Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

hiloran

Itsellä on webasto, calix:n letkuläppäri + sisälämppäri. Tämä juuri pätkäajoa varten, ettei akkutyhjene eikä tarvitse kylmänä ajaa. Mielessä kävi myös Ctek laturin asennus kiinteästi. Pistokkeeksi suunnittelin tuollaista calix:n pistoketta. Tiedä sitten onko turha vai ei.

TKe_

Kyllä se on vissiin käytettävä auto pajalla ton pakkasongelman takia (tänään taas kakoi käyntiin). Ã,,rsyttävää, kun just loppui takuu -> artisti maksaa :(

Karvis

Lainaus käyttäjältä: hiloran - 06.01.10 - klo:12:05
Mielessä kävi myös Ctek laturin asennus kiinteästi.

Kannattaa sitten muistaa ettei Ctek ole hyväksytty kiinteään asennukseen, jos auto palaa niin vakuutusyhtiö lienee erittäin kiinnostunut kyseisestä viritelmästä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

mla

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.01.10 - klo:10:19
Kannattaa sitten muistaa ettei Ctek ole hyväksytty kiinteään asennukseen, jos auto palaa niin vakuutusyhtiö lienee erittäin kiinnostunut kyseisestä viritelmästä ::)

Millä perusteella ei ole hyväksytty kiinteään asennukseen?

Nykyisissä CTekin latureissa on IP65 suojaus, mukana tulee kiinteään asennuksen mahdollistavat kaapelit ja lisävarusteina saa muita apuja kiinteään asennukseen.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Karvis

Lainaus käyttäjältä: mla - 09.01.10 - klo:10:46
Millä perusteella ei ole hyväksytty kiinteään asennukseen?

Nykyisissä CTekin latureissa on IP65 suojaus, mukana tulee kiinteään asennuksen mahdollistavat kaapelit ja lisävarusteina saa muita apuja kiinteään asennukseen.

Sillä ei ole hyväksyntää ajoneuvokäytössä kiinteään asennukseen, IP65-suojaus ei ole sellainen vaan se on kotelointiluokka joka kertoo laitteen olevan pöly ja vesitiivis. Osahan kytkee sen siten että kun auto laitetaan roikkaan alkaa samalla akku latautumaan, ei näin...ei todellakaan näin.

Toki se voi möllöttää siellä konehuoneessa, mutta piuha on joka kerta vedettevä erikseen seinään siitä.

Marko_K

Juuri noi minä sitä ainakin käytän. Kiinteästi olen asentanut vain Ctekin liittimen, johon itse laturi kytketään. Ja itse asiassa koko laturi on auton ulkopuolella.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 09.01.10 - klo:12:47
Juuri noi minä sitä ainakin käytän. Kiinteästi olen asentanut vain Ctekin liittimen, johon itse laturi kytketään. Ja itse asiassa koko laturi on auton ulkopuolella.

Saako siihen tuollaisenkin systeemin, eli autossa on vain töpseli puskurissa johon tuo laturi tökätään ja siitä menee piuhat akulle? Tuommoisen voisi laittaa itsellekkin, töissä saisi aina koko päivän latailla jatkuvan virran tolpassa. Kerran viikkoon lataus olisi varmasti poikaa akulle kun ajo on 90%:sti pätkäajoa ::)

Marko_K

Semmoinen siinä tuli ihan paketissa. Laturin syöttöjohdossa on lukkiutuva liitin, jonka voi liittää joko hauenleukajohtoon tai kiinteästi asennettavaan johtoon. Puskuriin tuo ei ylety, kiinteä piuha on noin 30-40 cm pitkä, päässä suojakannella varustettu liitin.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 09.01.10 - klo:12:47

Sama juttu, ctekin "Comfort connect" -rengasliitin akussa kiinni ja pistoke akkukotelon ulkopuolella. Tallissa helppo laittaa yöksi laturi pistokkeeseen kiinni.. Näyttäähän tuolla ctekin sivuilla olevan paneelimallisia pistokkeitakin, jos haluaa laittaa pistokkeen johonkin oikein siististi, jos jonkun silmään sattuu se, että pistoke roikkuu vapaana.

TKe_

Mulla on tämä defan laturi. Meinasin tuon kyllä ottaa tuon pois, kun vaihdan autoa.

zammy

Mulla ei passatissa toimi tuo webasto ja se on menossa avattavaksi ja katsotaan mikä on sontana. Mutta samalla huoltoneuvoja sanoi, että nyt kaikkiin webastoihin ajetaan uusi ohjelma jolla ratkeaa jo paljon ongelmia. Onko tuosta uudesta ohjelmasta tietoa tai kokemusta? Kuinkahan uusi juttu tuo on?

TKe_

Lainaus käyttäjältä: zammy - 13.01.10 - klo:09:07
Mulla ei passatissa toimi tuo webasto ja se on menossa avattavaksi ja katsotaan mikä on sontana. Mutta samalla huoltoneuvoja sanoi, että nyt kaikkiin webastoihin ajetaan uusi ohjelma jolla ratkeaa jo paljon ongelmia. Onko tuosta uudesta ohjelmasta tietoa tai kokemusta? Kuinkahan uusi juttu tuo on?

Mulla menee ensi viikon perjantaina auto pajalle samaisesta syystä. Tai webasto köhii itsensä vielä toistaiseksi käyntiin, mutta sen toiminta on kyllä heikentynyt paljon viime päivinä :(

Pitääpä samalla kysyä tuosta ohjelmasta.

jaripetteri

LainaaTapaus todisti ainakin sen, että pätkäajo, pakkanen ja ahkera Webaston esilämmityskäyttö on huono yhdistelmä =)

Vahvistan tämän joskin Eberin kanssa. Tuli hankittua tuo Defan laturikin mutta kun lämmitystolpassa on kiinteä 2h kello niin 3A ei kauheasti kylmää akkua latailla. Tosin epäilen että olen onnistunut osin jäädyttämään akun ennen laturin hankkimista ja sen terävin teho sieltä on nyt poissa. Pitäisi varmaan käydä akku tarkastuttamassa. Autolla ja akulla kuitenkin vasta toinen talvi menossa. Alkutalvesta kun oli leudompaa niin ei ollut mitään ongelmaa.

Joulun aikoihin ajeltiin 300km ja auto seisoi sen jälkeen kolme päivää kunnon pakkasessa. Lähdettäessä lämmitin 20 min ja kun starttasin niin akku kyykkäsi heti. 5min lataus tuolla Defalla ja auto lähti kun palmun alta eli Eberi oli kyllä sen lämmittänyt mutta samalla imassut akun tyhjäksi. Eikös noissa pitäisi olla jonkilainen akun jännitteen valvonta niin että osaisi sammua ennen kun akku on ihan tyhjä?
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

TKe_

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 13.01.10 - klo:10:30
Mulla menee ensi viikon perjantaina auto pajalle samaisesta syystä. Tai webasto köhii itsensä vielä toistaiseksi käyntiin, mutta sen toiminta on kyllä heikentynyt paljon viime päivinä :(

Pitääpä samalla kysyä tuosta ohjelmasta.

Tänään sai webasto tuon uuden ohjelmaversion ja tulipesän. Ei oikein huoltoneuvoja osannut kertoa mitä se ohjelmaversio korjaa, mutta ilmeisesti yksi asia olisi liekkivahdin toiminta kovilla pakkasilla.

AnttiS

T5:n Webasto kiukuttelee: antaa vikakoodia 01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring VAG-COMilla. Kuulemma koko palopesä menee näissä TT-C webastoissa vaihtoon eikä pelkkää hehkutulppaa saa.

Olisiko noviisille ohjeita, mitä ottaa huomioon jos tuota alkaa itse vaihtamaan? Onko vaaraa että vesiletkuihin jää helposti ilmakuplia tms?

Samueli

Mitenkähän tehdas-Webastosta saisi koodattua pois sen rajoituksen, että laite ei lähde päälle, jos polttoaineen varoitusvalo palaa?

En oikein millään jaksa uskoa, että asia olisi niin kiveen hakattu, että se ei olisi mahdollista softakoodauksella tai jonkin piuhan katkaisulla.

Ajattelin tässä kokeilla uuden autoni Webastoa yhtenä iltana, kun tulin illalla kotiin ja seuraavana aamuna oli aikainen lähtö ja hallaa luvassa yöksi. Juuri hiukan ennen kotipihalle ajoa syttyi tietenkin polttoaineen varoitusvalo, ja niin jäi lämmitys tekemättä, vaikka tankissa oli ainetta vielä kuinka paljon. Yksi puolen tunnin lämmityshän ei montaakaan desiä ainetta edes kuluta.

Hölmöläisen hommaa, kun ainetta on tankissa 10 litraa jäljellä ja siitä ei voi käyttää 2 dl puolen tunnin lämmitykseen!  >:(

Kai tähän jokin konsti on pakko olla?

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Samueli - 07.09.10 - klo:13:52

En oikein millään jaksa uskoa, että asia olisi niin kiveen hakattu, että se ei olisi mahdollista softakoodauksella tai jonkin piuhan katkaisulla.
Kai tähän jokin konsti on pakko olla?
Eikö olisi helpompaa pitää riittävästi polttoainetta tankissa? ::)

Samueli

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 07.09.10 - klo:15:50
No ei toki!

Kyllä ainakin omasta mielestäni olisi paljon helpompaa se, että Webasto lämmittäisi autoani silloinkin, kun tankissa on vielä vaikka 9 litraa bensaa jäljellä ja varoitusvalo on juuri syttynyt.

Näin voisin vasta seuraavana aamuna (tai vaikka parin päivän kuluttua jos ajoa on vähän) tankata itselleni sopivassa välissä.

Nythän minun on pakko vaikka aamuyöstä lähteä tankkaamaan vain sen vuoksi, että haluaa aamulla lämpimän auton, vaikka bensaa olisi tankissa hyvinkin muutamaan kymmeneen lämmitykseen.

En toki väitä, että asia olisi mitenkään maailmaa kaatava, mutta tässä on kyllä kyseessä ihan pöllö suunnitteluratkaisu. Asia olisi toinen, jos Webasto söisi yhdellä lämmityksellä vaikka 5 litraa polttoainetta, mutta kun se vie vain muutaman desin...

tsiih

Otapa huomioon, että webaston imuputki, joka on vain törkätty pumppu/mittarianturiyksikön kannen läpi tankkiin, ei välttämättä mene ihan pohjaan asti. Se ei siis saavuta ihan viimeisiä litroja.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Timppe

Mulla Mersun käyttöohjeessa sanotaan, että tankissa pitäisi olla vähintään 1/4 jäljellä, kun Webastoa käyttelee. Ei siis ole vain VW-tekninen juttu.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

tarzi

semmonen juttu mietitty että jos jostain ihmeen syystä polttiainepumppu jää jauhaan ja esim polttoaineletku hajonnu niin ei jauha tankkia tyhjäksi. eli ei turha kapistus.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

TKe_

Lainaus käyttäjältä: AnttiS - 07.09.10 - klo:11:09
T5:n Webasto kiukuttelee: antaa vikakoodia 01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring VAG-COMilla. Kuulemma koko palopesä menee näissä TT-C webastoissa vaihtoon eikä pelkkää hehkutulppaa saa.

Olisiko noviisille ohjeita, mitä ottaa huomioon jos tuota alkaa itse vaihtamaan? Onko vaaraa että vesiletkuihin jää helposti ilmakuplia tms?

Himpura, kun en enää löytänyt ohjeita, kun jossain näin viime talvena tuon palopesän vaihto-operaation. JOs tuo webasto on samalla tavalla toteutettu kuin passatin thermo top v niin kyllä koko palopesä on vaihdettava  ???. Jos en ihan väärin muista niin hintaluokka sillä oli parisen sataa (osalla).

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 07.09.10 - klo:15:50
Lainaus käyttäjältä: Samueli - 07.09.10 - klo:16:14
No ei toki!

Nythän minun on pakko vaikka aamuyöstä lähteä tankkaamaan vain sen vuoksi, että haluaa aamulla lämpimän auton.
;D ;D
Itse en ole kokenut tankkausta noin vaikeana asiana, polttoaineen loppumisen varoitusvalo ei ole koskaan syttynyt. Minkä värinen se on, palaako yhtenäisesti vai vilkkuukko se? :)

zammy

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 08.09.10 - klo:12:37Minkä värinen se on, palaako yhtenäisesti vai vilkkuukko se?

Vilkkuu ja samalla vilkkuu auton sisävalot ja hätävilkut sekä ajovalot ja äänitorvi antaa sos-signaalia.

Taky

Lainaus käyttäjältä: zammy - 08.09.10 - klo:13:38
Vilkkuu ja samalla vilkkuu auton sisävalot ja hätävilkut sekä ajovalot ja äänitorvi antaa sos-signaalia.

Mutta ainoastaan silloin kun ollaan niin kaukana tankkauspaikasta että lopulla polttoaoneella ei pääse letkulle saakka, muuten sisävalot ei vilku, äänitorven SOS-singaali tulee lisä mukaan kun ko matkasta on jäljellä 50%.
Myös ilmastointi, istuinlämmitys, sterot jne muut virtaa kuluttavat laitteet kytketään pois kun on enään 20% polttoaineesta jäljellä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Guest-64104

Syksyn ekat "kylmemmät kelit" tuli, eli lämpötila Oulussakin 3,5 astetta. Toimintaympäristö siis pitäisi olla sellainen että tuon itselle uuden Touranin tehdas-webasto pitäisi saada päälle. No... kyllähän se pölläytti. Hetken liikennevaloissa tuprautti, jonka jälkeen savu hävisi. Ajoin työpaikalle ja VCDS kiinni. Vikakoodina "No Flame", ja freeze frame jokseenkin kotoa ekoista valoista.

Testasin tuossa työpaikan pihassa vielä, kun lämmöt eivät ehtineet nousta ylös. Koje tosiaan käynnistyy kunnon pöläytyksen saattelemana, pelaa muutaman minuutin, mutta sitten tuli kaikilla kolmella yrityksellä tuo "No flame" -vika päälle, ja measuring blockseista kun katsoi laite meni "malfunction"-tilaan.

PalMikkon: edellisen sivun kirjoitukseen pohjautuen: Auto pajalle, ja palotilan puhdistukseen? Auto on merkkiputkasta 3vkoa sitten ostettu, ja ostettaessa pyysin tarkastamaan webaston toiminnan. Viimeviikolla toisessa merkkihuollossa sama, tarkastakaa että toimiiko. Kummankin pajan testerin mukaan webasto on kunnossa, mutta nuo omat kokemukset tältä aamulta ei oikeen tue tuota väittämää. Hieman osasin tuota jo ostaessa epäillä, eikä näköjään ihan aiheetta.

Onko muita ideoita kun tuo palopesän karstaisuus/tukkoisuus?

Taky

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 21.09.10 - klo:07:29
Onko muita ideoita kun tuo palopesän karstaisuus/tukkoisuus?

Duunimaalla käytössä pakettiautoissa weboja ja kesällä niiden käyttö tuuppaa jäämään ja syksyllä juuri em tapaisia kuvoita esiitynyt.
Huoltoreissu se on aina ollut, mutta jos muistikuva pitää paikkansa niin jotain tiivisteitä sieltä on vaihdettu.
Ikään autoilla 3-7 vuotta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

maudran

Nyt kylmien kelien lähestyessä olen tilaamassa Webasto+laturi yhdistelmää Octaviaan ja kun en aikaisemmin ole kumpaakaan omistanut on herännyt muutama kysymys.

Riittääkö Thermo Top Evo 4 lämmittämään Octavia 1.4TSI konetta kun osa paikoista tarjoaa sitä ja osa tarjoaa Thermo Top C:tä.

Kun oma ajo on suurimmaksi osaksi lyhyempää ajoa (15-30min) ja akku tarvitsee lisälatausta pitäisi päättää kumman laturin ottaa 4A vai 10A.
Lataus tapahtuu tolpasta 2h ajastuksella joten vähän epäilyttää kerkiääkö tuo 4A ladata riittävästi tuossa ajassa. Hintaeroa laitteiden erolla asennettuna ei ole kuin 100â,¬ joten isosta säästöstä ei ole kyse.

mla

Jos latausaika on rajattu 2h niin aina ota tehokkaampi laturi jotta saat varmasti riittävästi virtaa akkuun.

70Ah akkuun 4A saat kahdessa tunnissa 8Ah virtaa eli reilut 10% akun kapasiteetista (en laske mitään häviöitä tms. kun en tiedä paljonko ovat ja oletan että akku pystyy ottamaan kaiken vastaan kylmänäkin) - se on aika vähän verrattuna mitä akusta kuluu virtaa Webaston käyttämiseen ja käynnistykseen.

Silloin kun itsellä oli vastaava tilanne eli en saanut virtaa tolpasta silloin kun halusin ja niin pitkään kuin halusin niin ratkaisin ongelman ajamalla tarkoituksella pidemmän lenkin aina kun tuntui että akku voisi olla jo hieman tyhjentynyt.

Nyt itsellä on Superbeissä toisessa 4A laturi jolla pärjää jos antaa laturin olla kiinni yön yli, kun lämmitän Webastolla kahdesti latauksen välillä. Toisessa on 10A laturi joka on riittänyt lataamaan siinä välissä kun lämmittää 2h aikana auton ensin sähköllä ja myöhemmin toisessa päässä taas Webastolla.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Markku J

Minulla oli Jetassa Eberin pienempitehoinen malli ja oikein hyvin riitti Etelä-Suomen keleissä.
Passat CC:ssä oli tehdasasennuksena isompitehoinen Webasto. Käytännössä noiden tehoero tuntui pieneltä, ehkä auton koko kompensoi sen tehoeron.

Jos lämpötolpassa on vain 2h ajastin, niin silloin kannattaa ilman muuta ottaa 10A:n malli (tolpan sulake kai kestää tämän 10 A ?). Akun ollessa kylmä, ei 4 A:n laturi ehdi työntää siihen parissa tunnissa varmaankaan 5 Ah:ta enempää varausta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy