Seuraatko polttoaineen kulutusta säännöllisesti?

Aloittaja Quality, 31.12.11 - klo:08:53

« edellinen - seuraava »

Seuraan polttoaineen kulutusta

Tottakai, joka tankkillinen kirjataan
85 (61.2%)
Silloin tällöin
19 (13.7%)
Silloin kun vaihdan autoa
9 (6.5%)
Miksi seuraisin? Kaikki se kumminkin sieltä tankista menee
23 (16.5%)
Köyhien hommaa
19 (13.7%)
Käytän seurantaan Tankkaus.com -palvelua
45 (32.4%)
Käytän seurantaan muuta (julkista) palvelua
18 (12.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 139

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: XUE - 31.12.11 - klo:13:02
Sitten on näitä jotka lähtevät ajamaan halvemman bensa perässä
tai kahvipaketi perässä toiselle puolelle kaupunki, jep jep  ???

Ã,,kkiseltään tekisi mieli sanoa, että hölmöä. Mutta silloin sortuisin samaan kuin joku muukin, eli arvottamaan toisten tekemisiä omien arvojeni kautta.

Taloudellisesti tuossa ei järkeä toki luultavasti olekaan. Mutta mistäs minä tiedän, mitä se kahvinhakija tekemisellään tavoittelee -- ehkä kyseessä ei olekaan rahansäästö sinänsä, vaan jokin mitä minä vain en ymmärrä. Hakekoon kahvinsa.

Ja jos lisäarvoa aina haetaan, niin mitä lisäarvoa XUE sinulle tuotti tähän ketjuun kirjoittaminen? Aikaa paloi, mitä sait?

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 31.12.11 - klo:13:05
Eli on polttoainekulut tullut alas mutta jos ottaa huomioon uuden auton arvonaleneman niin ei tässä mitään säästä, luonto ehkä kiittää sitäkin enemmän..

Ja musiikki tulee enää radiosta. :)

tsiih

Lainaus käyttäjältä: XUE - 31.12.11 - klo:13:02
jokainen tietysti tyylillään ja tavallaan..ei ole tosiaan multa pois!

Sitten on näitä jotka lähtevät ajamaan halvemman bensa perässä
tai kahvipaketi perässä toiselle puolelle kaupunki, jep jep  ???

74v äiti säästää kauppakuitteja ja 75v isän auton hanskalokero on täynnä
bensakuitteja. ???
Varo vain, sulla on näköjään perintötekijöissä kuittiensäästämisgeeni. Ei tarvita kuin sopiva ärsyke ja se aktivoituu! Varoita läheisiäsi jo etukäteen  :D

Minun 86 v. isäni säästi paitsi bensa- ja ruokakuitit myös jokaikisen paperilapun joka huusholliin tuli. Siis ihan jokaisen valittujen palojen mainoksenkin. Kaksi traktorikuormallista poltettavaa paperitavaraa jäi minun siivottavakseni plus vielä muut rojut joita on yksi maatilallinen. Toisaalta oli kivaa mutta masentavaa katsoa mitä sähkö maksoi vuonna -62.
Siitä oppineena en säästä mitään lappuja ;D Seuraan kulutusta koska se on asia jossa voin itse kehittyä ja koska olen köyhä kuin kirkonrotta!
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 31.12.11 - klo:13:14

Minun 86 v. isäni säästi paitsi bensa- ja ruokakuitit myös jokaikisen paperilapun joka huusholliin tuli.

Vähän samaan liittyen yks 60 v. isäntä tuossa to uimasaunassa olessamme yritti muistella mitä kaljapullo maksoi ennen euron aikaa,
tuli muuten saunaan hiljaista kun heitin ilmaan kaskun 'täytyypi tarkistaa tuo asia kotiinmenessä kauppakuitista !'.  ;D

Eli mulla kyllä ei ole kuitteja muuta kuin joistakin takuunalaisista ostoksista, eikä kait kaikista niistäkään.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Marko

Seuraan,kaikki kulutukset tankkaus.comiin.
Tänä vuonna palanut dieseliä reilulla 7 tuhannella eurolla.
Kilometrejä reilu 80tkm.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Markku

Tankkaus.com:issa on kaikki tallella.
Niitä vaan on kiva seurata..
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Markku - 31.12.11 - klo:17:02
Tankkaus.com:issa on kaikki tallella.
Niitä vaan on kiva seurata..

Itselläni on kivasta varsin eri käsitys mutta kukin tyylillään  :).
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Docw

Viitisen vuotta on tullut seurattua kulutuksia. Käytännön hyöty on tietysti pientä, mutta omalla kohdalla seuraaminen kannustaa taloudelliseen ajoon. Eri autojen kulutuksia on myös mukava ja tuon fuellyn ansiosta etenkin helppo vertailla :) Jos joku muu ei sitä ymmärrä niin olkoon ymmärtämättä ;)

Kyllähän tämä seurailu on koodattu meikäläisen alitajuntaan, koska montaa muutakin asiaa tulee seurattua, esimerkiksi tilipäivinä tulee koottua exceliin henkilökohtainen taloustilanne. Ihan yhtä turhaahan tuokin on koska samallalailla kuin bensatankin tyhjennettyä auton kulku loppuu ilman tankkausta niin laskujenmaksukin loppuu ilman rahan hankkimista kun säästöpossussa pohja näkyy ;)

jarppis

Fuellyn käyttöä aloittelin nyt uuden auton myötä käyttämään. Joskus muinoin autoilun alkuaikoina pidin jotain vihkoa yllä, mihin merkkailin ajoja mutta se sitten jäi pois.

Talouden muut kulut on merkattu ekseliin jaoteltuna eri aiheittain. Kun aina välillä tulee mieleen, että mihin ihmeseen ne rahat tuppaa katoamaan, niin tuo ekseli kertoo kyllä totuuden :)

Quality

LainaaSitten on näitä jotka lähtevät ajamaan halvemman bensan perässä

En koskaan lähde varta vasten metsästämään halvempaa bensaa, mutta tiedän paikat, joista sitä saa useita senttejä halvemmalla ja käytän niitä matkan varrella. Miksi tankkaisin kalliimpaa bensaa, ellei kyseessä ole jokin epämääräinen halpistuote? Samoin, jos kotoa käsin lähden tankkaamaan, niin suuntaan sinne halvimmalle asemalle ja hoidan siinä samalla matkalla kauppa- ym. asiat.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

ttdriver

Lainaus käyttäjältä: Docw - 31.12.11 - klo:18:41
Viitisen vuotta on tullut seurattua kulutuksia. Käytännön hyöty on tietysti pientä, mutta omalla kohdalla seuraaminen kannustaa taloudelliseen ajoon. Eri autojen kulutuksia on myös mukava ja tuon fuellyn ansiosta etenkin helppo vertailla :) Jos joku muu ei sitä ymmärrä niin olkoon ymmärtämättä ;)

Kyllähän tämä seurailu on koodattu meikäläisen alitajuntaan, koska montaa muutakin asiaa tulee seurattua, esimerkiksi tilipäivinä tulee koottua exceliin henkilökohtainen taloustilanne. Ihan yhtä turhaahan tuokin on koska samallalailla kuin bensatankin tyhjennettyä auton kulku loppuu ilman tankkausta niin laskujenmaksukin loppuu ilman rahan hankkimista kun säästöpossussa pohja näkyy ;)

Täysin samaa mieltä. Exceliin kokoan tosin vaan pankkikorteilla tehdyt ostokset, jotta on helpompaa tarkistaa tiliotteet. Myös montaa muuta asiaa tulee seurattua erilaisilla taulukoilla. Esim. vuosittain työn puolesta ajetut kilometrit, päivittäiset tilitykset ja niiden keskiarvot vuositasolla, firman keilaporukan keilatilastot ym. ym.
Numerot ovat aina kiinnostaneet minua ja aikeena olikin ekonomin paperit, mutta jostain syystä onkin tullut vaan istuttua bussin ratissa kohta 32 vuotta... Olen toki käynyt välillä kotona vaihtamassa eväät tuoreempiin ja puhtaan paidan päälle.  ;)
Apple-myönteinen. Käytössä iPhone 15 Pro, iPad 9 , Apple Watch Ultra ja MacMini

skriko

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 31.12.11 - klo:13:09
Ã,,kkiseltään tekisi mieli sanoa, että hölmöä. Mutta silloin sortuisin samaan kuin joku muukin, eli arvottamaan toisten tekemisiä omien arvojeni kautta.

Taloudellisesti tuossa ei järkeä toki luultavasti olekaan. Mutta mistäs minä tiedän, mitä se kahvinhakija tekemisellään tavoittelee -- ehkä kyseessä ei olekaan rahansäästö sinänsä, vaan jokin mitä minä vain en ymmärrä. Hakekoon kahvinsa.

Ja jos lisäarvoa aina haetaan, niin mitä lisäarvoa XUE sinulle tuotti tähän ketjuun kirjoittaminen? Aikaa paloi, mitä sait?

Samaa mieltä Marko K:n kanssa. Itse myös kirjoitan ostamani bensamäärän, kulutuksen, ajokilometrit, pesut, katsastukset, huollot ja renkaanvaihdot exceliin niin autoon kuin mopoonkin. Ei ole onneksi elämä niin kiireistä ja stressaavaa, että ei riittäisi aikaa tuohon ja en myöskään ota ongelmaa toisten tekemisistä. Rahan säästöä en tässä tavoittele, vaan katson vuoden lopussa mihin ne rahat meni. Auton tietoja voi sitten vertailla toisten kanssa ja autoa vaihtaessa.

Jamo

Seuraan "aina" eli tripistä ja tankatuista litroista otan tuntumaa kulutukseen ja paljon ajavana ehdin näitä(kin) asioita pallottelemaan pienessä, persaukisessa maailmassani etsiessäni optimaalista ratkaisua oman auton ajamiseen sekä omistamiseen annetuista lähtökohdista yhdistettynä omiin vaateisiin. Toisin sanoen, käytän jopa minuutteja vuodessa talouden kulkineiden pa-kulutuksen tarkkailuun.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Cyclic Stig

En seuraa. Ajotietokoneen näyttämiä katselen silloin tällöin kuitenkin, sen verran kiinnostaa "suuntaa-antava" kulutus.

Tänään tein oikeastaan ekaa kertaa "tarkan" testin, lähinnä selvittääkseni itselleni, että kuinka paljon ajotietsikka valehtelee. Tulos oli, ettei paljoakaan. 352,5km matka-ajoa, keskikulutus ajotietsikassa 5,4 l/100km. Tankkauksista (ekaan "katkaisuun" molemmat) 5,44 l/100km. Eli TT:llä ajaisi tankillisella matka-ajoa 1000km vaikka vähän sisälsi ohitteluakin ja kaksi pysähdystä. Ei paha! Näin siis talvikumeilla 225/50/17. Tilanne on varmaan ihan eri kesäpyörillä 255/35/19.....

skriko

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 31.12.11 - klo:21:32
En seuraa. Ajotietokoneen näyttämiä katselen silloin tällöin kuitenkin, sen verran kiinnostaa "suuntaa-antava" kulutus.

Tänään tein oikeastaan ekaa kertaa "tarkan" testin, lähinnä selvittääkseni itselleni, että kuinka paljon ajotietsikka valehtelee. Tulos oli, ettei paljoakaan. 352,5km matka-ajoa, keskikulutus ajotietsikassa 5,4 l/100km. Tankkauksista (ekaan "katkaisuun" molemmat) 5,44 l/100km. Eli TT:llä ajaisi tankillisella matka-ajoa 1000km vaikka vähän sisälsi ohitteluakin ja kaksi pysähdystä. Ei paha! Näin siis talvikumeilla 225/50/17. Tilanne on varmaan ihan eri kesäpyörillä 255/35/19.....

Aika pienellä TT:kin menee. Kummassakohan on valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat pienemmät sun TT:ssä vai Scirocco 118 kw manuaalissa.

RTWteam

Sillon kun ajaessa on tylsää niin selailen ajotietokonetta ja samalla vilkaisen tietenkin kulutuksen.  ::) Muuten en pidä mitään kirjaa asiasta.

Quality

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 31.12.11 - klo:22:11
Sillon kun ajaessa on tylsää niin selailen ajotietokonetta ja samalla vilkaisen tietenkin kulutuksen.  ::) Muuten en pidä mitään kirjaa asiasta.

Ajotietokoneessa on vakiona matkakohtainen kulutus, hetkellistä kulutusta en viitsi seurata, se tekee rauhattomaksi. Välillä tsekkaan, onko pitkäaikainen kulutuslukema muuttunut.

Jokaisesta tankkauksesta otan kuitin, johon merkkaan matkamittarin kokonaislukeman sekä tripin lukeman (nollaan aina tankatessa, tankkaan aina tankin täyteen). Kotona vien tiedot Tankkaus.com:iin, joka kätevästi piirtää graafit ja pitää tiedot tallessa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Kasis

Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin. :-\

Mihin se tieto vuotuisesta, kuukausittaisesta, per tankkaus kulutuksesta vaikuttaa ???
Muuttuuko tai teettekö jotain elämässänne toisin, jos toisena kuukautena se kulkine on kuluttanutkin 1litran enemmän 100km kohden?
Vai onko se osa rahan/kuluttamisen seurantaa vai Laihialaisten "juttu"???
Scirocco & VI Golf Variant

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 01.01.12 - klo:01:57
Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin. :-\

Mihin se tieto vuotuisesta, kuukausittaisesta, per tankkaus kulutuksesta vaikuttaa ???
Muuttuuko tai teettekö jotain elämässänne toisin, jos toisena kuukautena se kulkine on kuluttanutkin 1litran enemmän 100km kohden?
Vai onko se osa rahan/kuluttamisen seurantaa vai Laihialaisten "juttu"???

Yleisesti sanoisin, että sellaiset ihmiset, jotka seuraavat menojaan kuten mm. auton kulutusta, ovat muutenkin säästeliäitä ja katsovat hiukan tarkemmin mihin rahansa laittavat. Yleensä, ei kuitenkaan aina, näillä ihmisillä näyttää muutenkin jäävän säästöön sitä rahaa hiukan enemmän kuin "hällä väliä" asenteella olevilla henkilöillä. Pelkällä tankkauksien seuraamisella et tietenkään pääse rikastumaan, mutta samalla kun seuraat mihin kaikkeen muuhunkin rahaasi tuhlaat, niin vuodessa siitä jää yllättävän iso summa käteen. Pienistä puroista kasvaa lopulta iso joki vai miten se sananlasku menikään.

Itse esimerkiksi budjetoin päässä jokaisella kuukaudelle menot erikseen. Siis sellaiset menot, jotka pysyvät kuukausittain melkein samana kuten vuokra, bensat, sähkölasku, vakuutukset, ruoka jne. Tämän lisäksi budjetoidaan erikseen ns. lelu- ja matkarahasto, josta sitten voidaan käyttää tarvittaessa huvitteluun. Loput rahat menevät sitten säästöön, jota voidaan käyttää sitten isompiin ostoksiin tai hätävaraksi. Tuo kulutuksen seuraaminen on omasta mielestä ihan kiinnostavaa, mutta samalla se myös helpottaa tuota kuukausittaista budjetointia. Tällä hetkellä esimerkiksi tiedän, että keskiarvona minulla kuluu rahaa bensaan 125 dollaria kuussa sisältäen pidemmät lomamatkat. Samalla se myös kertoo minulle sen, että voisin säästää noin 750 dollaria vuodessa jos luopuisin V8:sta ja ottaisin tilalle jonkun nelisylinterisen koneen. Itse tosin koen nuo neljä ylimääräistä sylinteriä tuon summan arvoiseksi :)

Jorma

No, on se hyvä että viisaammat valistavat meitä vähemmän älykkäitä.En olisi kyllä aikaisemmin uskonut että auton kuluja seuraamalla jää enemmän rahaa säästöön kuin että ei seuraa niitä.Minä olen aina kuvitellut, että kaikki rahat mitä autoiluun laitan on vain pakollista rahan menoa josta ei vain voi oikein säästää!Tästä päivästä lähtien kerään kaikki kuitit ja lasken kaikki kulut autoilusta tarkasti, mulla on siten varmaan muutama tuhat euroa saldoa vuoden lopulla enemmän tilillä kuin ilman näitä toimenpiteitä!

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 31.12.11 - klo:12:59
Polttoaine on pisara valtameressä ja itseäni ainakin huvittaa taas nytkin vuodenvaihteen parku polttoainehintojen noususta -- kun sillä ei ole oikein mitään merkitystä kokonaisuuteen.

Sinua ehkä huvittaa, hyvä niin. Kaikki eivät kuitenkaan ajele uudella mersulla. Joillakin se toimeentulo on todella tiukassa, vaikkei sitä ehkä sieltä mersun ratin takaa näekkään.

Ja asiaan. En seuraa mitenkään kulutusta muutoin kuin välillä vilkaisemalla ajotietokoneelta matkakohtaista kulutusta.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 01.01.12 - klo:10:06
Sinua ehkä huvittaa, hyvä niin. Kaikki eivät kuitenkaan ajele uudella mersulla. Joillakin se toimeentulo on todella tiukassa, vaikkei sitä ehkä sieltä mersun ratin takaa näekkään.

Joopa joo, olisi taas pitänyt selittää tarkemmin, mutta ei viitsinyt puhelimesta romaania kirjoittaa.

Kyllä minä ymmärtän, ettei kaikilla mene hyvin. (Jännä muuten, etten ole huomannut autoni arvon vaikuttavan asian näkemiseen, enkä ymmärrä mikä oli sen korostamisen tarkoitus.) Sattuneesta syystä tulee tuollaisista asioista lähipiirin ihmisen kanssa keskusteltua hänen ammatistaan johtuen ja minulla on aika hyvä käsitys siitä mitä köyhyys ja syrjäytyminen Suomessa on, mitä tarkoittaa jos elämiseen jää 60 euroa kuussa.

Pointtini ei ollutkaan niissä oikeasti vähäosaisissa. Huvittumiseni kohdistuu niihin ihan uudehkoilla autoilla ajaviin, joita vaikkapa dieselin 12 sentin verokorotus kauhistuttaa. Siis ne tapaukset, jotka ovat huolissaan taloudestaan, kun dieseliin kuluukin vuodessa vaikkapa 200 euroa enemmän (noin 30 tkm vuodessa, kuusi litraa satasella) -- ja samaan aikaan ei tajuta, että se 25000 euron auto menettää arvoaan helposti 300-400 euroa jokikinen kuukausi... Eli pointtini: ymmärrän hyvin, että monelle 200 euroa vuodessa on paljon rahaa. Mutta silloin ei ehkä kannata ajaa autolla, jonka arvonalenema on moninkertainen vuositasolla ko. summaan verrattuna.

metS80

Jostakin kummasta syystä jäänyt "koukkuun" myös tankkaus.com palveluun. Mitään vaikutustahan sillä ei ole- nykyinen auto ollut jo vuoden ajossa ja tiedän et 6 litraa satasella menee. Ensi vuonna....eiku siis tänä vuonna mielenkiintoa lisännee se, että lomailussa siirrymme asuntovaunun vetoon kun myimme asuntoautomme.

Jos nyt joskus joudun verottajan kanssa selvittämään firmani alv kirjauksia polttoaineista, niin onpahan alvittoman auton tankilliset täydellisesti muistissa...
kadettx2>isocorolla>taunus>orion>passat>pajero>sierra>mondeox2>passat>9-5>octavia>S80x2>Grand Scenic>Mondeo>Ateca>Tarraco

Totuuden Torvi

Tilastoin kodin sähkönkulutuksen, vedenkulutuksen samoin kuin auton pa-kulut nykyään. Osin mielenkiinnosta, ja osin siksi että voi ihmetellä että miksi esim veden kulutus on yhtäkkiä noussut 10%.. Ehkä voi jopa havaita että jokin laite alkaa syömään tavallista enemmän sähköä tai vettä ennen kuin iso lasku putoaa luukusta.

Karvis

Neljästä viimeisimmästä autosta on kaikki tankaukset ylhäällä tankkaus.comissa, ihan vain mielenkiinnosta. Juuri vasta vertailin kulutuksia edellisiin Skodiin ja sain todeta että 1.8TSI Ocu syö 1,5L satasella vähemmän kuin 1.2:n Yeti, ja 0,7L vähemmän kuin 1.6FSI Ocu :) Kirjaan myös renkaanvaihdot ym. sinne ylös joten tiedän tarkalleen paljonko renkailla on ajettu tai mihinaikaan renkaat vaihdettiin vaikka viime syksynä.

En koe näillä toimilla säästäväni mitään, kunhan vain mielenkiinnosta seuraan kuluja.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.12.11 - klo:21:48
Aika pienellä TT:kin menee. Kummassakohan on valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat pienemmät sun TT:ssä vai Scirocco 118 kw manuaalissa.
En osaa sanoa. Ellen aivan pieleen muista, niin oman autoni ilmoitettu keskikulutus on 6,7 l/100km. Siis auton käsikirjassa. Sciroccon kulutuksista en tiedä. Olen varsin tyytyväinen ja hiukan yllättynytkin noin pienestä kulutuksesta. Tuo em. "testimatka" sisälsi kuitenkin myös satasen osuuksia n. 70km eli ajo ei ollut pelkkää 80 km/h köröttelyä.

skriko

^
6,6 näkyy olevan Roccon keskikulutus. Scirocco maantiellä 0,2 janoisempi. TT kuluttaa kaupungissa 0,3 enemmän. Oletuksenani että Audisi on 1,8 160hv.

XUE

meillä on töissä yks tyyppi joka PRINTTAA lähes kaikki emailit ja mapittaa ne ???

Oli juuri muutto niin se raukka kantoi niitä mappivuoria huoneesta toiseen.
Ei kuuelma luota muuhun kuin paperituloisteisiin. Sillä on 10 vuoden ajalta tallessa
lähetettyjä sähköposteja ja tarjouksia ja muuta kirjeenvaihtoa.

Oma muutto tapahtui siten että otin läppärin telakan irti seinästä ja kannoin
toiseen huoneeseen, aikaa kului ehkä noin 5 minuuttia.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Quality

Juuri tuon ehkäisemiseksi Tankkaus.com:in tyyppinen palvelu onkin hyvä: siellä säilyvät vertailutiedot vuodesta toiseen ilman, että itse tarvitsee huolehtia mistään.

Samoin on työpaikalla. En tallenna käytännössä mitään omalle koneelle, vaan kaikki menee verkkolevylle. Ei tarvitse huolehtia varmuuskopioista. Vähän haasteellisempaa kotona ::).

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy