Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

o.b.

Tuossapa huonolaatuinen kuva Eberin releen asennusohjeesta neloskoppaiseen manuaali-ilmastoituun Boraan:

Soveltuu myös varmaan Webaston asennukseen ja rele on melkein ilmainen verrattuna IPCU:uun

Haldex

Osaakos viisaammat sanoa miten allekirjoittaneen autossa toi tehdas asenteinen webasto toimii kun ajastimella laittaa tuon päälle? Onko se niinkin yksinkertainen että lähtee lämmittämään puoli tuntia ennen lähtöaikaa vai osaako auto haistella jotenkin ulkoilman lämpötilaa ja määrittää itse millon lämmitys pitää aloittaa jotta haluttu sisäilman lämpötila saavutetaan?

Auto siis A3 8V 2.0TDI Quattro
Audi S3 2018 Sedan

M_M

Jos se on alkuperäinen tehdasasenteinen lämmitin, niin ei suinkaan ohjekirjassa kerrottaisi sen toiminnasta?

Haldex

Lainaus käyttäjältä: M_M - 04.12.20 - klo:13:15
Jos se on alkuperäinen tehdasasenteinen lämmitin, niin ei suinkaan ohjekirjassa kerrottaisi sen toiminnasta?

Ei ollu mainintaa tuohon lämmitysaikaan.
Audi S3 2018 Sedan

a_jaba

MQB auto (jos tehdasasenteinen webasto) niin kun laitat ajastimelle lämmityksen esim. klo 8.00 niin lämmitin huolehtii että auto on lämmin klo 8.00. Lämmitysajan auto päättää itse ulkolämpötilan mukaan.

Jos lämmittimen käynnistää kauko-ohjaimella niin lämmitin lämmittää sen ajan mikä asetuksista on määritetty lämmitysajan pituudeksi.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Haldex

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.12.20 - klo:13:39
MQB auto (jos tehdasasenteinen webasto) niin kun laitat ajastimelle lämmityksen esim. klo 8.00 niin lämmitin huolehtii että auto on lämmin klo 8.00. Lämmitysajan auto päättää itse ulkolämpötilan mukaan.

Jos lämmittimen käynnistää kauko-ohjaimella niin lämmitin lämmittää sen ajan mikä asetuksista on määritetty lämmitysajan pituudeksi.

Kiitoksia, juuri tätä tietoa hain  :)

Kun näillä 0- keleillä oon yrittäny pelata sillä lähtöajalla ettei auto lämmittäisi sitä kokonaista puolta tuntia kun 15min riittää hyvin. Mutta jos on näin että auto itse huolehtii tosta lämmitysajasta eikä välttämättä näin ollen lämmitä sitä täyttä puolta tuntia niin lähtöajan voi laittaa siihen todelliseen.
Audi S3 2018 Sedan

patruuna22

Varmin tapa lämmittää esim 20 min on asetuksista max lämmitysaika ja käynnistys kaukosäätimellä.

vag4life

Kertokaas ihmiset kenellä enemmän kokemusta vepastosta. Laitan 10min lämmitysajan, webasto hurahtaa päälle ja alkaa lämmittämään mottoria, mutta sisätiloja ei. Kyseessä jälkiasenteinen webasto.
A4 B9 TFSI Q s-line

tet

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 09.12.20 - klo:13:10
Kertokaas ihmiset kenellä enemmän kokemusta vepastosta. Laitan 10min lämmitysajan, webasto hurahtaa päälle ja alkaa lämmittämään mottoria, mutta sisätiloja ei. Kyseessä jälkiasenteinen webasto.

Ensinnä tulee mieleen, että IPCU-rele on sökö. Se onhaa sisäpuhallinta jälkiasenteisissa, ja on ns. kuluva osa, eli hyvin tyypillinen oirehtija.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Tosin jos kyse on tuosta A4 B9 Audista, niin ei siinä varmaan IPCU-relettä ole kun ei niitä ole Audeissa tarvittu aikoihin.

Jos sisäpuhallus ei ole koskaan toiminut, niin on varmaan jäänyt asentajalta kytkemättä piuha ilmastoinnin käyttöpaneeliin taikka koodaus tekemättä.

Jos taas on toiminut muttei toimi enää, niin sitten on vaikeampi arvailla.

vag4life

Kyllä se lähtee jossain kohtaa sisätiloihinkin puskemaan lämpöä, mutta ei 10min lämmityksessä. Voisiko olla syynä, että ensin lämmittää moottoria ja vähän myöhemmin kajuuttaa, noin lyhyellä lämmityksellä ei pääse sisätilojen lämmitykseen asti..? Käsittääkseni kajuutan lämmitys pitäisi kyllä alkaa lähestulkoon heti..
A4 B9 TFSI Q s-line

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 09.12.20 - klo:16:14
Kyllä se lähtee jossain kohtaa sisätiloihinkin puskemaan lämpöä, mutta ei 10min lämmityksessä. Voisiko olla syynä, että ensin lämmittää moottoria ja vähän myöhemmin kajuuttaa, noin lyhyellä lämmityksellä ei pääse sisätilojen lämmitykseen asti..? Käsittääkseni kajuutan lämmitys pitäisi kyllä alkaa lähestulkoon heti..

Tuota olin juuri itsekin ehdottamassa syyksi. Oma A3 2017 käyttäytyy niin, tai sitten siinäkin on vika. ;) Aika jolloin alkaa puskemaan lämmintä kabiiniin vaihtelee jonkun sumean logiikan mukaan (oiskohan moottorin, kabiinin ja ulkoilman lämpötilalla ja lämmityksen kokonaiskestolla merkitystä kenties). Jos on vaan lyhyt lämmitys niin hyvä että edes moottori on lämmin. Edellisessä kulkineessa AAC toimi hyvin selkeästi samalla logiikalla, fläkti nosti kierroksia vasta kun kylmää oli oikeasti tarjolla ja kabiini jäähtyi tehokkaasti, lyhyemmässä ajassa kuin pakottamalla fläkti manuaalisesti täysille heti startissa. Sama logiikka voi olla tehokkain tapa lämmittää taloudellisesti ja nopeasti.

M_M

Eihän siinä sitten mitään vikaa ole. 10 minuutin lämmitysaika on mun mielestä muutenkin liian lyhyt. Ei se lämmitin tuossa ajassa ehdi lämmetä kunnolla, vaan karstoittuu suotta pidemmän päälle.

Itse olen pitänyt ihan alarajana 15 minuuttia, vähänkin kylmemmässä paljon pidempäänkin.

AaKoo

Asensin webaston Audi A3 8V 2014 1,8tfsi vehkeeseen. Kysymys koskee lähinnä sisäpuhaltimen ohjausta.
Pitääkö automaatti-ilmastointi aina kääntää käsin lämpöselle (yli 28c) jotta sisätilat lämpiää kunnolla? Nyt pakkasten tullen huomaa, että webasto pöhisee ja ikkunat on jäässä jos lämpötila on n.21c säädettynä.
Ohjemoinnin tein OBDelevenillä. En löytänyt long codingistä kyseistä bittiä mikä olisi pitänyt webaston ohjeen mukaan muuttaa. Mutta "sopeuttaminen" valikon kautta kävin laittamaan "polttoainelisämittin asennettu" kohtaan täpän.
Sisäpuhallin kytkeytyy kyllä päälle.
Golf 7 osasi tehdaswebaston kanssa huolehtia sisätilojen oikeasta lämmittämisestä kyllä omatoimisesti :D
Audi A3 8V 1.8TFSI Quattro
Transporter T5.1

o.b.

Volkkareissa  (B6 ja B7 ainakin) on eri climtronicin ohjauspaneeli jos on lisälämmitin. Niissä on se käynnistysnappikin. Muut paneelit ei tue lisälämmitintä ja IPCU tarvitaan jälkiasennuksessa. Samoten lämmitys pitää kääntää HI-asentoon ja suuttimet lasille ennen auton sammuttamista.

Omassa autossa climatronic herää henkiin noin minuutin sisään siiitä kun lämmitin alkaa pöhisemään. Alkuun pienellä puhalluksella ja voimistuen pikkuhiljaa. Lämpötila-asetus on aina 22 astetta.

AaKoo

Itselläni kyllä kanssa climatronic herää ja sen näyttöön tulee lisälämmittimen kuva. Mutta eikö tuon ikäinen auto osaisi jo itse säädellä puhalluksen oikeaan paikkaan oikealla lämpötilalla?
Transporter T5.1

M_M

Lainaus käyttäjältä: AaKoo - 09.12.20 - klo:17:04
Asensin webaston Audi A3 8V 2014 1,8tfsi vehkeeseen. Kysymys koskee lähinnä sisäpuhaltimen ohjausta.
Pitääkö automaatti-ilmastointi aina kääntää käsin lämpöselle (yli 28c) jotta sisätilat lämpiää kunnolla?

Ei. Mulla on samanlainen auto jossa jälkiasennettu lämmitin ja hienosti kuumenee kajuutta. Ei tarvitse säädellä erikseen mitään.

Adaptaatiovalikon kautta se muutos tehdään mutta tosta suomennetusta kanavan nimestä on kohtalaisen vaikea päätellä oliko se nyt varmasti oikea vai ei.

IDE01488-Retrofitting of parking heater without CAN   installed

Tuollainen kanava pitää ainakin saada aktivoitua. Toki jos kerran climatronic herää ja puhkuu niin toimivaltahan se vaikuttaa. Joku muu häiriö ehkä.  ???            

M_M

webasto pöhisee ja ikkunat on jäässä jos lämpötila on n.21c säädettynä.

Jatkokysyksiä vielä muutama. Näkyykö siinä ilmastoinnin paneelissa lämmityksen aikana se lämpötila jonka olet itse siihen viimeksi jättänyt? Mun autossa muistini mukaan lämpötilana on lämmityksen aikana aina 22 astetta, riippumatta siitä mikä säätö siinä on ajon aikana ollut.

Kuinka pitkään olet lämmittänyt ja minkä tehoinen lämmitin autoon on asennettu?

duke7

Pitääkö automaatti-ilmastointi aina kääntää käsin lämpöselle (yli 28c) jotta sisätilat lämpiää kunnolla? Nyt pakkasten tullen huomaa, että webasto pöhisee ja ikkunat on jäässä jos lämpötila on n.21c säädettynä.
Ohjemoinnin tein OBDelevenillä. En löytänyt long codingistä kyseistä bittiä mikä olisi pitänyt webaston ohjeen mukaan muuttaa. Mutta "sopeuttaminen" valikon kautta kävin laittamaan "polttoainelisämittin asennettu" kohtaan täpän.
Sisäpuhallin kytkeytyy kyllä päälle.
Golf 7 osasi tehdaswebaston kanssa huolehtia sisätilojen oikeasta lämmittämisestä kyllä omatoimisesti :D
Vahvaa mutua nyt mutta jospa se A3 on myös ilmastoinnin osalta kuten kantaäitinsä Golf niin silloin ilmastointia ei saa säätymään lämmityksen aikana vaan pitää laittaa lämmöt täysille ennen auton sammuttamista jotta täysi teho. Testaa.
Tai niin pitikö tähän laittaa IPCU-rele? Sehän tämän kai kertoo.

M_M

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 10.12.20 - klo:09:09
Vahvaa mutua nyt mutta jospa se A3 on myös ilmastoinnin osalta kuten kantaäitinsä Golf

Ei ole. Ei tarvitse IPCUa eikä käsisäätöjä.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 09.12.20 - klo:16:53
Eihän siinä sitten mitään vikaa ole. 10 minuutin lämmitysaika on mun mielestä muutenkin liian lyhyt. Ei se lämmitin tuossa ajassa ehdi lämmetä kunnolla, vaan karstoittuu suotta pidemmän päälle.

Itse olen pitänyt ihan alarajana 15 minuuttia, vähänkin kylmemmässä paljon pidempäänkin.

Kyllä tuossa jotain ihmettä on, 20min lämmitysaika eikä climatronic ole käynyt edes päällä.
Aikaisemmin syksyllä kun testasin, niin sain climatronicin päälle, kun tarpeeksi monta kertaa käynnistelin peräjälkeen.

Pystyyköhän tuota erikoista ongelmaa selvittää VCDS:llä/ ODB-elevenillä..?

A4 B9 TFSI Q s-line

M_M

Olisko asentaja muninut jotenkin sen ohjausjohdon asennuksen climatronicin paneeliin?

Vasta luin jostain tarinaa audin lämmittimen asennuksesta. Asentajalla ei ollut käsillä oikeaa liitintä niin johto oli vain kuorittu ja pää työnnetty sellaisenaan liitinrunkoon. Ei ollut hyvä ja luotettava kontakti...

Ohjauspaneeli irti ja katsomaan miten se erillinen johto on sinne tuotu ja liitetty.

AaKoo

Lainaus käyttäjältä: M_M - 10.12.20 - klo:08:56
Jatkokysyksiä vielä muutama. Näkyykö siinä ilmastoinnin paneelissa lämmityksen aikana se lämpötila jonka olet itse siihen viimeksi jättänyt? Mun autossa muistini mukaan lämpötilana on lämmityksen aikana aina 22 astetta, riippumatta siitä mikä säätö siinä on ajon aikana ollut.

Kuinka pitkään olet lämmittänyt ja minkä tehoinen lämmitin autoon on asennettu?

Tänään testasin asiaa niin, että ennen auton sammuttamista käänsin säätimet Hi asentoon. Autoon saapuessa kun webasto lämmitti nämä Hi lukemat näkyivät paneelissa. Samoiten myös lisälämmittimen "aaltonuolet" jotka merkkaavat lämmitystä. Tällöin vain tuulilasille puhalsi lämmintä. Kojetaulun suulakkeista ei juurikaan pöhinää tuntunut. Ehkä tosi pieni puhallus.
Tarviiko sitä tosiaan tämän ikäisessä autossa tehdä lämpötilansäätöjä, puhalluksen suuntauksia naputella yms yms, ennen kuin saa ikkunat aamulla sulaksi. Ei sillä ettenkö itse muistaisi, mutta jos "parempi puolisko" on illalla tullut kotiin autolla ja itse tarvisi aamulla lähtee. Ikkunan raappaus hommiksi menee...  :D :D
Webasto Thermotop EVO 4kW on asennettu. Ja ihan 30min lämmityksellä tuulilasilla on jalkapallon kokoinen sula kohta.
En jaksaisi uskoa että webasto on alitehoinen, pikemminkin puhallusta, lämpimämpää vettä ja suuntausta tarvis saada. Nämähän kyllä manuaali naputuksella saa pelitään. Tarvii vielä tehdä tarkempia tutkimuksia.

OBDelevenin kautta kattelin, niin täppä on "Polttoainelisälämmitin ilman CAN= Asennettu"
Transporter T5.1

M_M

Kyllähän tuo täppä oikein on. Mulla tosiaan tismalleen samanlainen auto ja siinä ei tarvi kyllä tehdä mitään rituaaleja, aina on auto lämmennyt. Mun mielestä siinä kyllä lukee näytöllä aina 22 astetta, riippumatta säädöistä.  ??? Täytyy vielä tarkistaa kun saan auton kotiin, se on tällä hetkellä lainassa muualla.

Mulla on kyllä 5,2kW lämmitin, siinä on jonkinlainen ero lämpeämisnopeuteen vs 4kW.

EDiT: Tyhmä kysymys, mutta jos ei niistä kojetaulussa olevista suulakkeista tunnu puhaltavan, niin eihän niitä vaan ole kukaan kääntänyt kiinni...

Citgun

2019-malliseen 1.0 Citigoon pitäisi Webastoa laitattaa.. Millaisia kokemuksia Citigo/Up/Mii-omistajilla on Webaston 4kw mallista tuossa kopassa, luulisi riittävän tuohon pikkukinneriin? Puhelinohjauksella ajattelin hankkia.

Entä mitenkä tuon automallin manuaali-ilmastointi ja jälkiasenteinen Webasto pelaavat yhteen? Varmaan manuaalisesti jätetään kiekko punaiselle ja ohjaus tuulilasiin, entä puhaltimen nopeus? Näissä tuntuu konsernin autoissa olevan vähän keskinäisiä eroja, tätäkin ketjua kun selailee..

a_jaba

Tehda-webaston ajastimen säännöllisen-epäsäännöllinen nollautuminen on alkanut ärsyttämään.

Muistelen että täällä on joskus muutamalla sanalla sivuttu aihetta mutta haku nyt ei taas toiminut...

Eli siis kyseessä MQB auto (Passat B8 -15) ja webaston ajastukset menevät nollille sekä valittu (nappikäynnistyksen)käyntiaika palautuu 30min asetukseen.

Edellinen Golf 7 teki samaa maksimissaan kerran kuukaudessa joka oli niin pieni ärsytys etten jaksanut hirveästi perehtyä aiheeseen.

Passatti tuntuu nyt tekevän melkein kerran viikossa joka vähän jo harmittaa. Eilen illalla tarkistin että käyntiaika on säädetty 60min asentoon, auto oli koko yön ylläpitolatauksessa, aamulla kauko-ohjain kuittaa että webasto käynnistyy, 40min päästä menen autolle ja webasto ei pöhise mutta sisällä on silti pieni lämmin tuulahdus ja moottori tärähti selkeästi lämpöisen oloisesti käyntiin. Tarkistan niin ajastukset kaikki nollissa ja käyntiaika 30min eli varmasti oli sen 30min lämmittänyt.

Golffi teki vastaavaa kun akku oli huonossa kunnossa, ylläpitolatauksessa ei muistaakseni tehnyt kertaakaan ja sitten uudella akulla todella harvoin. Eli oletettavasti jotenkin jännitteen vaihteluun liittyy.. Mutta kuitenkin jos otan akun irti autosta ja annan olla täysin virrattomana vaikka tunnin niin ajastimet ei nollaudu  :o tai jos en ole pitänyt ylläpitolatauksessa ja ajan lyhyttä matkaa ja lämmitän webastolla todellapaljon liikaa ajomäärään nähden niin silti ei välttämättä nollaudu  ???

Merkkiliikkeestäkin kyselin ja eivät tietenkään ole tuollaisesta ongelmasta ikinä kuulleetkaan (;D). Huoltoneuvoja myös aktiivisen oloisesti selasi tietokonetta ja totesi ettei tehtaan tietokannastakaan löydy ohjeistusta ongelmaan.

Onko hyviä arvauksia tai vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla tai tehdä?

Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Se vielä unohtui että vikakoodit on luettu ja tälläiset on ainoat mitä koko autosta löytyy

vag4life

Erikoinen on ongelma wepaston kanssa. Aikaisemmin satunnaisesti climatronic ei mennyt päälle, nyt vaikuttaisi että tämä ropleema on jatkuvaa.
Webasto kyllä hurisee ja moottori lämpenee, mutta climatronic ei mene päälle autom.

Kun aukaisen kuskin oven, silloin climatronic aktivoituu ja menee päälle.

Onko jollakulla jotain vinkkiä mistä tämä erikoinen ongelma voisi johtua, joka nyt näyttää olevan tosiaan muuttunut satunnaisesta jatkuvaksi..
A4 B9 TFSI Q s-line

Vekkula

”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

M_M

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 10.02.21 - klo:13:29
Olisko IPCU rele?

Kysyjällä on allekirjoituksen mukaan Audi A4 B9 eikä Audeissa ole käytetty IPCU-relettä ainakaan kymmeneen vuoteen. Vai onko edes tällä vuosituhannella, en tiedä.

Olisi tietysti hyvä kertoa viestissä itsessään kaikki tarpeelliset tiedot, monet piilottavat allekirjoituksen kokonaan kun siellä on toisilla mitä ihmeellisintä tauhkaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy