Liikenneministeri vähentäisi yksityisautoilun kilometrikorvauksia

Aloittaja K70, 10.11.11 - klo:11:38

« edellinen - seuraava »

Marko_K

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 05.08.12 - klo:19:53
Tuota mä Quality juuri yritin tarkoittaa.

Kyllähän se tottakai noin alkaa olla. Mutta harmikseni olen saanut huomata, että tämä ei päse varsinkaan PK-yrityksissä. Teknologia-alalla tulee kierrettyä melko monessa yrityksessä ja joissakin työnjohtajat eivät ymmärrä mitään työn tehokkuudesta saati tulosten mittauksesta.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

BeeKasi

Minulle käy Kyllösen ristiretki oikein mainiosti. Olen päättänyt, että jos ehdotetut muutokset menevät läpi, niin jollain aikataululla  lopetan stressaavan työni ja haen verokorttini pois. Saanpahan olla kotona perheen luona remontteeraamassa pirttiä ja nauttimassa kotikuntani (josta en aio pois muuttaa) kauniista luonnosta.

Kärsin hiljaa neljän kuukauden (?) karenssini ja heittäydyn yhteiskunnan hoiviin. Veroja olen maksanut kyllä aikani. Pari vuotta ansiosidonnaisella ei punaviinipulloni keskihintaa laske - kulut kun tippuvat vähintäinkin samassa suhteessa. Ja hermo lepää.

Ja tietämättömille tiedoksi; palkkani ei muodostu kilometrikorvauksista, eikä niistä jää senttiäkään räpylään. Toisin kuin Ms. Kyllönen kuvittelee.
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

Tos®

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 05.08.12 - klo:09:51
Ainakin minun kuulemani mukaan esimerkiksi ELY-keskuksissa täällä pohjoisessa tien ja siltojen kanssa tekemisissä olevat työntekijät joutuvat ajamaan ajonsa jo vuokra-autoilla. Homma kuulemma toimii kohtuu hyvin, joskin alkuunhan tuo rahastusautomaatin poistuminen työntekijöiltä oli aika shokki ollut...
Ei tartte mennä edes pohjoseen, elyllä yli 15tkm ajavat ottaa vuokra skodan käyttöönsä...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: BeeKasi - 05.08.12 - klo:20:32
Minulle käy Kyllösen ristiretki oikein mainiosti. Olen päättänyt, että jos ehdotetut muutokset menevät läpi, niin jollain aikataululla  lopetan stressaavan työni ja haen verokorttini pois. Saanpahan olla kotona perheen luona remontteeraamassa pirttiä ja nauttimassa kotikuntani (josta en aio pois muuttaa) kauniista luonnosta.

Kärsin hiljaa neljän kuukauden (?) karenssini ja heittäydyn yhteiskunnan hoiviin. Veroja olen maksanut kyllä aikani. Pari vuotta ansiosidonnaisella ei punaviinipulloni keskihintaa laske - kulut kun tippuvat vähintäinkin samassa suhteessa. Ja hermo lepää.

Ja tietämättömille tiedoksi; palkkani ei muodostu kilometrikorvauksista, eikä niistä jää senttiäkään räpylään. Toisin kuin Ms. Kyllönen kuvittelee.

Sama juttu... Heti kun saan asuntolainani maksettua, niin ansiosidonnainen odottaa. Ei täällä tosiaan kannata yrittää itseensä työllä tappaa ja stressata. Alan kulkemaan paikallisessa iloisten ammattilaisten seurana.  ;D

No ehkä ihan näinkään, mutta jos halituksen meno jatkuu siten, että työssäkäyvät ja autoilijat pitävät pystyssä yhteiskunnan ja 200 isopalkkaista tyhjäpäätä niin kyllä minäkin heitän pyyhkeen kehään.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: BeeKasi - 05.08.12 - klo:20:32

Ei kai tuossa mitään pahaa ole, ainakaan niin pitkään kun samaan työhön pystyviä on työttömänä. Sama kai se veronmaksajalle on, kenelle niitä tukia maksetaan.

Se on hieman eri asia, jos olet vaikkapa eläinlääkäri, joista on huutava pula. Tavallisesta perusinsinööreistä ei ole pulaa, joten työttömien armeijaan kyllä mahtuu.

Ansiosidonnainen on varsin hyvä jonnekin 3000 euron tuloihin saakka, mutta jos tienaakin vaikkapa 6000 tai peräti 9000 tonnia kuukaudessa, niin pudotus ansiosidonnaiselle on kyllä jäätävä. Yleinen harhaluulo kun on, että ansiosidonnainen olisi aina tietty %-osuus palkasta. Näin ei tosiaankaan ole ja ylempien tulojen kohdalla leikkuri on armoton.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 05.08.12 - klo:21:03
Ansiosidonnainen on varsin hyvä jonnekin 3000 euron tuloihin saakka, mutta jos tienaakin vaikkapa 6000 tai peräti 9000 tonnia kuukaudessa, niin pudotus ansiosidonnaiselle on kyllä jäätävä. Yleinen harhaluulo kun on, että ansiosidonnainen olisi aina tietty %-osuus palkasta. Näin ei tosiaankaan ole ja ylempien tulojen kohdalla leikkuri on armoton.

Juuri meinasin kommentoida samaa. Tuo on taas vain yksi progressiivinen raippavero -- prosentit kyllä kelpaavat palkasta niin pieni- kuin suurituloiselta, mutta suurituloinen ei saakaan tarvitessaan mitään takaisin siinä suhteessa, mitä on "vakuutusta" maksanut.

Mikko

Laskin autoliiton laskurilla juuri omat km-kulut. Tuli 67 senttiä/km. No mulla onkin tuollainen ylihintainen ökyvolkkari.

Zaasa

En ole koskaan saanut yksityisautoilustani kilometrikorvauksia,mihin hakemuksen korvauksista voi jättää?

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 05.08.12 - klo:21:25
En ole koskaan saanut yksityisautoilustani kilometrikorvauksia,mihin hakemuksen korvauksista voi jättää?

Sille työnantajallesi, jonka työtehtävien puitteissa olet nuo ajot suorittanut. Kyseinen yritys maksaa korvaukset sitten sinulle, omasta kassastaan, ei valtion. Vasureiden ei tarvitse olla huolissaan, että valtion rahoja käytettäisiin.

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 05.08.12 - klo:21:28
Sille työnantajallesi, jonka työtehtävien puitteissa olet nuo ajot suorittanut. Kyseinen yritys maksaa korvaukset sitten sinulle, omasta kassastaan, ei valtion. Vasureiden ei tarvitse olla huolissaan, että valtion rahoja käytettäisiin.

Nyt taisi mennä Markolta sarkasmi ohi...  ;D

BeeKasi

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 05.08.12 - klo:21:03
Ei kai tuossa mitään pahaa ole, ainakaan niin pitkään kun samaan työhön pystyviä on työttömänä. Sama kai se veronmaksajalle on, kenelle niitä tukia maksetaan.

Se on hieman eri asia, jos olet vaikkapa eläinlääkäri, joista on huutava pula. Tavallisesta perusinsinööreistä ei ole pulaa, joten työttömien armeijaan kyllä mahtuu.

Kirjoitin vastineeni mutta istuntoni oli vanhentunut saunassa käynnin aikana ja singautti vastineeni bittiavaruuteen, joten siirryn sujuvasti olympialaisten maailmaan. Tuo yllä kirjoittamasi on tuttua. Ammattikunnat eivät kyllä natsanneet  ;)
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 05.08.12 - klo:21:30
Nyt taisi mennä Markolta sarkasmi ohi...  ;D

Kaikki on mahdollista, jopa mahdoton.

Mutta on tämä mainio tempaus taas. Mediassahan on jo tänään povattu kiristyksiä etuedun verotukseen -- nyt saadaan mukavasti ihmisiä siirtymään työsuhdeautoihin ja kiinni kolmen vuoden liisarisoppareihin, seuraavana vuonna sitten sorvataan niiden verot ylös. Niin kuin autoetu ei olisi jo nyt aivan sairaasti verotettu, jopa kulut kattamaton kilsakorvaus on autoetua kannattavampi.

Quality

Lainaus käyttäjältä: BeeKasi - 05.08.12 - klo:21:30
Kirjoitin vastineeni mutta istuntoni oli vanhentunut saunassa käynnin aikana ja singautti vastineeni bittiavaruuteen

Jos käy kuten BeeKasi kirjoittaa, ja aloitettu viesti on vielä ruudulla, kun tauolta palaa, on ihan ensimmäinen toimenpide kopioida teksti leikepöydälle. Sinne se siirtyy, vaikka uloskirjautuminen sivustolta olisikin tapahtunut. Noin kannattaa tehdä joka kerta jos vähänkään epäilee tekstin säilymistä. Uudelleen kirjauduttaessa pasteaa jemmassa olevan tekstin syöttökenttään, ja siitä voi sitten jatkaa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 05.08.12 - klo:21:28
Vasureiden ei tarvitse olla huolissaan, että valtion rahoja käytettäisiin.

Vaikka Skodalla ajan se ei kuvasta poliittista kantaani.Mersu miehelle varmaan mahdoton yhtälö :D Valtion rahoista en ole ollut tässä aiheessa huolissani.
Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 05.08.12 - klo:21:30
Nyt taisi mennä Markolta sarkasmi ohi...  ;D
;D

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 05.08.12 - klo:21:38Vaikka Skodalla ajan se ei kuvasta poliittista kantaani.Mersu miehlle varmaan mahdoton yhtälö :D Valtion rahoista en ole ollut tässä aiheessa huolissani. ;D

Sori, en viitannut sinuun, vaan kyllöseen.

Ja mun poliittinen kanta on ollut ihan sama myös silloin kun olen ajanut Mitsubishillä, Toyotalla, Skodalla, Fordilla, Citroenilla, Volkswagenilla, Hyundailla ja Renaultilla.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 05.08.12 - klo:21:34
Kaikki on mahdollista, jopa mahdoton.

Mutta on tämä mainio tempaus taas. Mediassahan on jo tänään povattu kiristyksiä etuedun verotukseen -- nyt saadaan mukavasti ihmisiä siirtymään työsuhdeautoihin ja kiinni kolmen vuoden liisarisoppareihin, seuraavana vuonna sitten sorvataan niiden verot ylös. Niin kuin autoetu ei olisi jo nyt aivan sairaasti verotettu, jopa kulut kattamaton kilsakorvaus on autoetua kannattavampi.

Voi hellantuutelis sentään, kuinka työsuhdeautoilijoita on edes kehdattu pelotella tuollaisella..

Meitä omistusautoilijoita on jo isketty raipalla. Priukseni ajoneuvoveroa korotetaan 1.1.2013 100 %:a!

Ensin - saateri - kehotetaan ostamaan vähäpäästöisiä autoja ja kun niin menee tekemään, isketään tuplasti veroa! Samaan aikaan kaikenmaailman konsulentit ja kaupparatsut itkevät kun edes mainitaan autoedun verotusarvojen korottamisesta.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 05.08.12 - klo:21:43
Ja mun poliittinen kanta on ollut ihan sama myös silloin kun olen ajanut Mitsubishillä, Toyotalla, Skodalla, Fordilla, Citroenilla, Volkswagenilla, Hyundailla ja Renaultilla.
Minulla se on välillä vaihtunut riippumatta siitä millä ajan :) Hyvä että on vaihtoehtoja politiikassa,lopputulokseen ei välttämättä vaikuta.

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Vaginisti

50tkm ajava saa nyt 22500â,¬/v, kolmessa vuodessa 67500â,¬
50tkm jatkossa saa ensin 15tkm osasta, 6450â,¬/v ja ylimenevästä 8750â,¬/v, eli yht. 15200â,¬ , kolmessa vuodessa 45600â,¬

Kyllä noilla nyt jonkun kotteron pois makselee...

monster

Saa varmaan rahaa - mutta taitaa sitä palaa bensaan, huoltoihin ja arvonalennukseen - VAI?
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: monster - 05.08.12 - klo:22:07
Saa varmaan rahaa - mutta taitaa sitä palaa bensaan, huoltoihin ja arvonalennukseen - VAI?

Ei sillä 70ke autoja maksella mutta väittäisin, että jatkossakin riittää uuden diesel-kulkineen ylläpitoon, eikä tarvitse ottaa lopputiliä uudistuksen takia.  ;D

Mikko

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 05.08.12 - klo:22:21
Ei sillä 70ke autoja maksella mutta väittäisin, että jatkossakin riittää uuden diesel-kulkineen ylläpitoon, eikä tarvitse ottaa lopputiliä uudistuksen takia.  ;D

Mutta niinhän tuon pitääkin riittää, noilla työkilometreillä omien ajojen osuus on jo pakko olla suhteessa mitättömän pieni.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 05.08.12 - klo:21:53
Meitä omistusautoilijoita on jo isketty raipalla. Priukseni ajoneuvoveroa korotetaan 1.1.2013 100 %:a!

Kasvavatko kulusi montakin kymppiä vuodessa?

Guest-254998

Itse tuossa jokunen viikko sitten tein spritmonitoriin polttoainekulutuslukemien rinnalle aika täydellisen "huolto- ja kustannuskirjan" tuosta omasta autostani. Hieman kun säätää arvonalenemaa tuolla omalla -04 Touranilla, ollaan kaikkien remonttien, huoltojen, verojen ym. jälkeen 31-41snt/km lukemissa.

Mitenkään överinä kassamagneettina en työajoja itselleni siis näkisi, joskin niitä tulee vuoteen 3-7tkm vähän vaihtelevasti. Mut vanhemmassa autossa on vanhemman vaivat. Remontit nostavat kuluja aika merkittävästi oman vajaan 2v otannan aikana. Sinänsä polttoainekuluja seuraavalle tuo spritmonitor on aika kätevä myös muiden kulujen seurantaan.

Omat työajoni voisin ajella myös firman autolla, jos sellaiseen järkevästi mahdollisuus olisi. Sprinterillä en nuita pidempiä reissuja oikein kehtaisi ajella... menee se vähäkin idea jos pitää tuollaisella täynnä tavaraa olevalla kaapilla reissata jotain hiton siltaa katsomaan. :D

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 05.08.12 - klo:22:22
Laskin halvimmalla diesel-Octavialla, 44 snt/km.

Mä laskin myös, en halvimmalla, vaan 1.6TDI ambiente DSG. Ajoa 20tkm/v, joista 15tkm työajoa ja loput 5tkm omia, esim työmatkat. Kilometrikorvausten jälkeen koko 5v ajalle jää itselle maksettavaa alle 5kâ,¬, eli alle 1kâ,¬/v. Tuo raha menisi jo bussilippuun työmatkoja varten.

Uudellakin hinnoittelulla menettelee, kunhan auto on taloudellinen ja kohtuuhintainen.

Mikko

Mitäs tuo Octavia maksaa? Noin 25 000 euroa? Ajat 3/4 työajoa, joten periaatteessa kuluistakin 3/4 pitäisi kattaa kilometrikorvauksilla. Mitäs kulut oli yhteensä viideltä vuodelta? Jos tuo 5000 euroa on vähemmän kuin 1/4 kuluista niin sitten sinun kohdallasi noissa kuluissa on ilmaa. Toki autokin on hyvin hintansa pitävä ja edullisemmasta päästä.

Itse laskin siis vaan ne kilomatrikohtaiset kulut (nolla-työmatkoilla), että voi verrata siihen mitä kilometrikorvaus on ja mitä omat kilometrikohtaiset kulut on. Tuota kilometrikulua on ihan turha verrata kilometrikorvauksiin jos ne laskee hyödykseen jo tuossa laskurissa. Tuohon 14 senttiä kilometri kun pitää Skodallakin tahkota 240 000 kilometriä / vuosi.

Maakis

En toivo tälle ministerille mitään hyvää. Minusta tämä ministeri on poliittisen järjestelmän irvikuva. Tuollaisia lyhtypylväitä pääsee ministeriksi. Huhhuh...

Ekaa kertaa elämässä tekis mieli lähtee barrikaadeille.

Käsitys todellisuudesta on Kyllösellä hukassa tai on aivot surkastunu... Ketuttaa.

Olen taipumassa samoihin ajatuksiin tässä kun joku tuolla jo sainoikin: Tämä on Pyllösen tapa saada sormenjälkensä edes johonkin. Onnistuu siinä mutta unohtaa myös sen millaiset seuraukset tällaisella törttöilyllä on. Varsinkin kun omat;" ammattiliitotkin" ovat asiasta varsin eri mieltä.

savua!!!! >:(
Passat -10 R-Design DSG 2.0 Tdi
Transporter -07 2.5 Tdi Aut. Carsport GL VIP

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy