Lisävaruste putkenpäät

Aloittaja exeo11, 05.03.12 - klo:18:40

« edellinen - seuraava »

exeo11

Kesä tekee tuloaan ja autoa tekisi mieli vähän piristellä pienillä modauksilla :)
Olisiko kellään tietoa, saako 1.8TSI Exeon takavaimentimeen esim. Audin, VW:n tai Skodan lisävarusteena myytäviä putkenpäitä? Oon tehnyt jo esityötä mittaamalla putkenpäät, eli tupla-ulostulo ja yhden röörin halkasija on vertikaalisesti n.60mm ja horisontaalisesti 53,5mm. Audilta kävin myös kyselemässä ja mittailemassa, mutta ei löytynyt sopivia päitä - ainoastaan lähimpänä oli audin 8K0 071 761 osanumerolla oleva putkenpää, mutta sekin oli liian iso halkaisijaltaan. Olisi kiva löytää joku VAG konsernin alkuperäistuote, niin sopivuus/näyttävyys olisi varmasti parempi kuin tarvikkeina myytävillä putkilla.

Täältä ->http://www.superskoda.com/octavia-ii/exhaust/ löytyy päitä ocuun, mutta käykö ne Exeoon? Jos jollain on Ocusta kakkoskoppa ja tuplaröörit ilman kromeja, niin voisi mitata halkasijan pysty- ja vaaka kohdista, niin oltaisiin taas vähän viisaampia asian suhteen.




Dirti

Lainaus käyttäjältä: exeo11 - 05.03.12 - klo:18:40
Kesä tekee tuloaan ja autoa tekisi mieli vähän piristellä pienillä modauksilla :)
Olisiko kellään tietoa, saako 1.8TSI Exeon takavaimentimeen esim. Audin, VW:n tai Skodan lisävarusteena myytäviä putkenpäitä? Oon tehnyt jo esityötä mittaamalla putkenpäät, eli tupla-ulostulo ja yhden röörin halkasija on vertikaalisesti n.60mm ja horisontaalisesti 53,5mm. Audilta kävin myös kyselemässä ja mittailemassa, mutta ei löytynyt sopivia päitä - ainoastaan lähimpänä oli audin 8K0 071 761 osanumerolla oleva putkenpää, mutta sekin oli liian iso halkaisijaltaan. Olisi kiva löytää joku VAG konsernin alkuperäistuote, niin sopivuus/näyttävyys olisi varmasti parempi kuin tarvikkeina myytävillä putkilla.

Täältä ->http://www.superskoda.com/octavia-ii/exhaust/ löytyy päitä ocuun, mutta käykö ne Exeoon? Jos jollain on Ocusta kakkoskoppa ja tuplaröörit ilman kromeja, niin voisi mitata halkasijan pysty- ja vaaka kohdista, niin oltaisiin taas vähän viisaampia asian suhteen.





Itsellä olisi sama proggia edessä 2.0 tdi 143 hv exeoon. Seatilla olis oma putken pää mikä maksaa marmorilla 170â,¬ ja ulkomailta n.120â,¬ + lähetyskulut. Tosiaan noi ocun päät olis kans aika jees jos sais tietää vaan mitat et käviskö ne omaan kotteroon.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

exeo11

Muistaakseni joissain TDi Exeo malleissa on jo vakiona kiillotettu ulostulo, mutta olisikohan se sitten vain siinä tehokaammassa 170hv versiossa.. ???

Tuo Seat Sportin lisävaruste-putkenpää maksaa tosiaan aivan liikaa marmorilla ja en kyllä pelkästä ulostulosta noin paljon maksa, eikä se kyllä miellytä omaa silmää niin paljon, kun erillään olevat tuplapäät.

Vaikeaa tästä etsimisestä tekee sen, että putken mitat eivät ole samanlaiset kauttaaltaan, vaan pituus on isompi ja leveys pienempi.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: exeo11 - 05.03.12 - klo:20:18
Muistaakseni joissain TDi Exeo malleissa on jo vakiona kiillotettu ulostulo, mutta olisikohan se sitten vain siinä tehokaammassa 170hv versiossa.. ???

Tuo Seat Sportin lisävaruste-putkenpää maksaa tosiaan aivan liikaa marmorilla ja en kyllä pelkästä ulostulosta noin paljon maksa, eikä se kyllä miellytä omaa silmää niin paljon, kun erillään olevat tuplapäät.

Vaikeaa tästä etsimisestä tekee sen, että putken mitat eivät ole samanlaiset kauttaaltaan, vaan pituus on isompi ja leveys pienempi.


En tiiä miten 170hv:ssa on, mut tosiaan tuo 170â,¬ on aivan liikaa...No pitänee mitat putki kunnolla ja lähettää superskodalle kysely päiden mitoista, jos vaikka olisivat sen verran ystävällisiä että ilmoittaisivat mitat...
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

MVA

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 05.03.12 - klo:20:45
En tiiä miten 170hv:ssa on, mut tosiaan tuo 170â,¬ on aivan liikaa...No pitänee mitat putki kunnolla ja lähettää superskodalle kysely päiden mitoista, jos vaikka olisivat sen verran ystävällisiä että ilmoittaisivat mitat...
Sopiiko nämä, http://www.skoda-parts.cz/predmet.aspx?polozkaID=193? vain 75â,¬ veroineen.

exeo11

Lainaus käyttäjältä: MVA - 05.03.12 - klo:21:06
Sopiiko nämä, http://www.skoda-parts.cz/predmet.aspx?polozkaID=193? vain 75€ veroineen.

Tuossa lukee, että käy 55mm halkaisijaan, eli onko Ocuissa sitten kauttaaltaan 55mm ulostulo? Jos on, niin tuo ei kyllä exeoon mene, koska isoin kohta on se 60mm (pystysuunnassa).

exeo11

Nojjoo... astetta taas viisaampana palaan asiaan...
Tuli mitattua Seat Sportin putkenpään (lisävaruste exeoon) liitosreikien halkaisijat. 55mm ovat ja pyöreät.. Siinä samalla oli yks 1.8 farkku exeo liikkeessä sisällä, niin tuli kokeiltua putkea paikoilleen ja menihän se siihen, mutta on kyllä erittäin tiukka sovite. Putkitahnaa tms. varmaan joutuu laittamaan, kun sen paikalleen asettelee :) Eli noi aiemmat mittaukseni on nyt sitten höpöhöpöä ja 55mm on se oikea mitta, jolla saadaan tiukka sovite. Tässä tapauksessa noi MVA:n pastettamat putkenpäät pitäisi sopia myös exeoon. Ja koska ovat skodan kakkoskoppaseen, niin luulisin noiden superskodan tuotteidenkin menevän paikoilleen exeoon.

Skoda Yetillä (vanhempi koppa) on kans näppärät kromipäät (http://www.superskoda.com/Skoda/Yeti/Skoda-Yeti-decorative-stainless-steel-exhaust-tip-original-Skoda-Autoas), jotka saa sujauttamalla paikoilleen ilman ruuvikiinnitystä (samanlainen kiinnitys kun audilla).
Ovat alle 50e hintaiset ja jos ne exeoon sopii, niin täytyy ne varmaan nykäistä kiinni.


Mikko

Lainaus käyttäjältä: exeo11 - 07.03.12 - klo:21:50
Skoda Yetillä (vanhempi koppa) on kans näppärät kromipäät (http://www.superskoda.com/Skoda/Yeti/Skoda-Yeti-decorative-stainless-steel-exhaust-tip-original-Skoda-Autoas), jotka saa sujauttamalla paikoilleen ilman ruuvikiinnitystä (samanlainen kiinnitys kun audilla).
Ovat alle 50e hintaiset ja jos ne exeoon sopii, niin täytyy ne varmaan nykäistä kiinni.

Minulla on nuo Yetin putkenpäät Sciroccossa. Ihan Skoda jälleenmyyjältä kävin Suomesta 35 eurolla hakemassa.

Kasis

Onko nuo yetin kromatut putkenpäät samat, joita vw-autossa,laakkosella ja slamit:llä myydään 150-200â,¬ hintaan  ???
Scirocco & VI Golf Variant

Mikko

Ei ole. Nuo on paikalleen "sujautettavaa" mallia, kun Volkkarin putkenpäät kiristetään paikoilleen pannalla ja ruuvilla. Ihan yhtä siistit ellei siistimmät (kiinnitystavan takia) ja sopii täydellisesti.


gloter

Vielä halvemmalla pääsee kun hakee Biltemasta vastaavat. Jossain ketjussa niistä keskusteltiinkin. Semmoiset "hiilikuituisena" on itselläni mutta sovitus ei tietenkään ole yhtä siisti kuin noissa Yetin. Tapahtuu kolmella ruuvilla ja jäävät jostain kulmasta näkyviin. Nyt jos hommaisin niin nuo Yetin ostaisin (jos sopivat Ocuun).
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

Kasis

#11
Lainaus käyttäjältä: Mikko - 08.03.12 - klo:07:45
Ei ole. Nuo on paikalleen "sujautettavaa" mallia, kun Volkkarin putkenpäät kiristetään paikoilleen pannalla ja ruuvilla. Ihan yhtä siistit ellei siistimmät (kiinnitystavan takia) ja sopii täydellisesti.


Täytyypä käydä ostatamassa moiset, kun kerran istuu hyvin ja on "edulliset".
Onko noita eri halkaisijalla vai riittääkö, kun pyytää yetin putkenpäät?

Katselin viime viikolla Laakkosella vw:n putkenpäitä, mutta en suostuisi maksamaan moisista 156â,¬, saati jonkun pyytämää yli 200â,¬. Niissä on aika järeä se kiristyspultti.


Motonetistä ja Biltemasta on tullut katseltua myös, mutta niiden kiinnitykset on vähän niin ja näin, eikä "hiilari" kuulu putkeen.  ;)
Scirocco & VI Golf Variant

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 08.03.12 - klo:09:58
Täytyypä käydä ostatamassa moiset, kun kerran istuu hyvin ja on "edulliset".
Onko noita eri halkaisijalla vai riittääkö, kun pyytää yetin putkenpäät?

Pitää olla tarkkana. Nuo on VANHAN mallisen Yeti 1.2 TSI:n putkenpäät. Osanumero on 5L0 071 910. Tarkistin hinnankin ja se oli 39 euroa, Veholta ostin. Sähköpostilla tilasin ja soittivat kun oli noudettavissa, ei ollut varastotavaraa ainakaan sillä hetkellä.

Asentaessa kannattaa tarkkaan katsoa, että menevät oikeaan suuntaan ja ovat oikealla tavalla vinossa. Itsellä meni nuo putkenpäät aavistuksen vinoon (tai oikeastaan liian suoraan :) ) eikä niitä enää saa suoristettua. Eipä sitä vinoutta kyllä huomaa ellei osaa katsoa.

clacson

#13
Lainaus käyttäjältä: Mikko - 08.03.12 - klo:10:11
Pitää olla tarkkana. Nuo on VANHAN mallisen Yeti 1.2 TSI:n putkenpäät. Osanumero on 5L0 071 910.
Skodalla on kaikkiin Yeti
- 1.2-malleihin, joissa on soikea putkenpää: 5L0 071 911 (ylempi kuva)
- 1.2-malleihin ja muihin, joissa on kaksi putkea: 5L0 071 910 (alempi kuva)
Yeti mallina ei ole mihinkään muuttunut vuoden 2009 jälkeen, facelift ei tullut Genevessä 2012.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Mikko

Paketissa luki, että vain Yeti 1.2 TSI-malliin ja vanhempaan vuosimalliin (muistaakseni 2010, tai ennen), jota tarkoitin tuolla vanhalla. Jos menee ostamaan nykyisen Yeti 1.2 TSI:n putkenpään niin ei sovi. Itselleni sanottiin, että vanhempiin vuosimalleihin muille koneille ei putkenpäitä edes saanut.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: gloter - 08.03.12 - klo:08:53
Vielä halvemmalla pääsee kun hakee Biltemasta vastaavat. Jossain ketjussa niistä keskusteltiinkin. Semmoiset "hiilikuituisena" on itselläni mutta sovitus ei tietenkään ole yhtä siisti kuin noissa Yetin. Tapahtuu kolmella ruuvilla ja jäävät jostain kulmasta näkyviin. Nyt jos hommaisin niin nuo Yetin ostaisin (jos sopivat Ocuun).

Ei sovi nuo Yetin putkenpäät 1.8 Ocuun, siihen on omansa (FDC 610 001), hinta taitaa olla ~tuplat noihin Yetin putkiin verrattuna eli jossain 70-80â,¬ tietämissä.

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 08.03.12 - klo:10:38
Paketissa luki, että vain Yeti 1.2 TSI-malliin ja vanhempaan vuosimalliin (muistaakseni 2010, tai ennen), jota tarkoitin tuolla vanhalla. Jos menee ostamaan nykyisen Yeti 1.2 TSI:n putkenpään niin ei sovi. Itselleni sanottiin, että vanhempiin vuosimalleihin muille koneille ei putkenpäitä edes saanut.

1.2:n Yetin putket muuttui vk45/2010 ja sitä vanhempiin menee nuo sinullakin olevat tuplapäät, samat päät sopii myös 1.4TSI ja 110/140 TDI-moottoreilla oleviin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 08.03.12 - klo:10:11
Asentaessa kannattaa tarkkaan katsoa, että menevät oikeaan suuntaan ja ovat oikealla tavalla vinossa. Itsellä meni nuo putkenpäät aavistuksen vinoon (tai oikeastaan liian suoraan :) ) eikä niitä enää saa suoristettua. Eipä sitä vinoutta kyllä huomaa ellei osaa katsoa.
Sahasitko putkia sen mukana tulleen ohjeen mukaan, vai menikö ihan suoraan lyömällä kiinni?

Mikko

Suoraan paikoilleen vaan. Tuo putkenpäiden viiste on melkein sama kuin itse pakoputkissakin eli oikeassa kulmassa kun ne sinne tökkää niin asettuu oikein kivasti paikoilleen.

exeo11

Octavian 1.8 malliin käy tosiaan näköjään tuo Karviksen ilmoittama FDC 610 001 (50mm halkaisijalla), 2.0 TDi malliin taas menee FDC 610 002 (55mm halkaisijalla). Noh, sitten löysin lisää autoja, joihin tämä jälkimmäinen 55mm menee. Ainakin Audi A3 2.0 TDi malliin joku oli sujauttanut noi päät, mutta oli ilmeisesti joutunut alkuperäiset koristepäät nykäisemään irti ennen asennusta.
Samaiselta audi foorumilta löytyi myös Audin osanumerolla (8P 00 717 761) olevat päät, jotka pitäisi käydä ainakin A1, A3 nelisylinterisiin malleihin. Tässä asiaa pisti hämmentämään noiden audi a3 putkenpäiden sisäänmeno halkaisija, joka kuvan (http://www.oemvag.es/en/8p-2003/654-sport-tailpipes.html) perusteella näyttäisi olevan jopa 73mm. Audi A4:n 8K 00 717 761 päät ovat 1mm isommat, mutta miksi?

Eli siis minkä kokoiset putkenpäät nyt esim. Sciroccon ja Golf VI TSi malleissa on, kun noi kaikki näyttäisi noihin päittäin menevän, tai näin olen ymmärtänyt netistä luettuani.

Eikös ne Yetin päät ole saman kokoiset halkaisijaltaan kuin nuo Audi A3 versiot? Meinaan, vaan että kun niitäkin on mm. Mikko lyönyt omaansa kiinni hyvällä menestyksellä  ;D Ristus tässä alkaa olla ukko kohta pihalla  ;)


Mikko

Sciroccossa on pikkubensoissa 60 mm ja ainakin isommassa dieselissä 70 mm. 2.0 TSI:ssä on päät vakiona, pienemmässä dieselissä vissiin 60 mm.

exeo11

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 08.03.12 - klo:20:56
Sciroccossa on pikkubensoissa 60 mm ja ainakin isommassa dieselissä 70 mm. 2.0 TSI:ssä on päät vakiona, pienemmässä dieselissä vissiin 60 mm.

Ok, kiitoksia! Kun Ocussa (TDi) ja Exeo 1.8 TSi:ssä on 55mm ulostulot, niin käyvätkö esim. Yetin päät niihin, vai kuinka tiukka/väljä sovite tuo on sinun 60mm Sciroccon päihin? Mitä ite veikkaisit? :) Olis vaan niin helppo nykäistä kiinni sahaamatta päitä lyhyemmiksi, kun takuukin on vielä yli vuoden voimassa ja muutenkin vähän vastenmielistä alkaa rälläköimään tuliterää virheetöntä autoa :D

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 08.03.12 - klo:20:56
Sciroccossa on pikkubensoissa 60 mm ja ainakin isommassa dieselissä 70 mm. 2.0 TSI:ssä on päät vakiona, pienemmässä dieselissä vissiin 60 mm.

Ei Yetin putket kyllä ole likikään noin isot, joten kuinka sait päät paikoilleen?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

SNG

#22
LainaaOctavian 1.8 malliin käy tosiaan näköjään tuo Karviksen ilmoittama FDC 610 001 (50mm halkaisijalla), 2.0 TDi malliin taas menee FDC 610 002 (55mm halkaisijalla)

Mulle tuli eilen paketti superskodalta. Eli pakoputkenpäät ja takaovien astinlautasuojat (rear protective seed covers). Molemmat alkuperäisiä varaosia.

Kirosin kun pakettia avatessa huomasin putkenpääpakettien tekstit.
   - Skoda Octavia II Combi 4x4
   - Exhaust pipe end piece-screwed
   - for engines 1.9 TDI, 2.0 FSI
   - FDC 609 005

Ovat 45 milliset ja mukana olleen ohjevihkosen mukaan mukaan 2.0 tdi:hin menee 55 milliset.
No olipa siellä maininta myös 45 millisistä:
   - 4x4:lle koneille 1.6 TDI, 1.9 TDI, 2.0 FSI, 2.0 TDi-PD ja 2.0 TDi-CR
   - Scoutille koneille 2.0 FSi ja 2.0 TDI-PD

Piti käydä kokeilemassa, ja sopihan ne  :D




Vihkon info eri malleista:

FDC 609 001 (halk 50 mm)  tuplaulostulo

Octavia / Octavia Combi
1.4 TSi, 1.8 TSI, 1.9 TDi, 2.0 FSI

Octavia Combi 4x4
1.8 Tsi

Octavia Combi Scout (from 45 CW/07)
2.0 FSi, 2.0 TDi-PD, 2.0 TDi-CR, 1.8 TSi

FDC 609 002 (halk 55 mm) tuplaulostulo

Octavia / Octavia Combi

2.0 TDi-PD

to 22CW/11
2.0 TDi-CR

FDC 609 005 (halk 45 mm) tuplaulostulo

Octavia Combi 4x4
1.6 TDI, 1.9 TDI, 2.0 FSI, 2.0 TDi-PD ja 2.0 TDi-CR

to 22CW/11
2.0 TDi-CR

FDC 609 003 (halk 50 mm), yksittäisulostulo
Octavia / Octavia Combi
1.2 Tsi, 1.4 MPi, 1.6 MPi, 1.6 MPi-LPG

FDC 609 003 (halk 55 mm),  yksittäisulostulo
Octavia / Octavia Combi
1.6 FSi

1Z0 071 913 (halk 60 mm),  yksittäisulostulo

Octavia / Octavia Combi
1.6 TDi

from 22 CW/11
2.0 TDi-CR




Eli kovin kirjavaa on. Helpointa varmaan on:
1) todeta oman vaggineen pakoputkien ulostulojen määrä 1, 2 vai 4 kappaletta
2) mitata putk(i)en ulkohalkaisija

Mikko

#23
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.03.12 - klo:21:50
Ei Yetin putket kyllä ole likikään noin isot, joten kuinka sait päät paikoilleen?

Kyllä ne sinne meni. Aika tiukat oli. Muistaakseni 75 mm noiden putkenpäiden ulkohalkaisija ja siellä sisällä on ehkä 7 millin pituiset kynnet, jotka sitten pitää tuon paikoillaan.

EDIT: Volkkarin omat putkenpäät tuolle 60 mm tuplaröörille olisi 76 mm halkaisijaltaan. Yetin putkenpäät on aavistuksen pienemmät (1-3 mm, tarkkaan en ole mitannut).

exeo11

Nyt on infotulvaa tällä sivulla, kiitoksia siitä! Ei jää epäselväksi mitkä päät sopii mihinki autoon :)
Taidan nyt sitten lukemieni perusteella tilata noi Yetin putkenpäät Exeoon, koska eivät mene 50mm octaviaan ja ovat tiukat 60mm sciroccoon, joten mulla olisi just se välimalli 55mm, niin luulisi noiden tuohon sopivan?  ;D

dosetti

osaako joku sanoa saako Jettaan nuo putken päät? Vakiossa päät osoittaa alaspäin. Poikki ilmeisesti pitää laittaa ensin, mutta yltääköhän enää kiinni noilla kynsillä..?

1st_tsi

www.oemvag.es sivusto on mielestäni ollut erittäin kätevä OEM-lisävarusteosien tarkkailuun, tuolta löytyy kattavat kuvat putkenpäistä ja muistakin osista mittoineen ja asennusohjeineen.

Esim. itse löysin tuolta, että Leonin 1.6 ja 1.9 TDI  koneisiin tarjolla oleva putkenpää näyttäisi pikaisen tutkiskelun perusteella sopivan myös 1.2 TSI:hin. Vaatii tosin putkenpään leikkaamisen.

Tarjolla on myös versio, missä leikkaamista ei ilmeisesti tarvitse, mutta asennettuja kuvia netistä katsottuani (osanumero googlen kuvahakuun) tämä ei ollut mielestäni yhtä hyvän näköinen, koska alkuperäinen putki jää hieman näkyviin, eikä istuvuus puskuriin muutenkaan ole yhtä hyvä.

Osanumerot mainitsemisjärjestyksessä:

1P1072000

1P9072000
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Tuomari

Tulipahan laitettua Yetin putkenpäät paikoilleen kevään ensimmäisen käsinpesun yhteydessä.



Ihan hyvältä hintaisekseen (39â,¬) nuo näyttävät.

Ike_12

Nostetaanpa tätä threadia taas..
Onko joku laittanut Octavia 1.6 TDI: n lisävarusteputkenpäätä? Millaisia?

Kävin paikallisessa merkkiliikkeessä kyselemässä pakoputkenpäätä. Ainoa vaihtoehto mitä tarjottiin on sellainen yksipäinen "leveä" -mallinen hintaan 95â,¬.

Mike82

Tilasin kutoskoppaiseen Golffiin Amazonista putkenpäät.
Olis varmaan pitänyt lueskella ensin täältä :)

http://www.amazon.co.uk/Rupse-CHROME-EXHAUST-variant-Sportwagen/dp/B007625RC6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1340651921&sr=8-1

Tuossa linkki jos on kiinnostusta, putken halkaisija autossa siis 60mmx2 ja pakettiin kuuluu molemmille tuuteille oma päänsä

Nykyiset:
Golf VI Variant 1.4 TSI Highline 118KW + DSG
Volvo V50 1.6d Drive

Exät:
-06 Audi A6 2.4 V6 Avant Multitronic
-09 Seat Ibiza 1.6 Style
-97 Ford Mondeo 1.8 GLX
-89 Ford Escort 1.3 CL

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy