Kirjoittaja Aihe: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?  (Luettu 20010 kertaa)

Poissa Sikarisakari

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« : 28.10.11 - klo:10:52 »
Moro,

olen aloittelija Webaston käytössä, joten kertokaapa kokeneemmat:

- paljonko Webaston käyttö kuluttaa polttoainetta, esim. tunnissa?
- nyt kun ulkolämpötila on aamuisin 5-7 astetta plussalla, joko käyttäisitte webastoa hetken aikaa ennen liikkeellelähtöä? Pienentääkö kulutusta?
- entä kannattaako pitää webastoa päällä esim. ekat 10 minuuttia vielä liikkeelle lähdön jälkeen? Ainakin moottorin lämmöt nousee selvästi nopeemmin...

Entä miten kannattaisi toimia Webaston kanssa sitten kun ollaan nollassa tai jos pakkasta on vaikka -5 tai -10. Kauanko ennakkolämmitystä, kauanko ajon aikana?

Auto on TDI 140 CR DSG.
Superb Combi 2,0 TDI CR 140 Elegance DSG
VW Polo 1,2 TSI Comfortline DSG

Poissa mla

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.695
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #1 : 28.10.11 - klo:11:35 »
Webaston kulutus on n. 0.5l/h. Riippuu hieman mallista, tehosta jne.

Käytä Webastoa sen aikaa kun tuntuu sopivalta ja silloin kun tuntuu siltä että kaipaat lisälämpöä.
Älä kuitenkaan esilämmitä liian pitkään jollet lataa akkua tai aja pitkiä matkoja.

Webasto kannattaa pitää päällä vielä ajossakin kunnes koneen lämmöt on nousseet kunnolla.

Esilämmitysaika riippuu sinun haluamastasi mukavuudesta ja vain sinä voit vastata miten pitkään haluat autoasi lämmittää.
Pikkupakkasilla tai plussan puolella ei tarvita 10min pidempää jotta auto on omasta mielestäni lämmin sisältä, mutta jos haluat sulattaa auton ympäristönkin niin pidempäänhän sitä pitää lämmittää :)

Ajoissa on eroja sen mukaan miten tehokas lämmitin autossa on ja auton mallikin vaikuttaa siihen. 'Ainoa oikeata'-totuutta tuosta ei siis ole, kun riippuu noista ja muistakin muuttujista.

Tuulisella aukealla alueella joutuu lämmittämään pidempään kuin autokatoksessa tai -tallissa jne... Toiset haluaa mennä talvellakin shortseissa ja t-paidassa autoon jne...
Itse kokeilemalla löydät sopivan tavan itsellesi.


Poissa mkn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #2 : 28.10.11 - klo:11:56 »
Laitteen käyttöiän kannalta sitä on hyvä käyttää kerralla aina vähintään 15 min ja kerran kuussa myös kesällä. Muutoin oikea käyttöaika on ihan sen mukaan mitä itse haluaa lämmityksellä saavuttaa.
Laite lopettaa lämmittämisen kun moottori saavuttaa käyntilämmön, joten yleensä ei ole tarpeen sitä erikseen napista sammuttaa koska se sammuu itsestään tunnin kuluttua. Jos Webasto on tehdasasenteinen niin sehän yleensä silloin lämmittelee ajoaikana halusit tai et.

Itse käytän aamuisin lyhyttä 10..15 min esilämmitystä usein jo +5 lämpötiloissa ja talven tullen pidempää tarpeen mukaan. Kovemmalla pakkasella 15..20 -> taivasalla se usein saa tohista tunnin verrran. Ajat vaihtelevat paljon kun käytän aina käynnistykseen kaukosäädintä ja varsinkin töistälähtiessä ei koskaan tiedä milloin pääsee irtaantumaan.
Minulle tärkeintä on ikkunoiden lämmitys, ettei tarvitsisi niitä raaputtaa ja näkisi kunnolla ilman huuruja kun heti lähdöstä lasille puhalletaan lämmintä ilmaa.
Saa nyt sitten nähdä miten VW:n toteutus pakkasilla pelaa. Ainakin se säätää aina lämpötilan +22, joka minua jo nyt ärsyttää koska tykkään ajossa pitää asetusta +18 kun on kuitenkin ryysyä päällä enemmän kuin kesällä (silloin se +22 :)).Missään aiemmassa autossa ei ole lämpötilaasetus muuttunut kun käynnistää Webaston
Passat Highline 2.0 TDI (07/2011)

Poissa vkjoki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.307
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #3 : 28.10.11 - klo:13:40 »
Tässä muutama kommentti (samoilla linjoilla kuin edelliset):
- polttonestelämmitin kuluttaa täydellä teholla 0,5 - 0,6 l tunnissa, mikä tarkoittaa n. 0,1 l per 10 min.
- jos lämmitin on tunnin päällä eikä ole kova pakkanen, se ei käy täydellä teholla koko aikaa, vaan teho ja kulutus pienenevät alun jälkeen
- kun lämmitin käynnistyy pakkasella, se kuluttaa ensimmäisen 10-minuuttisen aikana enemmän polttoainetta kuin myöhemmin - olen arvioinut ensimmäisen 10-minuuttisen kulutukseksi 0,2 l
- minimikäyttöaika on 10 -15 minuuttia, jotta lämmitin ehtii kuumeta kunnolla eikä ala ennenaikaisesti karstoittua
- ajoaika, joka tarvitaan akun lataamiseen, kasvaa jyrkästi, kun akun lämpötila laskee
- jos lämmittimen käytön jälkeiset ajot ovat lyhyehköjä, kannattaa varmistaa akkuvirran riittävyys käyttämällä ylläpitolaturia
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Poissa Kvee

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 787
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #4 : 28.10.11 - klo:13:55 »
Jos nämä samat ohjeet pätevät myös Eberiin, niin kysynpä nyt etukäteen, vaikka laite vasta Tammikuussa käyttöön tuleekin.

Eli jos ajaa välillä lyhyttä pätkäajoa, tarvitaan akkulaturia. Onko tarkoitus, että laturi on päällä aina silloin, kun lämmitin on toiminnassa, vai voiko sen laittaa taloyhtiön ajastimella esim. klo 03-05 välillä lataamaan, ja lämmitin on päällä sitten muuna aikana? Tämä tärkeää sen takia, koska monasti aamun lähtöaika on selvillä vasta illalla, eikä enää viitsisi könytä ulos latausaikoja muuttelemaan. Ehkäpä hölmö kysymys, mutta voi tietty johtua kysyjän hölmöydestä!

Poissa vkjoki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.307
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #5 : 28.10.11 - klo:14:07 »
^ Polttonestekäyttöinen moottorilämmitin = Eberspächerin Hydronic tai Webasto (harvoin mikään muu) ja käyttöohjeet ovat eri valmistajien tuotteille samat.

Itselläni ei ole ollut koskaan ylläpitolaturia (vaikka kolmessa autossa on ollut polttonestelämmitin), koska talvilähdöt ovat pääosin lämpimästä autotallista ilman esilämmitystä. Silloin moottorin käynnistyessä akun lämpötila on +20, ja lämmin akku ottaa hyvin virtaa vastaan.

Ylläpitolaturilla varmistetaan akkuvirran riittävyys vaikkapa juuri noin eli lataamalla akkua tolpasta aamuyöllä pari tuntia.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Poissa Kvee

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 787
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #6 : 28.10.11 - klo:14:11 »
Ok tack, näin ajattelin olevankin, mutta ajattelin varmistua kun ei itsellä ko. laitteista kokemusta.

Poissa mla

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.695
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #7 : 28.10.11 - klo:14:16 »
Ylläpitolaturista ei ole hyötyä jos latausaika on vain pari tuntia, sillä kylmällä säällä akku ei ehdi tuossa ajassa latautua nimeksikään. Pikkupakkasilla 10A laturi saa jotain aikaiseksi, mutta kovemmilla pakkasilal on aivan turha odottaa latauksen hyödyttävän. Akun tulisi olla lämmin jotta se ottaisi tuon kaiken virran vastaan.

Toki nuo parin tunnin kellot on yleensä 'viritettävissä' niin että antaa virtaa jatkuvasti :)

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 769
  • 3C
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #8 : 28.10.11 - klo:14:25 »
Pikkupakkasilla 10A laturi saa jotain aikaiseksi, mutta kovemmilla pakkasilal on aivan turha odottaa latauksen hyödyttävän. Akun tulisi olla lämmin jotta se ottaisi tuon kaiken virran vastaan.
Tähän auttanee akun lataaminen illalla heti ajosta tultaessa koska akku on silloin valmiiksi lämmin.
Ei omakohtaista kokemusta sillä sain tolpan viritettyä..

Poissa Kvee

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 787
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #9 : 28.10.11 - klo:14:31 »
Tulossa juuri se 10A Defan akkuvahti/laturi (jos muita edes on?). Akkuvahti kai sitten katkaisee lämmityksen, jos akun varaus laskee liian alhaiseksi? Tässä taloyhtiössä on uudenmalliset lämmitystolpat, joissa digitaalinäyttö- ja säätö, joten tolpan viritys ei välttämättä onnistu. Sinänsä ovat paaaaljon perinteisiä pyöritettäviä helppokäyttöisemmät. Täytyy yrittää ladata kun tulee kotiin, mutta jos silloinkin tulee ns. pätkäajosta niin eihän se paljon auta. No...kokemus kai sitten opettaa, miten homma parhaiten toimii. Kiitos vinkeistä.

Poissa mla

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.695
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #10 : 28.10.11 - klo:14:49 »
Juu ajossa akkua saa ladattua ja ajon jälkeen se on lämpöisempi, tosin ei paljoa jos on ajanut vain lyhyen pätkän.


Poissa KariH

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #11 : 30.10.11 - klo:11:59 »
Itselläni diesel Mazdassa ollut 2 talvea akkulämmitin (http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm). Lämmittää akkua ajon aikana ja silloin jos on tolpassa laturi päällä. Lämmin akku ottaa paremmin virtaa vastaan.

Tuulilasin artikkeli talviautoilun ongelmista: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakkanen-kyykyttaa-akun-webaston-polttoaineen-ja-osaamattoman-korjaamon


Poissa Kvee

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 787
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #12 : 30.10.11 - klo:12:08 »
Ahaa, tuollaisiakin on olemassa, enpä tiennytkään. Täytyykin perehtyä tuohon, ja jos hyvältä vaikuttaa niin pyytää siitä myös hinta.

Ilmeisesti ei ole suositeltavaa laittaa akun lämmikkeeksi vaikka vanhoja villasukkia  ;)

Poissa mla

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.695
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #13 : 30.10.11 - klo:12:12 »
Villasukat estävät myös sen akun lämpenemisen aika tehokkaasti - eli ei kannata 'lämmittää' niillä sitä :)
Eristeillä on tapana toimia molempiin suuntiin.

Poissa xmasa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 213
  • Toijota
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #14 : 30.10.11 - klo:13:56 »
Itselläni diesel Mazdassa ollut 2 talvea akkulämmitin.
Minkäs hintainen tuollainen akkulämmitin oikein on? Voisi olla fiksu hankinta webaston ja defan 10Ah laturin kaveriksi.
Toijotalla taas... -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Poissa KariH

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 116
    • Profiili

Poissa Kvee

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 787
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #16 : 30.10.11 - klo:16:34 »
Eli asennuksineen 250-300?? Ehkä kannattaa ensin kokeilla, josko pelittäis hyvin ilman sitäkin.

Poissa mla

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.695
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #17 : 30.10.11 - klo:16:47 »
Ovatpahan hinnan keksineet vastukselle :)

Poissa Quality

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.404
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #18 : 30.10.11 - klo:16:50 »

Tuo on vielä selkeä "kermankuorintatuote" eli sen verran harvinainen, että uskovat voivansa ryöstöhinnoitella. Mutta toisaalta, niin kauan kuin vain harvat sen ostavat, ei hinta tule alas. Kiikulautateoria rules.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Poissa KariH

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #19 : 30.10.11 - klo:19:09 »
Eli asennuksineen 250-300?? Ehkä kannattaa ensin kokeilla, josko pelittäis hyvin ilman sitäkin.

Jos osaa ottaa akun itse irti, niin silloin osaa tuon lämmittimen asentaa itse.
Akun ympärille liimataan tavarat kiinni (tarroja, ei tarvitse edes liiman kanssa leikkiä) ja piuhat kiinni akunkenkiin kun laittaa takaisin paikoilleen. Ja se on siinä. Oikeasti helppoa. Ei asennuksesta kannata paljoa maksaa.

Poissa VWRiddare

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.535
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #20 : 30.11.12 - klo:19:44 »
Täällä ainakin näkyy olevan juttua näistä, niin jatketaan. Olisko kellään kokemuksia PolarHeater akkulämmittimestä. Näyttää ainakin melko simppeliltä laitteelta, ja helpolta kytkeä.

Poissa Stabilizer

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Vs: Re: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #21 : 10.12.12 - klo:20:50 »
Nyt on muutama tankillinen kokemusta webaston kulutuksesta. Viime talvena en tarkemmin seurannut mutta tänä talvena kyllä. Pakkasia ollut 5-20 astetta ja joka päivä vähintään 2x 20-30min esilämmityksessä ja sen lisäksi sen mitä automaattisesti hurisee.
Kesällä tuli todettua että auton oma kulutusmittari on varsin tarkka, desin heitto verattuna tankkaamalla mitattuun. nyt auton mittari näyttää että kulutus on 6-6,5l/100km. Tankkauksilla mitattuna jopa 8,5l/100km. Matka-ajoa ei juurikaan ole tullut mutta silloin tuo ero ei liene noin iso vaikka kone kyllä vaatii kovemmilla pakkasilla todella paljon webaston apua. Tuli todettua viime talvena kun oli rikki. Onneksi tuo uusi uudempimallinen tuntuisi toimivalta.

Edit: kirotusvireitä, en jaksanut korjata kaikkia tällä puhelimella joka ne aiheutti.
Superb 2,0 TDI 170 Elegance DSG vm.2010

Poissa Loungeliner

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 648
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #22 : 10.12.12 - klo:22:00 »
Jos osaa ottaa akun itse irti, niin silloin osaa tuon lämmittimen asentaa itse.
Akun ympärille liimataan tavarat kiinni (tarroja, ei tarvitse edes liiman kanssa leikkiä) ja piuhat kiinni akunkenkiin kun laittaa takaisin paikoilleen. Ja se on siinä. Oikeasti helppoa. Ei asennuksesta kannata paljoa maksaa.
Eli akun sipatessa hankitaan myös uusi lämmitinvastus, mikäli kyseinen tarvike tuntuu tarpeelliselta? Mukavan hinnan ovat kyllä keksineet kertakäyttötuotteelle.
Seat Leon 1.8 TSI DSG FR -13
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K -11 ex.
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance -09 ex.

Poissa tuRboman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.300
  • Subaru - Confidence in motion
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #23 : 10.12.12 - klo:22:27 »
Stabilizer, se webaston kulutus voi tosiaan nousta aika huimaksi jos ajo on lyhyttä ja aina tarvii lämmittää. Meilläkin saattaa talvisin käydä joskus, lähes koko tankki ajetaan vainn.5km pätkissä ja aina webasto käy sen 30min kun laitan kakella esilämmityksen ja anna sen käydä loppuun kun lähdetään ajamaan. Kaupassa/kirjastossa/uimahallissa/hiihtämässä ja milliin missäkin sekä vaimo joutuu työssään joskus sukkuloimaan päivän aikana lyhyitä pätkiä jne.  Siitä kun alkaa laske kulutusta: jos 10km ajoa kohti webasto käy puoli tuntia eli kulutus 0,25l/10km ~ 2,5l/100km. Itse seuraan kulutusta tyylillä tankkaukset vihkoon ja sieltä saa vahvistuksen kulutuksen nousulle. Mutta juuri näihin heikoimpiin tankkaustuloksiin täytyy muistaa että silloin tankki usein kestää jopa kuukauden lähes, eli tuolla kulutuksen nousulla ei ole merkitystä rahallisesti juurikaan kun huomioi mukavuushyödyn. Kiinteä laturi pitää olla käytössä ja mulla on aautossa aina mukana boosteri. Käytäntö opettanut.

Webastoa käytän siis poikkeuksetta sen 30min kerrallaan kun en oikein näe syytä pysäytellä sitä erikseen. Esilämmitys n.15-30min ja -25C tai kylmempi niin usein 2*30min. Ja jos liikkeelle lähtiessä webasto vielä käy niin se saa käydä loppuun. Vaimo joskus sammuttelee että bensaa säästyy.. En jaksa inttää. Saman säästön voi saada niin monella muullakin tapaa mutta se on toinen juttu.

Akkuja olen matkan varrella pilannut kun aina ei laturia tule käytettyä. Kovilla pakkasilla nuo 5km pätkät 30min esilämmityksellä vie tuhoon nopeasti jos ei viitsi latailla. Auto on aina ulkona katoksessa, eli ulkolämpötilassa.
"All 4 The Driver"

Poissa tuRboman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.300
  • Subaru - Confidence in motion
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #24 : 10.12.12 - klo:22:31 »
Kauheaa tekstiä ja täynnä virheitä! Nämä saamarin älyvapaatkännykät...
"All 4 The Driver"

Poissa Taky

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.023
    • Profiili
    • Home place
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #25 : 11.12.12 - klo:08:18 »
Stabilizer, se webaston kulutus voi tosiaan nousta aika huimaksi jos ajo on lyhyttä ja aina tarvii lämmittää.

Toisaalta jo weballa autoa lämmittää lyhyellekin matkalle niin itse moottorin kulutus on pienempi kuin ihan kylmän moottorin ja kokonaiskulutus oman kokemuksen mukaan varsin lähellä +/- nolla.
01/2014 Mercedes-Benz B180 CDI.

Poissa TUv530

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #26 : 21.12.12 - klo:19:03 »
Kertokaahan viisaammat mikä olisi ao. tilanteessa parhaiten matkan alkamisen/jatkumisen turvaava ratkaisu?
- auto kylmässä tallissa l. aamuisin ei juuri webaa voi käyttää. Työmatka 50km suuntaansa. Auto duunissa pihalla, joten ennen kotio lähtöä sitä webaa sitten voisi kelin mukaan poltella.

Paluumatkalla auto ehtii lämmitä jkv, akkukin varmaan lämpenee (missä muuten sijaitsee superb combissa?) ja siis jotain latautumista kotimatkalla tapahtuu. Lyhyttä ajoa on varsin vähän. Tarviiko em. settingillä suunnitella hankkivansa akkulaturia/akkulämppäriä? Ja jos ajot suuntautuisivat muualle niin auto olisi kuitenkin pihalla, laturista ei kovilla pakkasilla/kylmällä akulla liene suurta iloa? Olisiko silloin toi akkulämppäri parempi ratkaisu, jotta ajossa lataaminen toimisi? Vai pitäisikö olla molemmat? Jos pitäisi niin mitä voisi olettaa tuollaiset yhdistelmän haukkaavan l. kostaako sähköyhtiö?


Poissa Kapa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.365
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #27 : 21.12.12 - klo:19:31 »
Neljässä autossa Eberit ja suurin piirtein käyttö sama 15 vuoden ajan. Ensimmäisessä autossa onneton n. 70 A:n laturi ja akkuja vaihdettiin pariin kertaan. Uudemmissa kaikissa kunnon 135-145 A, eikä mitään ongelmia. Aamulla 15 min lämmitystä ja työmatka 10 -12 min ja sama takaisin päin. Välillä tietenkin viikonloppuisin etenkin pidempää ajelua. Sähköistä lämmitintä en ole asentanut yhteenkään.

Poissa msvahn

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.128
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #28 : 21.12.12 - klo:19:51 »
Mulla on ollut myös Eberin Hydroniceja 15 vuoden ajan kaikissa autoissani, eikä toimivan akun kanssa ole ongelmia ollut järkevällä käytöllä edes 1.4TSI:n leluakun kanssa (olikohan jotain 45-50Ah). Sisäpuhalluksella on suurempi rooli virrankuluttajana kuin itse laitteella. Olenkin viimeiset vuodet asentanut autoihini erillisen kytkimen sisäpuhalluksen ohjaukseen, jolloin voi lyhyessäkin ajossa lämmittää auton, jos ei tarvitse sisätiloja trooppiseksi saattaa. Kylmässä katoksessa ei lasit ole jäässä tai lumessa, joten pikkupakkasilla en edes käytä sisälämmitystä kun ajan ulkovaatteet päällä.

Vaimo ajaa autoa aina ilman päällystakkia, joten pakko vähän flektiäkin pyörittää siinä. Silti 1.4TSI Skodan akkukin toimi/latautui sen pari vuotta 38km työmatkalla mitä autoa pidettiin ja viime vuodet oli kovia talvia. Nykyisissä akut on riittänyt toistaiseksi melkein tunnin lämmitykseen sisäpuhallus päällä ja siihen vain alle puolituntia ajoa päälle (vaimon työmatka).

Eberihän kuluttaa muistaakseni jotain 20W käyttötehollaan, eli sama kuin jättäisi autossa parkit päälle. Sisäpuhallus taas helposti moninkertaisesti.

Itse sammutan laitteen myös vasta moottorin ollessa käyntilämpöinen ajon aikana. Sammutan sen kuitenkin tuolloin, koska Eberissä vesipumppu jää surisemaan vaikka poltto sammutetaankin kuumalla koneella.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, Passat Variant 3BG TDI 4-Motion, BMW Z3 2.8 Roadster, Transit 2.5d
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, gt380, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Poissa Kapa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.365
    • Profiili
Vs: Webaston kulutus ja "oikea" käyttö?
« Vastaus #29 : 21.12.12 - klo:20:07 »
Kun lämpimän auton jättää Eberi päällä esim. kyläreissuilla koirat sisällä, niin ei ainakaan reippaassa parissa tunnissa akku tyhjene. On se kyllä luksusta mennä lämpimään autoon sisälle. Olisiko litran luokkaa tuo parin tunnin käyttö? Kerran kun sen ostat ja hyödyksesi käytät et luovu pois.