata vain yhtä autoa kerrallaan. Koittakaa nyt ymmärtää.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

DyyD

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 21.03.12 - klo:15:52
Et varmaan haluais maksaa sellaista tuntihintaa...

Näitä asioita on aika turha puida, en minäkään kritisoi esim. arkkitehdin taksaa kun en tiedä hommasta sen tarkemmin. Pokkus, sillä työkalulla voi korjata vain yhtä autoa kerrallaan. Koittakaa nyt ymmärtää.

En tosiaan, ja vaihtaisin korjaamoa kunnes alkuperäinen korjaamo laskee hintaa ja lopettaa ton kikkailun. Siinä se pointti olikin. :)

Ja mitä tulee tohon auton vikakoodien skannaamiseen ja sen arvosteluun. Eipä ne ole mitään ihme laitteita, mun VCDS tekee enemmän kuin ne laitteet.

pokkus

Pari vuotta sitten kysyin hintaa vikakoodinluvulle. Merkkikorjaamo taisi sanoa hinnaksi 80 euroa tai olisiko jopa ollut tasan satanen. Veisiköhän tuo aikaa edes 5 minuuttia, korkeintaan 10. Siinä on kyllä tuntiveloitus kanssa kohdillaan. Jäi omalla kohdalla tekemättä tuollaisen ryöstöhinnoittelun takia :D

clacson

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 21.03.12 - klo:16:03
Pari vuotta sitten kysyin hintaa vikakoodinluvulle. Merkkikorjaamo taisi sanoa hinnaksi 80 euroa tai olisiko jopa ollut tasan satanen. Veisiköhän tuo aikaa edes 5 minuuttia, korkeintaan 10. Siinä on kyllä tuntiveloitus kanssa kohdillaan. Jäi omalla kohdalla tekemättä tuollaisen ryöstöhinnoittelun takia :D
Eihän missään hinnoitella työtä minuuttitaksalla, vaan aina vartin tai puolen tunnin jaksoissa.
Suoritteen veloitusaikaan kun aina kuuluu myös työmääräyksen nouto tiskiltä jne. jne.
Isoissa taloissa joka homma on pakko kirjata kirjoihin ja kansiin, pienissä pajoissa on hiukka helpompi oikoa mutkia ja tehdä kuititta hommia halvemmella.

Onneksi olen niin tyhmä, että autossa on huoltosoppari. Ei koskaan tarvitse laskea tuntihintoja eikä varaosien hintoja. Se on se 348 â,¬/vsi eli tuolla hinnalla asentaja tekisi otsikon mukaisia töitä vajaat 39 min vuodessa.  ;D
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 21.03.12 - klo:15:52
Pokkus, sillä työkalulla voi korjata vain yhtä autoa kerrallaan. Koittakaa nyt ymmärtää.

Kyl mä tässä olisin pokkuksen kanssa samoilla linjoilla. Joku laite pakun mukana jumittaa sen yhden asiakkaan luona sen keikan ajan vaikka sitä ei tarvittaisi. Huoltamossa lukija ei ole kiinni autossa koko huoltoa, vaan koodit lukaistaan ja sitten seuraavaan autoon jne...

Eli suomennettuna korjaamoissa laitteiden käyttöaste on paljon perempi, kun putkifirmoilla ja muilla.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 21.03.12 - klo:16:45
Kyl mä tässä olisin pokkuksen kanssa samoilla linjoilla. Joku laite pakun mukana jumittaa sen yhden asiakkaan luona sen keikan ajan vaikka sitä ei tarvittaisi. Huoltamossa lukija ei ole kiinni autossa koko huoltoa, vaan koodit lukaistaan ja sitten seuraavaan autoon jne...

Eli suomennettuna korjaamoissa laitteiden käyttöaste on paljon perempi, kun putkifirmoilla ja muilla.
Ja pajassa on 30 huoltopaikkaa ja pari lukijaa? Siinähän sitä hintaa huollolle tulee, kun hemmot on jonossa odotamassa omaa vuoroaan ja hommat seisoo.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: clacson - 21.03.12 - klo:16:48
Ja pajassa on 30 huoltopaikkaa ja pari lukijaa? Siinähän sitä hintaa huollolle tulee, kun hemmot on jonossa odotamassa omaa vuoroaan ja hommat seisoo.

Juuri tätä tarkoitin. Mitä isompi paja niin luonnollisesti lukijoita on sitä vähemmän. Kannattaako tällaisesta edes keskustella. Palstalla ei ole niin tyhmiä lukijoita (edes minä), joka ei tajuaisi että lukijoita on luonnollisesti pajan koon mukaan sopiva määrä. Se paljonko on sopiva en osaa sanoa, koska en ole pajalla töissä.

Q8

Lainaus käyttäjältä: clacson - 21.03.12 - klo:16:36
Eihän missään hinnoitella työtä minuuttitaksalla, vaan aina vartin tai puolen tunnin jaksoissa.
Suoritteen veloitusaikaan kun aina kuuluu myös työmääräyksen nouto tiskiltä jne. jne.

Kyllä nuo taitaa minuuttitaksalla olla hinnoiteltu. Asiakkaalta sitten laskutetaan pyöristettynä tuntiin tai puoleen.

Esmes kolarikorjausarviot on minuuttiperusteisia.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 21.03.12 - klo:16:52
Juuri tätä tarkoitin. Mitä isompi paja niin luonnollisesti lukijoita on sitä vähemmän. Kannattaako tällaisesta edes keskustella. Palstalla ei ole niin tyhmiä lukijoita (edes minä), joka ei tajuaisi että lukijoita on luonnollisesti pajan koon mukaan sopiva määrä. Se paljonko on sopiva en osaa sanoa, koska en ole pajalla töissä.

Sopiva määrä lukijoita on se, milloin lukijan käyttöön ei tarvitse jonottaa. Imho.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 21.03.12 - klo:16:52

Siinäpä se onkin. Kun ei ole pajalla töissä niin on tietysti vaikea ymmärtää, mutta jos ei ymmärrä ei sitä tarvitse kaikille paljastaa.
Testereitä ei todellakaan ole joka kädelle missään korjaamossa. Niiden hankinta ja ylläpito maksaa ja paljon. Eniten kaikista työkaluista, siksi myös niiden käyttö asiakkaalle maksaa erikseen. En minä korjaamoyrittäjiä puolustele, mutta kun itse näen mitä homma on ja ettei sillä upporikkaaksi kukaan äkkiä tule niin minulla on varaa sanoa. Näkökulmaa ja kokemusta on siis tiskin molemmilta puolilta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 21.03.12 - klo:16:03

Mistä ihmeestä noin kalliita liikkeitä löytyy. Itse käytin Toyotan merkkiliikkeen huoltoa. Nyt Volkkarin haltiana oli vaihdettava tietysti merkkiliikettä. Tuttuja ei tuolla liikkeessä ollut ketään, mutta vikakoodinluku, poisto, öljyn- ja suodattinem vaihto oli 40 tai 45 eukkaa lokakuussa Sciroccoon.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.03.12 - klo:17:58
Mistä ihmeestä noin kalliita liikkeitä löytyy.

Aika hurja hinta vikakoodien lukemisesta. Olen maksanut hommasta paikallisella Laakkosella 40â,¬. Paljon se on sekin, mutta että tuplat ???
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

eGetin

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.03.12 - klo:15:44
130,68â,¬ tuntitaksakin kuulostaa aivan kohtuuttomalta moisesta hommasta. Eikös autohuoltojen normaali tuntihinta ole noin puolet tuosta.
Eipä taida tuntitaksa katsoa työsisältöä, sama taksa se on vaihdettiin sitä öljyt tai moottori. Tampereen Laakkosella taitaa tuntitaksat olla huollossa ~satasen/tunti siinä missä Ikaalisten Laakkosella tuntiliksa on 75â,¬/h (ulkomuistista heitettynä).

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 21.03.12 - klo:15:56

...Ja mitä tulee tohon auton vikakoodien skannaamiseen ja sen arvosteluun. Eipä ne ole mitään ihme laitteita, mun VCDS tekee enemmän kuin ne laitteet.

Niin tässä ei tainnut kyse kuitenkaan olla pelkästä VAG:n autoista. Tarviiko monimerkkikorjaamo, kuten Veho, joka merkille omat lukijansa?
Miten muuten VCDS:llä noudat radiokoodit tai SKC-koodin?

clacson

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 21.03.12 - klo:18:19
Eipä taida tuntitaksa katsoa työsisältöä, sama taksa se on vaihdettiin sitä öljyt tai moottori. Tampereen Laakkosella taitaa tuntitaksat olla huollossa ~satasen/tunti siinä missä Ikaalisten Laakkosella tuntiliksa on 75â,¬/h (ulkomuistista heitettynä).
Näinhän se. Asentajien tuntitaksoilla (ja varaosien myyntipalkkioilla) katetaan kaikki toimipisteen kustannukset: tontin- ja rakennusten vuokrat sekä hoitokustanukset, työkalut, välineiden mahdolliset lisenssit, varaosien varastointikustannukset, sähköt, vedet, lämmitys, ilmanvaihto, normaalit ja ongelmajätteet, asentajien ja muun henkilökunnan palkat ja sivukulut, omistajien tuotto sijoitetulle pääomalle jne. jne. Kun mennään kauemmaksi kaupunkien keskustoista, niin kiinteistöjen kustannukset pienenevät, joten tuntivelotusta voidaan laskea. Tämähän on ihan normaalia markkinaitaloutta. Sossun luukkuko sen korjaamon pitäisi olla?  ???

Aiheen otsikkohan on pelkkää provokaatiota, jossa yksi työvaihe on erotettu aiheyhteydestään ja siitä tehdään sensaatiota.

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 21.03.12 - klo:18:32
Niin tässä ei tainnut kyse kuitenkaan olla pelkästä VAG:n autoista. Tarviiko monimerkkikorjaamo, kuten Veho, joka merkille omat lukijansa?
Miten muuten VCDS:llä noudat radiokoodit tai SKC-koodin?

Kyse ei olekaan näistä speciaaleista keisseistä. Jos huoltamolla olisi tarpeeksi VCDS laitteita, ja yhdet tällaiset speciaalikeissin laitteet niin se olisi siinä. Perushuolto jossa on itsekin tullut kerta jos toinen kökötettyä olisi VCDS ajanut joka kerta asiansa. Niin varmaan 90% muistakin keisseistä. Halvemmalla, nopeammin, paremmin, jonottamatta... Se on vaan merkkielitistien vaatimustasoa, että kaikki luetaan näillä ketun kalleilla laitteilla joiden ylläpito maksaa mansikkaa ja sen sitten saa kustantaa kuluttaja. Saisi hemmetin moni iloa kun lopettaisivat sen merkkinipottamisen, ajattelisivat asiakasta ja hommaisivat työkaluja joilla oikeesti voi tehdä asiat nopeasti ja halvalla..

Ainiin, merkkikorjaamo, unohdetaankin se nopeasti ja halvalla. Eihän niin voi tehdä, vaan asiakasta tulee lypsää.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 21.03.12 - klo:17:52
Siinäpä se onkin. Kun ei ole pajalla töissä niin on tietysti vaikea ymmärtää, mutta jos ei ymmärrä ei sitä tarvitse kaikille paljastaa.
Testereitä ei todellakaan ole joka kädelle missään korjaamossa. Niiden hankinta ja ylläpito maksaa ja paljon. Eniten kaikista työkaluista, siksi myös niiden käyttö asiakkaalle maksaa erikseen. En minä korjaamoyrittäjiä puolustele, mutta kun itse näen mitä homma on ja ettei sillä upporikkaaksi kukaan äkkiä tule niin minulla on varaa sanoa. Näkökulmaa ja kokemusta on siis tiskin molemmilta puolilta.

Miten mikään tässä liittyy mitenkään kirjoittamaani? Jotenkin tuntuu, että sulla meni ohi ymmärtää mitä kirjoitin, koska jotakuinkin kirjoitat vastaavaa tekstiä itse tuohon ???

Kärki

Nyt jos palataan alkuperäiseen asiaan, niin taisi käydä (taas kerran) niin että iltapäivälehden otsikointi ja "journalismi" oli taas sitä tasoa, mitä se on tavannu olla..
Saattanee olla, ettei asia mennytkään ihan siten kuin asiakas iltapäivälehden välityksellä kertoi sen menneen.
Korjaamon vastineen mukaan tehtyyn työhön sisältyy jokunen muukin juttu kuin vain vikakoodien luku ja tulppien vaihto ja työtäkin tehtiin oikeasti lähes tunti enemmän kuin asiakas väittää/kuvittelee tehdyn.
Totuus on varmasti jossakin välimaastossa, mutta pahoin pelkään että korjaamon näkemys asiasta on se joka on lähempänä totuutta..

Kapa

LainaaNäinhän se. Asentajien tuntitaksoilla (ja varaosien myyntipalkkioilla) katetaan kaikki toimipisteen kustannukset: tontin- ja rakennusten vuokrat sekä hoitokustanukset, työkalut, välineiden mahdolliset lisenssit, varaosien varastointikustannukset, sähköt, vedet, lämmitys, ilmanvaihto, normaalit ja ongelmajätteet, asentajien ja muun henkilökunnan palkat ja sivukulut, omistajien tuotto sijoitetulle pääomalle jne. jne. Kun mennään kauemmaksi kaupunkien keskustoista, niin kiinteistöjen kustannukset pienenevät, joten tuntivelotusta voidaan laskea. Tämähän on ihan normaalia markkinaitaloutta. Sossun luukkuko sen korjaamon pitäisi olla?  

Aiheen otsikkohan on pelkkää provokaatiota, jossa yksi työvaihe on erotettu aiheyhteydestään ja siitä tehdään sensaatiota.

Suomessa tehdään paljon monivaiheisempaa ja vaatimuksiltaan korkeampaa ammattityötä pienemmillä veloituksilla kuin, mitä autokorjaamot veloittavat. Jonkunlainen kartellihan takana tietysti piilee. Varaosien hinnat ovat myös pilvissä 50 centin ämpärimuovista maksetaan marmorilla 50 euroa. Bisnes on bisnestä, mutta ylihinnoittelu on .........!

clacson

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 21.03.12 - klo:19:00
Varaosien hinnat ovat myös pilvissä 50 centin ämpärimuovista maksetaan marmorilla 50 euroa. Bisnes on bisnestä, mutta ylihinnoittelu on .........!
Juu, se marmorihan sen varaosan tekee siellä takahuoneessa voiton maksimoimiseksi. Oikeassa elämässä marmorihan joutuu sen varaosan tilaamaan maahantuojalta, joka tilaa sen valmistajalta. Joka porras laittaa oman katteensa ja kaikkeen sitten verot päälle. Ja kaikki on edelleen sitä normaalia kapitalistista markkinataloutta.

Toki jokainen voi itse sen varaosan vääntää siitä ämpärimuovista ja asentaa omakustanteisesti. Säästöä syntyy 540 â,¬/h ja 49,50 â,¬ varaosasta ;D

Kapa

LainaaJuu, se marmorihan sen varaosan tekee siellä takahuoneessa voiton maksimoimiseksi. Oikeassa elämässä marmorihan joutuu sen varaosan tilaamaan maahantuojalta, joka tilaa sen valmistajalta. Joka porras laittaa oman katteensa ja kaikkeen sitten verot päälle. Ja kaikki on edelleen sitä normaalia kapitalistista markkinataloutta.

Toki jokainen voi itse sen varaosan vääntää siitä ämpärimuovista ja asentaa omakustanteisesti. Säästöä syntyy 540 â,¬/h ja 49,50 â,¬ varaosasta

Joo ja kala kalastetaan Pohjanmerestä, jäädytetään ja laivataan Kiinaan, jossa siivotaan ja laitetaan puolivalmisteena Eurooppaan takaisin, jossa lopulliseen myyntimuotoon saatetaan ja kilon paketti maksaa 3 Euroa! En ymmärrä tätäkään, kuten en seuraavaakaan:

50 centin muoviosa tehdään Slovakiassa ja Laakkoselle kuljetuksen jälkeen maksaa 50 Euroa. Lähinnä clacson oletatko, että ihmiset ovat tyhmiä tai sitten olet itse. Ihmisethän todella sitä ovatkin, koska suostuvat tuollaiseen ylihinnoitteluun. Mutta mitä mieltä olet itsestäsi?

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 21.03.12 - klo:18:51
Miten mikään tässä liittyy mitenkään kirjoittamaani? Jotenkin tuntuu, että sulla meni ohi ymmärtää mitä kirjoitin, koska jotakuinkin kirjoitat vastaavaa tekstiä itse tuohon ???

"Siinäpä se onkin" tarkoitti että olen samaa mieltä. Lopputeksti ei sitten sinulle ollutkaan.

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 21.03.12 - klo:18:47
Kyse ei olekaan näistä speciaaleista keisseistä. Jos huoltamolla olisi tarpeeksi VCDS laitteita, ja yhdet tällaiset speciaalikeissin laitteet niin se olisi siinä. Perushuolto jossa on itsekin tullut kerta jos toinen kökötettyä olisi VCDS ajanut joka kerta asiansa. Niin varmaan 90% muistakin keisseistä. Halvemmalla, nopeammin, paremmin, jonottamatta... Se on vaan merkkielitistien vaatimustasoa, että kaikki luetaan näillä ketun kalleilla laitteilla joiden ylläpito maksaa mansikkaa ja sen sitten saa kustantaa kuluttaja. Saisi hemmetin moni iloa kun lopettaisivat sen merkkinipottamisen, ajattelisivat asiakasta ja hommaisivat työkaluja joilla oikeesti voi tehdä asiat nopeasti ja halvalla..

Ainiin, merkkikorjaamo, unohdetaankin se nopeasti ja halvalla. Eihän niin voi tehdä, vaan asiakasta tulee lypsää.

Onko joku muuten nähnyt vcds:ää ammattikäytössä? Minä en, liekö sille joku syy? En ymmärrä mitä tarkoitat. Merkkiliikkeellä on kuitenkin pakko olla merkkitesteri tai pari. Monimerkkikorjaamolla on pakko olla monta eri testeriä tai pari todella kattavaa. Miten vcds on ratkaiseva apu kumpaankaan tilanteeseen?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy