Talvirenkaat 2011 - 2012

Aloittaja Uppe, 15.06.11 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

1.8 "APR" Q

Itselle tulossa Misukan kitkat. Toimitus vasta neljän viikon kuluttua. Aika suuret erot rengastesteissä,TM:än kitkarenkaiden testivoittaja oli Tuulilasin toiseksi viimeinen.
Luotan itse hiukan enemmän TM:än tuloksiin....itse valitsin Misukan sen hiljaisuuden vuoksi. Oli rengasmelultaan hiljaisin TM:än vertailussa.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: 1.8 "APR" Q - 05.10.11 - klo:16:57
Itselle tulossa Misukan kitkat. Toimitus vasta neljän viikon kuluttua. Aika suuret erot rengastesteissä,TM:än kitkarenkaiden testivoittaja oli Tuulilasin toiseksi viimeinen.
Luotan itse hiukan enemmän TM:än tuloksiin....itse valitsin Misukan sen hiljaisuuden vuoksi. Oli rengasmelultaan hiljaisin TM:än vertailussa.

Samoilla mietteillä tilasin myös itse Misukan kitkat... Samoin toimitus "aikaisintaan" 4vk päästä, mahdollisesti jopa marraskuun lopulla vasta. Ilmeisesti on menekkiä misukoilla? Vai lieneekö tehtaalla muuten vaan toimitusvaikeuksia?

No, onneksi vanhoissa renkaissa on nippanappa vielä pintaa jäljellä, joten kaippa noilla pärjäilee tuonne asti  ::)

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 05.10.11 - klo:17:53
Samoilla mietteillä tilasin myös itse Misukan kitkat... Samoin toimitus "aikaisintaan" 4vk päästä, mahdollisesti jopa marraskuun lopulla vasta. Ilmeisesti on menekkiä misukoilla? Vai lieneekö tehtaalla muuten vaan toimitusvaikeuksia?

No, onneksi vanhoissa renkaissa on nippanappa vielä pintaa jäljellä, joten kaippa noilla pärjäilee tuonne asti  ::)

Mistä ihmeen nyrkkipajoista ne renkaita ostelee, jos ei löydy tuollaista merkkiä varastosta ?  ;) Ei tarttenut misukkaa tilailla, ihan olisi löytynyt monestakin firmasta.

makelja

Viime talven noilla Misukan kitkoilla ajaneena, voin kertoa että hyvä valinta. Ainakin pääkaupunkiseudulla niillä tuli toimeen hienosti. Kerkisin niillä sellaisen vajaa 10tkm ajella, niin saa nähdä että tuleeko ongelmia ensitalven lopulla. Onko se pidon romahdus kitkoissa todellista. Edellisen auton nastoilla HKPL 5:lla ajoin neljä talvea ilman ongelmia.

jaripetteri

Kaksi edellistä talvea on kyllä olleet kitkoille suotuisat etellässäkin kun pakkasta on ollut niin ettei suolaa ole tarvinnut ajaa teille. Toivottavasta tulevakin talvi olisi oikea talvi...
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

Kapa

Monesta liikkeestä tuli Kuopiossakin  ei oota, mutta Rengasparista löytyi ja ihan mukavalla hinnalla. On muuten tosi mukava rengas ajaa jo näillä syksykeleilläkin. Ei tunnu montut kuten alkuperäisillä 215/45/16 renkailla. Alla nyt Michelin 185/60/15. En kyllä löydä omassa ajossani mitään puolustusta tuolle alkuperäiselle, vaikka ei se mikään huono rengas ole. Pitää yrittää jollekkin hemmolle keväällä kaupata nuo 16" Turanzat ja hankkia mukavammat kesärenkaatkin.

firstvw

Kannattaa olla tarkkana rengasostoksilla, varsinkin jos menet sitä testimenestyjää hakemaan. Kävin juuri eräässä rengasliikeessä aikomuksena ostaa michelinin kitkat. kokoja oli, hintakin 70â,¬ kilpailijoita halvempi. Ei muuta kummia vanteelle. Siinä sitten lopuksi katoin paistopäivää. Jumaliste, 3308! Ei kai sillä iällä ny niin suuri merkitys ole, mutta pintamallikin oli eri kuin nykyään, vaikka XI2:set olivatkin. Otatin pois ja ajoin toiseen liikkeeseen, löyty vähän tuoreempaa..

vasara

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 06.10.11 - klo:12:11
Kannattaa olla tarkkana rengasostoksilla, varsinkin jos menet sitä testimenestyjää hakemaan. Kävin juuri eräässä rengasliikeessä aikomuksena ostaa michelinin kitkat. kokoja oli, hintakin 70â,¬ kilpailijoita halvempi. Ei muuta kummia vanteelle. Siinä sitten lopuksi katoin paistopäivää. Jumaliste, 3308! Ei kai sillä iällä ny niin suuri merkitys ole, mutta pintamallikin oli eri kuin nykyään, vaikka XI2:set olivatkin. Otatin pois ja ajoin toiseen liikkeeseen, löyty vähän tuoreempaa..
3308 kumien myynti haiskahtaa jo huijaukselta.
Ainakin pitäisi selvästi myyntivaiheessa tuoda esiin. että myydään 3 x ylivuotista erää.

TKe_

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 06.10.11 - klo:12:11
Kannattaa olla tarkkana rengasostoksilla, varsinkin jos menet sitä testimenestyjää hakemaan. Kävin juuri eräässä rengasliikeessä aikomuksena ostaa michelinin kitkat. kokoja oli, hintakin 70â,¬ kilpailijoita halvempi. Ei muuta kummia vanteelle. Siinä sitten lopuksi katoin paistopäivää. Jumaliste, 3308! Ei kai sillä iällä ny niin suuri merkitys ole, mutta pintamallikin oli eri kuin nykyään, vaikka XI2:set olivatkin. Otatin pois ja ajoin toiseen liikkeeseen, löyty vähän tuoreempaa..

Minä en maksaisi täyttä hintaa noin vanhoista renkaista.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 06.10.11 - klo:12:11
Siinä sitten lopuksi katoin paistopäivää. Jumaliste, 3308! Ei kai sillä iällä ny niin suuri merkitys ole, mutta pintamallikin oli eri kuin nykyään, vaikka XI2:set olivatkin. Otatin pois ja ajoin toiseen liikkeeseen, löyty vähän tuoreempaa..

Hyvä kun huomasit. Itse vaadin jo tiskillä tuoretta tavaraa ja varmistan vielä asentajalta. Ja myös sen että kaikki renkaat ovat suht samoihin aikoihin valmistettu. Olen varmasti rasittava asiakas, mutta entäs sitten  8)

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 30.09.11 - klo:09:28
No tuo olis asiallinen hinta mutta WRG2 taitaa olla noita keski-euroopan kitkoja ja Rsi:täkään ei käsittääkseni ole valmitettu muutamaan vuoteen enää, ei sillä toisessa autossa on just tollaset alla ja ei moitittavaa.

Jep, kyselin tuontiosista noita RSi:tä ja vastasi että kait ne -08 on tehty. En tilannut.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 06.10.11 - klo:13:15
Hyvä kun huomasit. Itse vaadin jo tiskillä tuoretta tavaraa ja varmistan vielä asentajalta. Ja myös sen että kaikki renkaat ovat suht samoihin aikoihin valmistettu. Olen varmasti rasittava asiakas, mutta entäs sitten  8)

Näin tein minäkin, meinasi tulla 09 renkaat vaikka elokuussa tilatessa oli vaatimuksena oikeasti uudet. Kauppias oli kyllä ihan ok, sanoi itsekin että turhan vanhat on talvikitkoiksi. Syy oli maahantuojan vai mistä ne renkaat sitten tuleekaan. Ei siinä mitään, mutta nyt sitten ollaan ilman renkaita (Michelin kitkat) ainoana tietona tällä hetkellä pari viikkoa sitten kuultu "valoa on tunnelin päässä". Vähemmän hauskana piirteenä että vanhat on olleet jo 2kk siellä rengasliikkeessä ohjeella että saa myydä pois. Klups, tarttis varmaan tehdä jotain jos Michelinillä on tosiaan mainittuja toimitusvaikeuksia.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

1st_tsi

#162
Enpä katsonut omistani päivää, teknorenkaasta tilasin ja ruotsista tulivat alle viikon sisällä, joten tuskin ainakaan suomen päässä pitkään lojuneet, tiedä sitten ruotsin varastoista. 7kpl oli ruotsissakin enää tuota kokoa (205/50R16), joten ehdin viedä viimeisen täyden satsin.. :) Onneksi oli tuollainen harvinaisempi koko, muutoin olisi voinut tulla eioota.

Todella hyvältä vaikuttaa ainakin näin ensimetreillä. Sanoisin että vastaavat kuin CVC3 oli tai ehkä jopa paremmat ajaa asfaltilla, ei yhtään harmita vaikka joutui jo hieman ajoissa laittamaan talvirenkaat alle. CVC5 oli kyllä edellisessä autossa hieman pettymys (lähinnä ajettavuus asfaltilla, muutoin kyllä talvella olivat hyvät), onneksi löytyi nyt nuo misukat kun niitä haettiinkin..

Melutaso laski, samoin kulutus, tämä nyt ei ole yllätys koska näin käynyt myös aiemmissa autoissa aina kesärenkaista kitkoihin siirtyessä. Eihän sitä melua tule, kun ei ole pitoakaan samalla tavalla, lamellit ei kuitenkaan saa koskaan yhtä paljon kosketuspintaa kuin kuvioltaan tasaisempi kesärengas..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Quality


Olen aika hatarasti seurannut tätä ketjua, mutta jokos näitä ContiIceContactâ,,¢4x4 -renkaita täällä arvioitiin? Sellaiset ovat tulossa XC60een. Contin kesärenkaisiin olen oppinut luottamaan, talvikiekot ovat toistaiseksi kokeilematta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

JTjones

ContiIceContact-nastat olisi kiikarissa Passattiin meikäläisellä, mutta...

Vannevalinta on sekoittanut pään totaalisesti. 16" on mun mielestä liian pieni Passattiin. Makuasioita, mutta 17" pitäis olla vähintään. Heti vaikuttaa hintaan negatiivisesti ja pakottaa ottamaan leveämpää kumia.

Rekisteriotteessa lukee, että 235/45R17 kiekkojen (jotka nyt siis alla) lisäksi voi laittaa 205/50R17. Tuo 205 leveys vaan hankaloittaa heti vannehankintaa, koska ainakin yhden laskurin mukaan vanteen leveys saa sillon olla maks 7". Valtaosa vanne-ehdokkaista on  7,5". Aargh!!.. Menee vaikeaksi.

Mutta eikö sitten muka saa laittaa esim. 215/50R17 tai 225/50R17 tuon 205:n tilalle? Se mahdollistaisi leveämmän vanteen, mutta olisi varmaan vähän ajettavampi ja halvempi kuin tuo "kesäleveys" 235.

Zaasa

Räsään tulee Contin nastat.Micukan kitkat ei vakuuttanut kahden talven kokemuksella.
Oliko testissä mitattu ääniä,Nokian 7 ja Contin nastat kiinnostaa,millainen äänimaailma.

Ton-1

#166
Lainaus käyttäjältä: JTjones - 06.10.11 - klo:22:29
Rekisteriotteessa lukee, että 235/45R17 kiekkojen (jotka nyt siis alla) lisäksi voi laittaa 205/50R17. Tuo 205 leveys vaan hankaloittaa heti vannehankintaa, koska ainakin yhden laskurin mukaan vanteen leveys saa sillon olla maks 7". Valtaosa vanne-ehdokkaista on  7,5". Aargh!!.. Menee vaikeaksi.

Mutta eikö sitten muka saa laittaa esim. 215/50R17 tai 225/50R17 tuon 205:n tilalle? Se mahdollistaisi leveämmän vanteen, mutta olisi varmaan vähän ajettavampi ja halvempi kuin tuo "kesäleveys" 235.

A. 205/50/17 on nanon pienempi kehältään kuin tuo 235/45/17 joten valitse talvikäyttöön mieluummin 215/50/17.

B.Kyllä se 205/50/17 gummikin istuu siihen 7,5" vanteelle oikein nätisti (mun kesäsetup).


C.Ei se 16" ihan hirveen pölhö ole - 205/60/16 (edit:korkeusprofiilin virhe korjattu) olisi vielä mukavasti hieman korkeampi kuin tuo alkuperäiskokosi ( ja talvellahan sitä maavaraa ei ikuna ole liikaa).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 06.10.11 - klo:22:38

C.Ei se 16" ihan hirveen pölhö ole - 205/16/16 olisi vielä mukavasti hieman korkeampi kuin tuo alkuperäiskokosi ( ja talvellahan sitä maavaraa ei ikuna ole liikaa).

Jaa. Aika matalaprofiiliselta tuo kyllä vaikuttaisi..  ;D
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

jotpee

Hain tänään talvirengas+vannesatsin tutulta rengaskauppiaalta. Onnitteli, että olin ollut ajoissa. Keskisen Euroopan kova viime talvi on kuulemma aiheuttanut sen, ettei pohjolaan riitä meidän olosuhteiden talvirenkaita kaikkiin kokoluokkiin. Tehtaat keskittyvät tekemään Keski-Euroopan kitkoja uusien autojen suositumpiin kokoihin (esim. 225/50 17, monien uusien Audien ja Mersujen vakiokoko) kovan kysynnän takia. Pienempien markkinoiden tarpeet unohdetaan.

Ainakin Michelin, Goodyear ja Continental saattavat olla kohta kortilla. Nokianin renkaita saa, mutta hinta on kuulemma kova.

Myyntimiehet ovat myyntimiehiä, tietty. Tämä rengasliikkeen omistaja ei tosin ole mikään hevoskauppias. Kannattaa varmaan olla ajoissa liikkeellä, jos on uusien talvikumien tarvetta.
Ex: A4 Avant 2,0 TFSI 155 kW quattro s-tronic -11

Jonde

Vielä kun rengasliikkeet tajuaisivat laittaa ne perkeleen hinnat nettiin. En ymmärrä mitä siinä on niin salaista kun eivät voi niitä kertoa. Jos menet paikanpäälle niin kiroavat kun kyselet etkä osta kuitenkaan ja puhelimeen eivät ehdi vastaamaan kun tiskillä koko ajan hinnan tiedustelijoita.

Argento

Lainaus käyttäjältä: jotpee - 06.10.11 - klo:23:28
Hain tänään talvirengas+vannesatsin tutulta rengaskauppiaalta. Onnitteli, että olin ollut ajoissa. Keskisen Euroopan kova viime talvi on kuulemma aiheuttanut sen, ettei pohjolaan riitä meidän olosuhteiden talvirenkaita kaikkiin kokoluokkiin. Tehtaat keskittyvät tekemään Keski-Euroopan kitkoja uusien autojen suositumpiin kokoihin (esim. 225/50 17, monien uusien Audien ja Mersujen vakiokoko) kovan kysynnän takia. Pienempien markkinoiden tarpeet unohdetaan.

Ainakin Michelin, Goodyear ja Continental saattavat olla kohta kortilla. Nokianin renkaita saa, mutta hinta on kuulemma kova.

Myyntimiehet ovat myyntimiehiä, tietty. Tämä rengasliikkeen omistaja ei tosin ole mikään hevoskauppias. Kannattaa varmaan olla ajoissa liikkeellä, jos on uusien talvikumien tarvetta.

Samaa kertoi minunkin tuttuni jo kesällä eli että nyt syksyllä saatetaan täällä Pohjolassa myydä "ei-oota", kun tehtaat painavat putket punaisina mustaa pyöreää Keski-Euroopan tarpeiden täyttämiseksi. Hän ei ole töissä rengasliikkeessä vaan autopuolella eli ei ollut edes omaa lehmää ojassa.

Kapa

Kyllä täällä Kuopiossa on ihan suht tuoretta, eli -10 paistettua Micheliniä tarjolla.

Markku J

Tilaamani Misukan X-Ice -kitkasetti tuli liikkeeseen tällä viikolla. Tiistaina saan ne vanteille ja allekin sitten, kun tarve tulee.

Timpe85

Kolmoseen tulee Hakka 7 nastat 205/55/16 ja Volvoon tulee tod.näk. samat, mutta 17" koossa.
Audi A3 8Y 40TFSIe

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.10.11 - klo:19:59
Tilaamani Misukan X-Ice -kitkasetti tuli liikkeeseen tällä viikolla. Tiistaina saan ne vanteille ja allekin sitten, kun tarve tulee.

Sittenhän saamme ihailla niitä kehumiasi vakiovanteita.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

tdi_tdo

Nyt on 235/40-18 kesänakkien tilalla uudet 205/60-16 Goodyear kitkat. 539e maksoi töineen Turun Kaerlan Kumista. Perstuntumalta auto hiljeni 10db eikä alle 1mm kokoiset kivet lyö sormille maantiellä. Huonona puolena suuntavakaus tietenkin tipahti jonkin verran. Eli nyt hakee enemmän urissa ja sivutuulessa. Toisaalta pakkohan niin on käydä, kun auton ja tien väliin tulee enemmän löysää kumea mitä ennen.

Piti ostaa ensin Michelinin kitkat, mutta eipä ollut firmalla enää tuota kokoa (55 profiilia olis ollut parit) eivätkä tienneet koska tulee lisää. Tsekkasin sitten TM:n viimevuosien rengastestit, ja yllättäen kaikki renkaat ovat voittaneet vuorollaan :D Eli Goodyear taisi voittaa viimevuonna, sitä ennen Conti ja nyt Michelin. Loskakelillä ilmeisesti nämä ovat ok, ja sitähän se meikän talvi on kun Salon ja Turun välilä motarilla suhaa. Ja tietenkin puolet ajasta on sulaa. Jäällä Goodyear ei ollut paras, mutta sitten ajetaan vain hitaammin. Muutenkin kitkojen kanssa tulee pidettyä huomattavasti pidemmät turvavälit ja ennakoitua enemmän muutenkin.

Niin ja Goodyear oli halvin näistä valkoisen miehen merkeistä ;)
-09 V70 2.4DA

Neppis

Tilasin tänään paikallisesta liikkeestä Misukan X-Ice kitkat koossa 225/55R17. Onko kellään tietoa tuon kyseisen koon toimitusajasta? Myyjä kyllä soittaa maanantaina ja kertoo toimitusajan, mutta olisi kiva tietää jo etukäteen. Jos menee kovin pitkälle, niin täytynee miettiä jotain toista merkkiä vaihtoehdoksi.

Aina nää syksyn liukkaat yllättää ja tällä kertaa jo ennen kuin ne edes tulivat.  :o
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Warlord

En ole vielä päässyt tsekkaamaan tilaamiani ContiIceContacteja, mutta kysynkin ennakkoon:

Minkä ikäiset renkaat ovat mielestänne ok myydä uutena? Tsekkaan joka renkaan merkinnät kunhan ne näen. Pari vuotta lienee maksimi, mitä tarvitsee sietää?
VW Polo mk.6

- Heavy Metal will never die!! -

Ton-1

#178
Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 08.10.11 - klo:11:16
Nyt on 235/40-18 kesänakkien tilalla uudet 205/60-16 Goodyear kitkat. 539e maksoi töineen Turun Kaerlan Kumista. Perstuntumalta auto hiljeni 10db eikä alle 1mm kokoiset kivet lyö sormille maantiellä. Huonona puolena suuntavakaus tietenkin tipahti jonkin verran. Eli nyt hakee enemmän urissa ja sivutuulessa. Toisaalta pakkohan niin on käydä, kun auton ja tien väliin tulee enemmän löysää kumea mitä ennen.

Hieman yllätti tuo kommenti että kapiampi rengas hakee enemmän kuin leviä, mutta kait se niinkin voi olla (?).

Itse olen tosi tyytyväinen vast.kokoiseen talvirengastukseeni, toisaalta mun on nastat ja noi kitkat tuppaa rungoiltaan olemaan 'löysät' joten vetely peräisin itse renkaan rakenteesta eikä niinkään leveydestä.

edit:Muistan joskus kokeilleeni BMW 330 CI:tä juurikin kitkoilla, tuntui kuin se olisi 'pyörinyt' keskipisteensä ympäri.  ::)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Warlord - 08.10.11 - klo:11:58
Minkä ikäiset renkaat ovat mielestänne ok myydä uutena? Tsekkaan joka renkaan merkinnät kunhan ne näen. Pari vuotta lienee maksimi, mitä tarvitsee sietää?

Minä suostun ostamaan "täyteen hintaan" uusina renkaat jotka on valmistettu max 6-8 kk aiemmin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy