Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

qwe

Tigussa on tehdasasenteisen Webaston jatkeeksi asennettu Telestart 100htm ja c-kit.
Moottorin lämpö nousee jo 20 min lämmityksellä auton mittarin mukaan 90 asteeseen.
Miten auton puhaltimen tehoa voisi nostaa? Tuntuu että edes mukavuustaso 5 ei sisätilat lämpene riittävästi. Parin asteen pakkasella sisätila +9astetta telestartin näytöllä, takaikkuna vielä jäässä.
Climatronikin asetuksilla ei ole mitään vaikutusta lämmitusvaiheessa puhaltimen nopeuteen.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

mla

qwe: Säädä climatronicin asetukset ennen kuin sammutat moottorin niin ovat lämpöisellä seuraavaa esilämmitystä varten. Tuo on se ongelma edelleenkin jälkiasennuksissa vs. tehtaan asennus eli jälkiasennettu ei osaa ohjata climatroniccia oikein.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

qwe

Lainaus käyttäjältä: mla - 17.10.10 - klo:12:04
qwe: Säädä climatronicin asetukset ennen kuin sammutat moottorin niin ovat lämpöisellä seuraavaa esilämmitystä varten. Tuo on se ongelma edelleenkin jälkiasennuksissa vs. tehtaan asennus eli jälkiasennettu ei osaa ohjata climatroniccia oikein.

Kuten kirjoitin niin Climan asetuksilla ei ole vaikutusta puhaltimen nopeuteen.
Myöskään lämpötilaan ei ole vaikutusta oli asetus sitten Lo xx astetta tai Hi
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

mla

On sillä vaikutusta lämpenemiseen kun sen tekee etukäteen moottorin vielä käydessä. Juuri tätä itse testailin männä viikolla toisessa Superbissä :)
Puhaltimen nopeuteen tuo ei siis vaikuta vaan siihen miten lämpöistä ilmaa puhallus tuottaa sisälle - puhallus on aina samalla vakionopeudella uusissa climatroniceissa ja sitä ei voi muuttaa lämmityksen aikana.

LO asentoon jos laitat climatronicin etukäteen niin tulee viileätä ilmaa sisään kun Webasto käynnistyy. Tuon huomaa selvästi kun tekee sen etukäteen moottorin vielä käydessä. Moottorin sammuttua voi läppien/venttiilien asennot olla jo asetettu ja niiden siirtyminen ei välttämättä tapahdu climatronicin asetuksien mukaiseksi.

tibis

näitä webasto ja eber on niin eri malleja että mikäs olisi hyvä Yeti 1.2 TSI? Kaukoohjaus tai kello olisi hyvä juttu. Paras ei tarvi olla

Markku J

Molemmilla merkeillä on 2 teholuokkaa, reilut 4 ja 5 kW. Pienemmälläkin pärjää, mutta toisaalta hintaerokaan ei ole kuin alle 200 eur.

Itse ostaisin Eberin Hydronic 5:n Easy Start R+ radiokauko-ohjaimella, jolla sen käyttö ja ajastus onnistuu vaikka sisällä aamukahvia keitellessä. Kojelautaan tulee lisäksi on/off -nappi merkkivalolla. Muuta näkyvää ei autoon tule. Hienosti toimi minulla Jetassa (lämmitinyksikkö minulla oli pienempi Hydronic 4).

Isomman 5 kW:n laitteen ottaisin Yetiin, jonka matkustamo on melko kookas ja moottorin lämmöntuotto pieni. Ja lisäbonuksena akkuvirtaa säästyy hivenen, kun esilämmitysaika lyhenee pienempään malliin verrattuna.

tibis

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 17.10.10 - klo:15:51
Molemmilla merkeillä on 2 teholuokkaa, reilut 4 ja 5 kW. Pienemmälläkin pärjää, mutta toisaalta hintaerokaan ei ole kuin alle 200 eur.

Itse ostaisin Eberin Hydronic 5:n Easy Start R+ radiokauko-ohjaimella, jolla sen käyttö ja ajastus onnistuu vaikka sisällä aamukahvia keitellessä. Kojelautaan tulee lisäksi on/off -nappi merkkivalolla. Muuta näkyvää ei autoon tule. Hienosti toimi minulla Jetassa (lämmitinyksikkö minulla oli pienempi Hydronic 4).

Isomman 5 kW:n laitteen ottaisin Yetiin, jonka matkustamo on melko kookas ja moottorin lämmöntuotto pieni. Ja lisäbonuksena akkuvirtaa säästyy hivenen, kun esilämmitysaika lyhenee pienempään malliin verrattuna.

kiitos infosta

eber hydronic 5 easy start r+  5kw olisi hyvä, onko sulla tieto kuka myy "halvalla" semmoinen + asennus täällä pääkaupunki seudulla? 

tarzi

En näistä uusista ebereistä tiedä mutta muutama vuosi sitten ne oli niin kauheita kohisijoita jos vertaa Webastoon. AInakin muutama yksilö millä olen ajanut, tiedä sit onko vikaa tjtn. Webasto paljon hiljaisempi ääneltään.

Yetiin passaa kivasti webastolta Thermo Top e tai pienempi EVO malli.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Markku J

Ainakin Finnklima myy ja asentaa Eberiä. Teki naapurilleni OK homman ainakin. Itse ostin Keravan Laakkoselta sen auton yhteydessä. Ã,,änessä ei ollut mitään eroa Webastoon. Itselläni on ollut 3 Webastoa ja tuo yksi Eberi tähän mennessä. Eberistä jäi minulle paremmat fiilikset - ei mitään merkittävää, mutta pidin sen käyttöliittymästä kauko-ohjaimella ja on/off -napista kojelaudassa - ja muutenhan se toimi kuin kello.

Poikani Ocu RS:ssä oli Webasto ja T100. Kaukosäätimenä tuo on rumempi mokkula mielestäni, eikä autoon tullut tuota on/off -nappia kojelautaan lainkaan. Makuasioita ja hienosäätöähän nämä ovat. Hyviä tuotteita molemmat.

http://www.finnklima.fi/

mla

On noissa äänissä eroa. Eberi on pienen suihkumoottorin kuuloinen ja Webasto vain tuhisee verrattuna Eberiin. Onko tuolla sitten mitään merkitystä niin omasta mielestäni ei - ei se melu nyt niin kova ole :)
Voi olla että osa asentaa Eberiä Webaston kaltaisella äänenvaimentimella ja osa jättää sen pois tjsp. Melu tulee siis siitä kun pakoputkessa ei ole äänenvaimenninta tai pakoputki on erityisen lyhyt asennustavan tai -paikan vuoksi.

Pekka T

Nykyiset uudet Eberit ovat hiljaisia ääneltään, vanhat mallit olivat niitä suihkukoneita.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Zaasa

Webastomme 5.2kw(bensa) huomattavin ääni kuuluu laitteen käynnistyksen yhteydessä.
Pari kertaa kuuluu vou,vou ;D sen jälkeen tasaista ja hiljaista kohinaa. Kysyin äänestä webaston asennus liikkeestä,sanoivat sen olevan bensa webaston normaali kiihdytysääni käynnistymisen yhteydessä. 

JeanC

Onko normaalia webaston päällä ollessa, että auton kabiini ja auton vierusta haisee gasolinalle?? Superb 1.8tsI kyseessä  ::)

mla

Vähän bensa käryää kun tuo Webasto ei ole kovin puhdas poltoltaan (puuttuu katalysaattorin jne), mutta ei se liiaksi pitäisi kärytä. Vähän samoin bensa malli käryää kuin vanhan katalysaattorittoman (tai semmoisen josta se on rikki) auton perässä ajaessa bensa käryää.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 17.10.10 - klo:19:45
Onko normaalia webaston päällä ollessa, että auton kabiini ja auton vierusta haisee gasolinalle?? Superb 1.8tsI kyseessä  ::)
Bensan haju oli meilläkin selvästi havaittavissa kun Webasto oli uusi.Nyt ei huomaa edes pakokaasuja!

tibis

ääni tai ei on mulla aivan sama, vaan että toimi hyvin.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: mla - 17.10.10 - klo:19:50
Vähän bensa käryää kun tuo Webasto ei ole kovin puhdas poltoltaan (puuttuu katalysaattorin jne), mutta ei se liiaksi pitäisi kärytä.
Kiitoksia,  :)

Markku J

tibikselle neuvona sanoisin, että valitse se, josta saat paremman tarjouksen. Molemmat merkit ovat teknisesti oikein hyviä. Mutta hiplaa myös nuo radiokauko-ohjaimet ja kokeile kummasta pidät käyttöliittymänä. Ja mieti sen kojelautaan tulevan on/off -napin lisäarvo.

Minä ostaisin Eberin jo tuon napin takia. Oli kiva startata kone Eberi päällä ja antaa sen puhaltaa jonkin aikaa, ja sitten lämpöjen noustua laittaa se pois tuosta napista. Onhan siinä tietty lämpötilaan perustuva katkaisuautomatiikkakin, ellei halua mittaria tähyillä.

Ja saahan sen myös päälle tuosta napista näppärästi, jos tosi kylmällä alkaa ajon aikana moottorin lämmöntuotto olla riittämätöntä. Voi olla, että Webastoonkin ko. napin saa lisähintaan, mutta omissa autoissani sitä ei vakiosetissä tullut.

tarzi

Toi nappi on helppo tehdä webastoon mutta ei tule kyl samaan hintaan  :-\
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 17.10.10 - klo:20:29
Toi nappi on helppo tehdä webastoon mutta ei tule kyl samaan hintaan  :-\
Minulla kake kiinni ajon aikana koelaudassa,saa siitä päälle tai pois jos haluaa. Erillistä nappia en ole osannut kaivata!

Taky

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 17.10.10 - klo:19:06
Nykyiset uudet Eberit ovat hiljaisia ääneltään, vanhat mallit olivat niitä suihkukoneita.

Ainakaan C-Maxin 2008 tehdas asennus eberin ja 2010 Octavian tehdas asennus Webaston äänissä ulospäin ole mitään merkittävää eroa havaittavissa.
Tosi voihan se olla että kuuloaisti on parin vuoden Ford ajoilla heikentynyt.... :o
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tibis

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 17.10.10 - klo:20:27
tibikselle neuvona sanoisin, että valitse se, josta saat paremman tarjouksen. Molemmat merkit ovat teknisesti oikein hyviä. Mutta hiplaa myös nuo radiokauko-ohjaimet ja kokeile kummasta pidät käyttöliittymänä. Ja mieti sen kojelautaan tulevan on/off -napin lisäarvo.

Minä ostaisin Eberin jo tuon napin takia. Oli kiva startata kone Eberi päällä ja antaa sen puhaltaa jonkin aikaa, ja sitten lämpöjen noustua laittaa se pois tuosta napista. Onhan siinä tietty lämpötilaan perustuva katkaisuautomatiikkakin, ellei halua mittaria tähyillä.

Ja saahan sen myös päälle tuosta napista näppärästi, jos tosi kylmällä alkaa ajon aikana moottorin lämmöntuotto olla riittämätöntä. Voi olla, että Webastoonkin ko. napin saa lisähintaan, mutta omissa autoissani sitä ei vakiosetissä tullut.

kiitos tiedosta. Huomenna pitää lähetä monta tarjouspyyntö.

PerttiPasanen

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 14.10.10 - klo:21:05
edit: tuossa tulikin jo hyvä kommentti mla:lta. Jos olet käynnistänyt auton virtaa kuluttavaa elektroniikkaa ennen ledin tsekkausta, niin se varmasti menee punaiselle. Minulla ei pelkkä ovien avaus ja sisävalojen automaattikytkentä sitä vielä vihreästä muuksi muuttanut, mutta jos on vaikka leaving home -valot päällä, niin varmasti menee punaiselle.

Nonniin. Laitoin auton laturiin (ledi alkoi palamaan punaseina), jätin konepellin raolleen ja auto lukkoon. Tunnin päästä menin autolle enkä avannut edes lukitusta vaan konepelti auki ja siellähän se ledi mollotti oranssina. Joten hyvin se näyttää toimivan!

Tein vastaavanlaisen testin aiemmin sillä erotuksella, että avasin ensin lukituksen (sisävalot OFF-asennossa, ajovalot pois päältä) ja tämän jälkeen vasta konepelti auki ja tilanteen tarkistus. Tässä tapauksessa ledi paloi punaisena, joten melko pienestä virrasta se näyttää "pomppaavan latausmoodiin".

Kiitokset avusta; Markku J, mla ja Erbish!

Markku J

Hyvä juttu, että selvisi tuo laturin tila. Aika herkkä se on näköjään. Todella hyvä varuste erityisesti pätkäajoa ajavalle kuskille Suomen talveen on tuo kiinteä akkulaturi Defan systeemiin (tai Calixiin, joka näyttää kokolailla "kadonneelta" merkiltä).

McEric

A4:ssa on Webaston Thermo Top C ja kysymys virrankulutuksesta.

Olen pohtinut kummalla tavalla saavutetaan parempi "lämpöhyöty" suhteessa virrankulutukseen:
(Tässä ei tarvitse huomioida polttoaineen kulutusta)

1. Webasto päällä 30 min. ja sisäilman puhallin 50 % maksimista
2. Webasto päällä 40 min. ja sisäilman puhallin 25% maksimista

Molemmilla edellä kuvatuilla vaihtoehdoilla auton sisälämpötila on sunnilleen sama, mutta moottorin lämpö tietysti 2:ssa korkeampi.
Webaston päällä ollessa virtaa syövät käsittääkseni itse poltin, vesipumppu ja sisäilman puhallin.
Mutta missä suhteessa nuo virtaa syövät ?

Osaako joku viisaampi antaa valistuneen arvauksen  ?

Taky

Lainaus käyttäjältä: McEric - 23.10.10 - klo:12:17
Mutta missä suhteessa nuo virtaa syövät ?

Osaako joku viisaampi antaa valistuneen arvauksen  ?

Eiköhän suurin virran syöjä ole puhaltimen moottori.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Markku J

Webasto kuluttaa 42 wattia täysteholla (Thermo Top C).

Puhaltimen moottorit ottavat täysteholla virtaa jopa 16 A, joka vastaa n. 200 w moottorin tehoa. Vanhoissa autoissa, joissa oli portaittain säädettävä puhaltimen teho, oli etuvastus alentamassa jännitettä, jolloin tehonkulutus oli koko ajan sama.
http://vwdieselparts.com/forum/viewtopic.php?p=57653&sid=bac4fd764af6bcb28d217b4ca547024b

Uusissa, portaattomissa säätimissä on PWM -ohjaustekniikka, joka ei hukkaa tehoa. Todennäköistä on, että puhaltimen virrankulutus kasvaa logaritmisesti, ja veikkaan sen olevan puoliteholla 5-6 A (60 W) ja neljännesteholla 2-3 A (30 W) paikkeilla. Tämä on nyt ihan mutua, ja pitäisi mittauksin automallikohtaisesti todentaa.

Tältä pohjalta arvioisin pidemmän lämmitysajan ja 25% puhallintehon olevan hieman vähemmän akun varausta purkava.

Karvis

Yeti menee maanantaina Eberin asennukseen ja samalla lätkäistään Defan laturi varmistamaan virran riittävyys, mutta kummanko ottaisi: 3A vai 10A version?
Meillä tulee aika reippaasti pätkäajoa ja työmatkakin jää päiväkotimutkineen ~3km mittaiseksi, kotona tolpasta saa virtaa 2h kerrallaan ja töissä virtaa saa koko työpäivän ajan. Akkuhan ei juuri mitään ota vastaan kovilla pakkasilla mutta tuolla isolla laturilla saisi ruokittua lämmittimen&puhaltimen virran tarpeen myös. Hintaeroa latureilla on 70â,¬ asennettuna ::)

Ajatuksia?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Oculus

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.11.10 - klo:22:31
... Hintaeroa latureilla on 70â,¬ asennettuna ::)

Ajatuksia?

Tartteekko tota ihan "aikuisten oikeesti" edes miettiä? Eberin hintaan suhteutettuna lisäkustannus laturin lisätehosta on marginaalinen, eli ainakin omalla kohdalla valinta olisi päivän selvä (sama tilanne, eli tolpasta saa vain kaksi tuntia hönkää kerralla).

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 18.11.10 - klo:23:04
Tartteekko tota ihan "aikuisten oikeesti" edes miettiä? Eberin hintaan suhteutettuna lisäkustannus laturin lisätehosta on marginaalinen, eli ainakin omalla kohdalla valinta olisi päivän selvä (sama tilanne, eli tolpasta saa vain kaksi tuntia hönkää kerralla).

Samaa olen kyllä itsekkin miettinyt, eihän tuo 70â,¬ ole mitään kokonaishintaan verrattuna. Mietin vaan josko tuolla pienemmällä pärjäisi, mutta en taida alkaa tuossa kohtaa pihistelemään ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy