Octavia II napse/kopina etupäästä

Aloittaja P.Alikka, 21.01.12 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

P.Alikka

Eli tuommoinen omituinen ääni ruvennut sotaratsua vaivaamaan. Ã,,änen esiintymisessä ei ihan täyttä logiikkaa ole, saattaa ruveta kuulumaan suoraan tasaista nopeutta ajettaessa ja häviää sitten yhtä mystisesti. Ã,,äni on siis semmoinen "kops kops kops..." videokin tuosta löytyy jos vaan sen johonkin jaksaisi latailla. Oikealle käännyttäessä risteyksissä tuon saa voimistumaan, taajuus vaihtelee nopeasta hitaaseen ilman selvää logiikkaa. Mikä tuon siis aiheuttaa?

a) Kuskin puolen vetari? Autosta on vaihdettu vetarin kumeja ja ei tarkkaa tietoa kauanko ovat olleet rikki, tästä matkaa n. 55 tkm.
b) Voiko "linnunluut", siis ne vajaat 10 cm korkeat tukivarret (pystysuunnassa olevat) edessä aiheuttaa tuon? Ne on käsin kokeilemalla jo ihan loppu ja ne menee joka tapauksessa uusiksi.
c) Joku muu mikä?
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Tureq

Osastoon C: joku muu mikä?:

Vakaajan runkohelat, eli ne kumit. Omassa autossa ne piti kopinaa pari vuotta, ennenkuin katsastuksessa paljastui pieni väljyys. Oli kerran katsastettu ja merkkihuollettu kopinan alun jälkeen. Mulla ääni tuli herkemmin vasemmalle käännyttäessä, oikean puolen kumi oli väljempi.

Vaihtoehto B:tä korjattaessa jos vaihtaa nuo kumit niin ei ole iso lisälasku. Toki linnunluut voi olla yksin syypää.

Karvis

B: Jos nuo koiranluut on samanlaiset kuin ranskiksissa, eli pallonivelet päissä, niin ne alkaa kopisemaan jo siinä vaiheessa kun kunnon välystä ei edes havaitse vielä. Varmasti halvin vaihtoehto aloittaa niistä jos ne kerta on jo finaalissa muutenkin, samalla voi vähän silmäillä muitakin mahdollisia äänilähteitä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

P.Alikka

Jeps, päivitetään tilannetta... La-Su akselilla ääni äityi entisestään ja tarpeeksi ajelemalla (ikkuna auki) alkoi tuohon se logiikka löytymään, eli vedätettäessä ja käännöksissä oikealle ääni oli jo sen verran kova, että naapuruston vanhemmille rouville alkoi varmaan tulla jo rytmihäiriöitä kun ohi ajoin  ;D  Tänään sitten auto pajalle ja sieltä annettiin oireeksi kuljettajan puolen vetoakselista ulompi nivel. Korjauksen kustannusarvio hiukan rapiat 500â,¬... no saadaan se 1500â,¬ rikki sotaratsun ylläpitoon tälle kuulle  kun auto perjantaina korjaamon sedille ja tädeille viedään ;) rouvaakin suorastaan "hymyilyttää".  Eli oikea vastaus siis tuo a) ja myös B) sillä kun nyt tuota radio kiinni ajelua on tullut harrastettua niin nuo linnuluut menee vaihtoon kevään aikana, mutta sen teen itse, täytyyhän sitä vähän harrastaakin! Eli pitäävät siis semmoista pientä sievää kopinaa kuopissa.

Tälläisillä hetkillä uusi, takuunalainen auto tuntuu houkuttelevalta... toisaalta se tarkottaisi autolainaa ja se taas ei houkuttele pätkääkään! Näillä siis mennään.

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 23.01.12 - klo:21:34
Korjauksen kustannusarvio hiukan rapiat 500â,¬...

Herrajumala, kullastako se nivel on tehty?!?  :o Vai meinaako ne purkaa siellä korjaamolla puoli autoa samalla vauhdilla... Jos osaat vaihtaa itse kallistuksenvakaajan yhdystangot, niin vaihda hyvä mies ite se nivelkin, ainakin jos saat auton halliin ettei tarvi taivasalla tehdä. Itse vaihdoin syksyllä vaimon Passattiin ulomman vetarin itse, eikä ollut ollenkaan paha homma. Hankit vaan jostain halpakaupasta kumivasaran, millä lyöt sen uuden nivelen napaan, kokomuksesta voin sanoa että se ei mene sinne yhtä helposti kuin vanha... :)
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 23.01.12 - klo:21:44
Herrajumala, kullastako se nivel on tehty?!?  :o Vai meinaako ne purkaa siellä korjaamolla puoli autoa samalla vauhdilla... Jos osaat vaihtaa itse kallistuksenvakaajan yhdystangot, niin vaihda hyvä mies ite se nivelkin, ainakin jos saat auton halliin ettei tarvi taivasalla tehdä. Itse vaihdoin syksyllä vaimon Passattiin ulomman vetarin itse, eikä ollut ollenkaan paha homma. Hankit vaan jostain halpakaupasta kumivasaran, millä lyöt sen uuden nivelen napaan, kokomuksesta voin sanoa että se ei mene sinne yhtä helposti kuin vanha... :)

Vaihtaisin jos olisi aikaa ja tilat käytössä. Rouva tarvii auton viikonloppuna pidempään ajoon, sitä ennen haluan tuon asian hoitaa ja arki-illat ei ole kovin otollista aikaa tuossa autokatoksessa alkaa näpräämään. Mutta en tiedä mistä kullasta se on tehty, tuo summa pitää toki sisällään tuon tämän päivän hutkimisen asialle.

P.Alikka

Case closed!

Tänään auto pajalla ja ulompi nivel vaihdettu. Ã,,änet siis pois ja muutenkin auto tuntui tukevammalta ajaa (?) mutuako lienee, mutta aiemmin ohjauksessa ollut pieni epämääräisyys loisti poissaolollaan  :) aina yhtä hieno tunne kun auto on "kunnossa" ja matka taittuu! Itse nivelen hinta siis hiukan vajaa 400â,¬ ja töiden osuus vian tutkimiseen siis n. 120 â,¬ luokkaa (työn osuus ihan kohtuullinen ja pointsit taas RS-huollolle) mutta tuo osa on kyllä kallis? lienee siis tosiaan kullasta tai vähintään hopeasta tehty!  ;D No Octaavin arvo se senkun nousee moisten jalometallien myötä...

jrinnes

No on se kyllä kallis, Passatin nivel maksoi pari euroa alle satasen ja oli vielä ihan Löbron nivel. Mallikin on muistaakseni sama kuin ainakin jossain Octaviassa. Ja mikäänhän ei ole niin ilkeää kuin näin jälkeenpäin sanoa että miten halvalla jonkun jutun olis saanu muualta... ;)
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 27.01.12 - klo:18:53
No on se kyllä kallis, Passatin nivel maksoi pari euroa alle satasen ja oli vielä ihan Löbron nivel. Mallikin on muistaakseni sama kuin ainakin jossain Octaviassa. Ja mikäänhän ei ole niin ilkeää kuin näin jälkeenpäin sanoa että miten halvalla jonkun jutun olis saanu muualta... ;)

Jos ei aika olisi mennyt töitten ja muksun kanssa niin olisi kyllä pitänyt käyttää vähän aikaa tuon nivelen hintaseurantaa, mutta nyt ei yksinkertaisesti kerennyt asiaan paneutua. Tärkeintä oli saada auto kuosiin viikonloppuun mennessä. Toisaalta myös nyt on alla alkuperäinen varaosa ja se ehkä mahdollisesti kestää sen toisen 220tkm ja silloinhan se ei toivottavasti ole enää minun murhe!  ;)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 27.01.12 - klo:21:57
Jos ei aika olisi mennyt töitten ja muksun kanssa niin olisi kyllä pitänyt käyttää vähän aikaa tuon nivelen hintaseurantaa, mutta nyt ei yksinkertaisesti kerennyt asiaan paneutua. Tärkeintä oli saada auto kuosiin viikonloppuun mennessä. Toisaalta myös nyt on alla alkuperäinen varaosa ja se ehkä mahdollisesti kestää sen toisen 220tkm ja silloinhan se ei toivottavasti ole enää minun murhe!  ;)

Käännetään sen verran puukkoa haavassa, että motonetin hinta tuolle nivelelle on 70â,¬. Mutta jospa se orkkis olisi vaikka kullitettu kun on noin kallis ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.01.12 - klo:22:18
Käännetään sen verran puukkoa haavassa, että motonetin hinta tuolle nivelelle on 70â,¬. Mutta jospa se orkkis olisi vaikka kullitettu kun on noin kallis ::)

Tuota kullitusta itsekin toivon  ;D vähän sitä blingblingiä harmaaseen Sotkaan! Törkysen kallis on kyllä tuo orkkisosa, ei siitä mihinkään pääse... mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa, vai miten se nyt meni  ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy