Toyota

Aloittaja Peeveli, 09.12.09 - klo:13:03

« edellinen - seuraava »

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 10.01.10 - klo:21:22
Eihän tuo mikään salaisuus ole. Tojota ja varsinkin Volvo ovat tunnettuja erittäin hövelistä takuukäsittelystä eli yleisesti heikoiksi todettuja osia vaihdetaan/kunnostetaan huolloissa jo ennakoivasti.

Sitten on näitä kaikenmaailman Vaggineita, jotka saavat lisänimekseen Klonkswagen, kun mitään ei korjata ennakoivasti ja oireidenkin pahetessakin joutuu vääntämään huoltotiskillä. Fordin ja Ooppelin takuupolitiikka on kaiketi ollut vielä Vag-merkkejäkin tökerömpää. Volvo ansaitsisi vähintään saman klonks-alkuisen nimityksen, mutta tehdas on toiminut fiksummin.

Kuinkas tuo on mahdollista? CO2-päästöt kun on suoraan verrannollisia poltetun bensan määrään.

Toki kulutus voi painottua eri tavalla kaupunki- ja maantiekulutuksiin, mutta norminmukainen päästötesti antaa saman grammamäärän.

No luin tai ymmärsin tuon väärin. Se olikin käsivälitteisen Astran kulutus. Tomaatilla ei päästäkään sitten samoihin kuin Golfissa.

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 11.01.10 - klo:08:24
Hyviä kommentteja ja ajatuksia, pojat! Totta kai lähtökohta oman auton valinnassa on oma motivaatio ja tunne, ja toki ne itse koetut järkiseikatkin kenties. Olen ehkä ollut -pitäisi pitää kynä paremmin joskus kurissa- liiankin jyrkkä esim. Volkkarini vikojen osalta. Jos merkkiorganisaatio olisi alusta alkaen (Ibiza FR -06) hoitanut viat ja laatupuutteet kerralla, mukisematta ja vääntämättä kuntoon, olisi asenteeni varmasti erilainen. Golfhan on -ja muutkin vagit- absoluuttisina autoina luokkiensa ehdotonta kärkeä (ergonomia, moottori-voimansiirto ominaisuuksiltaan silloin kun ne toimivat, sisustuksen laatuvaikutelma, hallintalaitteiden loogisuus, yllättävän halvat lisävarusteet ja niiden laaja valikoima jne), joten on sääli että omat takuukorjauskokemukset sekä hyvin monien muiden (sekä vag-palstalaisten että tosituttujen) vastaavat kokemukset synkistävät mielen ja saavat halun kokeilla ihan muuta. Huoltopäälliköiden asenne on 99%:sti alusta alkaen epäilevä ja vähättelevä: "ei se ole vika vaan ominaisuus", "mitään ääntä tai toimintahäiriötä ei ole todettu koeajolenkilllä eikä testerillä" ja muuta shaissea. Kun itse naama punaisena kovistelet ja lähdet mukaan lenkille, kenties vasta suostutaan toteamaan vika ja sitten aloitetaan neuvostotyylisen hidas (tai Speden rautakauppias-sketsin mukainen) vian etsintä aloittaen helpoimmasta ja nopeimmasta (ja halvimmasta) tavasta tyyliin narisevaan etupäähän hivenen crc-sprayta ja sitten saat alkaa jonottaa loppumattoman tuntuisesti uudelleen huollon puhelinajanvaraukseen. Jos otat yhteyttä sähköpostitse, ei koskaan vastata. VW-Auto/Laakkonen Kerava eivät myöskään ole koskaan vastanneet sp:lla edes lisävarustekyselyihini, ei vissiin maksava asiakas kiinnosta. Toyota-teknisestä infosta kaveri vastaa aina puheluun, on ystävällinen, kertoo laaja-alaisesti asioista ja lähettipä viime viikolla minulle sähköpostiin ison teknisen rakenneselostuksen ja kaaviopiirrokset Avensiksen Multidrive S:n ja Priuksen vaihteiston toiminnasta ja rakenteesta (tarkoitettu maahantuojan koulutukseen) kun olin siitä kiinnostunut, pyytämättä! Tällaista en saisi koskaan VW-konsernilta, en varmasti myöskään Vehosta ellei alla olisi miljoonamersu.
Harmi kun on niin pitkä matka Peevelillä, mutta itse henkilökohtaisesti voin suositelle Auto Berner Kouvolan huoltoa sinullekkin. Puhelimeen vastataan aina, joskus jopa kotoa ;) Jos jättää soittopyynnön niin takaisin oikeasti soitetaan. Palvelussa ei ole ollut mitään moitittavaa. Hyviä kokemuksia löytyy myös Kotkan Lehtoautosta.
Mutta OT loppuu minun osaltani tähän.
Audi A4 Allroad quattro -17

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 11.01.10 - klo:17:26
Niin ketään haukkumatta tahdon todeta, että omalla asenteella ja käytöksellä asioihin voi vaikuttaa eniten.  Minä itse olen aina saanut vastauksen meileihin ja jos en heti niin suht nopeaan (yleensä on soitettu myös sen lisäksi) ja yleensä soittopyyntöihin on tullut myös vastaus takaisinsoiton muodossa. Harvoin on käynyt niin, että minut on unohdettu kokonaan eikä meileihin tai soittoihin olla reagoitu. Joulukortteja on sadellut kotiin, huoltojen jälkeen on soiteltu kotiin ja kysytty että tuliko kuntoon yms. Sijaisautoa on tarjottu ja ilmaista kyytiä keskustaan. Monesti on jopa kahveja ja pullia tarjottu jne. Maahantuontiin soitellessa on aina tullut hyvää palvelua ja vastaus kysymyksiin ja jos joku on ollut epäselvää on se selvitelty perinpohjin. Toki tuohon maahantuojan käytökseen voi vakuttaa se, että olen itse autoalalla ja isossa autoalan ketjussa töissä. Aina omaankin autooni liittyviä asioita hoidellessa ja selvittäessä nimittäin kerron heti olevani Laakkosella töissä. Ehkä myös omaa henkilökuntaa sitten kohdellaan eri tavalla kuin ulkopuolisia, mutta palvelu on ollut lähes poikkkeuksetta erinomaista Hyvinkäällä, Porvoossa ja Lahdessa joissa olen autoani käyttänyt. Tosin Bernerillä Kouvolassakin olen tuntenut ja huomannut, että minua kohdellaan todella loistavasti. Aina on otettu joka paikassa huomioon minun meilini ja omat ideani ja kannanottoni ja korjauslistani ja neuvoni (ainoa missä moista ei ymmärretä on pääkaupunkiseudun VW-huollot) yms. Ainoat moitteet kohdistuvat pääkaupunkiseudun VW-huoltoihin. Sieltä ei ole paljoa positiivista kuvaa jäänyt.

Niin ja itse asioin lähes poikkeuksetta aina ns. päälikkötason kanssa eli korjaamopäälliköt ja vastaavat työjohtajat. He osaavat asioida kaikista parhaiten asiakkaiden kanssa ja hommat tulee hoidettua. Jos en tule jonkun kanssa toimeen pyrin sitten aina valitsemaan semmoisen huoltoneuvojan tai henkilökunnan edustajan jonka tiedän mukavaksi ja inhimilliseksi ja jonka kanssa on ennenkin synkannut.

Tähän kyllä täytyy rakentavasti todeta, että varmasti on osaltasi vaikutusta saamaasi palveluun sillä, että olet Laakkosella töissä. Minulle eivät ole vastanneet maileihin, kun sellaisen olen viimeisenä keinona raapustanut saamatta ketään tarvikepuolelta kiinni. Itse olen myös alallla töissä, missä olen tekemisissä asiakkaiden kanssa, ja en voi kuvitella että jättäisin jonkun viestiin vastaamatta -en asiakkaan enkä työkaverin. Joulukortti on tullut kotiin ainoastaan Ylivieksan Antti-Roikosta ostamani Jettan jälkeen, sitä ennen hamassa 90-luvun alussa Joensuun Toyota-liikkeestä. Pk-seudulla ei koskaan; noh minä en sinänsä yhdestä kortista välitä kun muu palvelu pelaisi. Sijaisautoa en ole saanut koskaan pk-seudulta lainaan, ainoastaan aikoinaan Varkaudesta ja Joensuusta, ainoa mitä on esim. VW-.organisaatiossa tarjottu on täyden hinnan vuokra-auto.

Minulla on iso liuta kokemusta autoista, iso skaala merkkejä ja malleja, ja eri puolilta maata hankittuna -suurin osa uutena. Sen sanon, että pk-seutu on pahin ja siellä ainoa valopilkku on ollut palvelussa Toyota- ja Mazda-organisaatio. Muissa täyttä p...kaa. Ja asenne on itselläni aina lähtökohtaisesti asiallinen ja ystävällinen, ja osaan taatusti autoja jkv tuntevana kertoa myös selkeästi esim. vika-asiat tarkasti. Ei tarvitse olla edes psykologi tajutakseen että toinen osapuoli vag-organisaation tiskin takana on väärä asenteeltaan. Keskolaisuus on ilmeisimmin tämän takana, kun en tunne muiden maiden VW-organisaatioiden palvelun tasoa.

Vielä itse tuotteesta: mikä siinä mättääkään, että absoluuttinen tuote on huippua, mutta tekniikan kestävyys ja tiettyjen asioiden perussuunnittelu ontuu. Viimeisin vika lauantaisen ikkunoiden itsekseen aukeamisen jälkeen tapahtui eilen: CD-soitin oireli errorilla eikä suostunut soittamaan parin ajoreissun aikana lainkaan cd-levyjä, vaikka samat levyt ovat soineet edellisillä kerroilla moitteetta. Tänä aamuna taas soitin pelasi ok. Minulla alkaa yksinkertaisesti mennä luotto autoon; pakkasilla en uskalla edes muutaman kilsan matkalle lähteä ilman hattua jos sattuu vaikka jäämään tielle. Työkaverille taas sattui sellainen juttu, että vkonloppuna variantissaan jumitti toinen takajarru päälle parkkeerauksen aikana ja lopulta kovan pamauksen jälkeen jarru vapautui ja näyttöön jäi palamaan abs:n varoitusvalo ja palaa edelleen.

Minua tavallisena palkansaajana harmittaa helvetisti se, että erehdyin ottamaan tämän auton enkä viime tingassa perunut tätä ja ottanut jo vuosi sitten uutuus-Avensista alle kun se vakuutti jo silloisella koeajollaan. Nyt palaa rahaa vaihtoon, mutta se on pakko tehdä jo hermojen takia. Minua ei yksinkertaisesti huvita tapella ja soitella jatkuvasti uusia korjaamoaikoja, ei kertakaikkiaan, ainakaan uuden auton kyseessä ollen. Jos jollakin on pitkä pinna ja haluaa ehdottomasti olla merkkiuskollinen, toivotan onnea.

Golf

Eiköhän se ole lähinnä ihan tuurista kiinni millaisen yksilön sieltä tehtaalta allensa saa. Uskon, että valtaosa kaikkien merkkien autoista toimii moitteetta ja palvelee tarkoitustaan ilman suurempia murheita, mutta sitten on näitä joitain tapauksia missä tuntuu jatkuvasti kasautuvan jotain ongelmaa. Toinen tapaus ovat sitten nämä tyyppiviat, niitä löytyy niin eurooppalaisista kuin japanilaisistakin. Toisista vähemmän kuin toisista. Ongelmat korostuvat sitä enemmän, mitä vaativampi on asiakas. Osa autoilijoista ei välitä juuri mistään, kunhan auto vaan kulkee. Osa taas on todella tarkkoja, lukeudun myös itse näihin asiakkaisiin. Tottakai tuotteen pitää toimia moitteettomasti, ja kuvailemasi viat ovat olleet ihan selkeitä virheitä, mutta ei siihen varmaan ole vielä keksitty mitään takuuvarmaa konstia, etteikö jotain ongelmaa voisi joskus tulla merkissä kuin merkissä. Uskon, että ainakin näihin natinoihin yms. vaikuttaa myös omalta osaltaan nämä pakkaset ja erittäin vaihtelevat olosuhteet.

Olen myös itse vaihtanut autoa kahdesti luottamuspulan vuoksi, silloin kyseessä oli Golf IV, ei siinä kyse ollut mistään sen suuremmasta mutta pikkujuttuja tuntui kasaantuvan, kun mitta tuli täyteen niin sille ei voi mitään. Toinen mikä lähti vaihtoon silloisten ongelmiensa takia oli Audi A4 B7 Avant.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 12.01.10 - klo:08:31
.. osaan taatusti autoja jkv tuntevana kertoa myös selkeästi esim. vika-asiat tarkasti.

Työkaverille taas sattui sellainen juttu, että vkonloppuna variantissaan jumitti toinen takajarru päälle parkkeerauksen aikana ja lopulta kovan pamauksen jälkeen jarru vapautui ja näyttöön jäi palamaan abs:n varoitusvalo ja palaa edelleen.

Tuota tuota, kerrot ymmärtäväsi autoista, mutta sitten tuollainen talviautoilun perusjutulta kuulostava insidenssi oli tuntematon?

Kyseessähän on mitä ilmeisemmin jarruille pöllynneen lumen ja sen sulanessa syntyneen veden jäätyminen käsijarrua käytettäessä. Pitäisi olla aivan normaaleja talviautoilun aakkosia, että käsijarrua ei välttämättä kannata käyttää sellaisissa olosuhteissa. Toki takajarrut jäätyvät välillä ilman käsijarruakin, jolloin jarrupalojen ja -levyjen väliin kertynyt jää lukitsee takapyörän liikkumattomaksi. Yleensä se laukeaa juurikin tuollaisella kovalla pamauksella, mutta sekin on tullut koettua, että takapyörä ei suostunut pyörimään sitten millään.

RTWteam

Toyotan uusi hybridikonsepti näyttää tältä
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201000186
Näyttää aika uhkaavasti Citikan C4  ???

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 12.01.10 - klo:17:52
Toyotan uusi hybridikonsepti näyttää tältä

Tojotalla on sentään muitakin hybridejä kuin pelkkiä konsepteja!

Tänä vuonna tulee Suomessakin myyntiin hybridi Auris, missähän hybridi Golf viipyy?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 12.01.10 - klo:17:05
Kyseessähän on mitä ilmeisemmin jarruille pöllynneen lumen ja sen sulanessa syntyneen veden jäätyminen käsijarrua käytettäessä. Pitäisi olla aivan normaaleja talviautoilun aakkosia, että käsijarrua ei välttämättä kannata käyttää sellaisissa olosuhteissa. Toki takajarrut jäätyvät välillä ilman käsijarruakin, jolloin jarrupalojen ja -levyjen väliin kertynyt jää lukitsee takapyörän liikkumattomaksi. Yleensä se laukeaa juurikin tuollaisella kovalla pamauksella, mutta sekin on tullut koettua, että takapyörä ei suostunut pyörimään sitten millään.

Samat oireet voivat olla merkki muunlaisestakin ongelmasta. Isäni omistamassa Cliossa alkoi nimittäin eräänä talvena esiintyä tuota toisessa takapyörässä ja huollossakin sanottiin sen olevan vain jäätymistä. "Kaada kuumaa vettä päälle, jos ei muuten lähde", neuvottiin. Noh, kokeilin kuumaa vettäkin, mutta siitä huolimatta renkaan "vapauttamiseksi" piti aina peruutella, jonka jälkeen paukauksen saattelemana jarru vapautui. Joinain päivinä rengas temppuili pahemmin kuin toisina, mutta yleensä liikkelle pääsi jokusen minuutin junnailun jälkeen eikä ongelma sitten enää vaivannut. Eräänä kertana se takarengas kuitenkin pamahti kotimatkalla lukkoon kesken ajon. Yritin sitten bussipysäkillä kummeksuvia katseita keräten raivokkaasti peruutella ja ajella eteenpäin, mutta rengas vapautui aina korkeintaan hetkellisesti. Koska kyseessä oli vain toinen takapyörä ja teillä talven ansiosta vielä hieman luntakin, päätin tylysti ajaa rengas lukossa loppumatkan kotiin (rengas kärsi tästä hieman, mutta pysyi vielä käyttökelpoisena).

Kun sitten auto saatiin huoltoon asti, totesivat hekin ettei kyse ollut pelkästä jäätymisestä (vaikka saattoi silläkin olla toki osansa asiaan), vaan jokin jousiosa oli napsahtanut toisesta takajarrusta rikki. Tämä sitten aiheutti jarrujen lukkiutumisen. Osa vaihtoon ja kas, ongelmaa ei enää esiintynyt ollenkaan.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 12.01.10 - klo:17:05
Tuota tuota, kerrot ymmärtäväsi autoista, mutta sitten tuollainen talviautoilun perusjutulta kuulostava insidenssi oli tuntematon?

Jos lukisit tarkemmin, niin huomaisit että jarrutapaus sattui työkaverilleni (2009-mallinen variant myös) eikä minulle. Sanoinkin asiasta hänelle, eli sen mistä tuo ilmiö johtui. ABS-varoitusvalo palaa edelleen, vaikka ohjeistin "buuttaamaan" auton eli tekemään kaiken autoon menemisen osalta alusta alkaen uudelleen. Vikakoodi siis päällä, eikä meillä kummallakaan ole vag.com:ia. Kaveri ei silti välitä, aikoo ajella seuraavaan huoltoon saakka jos ei muuta ehdi hajoamaan ennen sitä.

skula

ööööööööööööööööööök!

Vein oman autoni hertsikkaan a-vakkarin korjaukseen.. Ja siitä tämä kaikki sai alkusa.. Ja kiitos eräälle toisen foorumin 'yllyttäjälle' siitä että yllytti sijausauton tilausvaiheessa ottamaan aina halvin mahdollinen saatavilla oleva kikotin!

Elämäni pelottavin ja ikävin ajokokemus on toistaiseksi ajettu. Ihan varmasti pyydän duunista erästä naista(jolla on ko.ajokki itsellään) ajamaan tämän hirvityksen takaisin Herttoniemeen, ja itse istun vänkärin paikalla.

Radiotakaan en uskaltanut avata ennen kuin olin kolmansissa liikennevaloissa. Niistä kahdesta ensimmäisestä taisin ajaa läpi punaisilla kun en uskaltanut jarruttaa, kun pieni jarrujen painallus ei hidastanut kikotinta ja vähän reilumpi painallus aiheutti täyden jarrujen lukkiutumisen, minulla oli myös täysi työ pitää kikotin omalla kaistalla.

Paikaltaan lähdöt pelotti suunnattomasti, sammuko kikotin vai jääkö paikalleen sutimaan kunnes hyytyy kun nostan kaasua.

Yöööööööööööööööööööök!

Kikottimen sisään kuulin jopa musiikin jonka joku hippiäinen kuuteli korvalappustereoistaan(iPod?) suojatiellä. Ã,,änieristys oli siis lähinnä peltiä, jos ei pahvia.

Kuorma-autojen minua ohittaessa moottoritiellä ja Kehä III:lla sai kammeta vastaan ettei viima aimaise rekan alle. Sairas pelkotila päällä ihan kokoajan!

Ko. tuotteen esitteessäkin lukee mm.

Meidän mielestämme parantamisen varaa on aina! Ja sen kyllä huomaa että tähän on panostettu, parantamisen varaa on jätetty kaikkialla ko. kikotinta!

Tuotteen suunnittelukeskus sijaitsee Ranskassa. Ja sen kyllä huomaa! Tosin paikallista mukavuutta ei ole kyllä yhtään saatu mukaan!

Innovatiivinen käyttäjäystävällisyys näkyy kaikessa! Kyllä paikallaan kaikki on kohdallaan, kunhan vaan ei lähde liikenteeseen!

Tervettä järkeä tien päällä! Kyllä tervettä olis jättää lähtemättä liikenteeseen tällä kikottimella kokonaan. Vaarallista suorastaan extreme touhua!

Herkkää suorituskykyä! Herkkää on suorituskyky, jos sitä ajatellaan kaasupedaalin herkkyyden kannalta, ON / OFF..

Ja tästä extreme autoilusta pitää vielä jollekin Europcarille maksaakin? Herranjumala mitä touhua!

Mitä tästä opimme, pysy lestissäsi!

Mikähän mahtoi olla tämä kauhukippo?

Yaris!!!!!!!!! 1.3 VVT-i taijotain!

Peeveli

Skula: CC on hemmotellut sinut piloille! ;)

Purkkihan se Jarppa on, ei siitä pääse mihinkään.

ram1

Laitan nyt minäkin tänne saman vastineeni :D

Mahtaa kyllä jo kuskissakin olla vikaa jos ei Yariksella uskalla ajaa.
Aivan normaali pikkuauto joita Suomen maassa vilisee.Ja huonompiakin on.Se on purkki jollaiseksi se tarkoitettukin.Jotkut ne vaan sellaisillakin ajaa sen takia kun tykkäävät pienistä autoista joilla näppärä kaupungissa pyöriä.Ja ei  maksa 48ke.

Tuli muuten mieleen, että hurjin fiilis auton ratissa on viimeksi tullut Passat CC 2.0TSI Tipt. ohjaimissa.Viime keväänä kun oli jo lämmistä, sulat tiet ja alla jotkut liian pienet kitkakumit.Unohdin Comfort-asennolle ja kokeilin pienemmällä tiellä vähän kiihtyvyyttä.Ihan ok:sti meni siihen asti kun huomasin mutkan lähestyvän, joten vielä auton ollessa suoralla päästin kaasun pois ja jarrutin hieman, jolloin auto alkoi rajusti heitellä, johon en itse ollut ollenkaan varautunut.Ja silloin pitkästä aikaa oikein pelotti auton ratissa.Syy oli luultavasti todella lämpimässä ilmassa, noin 10+ ja tuosta comfort asetuksesta.Silti ei vaan olettaisi tuollaista tapahtuvan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Peeveli

Joo,kyllä jarpalla tiellä pysyy. Itsekin omistin sellaisen 6 kk ajan -02 uutena ostamani 1,3-mallin, karvalakkivarustein. Vaihdoin 12-vuotiaan 190-Mesen siihen. Olihan se uusi auto, viaton ja niin edelleen. Mutta tuntui vähänkin enemmän ajaessa siltä että vanha mese oli mukavampi vaikka ikäauto olikin (totta kai koska se on uutena ollut kallis ns. paremman luokan auto ja kaikilla lisäherkuilla). Asennoiduin Jarppaan väärin, eli petyin kun ei ollutkaan keskuslukitusta eikä sähkölaseja (säästin typerys siinä etten ottanut sol-mallia). Absoluuttisesti pikkuautona tarkastellen se oli ihan fiksu laite, todella vakaa ajaa maantielläkin, ainoa miinus melutaso ja varustelu. Mutta, ei vikoja, ei väärinsovitettuja ovia eikä alustanarinoita jne. Oikein asennoituvalle pikkuauton tarvitsijalle ihan ok peli.

Me nykyihmiset kalliimmissa autoissa ollaan pilalle hemmoteltuja. :D

Onneksi tuollaista vastakohtaisuutta ei tullut nyt vastaan Golf variant vs. Avensis-akselilla, kun ostoaikomus yhä päällä.

skula

Toisella foorumilla taoinkin pöytään faktan, että uusi ave on cc:tä laadukkaampi paketti. Näin pers ja koeistunto pohjalla..

Pitänee hätistellä tojo myyjiä, josko sais koeajoon yksilön, pelsepuupin koneella, ja vielä jos automaattia olis tarjolla..

SolPlus on vaan ehdoton vaatimus, jos aven ostaisin..

Peeveli

^

Meinaatko vielä pysyä sedanissa vai tuleeko farkku alle (siis olipa tuleva merkkisi/mallisi mikä tahansa)?

ram1

Sen verran sekä CC:tä ja Avea ajaneena en osaa ihan keksiä kuitenkaan sitä Aven laadukkaampisuutta verrattuna CC:n, vaikka tuossa aiemmin Yarista puolustinkin.Alusta sekä ohjaus on mielestäni ainakin hieman heikommilla kantimilla Toyossa.Ja jos CC:tä moitittu esim alustan kolinoista ajakaapa Avella polanteista tietä.Myöskään Aven sisätiloissa ei ole mitään perus Japanilaisesta eroavaa.Laatu on tietysti monien asioiden summa, ja jotkut arvostavat eri asioita.Ave on hyvä auto jota itsekin siis harkitsin, mutta kovin jätti koeajo ainakin toivomisen varaa.Mutta monta Toipotaa omistaneena pidän aina kuitenkin mielen avoinna uusille malleille.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08

skula

Joo, no laatu on omanlaisensa käsite, ihan niinkuin sana Preemium.

Koen laadun yhtenä tärkeänä kriteerinä vikojen määrän, ja miten ne hoidetaan. Volkkarilla niitä ei osata hoitaa, enkä usko että Audi on yhtään parempi, kun samoissa paikoissa monasti huolletaan molemmat.

CC on sisustaltaan harmonisempi kuin ave.

Enkä tiedä kovin montaa alle 50ke(varusteltuna) autoa jotka ei kolisis/rämisis surkealla pinnalla.

skula

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 13.01.10 - klo:13:06
^

Meinaatko vielä pysyä sedanissa vai tuleeko farkku alle (siis olipa tuleva merkkisi/mallisi mikä tahansa)?

Tämä riippuu niin seuraavasta autosta.. Nojaan puhtaasti ulkonäköseikkaan, siis omasta mielestä valitsen näteimmän, ja jollain tapaa kustannuskin vaikuttaa joissain..

Nyt menis valinnat näin:
MB E - sedan
MB C - farkku
BMW 5-sarja - sedan
BMW 3-sarja - farkku
Audi A4 - sedan
Avensis - farkku
Superb - sedan/HB mikälie

Siis korostan - nyt en ole vaihtamassa autoa.

RoccoScientist

Skulan kokemuksiin sen verran kommenttia, että ei se Yaris käytännössä vaikkapa Poloa vaarattomampi ole. Joissakin pikkuautoissa on toki enemmän ison auton tuntua kuin toisissa (esim. vanhassa Cliossa - mutta kääntösädekin oli sitten vastaavasti pikkuautoksi isohko), mutta tiellä nuo pysyvät ihan yhtä hyvin. Pikkuautoissa vain kaikesta joutuu yleensä tinkimään isompiin verrattuna, oli kyse sitten äänieristyksestä, sivutuuliherkkyydestä tai suuntavakaudesta, joten asennoituminen kannattaa sovittaa sen mukaan.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

ram1

LainaaKoen laadun yhtenä tärkeänä kriteerinä vikojen määrän, ja miten ne hoidetaan. Volkkarilla niitä ei osata hoitaa, enkä usko että Audi on yhtään parempi, kun samoissa paikoissa monasti huolletaan molemmat.
Kyllä omat kokemukseni puoltaa Toyotaa tuolta osin kyllä niinkuin aiemmin jo tällä topicilla esimerkilläni ilmaisin.Toki itseäni on kohdeltu Skodan huollossa ihan hyvin eikä vikojakaan ole ollut Toyotaa enempi.Taasen vaimon Polon kohtelu oli aikoinaan nihkeää ja siitä kyllä jäi hieman huono maku.Kuitenkin huollot Polossa ja Skodassa meillä samassa paikassa, mutta kyllä maahantuojan eron huomaa Skoda vs. VW sekä myynnissä että huollossa mielestäni.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

skula

Ihan täysinä faktoina tuosta Yariksesta on sanottava pari juttua vielä.

(Pituuteni 187cm..) Rattia ei saa riittävän lähelle, eikä riittävän ylös. Istuimen istuinosa liian pehmyt, ei tue eikä ole juuri mistään kotoisin. Perseenlämmitin on mallia On/Off, ja kyllä kuumottaa persaus ja pian! Sai ottaa todella nopeasti pois päältä. Kulkine meni syvässä lumisohjossa hienosti(huoltamon parkkipaikka), ihan kuin pieni maasturi. Mitenhän hyvin tämä Yariksen 'neliveto' versio menee? Yariksella ei tartte parkkipaikkaa kauan etsiä, menee todella pieneen rakoon, ja syvään hankeen, ja ilmeisesti myös poiskin(ainakin sohjossa meni hienosti)?

Tänään kun vietiin vuokrakalu takaisin, ajettiin Toyota Yagon perässä, mielessä alkoi pyörryttää.

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

P.Alikka

Kaippa se on kolme Toyotaa omistanee jotain tännekin sanottava. Itselleni jäi Toyotista ihan hyvä mielikuva ja seuraava auto voi tämän Octavian jälkeen hyvinkin olla tuo nykyinen Avensis diesel-automaattina tai bensa-automaattina. Kaikki kolme omistamaani Toyotaa (2xCorolla ja yksi Avensis) toimivat teknisesti hyvin ja tuo Avensis oli varsin mukava ajettava ja äänieristyskin oli kunnossa. Suurin parannus tässä Octaviassa tuohon Avensikseen verrattuna on penkin ja ratin säädöt, joiden parissa Toyotilla riittää uusissa malleissakin vielä parantamista. Ajoasennon saa Ocussa paljon paremmin kohdalleen ja ratinkin saa asemoitua itselle kohdilleen.

Paljonhan noita Toyotia parjataan tuosta ajettavuudesta, mutta mielestäni jo tuo ykköskopan Ave on ihan ok ajettava eikä maantielläkään rasittava. Ohjaus on Toyotissa omalaatuinen, tahmea tms. mutta Ave kyllä meni suoraan kun kädet ratista irrotti. Sivutuuliherkkyyttä kyllä oli hiukan liikaa. Ave II dieselinä oli taas tuossa asiassa jo parempi. Mutta se mikä Toyoissa eniten ärsytti on tuo euraapassa varman päälle pelaaminen. Mitään uutta tekniikkaa ei tänne oikein tipu ja diesel-automaattiakin saatin odottaa kymmenen vuotta Avensikseen. Tuntuu, että euroopan markkinoita vähän aliarvostetaan ja ei haluta panostaa. Jaappanissa jo kauan myyty cvt-laatikkokin tuli piiitkän vieterin jälkeen tänne kun ensin tyrkytettiin noita mmt-lootia automaatin korvikkeeksi.

Sitten vielä tapaus Prius. Autohan olisi omaan käyttöönikin hyvä vaihtoehto ja vaikka maantieajoa tuleekin paljon, niin eihän Priuksen maantiekulutuskaan huono ole, vaikka paras hyöty saadaankin kaupungissa. Uusin malli on ulkonäöltäänkin ihan ok ja sisätilat riittää, mutta mutta se peräkoukku! Miksi sitä ei ole voinut suunnitella siten, koukun asentaminen olisi laillisesti mahdollista? Jossain mediassa oli Toyotan maahantuoja kommentoinut jotain kulutuksen lisääntymisestä tms. mutta kyllä tuo homma itseltäni käytännössä sulkee Priuksen pois valikoimasta. Omituisuuksia sanoisin...

Pieni purkaus lauantai päivään!  ;D
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

skula

Aika siisti kokemus Tojotasta tuli lauantaina.. Olin parkkiksella odottamassa vuoroani sikapiikille. Paikalle suhahti, sananmukaisesti suhahti Prius. Juttelin siinä aikani kuskin kanssa, kun hänkin jäi odottamaan vuoroaan piikille.. Tosiaan pelkällä sähkön voimalla se siihen lähes äänettömästi suhahti, hieno fiilis tuli.. Ton täytyy olla siistii  :D

Kertoi mokoma että keskikulutus, siis todellinen keskikulutus, on hänellä ollut viimeisen 10tkm aikana 5l/100km. Kulkupuoli kuulemma on ihan kunnossa, ottaen huomioon että kyseessä on 1.8 pensakone + sähkövempele(136hv??). Ei kuulemma moottorin tekniikasta juurikaan ymmärrä, mutta sanoi että yllättävän paljon tuo menee pelkällä sähköllä kun kylillä (Järvenpää) ajelee kauppamatkoja yms. Hän kuulemma ajaa sillä pääsääntöisesti työmatkat (Järvenpää - Vantaa)ja kaikki kauppareissut yms..

Ei kovasti kehunut auton ajettavuutta, mutta parhaimman varustetason(olix se premium tai jotain, en muista) varustelu on ihan kohdillaan, vain mukautuvaa vakkaria ei muistaakseni ollut, se oli lisävarusteista vissiin ainoa jota autoon ei oltu ruksittu. Jollain tapaa kuitenkin kivan näköinen tuo oli, se oli se metallivalkoinen väri mustalla aurinkopaneelikatolla varustettu. Ja isoilla 17" talvinakeilla jopa hieno yksilö.

Täytynee ottaa härkää palleista ja käydä tutustumassa tuollaiseenkin jossain sopivassa raossa. Katsoin hinnastoa pikaisesti ja kyllä melko arvokas tuo on tuo paras varustetaso.. yli 40ke. Budjettiversio oli muistaakseni 34ke? En jaksa nyt tarkistella enempää, kun pitää vältellä autokuumetta..

Perkkeles, koittihan sekin päivä jolloin myönsin että Toytakin voi aiheuttaa minulle autokuumetta, ehkä...

Häkä

Eikös se kuulunut tuon sikapiikin sivuoireisiin että saattaapi tulla käsi kipeeks ja kuume nousta. Autokuumeesta eivät kyllä sanoneet mitään, mutta olis varmaan ollu syytä varoittaa. On meinaan kallis ja helposti uusiutuva sairaus.

skula

Koeajettua tänään..

(tämä kuva on netistä, kun kamerakännykkä kiukutteli..)

Koeajoyksilö siis Toyota Prius Premium varusteilla..

Ulkoapäin auto on minusta hieno, siis nyt, kyllä, jollain tapaa jopa menevän näköinen.

Sisusta ei herätä oikein mitään intohimoja. Penkit ovat OK ja kojelauta myös. Positiivinen yllätys jopa, ei natissut tuossa yksilössä vielä mikääön, takana sillä oli jo muistaakseni lähes 10tkm. Edessä tilat ova maniot, taakse ei taas ole yli 180cm mitään asiaa, tai ainakin pää kenossa saa istua. Jalkatilaa sensijaan on ihan mukavasti.

Tällä autolla ajaminen on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin erilaista kuin millä muulla normi autolla. Se on se asenne jo joka pitää olla kun tuon auton puikkoihin asettuu.. Mutta ajoltaan Prius on ihan asiallinen. Motarilla sai paimentaa satunnaisesti, ei haitallisen paljon kuitenkaan. Melutaso hämmästyttävän hiljainen. Vain kaasun pohjaan painaminen aiheuttaa moottorimeteliä, suhinoita ei juuri esiinny sallituissa nopeuksissa.

Vaihteisto on tuo portaaton, e-CVT(elektronisesti ohjattu jatkuvasti muuttuvavälityksinen portaaton vaihteisto), sopii tuon auton luonteeseen täysin, tosin kaasua sai painaa reilusti jos halusi että paikoiltaan lähtis ripeästi, tämä varmasti tietoinen ominaisuus sillä maltillisellä kaasutuksella auto lähti liikkeelle pelkällä sähköllä/tai siirtyi todella nopeasti sähkövoimaan.

Prius kulki todella usein pelkällä sähköllä kun pysyi kaupungissa ja vauhti alle 55km/h, silloinkin monasti polttomoottori pärähti käymään vain satunnaisesti.

Tasaista nopeutta ylläpidettäessä, esim 55-70km/h, polttomoottorin kytkeytymisen huomasi pienestä nykäisystä, asian pystyi myös toteamaan mittaristosta. Tämä aluksi ihmetytti, mutta kun ymmärsi että kyse on varsin hienosta tekniikasta asian voi painaa 100% villaisella.

Pari räpsyä vauhdissa otettuna kun kamera kännykamera suostui toimimaan:

Auto lämpeni hämmästyttävän nopeasti siihen nähden että se oli ollut ulkosalla kuutisen tuntia, ikkunat jäässä jne.

Mittariston paras anti on HUD ja muutenkin mittariston helppo luettavuus kun siihen tottuu, ja siihen tottuu yllättävän nopeasti.

Siitä on ainakin näin aluksi kiva katsella milloin mennään sähköllä ja millon molemmilla jne..

Penkit peruskauraa, ei kuraa, vaan kauraa, menettelee, ainakin tässä kalleimmassa versiossa.

Navigaattori kuuluu tähän premium varustetasoon, ja se on helppo ja selkeä käyttää, se jäi vähän sivuseikaksi, kun keskityin autoon muuten.

Ratti on hieno, tosin jää hivenen alas, ja ehkä kauaskin, ei pysty säätämään ihan täysin optimaaliseen paikkaan.

Peruutuskamera on vakiona tässä Premiumissa myös, tosin se on naurettava tekele jos vertaa CC:n perskameraan, kuvanlaatu hanurista suoraan sanottuna.

Radio(kovalevyllinen?) ajaa asiansa, pieksee VW/skoda/yms peruskajarit, saatavilla on (muistaakseni) parempaakin tojotaankin rahalla.

Persgrillin teho hämmästyttävän hyvä, tosin painikkeet on sijoitettu keskikonsolin alle(tietää kun näkee), hetken niitä voi etsiä ellei tiedä mistä etsii  :D

Kaiken kaikkiaan silmiini sopiva on tämä uusi muotoilu, sisältä ja ulkoa. Ainoa todellinen vika on hinta. Varusteltuna hinta pompsahtaa hurjaksi. Positiivisena asiana kulutus. Ja tekninen luotettavuus, kuten tojotalla yleensä!

Ja saa tähän tuon a-vakkarinkin. Kun ottaa kalleimman version priuksesta ja siihen vielä presafetypackin.. = yhteensä 43476euroa. HUH!

Sanotaan nyt vielä, Tojotakin voi aiheuttaa autokuumetta, onneksi jokin immuniteetti on, eli katsotaan.

Liikkeen(airport) palvelutasosta voisivat ottaa VAG myyjät reilusti oppia, ei tuputeta...

skula

^

Niin siis Premium varustetason lisäksi pitäisi ottaa PreSafetyPack + aurinkopaneeli + nahkaverhoilu = 4292e..
(a-vakkari, kaistavahti yms..)

Arcca

^Hyvän raportin kirjoitit, kiitos Skula.
Ulkomuodosta on sanottava, ettei millään istu meikäläisen silmään. Ehkäpä sen tekninen hienous saisi rumuuden muuttumaan kauneudeksi ajan kanssa, mene ja tiedä. Onhan siinä kattolinjassa jotain vivahdetta CC:stä, mutta hyvin kaukaista :).
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Urlaub

Japanin myydyin auto ja hybridiauton III (!) sukupolvi. On siinä meriittiä enemmän kuin monilla muilla kieseillä yhteensä.

Moni perustelee Audin ostamista sen tekniikkaan liittyvillä seikoilla. Sopii kuulemma insinööreille. Priuksen ostamiseen voi huoletta käyttää samaa perustetta. Se on hämmästyttävän mielenkiintoinen auto. Siinä menee ajamisen filosofia kokonaan uusiksi ja auton toiminnan seuraaminen on koukuttavaa. Kilpailuhenkisyyttä on sen verran, että sähköllä ajettavia osuuksia tulee aina yritettyä entistä pidemmiksi ja kulutusta tulee seurattua herkeämättä. Ehkä siihenkin kyllästyisi, jos Prius olisi jokapäiväisessä käytössä.

Vielä hienompaa on, että Tojota tuo hybriditekniikan jokaiseen automalliinsa tämän vuosikymmenen aikana. Jo ensi kesänä tulee myyntiin hybridi Auris.

skula

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.01.10 - klo:21:14
Japanin myydyin auto ja hybridiauton III (!) sukupolvi. On siinä meriittiä enemmän kuin monilla muilla kieseillä yhteensä.

Moni perustelee Audin ostamista sen tekniikkaan liittyvillä seikoilla. Sopii kuulemma insinööreille. Priuksen ostamiseen voi huoletta käyttää samaa perustetta. Se on hämmästyttävän mielenkiintoinen auto. Siinä menee ajamisen filosofia kokonaan uusiksi

Naulan kantaan!

Jotain tojotakin osaa tehdä, ja minusta Prius on äärimmäisen hieno esimerkki siitä.

En muista kävikö Peeveli aikanaan kokeilemassa sitä II sukupolven Priusta joka oli tuolla vanhalla 1.5 pensakoneella, se on tunnustetusti mopo. Tämä uudempi 1.8 on jo moottorina riittävän tehokas, kun siis ajatellaan auton filosofiaa vähänkin pidemmälle.

Eikä auton 3 vuoden takuu + 8 vuoden takuu hybridi tekniikalle ole myöskään huono.

Sanottakoon nyt omaksi puolustukseksi huonohkosta koeajoraportista, että auton tekniikka kiinnosti niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon, että se vei huomion melkein täysin, piti erikseen keskittyä mm meluun ja ajettavuuteen.

Mutta kyllä toi liikennevaloista toiseen suhaaminen pelkällä sähköllä oli siiiiiiiiiiiiiiiistii  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy