Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

c-son

Tässä tiivistetysti vastaus kysymykseen lyhyen/pitkän kierron koodauksesta VCDS:llä:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3378

tibis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 16.02.11 - klo:17:32
Tai vaihtoehtoisesti ensin lämmittämään moottoria ja sieltä lämmityslaitteelle,tässä vaihtoehdossa lämpömittari näyttää nopeammin korkeampia lukemia.Oletan Karviksen Yetissä asennetun Eeberin näin.

TS.Mitään vikaa ei ole,en usko oleva tibiksen Yetissäkään,mutta jos kääntävät letkut ensin lämmittämään moottoria niin sitten mittari nousee virrat päälle laittaessa.
Jos tibiksen autossa ei olisi lämpömittaria niin et tietäisi koko ongelmasta ;)  

Webasto oli ihan kunnossa, mutta oli just päinvastoin tehty se asennus.
Eli ensin sisätilat sit vasta moottori. Mun mielsetä olisi parempi että kuin moottori on lämmin niin sillon vastaa sisätilat.
Myyjä alkoin haukku Yeti että voi olla myös autossa vika. Että lämpö ei nouse, sama myyjä suositteli webasto ja malli

Taky

Lainaus käyttäjältä: Late - 16.02.11 - klo:13:12
Mites webaston toiminta -35c pakkasessa... akku kun ei anna enään tuossa pakkasessa hyvin virtaa..

Aamulla oli -33C ja weba toimi ihan OK.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: tibis - 18.02.11 - klo:10:27
Webasto oli ihan kunnossa, mutta oli just päinvastoin tehty se asennus.
Eli ensin sisätilat sit vasta moottori. Mun mielsetä olisi parempi että kuin moottori on lämmin niin sillon vastaa sisätilat.
Myyjä alkoin haukku Yeti että voi olla myös autossa vika. Että lämpö ei nouse, sama myyjä suositteli webasto ja malli
Asennus tehty Webaston asennusohjeiden mukaisesti,lämmitys järjestyksen voi muuttaa lämmittämään ensin moottoria mutta sisätilat lämpenee silloin hitaammin.
Muutostyö maksaa â,¬â,¬â,¬?
Jos siirrätän Webaston seuraavaan autoon niin silloin saatan vaihtaa kierron toisinpäin,tai jos Webasto tarvitsee huoltoa nykyisessä autossa.

Kovien pakkasten aikaan olen kädellä kokeillut moottoria ja vesiletkuja 40min Webasto lämmityksen jälkeen,ovat lämmenneet hyvin vaikka lämpömittari ei juurikaan nouse,hiukan heilahtaa.
3min ajon jälkeen lämpömittari näyttää 90c -25c.



Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 18.02.11 - klo:21:55
Kovien pakkasten aikaan olen kädellä kokeillut moottoria ja vesiletkuja 40min Webasto lämmityksen jälkeen,ovat lämmenneet hyvin vaikka lämpömittari ei juurikaan nouse,hiukan heilahtaa.

Eli moottori on lämpimämpi kuin kesäkelissä, en olisi kyllä tibiksenä yhtään huolissaan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.02.11 - klo:22:01
Eli moottori on lämpimämpi kuin kesäkelissä, en olisi kyllä tibiksenä yhtään huolissaan.
Juu,ei syytä minkäänlaiseen huoleen tibiksellä :)

tibis

juu en ole huolissa, ehkä vähää ;)
se muutos asennus ei kai pitää mitä maksaa,ei ainaki sanonut mitä. Luulis sano hinta kuin sovimme päivän samalla

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: tibis - 18.02.11 - klo:22:22
juu en ole huolissa, ehkä vähää ;)
se muutos asennus ei kai pitää mitä maksaa,ei ainaki sanonut mitä. Luulis sano hinta kuin sovimme päivän samalla
Kerro kokemuksia kun muutos on tehty.

Apaju

Polossa jotain häikkää Webaston tai muussa lämmityslaitteen toiminnassa. Toiminta on nimittäin hiukka erikoista.
Kirjoittelin siitä jo tuonne Polo 6r sisälämpö aiheen puolelle, mutta onko arvioita, voisiko Polon iso nestetilavuus (11l) tosiaan aiheuttaa noin radikaalia lämpötilan putoamista Webastosta huolimatta ???

Löysin tollaisen kuvan, josta noita huollon selittämiä lämpötilamittarin vaelteluja voisi hyvinkin todentaa, eli thermostat 1 ja 2


Lisäksi olen huomannut, että omassa autossa toi Webaston päälläpidon aika vaikuttaa myös auton tyhjäkäynnin vaelteluun käynnistyksen jälkeen(noin 30 sekunnin ajan) seuraavasti:
Jos Webasto ei ole ollut päällä ollenkaan, ei vaeltelua ilmene. Jos Webasto on ollut päällä vain vähän aikaa eli kone ei ole tarpeeksi lämmennyt, niin vaeltelee. Jos Webasto on ollut päällä 40 â€" 60 min on tyhjäkäynti taas ok.

Joku anturi ilmeisesti tekee joskus "vääriä" havaintoja Webaston toiminnasta käynnistyksen yhteydessä?
VW ID.3 Life

Zaasa

Joku muu vika kyseessä,erikoiset oireet autossasi Webastosta huolimatta.
Omassa TSI:ssä jälkias. Webasto,lämmittää moottorin ja sisätilat hyvin,ei ala Climatronicissa lämmöt seilaamaan.Taitaa jäähdytysnesteen määräkin olla sama.   

Karvis

Veikkaisin että Apajulla joko webaston asennus on mennyt reisille tai sitten itse autossa on jokin vika, nesteen määrästä tms.  tuollainen käytös ei voi johtua. Ja tuo toisessa ketjussa kertomasi huollon kommentti(Webaston lämmittämä neste sekoittuu muuhun kylmään jäähdytysnesteeseen) on kyllä melkoista pakoilua ja selittelyä, Webastolla lämmityksen jälkeen järjestelmässä ei ole mitään muuta kylmää jäähdystysnestettä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Apajun kannattaa ottaa yhteyttä Webaston maahantuojaan Kahaan,jos ongelma ei ala selvitä.
Kyseessä taisi olla jälkias. Webasto.

felisia2

pistän fabian scouttiin webaston ilman hytän lämmitystä onko mitään huomioitavaa.elikkä ,kierättää veden kapiinin kautta moottoriin

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: felisia2 - 19.02.11 - klo:22:31
pistän fabian scouttiin webaston ilman hytän lämmitystä onko mitään huomioitavaa.elikkä ,kierättää veden kapiinin kautta moottoriin
Noin se menee as.ohjeissa.Jos kyseessä TSI-moottori niin laittaisin ensin kirron moottorille ja sieltä sisälle.
Eeberi tekee näin,jos nyt valitsisin polttoainelämmitintä niin ottaisin Eeberin bensa autoon,ei Webastossakaan ole mitään ongelmia ollut.

tibis

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.02.11 - klo:22:08
No ei juuri muutenkaan, onhan siinä kuitenkin se 5kw tehoa. Joskus olen katsonut öljyt ennen liikkeelle lähtöä ja kyllä se moottori on venttiilikopastakin sen verran kuuma ettei sitä huvikseen ala hipelöimään, pakkasta on varmaan ollut joku -10-15°C silloin ::)

voikohan se johtu siihen että mulla on "vaan" 4.2kw toi webasto, että siksi se ei lämmitä? Kuin lulisi että 40-50min riitä -25-30 pakkasen.

Zaasa

^Aikomukseni oli ostaa Ocuun 4,2Kw Webasto.Asiantuntevan myyjän mielestä se oli pieni 1,4TSI:hin,joten päädyin ostamaan 5,2Kw.
4,2Kw varmasti pärjää :) Esim,letkulämmitin on n.0,5Kw

Markku J

Kyllä 4,2 kW pitäisi hyvin riittää keskikokoisiin henkilöautoihin. Jos näin ei olisi, niin miksi tuollainen versio edes olisi valmistajan ohjelmassa volyymimallina - ei noihin ihan pieniin autoihin Webastoja juurikaan laitella. Itselläni oli vastaavantehoinen Eberi 2.0 TDI Jetassa ja hyvin toimi. 30 min lämmitys nosti lämpömittarin näytön noin 90 asteeseen -15 asteen keleissä.

Tosin tuo isompi versio ei ole paljonkaan kalliimpi, joten sen valitsemalla voi ainakin ostaa mielenrauhaa. Eikös hintaero ole jotain 200 eur ?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 22.02.11 - klo:20:31
Tosin tuo isompi versio ei ole paljonkaan kalliimpi, joten sen valitsemalla voi ainakin ostaa mielenrauhaa. Eikös hintaero ole jotain 200 eur ?

Hintaero on satasen nurkilla, ei kannata tuossa konkurssissa enään alkaa sitä pihistelemään. Paukkupakkasilla isommassa riittää paremmin teho ja lämmityaika on lyhyempi, muuten ei taida olla niin justiin kumman ottaa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Markku J

Satasen kanssa ei kannata jäädä arpomaan. Ottaa ilman muuta sen isomman, vaikka varoiksi.

tibis

Hmm omituista, Webaston T100 kello oli hyppinyt nyt kaksi kerta sille että kello on ollut esimerkki 10:15 vaik oikea klo on 9:15. että kiva kuin tule auton ja huoma että ei ole yhtään tehnyt mitä lämmitystä.

Erkka

^ Taitaa kesä-/ talviaika sekoilla kellossa? Onko kelloon mahdollista ohjelmoida- Ei automaattista kesä- talviaikaa?
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

tibis

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 23.02.11 - klo:11:37
^ Taitaa kesä-/ talviaika sekoilla kellossa? Onko kelloon mahdollista ohjelmoida- Ei automaattista kesä- talviaikaa?

ei kyllä voi  :-[

bm

#352
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 16.02.11 - klo:13:11
Ei Ocussakaan lämpömittari liikahda vaikka lämmittää 30-40min Webastolla,lämmöt alkaa nousta vasta ajossa,lämintä puhaltaa kyllä heti.
Ihmetellyt olen juttuja joissa kerrotaan mittarin näyttävän 80-90astetta.Lämpömittarin anturin sijainti saattaa vaikuttaa mittarin näyttämään.

Sama täällä. Lämppäreiden asennuksissa tai autojen lämpömittareiden paikoissa on oltava eroja. Kokeilin viikonloppuna lämmittää enemmän jos sais lämpömittaria nousee reilummin. Päivällä keli -2C ja kun webasto oli ollut tasan 30 min päällä, nousi lämpömittari juuri ja juuri. VCDS näytti veden lämmöksi 54C. Kun seurailin lämpenemistä niin noin 10min aikana veden lämpö nousi 51-54C eli kolme astetta. Onko toi ihan normaalia? Lämppärinä Webaston uusi thermo top evo 4kW.

jami88

Asiaa varmaankin kysytty jo aikaisemmin, mutta minulla on VW Polo autonani, niin joutuuko siinä säätää käsin climatronicin lämpötilan HI asentoon ja puhalluksen nopeudelle 2 tai 3, kun käytän webastoa? Vai onko tähän jotain automatisointia olemassa?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jami - 28.02.11 - klo:22:29
Asiaa varmaankin kysytty jo aikaisemmin, mutta minulla on VW Polo autonani, niin joutuuko siinä säätää käsin climatronicin lämpötilan HI asentoon ja puhalluksen nopeudelle 2 tai 3, kun käytän webastoa? Vai onko tähän jotain automatisointia olemassa?

Pitää säätää käsin jonkun verran ennen auton sammutusta jotta läpät ehtii oikeaan asentoon, ja puhallin sitten ykköselle.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jami88

Kiitoksia Karvikselle nopeasta vastauksesta. Muistelin vaan lukeneeni jostakin ipcu-releestä joka jotenkin säätelee climatrocia, mutta ilmeisesti ei liity tähän asiaan millään tavalla..?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jami - 28.02.11 - klo:22:41
Kiitoksia Karvikselle nopeasta vastauksesta. Muistelin vaan lukeneeni jostakin ipcu-releestä joka jotenkin säätelee climatrocia, mutta ilmeisesti ei liity tähän asiaan millään tavalla..?

Niin sulla oli climatronic, meikäläinen vain kuvitteli että Climatic, Climatronicin kanssa ipcu-rele säätää puhalluksen mutta lämpötila ja puhalluksen suunta pitää muistaa säätää itsellä. Olihan kyse nimenomaan jälkiasennetusta lämmittimestä?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jami88

Kyllä, juuri jälkiasennettu webasto. Ilmeisesti homma toimii siis niin kun pitääkin. Se asentajakin kertoi että ipcu-rele säätelee puhalluksen mutta itse täytyy lämpötila säätää. Homma vaan on niin että en noita asentajia aina meinaa uskoa, niin täytyy täällä tarkistaa asia asiantuntujoilta! Kiitos!

MTu

Miksikö tehdasasenteiset webastot "huolletaan" joka talvi?  ;D

Eilen kun pääsin töistä kotiin, niin puolen tunnin päästä lähdin käymään puolen km:n päässä lähipostissa. Postin pihalla kun sammutin auton, niin ihmettelin et ei jumaliste - webasto pöhisee? 5min päästä kun lähdin kotiin, vilkaisin climatronicista koneen lämmöt ja lisälämppärin tilan, 72C ja webasto pois päältä. Kuitenkin taas parinsadan metrin jälkeen Tigu tuikkas webaston tulille. Siis häh?? Ulkolämpötila -2C, koneen lämmöt 72-73C, kabiinissa varmaan jotain +18C, ja toi lykkää webaston tulille silti??  ???

Osta tommonen pirssi sitte käytettynä??? Maahantuoja tuskin korvaansa lotkauttaa korvausvaatimuksille vaikka toi on täysin 100% suunnittelukämmi, eikä ikinä tuu pelittään vuotta pidempää aikaa putkeen ilman vikoja. Auton huoltoväli on kyllä 30tkm, eikä perushuolto maksa hullumaisia... Mutta webastoon menee tonni vuodessa jotta siitä on mitään iloo? Ei stana!
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

patch

Lainaus käyttäjältä: MTu - 01.03.11 - klo:09:09
Miksikö tehdasasenteiset webastot "huolletaan" joka talvi?  ;D

Eilen kun pääsin töistä kotiin, niin puolen tunnin päästä lähdin käymään puolen km:n päässä lähipostissa. Postin pihalla kun sammutin auton, niin ihmettelin et ei jumaliste - webasto pöhisee? 5min päästä kun lähdin kotiin, vilkaisin climatronicista koneen lämmöt ja lisälämppärin tilan, 72C ja webasto pois päältä. Kuitenkin taas parinsadan metrin jälkeen Tigu tuikkas webaston tulille. Siis häh?? Ulkolämpötila -2C, koneen lämmöt 72-73C, kabiinissa varmaan jotain +18C, ja toi lykkää webaston tulille silti??  ???

Osta tommonen pirssi sitte käytettynä??? Maahantuoja tuskin korvaansa lotkauttaa korvausvaatimuksille vaikka toi on täysin 100% suunnittelukämmi, eikä ikinä tuu pelittään vuotta pidempää aikaa putkeen ilman vikoja. Auton huoltoväli on kyllä 30tkm, eikä perushuolto maksa hullumaisia... Mutta webastoon menee tonni vuodessa jotta siitä on mitään iloo? Ei stana!

Tässä tulikin oikein hyvin kiteytettynä tuo tehdasasenteisen lämmittimen onni ja autuus  ;D  Silti löytyy edelleen niitä jotka onnesta soikeina noita autoihinsa tehdastilaavat, saattaa mieli tosiaan muuttua jatkossa kun noista ylimääräisistä huolloista maksavat sitten. Oppirahat ne on joka asiassa maksettava, valitettavasti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy