Navigaattorikeskustelua

Aloittaja Guido, 18.12.09 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

Guido

Kuulun siihen ihmisryhmään, joka ei edes halua autoon kiinteästi asennettua merkkikohtaista navigaattoria, vaan erillisen laitteen, jonka voin napata autosta poistuessani mukaan. Toistaiseksi olen käyttänyt S60-puhelimen sisäänrakennettua navia, mutta aikomus olisi hankkia kunnollisella näytöllä ja helppokäyttöisemmällä käyttöliittymällä varustettuun oikea navigaattori.

Vehkeestä pitäisi löytyä vakiona vähintään kattavat pohjoismaiden kartat, Keski-Eurooppa olisi plussaa. Käyttöliittymän pitäisi olla luokkaa erinomainen. Sen suhteen vaatimukset ovat aika korkealla.

Harkinnassa on mm. TomTom XXL, jonka 5" näyttö on ainakin houkuttelevan kookas. Onko kenellekään ehtinyt kertyä kokemuksia tuosta tuoreehkosta mallista? Ja luonnollisesti voi myös esittää suosituksia / käyttökokemuksia / varoituksia muistakin malleista. Hintaluokka voisi olla jotain parin kolmensadan kieppeillä, painavilla perusteilla voin harkita sen venyttämistä.

Näiden ominaisuuksien tarpeellisuutta olen pohdiskellut, mutta toistaiseksi en ole kovin vakuuttunut:
* Bluetooth handsfree (BT korvanappi on kätevämpi)
* TMC-liikennetiedotukset (onko hyötyä Kehä III:n ulkopuolella?)

skula

Omiin ja kaveripiirin kokemuksiin perustuen..

TomTom on säätäjän laite, siis sellaisen joka haluaa säätää ja hieroa laitettaan.. Lisäksi usealla kaverilla on ollut ongelmia tompan kanssa, yksi kaveri joutui lähettämään/noudatuttamaan tomppansa huoltoon neljä kertaa(neljä eri laitetta).. Tomppa on hienompi ja monipuolisempi laite.
(ei tomppaakaan ole pakko säätää, mutta siihen on mahdollisuuksia ja se ei ole niin yksinkertainen kuin garmin)

Garmin on valmis paketti, mitään säätämistä ei tarvita, lapsi ja eläkeläinenki osaa käyttää.. Toimii niin varmasti kuin navi voi. Ei mitään turhaa glamuria(kuten tompassa).

Oma valinta on ollut Garmin ja seuraavakin laite tulee olemaan Garmin. Itsellä ollut jo pari vuotta silloinen halvin nuvi200, maksoi silloin 89e, viimeksi kun näin samaa laitetta myytiin 69e.. Sellaisen ostan taas jos tuo hajoaa, mikä tuntuu nyt hyvin epätodennäköiseltä.

En ole garminia ottanut autosta sisään kuin silloin kun auto on vaihtunut tai olen päivittänyt POI pisteitä..

Ylläolevat mielipiteitä, omia ja lähipiirin myös.

skula

^

Nimenoman niin että Tomtomille löytyy miljardi extraa netistä... Säätäjän laite..

Mitä muuta navissa pitää olla?
-selkeä opastusääni
-hyvä reititin
-selkeät käyttövalikot, isoilla kuvakkeilla
-nopeusnäyttö
-kameratolppien varoituksiin POI tiedot(ilmaiset myös garminissa, asentavat ne pyydettäessä valmiiksi likkeessä, ilmaiseksi)

MVQ

Itsellä on ollut vuoden verran Garmin Nüvi765T, nykyään juurikin tuota 300â,¬ hintaluokkaa. Mutta kuten Skula toteaa niin Garmin on ainakin helppokäyttöinen (myös monissa testeissä todettu). Itsellä on tuo T-malli eli tiedotukset tulee mutta ei niistä kovin suurta hyötyä ole tähän mennessä ollut. Löytyy Euroopan kartat vakiona. Tuossa on myös Bluetooth-valmius ja ennenkuin ostin erillisen BT autosarjan niin tuo oli/on minusta kätevä toiminto.

Ja jos haluaa säätää niin Garminillekin löytyy lisätauhkoja mygarmin sivustolta ja lisä-POItakin löytyy paljon (kuuleman mukaan hieman monimutkaisempaa asentelu kuin Tompalla, mutta ei ainakaan mulle tuottanut ongelmia). Sekä "ikuinen" karttapäivitys on myös kannattava ostos.
A4 (B8) FL 2.0TFSI q str & Ford Mustang GT convertible - ex-VAG: A4 (B6) Avant 1.8T q, A4 (B7) Avant 2.0T q sport S-line, A4 (B8) 2.0TFSI q str

TSo

Onko kenelläkään kokemusta TomTomeista pidemmältä ajanjaksolta (= useamman mallin osalta)? Aika paljon olen lukenut valituksia uudempien Tomppien osalta (esim. 930) että reitittää välillä käsittämättömiä kiertoteitä pitkin. Onkohan tämä paikkansapitävä havainto, ja liittyykö kenties tuohon TomTomin mainostamaan IQ Routes -tekniikkaan?

Itse ajelen vielä ekan sukupolven TomTom Onen opastamana (kartatkin on jo nelisen vuotta vanhat) mutta en muista mitään täysin älyttömiä reittiehdotuksia koskaan havainneeni.

Jyri

Itsellä on ollut jo jonkusen vuoden TomTom 720 ja tokihan se joskus jotain hassua ehdottaa, muttei koskaan mitään kohtalokasta ;)

Itse olen katsellut juuri tuota XXL mallia, sen isomman näytön takia, mutta ilmeisesti resoluutio ei ole yhteään parempi, vaikka tuossa koossa sen pitäisi olla, kun ei tuo resoluutio on jo 4,3"ssa rajoilla.

Isoin puute mikä itseä on vaivannut 720ssä on se ettei sitä saa menemään itsestään päälle virtojen mukana, tätä ominaisuutta kaipaisin...

skula

LainaaIsoin puute mikä itseä on vaivannut 720ssä on se ettei sitä saa menemään itsestään päälle virtojen mukana, tätä ominaisuutta kaipaisin..

Halvin Garmin hoitaa tämänkin  ;D

tn62634

Jälkiasennusnavigaattorit ovat usein monilta ominaisuuksiltaan parempia kuin kalliit automerkkien omat navit. Toisaalta tarvikenavigaattorissa on pari pahaa puutetta: Se joudutaan sijoittamaan etäälle tuulilasiin ja virtajohto on tiellä.

Asensin Skodaani Garminin halvimman neekerimallin kiinteäksi. Ilmeisesti se on juuri tuo Nuvi 200. Hommasin sellaisen merkkikohtaisen klipsin kojetauluun, jossa navigaattori on kiinteästi ja virtajohdon vedin kojetaulun sisältä. Nyt navigaattori kytkeytyy kun auton laittaa päälle ja se sammuu kun avaimen irroittaa (30 sek kuluessa tai näytöltä painamalla heti). Lisäksi käynnistyslgona on Skodan logo. :)

Mersuun mietin merkin omaa systeemiä, missä olisi radio, navigaattori, Bluetooth, DVD yms., mutta hintaa tulisi tonnin verran (kaupasta uuteen autoon neljä tonnia), mutta taitaa ollajärkevämpää käyttää siinäkin vanhaa TomTom Onea.

skula

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 18.12.09 - klo:20:41
Asensin Skodaani Garminin halvimman neekerimallin kiinteäksi. Ilmeisesti se on juuri tuo Nuvi 200. Hommasin sellaisen merkkikohtaisen klipsin kojetauluun, jossa navigaattori on kiinteästi ja virtajohdon vedin kojetaulun sisältä. Nyt navigaattori kytkeytyy kun auton laittaa päälle ja se sammuu kun avaimen irroittaa (30 sek kuluessa tai näytöltä painamalla heti). Lisäksi käynnistyslgona on Skodan logo. :)

Miten tuon logon sai vaihdettua?

Mulla on sama garmin.

tn62634

Vehkeen mukana tuli USB-kaapeli, jolla sen sai sinne ladattua. Samalla muuttelin laitteen näytön tekstityksiä järkevämmiksi, kun ainakin omassa yksilössäni moni suomennus oli melkoisen ontuvaa. Se tekstien muuttelu sujuu siten, että laitteen alkuperäisestä "koodista" otetaan kopio, jota tekstitiedostona muutetaan ja ladataan laitteeseen. Kannattaa kuitenkin olla alkuperäinen muuttamattomana varoksi tallessa.

En nyt kuollaksenikaan muista tarkempia ohjeita, mutta netistä varmaan löytyy. Tarvittaessa voin testaillakin, jos tarvit ohjeita.

skula

Kiitokset tiedosta tn52345345343543.. Pitänee katsoa. Mä olen kyllä tuota silloin tällöin kytkenyt peceehen kiinni, kun olen kameratolppia päivitellyt, ja tuohon löytyy monenlaista softaa.. Olis herkku kun sais CC logon starttiin  ;D

tn62634

Taatusti sen saat kun kerran itseltänikin onnistui. Imuroi jostain netistä vaan sopiva riittävän tarkka jpg-kuva esim. mustalla taustalla. Samalla muuttelin ne käynnistysprosessin varoitustekstit tervehdystekstiksi ja painikkeessa lukee "Navigoi", "loading maps -> "lataa karttoja". Myös se päävalikon äänipainike oli jotenkin kummallisesti suomennettu ja moni muu.

Kiviharju

LainaaLisäksi käynnistyslgona on Skodan logo.
Tuohon logo hommaan pitääkin perehtyä. Itseltänikin löytyy Garmin Nüvi 200 black, broditin telineessä.
Audi A4 Allroad quattro -17

skula

Kävin juuri hakemassa autosta tuon nuvi200:n :)

Löin kiinni koneeseen - katsotaan mitä tulee...

skula

Nyt on oma käynnistuskuva..

Jacques

Onko kellään hajuja Mio V735 TV:stä? Mielenkiintoinen paketti digitv-virittimen kanssa.
http://eu.mio.com/fi_fi/moov-spirit-v735-tv.htm

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Skula - 18.12.09 - klo:21:50
Nyt on oma käynnistuskuva..

Hieno! Nyt sitten niitä kummia käännöskukkasia vielä muuttamaan...

Ja esim. radion kautta kytket virtakaapelin, jolla navigaattorin saa käynnistymään ja sammumaan virta-avaimesta. Jos ei halua tuhota alkuperäistä latauskaapelia, voi tehdä kuin minä tein eli ostin Motonetista tupakansytyttimen jatkojohdon, josta silvoin plus- ja miinusjohdot esiin ja piilotin naarasliittimen kojetaulun sisään, johon alkuperäinen navigaattorin laturi kytkeytyy. Johto on piilossa kojetaulun sisällä ainoastaan pieni pätkä näkyy navigaattorin takana.

skula

Minä olen jo vetänyt garminille virrat takapenkkiläisten tupsytistä. Penkin alta ja kynnyskotelon reunaapitkin. Ja sitten kaapeli nousee ylös ovenreunaa.. On melkolailla huomaamaton asennus..

Foto...

http://farm3.static.flickr.com/2536/3711580425_dcc6e28215_b.jpg

Ei näy kaapelia, ja käynnistyy aina kun autokin  8)

Jyri

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 18.12.09 - klo:20:41Toisaalta tarvikenavigaattorissa on pari pahaa puutetta: Se joudutaan sijoittamaan etäälle tuulilasiin ja virtajohto on tiellä.

Ainakin niissä VAG kulkineissa mitä olen nähnyt saa jälkiasenteisen parempaan paikkaan kuin orkkiksen, yleensä aina orkkis on puolivälissä kojetaulua ja vaatii huomattavan katseen siirron, kun taasen jälkiasenteinen kojetaulunpäälle, ei missään nimessä tuulilasiin (tämäkin hieman riippuu mallista), niin on aivan optimipaikalla, ainut auto missä alkuperäisnavi oli yhtä hyvällä paikaalla oli Mazda6, siis itsellä olleista, on niitä jotain muitakin. Ja sen johon pujotus vaikka kojetualun sisällä ei ole kovin vaikeaa...

skula

Minullakin on projekti kesken, tarkoitus olisi saada tuo navi tuosta ikkunasta tuohon alemmas ilmasuuttimien tasolle.. Kunhan kerkiäs..

tn62634

Hyvinhän se sinne sopii! Olen itse vaan tottunut käyttämään navigaattoria oikealla kädellä jolloin sijoitus on auton keskellä, mutta ehkä se tuonne vasempaan kulmaankin kävisi.

OT: Hyvännäköinen tuo CC:n kojetaulu ylipäätään.

skula

Tottumiskysymys toi navin sijainti. Edellisessä autossa se oli keskellä, mutta jotenkin koin sen häiritseväksi, ja kokeilin nyt tässä CC:ssä tuota vasenta reunaa ja se tuntuu nyt paremmalta...

Vai on CC:n kojeviritys hyvännäköinen.. Minusta tämä on myös hieno...

http://4.bp.blogspot.com/_1XknPAfZhcs/SVeCHZcF9OI/AAAAAAAADtE/UFAWfKSidqc/s400/2008+Mercedes-Benz+E+200+CDI+interior.jpg

Anteeksi OT

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Skula - 18.12.09 - klo:22:36
Vai on CC:n kojeviritys hyvännäköinen.. Minusta tämä on myös hieno...

Kieltämättä, tuollaista kun 1000 km viikkotahdilla tulee katseltua niin klassisen kaunis muotoilu miellyttää. ;) Ja tuossa näyttäisi olevan Comand niin ei tarvi toista navigaattoria. Vähän sellainen Comand NTG 2.5 himottaisi, mutta kustannuksia tulee kuitenkin keväällä riittävästi vanteiden ja renkaiden myötä niin nykyiset harvat navigoinnit kai voi tehdä TomTomillakin. Siinä vaan on akku ihan sippi eli vaatii jatkuvasti virtaa. Tästä syystä seuraava navigaattorini ei ole TomTom. Harkinnassa on ollut esim. Navigon, erityisesti sellainen johon saisi Pohjois-Amerikan kartat mukana, jos vaimo suostuu ensi kesänä lomareissuun... Tuli taas offtopiccia, joten pahoittelut.

Guido

Tuli sitten ostettua TomTom GO 750T: http://www.jimmspc.fi/tuote/1CP7.089.00?t=false
Laitteen hain muutama tunti sitten, joten käyttökokemuksia ei vielä ole.

V-Dub

..onpa halpa! Halvin?
Tota mallia olen itsekkin katsellut :o

Pitää tilaa ja viedä piuha VW:lle niin asentavat piiloon luovutushuollossa ja suoraan virtaan (avaimen taakse). ;D

TKU

Guido: Onko tuo todella T-mallinen tuolla hinnalla eli onko autotelineessä mukana TMC-vastaanotinantenni (10 cm johdon pätkä)? Eikös tuota perusmalliakin ole ollut myynnissä minimillään vasta tuolla hintatasolla?

Itse tiedustelin monesta paikasta tuota juuri tuohon alhaiseen hintaan perustuen ja joka paikasta sain vastauksen, ettei ole TMC:tä mukana eli ei ole T-malli. Noissa myyntipuheissa on näköjään ollut virheellistä tietoa aika paljon tuon TMC:n suhteen.. Mutta saa tuohon perusmalliinkin sen TMC:n asennettua ettei sinänsä hätää  :)
F30 330e M Sport
E85 Z4 3.0si
Ex VAGit: Octavia II FL 1.8 TSI DSG, Octavia II 2.0 TDI DSG, Octavia II 1.9 TDI

Erkka

Kyllä tuo tarjous näyttäisi olevan T-mallia. "Autonavigaattori Go 750 T, Euroopan kartalla (Tarjouserä!)"
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Guido

Epäilin itsekin hinnan perusteella samaa asiaa, mutta kyllä paketista tosiaan löytyi T-malli eli telineessä on noin 10 cm antennijohdon pätkä.

TKU

Ok, no nyt alkaa olemaan hinta kohdallaan laitteella ja tieto laitteesta oikeaa mainonnassa :) Jos lataavaa telinettä jossa samassa TMC kaipaa, niin tuossa on vihdoin TomTom siihen.
F30 330e M Sport
E85 Z4 3.0si
Ex VAGit: Octavia II FL 1.8 TSI DSG, Octavia II 2.0 TDI DSG, Octavia II 1.9 TDI

Jyri

OnOffissa näkyi olevan 199 â,¬, mutta se ei ollut T mallia, oletettavasti.

Olisi kiva sada tietää saako tuota x50 sarjan laitteita käynnistymään automaattisesti kun autoon virrat, niihinhän saa lataavan kiinteän telineen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy