Onko autossanne vahinkoilmoituslomakkeita?

Aloittaja Urlaub, 20.08.11 - klo:16:02

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Autossa kannattaa pitää mukana muutama kappale vakuutusyhtiöiden vahinkoilmoituslomakkeita.

Pienen kolarin jälkeen on hyvä saada syylliseltä nimi alle viralliseen lomakkeeseen, jossa tunnustaa syyllisyytensä. Helpottaa kovasti asiointia vakuutusyhtiöiden kanssa. Eikä pääse mieli muuttumaan lankomiehen kanssa keskusteltuaan..

Jos itse on syyllinen, niin voi hoitaa paperityöt kuntoon ilman poliiseja ja siitä seuraavaa lähes pakollista sakotusta.

http://www.automaalaamojulkunen.fi/pdf/vahinkoilmoitus.pdf

juupeli

Löytyy. Auton kansiossa muiden paperien seassa. Ja vielä kynäkin  ;D

salonenm

En muista löytyykö sitä ilmoitusta, mutta nykyisten kamerakännyköiden aikakaudella on varsin helppo ottaa se tunnustus suoraan videolle.

Taky

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 20.08.11 - klo:16:07
Löytyy. Auton kansiossa muiden paperien seassa. Ja vielä kynäkin  ;D

On ja omanauton tiedot jo valmiikis täyettynä kun välillä nuorisokin on sillä liikkeellä niin olen neuvonut lomakkeen olemassa olon ja täytönkin -kunhan ensin soittavat minulle jos jotain tapahtuu.
Toistaiseksi ei onneksi ole tarvinnut täytellä omassa kulkineessa nuorison toimesta - omien töppien vuoksi viime keväänä parinkin kertaa, edellisestä kerrasta onkin jo yli kaksikymmentä vuotta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Zaasa

Eipä ole,alanpa heti tulostus hommiin ;D

Reneto

Löytyy, mutta jostain syystä olen tositilanteessa unohtanut lomakkeen olemassolon.

Lähihistoriassa (< 6 vuotta) autooni on törmätty kaksi kertaa, eikä tavanomaisten tietojen vaihtojen lisäksi ole tehty sen kummempaa, eikä poliisia ole kutsuttu. Vastapuoli on hoitanut ilmoitusvelvollisuutensa, mutta ainekset ongelmiin on ollut olemassa. Tapaukset ovat tosin olleet syyllisyyden osalta selvääkin selvemmät, eli peräpusu liikennevaloissa sekä pysäköityyn autoon saatu kylkiosuma.. mutta olisiko tosiketku voinut käydä noissakin vahingoissa myöhemmin hankalaksi..? en tiedä.

Täytyy ensi kerralla (jota toivottavasti ei ihan heti tule eteen) muistaa kaivaa se vahinkoilmoituslomake hanskalokerosta.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 20.08.11 - klo:16:40
mutta olisiko tosiketku voinut käydä noissakin vahingoissa myöhemmin hankalaksi..? en tiedä.

Juu, olisi. Ilman todistajia puheiden todistaminen jälkeenpäin on haastavaa. Keinoja syyllisen vastuuseen saamiseen on useita, kuten keskustelussa jo tähänkin mennessä on käynyt ilmi. Mutta helpoiten se käy samalla kun tilanne on vielä päällä, jos puhutaan vain peltivahingoista.

Arcca

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Reneto

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 20.08.11 - klo:17:12
Mutta helpoiten se käy samalla kun tilanne on vielä päällä, jos puhutaan vain peltivahingoista.

Ja jos on tullut henkilövahinkoja, niin pitäisi aina soittaa virkavalta paikalle ja silloin lomakkeet ovat aivan turhia.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Guest-149137

Kyllä on.

Ex-ex-auton kanssa tuli pikku vahinko koulumatkalla kun takaatullut pussasi Nisun puskuria. Tuolloin paperit tuli tehtyä ruutupaperille kaksin kappalein nimmareilla varustettuna, eikä tunnustuksen allekirjoittamisen jälkeen asiassa ollut mitään epäselvää.

Sittemmin on ollut paperit hanskalokerossa, mutta onneksi ei ole tarvittu... *kop kop*
Parissa casessa olen ollut silminnäkijänä ja numeron jättänyt molemmille osapuolille mutta eipä ole tullut puheluja niistäkään minulle päin.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.08.11 - klo:16:02
Jos itse on syyllinen, niin voi hoitaa paperityöt kuntoon ilman poliiseja ja siitä seuraavaa lähes pakollista sakotusta.

Ja ihan niinkuin nykyään vielä saisit edes partion peltirysyyn paikalle, jos ei nyt ihan ambulanssia tarvita. Kaksi kertaa yrittänyt soittaa. Hätäkeskus sanoo, emme lähetä. Kumma silti, että vahinkoilmoituslomakkeessa kysytään muistaakseni jossain kohtaa "kutsuttiinko poliisi paikalle". Olenkin päättänyt ottaa tavaksi sanoa hätäkeskukseen, että mielestäni toinen osapuoli haiskahtaa viinalle.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 20.08.11 - klo:17:41
Olenkin päättänyt ottaa tavaksi sanoa hätäkeskukseen, että mielestäni toinen osapuoli haiskahtaa viinalle.

Tuon luulisi toimivan.

Vastaavasti tilanteessa jossa tarvitaan ambulanssia, ei missään tapauksessa saa sanoa potilaan haiskahtavan viinalta.

MVA

Muistaakseni ei ole kummassakaan Ocussamme ko. kuponkia. Kohta on.

Erkka

Eipä ole minullakaan, mutta kohta on esitäytetty lomake hanskalokerossa. Kiitokset muistutuksesta, Urlaub.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

jotpee

Kyllä löytyy ja on ollut käyttöäkin. Muutama vuosi sitten nuori nainen peruutti kaupan pihassa peräkoukun autoni etupuskuriin. Onneksi olin vieressä ja koukku osui kilpeen. Lomakkeen täyttö kävi nopeasti, enemmän meni aikaa juuri kortin saaneen tytön rauhoitteluun.

Lappua ei tarvinnut lähettää mihinkään. Irrotin kotona mutkalle menneen kilven ja vaahdot palauttivat puskurin muotoonsa. Tsekkasin vielä puskurin kiinnikkeet, että olivat kunnossa. Ei ollut mitään mieltä tuhlata kallista aikaa ja lähteä viemään autoa merkkikorjaamon tarkastettavaksi. Tyttö oli kovin iloinen soittaessani, että selvittiin pelkällä uudella kilvellä. Isi oli kuulemma ollut hyvin, hyvin vihainen...

Esitäytetty lomake on hyvä idea, täytyypä tehdä sellainen.
Ex: A4 Avant 2,0 TFSI 155 kW quattro s-tronic -11

Erkka

No niin, nyt on esitäytettyjä vahinkoilmoituslomakkeita pari kappaletta huoltokirjan välissä. Toivtotaan, ettei niitä tarvitse koskaan allekirjoittaa. ;)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

MVA

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 24.08.11 - klo:06:58
No niin, nyt on esitäytettyjä vahinkoilmoituslomakkeita pari kappaletta huoltokirjan välissä. Toivtotaan, ettei niitä tarvitse koskaan allekirjoittaa. ;)
Samoin ja kynä myös jolla voi kuponkia täyttää, mutta toivottavasti ei tarvitse koskaan täyttää.

care

Hassua oikeastaan ettei ole, vaikka kokemuksen mukaan pitäisi. Kolarin jälkeen, jossa poliisikin kävi paikalla, vastapuolen kertomus muuttui seuraavana päivänä totaalisesti, ja vakuutusyhtiö kieltäytyi sen perusteella korvaamasta. Vaikka tapahtumasta oli poliisin lausunto, ja vastapuoli "muisti" myöhemmin tekemässä vahinkoilmoituksessaan vahinkokohdatkin aivan eri kohtaan autoa, asia piti kierrättää ihan kuvien kanssa liikennevakuutuslautakunnan kautta. Vahinkoilmoitus kannattaa täyttää paikan päällä, ja viimeistään jos ei onnistu, poliisi paikalle.

tsiih

Se on totta että kaiken voi pyörtää jälkikäteen. Kuvat vaikka kännykälläkin otettuna ovat kullanarvoisia.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ettelbruck

Täytyypä muuten tarkistaa, ei ilmeisesti kuulu VW:n luovutuspapereihin vakiona? Oli kyllä Fordin (Stockmann) ja Citroenin (Veho) seteissä huoltokirjan yhteydessä.
Kahdesti on tarvinnut täyttää ja viimeksi (1991 joulukuussa) oli onni että täytettiin. Vaikka oli kirjoittanut nimen paperiin niin myöhemmin koitti muuttaa mustaa valkoiseksi. Onneksi vakuutusyhtiönsä otti asiallisen linjan eikä välittänyt höpötyksistä.

isopahasusi

Pitänee tulostaa valmiiksi, eihä sitä koskaan tiedä koska kolahtaa. Edellisestä kerrasta on kyllä aikaa. *koputtaa puuta*
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

care

Kyllä ihminen on tyhmä. Täälläkin tuli todettua, että eipä ole lomakkeita autossa vaikka asiasta on huonoja kokemuksia. Nyt sitten taas kolahti, kun kanssa-autoilija reippaasti peruutti parkista suoraan omassa ruudussaan olleen autoni keulaan. Kuvia tuli kyllä otettua heti reilusti, mutta eipä ole hirveän mukavaa, kun vastapuolen vahinkoilmoituksesta ei kuulu mitään. Nyt muuten niitä lomakkeita sitten on molempien autojen hanskalokerossa.

VAG!

On. Neljät eri kieliversiot ;) Samanlaisia ne ovat, mutta tekstit on vain eri kielillä.

ram1

Sehän on ihan pelkkä esitäytetty lomake.Saman asian voi hoitaa ihan ruutupaperilla.Ei sillä, ettei se olisi ihan hyödyllinen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Maximus

Ei oo mukana vakuutusyhtiön blankettia, mutta peräkontista löytyy semmoinen isompi karttakirja, jossa on liitteenä jonkinlaisia vahinkoilmoituksia. Siis että ainakin oleellisimmat tiedot saadaan kirjattua ylös.

Tossa syksyllä kun parkkipaikalla viereisen auton ovi "karkas" ja löi mun autooni jäljen, niin mulla sattui olemaan kaksikin kameraa just mukana. Kännyssä tietty ja sitten oikea digi. Otin sitten paremmalla kuvat ja parkkipaikalla olleelta kojumyyjältä sain pienen paperinpalan ja kynän. Kirjasin tapahtuneen siihen ja vastapuoli laittoi nimensä plus yhteystietonsa alle. Tapahtuman minulle ilmoittanut kojumyyjä tuli siihen sitten vielä todistajana mukaan. Syyllisyysasiassa ei siis ollut epäselvyyttä missään vaiheessa. Mutta pieni viikon viive tuli siitä, että jostain minulle käsittämättömästä syystä vastapuoli ei halunnut käyttää vakuutustaan. Mutta maksoi kyllä varsin sopuisasti sitten käteen sen summan, miksi vahinko oli Veholla arvioitu. Aika kalliiksi tuli kaverille, mutta oppia ikä kaikki. Tosin, en tiedä mitä olisi tapahtunut, jollei siellä parkkipaikalla se torimyyjä olisi tullut ilmoittamaan. Ehkä joskus autoa enemmän kiillotellessani olisin huomannut, että jaa-ha...  ???

Mulla oli joskus takavuosina yks epäselvä tilanne, jossa maksoin omat pikkukorjauskulut aivan turhaan. Sen jälkeen olen ottanut tiukan kannan. Eli paperi kannattaa tehdä aina joko itse tai poliisin toimesta. Mutta puheiden ja näyttelijänlahjojen varaan ei mitään kannata jättää. Lupaukset voi jättää omaan arvoonsa, jos ei mitään sitovaa ole esittää. Siis mustaa valkoiselle ja nimeä alle, todistaja(t) jos on. Eikä tilannekuvista varmasti ole haittaa oikeuden toteutumiselle.  8)
"Age quod agis - tee mitä teet"

Kasis

Pari kpl on aina, vaikka sitä ei nykyään tarvitse.
Tosin syyllisen tunnustus ja allekirjoitus on saatava paperille tai sitten poliisiraportti.
Kuva kannattaa aina ottaa, jos mahdollista.
Scirocco & VI Golf Variant

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 12.01.12 - klo:23:26
Sehän on ihan pelkkä esitäytetty lomake.Saman asian voi hoitaa ihan ruutupaperilla.Ei sillä, ettei se olisi ihan hyödyllinen.

Aivan, ei se mikään pakollinen ja wirallinen dokumentti ole, mutta helpottaa kovasti toimintaa. Eipä tarvitse soveltaa omasta päästä sopivia tietoja ruutupaperille.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 13.01.12 - klo:03:29
Pari kpl on aina, vaikka sitä ei nykyään tarvitse.
Tosin syyllisen tunnustus ja allekirjoitus on saatava paperille tai sitten poliisiraportti.

Ei tarvitse, mutta..  ::)

Kyllä se rasti ruutuun "myöntää syyllisyytensä" ja nimi alle selventää kovasti tilannetta.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 20.08.11 - klo:17:41
Ja ihan niinkuin nykyään vielä saisit edes partion peltirysyyn paikalle, jos ei nyt ihan ambulanssia tarvita. Kaksi kertaa yrittänyt soittaa. Hätäkeskus sanoo, emme lähetä. Kumma silti, että vahinkoilmoituslomakkeessa kysytään muistaakseni jossain kohtaa "kutsuttiinko poliisi paikalle". Olenkin päättänyt ottaa tavaksi sanoa hätäkeskukseen, että mielestäni toinen osapuoli haiskahtaa viinalle.

Ei ole kuponkia eikä taida tullakkaan. Aina saanut poliisin paikalle ilman mitään selittelyjä hätäkeskukselle.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 13.01.12 - klo:22:19
Ei ole kuponkia eikä taida tullakkaan. Aina saanut poliisin paikalle ilman mitään selittelyjä hätäkeskukselle.

Ei kannata kolaroida maaseudulla tai vaikkapa vappuaattona.  ::)

Entäs jos olet itse syyllinen? Haluat ehdoin tahdoin saada vielä sakotkin..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy