Skoda Superb II: Äänieristystä

Aloittaja mla, 16.12.09 - klo:10:54

« edellinen - seuraava »

janilind

#60
Tänään sit sain oman superb äänieristys-projektini "valmiiksi". Katto oli siis viimeinen työmaa minullakin ja kylläpä vaan olikin työläs tehtävä, mutta lopussa kiitos seisoo eli tuon katon vaimentamisella kyllä oikeasti on jotain merkitystäkin. Paria pientä jälkeä lukuunottamatta homma sujui odotetusti(paitti autosoundilta tavaran tulo kesti viikon). Tilasin tuolta virosta noita silent coat sound absorber tuotteita 15 ja 7mm vahvoina ja noita sopivasti kun laittoi 2mm Silent Coat levyjen kanssa niin katosta tuli kyllä melko hyvä mielestäni.

Harmittavasti sain tänään viime metreillä rikotuksi B-pilarissa olevasta ilmasuuttimesta sen muovisen kehikon - no sekin korjaantui kun hieman levitteli kaks-komponetti liimaa ja laitto nippuun. Siisti tuli, mutta kyllä näkee et on korjattu. Olisi pitänyt tajuta irrottaa tuo puhallussuutin verhoilusta ennen takaisin asennusta eikä koittaa väkisin :'(

Nyt on kyllä Superi huomattavasti mukavampi matkapeli eli kannatti toi eristys projekti kyllä, mutta kaiken kaikkiaan varmaan reilun viikon työtunnit rakensin autoa. Lisäksi noi eristysaineet+tarvikkeet on maksaneet ehkäpä semmosen 500e yhteensä. Eipä tuo auto kyllä silti mitenkään hiljainen ole eristettynäkään, mutta parani huomattavasti alkuperäsestä.

Superb Combi 1.8TSI DSG

janilind

#61
Lainaus käyttäjältä: diezel - 18.08.10 - klo:22:29
Virosta tilasit?
Mistä?

:-\

www.autosound.ee eli jo tässäkin threadissa mainostettu lafka kyseessä. Noi absorberit on siellä aikas halpoja(vrt Suomen hinnat), tuota 2mm butyylimattoa saa Suomestakin(esim. powersetistä) edullisesti. Jos nyt tilaisin niin ottaisin myös tuota 35mm vahvaa absorberia esim oviin, täyttäs melko mukavasti ovipahvin ja oven sisäpellin välisen raon toi. Ja toi absorberi on siis semmosta et menee todella hyvin kasaan, ehkäpä semmosen 90% tarvittaessa.
Superb Combi 1.8TSI DSG

mla

#62
Laitan tänne nämä kun täältä eniten tietoja varmaan etsitään.

Mittailin dB-mittarilla vanhaa Superbiä ja uutta eristämätöntä. Eroa toki noilla on että vanha on sedan ja uusi combi, tosin myyjät väittävät uutta Combia hiljaisemmaksi erilaisen taka-akselin vuoksi.

No moista tuli mitattua:

Vanha eristetty:
0km/h 56dBA
80km/h 72dBA
100km/h 74dBA
120km/h 76dBA

Uusi eristämätön:
0km/h 63dBA
80km/h 75dBA
100km/h 78dBA
120km/h 81dBA

Mittari joku made in kiina ja digitaalinen eli absoluuttiset arvot eivät välttämättä ole oikein, mutta luulisi noiden suhteellisesti kertovan jotain.
Eroa autoilla on toki sen verran että vanhassa on kuluneemmat Nokian HKPL 7:t ja uudessa Contin jotkin jonka mallia en taaskaan muista kun tuli siitä puhe :)
Lisäksi uudemmalla ajaessa oli satanut vesi jo ehtinyt kuivua tieltä eli se on voinut vaimentaa melua jonkin verran vanhalla ajaessa.

Edit: Mittasin nyt sateisella tielläkin tuon uuden ja 1dBA oli pienemmät nuo tulokset kautta linjan. Ja lisäsin eristämättömän 'tyhjäkäynti' arvon.

Edit: Pinta siis todella rosoinen moottoritie, jossa uratkin aika syvät.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jni

^Jos mittasit samalla tienpätkällä, niin nuo erot ovat merkittävän suuria. Toisaalta pelkkä db-arvo ei kerro vielä kaikkea. Melun sävy on vähintäänkin yhtä merkittävä. Jos melu osuu, niin kuin Superbissa näyttää käyvän, korvan herkimmälle alueelle, se häiritsee paljon enemmän kuin esimerkiksi matalampitaajuinen "murina".

Täytyy oman combin saavuttua vähän kuunnella, millainen uusi on verrattuna nykyiseen, joka on siis ensimmäisiä Suomeen tuotuja yksilöitä: Sileällä tiellä ja kitkarenkain menee todella hiljaisesti (ei siis äänetömästi, kun sellaista autoa ei kai vielä edes ole olemassakaan ::)), mutta karkealla asfaltilla melu tunkeutuu sisälle todella karkeana. Tarvittaessa täytyy ruveta itsekin eristyshommiin.

Tänään tuli ajettua firman Golfia. Siinä samoin kuin taannoin ajamassani Octaviassa oli määrällisesti selvästi enemmän melua Superbiin verrattuna, mutta niissä rengasjyrinät peityivät muun kohinan alle ja ei ollut niin häiritsevää aina.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

mla

Samalla tienpätkällä mittasin noita.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mabe

Hyvä vertailu, vaikka muuttujia onkin melko runsaasti noiden kahden auton välillä.

Havaittavaa on joka tapauksessa, että uusi superb, ilman eristeitä on melkoisen meluisa auto. Samoin voi hyvin havaita, että eristämisellä saadaan todella merkittävä ero äänenvoimakkuuteen auton sisällä, ja samalla eliminoidaan suurin osa nopeuden mukana tulevasta melukomponentista.

Merkittävää on myös se, että vanhassa on kohtalaisen meluisaksi mielletyt nastarenkaat, uuden renkaat taas ovat arviolta kuitenkin hakkoja hiljaisemmat.

Säätilan muutos tuonee jopa 2-3dB lisää, kun kuiva keli ei vaimenna nastojen kihinää. Se tosin on vanhassa vaimennettu projektin osalta jo niin hyvin, että vastaavanlaiset luvut on luultavasti saatavissa myös kuivalla kelillä.

jni

^Pikkuisen tarkentaisin. Noilla mittauksilla ei uusi Superb kyllä (melkoisen) meluisaksi muutu. Vanha sen sijaan on selvästi hiljaisempi.

Omasta mielestäni kuivalla asfaltilla ja lämpöisellä kelillä nastarenkaiden ääni lisääntyy. Omassani Nokian Hakkapeliitta 05 -renkaat jopa muuttuvat hijaisiksi kostealla, saatikka pakkasella jäisellä (normaali talvikeli) tienpinnalla ja lumessa.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: janilind - 18.08.10 - klo:22:14
Nyt on kyllä Superi huomattavasti mukavampi matkapeli eli kannatti toi eristys projekti kyllä, mutta kaiken kaikkiaan varmaan reilun viikon työtunnit rakensin autoa. Lisäksi noi eristysaineet+tarvikkeet on maksaneet ehkäpä semmosen 500e yhteensä. Eipä tuo auto kyllä silti mitenkään hiljainen ole eristettynäkään, mutta parani huomattavasti alkuperäsestä.

Lainaus käyttäjältä: mabe - 06.04.11 - klo:20:27
Havaittavaa on joka tapauksessa, että uusi superb, ilman eristeitä on melkoisen meluisa auto. Samoin voi hyvin havaita, että eristämisellä saadaan todella merkittävä ero äänenvoimakkuuteen auton sisällä, ja samalla eliminoidaan suurin osa nopeuden mukana tulevasta melukomponentista.

Toissapäivänä käytiin kahden kolleegan kanssa suuremmassa naapurikaupungissa palaverissa. Istuivat sitten vakio Suberbin kyydissä kummatkin ekaa kertaa. Molempien ensireaktio: "KAUHEE METELI!!" Allekirjoitan tämän. Auto on j ä r k y t t ä v ä n äänekäs hintaisekseen peliksi. Lohdutukseksi kaikille Stukan työsuhdeautoksi ottaneille. Ei tiedän tarvii pistää kuin 500EUR omistanne ja viikko kesälomastanne, niin auto hiljenee pari desi pelillä.. :D :D Se on sitten seuraavalle omistajalle eduksi...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 06.04.11 - klo:21:44
Auto on j ä r k y t t ä v ä n äänekäs hintaisekseen peliksi. Lohdutukseksi kaikille Stukan työsuhdeautoksi ottaneille. Ei tiedän tarvii pistää kuin 500EUR omistanne ja viikko kesälomastanne, niin auto hiljenee pari desi pelillä.. :D :D Se on sitten seuraavalle omistajalle eduksi...
Hyvin toit HAL9000 asian esille :)
Kuten olen jo usemmassakin paikkaa kirjoitellut niin Superbin rengasmelun äänekkyys oli valitettavasti syy minkä vuoksi auto lähti jo 1,5 vuoden jälkeen kiertoon. Toki mla:n ja janilindin tekemillä kattavilla lisätöillä saa autosta jo inhimillisemmän. Suomesta pitäisikin löytyä joku paja joka tekisi samat hommat palveluna kohtuulliseen hintaan.

Joka tapauksessa Skodalta vaadittaisiin jo parempaa melunsuojausta kalleimpaan yksilöönsä - joo tiedetään että ongelma vain täällä Suomen teillä, mutta silti on useita merkkejä / malleja mitkä on tuhansia euroja halvempia ja silti rengasmelu on huomattavasti paremmalla tasolla jo kaupasta ajaessa. Muutenhan Superb oli (kapeutta lukuunottamatta) erinomainen.

Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Jyri

Mielenkiintoista, itsellä on Superbissa kesät talvet alla 18" renkaat ja silti miellän auton hiljaiseksi, ainakin hiljaisempi kuin edellinen Touran oli, helppoa kun ei ole paremmasta kokemusta  ::)

Juihi

Kyllähän toi hal heitto sattuu ja kovaa...mitään erityksiä en lähtis työsuhdeautoon tekeen mielellään ja kieltämättä kitkoillahan autoa tuli ajettua koeajolla. Oma auto tulee kitkoilla joten se ok, mutta kesä on sitten ? Edellisen auton kanssa jo menin samaan vipuun, accord, kesätassut isommat vielä, niin johan ulvoi...noh, kaikkeen tottuu, kuten edellä todettiin. Mutta keväisin eka päivä meni rengaidenvaihdon jälkeen totutellessa...
Mun mielestä Saksan testeissä kun vertailtu uuteen passattiin, joka todettu nyt hiljaiseksi, ei ero aivan älytön ole. Mitenköhän jossain luvattu äänieristyspaketti masliskuusta lähtien...tuliskohan fylliä lisää? Hope so...
Superb 1.8 T DSG elegance vm.2011, BMW Active Tourer 225i A vm. 2015, Tiguan 2.0 TSI 4Motion DSG Highline vm.2016, Skoda Kodiaq 2.0 TSI Sportline DSG 2019

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 06.04.11 - klo:22:31
Mielenkiintoista, itsellä on Superbissa kesät talvet alla 18" renkaat ja silti miellän auton hiljaiseksi, ainakin hiljaisempi kuin edellinen Touran oli, helppoa kun ei ole paremmasta kokemusta  ::)
Heh joo itsellänikin on myös kohtuu rajattu oma omisteiset autokokemukset(2xAstraa, 2xMazda6, Vectra ja nykyinen polotin), mutta Superbini kyydissä kävi jos jonkinlaista auton omistajaa ja kyllä se jokaisen mielestä oli äänekäs. Ja on se nyt outoa kun jouduin myöntämään vanhempien KIA:nkin hiljaisemmaksi  :-[

Kuten toisaalla on todettu niin melun suhteen jokainen kuuntelija on yksilönsä. Jos melu haittaa niin suosittelen kyllä ehdottomasti ennen hankintaan vertailemaan eri merkkejä/malleja niin voi huomata selkeitäkin eroja halvemmissakin autoissa. Toki jotain melu ei haittaa ollenkaan vaan arvostaa esim. Skodan tarjoamaan huikeaa varustelua, mutta joitakin melu häiritsee liikaa. Itse kuuluin jälkimmäiseen :(
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

jni

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 06.04.11 - klo:22:31
Mielenkiintoista, itsellä on Superbissa kesät talvet alla 18" renkaat ja silti miellän auton hiljaiseksi, ainakin hiljaisempi kuin edellinen Touran oli, helppoa kun ei ole paremmasta kokemusta  ::)

Superb on hiljainen noin yleisesti. Ainoa paikka missä on säästetty on, rengasmelun vaimennus. Siltikin olen sitä mieltä, omien kokemusten mukaan, ettei Superb ole meluisampi kuin muut kilpailijansa saatika konsernisisarensa (uutta FL-Passatia en ole vielä itse kokenut). Superbisn rengasmelussa vaikuttaa ERITTÃ,,IN suuresti se, missä sillä ajetaan ja millä renkailla. Prahan sileillä teillä ei kuulunut pihaustakaan renkaista, kuten ei Passatissakaan. Molemmat meluavat suomalaisilla karkeilla teillä näköjään jos ei ole alla kitkarenkaat. Omassa autossa oli aluksi kitkat (en muista merkkiä). Ne oli kaikilla pinnoilla sulalla kelillä todella hiljaiset. siksi itselleni olikin järkytys, kun lähden ajamaan tuliterillä nastarenkailla. Toinen järkytys oli, kun kesärenkaat eivät olleetkaan sen hiljaisemmat, paitsi siis sileillä teillä.

Jos oma ajo koostuu, valitetavasti tyypillisestä, karkeasta asfaltista, niin silloin joku voi sitä pitää meluisana kun rengasäänet tulevat selvästi esiin muun melun pysyessä edelleen vaimeana.

Uudesta Polostakaan ei ole kokemusta, mutta vähän epäilen että se olisi konsernin hiljasin auto, minkä mielikuvan helposti saa tätä foorumia lukemalla. Omassa ajossa ovat ainakin Octavia ja kolmen viimeisen sukupolven Golfit olleet selvästi meluisimpia. Nykyinen pre-FL Passat on samaa luokkaa Superbin kanssa.

Ennen uuden Combin tilausta kävin koeajamassa farmari vm 2007 MB E-mallin (280 CDI elegance). Se oli perusmelultaan ehkä vähän Superbia hiljaisempi, mutta rengasäänet kuuluivat siinäkin. Tosin enempi takaa, kun Superbissa vakiona ne kuuluvat edestä.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

skk

Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 06.04.11 - klo:22:40
Kuten toisaalla on todettu niin melun suhteen jokainen kuuntelija on yksilönsä. Jos melu haittaa niin suosittelen kyllä ehdottomasti ennen hankintaan vertailemaan eri merkkejä/malleja niin voi huomata selkeitäkin eroja halvemmissakin autoissa. Toki jotain melu ei haittaa ollenkaan vaan arvostaa esim. Skodan tarjoamaan huikeaa varustelua, mutta joitakin melu häiritsee liikaa. Itse kuuluin jälkimmäiseen :(

Näinhän se menee, ja autotkin ovat yksilöitä rengastusta myöten.
Itselle ainakin Superb kitkoilla tuntui hiljaisemmalta kuin nykymallin Mondeo. Mondeota edeltävään HAstraan ei voi edes verrata, siinä jos jossain oli ääntä.

Mankku

Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 06.04.11 - klo:22:24
Suomesta pitäisikin löytyä joku paja joka tekisi samat hommat palveluna kohtuulliseen hintaan.

Ei Suomessa, mutta ei kovin kaukana Autosound, Tallinna

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: jni - 06.04.11 - klo:22:52
Superb on hiljainen noin yleisesti. Ainoa paikka missä on säästetty on, rengasmelun vaimennus.

Tuo sama pätee käytännössä lähes kaikkiin autoihin, ei moottorin melu esim. ole enää nykyään ongelma. Mutta kyllä rengasmelua superissa riittää ihan kitkoillakin, en voi sitä parhaalla tahdollakaan hiljaiseksi sanoa. Ja se on sääli, muuten niin hyvässä autossa. Tälle vuodellehan olevinaan jotain parannusta tehtiin äänieristykseen, mutta ainakaan tuon iltapäivälehdessä olleen koeajon perusteella edistystä ei ole tainnut kauheasti tapahtua... :(

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Mankku - 08.04.11 - klo:19:06
Ei Suomessa, mutta ei kovin kaukana Autosound, Tallinna

Kuukauden päästä lähtee auto tuonne viikonlopuksi täyseristykseen. Saas nähdä, paljonko oikeasti saavat aikaan. Jos oikeasti tulee merkittävää vaikutusta sisämeluun, ei hinta ole ollenkaan paha. Jos taas ei, tulee kallis kaupunkimatka, mutta otetaan opiskelun piikkiin.

ePa

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 08.04.11 - klo:22:03
Kuukauden päästä lähtee auto tuonne viikonlopuksi täyseristykseen.

Tere tulemast!

Kävin tänään kurvailemassa tuolla huudeilla ja aattelin käydä lähiaikaina kysymässä vihjeitä paikan päällä ja mahdollisesti ottaa samalla kertaa jotakin puuhasteltavaa mukaan. Elleivät aivan älyttömän hyvää tarjousta tee ja välttämättä halua tehdä eristystä minun puolesta.

mla

#78
Lainaus käyttäjältä: mla - 06.04.11 - klo:19:50

Uusi eristämätön:
0km/h 63dBA
80km/h 75dBA
100km/h 78dBA
120km/h 81dBA


Tänään laitoin tuohon lähes 2m2 Dynamat Extreme SuperLiteä. Lokarit ulkopuolelta kävin läpi ja konepellin. Lisäksi koitin nyt tuota JC Elementsin Windiä. Tuntui kyllä sen verran hyvältä että pitänee käyttää lisää :)
Tuo SuperLite oli kyllä hyvä valinta konepeltiin, sillä nyt tuota painonmuutosta tuskin huomaa. Aiempi Dynamat kokeilu johti siihen että konepeltiä piti hieman auttaa auki. Tuota suosittelisin konepeltiin. Takaluukkuun tuota olisi tarkoitus vielä laittaa samasta syystä eli ei tuo liikaa painoa lisää - Touranissa kävi raskasmaton kanssa niin että luukku oli aina avattava käsin ylös asti :)

Mittaukset:

0 km/h 60dBA
80 km/h 75dBA
100 km/h 77dBA
120 km/h 80dBA

Ihmettelin että noinkin suuri muutos tuli (ajattelin etukäteen ettei tuo ole mitattavissa oleva muutos), mutta taitaa johtua Combin erilaisesta rakenteesta. Eli taakse vuorasin ulkopuolisen peltipinnan lokareista kahdella levyllä Dynamattia per puoli ja edestä yhdellä per puoli. Windiä meni pari levyä tuonne väliin. Sedanissa tuo takalokarien vuoraus ulkopuolelta ei tuntunut vaikuttavan, mutta 'vika' siinä lienee että sedan on takaa jo muutoinkin hiljaisempi takaluukun rakenteen vuoksi.

Viikossa tuskin renkaat ja tie on muuttunut niin rajusti että sillä selittyisi tuo ero. Niin tie oli nyt täysin kuiva. Paikallaan moottorin melu ei kuulu enää niin paljoa kun konepellissä on tosiaan nyt kolme levyä Dynamattia ja pari Windiä vaimentamassa sitä. Eron ulkoapäin huomaa samoin kuin ennenkin eli pelti lakkaa koputellessa selvästi rämisemästä.

Jännää oli huomata että etulokareihin oli sedaneihin verrattuna tullut lisää äänieristettä. Siellä oli 2,5-4cm paksu eriste lokarin ja pellin välissä. Lisäsin Dynamatin sinne alle :)
Tuon tekisi 2-3h läpi jos ei olisi aina joku häiritsemässä työntekoa eli ei vie kauaa jos haluaa helpohkolla melua vähän pudottaa autostaan.

Kunhan Eesti-poika saisi loput eristeet niin voisi alkaa purkaa sisustaa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jni

^Näyttäisi desibelien valossa olleen vaikutusta tuolla eristämisellä. Kiinnostaisi vielä desibelimittausten lisäksi kuulla kuvaus melun luonteesta. Eli vaikuttiko tuo vaimennus korvissa koetulta mitenkään ja mihin suuntaan?
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

mla

Takaa tuleva melu vaimeni selvästi ja ei häiritse niin paljoa. Moottorin tyhjäkäynti ääni vaimeni selvästi myös.
Se minkä huomaa edelleen on nastojen rapina hitaissa nopeuksissa. Edellisessä täysin eristetyssä ei nastojen rapinaa kuule lainkaan HKPL 7:llakaan.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jni

Lainaus käyttäjältä: mla - 14.04.11 - klo:20:18
Takaa tuleva melu vaimeni selvästi ja ei häiritse niin paljoa. Moottorin tyhjäkäynti ääni vaimeni selvästi myös.
Se minkä huomaa edelleen on nastojen rapina hitaissa nopeuksissa. Edellisessä täysin eristetyssä ei nastojen rapinaa kuule lainkaan HKPL 7:llakaan.

Omissa "tutkimuksissani" olen tullut siihen tulokseen, että nastaropinan kuuluminen hitaissa nopeuksissa johtuu samasta syystä kuin muukin karkealla pinnalla häiritsevä rengasmelu. Jossain rakenteissa on joku ääntä johtava silta tai eristämätön kohta josta tuo melu siirtyy ohjaamoon (etupuolella). Täytyy perehtyä asiaan tarkemmin, kun uusi pirssi joskus alle saapuu.

Tuo melu on enempi häiritsevä kuin kova. Testasin sitä tänään kun vielä talvirenkat (HKPL 05) ovat alla. Radiota voi hyvin kuunnella pienemmälläkin volyymilla. Samoin keskustelu onnistuu normaaliäänellä vieruskaverin tai takapenkkiläisten kanssa.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

mla

Kojelauta ja matkustamon etuosan lattia tuli nyt otettua työn alle. Näköjään ovat tehtaalla alkaneet lisätä eristeitä. Eli kojelaudan sisässä on mm. hanskalokeron ympärillä eristettä valmiina, samoin lumppua löytyi muistakin raoista. Nuo eivät paljoa vaikuta, joten korvasin ne paremmalla. Räminää ja resonointia estävät ja hieman meluakin vaimentaa tuo lumppu, mutta parempaakin materiaalia siis on.
Silent Coattia ( tuli sitäkin otettua että tietää suositella sitä ;) ) meni lattiaan 13 levyä kun koitin pujotella sitä myös tulipeltiin sen mitä sinne pystyi ilman purkamatta koko kojelautaa. Lattialla rajasin taas eristämisen taakse menevien raitisilmapuhaltimien kanavien kohdalle (menevät siis lattiaverhoilun alla hieman penkkien edessä).
Samalla pujottelin Kufatec/Ampire digiboksin bt-sarjan päälle ja sen johdon lattiaverhoilun alta tuonne.

Tuli koitettua tuota JC elementsin Dualia ja ihan ok tuokin on. Saisi olla vain isommissa paloissa ja paksumpi se lisäeriste siinä päällä. Jos suuremmissa määrissä neliöhinta putoaisi järkeväksi niin tuota voisi käyttää oikeasti.
Sound Absorberia laitoin kojelaudan sisään joka kolosta mistä pystyi. Keskikonsolinkin verhoilin sillä niiltä osin mitä sinne verhoilun alle mahtui. Tuo JC:n Dual oli sikäli hyvää että se on esim. Spleniin verrattuna taipuisampaa ja joustavampaa, sisältäen samalla ohuen butyylimaton samassa eli monikäyttöisempi.

Sähkötyöt vei tuossa pisimpään, mutta selvittiin tuossa 6h työllä yhteensä.
Katsotaan sanooko mittarit mitään kun lähden tuolla illemmalla liikkeelle. Epäilen ettei eroa huomaa sillä edessä on jo valmiiksi aika hyvä eristys. Ainoa mikä voi vaimentua on moottorin tyhjäkäynti melu ja ehkä se nastojen rapina voi hävitä, mutta se ei välttämättä vaikuta mittarin mittaamaan meluun.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Mittaukset tein taas:

0 km/h 58dBA
80 km/h 74dBA
100 km/h 76dBA
120 km/h 79dBA

1 dBA heiton voi laittaa vielä mittausvirheen piikkiin, joten epäilen ettei tuo enää vaimentanut etuosan melua renkaiden osalta, mutta moottorin tyhjäkäynti meni jo 2dBA:ta alaspäin eli jotain vaikutusta tuollakin oli. Veikkaan että lisää saadaan takaluukun eristämisellä ja ovien/katon eristämisellä, sillä niihin tulee nyt se 'melu' resonointina muuta kautta.

Nastojen ropina tuntui kyllä vaimentuneen melkoisesti. Pientä ropinaa on vielä kuultavissa matelunopeuksissa. Muutoin korvakuulolla en huomaa eroa nyt tehdyn muutoksen jälkeen. Taisi olla se taakse lokareihin tehty se mikä vaimensi viimeksikin sitä melua eikä tuo etuosa. Etuosan eristeet lienee jo tehtaalta siinä kuosissa ettei mitään dramaattista ole odotettavissakaan noista. Moottorin tyhjäkäynti lähinnä vaimenee tuossa, mutta rengasmelu pääsee muuta kautta resonoimaan eristämättömässä osassa koria, joten etuosan paikkaaminen ei hyödytä sitä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Takaluukun siis pelkän luukun/oven eristin eilen kun suurin osa ajasta meni korjata keskikonsolin käsijarrun 'suojusta'. Muksut tunki jotain jarrun suojuksen väliin ja se irtosi kiinnikkeistä. No keskikonsolin purkamalla sen sai paikoilleen :)
Takaluukku jäi vielä verhoilun osalta irti joten en mittaillut vaikutuksia. Itse luukkuun laitoin reilun yhden levyn Dynamattia ja vajaat 1m2 Sound Absorberia (35mm peltiin ja 15mm muoviverhoiluun).
Takaluukun verhoilussa oli lisänä huopaa jota ei sedanista aiemmin löytynyt, joten jotain ovat koittaneet tehdä melulle tehtaalla tässäkin.
Luukku toimii sähköisesti kuten aiemminkin joten painoa ei tullut liikaa tuolla erityksellä. Verhoilu jäi vielä kiinnittämättä kun vaati apurin :)

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

janilind

Lainaus käyttäjältä: mla - 14.04.11 - klo:19:58
Jännää oli huomata että etulokareihin oli sedaneihin verrattuna tullut lisää äänieristettä. Siellä oli 2,5-4cm paksu eriste lokarin ja pellin välissä. Lisäsin Dynamatin sinne alle :)
Tuon tekisi 2-3h läpi jos ei olisi aina joku häiritsemässä työntekoa eli ei vie kauaa jos haluaa helpohkolla melua vähän pudottaa autostaan.

Kunhan Eesti-poika saisi loput eristeet niin voisi alkaa purkaa sisustaa.

Omassa Combissa ei kyllä ollut mitään tommosta mattoa lokarin ja pellin välissä. Eli tässä lienee yksi 2011 malliin tullut meluntorjuntapäivitys. Noi 2,5-4cm paksut eristeet oli ihan irrotettavissa ja jatkuivat koko sisälokarin matkalta vai miten, ei olis niistä kuvaa laittaa? Nää kiinnostaa sikäli paljon, että omassa biilissä edelleen kabiiniin tuleva melu tuntus tulevan edestä ja tommoset eristeet varmaan saisi marmoritiskiltä tilattua jälkiasennukseenkin. Tuskin tehdas niitä turhaan on lisännyt:)
Superb Combi 1.8TSI DSG

mla

Se oli superloonin oloista eristettä joka lähti ylhäältä lokarin ja konepellin taipeesta ja tuli alas kuraläpälle asti. En kyllä näe mitään syytä maksaa tuommoisesta kun parempaa tavaraa saa todennäköisesti edullisemmin sinne. Jätin ne sinne jos niillä on joku muukin tarkoitus, sillä tuntui että ne voivat tuoda vettä tms. pois ylempää.
Kuvia en tullut ottaneeksi, mutta kun kesärenkaat laitan alle niin katsotaan jos ehdin avata lokaria sen verran.
Kojelaudan sisässä oli sitä normaalia huopaa myös hanskalokeron ympärillä ja kojelaudan sisässä. Myyjän mukaan tässä Superbissä ei ole sitä uutta eristepakettia vielä mukana vaan se tuli vähän myöhemmin tänä keväänä. Tämä auto on tullut tehtaalta ulos joskus vuoden vaihteen tietoilla kun oli myyjällä jo tammikuussa odottamassa asennustarpeita.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Mittailin taas kun sain takaluukun verhoilun kasaan ja innostuin samalla ottaan välipohjan pois sekä tunkemaan sen alle loput Dynamatit mitä 4m2 paketista oli jäljellä ja vähän perään Silent Coatia. Päälle vielä 15mm Sound Absorberia. Kun sain kaikki pakettiin ja lähdin ajelulle niin 100-120km/h nopeudessa mittari näytti 0,5dBA pudotusta eli ei liene tuo 1dBA:n pudotus aiemminkaan pelkkä mittausvirhe kun toistuu edelleen tuo ero siinäkin.

Muistin siirtää kuvia taas sivuille.

Tässä siis se 'eriste' joka oli takaluukussa vakiona:



Tässä mitä tein takaluukulle:



ja verhoilulle tämän:

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

#88
Vaihdoin eristettyyn vanhempaa yksilöön alle kesärenkaat 17" Dunlopin SportMaxx koossa 225/45/17. Talvella on siis alla 16" Nokian HKPL 7:t koossa 205/55/16.

Vanha eristetty:
80km/h 72dBA
100km/h 74dBA
120km/h 76dBA

Eli desibeleinä melu sama, mutta ei niin ärsyttävä korviin kuin nastarenkailla.
Tulin ajelleeksi myös tasaisemmalla pinnalla ja putosi ajossa melut 120km/h vauhdissakin 69dBA:n lukemille. Tuo todella rosoinen pinta vaikuttaa niin paljon noihin lukemiin.

Edit: Ei tuo välttämättä pidäkään paikkaansa tuo em. mittaus. Kävin vielä koittamassa talvirenkaita kun väittivät että eturenkaat vispasi noissa hieman. No melu oli noussut nyt mittauksessa 1dBA lähes kautta linjan. Eli on ne kesänakit mitattunakin hiljaisemmat, tie vain on muuttunut. Tuo vaikuttaa näihin muihinkin sitten eli ei voi oikein varmaa mittausta tehdä mikä vaikuttaa ja mikä ei.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Eristin ovet ja melumittauksen näyttävät että olisi pudotusta jotain kymmenyksiä eli aika epätarkaksi menee. Syy 'pieneen eroon' lienee tuo että tienpinta on tainnut karhentua entisestään, kuten edellisessä viestissä tuli huomattua vanhemmalla mitatuissa tuloksissa.
Eli ei enää saane järkeviä vertailtavia lukuja tuolla tienpätkällä. Renkaan paineet olen katsonut että ovat siinä jatkuvasti mitä 3h kuormalla suositellaan ko. rengaskoossa. Renkaat tuskin ovat tässä ajassa niin paljoa kuluneet että melu muuttuisi niistä merkittävästi, joten eiköhän se ole tienpinta joka tekee temppuja minun mittauksille :(
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy