Polo GTI ja öljynkulutus

Aloittaja Chaniri, 19.01.12 - klo:12:41

« edellinen - seuraava »

Chaniri

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 10.06.12 - klo:19:42
Tämän takia...olet yllättäen tosi kiinnostunut tuosta tarrasta, mitäpä jos Peeveli kuitenkin eka kysyy maahantuojalta mikä se hänen Polosen moottorinumero on ei se mitään maksa hetken odotella, se numero kun maahantuojan mukaan näkyy siinä tarrassa, katotaan tietääkö maahantuoja  ;D

Väitin jo aiemmin että ole vaihtanut leiriä ja olen siitä nyt entistä varmempi!

Tottahan toki mä olen kiinnostunut hänen moottorissa olevasta tarrasta eli miten eroaa mun omastani jos moottorityypistä on ollut keskustelua että onko siinä ollut jotain variaatiota valmistuksessa? Onko se jokin rikos kertoa muille harrastajille moottorikoodinsa niin että voidaan vertailla? Meinaat että se on niinkin salaista tietoa ettei sitä voi muille paljastaa?

Kukaan ei estä häntä kysymästä maahantuojalta asiaa. Minulla ei ole mitään yhteyksiä VV-Auto Group -konserniin ja olen ainoastaan heidän asiakkaansa, en työntekijä. Jos sulta ei lopu se foliohattuilu jostain "leirinvaihdoista" niin modet voipi varmaan laittaa sut jäähylle tarpeen tullen. Toisten käyttäjien syyttely on ihan yhtä tyhjän kanssa kun ollaan samassa veneessä ongelman kanssa enkä jaksa edes heittää läppää tästä asiasta enää. Threadin seuraajat on varmasti tehneet jo omat johtopäätöksensä.

Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

pokkus

Sovitaanko niin, että Peeveli itse päättää haluaako tarraansa muille näyttää vai ei. Samalla voitaisiin jättää ne henkilökohtaiset vihjailut pois, jookosta?

Peeveli

En nyt oikein ymmärrä tuon moottorinumeron/tarran funktiota öljynkulutus-asiassa ja etenkin kohdallani, kun kone syö vielä ilmeisesti aika vähän GTI-Poloksi öljyä. Miksi tarran numerosarjaa ja maahantuojan ilmoittamaa numerosarjaa minun pitäisi verrata kysymällä? Siksikö, että tehdas olisi laittanut autoon jonkun wanhan koneen uudella softalla tms.? Semmoista en usko sentään tehtävän; eihän olisi tuotantologistisestikaan kannattavaa kasata autoja suurin piirtein "enten tenten teelika menten"-periaatteella eli laitetaas tuohon valmistuserään ne loput BMY-koneet ja sitten ensi kuun alusta koottaviin ne uudet CAV-koneet.

Itse etsisin perustaa öljyn syönnille moottorin valmistusprosessista eli mittatarkkuudet ja materiaalit jne. Googlaamalla löytyy todella laajalti ympäri maailmaa vw-foorumeilta juttuja GTI:n öljynkulutusprobleemasta, google oikein tuo englanniksi oletuksen esim sanoin "Polo GTI oil consumption" heti kun google-riville kirjoittaa sanat Polo GTI.

Itse toki seuraan öljyn hävikkiä kesällä pitkällä reissulla, se luo oivat puitteet todeta ajallisesti nopeasti hävikin määrä.

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.06.12 - klo:11:53
nyt mennyt noin 7500 km:n kokonaisajomäärällä se mukana tullut öljylitra sisuksiin. Liekö tämä edelleen GTI-Polojen alhaisimpaa päätä öljynsyönniltään?
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 11.06.12 - klo:07:57
Itse toki seuraan öljyn hävikkiä kesällä pitkällä reissulla, se luo oivat puitteet todeta ajallisesti nopeasti hävikin määrä.
Omalla kohdallani öljyn merkkivalo syttyi ensimmäisen kerran vasta noin 8500 kilsan kohdalla. Sen jälkeen on öljy maistunutkin rivakampaa tahtia.
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Jere#18

Kappas, tuleeko peevelille Polon korvaaja vai "II" kulkineeksi tuo profiilissa mainittu Volvo? Osaatko sanoa milloin tulossa XC40? Huhuja/ kuvia tuosta vilahti jossain

Keni1

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 10.06.12 - klo:23:13
Sovitaanko niin, että Peeveli itse päättää haluaako tarraansa muille näyttää vai ei. Samalla voitaisiin jättää ne henkilökohtaiset vihjailut pois, jookosta?

Sovitaan niin no problem.

Chaniri

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 11.06.12 - klo:07:57
En nyt oikein ymmärrä tuon moottorinumeron/tarran funktiota öljynkulutus-asiassa ja etenkin kohdallani, kun kone syö vielä ilmeisesti aika vähän GTI-Poloksi öljyä. Miksi tarran numerosarjaa ja maahantuojan ilmoittamaa numerosarjaa minun pitäisi verrata kysymällä? Siksikö, että tehdas olisi laittanut autoon jonkun wanhan koneen uudella softalla tms.? Semmoista en usko sentään tehtävän; eihän olisi tuotantologistisestikaan kannattavaa kasata autoja suurin piirtein "enten tenten teelika menten"-periaatteella eli laitetaas tuohon valmistuserään ne loput BMY-koneet ja sitten ensi kuun alusta koottaviin ne uudet CAV-koneet.

Joo siis lähinnähän tuossa vaan kiinnosti se kun muilla ne merkinnät tuntuivat olevan CAVC tuossa tarrassa, varsinkin niillä joilla tuota kulutusongelmaa on tupannut olemaan. En kyllä oikeasti usko että sillä mitään erikoista merkitystä on mutta kun nyt tuolla aikaisemmin ketjussa todettiin että kaikilla kulutusongelmaisilla on CAV C niin..

Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 11.06.12 - klo:08:20
Omalla kohdallani öljyn merkkivalo syttyi ensimmäisen kerran vasta noin 8500 kilsan kohdalla. Sen jälkeen on öljy maistunutkin rivakampaa tahtia.

Itsellä taisi olla jo reilusti ennen viittä tonnia tuo ensimmäinen merkkivalon syttyminen. Ajattelin että olisi vain uutuudenkarheutta mutta toisin kävi..  :-\

Eräs harrastaja kirjoitteli hiljattain vagarenan irc-kanavalle että kyllä ETKA:n mukaan tuo uusi CTHE-moottori olisi sittenkin tulossa Polo GTI:n, vaikka myyjäliike väitti että se tulisi Polo GT:n. Onko ETKA:n tässä tapauksessa luottamista?
Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

tet

Lainaus käyttäjältä: Chaniri - 11.06.12 - klo:11:00
Eräs harrastaja kirjoitteli hiljattain vagarenan irc-kanavalle että kyllä ETKA:n mukaan tuo uusi CTHE-moottori olisi sittenkin tulossa Polo GTI:n, vaikka myyjäliike väitti että se tulisi Polo GT:n. Onko ETKA:n tässä tapauksessa luottamista?

Kovasti näkyy ulkomaisilla foorumeilla olevan tietoa/huhua että toukokuussa olisi vaihtunut Polo GTI:n kone CAVE -> CTHE. Tosin nuo jutut oli kaikki viime vuoden lopulta tai tämän vuoden alusta, eli etukäteishuhuja. Yhtään tuoretta juttua en löytänyt jossa vahvistettaisiin että näin on tosiaan tapahtunut.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Guest-240475

ETKA:n mukaan päivitys CAVE -> CTHE tulisi 9/2012, eli todennäköisesti vuosimalliin 2013 siirryttäessä. 5/2012 - 9/2012 asennettaisiin vielä luolamoottoreita. :) Muutoksia CAVE -> CTHE olisi esim turbossa, männissä, öljypumpussa ja -suodattimessa jne, mutta perusteellista uudistusta ei ole vielä näkösällä. Teho pysyisi entisellään 180hp:ssa ja motti olisi edelleen kaksoisahdettu.

Jos en ihan väärin muista, niin tuo BlueGT Polon 140hp sylinterejä leputtava kone olisi koodiltaan CPTA. Tuo onkin sitten jo hihnakone, joten venyvää ketjua ei taas olisikaan TSI:ssä. Samoin nokka-akselit näyttivät integroiduilta kanteen/venttiilikoppaan. Lie tuon leputuksen peruja moinen... Eli puheet täysin uudesta moottorista BlueGT:n yhteydessä vaikuttaisivat olevan tuossa mielessä paikkansapitäviä.

Voisiko joku muukin kuin Chaniri koittaa kysellä automyyjältään tai huoltoneuvojalta asiaa, jotta siihen saataisiin varmistus "tiskin takaa"?

tet

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 11.06.12 - klo:12:06
Jos en ihan väärin muista, niin tuo BlueGT Polon 140hp sylinterejä leputtava kone olisi koodiltaan CPTA.

Olet varmaankin oikeassa moottorikoodin suhteen. Google löytää tuolla koodilla joitakin linkkejä öljynsuodattimiin kyseiselle koneelle. Listaavat sen Audi A1-mallin alle ja 04/2012 eteenpäin ilmeisesti on ko. moottoria markkinoilla (tai ainakin öljynsuodattimia siihen). Tuossa pari linkkiä:

http://www.clean.it/catalogo/scheda_articolo.php?c=MA3138&Lang=EN
http://the-filtershop.com/spl/491795/A1_14_TFSi_140_HP_Type_8X_mot_CPTA_042012?cat=491795&filter=524:5906190580887%5C530:72
ex-vag:

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 11.06.12 - klo:12:06
ETKA:n mukaan päivitys CAVE -> CTHE tulisi 9/2012, eli todennäköisesti vuosimalliin 2013 siirryttäessä. 5/2012 - 9/2012 asennettaisiin vielä luolamoottoreita. :) Muutoksia CAVE -> CTHE olisi esim turbossa, männissä, öljypumpussa ja -suodattimessa jne, mutta perusteellista uudistusta ei ole vielä näkösällä. Teho pysyisi entisellään 180hp:ssa ja motti olisi edelleen kaksoisahdettu.

Jos en ihan väärin muista, niin tuo BlueGT Polon 140hp sylinterejä leputtava kone olisi koodiltaan CPTA. Tuo onkin sitten jo hihnakone, joten venyvää ketjua ei taas olisikaan TSI:ssä. Samoin nokka-akselit näyttivät integroiduilta kanteen/venttiilikoppaan. Lie tuon leputuksen peruja moinen... Eli puheet täysin uudesta moottorista BlueGT:n yhteydessä vaikuttaisivat olevan tuossa mielessä paikkansapitäviä.

Voisiko joku muukin kuin Chaniri koittaa kysellä automyyjältään tai huoltoneuvojalta asiaa, jotta siihen saataisiin varmistus "tiskin takaa"?

Hyvin mielenkiintoinen uutinen. Kertoo vaan siitä että ongelma tässä motissa on laaja ja tunnettu. Mitenkähän maamme maahantuoja tai tehdas yleensäkin suhtautuu jatkossa vanhalla koneella ilmenevään öljysyöppöyteen; siis tulevatko missään tapauksessa vaihtamaan asiakkaiden vaatiessa tuota parannettua konetta (CTHE) autoon jos tutkittu öljynsyönti on luvattoman suurta? Tämä öljyhävikki alkoi tosiaan ihmetyttämään itseäni kun sitä hupeni suht lyhyellä km-määrällä motariajossa selkästi, kun aiemmin syönti oli tosi vähäistä. Aloin jo tuudittautumaan että ei se kaikkia motteja koske vaan taitaa olla turha luulo...

GT-Poloon tulev lepuutuskone onkin siis jo hihnalla! En olisi kuuna päivänä joku vuosi sitten uskonut että ketjusta palattaisiin takaisin hihnaan. Opel oli surullisenkuuluisa superlyhyen matkan jakopäähihnastaan ja tuotiin sitten ketjukoneita. Nyt tsi:ssä ollaan palaamassakin toisinpäin takaisin hihnaan. Maailmankirjat ovat sekaisin...

Wekotin

^Hyvä vain VAG-asiakkaan kannalta. Nyt tulee ainakin selvä vaihtoväli, jonka hihnan 100% täytyy kestää. Nyt ollaan jollakin ihme harmaalla aluella ja näköjään korjausten maksajakin näköjään riippuu ihan mistä on sattunut auton ostamaan.

Keni1

Lepopäivän ratoksi

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kestotestissa-volkswagen-golf-14-tsi

Ote artikkelista:

----

Moottori

TSI-moottori on ehkä Golfin paras osa â€" varsinkin DSG-vaihteiston pariksi paketoituna. Ahdettu 1,4-litrainen vetää erittäin hyvin jo alhaalta lähtien, joten kierrätystä ei tarvitse harrastaa. Moottori kuluttaa sen verran öljyä, että 30 000 kilometrin huoltovälin loppupuolella oli pakko kaataa puoli litraa lisää liukastetta.

----

hahhahaa kun oli hauska juttu  ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 16.06.12 - klo:00:29
hahhahaa kun oli hauska juttu  ;D

Mikäs tuossa nyt noin naurattaa? ??? Totuudenmukainen juttu, minulla täysin sama homma öljykulutuksen suhteen. Ekan vaihtovälin loppupuolella laitoin puoli litraa, toinen puolikas on vielä paksissa ja mittarissa 38 tkm.

Vai onko tuo vaan Polo-kokemuksien aiheuttamaa hysteeristä hirnuntaa, kun saa lukea että kaikissa VW:n koneissa ei menekään öljyä yhtä paljon kun Polo GTI:ssä? :)
ex-vag:

Keni1

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.06.12 - klo:10:16
Mikäs tuossa nyt noin naurattaa? ???

Vai onko tuo vaan Polo-kokemuksien aiheuttamaa hysteeristä hirnuntaa, kun saa lukea että kaikissa VW:n koneissa ei menekään öljyä yhtä paljon kun Polo GTI:ssä? :)

Ei toki myös itsellä ollut tuollainen Golf ja aivan samat öljynkulutukset oli siinä. Ihmetysttä aiheuttaa se miten mun auton 1.4 TSI kuluttaa 20 kertaa enemmän öljyä samalla matkalla, osalla kulutus uudessa Polo GTI:ssä jopa 60 kertainen. Polossa on täysin identtinen kone mitä tulee perusmoottoriin joten öljynkulutuksen tulisi olla aivan samoissa lukemissa kuin Golfissa. Polojen koneet ovat kuin vanhoja loppuunajettuja romuja jostain autopurkaamoista haettu. Huomatkaa että näitä rajuja öljynkulutuksia on huollon mukaan vain näissä uusissa Polo GTI autoissa, kuitenkin niissä kuulemma on vain ohjelmallisesti piristetty CAV joka löytyy mm. 118 kW versiona.

Vein just GTI:n koneremppaan, sijaisautoksi tuli lepuuttava 1.2 TSI Jetta autoliikkeen piikkiin. Ompa virkistävää ajaa pitkästä aikaa manuaalilla. Autohan on vain alustaa ja ohjausta lukuunottamatta paljon parempi kuin Polo GTI taidan vaihtaa tuollaiseen LOL

Newman

^ Kannattaa myös muistaa, että kaikki uudet Polo GTI:t eivät vie tuolla tavalla öljyä. Meillä on mennyt yksi pikkupönikkä ja mittarissa taisi olla jotain 16 tkm.

Itse olen ihan tyytyväinen tuohon autoon, kun vaimokin tuntuu olevan tyytyväinen. Ajelen tuolla autolla ehkä kerran viikossa, joten en ehkä ole oikea henkilö arvioimaan koko asiaa. Mutta ongelmatonta menoa on ollut. Jopa tuo DSG7 toimii Polottimessa paremmin kuin Golfissa, jossa meno on hivenen kulmikkaampaa.

EDIT: muistahan kertoa sitten, mitä korjasivat vai mitä tekivät.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Newman - 18.06.12 - klo:11:49
^ Kannattaa myös muistaa, että kaikki uudet Polo GTI:t eivät vie tuolla tavalla öljyä. Meillä on mennyt yksi pikkupönikkä ja mittarissa taisi olla jotain 16 tkm.

EDIT: muistahan kertoa sitten, mitä korjasivat vai mitä tekivät.

jep näin on osa vie vain 10 kertaa enemmän kuin Golf ;)

Tohon kestotestattuun Golffiin lisättiin puoli litraa  öljyä vasta 24 550 km kohdalla kun öljyvalo oli ensimmäisen kerran välähtänyt...ja sillä meni loppumatkan aina sinne 30 tkm asti jolloin testi loppu.

Niin tosiaan toivottavasti tulee uusi kone Poloon niin ei tarvitse huollossa jatkuvasti rampata, jos uutta konetta ei tule niin auto vaihtuu heti Toyota YARIKSEEN.

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 18.06.12 - klo:12:07
jos uutta konetta ei tule niin auto vaihtuu heti Toyota YARIKSEEN.
Meinasitko ottaa sitten Hypridinä ;D
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Urlaub

Merkitse kauppakirjaan, että haluat verekset patterit!  ;)

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.06.12 - klo:12:34
Merkitse kauppakirjaan, että haluat verekset patterit!  ;)

Heh he he...

Keni1

Pikahuoltoa sai Polo, alunperin arvioitu huoltoaika vähintään 2 päivää koska kone piti avata nyt meni vain puoli päivää koska autossa ei ollut mitään vikaa.

Sen erWin tietokannan vikalistat on poistettu mun auton osalta joten huolto oli ns. voimaton vaikka itse ne tiedot oli sinne lisänneet. Huomenna erWin tulosteiden kanssa takaisin huoltoon selvittelemään. Huolto oli tosiaan saanut tähän käyntiin huolto-ohjeet maahantuojalta ja oli toiminut niiden mukaan. Rupee oleen jo aineksia dekkariin...

Ja kaupan päälle taisin saada uusia hienoja ominaisuuksia...nyt voi kekekin sitten huoletta ivata ja onnitella meitsi ajelee kohta Yariksella...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 18.06.12 - klo:18:08
Sen erWin tietokannan vikalistat on poistettu mun auton osalta joten huolto oli ns. voimaton vaikka itse ne tiedot oli sinne lisänneet. Huomenna erWin tulosteiden kanssa takaisin huoltoon selvittelemään.

Alkaa kuulostamaan jo aika hämärältä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.06.12 - klo:18:45

Jep sanos muuta, onneksi tuli aikanaan ne viat ulostettua joten dokumenttia on, katotaan mitä huolto sanoo ja löytää uusissa tutkimuksissa :)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.06.12 - klo:18:45

Meinasin jo laittaa tässä illalla sp-viestiä maahantuojalle ja kysyä heidän tiedostonsa mukaista moottorini numeroa, vaan tämä aihealue alkaa kyllä nyt olla -khm- kuin dekkarista. Salaliittoteoriaa, käytetyn moottorin asentaminen uuteen autoon ja vikalistan deletointia. Tällä perusteella en kyllä lähde hommaan ns. soitellen sotaan tällä tavalla. Seuraan jatkossa öljynsyöntiä ja otan itse yhteyttä tarvittaessa huoltoon...

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 18.06.12 - klo:20:02
Meinasin jo laittaa tässä illalla sp-viestiä maahantuojalle ja kysyä heidän tiedostonsa mukaista moottorini numeroa, vaan tämä aihealue alkaa kyllä nyt olla -khm- kuin dekkarista. Salaliittoteoriaa, käytetyn moottorin asentaminen uuteen autoon ja vikalistan deletointia. Tällä perusteella en kyllä lähde hommaan ns. soitellen sotaan tällä tavalla. Seuraan jatkossa öljynsyöntiä ja otan itse yhteyttä tarvittaessa huoltoon...

Voidaan sopia tapaaminen jos haluat nähdä mitä olen sieltä tietokannasta aiemmin tulostanut ja katsotaan samalla mitä siellä nyt ei ole.

qsla

Aika hurjalta kuulostaa tuo öljynkulutus. Kalliiksi käy nykyisillä LL öljyillä >:(
Mutta käytettyä moottoria ne ei sinne uuteen autoon kyllä laita. Kallista se olisi ja eikös se täyttäisi jo petoksen tunnusmerkistön?

Mutta kysykää kuluttajasuoja asiamiehen näkemystä asiaan ,että mikä on kohtuullista öljynkulutusta ja mikä on kohtuutonta.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 18.06.12 - klo:20:02

Otin kuvat dokkareista, näitä ei siis enää löydy erwinistä, tänään tarkistin, samoin huolto:

http://www.kolumbus.fi/keni1/2012-06-18-161.jpg
http://www.kolumbus.fi/keni1/2012-06-18-162.jpg

Edit:
Tässä vielä kuvat kun maahantuoja kävi päivittämässä Carport tietokantaa, huomioikaa että tiedot on päivitty viime viikolla ja eri päivinä, vastaus jossa nuo toimitettiin tuli 13.6

http://www.kolumbus.fi/keni1/motti.jpg
http://www.kolumbus.fi/keni1/lodju.jpg

Esitin kuvista lisäkysymyksen siihen ei vastattu...

jusba31

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 18.06.12 - klo:21:39
Otin kuvat dokkareista, näitä ei siis enää löydy erwinistä, tänään tarkistin, samoin huolto:

http://www.kolumbus.fi/keni1/2012-06-18-161.jpg
http://www.kolumbus.fi/keni1/2012-06-18-162.jpg

Linkittämäsi kuvat ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Eivät liity autoosi tai kenenkään muunkaan autoon suoranaisesti millään tavalla.
Ne ovat tehtaan yleisiä teknisiä tiedotteita, ei siis mitään vikalappuja sinun autostasi.
Näitä tiedotteita lisäillään, poistellaan ja muutetaan jatkuvasti.

Toki nuo ajoneuvotiedot ovat sinun autostasi.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 18.06.12 - klo:21:45
Linkittämäsi kuvat ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Eivät liity autoosi tai kenenkään muunkaan autoon suoranaisesti millään tavalla.
Ne ovat tehtaan yleisiä teknisiä tiedotteita, ei siis mitään vikalappuja sinun autostasi.
Näitä tiedotteita lisäillään, poistellaan ja muutetaan jatkuvasti.

Toki nuo ajoneuvotiedot ovat sinun autostasi.

erWinissä on erikseen huoltohistoria -välilehti ja noihin dokumentteihin oli siellä linkit, enää ei ole. Jokaisessa vikalistassa on minun autoni sarjanumero tuskin vahingossa, plus että havaitsen nuo samat viat ihan itsekkin rallatirallati mennään menemään :)

Edit: toki olen iloinen jos autossani ei ole mitään vikaa mutta hassusti vaan hävisi tiedot juuri nyt...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy