quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

Ohikulkija

Ensitalvena on jännä kokeilla vanhahkon TT ja uuden A3:n nelivetoja keskenään, että huomaako niissä eroja.

VR6

Vihdoin..Loppuviikosta pitäisi tulla lunta täällä pohjoosessa. Tätähän on koko kesä odotettu, kun viime toukokuussa vaihtui ensimmäinen nelikko alle  :)

Pääsee viimein testailemaan.. Nii ja testailu ei tarkoita markettien pihassa driftausta.

Arte

Hehe Moro! Luin muuten aikonaan kahteen kertaan tän ketjun, joka sivun, alkaen tän vuoden tammiskuusta. Mut se siitä.
Nooh, onkos pohjosen poijaat jo päässy mehustelemaan kunnon hangilla? Meneekö turvallisesti suoraan?

Täällä etelässä joutuu vielä vesisateeseen tyytymään. Tai mökin pihatiehen. :( Talvellakin kyllä pihatiehen myös...

Parhaalta tuntuu, q-aloittejan puolesta, kyllä se että q kulkee kestopäällysteellä ihan eritavalla kuin etuveto. Talvesta nyt puhumattakaan. Saa koko vuodesta hyödyn irti. Sitä ei välttämättä ymmärrä ennenkuin on torsenia tai kruunua; kesällä kuivalla, sateessa tai pikku loskissa ajellu. En dissaa haldexia tai viskoa, mut en oo niitä ajellu.

Kävin muuten pellollakin. Mutta ihan tarkoituksella. :D Kaverin varpajaisista kotiin. Itse sankari kyydissä. Ja oli niin kivan näkönen savipelto sivuikkunassa, että joutu väkisin kääntyy takaisin. Ei näkyny kivii.

Nintendot pois --> 2-300 metrin auton "nelipyörä likaaminen" ja hymyt korvissa sekä videot kännykässä kotiin, pesun kautta, naureskelemaan! :D Those were the days!
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Rokkitapsa

Näyttäisi yhä "lumenevan" räntäsateen perusteella siltä, että tällainen Quattro -aloittelija pääsee nauttimaan nelivedon hyödyistä aamun työmatkalla  8)
A4 Avant 3.0 TDI (b8)

Arte

Hell yeah Rokkitapsa! \,,/ Ajahan varovasti ja yleisillä teillä ei leikitä eiköstä juu?

Ite vaihtelin tänään talvikiekot alle, tänne etelään, vaikka vielä liukkaita ja lumia saa odotella.

Ja aina tätä samaa vääntöö:
Quattro Tested - xDrive video busted
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Rokkitapsa

Lainaus käyttäjältä: Arte - 06.11.13 - klo:17:37
Hell yeah Rokkitapsa! \,,/ Ajahan varovasti ja yleisillä teillä ei leikitä eiköstä juu?

Ite vaihtelin tänään talvikiekot alle, tänne etelään, vaikka vielä liukkaita ja lumia saa odotella.

Ja aina tätä samaa vääntöö:
Quattro Tested - xDrive video busted

Tässä on alla ihan liian pienet talvikiekot, vähintään tuumaa isommat pitäisi olla alla. Tosin, perjantaina kun tuon hain kaupasta, oli noilla renkailla ajettu 100km plus oma koeajo, ja renkaat ovat muuten erinomaiset. Kärvistelisiköhän noilla talven, ja laittaisi kesäksi isommat.

Ei tullut kunnon kelejä, hiekkatiekin oli vetistä mössöä.
A4 Avant 3.0 TDI (b8)

RTWteam

Joko Rokkitapsan auto on esittelyssä tuolla autotallin puolella?

Rokkitapsa

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 08.11.13 - klo:12:45
Joko Rokkitapsan auto on esittelyssä tuolla autotallin puolella?

Ei (vielä). Kun menen töihin, on pimeää. Kun lähden töistä, on pimeää. Viikonloppuisin kun alan heräillä, alkaa jo hämärtää. Lisäksi auto on aina paskainen, kun ajelen hiekkatietä päivittäin. Kuvaile siinä sitten  ;D



Yritän räpsiä kuvia jossain välissä ja laitella autotalliin.
A4 Avant 3.0 TDI (b8)

Arte

Nyt alkaa pikkuhiljaa talvi saapumaan tänne etelän suuntaankin. Vaikkakin kävinkin ~100km päässä Vantaalta, niin sinne ensilumi sateli la-su yönä. Jumalauta et oli kiva lähtee ajaa mökiltä kotiin! Vaikka pieni krappe olikin..

Niin sanotusti "Kaasulla hallittua." Kun saavuttiin mökkitieltä pikatien varteen, niin akka sano et: "Onko se nyt ohi." - "On." ;D
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Rokkitapsa

Joo, loistavia kelejä pidellyt. Viime viikonloppuna kävin piirtelemässä nimmarit parille autiolle parkkipaikalle lumituiskussa.

Muutenkin sitä ajaa reippaasti luottavaisemmin mielin sivuteitä kuin edellisellä etuvetoisella. Mukavasti taittuu kaasulla pikkuteiden risteykset kotiin :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

A4 Avant 3.0 TDI (b8)

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Arte - 02.12.13 - klo:00:25
... Kun saavuttiin mökkitieltä pikatien varteen, niin akka sano et: "Onko se nyt ohi." - "On." ;D

Pettyneenä (vielä lisää) vai huojentuneena (vihdoinkin, jo riittää) ?  ;)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Arte

Tais Pekka T olla huojentuneisuutta..  8) Mä taisin olla sillä fiiliksellä, että ois pitäny vielä kääntyy takas kamun mökille kattoo, "jäikö mun sukat sinne". :D

Emmä kyllä ymmärrä, että miten siinä voi olla huojentunut, kun niin helppoa se on käsissä pitää. Naiset vai viimeinen lause? ;)
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Ton-1

Uuuuuhhhh ....... kun tuo torsen oli tänään mairea ajettava  8)  .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Tos®

Jyväskylässä kuulemma quattro-tour ajelee laskettelurinnettä ylös huomenna... (24.1)  8)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

batman14

Viekö BMW nyt Kankkusenkin, vai muistanko oikein että Juha Kankkunen on ollut jollain quattro toureilla ohjaajana liukkaan kelin ajossa?
Linkki uutiseen: http://www.automafia.net/2014/bmw-aloittaa-suomessa-talviajokoulun/

Latexi

Kyllä se Kankkunenkin nuo nelivedot hallitsee. Olihan sillä pitkään se neliveto ferrarikin testattavana.
Latexi

Arte

Lainaalaskettelurinnettä ylös huomenna... (24.1)  8)

Onko tästä mitään materiaalia missään? Varmaan aika hiljasta. Tuuliviiri ois salettiin ollu tuolla kamera kädessä, kartturin paikalla, quattro pipon kanssa. :D

Prkl sais etelään tulla lisää lunta. Alkaa olee paikat jo aika nuohottuja. Muutamat moottoriteiden rampit on ollu umpijäässä viime aikoina. esim:
3-tieltä - Kehä3 itään (Tässä näky vielä jonkun vajaavetosen piruetit, kohti kaidetta.)
Tuuskilta - Kehä1 itään
Tammiston liittymä kaupungin suuntaan

Siin tulee kiire laittaa Nintendoja vähä pienemmälle ku huomaa et on liukasta. Onneks se nappi on lähellä. :D
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

MLu___

Tulipa taas quattro-kejua lukiessa mieleen juttu, jota olen aina välissä muistanut ihmetellä.

Mainosten mukaan torsen jakaa voimaa etu- ja taka-akselille perustilassaan lievästi takavetopainotteisesti suhteessa 40:60. Miten tuo onnistuu tilanteessa jossa yksi moottori pyörittää kaikkia renkaita samalla nopeudella pitävällä alustalla?


seppotaas

Eihän tuo pitävällä alustalla tietenkään mene ihan noin vaan, kun pyörivien akseleiden välille syntyy vääntö-eroa pyrkii TORSEN pitämään vaan tuon vääntö-eron suhteessa 40/60. Eli kumpi tahansa "pää" kun luistaa niin TORSEN jakaa väännön tuossa suhteessa.
----------------------------------------------------------
Volle V60 D3 -11
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 D2 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Arte - 31.01.14 - klo:09:22
Onko tästä mitään materiaalia missään? Varmaan aika hiljasta. Tuuliviiri ois salettiin ollu tuolla kamera kädessä, kartturin paikalla, quattro pipon kanssa. :D

Tätäkö tarkoitit?  :)

https://www.youtube.com/watch?v=scdrJOIyuLM#t=34
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Pertsa

Jep, tuossahan se Tuuliviiri kuvaili tuota allroadin nousua etupenkiltä. Itsekin olin tuolla mäen reunalla seisoskelemassa ja kuvaamassa.

Tässä vähän isompia mäkiä, ei tosin vagarenan tuotoksia, mutta Suomessa kumminkin
https://www.youtube.com/watch?v=sr7NAG4l4EU

Arte

PekkaT: Juuri tuota :D Tuo hyvät muistot mieleen kun vuos sitte lueskelin ekaa(luin kahdesti) kertaa tätä keskustelua ja nostattelin itelleni kuumetta. Hymy suupielissä nytkin kirjottelen. Mihinhän se Tuuliviiri on kadonnu. Jumissa quattrolla jossain ja ei kehtaa pyytää apua? :D

Toi Pertsan filkka on melkein klassikko. Siitä ku ois noi teknot poissa ja koneen äänet tilalla niin uuh. Varsinkin tosta 2:07 kohdasta eteenpäin, onneks siit vähä kuulee murinaa.

Nää kaikki on monesti vieraillu tässä keskustelussa mut tää on kans hyvä:
ACF Tahkovuori 2011 by JTmedia
Luulen et moni täällä on ton kohdan 4:50 eteenpäin ja "80-luvun myymänä". Itseni mukaanlukien.

Lainaasais etelään tulla lisää lunta
Just päivällä vinguin lisää lunta tupaan niin tulihan sitä! :) Oli aika liukasta. Toivottavasti ei montaa kolaria tänään satu. Ainaki Kehä1:llä länteen, oli joku Toipotta Rokolla Puksun kohdalla ajanu ittesä "tien päähän".
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Ton-1

On se kiva  8)  .

Joskin nyt kun alla on ihmeen pitävät renkaat niin se leikittely ei olekaan enää niin helppoa, toisaalta tulee sitä toista aspektia, eli häipyy vaikka olisikin ns. kurjat olosuhteet .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Poikarukka

Lauantai (1.2.) oli kyllä quattromiehen toinen joulu. Ensimmäinen neliveto alla ja lunta on odotettu koko syksy. Ihan silkkaa vi#¤%lua ollut tämä vuosi etelä-Suomessa. Aamu kuudelta piti lähteä ajamaan 200km lenkki toiseen kaupunkiin ja suurin osa sivuteistä vielä auraamatta. UUh ja AAh kun teki kutvoa ulvottaa. Kyllä se vain kevyesti kulkee lumessa eikä vetele. Moottoritielle kuitenkin oli pakko siirtyä, kun kyydissä olo ei välttämättä ole muille niin kivaa ja muutenkin oli takaraja perille saapumisessa.

Tovin ajettua totesin oikean puoleisen kaistan olevan ihan lumessa (toispuoleisesti aurattu tai tuuli sivulta). En viitsinyt haistapaska-ohituksia alkaa tekemään vaan nätisti köröttelin muun liikenteen tahtiin. Meniköhän 5minuuttia niin sitten tuli rinnalle audi. Repesin totaalisesti. Aikansa vongutti rinnalla mutta ei ilmeisesti tohtinut painaa pohjaa. Tuli kuskille järki päähän ja jäi taakse. Ei sillä, että se meno olisi jotenkin epävakaata ollut, mutta kohta alkoi tulla puolimetrisiä lumesta muodostuneita tykkyjä. Lumikasat oli oikeasti jo auton konepellin korkeudella, koko kaistan leveydeltä. Onneksi ei lähtenyt ohittamaan näkyvyys olisi ollut nolla ja saa aika fakiiri olla, että pitää audiakaan suorassa yli satasen vauhdissa siinä hangessa. Pahin helpotti ja suunta kääntyi pohjoista kohti. Ilmeisesti ensimmäinen aurakierros oli saatu päätökseen ja enää ei tykkypaakku tiellä ollut. Silti ei kehdannut lähteä kaasupohjassa ohituksia tekemään. Tein huomion että pahimman näköiset ohitukset tulivat japanilaisilla tila-autoilla. Voi hemmetti mitä vaappumista ja sitten näkyvyys kaikilta 2km matkalle nolla. Siinä kun se vahinkovankkuri pyörähtää ei sinä näe kukaan väistää.

Mitä nyt omalla 40:60 jakoisella quattrolla ajellut niin aika peräherkkä tuo on. Voi olla rengassarjan osto edessä ensi talveksi. Mitä joskus puikotin kaverin vanhempaa 50:50 audia, niin paremmin se oikeni luistosta ja pysyi ratin suuntaan. Toki se oli A6 vapari bensalla ja oma on dieseli A5, eli eroja on käytöksessä muutenkin jonkin verran. Hauskaa toki on viedä perää, kun se lähtee niin helpolla. Etuvetoisiin ei ole paluuta. Takavetoinen voidaan vielä hyväksyä kesällä saadun riemun edestä.

Perille kun pääsin ja aikaa oli niin piti sitten käydä xdrive koeajamassa. Sain 320D alle ja kävin pienen lenkin ajamassa. Kyllä se ihan johdonmukainen systeemi on ja piti hyvin. Tosin siinä vehkeessä oli jonkun sortin aivopieru tehty varustetason naittamisessa ajonhallintaan. Sport-asentoa ei saa päälle automaatista yhtä aikaa luistonesto OFF-asennossa. Aika vaisuksi jäi se ajelu, mutta ei ole pahaa sanottavaa siitäkään.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 06.02.14 - klo:08:09
Mitä nyt omalla 40:60 jakoisella quattrolla ajellut niin aika peräherkkä tuo on. Voi olla rengassarjan osto edessä ensi talveksi. Mitä joskus puikotin kaverin vanhempaa 50:50 audia, niin paremmin se oikeni luistosta ja pysyi ratin suuntaan. Toki se oli A6 vapari bensalla ja oma on dieseli A5, eli eroja on käytöksessä muutenkin jonkin verran. Hauskaa toki on viedä perää, kun se lähtee niin helpolla.

Tuossa quattro-tour:in tiimellyksessä tuli ajettua sekä wannabe (haldex)- että torsen (juurikin mainittua 40:60) ja ensikäteen se perän herkkä sivuunlipsauttelu tuntui 'kivalta' mutta voit olla oikeassa, se neutraali 50:50 jakoinen voi olla todellisissa erikoistilanteissa parempi vetosuhde.

Taas yksi syy lisää jatkaa matkaa tällä B7:lla ?
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Skula

Kyllä se vaan on pare tuo B7, ei tämmöistä tapahtuis

Huge Slide for a Huge Crash
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Arte

Oho tossa vähä haukataan isompaa palaa ku pystytään nielemään.

"Haluutko nähä ku vedän ton puol kilsaa sladissa satasta kaupungissa!?!" :D Ei paljoa 50:50 veto auta jos "päässä sutii" noin paljon.

Minkähänlaisia sanoja mahtaa mielessä olla ku nousee autosta? hahah
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Poikarukka

#2427
Parempi kun ei koske siihen Ei Saa Painaa -nappulaan... Ehkä korkeintaan siihen ensimmäiseen pykälään, jonkunlainen hanska säilyy ajossa. Taisi vain loppua usko videon kuskilla painaa lisää kaasua. Videolla näkyy harjoittelun jäljet, että lienee sitä kohtaa on koko ilta kiillotettu ja harjoittelun jälkeen annettu kaverille käsky kuvata huikea luisu. Kesärenkaat alla ja taustalla pitkäkilpisiä Itä-Suomen läänin autoja.

50:50 quattrolla se oikeneminen on helpompaa kaasu pohjaa ja valitaan suunta. 60:40 pitää perän luistossa. Toki sillä muita etuja on monessakin ajotilanteessa ja sade/kuiva asfaltti on vähän takavetomaisempi taittumaan mutkiin. Haldex vehkeet menevät, kuin etuvedot. Yhden sellaisen perässä tulin. Perä ei kiertänyt yhtään ja lähti mutkasta suoraa. Oma audi huilaisi kuin vanha jenkki laitoja pitkin. Noh, ne renkaat sitten seuraavaksi. Ei niin paljoa kokemusta näistä ole että voisi kattavemmin vertailla. Ei ole oikein kunnolla päässyt ajamaan luistossa, kun lumitilanne on mitä on. Lumi tuo vähän vastusta ja verrattuna vesijäähän on käytös ihan erilainen ja hallittavempi.

Sport differential pitäisi päästä ajamaan miten se vaikuttaa kulkuu luistossa.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Arte

LainaaVideolla näkyy harjoittelun jäljet, että lienee sitä kohtaa on koko ilta kiillotettu ja harjoittelun jälkeen annettu kaverille käsky kuvata huikea luisu.

Varmasti näin ja Darwini korjas omansa pois. :D

Lukottaako toi sportti tasauspyörästö jotenki taka-akselia? Vai toiko toi sen "väännön vektoroinnin", mutkan sisäpyörälle vähemmän ja ulkopyörälle enemmän.
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 06.02.14 - klo:11:54
Haldex vehkeet menevät, kuin etuvedot.

Kannattaa käydä tuolta A3-ketjusta päivittämässä näkemykset tälle vuosikymmenelle ;D
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy