1.6 TDI CR --- Kylmäkäynnistys takkuaa

Aloittaja Reissumies, 06.06.11 - klo:22:11

« edellinen - seuraava »

Reissumies

Reilut 10 tkm takana uudella Octavialla (vm -11) ja nyt on viime aikoina esiintynyt ongelmia kylmäkäynnistyksessä.

Virtaa tuntuu piisaavan ja yrittää pyörittää kovasti konetta käyntiin mutta vaatii piiiitkän starttauksen ja joskus jopa toisenkin. Lämpimällä koneelkla ei mitään ongelmia käynnistymisessä. Kylmäkäynnistyksessä ongelma tulee noin 2/10 startissa.

Oire muistuttaa melkoisesti edellisen Ocun (1.9 TDI) vastaavaa ongelmaa ja tällöin oli kaksi hehkua pimeänä n. 150 tkm:n kohdalla.

Onko ideoita tai tietoa mikä moisen aiheuttaa, onko mahdollisesti "tyyppivika"? Pitääpä varmaankin varailla aika tohtorin pakeille... :-\
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

juupeli


Eipä ole ollenkaan tarkoitus torpata ansiokasta keskustelun avaustasi, mutta minä vastaavassa tilanteessa (takuu voimassa) varaan ajan huoltoon, kerron ongelmat ja jään odottelemaan mitä löytävät.

Reissumies

^^^
Juuri näin ajattelinkin toimia! Päätin vain ensin kirjoittaa asiasta tänne, jos jollain olisi samasta ongelmasta jo omakohtaista kokemusta...

Kyllä takuuaikaiset viat on ainakin tähän mennessä Skoda-huollossa selvitetty hyvinkin mallikkaasti ja uskon näin tapahtuvan edelleenkin. :)
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

juupeli


Juu ja kiinnostaa toki mitä sieltä löytyy...

Taky

Lainaus käyttäjältä: Reissumies - 06.06.11 - klo:22:11
Reilut 10 tkm takana uudella Octavialla (vm -11) ja nyt on viime aikoina esiintynyt ongelmia kylmäkäynnistyksessä.
Onko ideoita tai tietoa mikä moisen aiheuttaa, onko mahdollisesti "tyyppivika"?

Ei ole tyyppivika. 77 tkm taka vm.2010 versioilla eikä moista ole esiintynyt missän vaiheessa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Pekezi

Meillä on vastaavia ongelmia 47 tkm ajetussa vm -10. Vaimo kävi tänään huollossa, ilmeisesti virtalukonpohja rikki / menossa rikki oli vastaus huoltoneuvojalta kuin apteekin hyllyltä, joten taitaa olla (kuitenkin) jonkinlainen tyyppivika.

Tosin meillä ajoittain myös radio pimenee / sammuu (siis kokonaan, ei vain hetkellisesti) kun auton starttaa ja välillä tuntuu että tehot katoaa ym... Vastaavia ongelmia oli jo talvella, mutta katosivat kun softa päivitettiin.

No auto menee pajalle virtalukonpohjan vaihtoon ensi viikolla jos ei sitä ennen jätä tielle :o.
Käytössä:   Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 4x4 -16
                 Skoda Octavia Combi 2.0 Tdi 4x4 -17
Ex:            Seat Leon FR 2.0 Tdi 184 hp 2013
                 Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 2013
                 Seat Ibiza 1.2 Tsi Itech 2014
                 Skoda Octavia Elegance 1.6 TDi 2012

Pekezi

No niin, virtalukonpohja vaihdettu ja taas tuntuu tehot palanneen. Oli kuulema neljä virtalukkoon viittaavaa vikaa muistissa...

Taitaa olla näissä uusissa Octavioissa tyyppivika kun juttelin tuttujen kanssa, on meidän auto jo kolmas tuttavapiirissä johon pohja vaihdettu ja sillä ongelmat hävinneet.
Käytössä:   Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 4x4 -16
                 Skoda Octavia Combi 2.0 Tdi 4x4 -17
Ex:            Seat Leon FR 2.0 Tdi 184 hp 2013
                 Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 2013
                 Seat Ibiza 1.2 Tsi Itech 2014
                 Skoda Octavia Elegance 1.6 TDi 2012

Reissumies

Lainaus käyttäjältä: Reissumies - 06.06.11 - klo:22:11
Reilut 10 tkm takana uudella Octavialla (vm -11) ja nyt on viime aikoina esiintynyt ongelmia kylmäkäynnistyksessä.

Pitääpä varmaankin varailla aika tohtorin pakeille... :-\

No niin, eilen vein auton yöksi pajalle ja tänään ottivat auton työn alle.

Diagnoosi: ei vikaa!

Ei kai sitten muuta voida kuin odotta vian pahenemista ja päivää, jolloin auto ei enää käynnisty. Määräaikaishuollon yhteydessä palataan tähän asiaan, jos ei vika ota korjaantuakseen...
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

juupeli


Lainaus käyttäjältä: Reissumies - 14.06.11 - klo:17:23
Diagnoosi: ei vikaa!

No voihan kökkö. Tuo on niitä hetkiä kun toivoo oikein tosissaan, että tee nyt kaikki temppusi jotta saavat vian selville ja sitten kuntoon.

Reissumies

^^^^
Joo, eipä ole ensimmäinen kera kun huollossa ei saada vikaa päälle. Kaikki toimii kuin rasvattu!

Yleensä nämä piilevämmätkin viat ovat kyllä ajan kanssa löytyneet, kun asiasta muistuttelee joka yhteydessä huoltoa asiasta. Joskus samaisen vian aiheuttama oire ilmenee jossain muussa muodossa jolloin vian alkuperä ja syy lopulta selviävät.

FL Ocu on kuitenkin sen verran tuore tapaus että uskon tehtaan reagoivan asiaan, jos tällaista ongelmaa on esiintynyt laajemminkin. Huollossa ei ainakaan oltu vikaan aiemmin törmätty. :-\

Tänään taas yski startatessa, neljä muuta starttia päivän aikana normaaleja!
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

Pekezi

Missä päin Suomea käytit huollossa?
Käytössä:   Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 4x4 -16
                 Skoda Octavia Combi 2.0 Tdi 4x4 -17
Ex:            Seat Leon FR 2.0 Tdi 184 hp 2013
                 Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 2013
                 Seat Ibiza 1.2 Tsi Itech 2014
                 Skoda Octavia Elegance 1.6 TDi 2012

Reissumies

Auto kävi huollossa Tampereen seudulla!
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

Reissumies

#12
Käynnistys on takunnut koko kesän lämpöisillä ilmoilla ja nyt ilmojen viiletessä ongelma poistui.

Yhtenä viileänä aamuna laitoin testinä eberin päälle lämmittämään n. 5 minuutiksi ennen starttia. Kolmannella sahauksella suostui Ocu käyntiin.

Vierailin jälleen huollossa ja nyt ongelmaan on herätty. Autoja joissa on tätä samaa ongelmaa on heille raportoitu toista kymmentä ja asia on selvityksessä Skodalla. Vika liittyy jotenkin hehkujärjestelmän lämpötilaohjelmointiin, päivitystä ohjelmistoon on siis ehkä tiedossa. Valoa tunnelin päässä sittenkin näkyvissä.

Ongelma koskee CR TDI -malleja, mutta ei kai kaikkia moottorityyppejä.
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Reissumies - 14.08.11 - klo:06:05
Käynnistys on takunnut koko kesän lämpöisillä ilmoilla ja nyt ilmojen viiletessä ongelma poistui.

Yhtenä viileänä aamuna laitoin testinä eberin päälle lämmittämään n. 5 minuutiksi ennen starttia. Kolmannella sahauksella suostui Ocu käyntiin.

Vierailin jälleen huollossa ja nyt ongelmaan on herätty. Autoja joissa on tätä samaa ongelmaa on heille raportoitu toista kymmentä ja asia on selvityksessä Skodalla. Vika liittyy jotenkin hehkujärjestelmän lämpötilaohjelmointiin, päivitystä ohjelmistoon on siis ehkä tiedossa. Valoa tunnelin päässä sittenkin näkyvissä.

Ongelma koskee CR TDI -malleja, mutta ei kai kaikkia moottorityyppejä.


Joku voi vielä muistaa keskusteluja toiselta palstalta, nelisen vuotta sitten oli samanlaista ongelmaa 2.0TDI moottoreissa. Silloin ohjelmavian takia autoa ei tahtonut saada käyntiin alle -10C pakkasilla. Korjaussofta tuli aikanaan ja heilautti ongelman päinvastaiseksi. Kylmänä lähti hienosti käyntiin mutta kesällä kylmäkäynnistys ei tahtonut onnistua sitten millään. Korjaussoftan korjaussofta korjasi lopulta tilanteen. Aikaa vianetsintöihin ja molempiin softaseikkailuihin paloi melkein vuosi.

ocumaxx

Minulla on ajettu 45 tkm ja kaksi kertaa auto pajalla samasta syystä. Välillä joutuu starttaa pitkään, tosin joka kerta on kyllä käynnistynyt. Korjaamolla eivät löydä mitään vikaa. Välillä on myös sellaista oiretta, että auto nakuttaa lähdettäessä liikkeelle pienillä kierroksilla.
Onko muilla samaa ongelmaa havaittavissa  ?

Reissumies

^^^
Nakutusta ei ole ainakaan minulla esiintynyt. Välillä saa vain startata piiiiitkään ja joskus useamman kerran peräkkäin.
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

Reissumies

Väliaikatietoja ongelmasta:

Auto kävi viime viikolla 30 tkm:n huollossa ja tuota uudesta asti kiusannutta käynnistysongelmaa ei saatu vieläkään ratkaistua.

Ongelma ilmenee vain silloin, kun ulkolämpötila on yli +10 astetta ja kone on täysin jäähtynyt (esim. yön yli). Nyt kun ilmat ovat vähän viilenneet ei ongelmaa enää ole. Muutaman kerran olen esilämmittänyt Eberillä koemielessä ja taas ongelma tulee vastaan, saa sahata 2-3 kertaa ennenkuin käynnistyy.

Autoja, joissa ongelmaa esiintyy on useampia ainakin tällä pajalla ja maahantuojalta odotetaan apuja.

Ei siis edistystä asian suhteen, muuten auto toimii kuin ajatus... :)
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy