Moottorin esilämmittimien, PTC-lämmittimen ja sisätilanlämmittimen teho

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:08:21

« edellinen - seuraava »

SciroSJK

LainaaTuollaselle lämpökameralle olis kyl hetkeks käyttöö, jos jostain sellasen sais vuokrattua/lainattua

Jos sopii, niin heitän yhden villin veikkauksen tuohon??

Et kuvailisi kotitalosi seinärakenteita, vaan avokkaan kopin rakenteita ;)

Saattaa olla olla että olen väärässäkin??

VW-man

Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 15.12.09 - klo:18:39
Kävin tänään sopimassa Seinäjoen Käyttöautolla asennuksen Defan letku- ja sisätilalämmittimen asennuksesta. Nyt on menossa joku  kampanja, jossa saa Defan palikoista -15 %:n alennuksen!

Kaikenkaikkiaan hinta asennettuna oli paljon halvempi kuin oletin, vain 480 euroa!

Hinta sis. letkulämmittimen, 1350 w termini sisälämppärin ja asennuksen.

Tarjouksen tehnyt kaveri kertoi, ettei mun auton moottorityypiin ole muuta vaihtoehtoa kuin toi letkulämmitin??

Defalla suurin osa vastuksista on säteilylämmittimiä mitä tarjoavat. Defalla on lähinnä näihin uusiin TSI moottoreihin pelkästään tarjolla säteilylämppäreitä. Poikkeuksia ovat 2.0TSI ja sitten 1.8TSI joihin Defallakin on letkulämppäri. Calixilla on myös ns. letkulämppäreitä tarjolla joidenkin pienempienkin (esim BMY, CAX) TSI-moottoreiden yhteyteen ja ne taas on hieman eri juttu kuin perinteinen lohkolämmitin. Sitä en vaan ymmärrä kun Calixilla aina toitottavat, että letkulämmitin vaatii parhaiten toimiakseen avukseen jonkun pumpun ja aina myyvät sen mukaan ja taas Defalla jos on ns. letkulämppäri, niin mitään kierrätyspumppua ei myydä mukaan.

tsiih

Mitä letkulämppäriä Calixilla on CAXA:n kun en suositustaulukosta löytänyt kuin säteilijän?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 18.12.09 - klo:23:54
Mitä letkulämppäriä Calixilla on CAXA:n kun en suositustaulukosta löytänyt kuin säteilijän?

No mä en oo tota katsonut ite taulukosta vaan kysyin Calixin Tonyltä (joku tekniikkapuolen vastaava) ja se muistaakseni sano, että pitäis löytyä. Ehkä se muisti väärin. Meillä kun laitetaan duunissa asiakkaille vaan Defaa niin en sen tarkemmin tutkinut.

 
Edesmenneeseen BMY:n ainakin saa..Se on 100% fakta> kun mun ex-kulkineessa oli Calix-letkulämppäri.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 16.12.09 - klo:09:04
Tuollaselle lämpökameralle olis kyl hetkeks käyttöö, jos jostain sellasen sais vuokrattua/lainattua :D

Kallista tuo vuokraaminen. Täällä Lahdessa joku firma vuokraa 145e/vrk. Jossain muistan nähneeni hinnan 600e/vko. Kalliita taitavat olla laitteetkin, mutta silti... varsin kannattavaa liiketoimintaa, verrattuna esim. autonvuokraukseen.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 19.12.09 - klo:08:11
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 16.12.09 - klo:09:04
Tuollaselle lämpökameralle olis kyl hetkeks käyttöö, jos jostain sellasen sais vuokrattua/lainattua :D

Kallista tuo vuokraaminen. Täällä Lahdessa joku firma vuokraa 145e/vrk. Jossain muistan nähneeni hinnan 600e/vko. Kalliita taitavat olla laitteetkin, mutta silti... varsin kannattavaa liiketoimintaa, verrattuna esim. autonvuokraukseen.

Lämpökameran hinta pyörii ~3000â,¬:n nurkilla, siis alkaen :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skodamig

Esilämmittimen (säteilylämmitin) teho on TAAS nolla. Eka kesti 4 lämmityskertaa, tämä toinen n. 15 kertaa. Käyttö: satunnaisesti eli 5-10 kertaa vuodessa. Eli on se hienoa tämä nykylaatu. Skoda kärsii kylmästartista yli -30 asteen pakkasella.  :'(
Edit: Kävin juuri mittaamassa vastuksen.
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skodamig - 19.12.09 - klo:10:28
Esilämmittimen (säteilylämmitin) teho on TAAS nolla. Eka kesti 4 lämmityskertaa, tämä toinen n. 15 kertaa. Käyttö: satunnaisesti eli 5-10 kertaa vuodessa. Eli on se hienoa tämä nykylaatu. Skoda kärsii kylmästartista yli -30 asteen pakkasella.  :'(
Edit: Kävin juuri mittaamassa vastuksen.

Siinähän on 2v takuu. Mutta kannattaisi tutkia mistä moinen johtuu, eräs asentaja kertoi että panssarikaapeli voi hierautua puhki ja vesi valuu johtoa myöten vastuksen sisään...poks.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skodamig

#38
Panssarikaapelit ehjät, eka kesti sen 1/2 vuotta toinen lähes kaksi vuotta. Täytyy kysyä huollosta, joka tapauksessa välipäivinä menossa 150 tkm huoltoon.
Edit: On se ihme, kun vanhemmassa letkulämmitin toimii tarvittaessa jo 11:ttätoista vuotta. Normisti lähtö kummallakin lämpöisestä tallista, eli käyttö satunnaista.
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

vkjoki

Vaikkka tässä ketjussa käsitelläänkin erilaisten esilämmitysten toimivuutta, raportoinpa kokemuksen 1.8TSI 118 kW:n lämpiämisestä 9 asteen pakkasyön jälkeen ILMAN esilämmitystä:

1. Lämmityslaitteesta alkoi tulla +20-asteista ilmaa 2 minuutin ajon jälkeen. Ajoin tuon 2 minuuttia DSG:n S-moodilla moottorin lämpenemisen nopeuttamiseksi. Sen jälkeen vaihdoin D-moodille. Pitäisipä tehdä sama testi D-moodilla sen selvittämiseksi, paljonko tuosta 2 km:n huonolla hyötysuhteella ajamisesta (=S-moodi) on hyötyä moottorin lämpiämisen kannalta. Muutama talvi sitten 2.0TDI:llä pykälää liian pienen vaihteen käytön tuoma hyöty moottorin lämpiämisnopeudessa oli n. 15%.

2. 7 km:n kohdalla (ajettu 2 min 60 km/h + 4 min. 80 km/h = 6 min.) ilmastointilaitteesta tuleva ilma oli +45-asteista ja moottoriöljyn lämpötilanäyttö oli +50:ssä. Tällöin jäähdytysnesteen lämpötilan mittari näytti jo +90 - todellisuudessa jäähdytysnesteen lämpötila oli ehkä +75.

3. 15 km:n kohdalla (ajettu n. 12 min.) ilmastointilaitteesta tuleva ilma oli +60-asteista ja moottoriöljy +80-asteista.

4. 25 km:n kohdalla moottoriöljy oli +90-asteista.

Olen ihan tyytyväinen tuon 1.8TSI-moottorin lämpiämisnopeuteen. Toki suosittelen esilämmityksen käyttöä silloin, kun se on mahdollista - tärkeimpänä perusteena päästöjen pienentäminen.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Tos®

Käynnistin mokkelon ensimmäistä kertaa ilman esilämmitystä   ;)
Pakkasta oli tosin vain -18.

Tuli kyl peltovolvo mieleen siitä kolkotuksesta ekan 10 sekunnin aikana hehh..
Ja sitten välittömästi liikkeelle.

Lämmintä rupes tuleen parin minuutin ajon jälkeen. Kiitos ptc:n
Lämpömittari rupesi näyttämään 55 astetta 10 minuutin (40kmh) ajelun jälkeen.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

yber alles?

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 17.12.09 - klo:21:00
Säteilylämppäri tosiaan on vain lämpövastus yksinkertaisimmillaan. Jos se ei ota virtaa vastaan, niin se on rikki - tai jokin liitin on vialla. Kannattaa nekin tarkistaa. Yleismittarillakin tuon voi tarkistaa. En kyllä tiedä, minkälainen vastusarvo pitäisi ehjässä olla. Mutta rikkinäinen näyttänee nollaa.
Keskimäärin säteilylämppärin vastus on noin 90-140 ohmia ja rikkinäisen vastus on yleensä ääretön ei siis nolla.

Antti

Jos toi säteilijä on noinkin herkkä rikkoontumaan niin täytyykin seuraavan kerran verstaalla
tutkia että on varmasti kunnossa. Voisihan mosan lämpötilaa ihmetellä joku aamu myös infrapunalla
joka on niinkin kaukana kuin ovitaskussa..

OT
Jos asunnoissanne sattuu olemaan lattialämmitys ja pääsette leikkimään lämpökameralla
niin näyttää aika kivalta. Samoin kylmistä raajoista eli heikosta ääreisverenkierrosta kärsivän
ulokkeet erottuu helposti. T:nimim. paremman puoliskonsa kuvannut.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

SciroSJK

LainaaKäynnistin mokkelon ensimmäistä kertaa ilman esilämmitystä
Pakkasta oli tosin vain -18.

Nyt on maailmankirjat sekaisin, mitä ihmettä mahtoi tapahtua tai millainen PAKKO toi oli tehdä??

En olisi susta Tos® ikään uskonut, että tuon menet tekemään ::)

Tos®

Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 02.01.10 - klo:17:09
Nyt on maailmankirjat sekaisin, mitä ihmettä mahtoi tapahtua tai millainen PAKKO toi oli tehdä??

En olisi susta Tos® ikään uskonut, että tuon menet tekemään ::)
En siltikään antanut käydä kuin 15 sekuntia paikallaan ja liikkeelle.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

SciroSJK

Nooh, kyllä terve auto tuon kestää!

Kuinkahan lie sitten sun mielenterveys, kun tuon jouduit tekemään ;D
Niin oot ollu sitä vastaan...

Tos®

Pitäähän sitä kerran kokeilla minkälaisen valituksen se päästää.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

SciroSJK

Veikkaan että aikamoinen kalkatus pääsi  :D

Tuskin kuitenkaan verrattavissa "ruotsalaiseen laatuautoosi"??
Siinä kalkatuksessa on näet munaa! Verrattavis -70 lukulaiseen Scania Vabikseen  ;D

Heh... Sjoen Rintsin pihassa lojuu samanlainen "laatuauto" ku sulla, en tiedä onko diesel vai bensa...
Jos oikein muistan rekkari oli VRJ = 1987 vuosimallinen... en vaivautunu autosta ulos näillä pakkasilla kyyläämään lähempää!!
Tulenee ens viikolla varmaan eurolla.fi-sivustolle myyntiin!

Mikko83

joulupäivänä tuli Jetta lyötyä tulille ilman lämmitystä. Pakkasta oli -27C  ;D
Kyllä jettamies on aina jettamies.

SciroSJK

#49
Heh.... joskus käynnistäny Rellu Twingon ladosta kevyehköllä -40 pakkasella :D

Ja lähti ihan kuin palmun alta käyntiin....
Eikä tosiaankaan ollut lämmittimessä, auto oli vanhas heinälados, johon ei tule virtaa lainkaan!
Olikohan autos edes moottorinlämmitintä??

1998 oli vuosi, eka ja toistaiseksi viimeinen kerta, kun on -40 pakkasta nähty!

Tos®

Mittasin äsken lämpenemistä.
Pari tuntia oli esilämmitys ja pakkasta -7.
http://tos.pp.fi/images/golf/temp.gif

Öljyjen lämmöt tippuu mystisesti minuutin jälkeen.
Vissiin jäähtyvät kun rupee kiertään.

Kauhee työ saada ekseli tottelemaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pulttiboi

Terve! Enpä viitsinyt uutta ketjua laittaa laittaa niin sopinee kai tänne.. Autossani on säteilylämmitin joka mielestäni toimii ihan kohtalaisen mukavasti pienemmillä pakkasilla ja auto lämpenee selvästi nopeammin mutta kysymykseni kuuluu että voiko se lämittää niin voimakkaasti että auton hehkutusaika on aina vain 1-2 sekunttia lämmitintä käytettäessä kovillakin pakkasilla? Voiko lämmitin sekoittaa tai lämmittää lämpötila-anturia? En ole ilman esilämmitystä käynnistänyt pakkasilla joten en tiedä kuinka kauan hehkuttaa ilman, mutta syksyllä ainakin hehkutti selvästi pitempään ilman lämmitystä. Miten muilla joilla säteilylämmitin?
Auto on Golf VI tdi, 19tkm.

Tos®

Hehkut käsittääkseni käy päällä jo ovea avatessa - ja koska kyseessä on pikahehkut on ihme; että edes sen merkkivalon kerkiää näkemään mittaristossa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Mikey

Topicin alkuperäiseen aiheeseen lievästi liittyen...Kypsyin vm 2002 TDI Passatin viileyteen ja lähdin testerin kanssa lenkille.

Ajonopeutta mittarin mukaan 100 km/h, pakkasta -22 C, Climan pyyntö +18 C ja lähtö lämpimästä tallista. Näillä eväillä jäähdytysnesteen LTA asettui tasolle 75,5 C (keula pahvitettu). Noh sitten pistin syylärin yläletkun tukkoon letkupuristimella, jotta selviäsi josko vuosi sitten vaihtamani Motonetin termari olisi jo kypsynyt työilmapiiriin. Eipä ollut vaan LTA jökötti samassa kuin ennenkin.

Autossa on automaattilaatikko ja noissa malleissa ei ole mitään sähköistä lisälämmitintä. Sen sijaan on pakokaasunkierrätykselle jäähdytin, joka käyttää jäähdytysnestettä ja on sijoitettu nestekiertoon juuri ennen lämmityslaitetta. Olen kytkenyt EGR:n pois jo vuosia sitten, mutta halutti kokeilla minkä verran tuo EGR-jäähdytin vaikuttaisi asiaan. Alipaineletku vaan takaisin toimielimeen kiinni ja ajoon. Samoilla arvoilla ajaen kuin ed. kerroillakin jäähdytysnesteen LTA nousi arvoon 83,5 C ja kabiinissa oli selvästi aikaisempaa lämpimämpää.

Olin ollut siinä uskossa, ettei vanha ja nokeentunut EGR-cooler (vastavirtaan toimiva lämmönsiirrin, jossa sisäputkessa pakokaasu ja ulkovaipassa j-neste) pysty kummoisia lämpöjä siirtämään, mutta kovasti väärässä olin. Täytynee vastedes kytkeä EGR talveksi toimintaan...

VW-man

#54
En tiedä onko tämä oikea Topic, mutta lämmitykseen liittyvää asiaa..

Niin moni haukkuu kuinka 1.4TSI:t on kylmiä pakkasella ja lämpiää hitaasti (samaa mieltä itsekin), niin ihmettelen sitä miksi sitten suurin osa joilla on 1.8TSI on sitä mieltä, että se on todella lämmin auto ja lämpiää nopeasti. Esim. Octavia 1.4TSI:ssä ja Octavia 1.8TSI:ssä lämppärin kenno on samaa kokoa ja samalla varaosanrolla. Myös puhallin on saman valmistajan ja samalla nrolla. Minä kun en mistään mitään tajua, niin tuo suurempi kuutiotilavuusko on se ainoa syy siihen, että sama auto 1.8TSI:llä on lämpimämpi?

Tosin tuossa 1.4TSI:ssä on Calix:n tuotevastaavien mukaan tehokkaampi, kaikinpuolin järeämpi ja monimutkisempi jäähdytysjärjestelmä kuulemma sen takia, että sillä tehokkaalla jäähdyksellä estetään ettei ala keittäämään. Ilmeisesti nuo pienemmät TSI:t on rakenteensa vuoksi herkempiä sille ilmiölle ja siksi niihen jäähdytysjärjestelmästä on pitänyt rakentaa monimutkaisempi ja järeämpi. Kone jäähtyy paljon enempi kuin 1.8TSI. Tämä tehokkaampi jäähdytys ja moottorin jäähdyttäminen voi olla kait myös syy siihen lämpiättömyyteen?

Ainakin se pikku TSI:n jäähdytysjärjestelmä on niin paljon monimutkaisempi ja kuulemma moottoritila niin ahdas ja täynnä putkiviritelmiä, että tämän vuoksi Calixilla ja varsinkaan Defalla ei ole tarjolla tuohon ns. letkulämppäriä ja Calixilla joihin 1.4TSI:n on mutta kuulemma tuon vesitilan ahtauden ja monimutkaisuuden takia sen on ehdottomasti  toteutettava pumpun kanssa. Muuten ei tule toimimaan kunnolla tai jopa ollenkaan ja vikakoodeja pukkaa jatkuvalla syötöllä.

vkjoki

#55
^ Niinhän se on, että jos jokin moottori kuluttaa vähän polttoainetta, se myös tuottaa vähän hukkalämpöä, jolla matkustamoa voisi lämmittää. On ymmärrettävää, että lämmityksen kustannuksellakin polttoaineenkulutus yritetään saada mahdollisimman alas.

TDI-moottorin kulutus on pieni, joten on luonnollista, että lämmityslaitteen yhteyteen on asennettu lisälämmitin (PTC), jolla lämmitysilmaa voidaan lämmittää silloin, kun hukkalämpöä on liian vähän.

TSI-mottorien kulutus on saatu niin pieneksi, että tuntuisi perustellulta, että myös niiden yhteyteen lämmityslaitteeseen lisättäisiin PTC-lisälämmityselementti. Vaikea keksiä syytä, miksi VAG ei ole näin tehnyt.

En ole nähnyt vertailua 1.4 ja 1.8 TSI-moottoreiden lämpiämisestä. Itselläni on käytössä lämmin autotalli enkä ole siksi kaivannut 1.8 TSI:hin nykyistä tehokkaampaa lämmityslaitetta.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

kt

Ei 1,4 TSI90 DSG:llä ole lämpeneminen ongelma. Laitat S-asennon päälle. PA-kulutus nousee 7 litrasta 10...11 litraan, niin kyllä siitä ohjaamookin jotain saadaan tulemaan.
Halvin lämmityslaitehan tämä DSG on!
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vkjoki

#57
^ Juuri noin teen itsekin, jos auto on seissyt pakkasessa yön yli - mikä tapahtuu noin kerran kuussa. Siis ajelen ensimmäiset pari kilometriä DSG:n S-asennolla, jolloin moottori toimii huonolla hyötysuhteella ja tuottaa erityisen runsaasti hukkalämpöä - myös matkustamon lämmittämiseen.  Ei tietenkään ole kovin fiksua käyttää moottoria huonolla hyötysuhteella, mutta polttoaineen kulutuksen kasvusta on peräisin myös PTC-lämmittimestä tai webastosta saatu lisälämpö.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

VW-man

#58
Tiedetään ja olen ajanut S:llä kovilla pakkasilla, mutta ei se sillä lämpene juurikaan nopeammin taajama-ajossa. Aikaa se ottaa silläkin. Lämmöt myös tippuu heti kun vähänkään on enempi pysähdyksiä. Maantieajossahan tuo kosla lämpiää erittäin nopsaan ja jos lähden kotoa suoraan maantielle lasettamaan, niin en käytä hetkeäkään S:ää kun ei ole tarvetta. Kaupungissa auto ei meinaa lämmitä (ei edes S:llä kovin äkkiä) ja lämmöt tippuu hetkessä jos joutuu pysähtelemään valoihin yms. Silloin kun olen käyttänyt Eberiä niin auto on ollut mukavan lämmin niin moottorin kuin sisätilojenkin puolesta ja matkanteko on ollut mielekästä heti startista lähtien. Säteilylämmittimellä lämmitys on yhtä tyhjän kanssa vaikka on sisäpuhallinkin. Se on tyystin turha vehje koko säteilylämmitin. Mulla tulee tosi paljon lyhyitä ajoja ja paljon startteja, siksi en ole tuota Eberiä hennonnut paljoa käyttää kun pelkään akun tyhjenevän. Jos tätä autoa tulee pidettyä vielä ensitalvella ja silloinkin on tämmöisiä pakkasia on se akkulaturi must-hankinta. Niin paljon mukavampi ja hyödyllisempi se Eberi on kuin säteilylämppäri.

Kaikki vaan kehuu, että samat autot 1.8TSI:nä on niin pahuksen paljon lämpimämpiä kuin 1.4TSI:llä. Tai sitten vaan puhuvat lämpimikseen :) Eli siis esim. Superb2, Octavia 2 FL, Passat sekä Golf VI (juhlamalli) ovat lämpimämpiä 1.8:na kuin 1.4:na. Ainakin niitä joita olen itse jututtanut niin eivät aikaan myönnä esim. Octaviaa 1.8TSI:llä ollenkaan kylmäksi, mutta ne joilla on sama Ocu 1.4TSI.nä niin valittavat että voivoi kun on kylmää kyyti. Itse en osaa tuohon ottaa kantaa kun en ole ajanut 1.8TSI:tä talvella.

tsiih

Kun katsoo tätä letkuhässäkkää niin paitsi että tulee mieleen Citroen bx:n jousituksen letkusto ei enää ihmettele miksei jäähdytysneste pysy lämpimänä.


[ylläpito on poistanut liitteen]
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy