Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

Yippo

Mun Caddyssä webaston can-piuhat oli oranssit ruskealla ja violetilla raidalla. Nyt ne on katkaistu ja laitoin vain konehuoneeseen suojatun katkaisijan vikadiagnostiikkaa varten eli tarkoitus ei ole automatiikkaa juurikaan käyttää.

Emil Eagle

Mitä tarkoittaa kun sulakkeella tehdyn virtakatkon jälkeen kellon (1530) näytössä vilkkuu SET STOP?

Kiitokset mukavasta foorumista.

rantautuja

Ongelma on seuraava: Webasto kauko-ohjattava tehdasasenteinen TTV. Webasto lähtee esilämmityksessä käyntiin, mutta sisäpuhaltimet eivät. Muistaakseni jokin aika sitten lähtivät vielä satunnaisesti pyörimään (maybe), mutta viime aikoina kun olen tarkkaillut ei ole kyllä ainakaan pyörinyt. Elikkä moottori lämpiää, mutta kabiini ei.

Alla vikakoodit, jotka webastoon liittyen bongasin. Noista jälkimmäinen kuulostaisi tähän liittyvältä. Koodit nollasin tänään. Googlellä törmäsin tälläkin palstalla olleeseen vastaavaan koodiin, mutta ymmärsin että niissä webasto ei toiminut lainkaan (johtosarja/sulake ongelma). Löytyisikö apua mitä kannattaisi tehdä, ennen kuin pakkaskelit puskevat päälle...

Address 18: Aux. Heat        Labels: 1K0-815-071.clb
   Part No: 1K0 815 071 T
   Component: Standheizer     050 2504 
   Revision: 00050000    Serial number: 09009839000000
   Coding: 0001012
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 36690B38413745A8CB9

1 Fault Found:
01407 - Flame Extinguished
            000 -  -  - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 88
                    Mileage: 119682 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2012.11.07
                    Time: 08:00:02

Freeze Frame:
                        Start
                    Temperature: 54.0∞C
                    Temperature: 53.0∞C
                    Voltage: 13.80 V

Address 19: CAN Gateway        Labels: 3C0-907-530-V2.clb
   Part No SW: 3C0 907 530 E    HW: 3C0 907 951
   Component: J533__Gateway   H10 0080 
   Revision:   H10       Serial number: 1200P077160C90
   Coding: F9801F46400E022002
   Shop #: WSC 11200 205 51099
   VCID: 234FC26CE2A5C0001C7

1 Fault Found:
01207 - Control Module for Auxiliary Heater (J364)
            004 - No Signal/Communication - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100100
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 75
                    Mileage: 119317 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2012.11.04
                    Time: 15:38:10

lucifer

Noista vikakoodeista mitään ymmärrä mutta oireet oli mulla samat niin silloin oli se ohjelmoitava IPCU-rele rikki.
Sitä lähtisin oireiden perusteella veikkaamaan eikä ole edes pahan hintainen osa. Viisaammat tulkitkoon vikakoodit jos niiden perusteella joktain muuta selviää..
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

RHead

Onkos joku saanut tehdasasennetulla webastolla A4 B8:sta myös moottorin lämpeämään? Nyt lämpiää vain sisätilat.
Passat

Audi

Sande

Täällä lämpiää kyllä moottori ja sisätilat jälkiasenteisella Webastolla, mutta sellainen tyhmä kysymys olisi että kun auton nesteet oat jo lämmenneet ajossa ja se jätetään Webasto päällä parkkiin niin osaako Webasto itse säätää tehoaan sen mukaan paljonko lämpöä tarvitaan?

terveisin aloitteleva Webastolla lämmittäjä....
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

duke7

Ainakin jälikasenteisissa Webastoissa on kaksi tehoa, täysi- ja puoliteho. Täysiteholla lämmitetään kunnes vesi on muistaakseni 84 C. Tuon jälkeen puoliteholla aina 88 C asti jolloin sammuu.

Peeveli

Kun tuli  haksahdettua dieseliin, jossa tehdasasenteinen lisälämmitin, niin pitää kysyä tyhmä kysymys... autossani on automatiikka päällä eli ulkolämpötilan laskiessa nolla lähelle, pamahtaa webasto (tai mikä rakkine se sitten lieneekään Volvossa) käyntiin.

Eli se varsinainen kysymys: onko lisälämmittimelle pahasta, jos autolla ajetaan lyhyt vaikkapa 5 min ja muutaman kilsan kauppamatka-ajo ja auto sammutetaan kesken lisälämmityksen? Ihan kuin jostain olisin lukenut että ei tekisi lämmittimelle hyvää vaan karstoittaisi/jumittaisi sen ajan oloon. Voiko olla totta?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 09.12.12 - klo:14:50
Ihan kuin jostain olisin lukenut että ei tekisi lämmittimelle hyvää vaan karstoittaisi/jumittaisi sen ajan oloon. Voiko olla totta?

Kuvaamasi ongelmia on yksi jos toinenkin raportinut foorumilla joten jotain perää siinä lie.

Ainakin se toisinaan aiheuttaa sen että ns lyhyeksikäyttö aiheuttaa seuraavalla käynnistys kerralla käyntiin lähtemis ongelmia, nafta haisee mutta ei käynnisty kerrasta, ei välttämättä toisellakaan kerralla.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

pappa

Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: RHead - 30.11.12 - klo:16:00
Onkos joku saanut tehdasasennetulla webastolla A4 B8:sta myös moottorin lämpeämään? Nyt lämpiää vain sisätilat.
On. Sinun täytyy käydä marmorilla koodauttamassa järjestelmä, että avaa yhden putkistossa olevan venttiilin jolloin myös moottori lämpiää.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 09.12.12 - klo:14:50
Kun tuli  haksahdettua dieseliin, jossa tehdasasenteinen lisälämmitin, niin pitää kysyä tyhmä kysymys... autossani on automatiikka päällä eli ulkolämpötilan laskiessa nolla lähelle, pamahtaa webasto (tai mikä rakkine se sitten lieneekään Volvossa) käyntiin.

Eli se varsinainen kysymys: onko lisälämmittimelle pahasta, jos autolla ajetaan lyhyt vaikkapa 5 min ja muutaman kilsan kauppamatka-ajo ja auto sammutetaan kesken lisälämmityksen? Ihan kuin jostain olisin lukenut että ei tekisi lämmittimelle hyvää vaan karstoittaisi/jumittaisi sen ajan oloon. Voiko olla totta?

Näinhän ne viisammaat väittävät. Itse olen pitänyt silti aina automaatilla vaikka pätkä-ajoakin tulee jonkun verran. Eihän se poltin silti pysää samantien kun auton sammuttaa vaan lisälämmittimen pysähtyminen kestää joitakin minuutteja.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

tuRboman

Tuohon kysymykseen vastataan huollossakin. Se karstottaa kuulemma webastoa. Siitä taas selviää pitkällä yhtäjaksoisella käytöllä, jos ei nyt aivan tukossa ole. Sen voi jopa havaita, että esilämmitys ei ole enää yhtä tehokasta. Karstat pois ja taas lämpiää kuin uutena. Ja tuosta syystä jotkut on asennelleet tehdaswebastoihinsa ns "tappokytkimiä", eli voi estää käynnistymisen/käymisen näin halutessaan.
"All 4 The Driver"

Golfauto

Webastolla ei ainakaan kannata lämmittää autoa messukeskuksen parkkipaikoilla. Järjestyksenvalvonnan ammattilainen (esimies) oli jo melkein tyhjäämässä vaahtosammutinta audin konepellin sisään kun sieltä nousi savua... Webasto juuri starttasi ja taisi omistaja ehtiä hätiin ja tupakkapaikan naiset nauroivat, kun vaahtosammutin mies katosi paikalta hissukseen ;D

jrinnes

Karstoittumistakin herkemmin ilmaantuva vaiva taitaa olla liekintunnistimen nokeentuminen. Vaikka lämmitin muuten toimisi normaalisti, sammuttaa laite itse itsensä kun luulee ettei liekki ole syttynyt määräajassa. En tiedä onko ihan uusimmissa lämmittimissä enää käytössä tuota optista liekkivahtia, mutta ainakin muutaman vuoden ikäisistä ThermoTop C/E Webastoista se vielä löyty .
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 09.12.12 - klo:23:24
Tuohon kysymykseen vastataan huollossakin. Se karstottaa kuulemma webastoa. Siitä taas selviää pitkällä yhtäjaksoisella käytöllä, jos ei nyt aivan tukossa ole. Sen voi jopa havaita, että esilämmitys ei ole enää yhtä tehokasta. Karstat pois ja taas lämpiää kuin uutena. Ja tuosta syystä jotkut on asennelleet tehdaswebastoihinsa ns "tappokytkimiä", eli voi estää käynnistymisen/käymisen näin halutessaan.

Ainakin Volvoissa tuon automatiikan saa pois päältä ajotietokoneen valikosta. Suorakäytöllä sitten tarvittaessa käynnistelee. Muista merkeistä tuon suhteen aika vähän kokemusta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Peeveli

Ok. Itselläni jää dieselauton omistaminen sitten tähän yksilöön. Oli täysin järjetöntä maksaa vielä 1000 euroa lisähintaa moisesta, kun omassani on vakiona ptc-vastuksetkin ilmakanavissa. Järjettömyydellä tarkoitan myös sitä että pätkäajoa saa varoa, ja yleensäkin ruuhka-ajoa hiukkassuodattimen takia. Epäkäytännöllistä. Pöljä olin kun en ostovaiheessa tarpeeksi arastellut. Tyhmyydestä sakotetaan.

Seppo

Jos webaston antaa käydä kuumaksi säännöllisesti, esim. ajastinkäytöllä tai automaattikäyttö päällä yli 10 minuutin ajomatkoilla, tuskin tuo pätkäajon aiheuttama karstoittuminen ongelmia aiheuttaa.  

Ongelma ei ole myöskään ruuhka-ajo, jos nyt joskus ajelee vähän maantielläkin. Jos nyt pitemmän pätkäajoputken jälkeen (esim. Volvon) ajotietokone varoittelee, että suodatin on täyteen menossa, käy sitten vaikka työpäivän jälkeen ajamassa vähän pitemmän pätkän maantiellä, kunnes varoitus häviää taulusta. Ei ainakaan Volvon suodatin kuskin tietämättä tuki itseään käyttökelvottomaksi. Sitäpaitsi ei noita hiukkassuodattimia nyt kovin paljon hajoile, vaikka diiseleitä myydään nykyisin hurumykke, myös ruuhka-Suomessa.

Oma kysymyksenstä tietysti on, että onko diesel järkevä valinta omat ajomäärät ym. huomioon ottaen. Itse päätyisin varmaan jatkossakin dieseliin vaikka ajelisinkin vähän silti, jos ei muuten niin siksi että 4-sylinteristen bensakoneiden käyntiääni on mielestäni ärsyttävää pihinää dieselin reippaaseen rouskutukseen verrattuna (pl. pumppusuutindieseleiden ruma rolina).  :P

Sande

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.12.12 - klo:07:29
Ok. Itselläni jää dieselauton omistaminen sitten tähän yksilöön. Oli täysin järjetöntä maksaa vielä 1000 euroa lisähintaa moisesta, kun omassani on vakiona ptc-vastuksetkin ilmakanavissa. Järjettömyydellä tarkoitan myös sitä että pätkäajoa saa varoa, ja yleensäkin ruuhka-ajoa hiukkassuodattimen takia. Epäkäytännöllistä. Pöljä olin kun en ostovaiheessa tarpeeksi arastellut. Tyhmyydestä sakotetaan.

Ymmärsin että olet ottanut tehdasasenteisen Webaston. Sun olisi pitänyt ottaa jälkiasenteinen, niin olisit voinut itse hallita sitä koska se on päällä. En tiedä tehdasasenteisista, mutta ainkain näihin jälkiasenteisiin saa liitettyä erilaisia etäohjaus systeemeitä.

Itse kanssa pelkäsin mitähän tulee kun QQ:ssa on DPF ja ajo ei ole niin kovin maantiepainotteista, lähinnä mökille viikonloppuisin ja sinnekin matkaa vain 50 km. Nyt kuitenkin 14 000 km mittarissa eikä mitään ongelmaa PDF:n polton kanssa ole ollut. Alkupään QQ:t kärsivät erilaisista PDF poltto-ongelmista, mutta ilmeisesti softat/komponentit ovat kehittyneet. Vähäisistä vuosittaisista kilometreistä bensakone ei ole vaihtoehto minulle, koska sen pitäisi olla V6 kone vastatakseen 2 litran dieselin vetokykyä.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Taky

Ja tuosta syystä jotkut on asennelleet tehdaswebastoihinsa ns "tappokytkimiä", eli voi estää käynnistymisen/käymisen näin halutessaan.

Tai kuten minä, kauppareissulla kun auto ehtii sen verran jäähtyä että weba käynnistyy automaattisesti ja kun ajomatka himaan on vain viitisen minuuttia ei webasto ehdi kunnolla lämmitä, niin kassajonoon asettuessa käynnistän webaston etänä - näin se ehtii lämmitä kunnolla noin 10 min ja sammuakin ennen kotipihaa.
Toimii + lämmin auto.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Sande - 10.12.12 - klo:08:15
Ymmärsin että olet ottanut tehdasasenteisen Webaston. Sun olisi pitänyt ottaa jälkiasenteinen, niin olisit voinut itse hallita sitä koska se on päällä. En tiedä tehdasasenteisista, mutta ainkain näihin jälkiasenteisiin saa liitettyä erilaisia etäohjaus systeemeitä.

Saahan tuosta Peevelin autosta sen automaattikäytön kytkettyä pois päältä ihan ajotietokoneestakin.
Problem: Solved.
Muuten tietysti etäsysteemeissä on omat hyvät puolensa.

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.12.12 - klo:07:29

Ainakin XC60 mallissa ns. automaatti asennon saa "viiksenkautta" vaihdettua off asentoon jolloin lämppäri käynnistyy vain ja ainoastaan silloin kuin haluat ja luulisin että myös V40 mallista löytyy kyseinen toiminto. Itsellä on päälle/pois typpinen kaukoohjain tehdaswebastossa et sellaisenkin volvoon saa lisähintaan.

jugih

kukas osaa kertoa mikä volkkarin alkuperäisessä webaston kattopaneelissa on ns. lapsilukko?
en ole löytänyt mitään järkevää selitystä sille. ja ohjekirjanenkaan ei auta.

-j-
Uusi VAG-foorumi avattu, liity mukaan:
keskustelu.vagtech.fi

Reissumies

Kaverin puolesta esittäisin kysymyksen arvon palstalaisille:

Kaverini hankki jokin aika sitten -09 Ocun 1.4 TSI-koneella ja tässä yksilössä on tehdasasenteinen Webasto. Itsellä kaikissa Ocu-dieseleissäni on ollut tähän saakka jälkiasenteiset Eberit joten en itse osannut kaveria pulmassa auttaa.

Ongelma: Automatiikka pakottaa Webaston aina päälle, kun ulkolämpötila laskee alle +5 asteen. Saako tätä ominaisuutta pois päältä?

Itse katselin kaverin auton ajotietokoneelta lämmittimen valikkoja, mutta kaikki asetukset viittaavat vain ajastuksiin. Kaveri oli käynyt kysymässä asiaa myös Veholta ja sanoivat, että toiminnon poisto ei olisi muka mahdollista. Ainakin aiemmin omistamassani diesel-Focucsessa tehdasasenteisen lämmittimen ajonaikaisen automaattilämmityksen sai yhdellä ruksilla päälle/pois.

Onhan tässä Ocussakin kojelaudassa painike tuolle lisälämmittimelle, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta tähän automatiikkaan.
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

Stabilizer

Täällä foorumilla on taidettu tuota ongelmaa käsitellä, haulla voisi koittaa etsiä. Taitaa olla, että vaatii erillisen kytkimen rakentamisen että saa pois päältä. vanhemmissa malleissa Eco- nappula ajoi tuon asian.

Tänään oma tehdas webasto teki sellaisen tempun että lämmitti vain moottorin. Ajattelin että olisiko akun varaus mennyt liian alas ja auto ajatteli ettei tuhlaa kabiinin lämmittämiseen virtaa. Pätkäajo ja jatkuva käynnistely voisi olla syyllinen. Laitoin kuitenkin akun latautumaan, josko se siitä. Paljonkohan sellainen akun ylläpitosetti maksaa nykyisin asennetuna? voisi töissä laittaa aina letkun päähän. Voiko webastoa käyttää samaan aikaan kun laturi kiinni?
Superb 2,0 TDI 170 Elegance DSG vm.2010

Markku J

Defan 3A akkulaturin ovh on 149 eur. Lisäksi tarvitaan johtosarja. Asennettuna hinta nousee 300 eur paikkeille, ellei autossa ole Defan lohkolämmittimen pistoketta ja syöttöjohtoa. Muistaakseni maksoin itse noilla nurkilla siitä Eberin kaveriksi. Hyvin se kyllä toimii.

Minulla on nyt Ctek -irtolaturi. Noitakin on porukka asentanut "kiinteästi" - miten laillinen sellainen asennus sitten lienee, sitä en tiedä - onhan tuo kuitenkin ulkokäyttöön hyväksytty. Saapa nähdä jaksanko sen kanssa puljata, ja miten virta riittää tulossa olevan A6:n lämmittimen kanssa.

Kahdessa autossa minulla on ollut Defan laturi Webaston / Eberin parina, ja olen käyttänyt lämmitintä laturin ollessa päällä. Kyllähän Webasto / Eberi sen 14+ volttia kestää, kun se autossa ajonkin aikana vastaavalla jännitteellä puhisee. Eli voi käyttää ihan hyvin laturin ollessa päällä.

Stabilizer

Kiitos Markku J. Auton vaihtamista varmasti harkitsen siinä vaiheessa kun ocu3 tulee saataville. Jos päätän vielä pari vuotta nykyistä pitää niin voisihan tuohon 300e sijoittaa. Laiska kun olen niin ei jaksaisi tuon irtolaturin kanssa pelata.
Superb 2,0 TDI 170 Elegance DSG vm.2010

SKU

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.12.12 - klo:19:54
Minulla on nyt Ctek -irtolaturi. Noitakin on porukka asentanut "kiinteästi" - miten laillinen sellainen asennus sitten lienee, sitä en tiedä - onhan tuo kuitenkin ulkokäyttöön hyväksytty. Saapa nähdä jaksanko sen kanssa puljata, ja miten virta riittää tulossa olevan A6:n lämmittimen kanssa.

Minulla on joka aamu noin 30min lämmityksessä. Työmatka 10km suuntaansa, ja ajallisesti noin 20-30min. Päivä lämpimässä tallissa ja sitten kotiin. Hyvin on riittänyt. Välillä toki hieman pidempiä lenkkejä, ehkä kerran pari viikossa. Tosin ei parjon start-stop käy...eli latailla täytyis valillä. Pistokkeen tuota varten otin, mutta ei ole nyt paljoa tullut käytettyä ihan käytännön syistä.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

tuRboman

Tuo SKUn homma toimii niin kauan kuin ei ole -30C kovin pitkään. Siinä tapauksessa ei 10km ajo riitä paikkaamaan 30min lämmitystä vaan akku menee tyhjäksi muutamassa päivässä. Itse ole Markku J:n linjoilla eli kiinteää laturia autoon jos lisälämppäri löytyy ja ajot on alle tunnin huikosia. Homman ongelmat kasvaa eksponentiaalisesti pakkasen kiristyessä. Kuormittavia enemmän, akku ei ota vastaan lämppäriä tarvii enemmän... Mulla on ollut sekä Defan että nykyisessä Calixin kiinteät laturit. Alle 200â,¬ kaikkineen tarvikeliikkeestä jos itse asentaa. Tästäkin huolimatta olen saanut akkuja pelattua kun ei ole tarpeeksi käytetty laturia ja kovassa pakkasessa ajetaan kauppaan ja takaisin webaston käydessä ennen lähtöä ja kaupassa ollessa. Nyt on jo mukana myös starttiboosteri ;-) ettei jää välille kun satunnaisesti auto saattaa olla myös jossain metsässä parkissa ja apuvirtaa ei ole tarjolla.
"All 4 The Driver"

Pekka T

SKU:n tarve vähäiselle lisälaturin käytölle johtuu aikalailla A6:n todella tehokkaasta laturista.
Kun lämmitin on päällä, niin jännite putoaa 12,1 - 12,3 V arvoihin, kun sammuttaa lämmittimen niin jännite palutuu 12,6 V:iin aika nopeasti, tai jos käynnistää auton niin silloin on heti reilusti yli 14V.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy