Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

Kapa

LainaaTai sitten ennen vastaamista kannattaisi miettiä vielä kertaalleen onko sisäistänyt lukemansa?

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Katsoppa se kysymyksesi ja mikä olisi siihen niillä tiedoilla ihannevastaus? Ei siinä mitään, pääasia, että asia selviää.


JettaV

Lainaus käyttäjältä: Finski - 08.12.11 - klo:08:01
No ei ehkä oikea alue, mutta liippaa läheltä.
Onko kukaan poistanut automaattisen toiminnon webastosta?
Kuinka sen olette tehneet? can johto irti vai webastolle tulevan ulkolämpötilatiedon?
Kiitos vastauksista.
Itse poistatin automatiikan Pörhöllä omasta autostani heti kun sen ostin, kyseessä siis jälkiasenteinen webasto. Webaston lämpötila-anturi vaan veks, löytyi kuskin puolelta sumuvalon vierestä. Nyt ei webasto lähe hurisemaan heti kun lyhyttä matkaa ajaa vaan saa itse päättää milloin käynnistyy. Sitten; Mikähän webastooni on tullut nyt hiljattain kun ei lähe sisätilaa lämmittämään laisinkaan, löytyykö vikakoodeista? Mahd se relevika?

mla

Jälkiasenteisessa Webastossa ei ole tuota automatiikkaa mitä poistaa. Automatiikka on yleisimmin vain tehdasasenteisissä lämmittimissä.

Sisäpuhallin yleensä 'pimenee' joko vähissä olevan akun vuoksi, palaneen sulakkeen vuoksi tai IPCU rele on rikki.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Sande

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 08.12.11 - klo:23:10
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Katsoppa se kysymyksesi ja mikä olisi siihen niillä tiedoilla ihannevastaus? Ei siinä mitään, pääasia, että asia selviää.

Kun kaikki kokemus dieselpolttoainelämmittimistä perustuu veneessä olevaan Safireen, niin nyt kun tuli hommatua Webasto seuraavaan kulkineeseen kiinnostaisi kuulla kuinka nopeasti alkaa työntää lämpöä autoon käynnistyttyään?

Mitä kohtaa tuossa et ymmärtänyt? Mikä kysymyksessä ärsytti niin paljon että päätit alkaa kysenalaistamaan kysyjän yleissivistyksen? Eikö siinä aika yksiselitteisesti kysytä mikä on se aika kun Webasto käynnistyy ja alkaa tuottamaan lämpöä??? Ihanne vastaus tapauksessasi oli, kun et selvästikään tunnu tietävän asiasta, olla vaan ihan vastaamatta mitään. Mutta tulihan täältä monta asiallistakin kommenttia, kiitos niiden antajille.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Guest-181086

Lainaus käyttäjältä: Sande - 09.12.11 - klo:07:17
Mitä kohtaa tuossa et ymmärtänyt? Mikä kysymyksessä ärsytti niin paljon että päätit alkaa kysenalaistamaan kysyjän yleissivistyksen? Eikö siinä aika yksiselitteisesti kysytä mikä on se aika kun Webasto käynnistyy ja alkaa tuottamaan lämpöä??? Ihanne vastaus tapauksessasi oli, kun et selvästikään tunnu tietävän asiasta, olla vaan ihan vastaamatta mitään. Mutta tulihan täältä monta asiallistakin kommenttia, kiitos niiden antajille.
OT Elä suotta käytä energiaasi vääntämiseen. Hyviä vastauksiakin saa kun jaksaa hieman suodattaa mahdollisia ei niin hyviä pahoittamatta mieltään ja tarttumatta trolliin. Miten sen nyt sanoisi... Kapasta saa hyvän vääntämiskaverin mitä nyt paria viimeaikaista topickia on tullut seurattua. Ei herneitä, please. :) /OT

Alkuperäiseen kysymykseesi: Itsellä webasto aloittaa käynnistymisen välittömästi kun auton starttaa (tai antaa climasta komennon, Econ Off). Vajaassa minuutissa varsinainen palaminen on käynnissä ja weba lisää pikkuhiljaa tehoa. Parissa minuutissa on jo 100% löylyt päällä.

Olen huomannut että sähköllä autoa esilämmittämällä (säteily + sisätila) kun kytkee turhan puhalluksen pois ilmanvaihdosta ja lähtee ajelemaan webbanen apuna, on auton lämpömittari vajaan 5km taajama-ajon jälkeen kiivennyt näyttämään 90 (n. 70 astetta todellisuudessa). Tuolloin ilmanvaihtokin pukkaa taas sisälle jo lämmintä... jossain 50 asteen jälkeen rupeaa olemaan niin että auton sisälle tuleva ilma on riittävän lämmintä tuon esilämmityksen kaveriksi.

Taky

Lainaus käyttäjältä: mla - 09.12.11 - klo:07:09
Automatiikka on yleisimmin vain tehdasasenteisissä lämmittimissä.

Automatiikan "huijaamista" lämpötila-anturia modifioimalla on pohdittu tehdasasenteisissa Weboissa, ja havaittu että samaan anturi käyttää muutkin järjestelmän osat ja siksi ei kovin suositeltava tapa jos edes toimiva.

Mutta mitenkäs jos "huijaa" polttoainetankin anturia?

Tehdas Weba ei ainakaan lähde päälle jos polttoaineen varoitusvalo palaa.
Millainen lie tankin anturi tänä päivänä mutta ennen vanhaan se oli pelkkä vastuslanka, eli jos anturin rinnalle ohituskatkaisin ja siihen sopiva vastus joka infoaa auton järjestelmää että tankki on kohta tyhjä.

Näin katkasin/vastus yhdistelmällä voi tilapäisesti ohittaa automaattikäynnistyksen väittämällä diagnoosille että tankissa polttoainetta vähän ja merkkinä sitä vielä palaa mittaristossa merkkivalokin.... toki joka tarkoittaa kyllä myös muutakin...

Sopivan vastusarvonhan sa kun mittaa anturin vastusarvon tankiin eri täyttöasteilla.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

JettaV

Lainaus käyttäjältä: mla - 09.12.11 - klo:07:09
Jälkiasenteisessa Webastossa ei ole tuota automatiikkaa mitä poistaa. Automatiikka on yleisimmin vain tehdasasenteisissä lämmittimissä.

Sisäpuhallin yleensä 'pimenee' joko vähissä olevan akun vuoksi, palaneen sulakkeen vuoksi tai IPCU rele on rikki.
Kyllä itselläni oli tuo automatiikka jälkiasenteisessa webastossa. Akku on ok, eli vika mahdollisesti siinä releessä tai sulakkeessa. Mistä löydän tuon sulakkeen et voisi tarkistaa onko ehjä?

Zaasa

#517
Lainaus käyttäjältä: JettaV - 09.12.11 - klo:11:09
Kyllä itselläni oli tuo automatiikka jälkiasenteisessa webastossa.
Ei ole täälläkään jälkiasenteisessa Webastossa,enkä tiedä ketään kenellä olisi pakko käynnistysutomatiikka jälkiasenteisessa ::)

Onkohan tässä nyt aita ja aidanseipäät ;)

mla

Jälkiasennetun Webaston sulakkeet löytyy yleensä konehuoneesta erillisinä sulakkeina - kolme niitä usein on.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

JettaV

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 09.12.11 - klo:16:05
Ei ole täälläkään jälkiasenteisessa Webastossa,enkä tiedä ketään kenellä olisi pakko käynnistysutomatiikka jälkiasenteisessa ::)

Onkohan tässä nyt aita ja aidanseipäät ;)
Silloin kun käytin pörhöllä otattamassa automatiikan pois(lämpöanturi irti, prkl oisin itekki osannu jos ois tienny helppouden) sanoivat että on jälkiasenteinen. Mutta eihän pörhökään ole välttämättä kaikkitietävä  ;)

siti

Kyse on T5 Transporterista, vuosimallia 2006.
Webaston kyljessä lukee 7H0 815 071E, eli on samanlainen kuin mitä ebayssä kaupataan: http://www.ebay.com/itm/Audi-VW-VAG-WEBASTO-USED-THERMO-TOP-C-5-KW-COMPLETE-SET-7H0-815-071E-/250932256013
Kellona on digitaalinen vuorokausiajastin 1533

Webastossa on ongelmaa, vaikka autossa on polttoainetta ja akkukin hengissä. Kun auton käynnistää, Webasto menee päälle, ja elämä hymyilee. Ongelmana on, kun Webaston laittaa kellosta päälle, niin välillä jotain pöhisee vähän, osan aikaa on hiljaista. Sitten menee taas hetkeksi päälle jne. Webaston pakoputkesta tulee kyllä lämmintä ilmaa, mutta ajoittain ja mitään arkielämän lämmitysvaikutusta tuolla ei näyttäisi olevan.

No näitä juttuja olen tässä selaillut, ja moneen kertaan törmännyt, että tällaisessakin tapauksessa voisi tarkistaa releet. No, ongelma on, että ei ole mitään hajua mistä nämä releet löytyvät! Jos nyt joku voisi oikein rautalangasta vääntää, koska kyseessä lienee olevan ihan tehdasasennusWebasto, niin ne releet ja sulakkeet lienevät olevan jokaisessa autossa samassa paikassa. Ja tosiaan joku voisi niistä sulakkeistakin valaista.. Itse voin pistää vaihdokkina vaikkapa tiedon mistä löytyy Scanian releet ja sulakkeet  ;D

SgtMP

Oma autoni on Audi Q5 TDI, jossa luonnollisesti automaatti-ilmastointi. Autoon tuli asennettua Webaston 5.4kW Evo puhelimella. Ennenkuin jätän auton p-alueelle, yleensä kytken ilmastoinnin manuaalille, puhallusnopeus noin kolmosasentoon ja lämpötila jonnekin 24c kohdille.

Kun sitten tulen autoon aamulla about 20min lämmityksen jälkeen, niin auton sisälämpötila on vielä suht viileä. Puhallin puhaltaa haaleahkoa ilmaa ja ikkunat ovat vielä lumessa / huurussa, pl tuulilasi, johon puhallus on "osoitettuna".. Mikä neuvoksi? Luulisi nyt webaston tuloksen vähän tehokkaampi olevan 20 min lämmityksen jälkeen..

SKU

Minulla on myös jälkiasenteinen webbanen sigun autossa. En ole autoilmastointiin erikseen koskenu, yleensä asetettu 21-22 ja auto. HTM asetuksena C3 ja hyvin toimii tuolla setupilla ainakin muutamalla pakkasasteella, ehkä takalasi jää aavistuksen jäähän. Manuaalikäynnistyksellä 20 min noilla asetuksilla myös hieman viileä, 30 min parempi. En tiedä sitten pitäiskö tuota ilmastointia säädellä em. tavalla, mutta minusta tämänkin tekniikan olis pitänyt jo kehittyä sen verran että tuohon ilmastointiin ei tarttis koskea.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: SgtMP - 09.12.11 - klo:20:29
Ennenkuin jätän auton p-alueelle, yleensä kytken ilmastoinnin manuaalille, puhallusnopeus noin kolmosasentoon ja lämpötila jonnekin 24c kohdille.
Asentajan antama ohje,lämpötilansäädin täysille ja ylös.
Tällä on pärjätty hyvin :)

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: siti - 09.12.11 - klo:19:56Webastossa on ongelmaa, vaikka autossa on polttoainetta ja akkukin hengissä. Kun auton käynnistää, Webasto menee päälle, ja elämä hymyilee. Ongelmana on, kun Webaston laittaa kellosta päälle, niin välillä jotain pöhisee vähän, osan aikaa on hiljaista. Sitten menee taas hetkeksi päälle jne. Webaston pakoputkesta tulee kyllä lämmintä ilmaa, mutta ajoittain ja mitään arkielämän lämmitysvaikutusta tuolla ei näyttäisi olevan.
Webaston kiertovesipumpun toiminta/kunto?

M0gstis

Oma jälkiasennettu eeperi sulattaa näillä parin asteen pikkupakkasilla etulasin ja etusivulasit alle parissakymmenessä minuutissa. Lämpötilansäädin täysille, puhallin kakkoselle ja puhallus tuulilasille. Autossa siis manuaali-ilmastointi.

SgtMP

Joo, sain vastauksia ongelmaani tuossa webaston asentaneelta taholta ja myös Audin huollosta. Eli näyttää siltä, että 5.2kW tehoinen webasto ei vielä 20min lämmityksellä saa Audi Q5:tä lämmitettyä sisätiloista riittävästi, jotta tuulilasikin olisi sula. Tarvitaan lähemmäs 40min lämmitys, vaikka pakkasta ei olisi kuin max -10c. 20 minuuttia ei riitä tuomaan lämmintä ilmaa vielä kabiiniin, johtuen siitä, että sisäpuhallin käynnistyy vasta kun lämmitin on lämmittänyt n. 10 min vettä itse webastossa.

Audi ilmoitti, että ilmastointilaite menee vakiotilaan kun taukolämmitin sitä ohjaa. Laitetuilla asetuksilla, auton parkkeeraus hetkellä ei ole mitään merkistystä. Eli puhallin ottaa asennokseen minimiasennon (1), vaikka jättäisin auton puhaltimen nopeudeksi kolmosen, kun auton parkkeeraan. Sisäpuhaltimen nopeutta voidaan jonkin verran sopeuttaa korjaamotesterillä, mutta sitä ei kuitenkaan suositella, koska akun kestävyys kovimmilla pakkasilla heikkenee liiaksi. Tuo ykkösasento on vähän kuin lehmän henkäys, ilmantuloaukoista ei juuri lämmintä ilmaa tuolla asetuksella tule... Hienoa...

Kärki

Kokeilin tuossa Kaimaanin Webastoa. Sellaiset noin 40min sai pitää Webastoa päällä ennenkuin lasit olivat sulat ja sisätilat edes jotenkin lämpimät.
Minulla ei ole suuremmin Webastosta kokemuksia, mutta aika pitkältä tuo aika minusta vaikuttaa?! Vai johtuneeko siitä, että jäähdytysnestetilavuus on melko suuri..reilut 20 litraa?!
Sitä vain mietiskelin, että jos noin pitkään täytyy lämmittää, niin se tarkoittanee sitä että akkulaturille tulee jossain vaiheessa käyttöä kun ajomatkat kuitenkin jäävät useimmiten aika lyhyiksi.
Jos sähköpistoketta tarvitaan akkulaturiin, niin mietin että samalla varmaan kannattaisi sitten käyttää sisätilanlämmitintä, koska esim 911:sta sisätilat sai sillä hyvinkin lämpimäksi noin vartissa, Kaimaanin pienempänä vieläkin nopeammin?!

Vai onko tuossa nyt joku jippo jota en ole keksinyt?? Puhaltimet ym toimivat jne ja muutenkin kaiken piti mennä ohjeiden mukaisesti.. mutta tuntuu vaan vähän oudolta että muutamassa pakkasasteessa jo joutuu lämmittämään sen noin 40min..mitä se onkaan sitten kun pakkasta on -25?!

Vaikka toisaalta tietysti jos moottorin/ nesteen/ öljyn haluaa sähköisellä lämmittimellä lämpimäksi, niin pitääpä sitä sitten kuitenkin äkkiä se toista tuntia käyttää - siihen nähden 40min on kuitenkin lyhyt aika. Jäähdytysneste kylläkin oli tuon 40min jälkeen lämpimämpää kuin millään sähköisellä lämmittimellä ikinä edes saa, joten sen puolestahan tuo toimi kyllä hyvin - sisätilat vain ovat ongelma.

mkn

Noin se webasto minun kokemuksen mukaan toimii. Kun auto on ulkona kylmässä ja lasit kunnolla jäässä, niin pienelläkin pakkasella tarvitaan paljon lämmitysaikaa jos haluaa lasit sulaksi. Ensin täytyy lämmittää aikatavalla vettä + rautaa ennenkuin sisään puhallettava ilma lämpenee ja alkaa sulattaa laseja. Sähköisessä sisätilanlämmittimessä ei tätä hitautta ole koska puhallettava ilma on "heti" lämmintä.

Tunnin lämmitysaika on yleensä ollut riittävä pakkasista riippumatta.

Akkulaturin käyttö on tarpeen jos ajaa lyhyttä ajoa. Saapi nähdä miten tuo uuden Passatin 2 akun systeemi toimii. Asennutin kiinteän 10A Defan, mutta sehän latailee vain moottoritilassa olevaa akkua.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: mkn - 13.12.11 - klo:14:47
Noin se webasto minun kokemuksen mukaan toimii. Kun auto on ulkona kylmässä ja lasit kunnolla jäässä, niin pienelläkin pakkasella tarvitaan paljon lämmitysaikaa jos haluaa lasit sulaksi.
Tunnin lämmitysaika on yleensä ollut riittävä pakkasista riippumatta.
Ei meillä vaan tarvita kuin 10-15minsaa niin lasit on sulat :)
Tähän vaikuttaa polttoainelämmittimen teho,kuinka asennettu,käyttäjälläkin oma rooli lämmityksen onnistumiseen ;)

duke7

Jäkiasenteisilla Webastoilla pitää myös muistaa säätää lämpötilan asetus täysille ennen auton sammuttamista. Tällöin puhallin ottaa kaiken ilman lämmityslaitteen kennolta jä sisätilojen lämpiäminen on nopeampaa. Muutenhan osa ilmasta voi tulla ulkoa jos läpät ovat sellaiseen asentoon jääneet.
Näillä keleillä lasit sulaa kyllä noin vartissa.

xmasa

En ole kyllä kuullut, että auton lämppäri pitäisi säätää max lämmölle ennen auton sammuttamista. Ainut mitä olen tehnyt, niin säätänyt puhaltimen nopeuden noin puolelle teholle. Pitää sitten kokeilla josko tuo vaikuttaa johonkin?! Eikä tuolla omalla Webastolla ainakaan tarvita mitään 60min, jotta saadaan ikkunat auki "normaalilla" pakkasella (-5*C - -10*C). Kyllä siihen on ihan tuollaiset 20-30min riittänyt.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 13.12.11 - klo:16:04
En ole kyllä kuullut, että auton lämppäri pitäisi säätää max lämmölle ennen auton sammuttamista. 
Jälkiasenteisissa pitää säätää jos haluaa täyden hyödyn lämmityksestä+lämmönohjaus ylös laseille.

xmasa

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 13.12.11 - klo:16:13
Jälkiasenteisissa pitää säätää jos haluaa täyden hyödyn lämmityksestä+lämmönohjaus ylös laseille.
Juu kiitoksia tiedosta, pitää kokeilla.  :)
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

palehti

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 13.12.11 - klo:15:50
Jäkiasenteisilla Webastoilla pitää myös muistaa säätää lämpötilan asetus täysille ennen auton sammuttamista. Tällöin puhallin ottaa kaiken ilman lämmityslaitteen kennolta jä sisätilojen lämpiäminen on nopeampaa.
Tähän liittyen jatkokysymys:
Riittääkö että ennen sammutusta veivaa paneelista MAX, vai pitääkö odottaa että läpät menevät oikeasti siihen max -asentoon ?
Eli ajaako webaston käynnistämä lämppäri läppiänsä enää mihinkään, vai onko ne juuri niin kuin sattuvat olemaan, vaikka paneelissa lukisi jotain muuta?
A6 C7 Allroad BiTdi, harrasteena BMW M5 -01 ja hallituksella A3 SB 1.0 2017

mla

Harvemmin ne läpät on niin huonossa asennossa ellei moottoria sammuttaessa ole >+20C ulkolämpötila ja sisälle haluat kylmää :)

Itse en ole jälkiasennetuissa noita asetuksia jaksanut räpeltää ja hyvin sulaa lasit ja moottori lämpenee. Joillekin siitä on kuitenkin ollut apua eli ei se ihan turhaa voi olla.
Tehdasasenteisessa kellosarjassa on kyky ohjata climatroniccia, joten siinä tuota ei tarvitse tehdä.

Lämmitysajasta sen verran omien kokemuksien mukaan - vasta kun pakkaset alkoi kiristyä yli -20C piti lämmitysaikaa 30min nostaa. Muutoin on riittänyt 15min niin lasit ovat riittävän sulat että voi vain pyyhkäistä lumen pois (jos sitä siis on niin paksulti ettei se ehdi tuossa ajassa sulaa kokonaan pois).

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

duke7

Lainaus käyttäjältä: palehti - 13.12.11 - klo:16:47
Tähän liittyen jatkokysymys:
Riittääkö että ennen sammutusta veivaa paneelista MAX, vai pitääkö odottaa että läpät menevät oikeasti siihen max -asentoon ?
Eli ajaako webaston käynnistämä lämppäri läppiänsä enää mihinkään, vai onko ne juuri niin kuin sattuvat olemaan, vaikka paneelissa lukisi jotain muuta?
mla tähän jo osin vastasikin. Läpät menevät ainakin äänen perusteella uuteen asentoon muutamassa sekunnissa. Jälkiasentoinen Webasto ei osaa niitä enää käännellä joten ovat siinä asennossa mihin jäävät auton sammutuksen jälkeen.
Olen itse havainnut tällä säädöllä olevan vaikutusta varsinkin jos autolla on ennen sammutusta ajettu pidempi matka eli nesteet ovat oikeasti lämpimät. Puhalluksen suuntaaminen tuulilasille saattaa tosin vaikuttaa asiaan enemmän, se kun tulee tehtyä aina samalla

SKU

Tämä webbanen on kyllä minullekin mysteeri. Onko tosiaan niin, että vuonna 2011 tuo ei edelleenkään osaa ohjata audin automaatti-ilmastointia järkevästi/automaattisesti? Minulla tuo näyttäisi kyllä toimivan jokseenkin hyvin ihan automaattiasennossa ja 21 sisälämmöllä. Maanantaina oli pakkasta ja asetin lähtöajaksi htm:lle (c3) 7:45 ja etulasi höyrysi, kun tulin autolle. No lasit oli sulat, mutta miten tuo ilmastoinnin asetus nyt sitte pitäis olla ja miten se webbanen tuota ohjaa? Ei sillä, kunhan toimii noin niin hyvä. Mielenkiinnosta kysyn.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Zaasa

#538
^Ei osaa ohjata Audinkaan automaatti-ilmastointia sen enempää kuin Skodankaan jos on jälkiasenteisesta lämmittimestä kyse.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 12.12.11 - klo:16:18
Kokeilin tuossa Kaimaanin Webastoa. Sellaiset noin 40min sai pitää Webastoa päällä ennenkuin lasit olivat sulat ja sisätilat edes jotenkin lämpimät.
Minulla ei ole suuremmin Webastosta kokemuksia, mutta aika pitkältä tuo aika minusta vaikuttaa?! Vai johtuneeko siitä, että jäähdytysnestetilavuus on melko suuri..reilut 20 litraa?!
Sitä vain mietiskelin, että jos noin pitkään täytyy lämmittää, niin se tarkoittanee sitä että akkulaturille tulee jossain vaiheessa käyttöä kun ajomatkat kuitenkin jäävät useimmiten aika lyhyiksi.
Jos sähköpistoketta tarvitaan akkulaturiin, niin mietin että samalla varmaan kannattaisi sitten käyttää sisätilanlämmitintä, koska esim 911:sta sisätilat sai sillä hyvinkin lämpimäksi noin vartissa, Kaimaanin pienempänä vieläkin nopeammin?!

Vai onko tuossa nyt joku jippo jota en ole keksinyt?? Puhaltimet ym toimivat jne ja muutenkin kaiken piti mennä ohjeiden mukaisesti.. mutta tuntuu vaan vähän oudolta että muutamassa pakkasasteessa jo joutuu lämmittämään sen noin 40min..mitä se onkaan sitten kun pakkasta on -25?!

Vaikka toisaalta tietysti jos moottorin/ nesteen/ öljyn haluaa sähköisellä lämmittimellä lämpimäksi, niin pitääpä sitä sitten kuitenkin äkkiä se toista tuntia käyttää - siihen nähden 40min on kuitenkin lyhyt aika. Jäähdytysneste kylläkin oli tuon 40min jälkeen lämpimämpää kuin millään sähköisellä lämmittimellä ikinä edes saa, joten sen puolestahan tuo toimi kyllä hyvin - sisätilat vain ovat ongelma.

Tämä "ongelma" eli tarvittavan lämmitysajan pituus ja siitä seuraava akkulaturin tarve liittynee juuri tuohon suureen nestetilavuuteen. Omassa möhkössä nimittäin ihan samat kokemukset eli 40-60 minuuttia on tarpeen, jotta ikkunat alkavat sulaa ja eipä tuokaan kunnon pakkasilla edes riitä...

Weba tässä tapauksessa jälkiasenteinen (5 kW) ja toimii muutoin ilmeisesti ok, koska nostaa vedenlämmöt +30 min lämmityksillä heti käynnistyksen jälkeen ihan mukaville lukemille ja sitä kautta nopeuttaa lämpenemistä merkittävästi - mutta vasta siis käynnistyksen jälkeen....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy