Kirjoittaja Aihe: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit  (Luettu 94206 kertaa)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.604
    • Profiili
Googlaamalla löytyy aika hyvin tietoa näistä VW-konsernin kaksoiskytkinvaihteistoista, kun jaksaa etsiskellä - tieto vain tuppaa olemaan levällään ympäri verkkoa. Ajattelin tähän kasailla vähän perustietoa näiden vaihteistojen eri tyypeistä. Kaikki alla oleva tieto on siis netistä kaiveltua (osin VW:n omista materiaaleista, osin muualta) ja saattaa olla osin virheellistä. Kaikki korjaukset, tarkennukset ja lisätiedot ovat tervetulleita.

Kaksoiskytkinvaihteistoja (Audilla markkinointinimenä nykyään "S tronic", muilla konsernimerkeillä "DSG") löytyy neljää eri tyyppiä, jotka listaan tässä ikäjärjestyksessä vanhimmasta alkaen.

Tyyppi 02E (DQ250)
  • 6 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 350 Nm
  • märkä kaksoiskytkin, valmistaja BorgWarner (valmistajan oma tuotenimi DualTronic)
  • yksi yhteinen öljykierto koko laatikolle; tilavuus 7,2 litraa
  • mekaaninen öljypumppu, käyttövoima vauhtipyörältä omalla akselilla
  • öljyn ja suodattimen vaihtoväli 60 000 km
  • paino n. 94 kg kaksivetoisena, n. 109 kg nelivetoisena

Tyyppi 0AM (DQ200)
  • 7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 250 Nm
  • kuiva kaksoiskytkin, valmistaja LuK (valmistajan oma tuotenimi XSG)
  • vaihteiston ja tasauspyörästön öljytilavuus 1,7 litraa
  • mekatroniikkayksikössä oma hydrauliöljykierto suodattimella; tilavuus 1,1 litraa
  • sähkökäyttöinen hydrauliöljypumppu harjattomalla tasavirtamoottorilla, käy vain tarvittaessa
  • öljypumpun käynnistyspaine 40 bar, pysähtymispaine 60 bar
  • ei öljyn eikä suodattimen vaihtoa; suunniteltu kestämään vaihteiston käyttöiän
  • paino n. 70 kg

Tyyppi 0B5 (DL501)
  • 7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 550 Nm
  • märkä kaksoiskytkin
  • vaihteiston ja tasauspyörästöjen öljytilavuus 4,3 litraa
  • kaksoiskytkimen ja mekatroniikan öljytilavuus 7,5 litraa
  • paino n. 142 kg
  • nelivetoisille pitkittäismoottorisille autoille
  • vain Audin mallistossa

Tyyppi 0BH (DQ500)
  • 7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 600 Nm
  • märkä kaksoiskytkin
  • öljymäärä 7 litraa
  • mekaaninen öljypumppu, käyttövoima hammaspyörällä kaksoiskytkimen rungosta
  • öljynpaine 5-20 bar, säädetään tarpeen mukaan (öljypumpun max. ottoteho 3 kW)
  • öljynvaihtoväli 60 000 km
  • ei suodattimen vaihtoa; suunniteltu kestämään vaihteiston käyttöiän
  • paino n. 110 kg nelivetoisena

Kaikki edellämainitut vaihteistot valmistetaan pääosin Volkswagenin Kasselin tehtaalla Saksassa. Kiinan markkinoille valmistetaan DSG-vaihteistoja myös Dalianin tehtaalla Kiinassa.

Sitten konsernin valikoimista löytyy tietysti myös Bugatti Veyron EB 16.4 -urheiluauton nokalta löytyvä brittiläisen Ricardon valmistama kaksoiskytkinvaihteisto, joka tottelee myöskin nimeä DSG. Se on märillä kytkimillä varustettu 7-vaihteinen ja sen maksimi vääntömomentti on vähintään sama kuin Veyronin W16-moottorin tuottama 1250 Nm. Hintaa lootalla on tiettävästi noin 120 000 €. Uudessa Veyron Super Sport -mallissa on niinikään Ricardon valmistama DSG-vaihteisto, mutta en ole varma onko kyseessä sama laatikko. SS-mallin moottorin vääntömomentti on 1500 Nm, joten ainakin sen verran sen lootakin on mitoitettu kestämään.

Kaikkein pisin kokemus konsernissa tästä vaihteistotyypistä on Porschella, jolla niitä on ollut 1980-luvulta lähtien ja joka käyttää niistä lyhennettä PDK. Niiden tyyppien selvittämiseen ei ainakaan vielä intoa riittänyt.

edit: lisätty tieto Dalianin tehtaasta.
« Viimeksi muokattu: 23.09.11 - klo:08:17 kirjoittanut tet »
tulossa: Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
nyt: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 vm. 2011, Satin Grey
ex-vag: Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline vm. 2010, Reflex Silver

Poissa Titta Jokisen tukka

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 214
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #1 : 22.09.11 - klo:19:12 »
Mutuilua: Pistää silmään tuo 0AM -laatikon keveys. Ei ihme, että laatikoita porsii, jos materiaalivahvuuksissa on säästetty vähintään 30kg listan muihin laatikoihin verrattaessa.

Poissa M@s@

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #2 : 22.09.11 - klo:19:21 »
Ja onko tosiaan niin ettei tuohon 0AM tyypin laatikkoon vaihdeta öljyjä ollenkaan?
B7 q & Q5

Poissa wtf

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 451
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #3 : 22.09.11 - klo:19:55 »
Kyllä se näin on. Märillä kytkimillä oleviin vaihdetaan koska kytkin ui öljyssä joka tietysti aina hieman kuluu=öljy paskottuu.
Eihän valmistajan anna manuaaleillekkaan vaihtoväliä eikä perinteiseen automaattiin.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.604
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #4 : 22.09.11 - klo:19:59 »
Mutuilua: Pistää silmään tuo 0AM -laatikon keveys. Ei ihme, että laatikoita porsii, jos materiaalivahvuuksissa on säästetty vähintään 30kg listan muihin laatikoihin verrattaessa.

Jos tuota vertaa esimerkiksi 6-vaihteisen laatikon painoon 94 kg, niin eihän tuo ole vääntörajoihin nähden edes niin "kevyttä kamaa" kuin 6-vaihteinen (0AM on mitoitettu 100 Nm pienemmälle vääntömomentille kuin 02E). Toki mitä suuremmalle väännölle loota mitoitetaan sitä enemmän siihen täytyy pistää rautaa jotta se kestää. Lisäksi jo pelkästään öljymäärästä tulee muutama kilo painoeroa.
tulossa: Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
nyt: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 vm. 2011, Satin Grey
ex-vag: Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline vm. 2010, Reflex Silver

Poissa M@s@

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #5 : 22.09.11 - klo:20:10 »
No joo totta kun nyt jälkeenpäin miettii niin tosiaan kuivankytkinlaatikko niin eipähän se uusia öljyjä kaipaile.
B7 q & Q5

Poissa Titta Jokisen tukka

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 214
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #6 : 22.09.11 - klo:20:12 »
Jos tuota vertaa esimerkiksi 6-vaihteisen laatikon painoon 94 kg, niin eihän tuo ole vääntörajoihin nähden edes niin "kevyttä kamaa" kuin 6-vaihteinen (0AM on mitoitettu 100 Nm pienemmälle vääntömomentille kuin 02E). Toki mitä suuremmalle väännölle loota mitoitetaan sitä enemmän siihen täytyy pistää rautaa jotta se kestää. Lisäksi jo pelkästään öljymäärästä tulee muutama kilo painoeroa.

No on siinä kuitenkin liemet poislaskettuina painoeroa n.30kg. Mikä sitten on vaatimus 100:newtonin väännönlisäykselle, mene ja tiedä. Kovin kevyeltä tuo 0AM siltikin vaikuttaa.

Poissa Pekka T

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #7 : 22.09.11 - klo:20:19 »

Kiitokset tet:lle tästä kaksoiskytkinvaihteisto informaatiosta, olisiko tämä stickyn paikka?

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.604
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #8 : 22.09.11 - klo:20:20 »
No on siinä kuitenkin liemet poislaskettuina painoeroa n.30kg. Mikä sitten on vaatimus 100:newtonin väännönlisäykselle, mene ja tiedä. Kovin kevyeltä tuo 0AM siltikin vaikuttaa.

Minusta siinä on vain noin 20 kg eroa kuivana, öljyillä 24 kg (94 kg versus 70 kg). Sitten jos verrataan malliin 0BH niin siinä painoa on 110 kg mutta se kestääkin vääntöä jo 600 Nm ja tuo paino tarkoittaa vielä kaiken lisäksi nelivetoversiota eli kahdella tasauspyörästöllä. Eikös tuo ennemmin kuulosta kevyeltä omassa "kaliberissaan"?
tulossa: Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
nyt: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 vm. 2011, Satin Grey
ex-vag: Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline vm. 2010, Reflex Silver

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.042
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #9 : 22.09.11 - klo:20:35 »
Kassel oli kevääseen 2011 mennessä tehnyt 3 400 000 DSG:tä ja käynnistynyt uusi tehdas Kiinan Dalianissa jo 150 000 kpl. Tietääkseni kummankin tehtaan kapasiteetti on 800 000 kpl/vuosi.
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa Titta Jokisen tukka

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 214
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #10 : 22.09.11 - klo:20:38 »
Minusta siinä on vain noin 20 kg eroa kuivana, öljyillä 24 kg (94 kg versus 70 kg). Sitten jos verrataan malliin 0BH niin siinä painoa on 110 kg mutta se kestääkin vääntöä jo 600 Nm ja tuo paino tarkoittaa vielä kaiken lisäksi nelivetoversiota eli kahdella tasauspyörästöllä. Eikös tuo ennemmin kuulosta kevyeltä omassa "kaliberissaan"?

No juu. Totta tuokin, kyllä.

Poissa Ifa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #11 : 22.09.11 - klo:21:03 »
Hieman OT/ mutten pikaisesti etsimälläkään heti löytänyt tietoa/mielipidettä asiasta:
DSG/Stronic vaihteisto, niin kannattaako esim. liikennevaloissa valojen vaihtumista odotellessa
vaihtaa vapaalle vai pitää vaan D:llä niinkuin normi automaatilla suositellaan...  ???
A5 SB 2.0T q -13

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.088
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #12 : 22.09.11 - klo:21:28 »
No joo totta kun nyt jälkeenpäin miettii niin tosiaan kuivankytkinlaatikko niin eipähän se uusia öljyjä kaipaile.
Tästäkin voi olla kahta mieltä. Omassa ainakin merkkihuolto löysi alumiinia 7-vaihteisen öljyn joukosta. Metallit sinänsä kuuluvat öljyn lisäaineistukseen, mutta vw on tässä kohtaa tuon annostuksen käsittänyt väärin jos niitä näkee paljain silmin.

Poissa Tupo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 886
  • Caddy Life 1,9TDI DPF 4Motion -09
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #13 : 22.09.11 - klo:21:30 »
Lainaus
DSG/Stronic vaihteisto, niin kannattaako esim. liikennevaloissa valojen vaihtumista odotellessa vaihtaa vapaalle vai pitää vaan D:llä niinkuin normi automaatilla suositellaan...  
Oma mielipide (DSG-kokemusta 122 tkm) ja merkkiliikkeen suositus: DSG on automaattivaihteisto ja automaatti pidetään valoissa D:llä ja jalka jarrulla.

Poissa M@s@

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #14 : 22.09.11 - klo:22:29 »
Tästäkin voi olla kahta mieltä. Omassa ainakin merkkihuolto löysi alumiinia 7-vaihteisen öljyn joukosta. Metallit sinänsä kuuluvat öljyn lisäaineistukseen, mutta vw on tässä kohtaa tuon annostuksen käsittänyt väärin jos niitä näkee paljain silmin.

Totta. Kyllähän tuossakin vaihteistossa toki öljyt on sisällä ja itse olen sitä mieltä että ennenpitkään ei varmasti tee pahaa jos ne joskus vaihdettaisiinkin vaikka huolto-ohjelma ei sitä edellytäkään mutta itse kytkimet ovat siis kuivassa tilassa ja ilmeisesti öljy on sitten vaihteiston voimaa välittäville rattaille. Ja kyllähän tuo kieltämättä huolestuttavalta vaikuttaa jos sieltä öljyistä ylimääräistä metallia on löytynyt autossasi. :/
B7 q & Q5

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.604
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #15 : 22.09.11 - klo:22:39 »
Tästäkin voi olla kahta mieltä. Omassa ainakin merkkihuolto löysi alumiinia 7-vaihteisen öljyn joukosta. Metallit sinänsä kuuluvat öljyn lisäaineistukseen, mutta vw on tässä kohtaa tuon annostuksen käsittänyt väärin jos niitä näkee paljain silmin.

Oliko kyse nimenomaan laatikon voiteluöljystä eikä mekatroniikan hydrauliöljystä? Se voiteluöljy voitelee tosiaan vain vaihteiston ja tasauspyörästön osia, jos siitä löytyy metallia niin se tarkoittanee että metalli on antanut periksi jossakin sellaisessa paikassa jossa sen ei kuuluisi antaa periksi.
tulossa: Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
nyt: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 vm. 2011, Satin Grey
ex-vag: Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline vm. 2010, Reflex Silver

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.088
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #16 : 22.09.11 - klo:22:59 »
Oliko kyse nimenomaan laatikon voiteluöljystä eikä mekatroniikan hydrauliöljystä? Se voiteluöljy voitelee tosiaan vain vaihteiston ja tasauspyörästön osia, jos siitä löytyy metallia niin se tarkoittanee että metalli on antanut periksi jossakin sellaisessa paikassa jossa sen ei kuuluisi antaa periksi.
Hyvä kysymys. Huoltoneuvoja puhui vain vaihteiston öljystä enkä itsekään tiennyt, ennen tätä ketjua, että lootasta löytyy kaksi eri öljyjärjestelmää. Mistä osasta alumiinihippuja voi irrota DSG:stä?

Poissa makkis

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.687
  • RäSä alla - bensamanuaali toki
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #17 : 22.09.11 - klo:23:14 »
Lainaus
niinkuin normi automaatilla suositellaan...


Kyseessä on uskomus.

On olemassa "automaatteja" eli robotisoituja manuaaleja, joissa pitää esmes valoissa nakata vapaalle, koska kytkin "puree" hieman koko ajan. Kyseessä siis aivan normaalirakenteinen manuaalin kytkin, jota vaan käytetään jalan sijaan hydraylisylinterillä. Itse olen ajanut tasan yhdellä, Ferrari F360:lla. Siinä sulaa kytkin jossain välissä, jos ei valoissa vetäise yhtäaikaa viiksistä, jolloin laatikko menee vapaalle.

juupeli

  • Vieras
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #18 : 23.09.11 - klo:01:37 »
Kiitokset ja kumarrus tet.ille vaivannäöstä. Hyvän paketin kasasit.

Poissa pokkus

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.157
    • Profiili
    • AutoStadium
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #19 : 23.09.11 - klo:04:22 »
Hieno listaus tosiaan. Iso kiitos vaivannäöstä tet:lle!

Kiitokset tet:lle tästä kaksoiskytkinvaihteisto informaatiosta, olisiko tämä stickyn paikka?

Kannatan.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.604
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #20 : 23.09.11 - klo:08:19 »
Kassel oli kevääseen 2011 mennessä tehnyt 3 400 000 DSG:tä ja käynnistynyt uusi tehdas Kiinan Dalianissa jo 150 000 kpl. Tietääkseni kummankin tehtaan kapasiteetti on 800 000 kpl/vuosi.

Lisäsin aloitusviestiin tiedon Dalianin tehtaasta. Kiitokset lisäinformaatiosta.
tulossa: Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
nyt: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 vm. 2011, Satin Grey
ex-vag: Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline vm. 2010, Reflex Silver

Poissa tsiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.483
  • Golf V Variant -09 1,4 Tsi 90kw
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #21 : 27.09.11 - klo:06:38 »
Hyvä kysymys. Huoltoneuvoja puhui vain vaihteiston öljystä enkä itsekään tiennyt, ennen tätä ketjua, että lootasta löytyy kaksi eri öljyjärjestelmää. Mistä osasta alumiinihippuja voi irrota DSG:stä?
Vaihteiston kuoresta esimerkiksi. Muistaakseni seiskassa ei ole öljynvaihtoa ajatellen täyttö/tarkistusproppua ollenkaan, tarkoitettu vain täytettäväksi koko öljymäärällä korjauksen yhteydessä kun mekatronikkka on irti tms.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Poissa Neppis

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 711
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #22 : 05.12.11 - klo:09:52 »
Tähän ketjuun voisi vielä lisätä listan, missä automallissa kutakin laatikkoa on käytetty, tai vaihtoehtoisesti lisätä linkin tuollaiseen netissä olevaan listaan, jos löytyy valmiina.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Poissa Qrmu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.237
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #23 : 05.12.11 - klo:11:49 »
Vaihteistoista voisi vielä mainita eron peruutusvaihteen toteutuksessa. DQ250:ssa peruutusvaihde ja 1-vaihde ovat saman kytkimen takana. Ykköseltä pakille ja takaisin vaatii siis kokonaisen vaihteen vaihtamisen. Käytännössä vaihteen vaihto kestää niin kauan, että esim. auton heijaaminen kuopasta on vaikeaa.

DQ200, DL501 ja DQ500:ssa 1-vaihde ja peruutusvaihde ovat eri kytkinten takana. Ykköseltä pakille ja takaisin onnistuu näiltä uudemmilta pelkästään kytkimet vaihtamalla, eikä kestä montaa sekunnin murto-osaa.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Poissa XUE

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 430
  • VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line
    • Profiili
    • VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #24 : 05.12.11 - klo:12:24 »
Vaihteistoista voisi vielä mainita eron peruutusvaihteen toteutuksessa. DQ250:ssa peruutusvaihde ja 1-vaihde ovat saman kytkimen takana. Ykköseltä pakille ja takaisin vaatii siis kokonaisen vaihteen vaihtamisen. Käytännössä vaihteen vaihto kestää niin kauan, että esim. auton heijaaminen kuopasta on vaikeaa.

DQ200, DL501 ja DQ500:ssa 1-vaihde ja peruutusvaihde ovat eri kytkinten takana. Ykköseltä pakille ja takaisin onnistuu näiltä uudemmilta pelkästään kytkimet vaihtamalla, eikä kestä montaa sekunnin murto-osaa.


Kuinka usein on tarve heijata autoa kuopasta?
Itselläni viimeisen 20 vuoden aikana nolla kertaa.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Poissa Newman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.546
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #25 : 05.12.11 - klo:12:35 »

Kuinka usein on tarve heijata autoa kuopasta?
Itselläni viimeisen 20 vuoden aikana nolla kertaa.
Kaipa se idea on siinä, että kun tulee se yksi ainoa kerta, niin kykenemättömyys ottaa niin paljon päähän että sattuu.

Poissa fleetwood

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 429
  • Passat GTE Variant
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #26 : 05.12.11 - klo:12:41 »
Ihan selkeä etuhan tuo on, ei sitä voi kukaan kieltää.
Passat GTE Variant

Poissa P.Alikka

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 924
  • Ooppeli pooppeli!
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #27 : 05.12.11 - klo:12:52 »

Kuinka usein on tarve heijata autoa kuopasta?
Itselläni viimeisen 20 vuoden aikana nolla kertaa.

Jos pääsääntöisesti ajaa kaupungissa/kaupunkialueella, niin harvoin, mutta Suomesta kun löytyy toisenlaistakin asuinympäristöä.. Oma kokemus, että viimeiseen 9 vuoteen kun on asustellut betonihelvetissä niin tasan 0 kertaa on pitänyt "heijata", mutta sitä ennen kun asui maaseudulla, niin joka vuosi muutaman kerran.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Poissa Filixon

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.018
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #28 : 05.12.11 - klo:13:40 »
Jos pääsääntöisesti ajaa kaupungissa/kaupunkialueella, niin harvoin, mutta Suomesta kun löytyy toisenlaistakin asuinympäristöä..

Minut ohitti aikoinaan liukkaalla tiellä auto, alkoi heittelehtiä, tuuskahti sitten pehmeään lumipenkkaan ja jäi siihen nokastaan kiinni. Kun riensin auttamaan, kuski sanoi, ettei auto lähde omin voimin irti kun "se on automaatti". Minulla ei ollut silloin kokemusta automaateista, mutta paikalle tullut ystävällinen rekkakuski pysähtyi ja nykäisi köydellä auton tielle. Sitten matka jatkui.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Poissa chr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.143
    • Profiili
Vs: Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit
« Vastaus #29 : 05.12.11 - klo:13:44 »
Automaatit ovat kyllä kehittyneet viime aikoina... Omassakin DSG:ssä oli se winter mode, jolla se kyllä lähti hyvin rauhallisesti kinoksesta. Nykyisen automaatin kaverina on neliveto. ;)

 










Autodoc.FI