Missä vika kun renkaat kuluvat

Aloittaja ahonekal, 23.10.11 - klo:21:09

« edellinen - seuraava »

ahonekal

Hei!

Kertokaas tietämättömälle missä on vika kun renkaan kuluvat vaikka suuntauksessa kaikki ok. Kyseessä on aikanaan 2008 Touraniin osetetut RS Seven 16" vanteet ja Touranissa ne toimi ok. Auto vaihtui aikanaan Pasuunan vm 2010 ja viime kesänä vaihdoin ko vanteet alle. Vanteilla on Nokia hakka kesä renkaat. Heti vaihdon jälkeen huomasin että renkaista kuuluu aika kova jyrinä, no tietämättömyyttäni ajattelin että kyseessä on vain kovaääniset renkaat. Viime viikolla vaihdoin talvikitkat alle ja huomasin että renkaat olivat kuluneet huomattavasti sisäkehältä, yhdessä vanteessa ja renkaassa jälkiä osumasta katukiveykseen (vaimon saavutuksia :-P). Muuten ok, kulutus pintaa edessä 4 ja takana 6, renkaan pinnassa olevan asteikon mukaan. Misukan kitkat ovat lähes äänettömät ja laakkosella tehdyn suuntaiksen mukaan kaikki pyörät ovat raja-arvoissa.

Onko kyseessä sopimaton vanne Pasuunaan?
Onko pieni pusu katukivien kanssa tuhonnut rengas setin?

tsiih

Olivatko Passatin entiset renkaat kuluneet tasaisesti? Jos olivat ja nämä misukat eivät nyt kulu, on nokialaisissa jotain vikaa. Vanteista en osaa sanoa, ei nyt luulis niiden syy olevan.
Jospa ne olivatkin kuluneet vinoon jo Touranin alla, mutta kun pintaa oli kokolailla enemmän se ei osunut silmään. Vino rengas kuluu samalla lailla sitten loppuun asti. Tuo jyrinä viittaa vähän siihen suuntaan.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ahonekal

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 23.10.11 - klo:21:20
Olivatko Passatin entiset renkaat kuluneet tasaisesti? Jos olivat ja nämä misukat eivät nyt kulu, on nokialaisissa jotain vikaa. Vanteista en osaa sanoa, ei nyt luulis niiden syy olevan.
Jospa ne olivatkin kuluneet vinoon jo Touranin alla, mutta kun pintaa oli kokolailla enemmän se ei osunut silmään. Vino rengas kuluu samalla lailla sitten loppuun asti. Tuo jyrinä viittaa vähän siihen suuntaan.

Pasuunan entiset renkaat ovat ok, ne ovat ensiasennusrenkaat, ostin auton "uutena" 2500km ajettuna, siis esittely auto. Eli niillä ajoin viime syksyn ja sit uudet kitkat alle  jotka ovat edelleen huippu kunnossa. Viime kesän ajoin noilla Nokialaisilla ja silloin niihin tuli tuo sisäreunan kuluma. Tosin voi olla niin että ne ovat jo Touranin alla kuluneet "vähän" vinoiksi.
Laakkosella kun kyselin arvioivat että ET arvo voisi olla väärä, silloin kuulemma kuluu juuri tuo sisäreuna, pitäneekö paikkansa?

makelja

Menikö renkaiden pyörimissuunta samaksi?

ahonekal

Lainaus käyttäjältä: makelja - 24.10.11 - klo:08:36
Menikö renkaiden pyörimissuunta samaksi?

Kyllä pitäs olla kun ei varsinaisesti ole pyörimissuuntaa on vain merkittu inside/outside renkaisiin ja nämä ovat siis ok.

makelja

Eikun tarkoitin sitä että oliko oikean puolen renkaat edelleen oikealla jne. Se voi myös aiheuttaa jyrinää ja nopeaa kulumista, jos menevät väärille puolille.
Ja ET-lukeman muutos ei pitäisi aiheuttaa kulumista.

ahonekal

Lainaus käyttäjältä: makelja - 24.10.11 - klo:12:07
Eikun tarkoitin sitä että oliko oikean puolen renkaat edelleen oikealla jne. Se voi myös aiheuttaa jyrinää ja nopeaa kulumista, jos menevät väärille puolille.
Ja ET-lukeman muutos ei pitäisi aiheuttaa kulumista.

OK en ole varma kun ei tullut merkittyä miltä paikalta renkaat otin.

RoccoScientist

Jos renkaalla ei ole mitään vaadittua pyörimissuuntaa, niin eihän sillä silloin pitäisi olla mitään väliä kummalle puolelle rengas sattuu eksymään. Jos ET on huomattavasti erilainen kesä- ja talvivanteiden välillä, niin käsittääkseni se kyllä vaikuttaa noihin pyöränkulmiin ja saattaa siten johtaa epätasaiseen kulumiseen. Mitkä nuo kesä- ja talvivanteiden ja renkaiden tarkemmat speksit ovat?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 24.10.11 - klo:13:36
Jos renkaalla ei ole mitään vaadittua pyörimissuuntaa, niin eihän sillä silloin pitäisi olla mitään väliä kummalle puolelle rengas sattuu eksymään.

Kyllä sillä voi olla vaikutusta jos rengasta kulutetaan ensin toiseen suuntaan ja sitten vaihdetaankin toisin päin, ääni ainakin kasvaa selvästi joten uskoisin sen vaikuttavan kulumiseenkin :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

RoccoScientist

Jos sillä jotain väliä on, niin eikös sen pitäisi vaikuttaa koko renkaaseen, eikä vain sisäkehään? Tuo sisäkehän kuluminen viittaa minusta väärään camber-arvoon, mikä saattaa hyvinkin johtua väärien speksien vanteesta.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 24.10.11 - klo:13:36
Jos renkaalla ei ole mitään vaadittua pyörimissuuntaa, niin eihän sillä silloin pitäisi olla mitään väliä kummalle puolelle rengas sattuu eksymään.

Kyllä pyörimissuunta pitäisi pitää aina samana, vaikka renkaan kuvio ei sitä vaatisi. Eli ei kannata vaihtaa "ristiin" renkaita, vaan pitää aina samalla puolella. En nyt muista perusteluja, mutta monissa ohjeissa tämä asia mainitaan. Muistaakseni jopa auton käyttöohjekirjassakin.

RoccoScientist

Pystyn kyllä mielessäni visualisoimaan mistä se pyörimissuunnan vaihtumisen aiheuttama erilainen kuluminen voi johtua, mutta jälleen sen pitäisi minusta vaikuttaa koko renkaan pinta-alaan. Isäni auto(i)ssa renkaita vaihdeltu ristiin silloin kun renkaat sen ovat mahdollistaneet (=ei merkittyä pyörimissuuntaa), eikä mitään poikkeavia kulumisia tai edes lisääntynyttä melua ole minun mielestäni kukaan noteerannut.

Vankka

Mulla on näköjään kans kulunut kesärenkaat sisäsivusta, suuntaus on tehty loppu kesästä ja arvojen pitäisi olla OK! Kesärenkalila uudella/tasaisella asvaltilla ajaessa kuulu uveltavakorkeaääni. Laakerit koitin katella, mutta en niistä mitään välyksia tai rohinoista havainnut. Vanteet on orkkis sportlinen (Catalunya?) mukana tulleet kumit on 215/55R16
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

VAG!

Näissä renkaiden kulumisjutuissa olisi aina hyvä tietää, että ovatko renkaat olleet OEM-vanteilla vai tarvikkeilla. Jos tarvikkeilla, niin paljonko vanteen leveys ja ET heittää alkuperäisestä.

POSSU

Ne rengaspaineet...pitäs olla vähintään 2,5bar.    Omassa ei sekään riittänyt kun ajelen rampit vauhdikkaasti  2,8bar. niin rupes kulumaan tasaisemmin.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.10.11 - klo:17:03
Näissä renkaiden kulumisjutuissa olisi aina hyvä tietää, että ovatko renkaat olleet OEM-vanteilla vai tarvikkeilla. Jos tarvikkeilla, niin paljonko vanteen leveys ja ET heittää alkuperäisestä.

Mulla ainakin on OEM vanteet, mutta mitoista en tiedä.
Lainaus käyttäjältä: POSSU - 24.10.11 - klo:17:06
Ne rengaspaineet...pitäs olla vähintään 2,5bar.    Omassa ei sekään riittänyt kun ajelen rampit vauhdikkaasti  2,8bar. niin rupes kulumaan tasaisemmin.

2,5bar paineta olen pitänyt.

VW Golf Variant CL

duke7

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6500.0 <- ketju samasta aiheesta.
Tuntuu 3C olevan tarkka pyörien suuntauksesta.
Puslien kunto kannattanee myös tarkastaa. Näköjään antautuvat jo 100 tkm kohdilla.

Leroy

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 24.10.11 - klo:17:12
Mulla ainakin on OEM vanteet, mutta mitoista en tiedä.

Jos sulla oli Sportlinen orkkis Catalunyat niin ovat kokoa  7X16, et 45. Ei voida varmaan kulumista laittaa tämän piikkiin, mikäli on ko. automalliin tarkoitettu alkuperäisvanne.
Outback

ahonekal

Heps, hyvä että syntyy keskustelua.
Mutta tässä ongelma autossa oli siis alunperin jotkut energysaver renkaat peltivanteilla, sellaiset mitkä tulee tehtaalta (Kyseessä BMT malli), niillä ajoin viime vuonna loppukesän (sain auton käyttöön elo-syyskuun vaihteessa). Ostin uudet Misukan kitkat jotka laitatin näille samoille alkuperäisille peltivanteille. Talvi meni ok ja viime keväänä vaihdoin edellisestä autosta (Touran 2008) jääneet vähän ajetut Nokia Hakka kesärenkaat, RS Seven 7 x 16" vanteilla Pasuunaan ja nämä renkaat ovat siis kuluneet sisäkehältä huomattavasti. Nyt on alla taas kitkat peltivanteilla ja suuntaukset tarkistettu ja ne ovat ok.

Eli onko tuo RS Seven 7 x 16" + Nokian Hakka "väärä" rengas kompinaatio Pasuunaan
Vai onko mahdollista että renkaat ovat pyörineet "väärässä" asennossa Touranissa ja ne pyörivät nyt "vääräsässä" asenossa Pasuunassa ja kuluivat sisäkehältä runsaasti? Mielikuva viime keväältä on ettei renkaat näyttäneet mitenkään erityisen kuluneilta 

duke7

Paljonko sulla on paineita renkaissa?
Aloin muistelemaan vielä oman auton alkuperäisiä kesärenkaita ja niistä ainakin jotkut olivat kuluneet enemmän sisäreunasta. Renkaissa oli myös "sirkkelinterää" eli palat olivat kuluneet enemmän toisesta reunastaan. Autoon meni keväällä alle uudet renkaat ja suunnattiin sen jälkeen. Suuntauksessa oli korjattu yhtä arvoa hieman eli ei siinä ollut juuri vikaa. Juuri katsoin näitä uusia renkaita ja ei ainakaan silmällä erota epätasaista kulumista. En tiedä paljonko edellinen omistaja on pitänyt paineita mutta vajaat paineet voisivat selittää tämän eron. Itse olen pitänyt 2.8 bar ja renkaat 215/55 R16.

jussiv1

Täällä on kanssa yksi joka ihmettelee renkaiden kulumista jetassa.ostin uudet Michelinin pilot sport 3:set huhtikuussa,ei ole ajettu vielä 10 tuhattakaan ja renkaat rupeevat olemaan kohta merkkeihin saakka kuluneet.painetta joka nurkassa 2,5bar .onko renkaat tosiaan näin huonoiksi menneet?  :-\

edit.: ja vanteet ovat vw:n atlanta 16" vanteet rengaskoko 205/55/16
Jetta 2.0 Tdi Powerdiesel Sportline 07

RoccoScientist

Ymmärsinkö oikein, että kulmat on tarkistettu vain peltivanteilla? Tuo aluvanne ei kyllä ole kovin iso, mutta jos auto on kulmien suhteen tarkka, niin ne kannattaisi säädättää udelleen aina kun vannesetin vaihtaa. Jos tiedät kummastakin vanteesta speksit ET:tä myöten sekä rengaskoot, voit selvittää miten renkaan sisäreunan sijainti muuttuu.

ahonekal

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 24.10.11 - klo:20:21
Paljonko sulla on paineita renkaissa?
Aloin muistelemaan vielä oman auton alkuperäisiä kesärenkaita ja niistä ainakin jotkut olivat kuluneet enemmän sisäreunasta. Renkaissa oli myös "sirkkelinterää" eli palat olivat kuluneet enemmän toisesta reunastaan. Autoon meni keväällä alle uudet renkaat ja suunnattiin sen jälkeen. Suuntauksessa oli korjattu yhtä arvoa hieman eli ei siinä ollut juuri vikaa. Juuri katsoin näitä uusia renkaita ja ei ainakaan silmällä erota epätasaista kulumista. En tiedä paljonko edellinen omistaja on pitänyt paineita mutta vajaat paineet voisivat selittää tämän eron. Itse olen pitänyt 2.8 bar ja renkaat 215/55 R16.

Paineet 2,5 joka nurkassa rengas koko 205/55 16". Tuo sirkkelin terä kuvastaa hyvin sisäreunan kulumista. Pientä heittoa oli ollut takana mutta kuulemma salituissa rajoissa ja nyt oli säädetty keskelle toleranssia.

ahonekal

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 24.10.11 - klo:20:42
Ymmärsinkö oikein, että kulmat on tarkistettu vain peltivanteilla? Tuo aluvanne ei kyllä ole kovin iso, mutta jos auto on kulmien suhteen tarkka, niin ne kannattaisi säädättää udelleen aina kun vannesetin vaihtaa. Jos tiedät kummastakin vanteesta speksit ET:tä myöten sekä rengaskoot, voit selvittää miten renkaan sisäreunan sijainti muuttuu.

Joo eli peltivanteilla on tehty nyt suuntaus, ihan vaan varmuudeksi ettei kitkat kulu samalla tavalla. Onko tosiaan niin että syksyllä ja keväällä on suunnattava renkaat jos käyttää toisessa setissä peltivanteita ja toisessa aluvanteita? Oikeastaa alkuperäinen kysymys kuuluukin onko tuo RS Seven sopiva sellaisenaan (lue ei vaadi erillistä suuntausta) Pasuunaan vai ei? Ymmärtääkseni aluvanteita ei suositella talvikäyttöö ja tämähän aiheuttaa sen että toinen setti peltivanteilla ja toinen aluilla, kun en halua suhata koko vuotta peltivanteilla.

Tuon RS:n aluvanteen ET taitaa olla 45, mikähän mahtaa olla tuon alkuperäisen peltivanteen vastaava lukema?

ahonekal

Semmonen tuli mieleen kun lueskelin tätä foorumia että onko BMT malleissa jonkin sortin madallus? Vaikuttaako tämä suuntaukseen? Suuntaus tehty paperin mukaan standardi korilla. :-\

Vankka

Lainaus käyttäjältä: ahonekal - 25.10.11 - klo:17:56
Semmonen tuli mieleen kun lueskelin tätä foorumia että onko BMT malleissa jonkin sortin madallus? Vaikuttaako tämä suuntaukseen? Suuntaus tehty paperin mukaan standardi korilla. :-\

Minullaki on käsitys, että tuossa on volkkarin alustasarja. Itse kun kävin säädättää ja mainitsin alustasta ne meinas ettei se juuri vaikuta. Mene ja tiedä sitten.

VW Golf Variant CL

Kale

Mun muistikuvan mukaan ekoissa Bluemotion malleissa oli sport alusta mutta tuo poistui jossain vaiheessa.

teholopa

Lainaus käyttäjältä: ahonekal - 25.10.11 - klo:17:56

Madalluksesta ja suuntauksesta.... ohjearvot oli ainakin tähän mun kotteroon samat oli alusta sitten vakio tai n. -30mm madallettu.

Pelleistä ja aluista: Ainakin vianorin mukaan ei oo välii onko pellit taikka alut alla. Samoin jos ET luku on edes suunnilleen oikea niin ei ole väliä. Omalla kohdalla vakiokoko on 16" ET50 205 ja alla oli 17"ET51 225 kun suunnattiin.

Kierros (puolikuntoisia) Dunlopeja on tuhottu tänä kesänä omassa autossa noin 18tkm ajolla. Jokainen sisäreuna sileenä ja fillarit nyt roskiskamaa. Ok, mulla oli rengaspaineet kaikissa aika reilusti alle. Toivotaan, että se oli suurin syy tähän kulumiseen.

Kulmat on säädetty nyt toistamiseen ja viilattu minuutilleen ohjearvoihin. Toivotaan, että kitkoista ei tuu sliksejä talvella.

Kaikenlaisia autoja ja renkaita on ollu alla, mutta eka kerta kun tällaisen ongelman kanssa joutuu painimaan....

Vankka

ahonekal: Onko sulla mahdollisuus laittaa ne suuntauksen arvot nähtäville? Voisin itsekkin kaivaa mittauspöytäkirjan esille voisi vertailla arvoja.

EDIT: Kaivoin tuon mittauslapun esiin. Minulla on mitattu maavaraksi 360mm ja tavoitetieto on 368mm +-10mm. Mallinkohdalle on kyllä merkitty Passat 2005-,etuveto ja sport Ripustus (G03 G08/1JC) <- ilmeisesti varustenumeroita?
Skannailen tuon lapun kunhan saan tuon skannerin toimimaan.

VW Golf Variant CL

tsiih

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 25.10.11 - klo:18:40
Madalluksesta ja suuntauksesta.... ohjearvot oli ainakin tähän mun kotteroon samat oli alusta sitten vakio tai n. -30mm madallettu.
Ne ohjearvothan nimenomaan eivät ole samat...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy