"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Vinski

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 24.06.19 - klo:15:05
Tieliikennelaki kieltää oikealta puolelta ohittamisen.
Moottoriteillä on olemassa erinäisiä poikkeuksia sääntöön vasemmalta ohittamisesta. Kerrotussa liikenetilanteessa ajoneuvot saattavat ajaa jonossa siten, että ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta on tieliikennelain mukaan sallittua.

Muokkaus: Täsmensitkin näköjään jo itse kommenttiasi.

Vekkula

Ja eikös tuossa kysytty moottoritielle liittymisestä? Eli ajat kiihdytyskaistaa, saako ohittaa moottoritiellä oikeata kaistaa ajavan kun olet vielä kiihdytyskaistalla.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 24.06.19 - klo:18:59
Ja eikös tuossa kysytty moottoritielle liittymisestä? Eli ajat kiihdytyskaistaa, saako ohittaa moottoritiellä oikeata kaistaa ajavan kun olet vielä kiihdytyskaistalla.

Miksi ei saisi kiihdyttää?

Otetaan esimerkki, että kiihdytyskaistalla on 100km/h rajoitus ja motarilla ajaa rekka, niin miksi et saisi kiihdyttää ohi kiihdytyskaistalla, jos et ylitä 100km/h nopeusrajoitusta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vinski

Kaista se on kiihdytyskaistakin. Tieliikennelaki ei taida tehdä tässä eroa normaaliin kaistaan ohitussäännössä.


55kW

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.06.19 - klo:19:33
Miksi ei saisi kiihdyttää?

Otetaan esimerkki, että kiihdytyskaistalla on 100km/h rajoitus ja motarilla ajaa rekka, niin miksi et saisi kiihdyttää ohi kiihdytyskaistalla, jos et ylitä 100km/h nopeusrajoitusta?

Sitähän minäkin. Sunnuntaina Espoon Ikean ja Nihtisillan välillä yksi vaaleansinisen Transitin kuski oli eri mieltä. Tässä tapauksessa motarilla paku ajoi 80 km/h ja itse tulin rampilta satasta ja oikealta eteen. Tyyppi osoitti mieltään roikkumalla perseessä, ohittamalla oikealta kun oltiin varsinaisilla ajoradoilla ja yritti aiheuttaa peräänajon Nihtisillan rampilla äkkinäisellä kaistanvaihdolla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: 55kW - 24.06.19 - klo:20:00
Sitähän minäkin. Sunnuntaina Espoon Ikean ja Nihtisillan välillä yksi vaaleansinisen Transitin kuski oli eri mieltä. Tässä tapauksessa motarilla paku ajoi 80 km/h ja itse tulin rampilta satasta ja oikealta eteen. Tyyppi osoitti mieltään roikkumalla perseessä, ohittamalla oikealta kun oltiin varsinaisilla ajoradoilla ja yritti aiheuttaa peräänajon Nihtisillan rampilla äkkinäisellä kaistanvaihdolla.

Valitettavasti näitä mielensäpahoittajia ja oman elämänsä Ensio Itkosia löytyy enemmissä määrin liikenteestä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwp

Kaksi kaistaa samaan suuntaan. Vesisade ja märkä tie. Kaksi autoa menossa samaan suuntaan.
Auto A ohittaa auton B. Miten saatanan vaikea se olisi ajaa sitä vasenta kaistaa edes kolme metriä ohi sen auton B, jotta näkökyky ei menisi ohitettavalla ihan nollaan.
Jos ei ketään ole takana, niin saatan ajaa vaikka 2 kilometriä sitä vasenta kaistaa, ettei kaikki rapa ja vesi ole ohitettavan naamalla. Joillekin vissiin ihan tuntematon käsite ajatella muitakin, vai onko vaan vittuilua.. :o
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

FU2

Lainaus käyttäjältä: vwp - 27.06.19 - klo:10:44
Kaksi kaistaa samaan suuntaan. Vesisade ja märkä tie. Kaksi autoa menossa samaan suuntaan.
Auto A ohittaa auton B. Miten saatanan vaikea se olisi ajaa sitä vasenta kaistaa edes kolme metriä ohi sen auton B, jotta näkökyky ei menisi ohitettavalla ihan nollaan.
Jos ei ketään ole takana, niin saatan ajaa vaikka 2 kilometriä sitä vasenta kaistaa, ettei kaikki rapa ja vesi ole ohitettavan naamalla. Joillekin vissiin ihan tuntematon käsite ajatella muitakin, vai onko vaan vittuilua.. :o

+1
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

erttuli

#3339
Lainaus käyttäjältä: vwp - 27.06.19 - klo:10:44
Kaksi kaistaa samaan suuntaan. Vesisade ja märkä tie. Kaksi autoa menossa samaan suuntaan.
Auto A ohittaa auton B. Miten saatanan vaikea se olisi ajaa sitä vasenta kaistaa edes kolme metriä ohi sen auton B, jotta näkökyky ei menisi ohitettavalla ihan nollaan.
Jos ei ketään ole takana, niin saatan ajaa vaikka 2 kilometriä sitä vasenta kaistaa, ettei kaikki rapa ja vesi ole ohitettavan naamalla. Joillekin vissiin ihan tuntematon käsite ajatella muitakin, vai onko vaan vittuilua.. :o

+2, kyllä normaalijärkisen ihmisen luulisi ymmärtävän, että voi ajaa vaikka 30 metriä ja sitten vaihtaa takasin kaistaa. Harmi vaan, kun tuntuu ettei näitä normaalijärkisiä tuolla tiellä ole. Aivot jää kotiin, kun lähdetään autolla.
---
No tänään sitten harrastin töihin mennessä jalankulkua niin eiköhän sieltä jokin vanhempi naishenkilö tule suojatielle tööttäilemään saatana. Vihreät valot jalankulkijalle ja samalla myös risteyksessä vasempaan kääntyville. Kyllä kyrpä kasvoi taas otsaan kun ei yksinkertaisia liikennesääntöjä osata. Osoitin sitten hänelle sormella tuota valotolppaa, että katsoppa tuolta väriä ja mietippä uudelleen, ttu. Mulla ei koskaan riittäisi pokka soittaa torvea suojatiellä kulkevalle, varsinkin vihreillä. Ehkä eläkeläisellä on omat säännöt? Tai sitten alkaa ikä painamaan ja olisi syytä tutkia onko aiheellista omistaa enää voimassaolevaa ajolupaa.

makkaiver

Viikko takaperin Lahdesta etelän suuntaan matkatessa taas mietin miten tyhmää jengiä tien päällä liikkuu. Vettä tuli kaatamalla, pyyhkijät viipotti täysillä ja motarilla nopeus laski selvästi veden ja näkyvyyden takia. Jengi luottaa tyhmänä autonsa valoautomatiikkaan. Näkyvyyttä ei ihmeemmin ole ja jotakuin puolet jengistä ajaa takavalot pimeänä ! Vain kaksi autoa käytti takasumaria Lahden ja Mäntsälän välillä.
Yksi autokameran kuva liitteenä. Suttasin rekkarin piiloon (vaikka olisi ollut ihan oikein tuollekin tyypille että näkyisi)

F3 TSI 110 Style

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: makkaiver - 13.07.19 - klo:18:45
Yksi autokameran kuva liitteenä. Suttasin rekkarin piiloon (vaikka olisi ollut ihan oikein tuollekin tyypille että näkyisi)


Yllättäen Toyota. Jepareista lähtien Toyotat "pimeenä" huonolla kelillä ja pimeälläkin. Miten niissä automatiikka toimii vai eikä sitä ole? Ja eikö mittariston valot tms. mitenkään indikoi, että pimeänä mennään?
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: migis - 13.07.19 - klo:20:44
Yllättäen Toyota. Jepareista lähtien Toyotat "pimeenä" huonolla kelillä ja pimeälläkin. Miten niissä automatiikka toimii vai eikä sitä ole? Ja eikö mittariston valot tms. mitenkään indikoi, että pimeänä mennään?

Vikahan tässäkin tapauksessa on ratin ja penkin välissä!

Toinen Suomalaisessa byrokratiassa, joka ei hakenut EU:lta kansallistapoikkeusta ja valopakkoa kelissä, kuin kelissä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TTO

Lainaus käyttäjältä: migis - 13.07.19 - klo:20:44
Yllättäen Toyota. Jepareista lähtien Toyotat "pimeenä" huonolla kelillä ja pimeälläkin. Miten niissä automatiikka toimii vai eikä sitä ole? Ja eikö mittariston valot tms. mitenkään indikoi, että pimeänä mennään?
Kun ne mittarivalot ei indikoi mitään kuljettajalle...

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.07.19 - klo:21:15
Vikahan tässäkin tapauksessa on ratin ja penkin välissä!

Näinhän se on, kun eivät tiedä miten auton toiminnot pelaavat. Suurin osa varmaankin kuvittelee, että esim. sateella, kun ajovaloautomatiikka laittaa ajovalot edessä palamaan, niin myös takavalot palavat samalla (näin ei tapahdu). Missään nipponissa ei taida olla tällaista toimintoa, eli käden pitäisi käydä myös laittamassa ajovalot päälle.

peksinaattori

Itse ainakin ajelen valokytkin nollassa eli päivävaloilla mahdollisimman paljon. Autossa kyllä palaa nolla-asennollakin takavalot mutta olen kyllä tietävinäni milloin tulee käyttää ajovaloja muidenkin tienkäyttäjien takia.
Toi on kyllä pöljän hommaa että voi ajella takavalot pimeenä.

MikHei

Sitten vielä tälläkin foorumilla porukka paheksuen ihmettelee, että miksi niitä takavaloja koodataan palamaan jatkuvasti. Siksi että ei sitä ensimmäistäkään vahinkoa sattuis pimeän perän takia....

Onko oikeasti näin, että jos automatiikka Tojossa sytyttää ajovalot, niin takapää saattaa silti pysyä pimeänä?
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Thorgen

Edellisessä 2010 E-mersussa ja nykyisessä Superbissa menee automatiikalla aina päälle, kun pyyhkijät alkavat toimimaan sadetunnistimen mukaan mukaan tiuhemmalla tahdilla. Pimeydestä nyt tietysti puhumattakaan..
En minä suoraan sanottuna itsekään osaisi enää valoja käsin pistää päälle, jos pistettäisiin japanilaisen tai korealaisen rattiin. Kun EU kerran koki tärkeäksi kieltää ne "turhaan" palavat takavalot, niin voisivat nyt vuorostaan pakottaa niitä päälle vastaavalla direktiivillä kun niitä tarvitaan. Eurooppalaisilla autonvalmistajilla ei näytä nytkään olevan edes ongelmaa toteuttaa moista ohjenuoraa, mutta Aasialaisia varten sellainenkin näköjään tarvitaan kipeästi.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 14.07.19 - klo:02:56
Sitten vielä tälläkin foorumilla porukka paheksuen ihmettelee, että miksi niitä takavaloja koodataan palamaan jatkuvasti. Siksi että ei sitä ensimmäistäkään vahinkoa sattuis pimeän perän takia....

Onko oikeasti näin, että jos automatiikka Tojossa sytyttää ajovalot, niin takapää saattaa silti pysyä pimeänä?

Eikä näihin Aasialaisiin pysty edes koodaamalla laittaa takavaloja palamaan. Näin ainakin Nissanin Qasqain osalta. Uakoisin rellussa olevan sama juttu, kun Kadjar on käytännössä samalla tekniikalla varustettu.

-karppa-

Ei saada takavaloja palamaan, kuin asettamalla valot päälle.

Tästäkin saamme kiittää Suomen valtiovaltaa, kun eivät osaa päättää pitäisikö niiden palaa vai ei vai ehkä? Valmistajat kyllä sen jälkeen tekisivät kytkennät.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

passo_s

Itselle tuli yllätyksenä että valoisaan aikaan peräkärryssäkään ei tarvi palaa ajovalot. Vilkut ja jarruvalo riittää valoisaan aikaan.

M_M

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 14.07.19 - klo:02:56
Onko oikeasti näin, että jos automatiikka Tojossa sytyttää ajovalot, niin takapää saattaa silti pysyä pimeänä?
No ei tietenkään ole. Ei tuollainen kytkentä ole mitenkään sallittu. Jos tuollaisen oikeasti jossain näkee, niin auto on rikki tai rane tehnyt omat kytkentänsä. Ajovalojen palaessa edessä, palavat myös takavalot, piste.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: TTO - 13.07.19 - klo:21:28
Kun ne mittarivalot ei indikoi mitään kuljettajalle...

Vrt. tilanne Skodassa, jossa valoautomatiikka. Jos kytkin nollassa ja ajat pimeässä, niin mittaristo lähes pimeänä. Näin ainakin omassa. Pitäisi kertoa kuskille jonkin olevan pielessä etenkin pimeällä ajettaessa. Jos automatiikka päällä, niin tuota tilannetta ei synny.

Ja toki kuski on vastuussa, mutta jos autossa on paska automatiikka ja kuskit sen takia ajelee pimeänä, niin saa siitä vähän autoakin syyttää.

Niin, oliko Toyojen automatiikka huono vai kaikki täysin kuskien syytä?
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: M_M - 14.07.19 - klo:09:05
No ei tietenkään ole. Ei tuollainen kytkentä ole mitenkään sallittu. Jos tuollaisen oikeasti jossain näkee, niin auto on rikki tai rane tehnyt omat kytkentänsä. Ajovalojen palaessa edessä, palavat myös takavalot, piste.

Aika paljon niitä virheellisiä kytkentöjä näkee sadekelillä. Pimeässä ja hämärässä ei niinkään.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 14.07.19 - klo:10:02
Aika paljon niitä virheellisiä kytkentöjä näkee sadekelillä. Pimeässä ja hämärässä ei niinkään.

Siis autoja joissa palaa edessä ajovalot ja takana ei mitään? Kumma kun ei ole itselleni vielä koskaan osunut kohdalle.

Päivävalot ovat eri asia, jos ne palavat edessä ja perä on pimeänä vaikka sielläkin tarvittaisiin valoa, on virheellinen kytkentä kuljettajan pääkopassa eikä autossa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hidalgo

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e9be72d4-0d89-4113-91d5-0cf1859c2353
Nämä Iltalehdelle videoita lähettävät ihmiset sietäisi saada rangaistuksen. Tässäkin tapauksessa puhutaan, että oli kuski vaaraksi ja kaahaili, ja jopa osui muka toisiin autoihin. Kuitenkaan tämä kuvaaja ei edes tehnyt poliisille mitään ilmoitusta, mutta ilmoitti silti Iltalehdelle, josta sai varmaan parinkympin palkkion.
Julkisuus on tämänkin ilmoittajan mielestä siis tärkeämpää kuin turvallisuus.

tkp

Ja vaikka joku ihan sivulline tekisikin tuosta ilmoituksen poliisille, niin tuskinpa iltalehti sen enempää videon kuvaajan tietoja, tai alkuperäistä videota antaisi poliisille, ihan vaan lähdesuojaan vedoten...

Sokota09

Ja minkäs takia tämä kuvaaja hidasti noin paljon vauhtia ramppiin mentäessä, jäi tuijottamaan pientareella olleita autoja. Tämä se vasta onkin liikenteen vaarantamista, kun porukka pistää liinat kiinni ja jää ihmettelemään. Sen ymmärrä jos jäisivät auttamaan, mutta kun kyseessä on vain ja ainoastaan kyylääminen ja liikeenteen sujuvuuden hankaloittaminen. Poliisin pitäisi alkaa sakottamaan tällaisesta perseilystä.

Iro

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 18.07.19 - klo:08:00
Ja minkäs takia tämä kuvaaja hidasti noin paljon vauhtia ramppiin mentäessä, jäi tuijottamaan pientareella olleita autoja.

Video näyttää olevan hidastettu...
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Iro - 18.07.19 - klo:09:29
Video näyttää olevan hidastettu...

No sekin vielä, valitetaan nyt sitten vielä siitäkin.

Korjaan omaa kommenttiani tuohon ajovalo keskusteluun sateella. Eli näissä riisikipoissa, fordeissa ja ranskiksissa yms. ajovalot eivät kytkeydy päälle sateella, kun pyyhkijät kytketään päälle. Ajovaloautomaatiikka ei tällaista ymmärrä, vaan päivävalot jäävät palamaan. Onko tekemistä sitten sillä, jos autoista ei löydy kunnollista valoassistenttia? Esim. uudemman sukupolven VAG konsernin kärryissähän ajovalot kytkeytyvät päälle sateella, kun pyyhkijät menevät päälle ja pyyhkivät x-määrän tietyn ajan sisällä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy