Auton renkaiden säilytys

Aloittaja Mikko, 20.08.11 - klo:16:30

« edellinen - seuraava »

Mikko

Yritin tuossa sulloa tavaraa varastoon ja totesin, että auton renkaille pitäisi keksiä joku muu säilytyspaikka. Vievät liikaa tilaa tuollaisessa kolmen neliön kopissa, eikä niitä muutenkaan saisi siellä pitää. Kysymys kuuluukin, että mihin nuo veisi talvi/kesäsäilytykseen? Sellainen paikka olisi haussa jossa vaihtavat renkaat samalla rikkomatta tai naarmuttamatta niitä ja tuntevat edes jonkunlaista velvollisuutta pitää varastoidut vanteet hyvässä kunnossa. Jotenkin homman pitäisi vielä yhdistää puhdistus ja vahaus vaihdon yhteydessä (vaikka itse tehden). Pääkaupunkiseudulta, Espoosta tai välittömästä läheisyydestä.

RTWteam

http://www.helsinginrengashotelli.fi/rengashotelli.html

Kausisäilytys sisältää;

hikoilun puolestasi
Huolenpitosopimuksen
vanteiden pesun
varastoinnin lämpimissä sisätiloissa
vakuutuksen (kysy ehdot)
ilman paineiden ja kunnon tarkistus
ennakkoilmoituksen kuluneista renkaista
sis. alv.23%

Allelaitto voimassa olevan hinnaston mukaan.

Ei ole omaa kokemusta mutta kovasti tuntuvat mainostavan itseään.

Karvis

Aika kallista, täällä saa säilytyksen+allelaiton 50â,¬.

Mitä itse säilytykseen ja mainospuheisiin tulee niin kannattaa hiukan suhtautua niihin varauksella. Mulla oli muutaman kauden yhdessä paikallisessa rengasliikkeessä renkaat säilössä ja ei se paljon luottamusta herättänyt, lämmin ja tasalämpöinen säilytys tila oli rivi merikontteja pihan perällä ja pesu tarkoitti paskoineen päivineen pinottuja renkaita. Nyt säilytän renkaat itse lämpimässä varastossa pestynä ja vahattuna ja vien ne vain vaihdettavaksi liikkeeseen.

Tuo toinen ja paremmaksi kehuttu hotelli on toistaiseksi kokeilematta, siellä renkaat on ainakin lämpimässä hallissa puhtana siisteissä pinoissa. Ehkä joskus kokeilen senkin ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 20.08.11 - klo:16:30
Vievät liikaa tilaa tuollaisessa kolmen neliön kopissa, eikä niitä muutenkaan saisi siellä pitää.

Miten niin ei saisi pitää? Valittaako vaimo vai oletko mennyt rengasliikkeiden propaganda-ansaan?

Rengasliikkeet antavat välillä ymmärtää, ettei renkaita saisi säilyttää asuintalojen varastoissa paloturvallisuussyistä. Se on täyttä huuhaata. Normaalit kausivarastoidut renkaat saa aivan vapaasti säilyttää varastokopeissa.

Tilaongelmaan voisi harkita koukkuja seinälle.

TT_rex

Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

JeanC

Euromaster, ittellä Järvenpään toimipisteessä nakit. Ei mtn valittamista.

Quality

Onko muuten jokin sääntö siinä, pitääkö renkaat säilyttää pystyssä vai lappeellaan? Itsellä ovat yleensä pinossa lappeellaan, enkä ole mitään ongelmia huomannut tuosta aiheutuvan.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Quality - 20.08.11 - klo:18:15
Onko muuten jokin sääntö siinä, pitääkö renkaat säilyttää pystyssä vai lappeellaan? Itsellä ovat yleensä pinossa lappeellaan, enkä ole mitään ongelmia huomannut tuosta aiheutuvan.
Muistaakseni joskus jostain luin että vanteilla olevat renkaat säilytetään lappeellaan ja irtorenkaat pystyasennossa. Syytä en muista miksi noin oli.

savolaiskollega

Kun itse vaihtaa renkaat ja pesee ja säilyttää, niin tietää mitä saa. Ei sen puoleen, paljon on tuo rengassäilytys yleistynyt,....

Osa renkaista tallissa on seinällä roikkumassa, yksi sarja päällekkäin pinottuna lattilalla.

Quality

Vanteilla ovat omani. Tuntuu aika loogiselta tuo, että pelkät kumit pitäisi säilyttää pystyssä, koska varmaan painuisivat helposti kasaan pinossa, ainakin pohjimmaiset.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tn62634

Olen pitänyt pihassa, tallissa ja katoksessa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.08.11 - klo:17:37
Rengasliikkeet antavat välillä ymmärtää, ettei renkaita saisi säilyttää asuintalojen varastoissa paloturvallisuussyistä. Se on täyttä huuhaata. Normaalit kausivarastoidut renkaat saa aivan vapaasti säilyttää varastokopeissa.

Ei se ihan pelkkää huuhaata ole vaikkei laki sitä kielläkkään, palotarkastaja on sen verran iso herra että varastossa ei säilytetä ainuttakaan rengasta jos hän asian niin katsoo. Renkaat on kellarivarastoissa melkoinen riski tulipalotilanteessa joten aivan rajattomasti niitä ei sinnekkään saa kasata, meillä päin yksi rengassarja/varastokoppi ei vielä aiheuta jutinaa mutta jos niitä alkaa olla kovin suuria määriä niin aivan varmasti niistä osa tullaan poistattamaan ko. tiloista.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 20.08.11 - klo:18:32
Olen pitänyt pihassa, tallissa ja katoksessa.

Hei missäs se neljäs rengas on?   ;D

Keke78

Tähän asti ne on olleet tuolla 2 neliön varastokopissa, nyt kun on jo kahden auton renkaat riesana niin ajattelin viedä suosiolla fabian renkaat rengashotelliin. Edes 100 euroa ei oo paha hinta mun mielestä, varsinkin kun siihen kuuluu 2 alle laittoa ja pesu. En mä niitä ite alkais alle laittamaan kuitenkaan joten ei tuolle ite varastoinnille enää hirveesti hintaa jää.
Fabia rs combi -11

HAL9000

Onko täällä porukalla paljon kokemusta "rengashotelleista" ja niiden hinnoista PK-seudulla? Yritin etsiä netistä tosi kiireellä huonolla menestyksellä. Vianor näyttäisi tarjoavan renkaiden säilytystä ja allelaittoa tasan 100â,¬ (varmaankin kausi, eli 200â,¬/v)? Mites Euromaster ja/tai muut? Ennen maksoi työnantaja, nyt pitää maksaa ite prskl...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

clacson

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 30.09.11 - klo:10:12
Onko täällä porukalla paljon kokemusta "rengashotelleista" ja niiden hinnoista PK-seudulla? Yritin etsiä netistä tosi kiireellä huonolla menestyksellä. Vianor näyttäisi tarjoavan renkaiden säilytystä ja allelaittoa tasan 100â,¬ (varmaankin kausi, eli 200â,¬/v)? Mites Euromaster ja/tai muut? Ennen maksoi työnantaja, nyt pitää maksaa ite prskl...
Mulla renkaat Vehossa, 75 â,¬/kausi ja vaihto 35 â,¬/kerta eli vuodessa 220 â,¬.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Karvis

Newman

Omassa tallissani säilyttelen. En tosin koskaan muista / vaivaudu pesemään saati vahaamaan renkaita ennen säilytystä, koska se vaan tuntuu jotenkin nololta hinkutella jotain helvetin renkaita. Mutta renkaat laitan alle omin voimin siitä yksinkertaisesta syystä, että en halua maksaa jollekin urakasta, jonka kuka tahansa pikkulikka osaa tehdä. Tai sitten olen vaan pihi. Ehkä molempia.

EDIT: säilytän ja olen vuosikausia säilyttänyt renkaat (vanteilla) päällekkäin pinottuna, ilman mitään ongelmia.

Jubilee

Olen laiskistunut(muka kiirekin on aina) sen verran, että käytän lähirengasliikkeen palveluita vaihtotöissä. 24â,¬ alle laitto ja koneellinen pesu 2â,¬/rengas.. Jos itse alle vaihtaisin kaikkini pesuineen ja paineen tarkastuksineen huoltoasemalla niin ei siinä suurta tuntipalkkaa pääsisi nauttimaan. Ei tuolla pesulla puhdasta tulisi, mutta kun läpi vuoden aina autonpesun yhteydessä hyvin pesee vanteetkin niin ihan kelpo tulos hintaan nähden. Kelpaavat sellaisenaan suoraan varastoitaviksi.

Ja säilytys rengaspusseissa päällekkäin kuivassa ja semi-lämpimässä varastossa.
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 20.08.11 - klo:18:42
Ei se ihan pelkkää huuhaata ole vaikkei laki sitä kielläkkään, palotarkastaja on sen verran iso herra että varastossa ei säilytetä ainuttakaan rengasta jos hän asian niin katsoo. Renkaat on kellarivarastoissa melkoinen riski tulipalotilanteessa joten aivan rajattomasti niitä ei sinnekkään saa kasata, meillä päin yksi rengassarja/varastokoppi ei vielä aiheuta jutinaa mutta jos niitä alkaa olla kovin suuria määriä niin aivan varmasti niistä osa tullaan poistattamaan ko. tiloista.
Renkaita ei kyllä kerrostalon kellarikomerossa, eikä myöskään kivijalassa olevassa autotallissa saa säilyttää. Uskoisin kyllä että se on ihan laillakin kielletty. Niissä hallituksissa missä minä olen istunut, on aina oltu tarkkoja noiden rengassäilytysten suhteen...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 30.09.11 - klo:13:50
Renkaita ei kyllä kerrostalon kellarikomerossa, eikä myöskään kivijalassa olevassa autotallissa saa säilyttää. Uskoisin kyllä että se on ihan laillakin kielletty. Niissä hallituksissa missä minä olen istunut, on aina oltu tarkkoja noiden rengassäilytysten suhteen...
http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/2011

LainaaAutonrenkaiden säilytys
Mitä paloturvallisuusmääräykset tarkasti ottaen sanovat autonrenkaiden säilyttämisestä kerrostalon kellarikopeissa/varastoissa? Suuret rengasmäärät on kielletty - missä menee raja? Onko eroa jos varasto on rakennuksen edustalla kylmä ulkovarasto?

Olen taloyhtiömme suojeluvalvoja ja asia on noussut esiin. Löytyisikö linkkejä tällaisia asioita käsittelevään lainsäädäntöön?

Vastaus
Lainsäädäntö tai määräykset eivät suoranaisesti kommentoi renkaiden säilytystä.
Normistossa lähtökohtana on tilojen käyttötapa ja palokuorma.
Paikalliselta paloviranomaiselta saa vastauksen siihen miten asiaa on tulkittu.

Jos varasto on riittävän etäällä – 8 metriä – asuinrakennuksesta on tilanne lähtökohdaltaan ja mahdollisuuksiltaan eri kuin kerrostalossa. Samalla on myös huomioitava varaston lukitukset, ulkovalaistus, yms.

Ilpo Leino
turvallisuusinsinööri
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

JarnoF

Tottakait saat säilyttää autosi renkaat verkkokellarissa. Olisi täysin kohtuutonta kieltää sitä kokonaan. Kunhan sinne ei koko suvun renkaita roudaa. Ovathan kellarit yleensä täynnä muutakin romua, joka toimii ihan samalla tavalla palokuormana.

Kunhan jätätte ne käytävät vapaiksi.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Newman - 30.09.11 - klo:12:41
Omassa tallissani säilyttelen. En tosin koskaan muista / vaivaudu pesemään saati vahaamaan renkaita ennen säilytystä, koska se vaan tuntuu jotenkin nololta hinkutella jotain helvetin renkaita. Mutta renkaat laitan alle omin voimin siitä yksinkertaisesta syystä, että en halua maksaa jollekin urakasta, jonka kuka tahansa pikkulikka osaa tehdä. Tai sitten olen vaan pihi. Ehkä molempia.

EDIT: säilytän ja olen vuosikausia säilyttänyt renkaat (vanteilla) päällekkäin pinottuna, ilman mitään ongelmia.
Kaikilla nyt ei satu olemaan sitä tallia säilyttämiseen eikä kunnon paikkaa vaihtamiseen, vaikka kuinka tuon homman osaisi/viitsisi/haluaisi tehdä.
Toisaalta kyse on autoilun kokonaiskustannuksissa niin pienestä summasta, etten sitä enää edes viitsi tehdä ja tuolla teettämisellä on myös pienoinen työllistämisvaikutus.
Kukin taplaa tyylillään...
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Mikko

Minulla ei yksinkertaisesti ole mitään paikkaa missä renkaita säilyttäisi, vievät liikaa tilaa pienestä varastosta. Mielelläni ulkoistaisin myös vaihtohommat muille. Ainoa vika on, että haluaisin pestä ja puunata vanteet ja renkaat itse ennen säilöönlaittoa. Tulisi edes kerran vuodessa tehtyä puhdistus kunnolla.

Das Auto Huollosta kyselin keväällä talvisäilytyksestä ja vaihdosta. Se voisi olla sellainen paikka jossa löytyy joustoa sen verran, että tuo puunaus saattaisi onnistuakin. Muistaakseni kausisäilytys oli noin 80 euroa ja vaihto 25, ainakin tuossa luokassa oli. Pitäisi taas aktivoitua kyselemään, talveen ei ole enää niin pitkä matka.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 30.09.11 - klo:13:50

Kuten JarnoF jo tuohon ylös linkittikin, niin ei sitä renkaiden säilytystä mikään laki kiellä. Käytännössä palotarkastaja on se iso kiho tässä asiassa ja ainakin täällä päin se 1 satsi/koppi on ok, mutta kyllähän siitäkin aikamoinen kasa palokuormaa kertyy esim. 50:n huoneiston kerrostalossa ::)

tn62634

Tuli siivottua kesällä sen verran, että sain renkaat talliin, ettei tarvi pihalla muovin alla pitää.

Jos tuo säilytys on noin kallista (200e), kannattaa melkein kysellä jos saisi tuttujen tai sukulaisten nurkkiin renkaita säilytettäväksi. Itse asun maaseudulla ja ei olisi ongelmaa ottaa esim. yhtä lisärengassarjaa talteen.

Newman

Lainaus käyttäjältä: clacson - 30.09.11 - klo:14:56
Kaikilla nyt ei satu olemaan sitä tallia säilyttämiseen eikä kunnon paikkaa vaihtamiseen, vaikka kuinka tuon homman osaisi/viitsisi/haluaisi tehdä.
Toisaalta kyse on autoilun kokonaiskustannuksissa niin pienestä summasta, etten sitä enää edes viitsi tehdä ja tuolla teettämisellä on myös pienoinen työllistämisvaikutus.
Kukin taplaa tyylillään...

En kai missään väittänyt, että kaikilla on oma talli säilyttämiseen? Eikös tässä topikissa kyselty ihmisten toimintatapoja? Siksi vastasin.

Renkaat voi vaihtaa vaikka taloyhtiön parkkipaikalla, jos ei ole kenenkään tiellä. Eli kyllä se paikkakin löytyy jos haluaa itse vaihtaa. Mutta jos ei halua, so what.

ram1

Töissä lämpimässä
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

HJP

Minulla perheen molempien autojen renkaat on työpaikan varastohyllyssä, ja vaihdan ne myös työpaikalla hallitunkin avulla. Samalla tulee sitten pestyä vanteet/renkaat ennen säilömistä niin on mukavampi taas seuraavalla kerralla ryhtyä vaihtohommiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy