Muistilista uuden auton virityksistä

Aloittaja salkkari, 19.08.11 - klo:11:18

« edellinen - seuraava »

salkkari

Tilasin juuri uuden Octavian (Combi 1.8 TSI DSG). Mitä asioita kannattaisi tehdä, kun saan ekan Skodani joskus lokakuussa? Tällä palstalla esimerkiksi keskusteltiin "mukavuus"-toiminnosta, joka aukaisee ikkunat itsestään sateella. Tämän toiminnon poistaminen on muistilistan ensimmäinen kohta. Onko muita?
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG Elegance

ATM

Kylläpä annoin johdattaa itseni harhaan ymmärtämällä otsikon aivan väärin. Arvaa mitä kuvittelin aiheen käsittelevän? Lastutusta, riittävää rengastuksen poikkeamaa ohjearvoista, valoista, jne. Kaikkea mitä joutuisi ehkä miettimään kenties myöhempää katsastusta silmällä pitäen.  ;D

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: salkkari - 19.08.11 - klo:11:18
Tilasin juuri uuden Octavian (Combi 1.8 TSI DSG). Mitä asioita kannattaisi tehdä, kun saan ekan Skodani joskus lokakuussa? Tällä palstalla esimerkiksi keskusteltiin "mukavuus"-toiminnosta, joka aukaisee ikkunat itsestään sateella. Tämän toiminnon poistaminen on muistilistan ensimmäinen kohta. Onko muita?
Ei minulla kyllä oletuksena ainakaan Superbissa ollut tuollaista mukavuusvarustetta. Aina sateen jäljiltä oli ikkunat kiinni ja penkit kuivat...???
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Karvis

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 19.08.11 - klo:12:14
Ei minulla kyllä oletuksena ainakaan Superbissa ollut tuollaista mukavuusvarustetta. Aina sateen jäljiltä oli ikkunat kiinni ja penkit kuivat...???

Eikä sellaista ole myöskään Octaviassa, Yetissä yritteli mutta se todettiin viaksi ja korjattiin kuntoon.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Skoda8

Eipä ole moista "ominaisuutta" munkaan 1,8 hatchbackissä kahtena ekana vuonna ilmennyt. Sadetunnistin löytyy, ja avaimella saa ikkunat auki/kiinni, mutta eipä ole ikkunat ikinä omia aikoja auennu..

VKi

Lainaus käyttäjältä: ATM - 19.08.11 - klo:12:12
Kylläpä annoin johdattaa itseni harhaan ymmärtämällä otsikon aivan väärin. Arvaa mitä kuvittelin aiheen käsittelevän? Lastutusta, riittävää rengastuksen poikkeamaa ohjearvoista, valoista, jne. Kaikkea mitä joutuisi ehkä miettimään kenties myöhempää katsastusta silmällä pitäen.  ;D

x2

Skoda Octavia 1.2T

Itse otin takavalot pois päivävalojen yhteydessä. Samalla ohjelmoitiin ovet menemään lukkoon kun auto lähtee liikkeelle ja avautuvat kun avaimet ottaa pois virtalukosta. Lisäksi koodattiin sumuvalot syttymään ns. kulmavaloina. Rattia kääntäessä syttyyn jompikumpi sumari ja pakittaessa molemmat.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 20.08.11 - klo:09:14
Itse otin takavalot pois päivävalojen yhteydessä.

Saako kysyä miksi? Bensan säästöä? Minusta tuo uusi valo-direktiivi (=päivävaloilla takavalot eivät pala) on yksiselitteisesti huono.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

ram1

Lainaus käyttäjältä: salkkari - 19.08.11 - klo:11:18
Tilasin juuri uuden Octavian (Combi 1.8 TSI DSG). Mitä asioita kannattaisi tehdä, kun saan ekan Skodani joskus lokakuussa? Tällä palstalla esimerkiksi keskusteltiin "mukavuus"-toiminnosta, joka aukaisee ikkunat itsestään sateella. Tämän toiminnon poistaminen on muistilistan ensimmäinen kohta. Onko muita?
Eikös tuo toimi toisinpäin.En keksi kirveelläkään, miksi ikkunat pitäisi aueta kun sade yllättää.Tuo takavalodirektiivi lienee kaikilla sama, mutta Suomihan saa tunnetusti tehdä asiat omalla tavallaan,jos puhutaan autoista tai tupakasta.Eli täällä saa takavalot palaa, ja tupakkia ei saa tuoda.Mun mielestä on kyllä täysin sama palaako takavalot päivävaloilla vai ei, koska aina jos keli vaatii, pitää kuitenkin olla ajovalot päällä.Toki tuohon jää pieni mahdollisuus vahinkoihin, tietyillä talvikeleillä.Ymmärrän kyllä kuitenkin, että eipä siitä hyötyäkään ole bensankulutuksen kannalta, vaikka takavalot palaakin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 20.09.11 - klo:21:13
Mun mielestä on kyllä täysin sama palaako takavalot päivävaloilla vai ei, koska aina jos keli vaatii, pitää kuitenkin olla ajovalot päällä.Toki tuohon jää pieni mahdollisuus vahinkoihin, tietyillä talvikeleillä.

Ja sadekeleillä. Joskus ajelin motarilla melko hiljakseen rankassa vesisateessa. Ohituskaistaa ajoi konsernin auto ohi päivävaloilla melko hiljaksen sekin. Auton perä näkyi ehkä 10 metrin päähän. Toinen hieman kovempaa ajanut ohittaja joutu tekee melko tiukan jarrutuksen, jotta pystyi estämään peräänajon.

Mielestäni päivävaloilla ajelijan virhe suurelta osin, mutta eipä niitä ajovaloja muista aina kytkeä päiväsaikaan, kun eivät kuitenkaan auta omaan näkemiseen.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Uppe

Lainaus käyttäjältä: salkkari - 19.08.11 - klo:11:18
Tällä palstalla esimerkiksi keskusteltiin "mukavuus"-toiminnosta, joka aukaisee ikkunat itsestään sateella. Tämän toiminnon poistaminen on muistilistan ensimmäinen kohta. Onko muita?
Lieköhän samassa kohdassa toiminto joka tyhjentää renkaat liikkeelle lähtiessä  ;D

SKL

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 20.08.11 - klo:09:14
Itse otin takavalot pois päivävalojen yhteydessä. Samalla ohjelmoitiin ovet menemään lukkoon kun auto lähtee liikkeelle ja avautuvat kun avaimet ottaa pois virtalukosta. Lisäksi koodattiin sumuvalot syttymään ns. kulmavaloina. Rattia kääntäessä syttyyn jompikumpi sumari ja pakittaessa molemmat.

Saako noi kulmavalot ohjelmoitua ajotietokoneelta? Itse en ainakaan siinä onnistunut, vai onko autossani moista optiota olemassakaan. Ajopeli on Octavia 1,4 TSI Elegance 2011, tosin lie jokin alkuvuodenmalli, kun pluspakettia ei autoon tullut, vaikka viikko sitten on hankittu, no hintakin oli varsin kohtuullinen.

-H-

evilk

Lainaus käyttäjältä: migis - 20.09.11 - klo:22:56
Ja sadekeleillä. Joskus ajelin motarilla melko hiljakseen rankassa vesisateessa. Ohituskaistaa ajoi konsernin auto ohi päivävaloilla melko hiljaksen sekin.

Kannataa raksia lisävarustelistalta: PWE  - Saattovalot ja huomiovaloautomatiikka. Se lisää "auto" asennon valokytkimeen. "Auto"-asennolla huomiovalot ovat päällä ja ajovalot syttyvät jos keli hämärtyy. Tällöin syttyvät lähivalot ja takavalot. Toimii myös tunneleissa. Kovalla sateella valon määrä vähenee sen verran, että valot kyllä syttyvät. Joulukuussa on yleensä niin hämärää että lähivalot palavat koko päivän ellei satu olemaan liikkeella keskellä päivää ja sattuu sellainen ihme että aurinko paistaa.

Samaa mieltä olen että pimeät takavalot ovat huonompi juttu monissa päiväolosuhteissa, joissa ei tajua laitaa valoja päälle. Siksi tuo automatiikka onkin näppärä, ei tarvii miettiä tai muistaa vaihtaa valoja päälle.
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

jni

Lainaus käyttäjältä: evilk - 23.09.11 - klo:23:43
Kannataa raksia lisävarustelistalta: PWE  - Saattovalot ja huomiovaloautomatiikka. Se lisää "auto" asennon valokytkimeen. "Auto"-asennolla huomiovalot ovat päällä ja ajovalot syttyvät jos keli hämärtyy. Tällöin syttyvät lähivalot ja takavalot. Toimii myös tunneleissa. Kovalla sateella valon määrä vähenee sen verran, että valot kyllä syttyvät. Joulukuussa on yleensä niin hämärää että lähivalot palavat koko päivän ellei satu olemaan liikkeella keskellä päivää ja sattuu sellainen ihme että aurinko paistaa.

Samaa mieltä olen että pimeät takavalot ovat huonompi juttu monissa päiväolosuhteissa, joissa ei tajua laitaa valoja päälle. Siksi tuo automatiikka onkin näppärä, ei tarvii miettiä tai muistaa vaihtaa valoja päälle.

Auto-asennossa valot syttyvät myäs sateella sadetunnistimen ohjaamana. Vastaavasti sammuvat kun sade lakkaa. Automatiikka pitää ajovalot päällä myös solloin kun aurinko paistaa matalalta aamuisin ja iltaisin.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 20.09.11 - klo:20:55
Saako kysyä miksi? Bensan säästöä? Minusta tuo uusi valo-direktiivi (=päivävaloilla takavalot eivät pala) on yksiselitteisesti huono.

Huono tirektiivi on ja johtanut siihen, että porukka ajelee päivävaloilla silloinkin kun näkyvyys alkaa olla huono mm. sateella ja niistä takavaloistakin voisi olla tietyissä tilanteissa jotain hyötyä.

Wekotin

Tuota ikkunan avautumista on tälläkin foorumilla puitu jo useampaankin kertaa. Asiasta lienee kaksi eri koulukuntaa. Toiset uskovat bugiin mukavuusboksissa, toiset tiukkoihin farkkuihin. Itse uskon ensimmäiseen. Kaksi kertaa tapahtunut itselle, mutta sadetunnistimeen tämä ei tietääkseni liity mitenkään.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: jni - 24.09.11 - klo:18:32
Auto-asennossa valot syttyvät myäs sateella sadetunnistimen ohjaamana. Vastaavasti sammuvat kun sade lakkaa. Automatiikka pitää ajovalot päällä myös solloin kun aurinko paistaa matalalta aamuisin ja iltaisin.
Entäs ne autot, jossa päivävalot eivät ole automaattiset? Esim. karvalakki A3. Helposti unohtuu DRL-asentoon.

MjK

Lainaus käyttäjältä: migis - 20.09.11 - klo:22:56
Ja sadekeleillä. Joskus ajelin motarilla melko hiljakseen rankassa vesisateessa. Ohituskaistaa ajoi konsernin auto ohi päivävaloilla melko hiljaksen sekin. Auton perä näkyi ehkä 10 metrin päähän. Toinen hieman kovempaa ajanut ohittaja joutu tekee melko tiukan jarrutuksen, jotta pystyi estämään peräänajon.
Vai olisiko kolarin sattuessa kenties syynä perää ronkkivan liian kova tilannenopeus.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: SKL - 23.09.11 - klo:19:35
Saako noi kulmavalot ohjelmoitua ajotietokoneelta? Itse en ainakaan siinä onnistunut, vai onko autossani moista optiota olemassakaan. Ajopeli on Octavia 1,4 TSI Elegance 2011, tosin lie jokin alkuvuodenmalli, kun pluspakettia ei autoon tullut, vaikka viikko sitten on hankittu, no hintakin oli varsin kohtuullinen.

-H-

Ei onnistu Maxi-DOTista mutta joko huollon testerillä tai vag-comilla se onnistuu, ehkä. Mulla ne sai toimimaan ratin käännöstä mutta vilkuista eivät suostu toimimaan, ei selviä kuin kokeilemalla.

Ostitko auton suoraan hallista vai tilasitko sen?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

SKL

Moro!

Juu pitänee käydä huollosta kysymässä, tai sitten kokeilla kaverin monimerkkitietsikalla. Juu hallista ostin tuon, sattui saamaan niin hyvän tarjouksen.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: SKL - 25.09.11 - klo:18:41
Juu hallista ostin tuon, sattui saamaan niin hyvän tarjouksen.

Just noin, silloin pitää tarjoukseen tarttua  :D  Ja ilman pluspakettiakin on elämää. Voihan sitä namuja haalia jälkeenpäinkin...

SKL

Juu eiköhän tuolla muutaman vuoden pärää, tilaa sitten seuraavaan sitten herkkuja sopivasti.  ;D

Karvis

Lainaus käyttäjältä: SKL - 25.09.11 - klo:18:41
Moro!

Juu pitänee käydä huollosta kysymässä, tai sitten kokeilla kaverin monimerkkitietsikalla. Juu hallista ostin tuon, sattui saamaan niin hyvän tarjouksen.

Joko huollossa tai sitten vag-comilla, ei taida onnistua millään monimerkkiviritelmillä. Paikkakunnalta löytyy ainakin yksi kaapeli ohjelmointiin jos(ja kun) eivät sitä huollossa osaa tehdä, samalla saa jotain muitakin mukavia koodauksia tehtyä ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

SKL

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 25.09.11 - klo:19:22
Joko huollossa tai sitten vag-comilla, ei taida onnistua millään monimerkkiviritelmillä. Paikkakunnalta löytyy ainakin yksi kaapeli ohjelmointiin jos(ja kun) eivät sitä huollossa osaa tehdä, samalla saa jotain muitakin mukavia koodauksia tehtyä ;)

Jaha, no pitänee sitten käyttää kiinni letkussa jossain vaiheessa. Mitähän moinen sitten kustantaa?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: SKL - 25.09.11 - klo:20:14
Jaha, no pitänee sitten käyttää kiinni letkussa jossain vaiheessa. Mitähän moinen sitten kustantaa?

Huollossa lienee muutaman kympin-100â,¬, foorumilaisen toimesta tehtynä hinta on varmasti sopimuskysymys.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: MJK - 24.09.11 - klo:18:52
Vai olisiko kolarin sattuessa kenties syynä perää ronkkivan liian kova tilannenopeus.

Tokihan peräänajajan syyksi varmaankin suurelta osin menisi, mutta ei mielestäni takavaloitta ajelevakaan täysin syyntakeeton olisi. Mieti vaikka tilannetta, jossa ylivarovainen kuski ajaa motarilla takavaloitta rankkasateessa 40 ja muut esim. 80. Mikä on tuolloin oikea tilannenopeus?
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy