ACC vakkari & manuaalivaihteisto

Aloittaja Harrison, 12.06.11 - klo:09:32

« edellinen - seuraava »

Harrison

Varustelukysymys: onko adaptiivisessa vakionopeudensäätimissä (ACC) mitään järkeä manuaalivaihteiston kanssa?

ACC:tä ei ole aiemmin ollut ja sellaista olen uuteen ajokkiin (Passat) miettinyt. Foorumilta löytyi hyvä topikki ACC aiheesta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=181.0

...ja siellä on kommentti: "Varusteen hyöty manuaalissa = vajavainen.. Sen sijaan automaatin kanssa parasta mitä autoileva maailma on saanu kokea viime aikoina.."

Miten on, jos Passatin ottaa manuaalina, niin onko ACC turha? Onko kokemuksia?

Vai pitääkö sittenkin ottaa DSG, jotta saisi ACC:sta hyödyt esiin?

Skula

DSG antaa täysin ns. vapaat kädet 0-200km/h matkustukseen maantiellä. Manuaalina joudut vatkaamaan kuitenkin jos vauhti ailahtelee paljon..

Toki riippuu myös tulevan passattisi moottorista, ja miten se jaksaa vetää tietyllä vaihteella..

Moottoritiellä on ihan sama onko automaatti vai manuaali. Siellä ACC toimii aivan unelmasti molemmilla..

Suosittelen kyllä ACC:tä manuaalinkin, kyllä se on niin mukava, mutta automaatin kanssa vielä mukavempi.

Ja tottakai asia riippuu muista varusteista mitä autoosi olet ottamassa.. Onko jo DCC? Dynaudio? Muuta?

Itse ottaisin DSG + ACC:n ja jättäisin pois muita varusteita jos niillä saa helpotusta hintaan..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Harrison

Kiitos kommenteista! Moottoriksi on tulossa perus 2.0TDI 140hv, varustelistalta Passat paketit I, II ja III sekä Dynaudio (vakioäänentoisto vaisu). Dynaudio parantaa  ??? .... tosin kuuntelukokemusta ei ole.

Kaksi edellistä ykkösautoa ovat olleen automaatteja (multitronic ja tiptronic) ja ovat ihan OK. Kun kakkosautoon tuli manuaali, niin jotenkin tykästyin siihen. Vaimon mielestä valinta kyllä olisi selvä, automaatti...

Manuaali
+ 2. t.eur edullisempi hankintahinta, myös hieman pienempi kulutus
+ täysi kontrolli autoon (+ Passatin manuaali hyvin toimiva)
+ mahdollisuus käyttää opetusautona (1-4 vuoden kuluessa tarve 3 juniorin ajokorttiin, mahdollisesti opetusluvalla)
- ACC:n hyödyt jäävät vajaaksi

Automaatti
+ mukavuus
+ ACC:n edut täysin hyödynnettävissä
? DSG: toiminta & kestävyys ?

Jos autoksi olisi tulossa esim. BMW:n 520D, niin silloin automaatti olisi melko must, ko. laatikko on hieno. DSG:stä ei ole omakohtaisia kokemuksia, sen sijaan tarinoita ongelmista palstoilla näkyy. Eka Audissa multitronic porsi 30 tkm kohdalla, joten ihan rajatonta luottoa VAGin automaatteihin ei ole  :-\

Quality

Perustelut manuaalille ovat ilmeiset, mutta ACC:lle mielestäni eivät riittävät. Tunnen olemattomasti laitteen toimintaa, mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen tuntuu, ettei se voi mitenkään toimia tyydyttävällä tavalla manuaalivaihteiston kanssa.

Oma valinta siis olisi nuo muut varusteet siten kuin kerrot, mutta ACC:n jättäisin tässä vaiheessa pois. Olen varma, että sillekin on vuoronsa...
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Skula

Eli asiallisesti varusteltu passatti tulossa. Hienoa!

Dynaudio on myös hintansa väärti. Ainakin CC:ssä se oli aivan loistava. Sitä et kadu!

Tuo moottori on ihan varmasti voimiltaan hyvä. Mutta miksei 1.8TSI DSG:llä?

Itse en pysty perustelemaan dieseliä kuin marginaalisella(lue tarpeettoman pienellä) säästöllä. Tuo TSI kulkee huomattavasti pirteämmin ja on suht taloudellinen myös. Mut se on vaan mun kokemus.

Eikös tuo kakkosauto voi toimia opetusajoneuvona? :)

No joo pointtina se että kyllä tuohon autoksi noilla varusteilla ottaisin ACC:n itse.

Harrison

LainaaTuo moottori on ihan varmasti voimiltaan hyvä. Mutta miksei 1.8TSI DSG:llä?
Kilometrejä ykkösautoon tulee 30-40 tkm vuodessa, joten siksi diesel on ykkösvaihtoehto. 1.8TFSI olisi varmasti hieno, parempi vaihtoehto ja siinähän DSG:stäkin taitaa olla modernimpi 6 pykäläinen versio?

LainaaEikös tuo kakkosauto voi toimia opetusajoneuvona?
Nykyinen versio ei oikein, 2-paikkainen lelu  ;D

En tiedä miten hankalaa Passatin tyypiseen nykyautoon on asentaa/asennuttaa apupolkimet, saattaisin onnistua helpommin vanhaan golfiin/korollaan...

Skula

Lainaus käyttäjältä: Harrison - 12.06.11 - klo:16:36
Kilometrejä ykkösautoon tulee 30-40 tkm vuodessa, joten siksi diesel on ykkösvaihtoehto. 1.8TFSI olisi varmasti hieno, parempi vaihtoehto ja siinähän DSG:stäkin taitaa olla modernimpi 6 pykäläinen versio?

Siinä on 7-lovinen DSG... Ihan.. No "hyvä" laatikko  ::)

Heh 30-40tkm vuodessa.. Erinomainen km määrä bensalle  ;D Näin mullakin tulee.. Ja bensalla mennään! On se dieseli niin jotenkin "kustavilainen"   :P

Kyl sil dieselil kerkii, mut ero bensaturpoon on huikea. Eikä näist pa-verotuksista oikein tiedä kovin pitkälle.. Mutta olet selkeästi päättänyt jo moottorin joten en kiusaa enempää  ;)

Harrison

Skula, millaiseksi kulutuslukemat sinulla ovat asettuneet?

1.8TSFI:lle samanhintainen vaihtoehto näyttäisi olevan myös 1.4TSFI (tuplaturbo?) eko-etanoli-multifuel. Jos alkoholibensaa saisi ympäri Suomen, niin hyvä vaihtoehto?

Skula

Lainaus käyttäjältä: Harrison - 12.06.11 - klo:18:28
Skula, millaiseksi kulutuslukemat sinulla ovat asettuneet?

1.8TSFI:lle samanhintainen vaihtoehto näyttäisi olevan myös 1.4TSFI (tuplaturbo?) eko-etanoli-multifuel. Jos alkoholibensaa saisi ympäri Suomen, niin hyvä vaihtoehto?

Mulla VW Passat CC 1.8TSI DSG keskikulutus oli reilusti alle 8l/100km(ajoin tällä 36tkm), taisi olla 7,6l/100km. Vaikka kesät oli 235/40-19" renkaat. Pääsin maakuntamatkoilla jopa 6,8l/100km..
(laskettu kulutus siis!)

Tuota etanolivaihtoehtoa kannattaa miettiä JOS uskoo että tuon polttoaineen verotusta rukataan kevyempään suuntaan. Nyt tilanne on se että polttaineen halvempi hinta kuolee kulutuksen nousussa.

Itse ottaisin 1.8TSI:n.. Tuo 1.4TSI multifuel tuntuu vähän epävarmalta valinnalta, tekniikkansa puolesta lähinnä, uutta kun on..  Onhan se edullisempi, ja kulutuksen pitäisi olla 95:lla vielä pienempää kuin 1.8TSI:ssä.. Itse asiassa varmaan tulis kova kamppailu nyt itseni kanssa kumman ottaisin jos olisin pasuunaa ottamassa..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy