Ongelmia kääntyvissä xenoneissa

Aloittaja Kiviharju, 29.11.09 - klo:13:40

« edellinen - seuraava »

Kiviharju

Tälläistä ongelmaa on esiintynyt meidän Golffin kääntyvissä bi-xenoneissa.

Esimerkiksi risteyksestä kääntyessä alle 40km/h nopeudessa kuskinpuoleinen valo "unohtuu" vasemmanpuolen penkalle.
Se ei käänny enää ratin liikkeiden mukaan, ennenkuin vauhtia on yli 40 tai jos vauhti hiljenee alle 10km/h, jolloin valo siirtyy suoraan ja toimii sen jälkeen normaalisti vähän aikaa, ennen seuraavaa hitaampaa käännöstä.

Valoja on yritetty nyt korjata 3 kertaa, maahantuoja ja tehtaan väki on mukana selvittämässä vikaa, mutta se ei vaan tahdo korjaantua. Tehtaalta tulleet korjaus/koodaus ehdotukset eivät ole toimineet tai auto ei ole suostunut ottamaan niitä vastaan.

UVW:n puolella on ilmaantunut ainakin yksi vastaava tapaus, mutta tehtaan mielenkiinto asiaan kertoisi kyllä ettei ole kysymys ihan yksittäisistä tapauksista.

Raportoin tänne sitä mukaa kun uutta tietoa tulee...
Audi A4 Allroad quattro -17

Golf

Viikonloppuna tuli tehtyä samanlainen huomio omissakin Xenoneissa. Kyllä sen selvästi huomaa kun on pysähtymässä vaikka liikennevaloihin ja seuraa valojen liikkumista edessä ajavan auton takakontista. Oikeanpuoleisessa ei näyttäisi tapahtuvan kyseistä ilmiötä.

Olen huomannut, että Xenonit huurtuvat hieman alareunastaan ajon aikana, ainakin nyt kun on ollut suht kylmä ja sateinen ilma, huurre kyllä häviää ajon jälkeen kun auto seisoo jonkin aikaa, ilmeisesti tämä on kuitenkin ominaisuus koska olen kuullut samaa muillakin automerkeillä ajavilta. Oletko Kiviharju huomannut samaa omassa autossasi?

Kiviharju

En ole huurtumista huomannut, vielä ainakaan, toivottavasti ei tulekkaan. Mutta onhan tuo, ikävä kyllä, suhteellisen yleistä monissakin nykyautoissa.

Popex

Sama ongelma tääläkin, valo lepää vastaantulijoiden kaistalla mielestäni liikaa.

Nyt vika on tiedostettu omassa huoltopisteessä ja aikoivat ilmoitella kun on selvinnyt asiasta lisää. Odotellaan miten käy.
Driving is like baseball, only getting home safely that counts.

Kiviharju

Ensiviikon tiistaina on auto taas menossa "valohoitoon". Taas on uusia ohjeita tullut tehtaalta, josko ne jo toimisi.
Mutta onneksi taas lupasivat auton käyttöön päiväksi, niinkuin tietysti kuuluisikin, mutta se ei aina ole ollut itsestäänselvyys.

Eilen huomasin ensimmäistä kertaa huurtumista ajovalojen sisällä. Onneksi vain pieni läntti aivan sisäkulmassa, mutta kuitenkin >:(

V-Dub

Kävin tuossa viime viikolla liikkeessä sopimassa vielä viimeisiä virityksiä luovutukseen ja maninitsin myyjälle näistä kokemuksista.. ei ollut kuullut mitään. Olisi kiva tietää mitkä liikkeet jo tietää asiasta?
-Itse kävin Lohjan Autolassa.

Popex

Soittelivat huollosta takaisin tänään ja tästä asiasta on ilmeisesti lähetetty jonkin sortin tiedote huoltopisteisiin (ymmärsin että maahantuojan toimesta).
Puhelimessa tämä tiedotteen sisältö mulle luettiin ja sisältö oli pääpiirteissään:
- Kääntyvien Bi-Xenon valojen valokuvio muuttuu nopeuden mukaan.
- Hitaissa nopeuksissa kuljettajan puoleinen valo valaisee vastaantulijoiden kaistaa.
- Nopeuden noustessa valokeilaa kavennetaan ja pidennetään.

Kumminkaan nyt ei voida olla varmoja että tämä toimintatapa on 100% oikea ja se selvinnee kun valojen suuntausohjelmistoon tulee seuraava päivitys. Jos käyttäytyminen muuttuu, voi olla että valot eivät toimineet oikein.

Jotenkin näin se meni. Toivottavasti tästä hyötyä muille saman.. ominaisuuden (kai se nyt sitten on sitä) kanssa pähkäilijöille.

V-Dub

Haastattelin kauppakeskuksen pihalla HB:n omistajaa jonka auton ihailusta jäin "verekseltään kiinni".

Hän sanoi että ovat parhaat valot joilla on koskaan ajanut heilläkin oli talossa sekä Golf V että VI versiot.

Kaveri jopa pyysi minua katsomaan kun hän käynnistää auton: valokeilat kävivät ulkona ääriasennoissa ja palasivat takaisin keskelle :o

Jäin kielipitkällä katsomaan kun kaveri poistui valkoisella Golffilla kääntyvine Xenoneineen ja  kulmavaloineen.. :P

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: Popex - 15.12.09 - klo:16:10
Soittelivat huollosta takaisin tänään ja tästä asiasta on ilmeisesti lähetetty jonkin sortin tiedote huoltopisteisiin (ymmärsin että maahantuojan toimesta).
Puhelimessa tämä tiedotteen sisältö mulle luettiin ja sisältö oli pääpiirteissään:
- Hitaissa nopeuksissa kuljettajan puoleinen valo valaisee vastaantulijoiden kaistaa.

Kumminkaan nyt ei voida olla varmoja että tämä toimintatapa on 100% oikea ja se selvinnee kun valojen suuntausohjelmistoon tulee seuraava päivitys. Jos käyttäytyminen muuttuu, voi olla että valot eivät toimineet oikein.

Jotenkin näin se meni. Toivottavasti tästä hyötyä muille saman.. ominaisuuden (kai se nyt sitten on sitä) kanssa pähkäilijöille.
Alkaa vähän vaikuttaa taas siltä, että kun eivät löydä korjauskeinoa, alkavat uskotella että kyseessä on valojen ominaisuus. Maahantuojan toimintaa tietäen en ihmettele yhtään.

Itse en ole kyllä huomannut että valokuvio muuttuisi mitenkään nopeuden mukaan. Mikä tarkoitus sillä edes olisi, että vastaantulijan kaistaa valaistaisiin pienemmissä nopeuksissa?
Tätä tukee myös se, että suoraan ajettaessa valo ei "aja" itseään vastaantulijan puolelle, vaan vasta kun rattia kääntää...
No saa nähdä kuinka ensiviikolla käy.

Ainakin palvelu on ollut tähän asti hyvää ja vika on otettu todesta. Mutta katsotaan mihin muuttuu jos yrittävät minulle tuota maahantuojan paskaa syöttää >:( >:(

Lainaus käyttäjältä: V-Dub - 14.12.09 - klo:21:03
Kävin tuossa viime viikolla liikkeessä sopimassa vielä viimeisiä virityksiä luovutukseen ja maninitsin myyjälle näistä kokemuksista.. ei ollut kuullut mitään. Olisi kiva tietää mitkä liikkeet jo tietää asiasta?
Ainakin Auto Berner Kouvolassa on asiasta jotain tietoa...

Popex

Lainaus käyttäjältä: V-Dub - 14.12.09 - klo:21:03
Olisi kiva tietää mitkä liikkeet jo tietää asiasta?

Niin, mä oon asioinu VW Center Espoossa.

V-Dub

LainaaItse en ole kyllä huomannut että valokuvio muuttuisi mitenkään nopeuden mukaan. Mikä tarkoitus sillä edes olisi, että vastaantulijan kaistaa valaistaisiin pienemmissä nopeuksissa? Tätä tukee myös se, että suoraan ajettaessa valo ei "aja" itseään vastaantulijan puolelle, vaan vasta kun rattia kääntää...
No saa nähdä kuinka ensiviikolla käy.

Toisaalta miksikäs sitten hitaalle nopeuksilla käytettäisiin kulmavaloja valaisemaan ojia ja viereisiä kaistoja...

Hyvinpä näyttävät videolla toimivan...http://www.youtube.com/watch?v=H0418EkryrY

Täytyynee tehdä itse oma johtopäätös kun on auto alla...

Kiviharju

Ei ollut ainakaan Bernerille tälläistä viestiä tullut maahantuojalta, ainoastaan tehtaalta välitetyt korjausohjeet. Eli siellä tätä vielä kohdellaan vikana.
Huoltoneuvoja vielä ihmetteli, että miksi ihmeessä maahantuoja väittää että tämä olisi jotain muuta kuin vika...

Kiviharju

Golffi kävi taas tänään valohoidossa. Nyt oli sitten tullut maahantuojan sähköposti Kouvolaankin saakka >:( Sain kopion sähköpostista, ja kas, senhän oli lähettänyt sama tuotepäällikkö jolle soitin Golf asioista n. 5kk sitten. Lupasi silloin soittaa vastauksen saman päivän aikana, mutta soittoa ei ole vieläkään kuulunut...

Sitä vaan vieläkin ihmettelen että miksi toisissa autoissa tämä "ominaisuus" on ja joissain taas ei. Ja miksi ei koko ajan pienissä nopeuksissa tehdä niin? Miksi "ominaisuus" aktivoituu vasta sitten kun rattia käännetään vähänkin?

Tämä vähän tukisi sitä asiaa että se on oikeasti vika, joka nähtävästi tulee maahantuojalle tms. liian hankalaksi/kalliiksi korjata jolloin siitä tehdään maahantuojan toimesta ominaisuus.
Juuri tänään liikkeen pihalla keskustelimme erään vastaavan Golffin omistajan kanssa, ja hänen 1kk vanhan autonsa valot eivät noin käyttäydy.

Täytyy maahantuojan edustajalle soittaa tästä asiasta suoraan, ja jos se ei auta eikä selitystä tule, niin Tos:illa oli muistaakseni sähköposti osoite suoraan pääkonttoriin ;)
Koitin jo tänään soittaa mutta tuotepäällikkö on lomalla ja palaa 28.12, sitten uudestaan.

Tämä ei jää tähän... >:(

Golf

Kerropa jälleen kuulumisia kun saat yhteyden tähän lomalla olevaan kaveriin. Luulenpa, että suoralle sähköpostille pääkonttorin suuntaan voi olla hyvinkin pian käyttöä.

Tos®

Vaikkei varsinaisesti aiheeseen liity. Selasin Tuulilasin 16/09 Golf kestotestiä. Sivun 70 yläkuva. Valokytkin on väärinpäin!

En muista niin tarkkaa kutosen koeajoa, mutta eikai se noin voi olla ;)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 22.12.09 - klo:22:39
Vaikkei varsinaisesti aiheeseen liity. Selasin Tuulilasin 16/09 Golf kestotestiä. Sivun 70 yläkuva. Valokytkin on väärinpäin!

En muista niin tarkkaa kutosen koeajoa, mutta eikai se noin voi olla ;)

Niin muuten näytti olevan, tarkka silmä :P Volkkarin galleriassa se kytkin näyttäisi olevan aivan oikein, mitähän tuossa on tapahtunut ???
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VW-man

Toi sama litania mikä tossa on kirjoitetuna on kopioitu maahantuojan Intranetista joka on nimeltään KAISTA. Siellä on just tuo sama juttu etusivulla ja kuva kuutos-Golfista ksenonein valot päällä. Sinne ei pääse kuin ne  joille on annettu sinne tunnukset.

Muokkasin lainauksen kuntoon -Kiviharju

Kiviharju

Minulla on siitä tiedotteesta kopio tuolla hyllyllä ;)

Kiviharju

Nyt on maahantuojan tuotepäällikölle soitettu, ja kerrottu tilanne ja se että olen todella tyytymätön ratkaisuun.

Tuotepäällikkö lupasi ottaa asian selvitettäväksi ja informoida minua jos ja kun uutta tietoa tulee.
Toivotaan että lupaus tälläkertaa pitää...

Golf

Hyvä kun olet jaksanut viedä asiaa eteenpäin ja sait jopa oikean henkilön langan päähän. Ehkä siinä saattaa olla jonkinlainen mahdollisuus saada asiaan selvyyttä, tulisi nyt edes kunnolliset perustelut jos ei muuta. Toivotaan ettei käy niin kuin 95% tapauksissa, vastausta ei kuulu ja asiakas on se joka saa jälleen kerran olla yhteydessä sinne suuntaan.   

Kiviharju

Nyt tuntui lähtevän selvitystyö kunnolla käyntiin.
Tuotepäällikkö soitteli äsken ja kertoi että tekniikanpuolen kaverilla ja hänellä itsellään on nyt pyhien yli ajossa autot jossa on samanlaiset valot kuin tässä Special Editionissa, ja katsovat että onko niissä tälläistä vikaa, toivottavasti on...

Lupasi palailla heti ensivuonna asiaan...

Vmatti

Jokunen tollainen "kierosilmä" auto on tullut vastaakin tuolla taajamassa pyöriessä.
Ihmettelin vaan että kovasti karsastaa nykyisin autotkin ;D
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Popex

Hienoa!
Asia siis edistyy vielä. En itse oikein jaksanut uskoa että tuo tuosta miksikään muuttuisi jos yksin rupeis riehumaan, mutta ärsyttäähän tuo..

Viimeksi nyt aamulla :)

Golf

Saapa nähdä mikä on lopullinen vastaus. En voi sanoa että valoasia nyt itseäni varsinaisesti häiritsee, tai yöuniani sen vuoksi menettäisin, mutta lähinnä se on se periaate mistä on kyse.

Kiviharju

Tänään tuli taas pääkallonpaikalta soitto.
Ovat kuulemma ajelleet useampia autoja(variannteja varmaan lähinnä), ja kaikki tuntuvat tekevän samalla tavalla. Mutta kuitenkin tehtaaseen on oltu yhteydessä asiasta vieläkin, ja sieltä on jotain ohjeistusta ja lisätietoja tulossa tännepäin.
Ja vielä oli puhetta että ainakin yksi auto on menossa TM:n testi laboratorioon tutkittavaksi tämän asian puitteissa.

Nyt pitäisi löytää jonkin mallinen Golf jossa on xenonit niin pääsisi toteamaan että käyttäytyvätkö valot samalla tavalla kuin minulla.
Kotkassa ilmeisesti on yksi, ellei siitä tehdä viikonlopun aikana kauppoja.
Jollei täältäpäin sellaista löydy, niin saan käydä VV-autolla ajamassa jotakin heidän lehdistöautoistaan.

Nyt voitaisiin laittaa pystyyn kysely.
Keillä kaikilla Golffin kääntyvät xenonit temppuilevat näin, tai siis lähinnä että kenellä vikaa ei ole?

Jos näidenkään toimien jälkeen ei vikaa löydy, niin kai sitä on itsekkin uskottava että jollain pervolla tavalla näiden sitten kuuluukin tehdä näin ::)
Tosin sitäkään mahdollisuutta ei puhelussa poissuljettu että tämä saattaa joskus jollakin päivityksellä korjaantua ;)

specialEd

Temppuilee samalla tavalla kuin olet aiemmissa viesteissäsi kuvannut.
VW-Center Herttoniemessä eivät havainneet vikaa, johon syynä voi olla se, että viereisen tien nopeusrajoitus on 50 km/h ja ajovalo on suoristunut.

V-Dub

..tai sitten niiden tarkoitus on valaista vasen kaista kaupunkinopeuksilla, joilla kulmavalotkin ovat käytössä?  ???

Ens viikolla saan autoni ja näen itse onko se tarkoituksen mukaista käytöstä :-\

Boot

Niin siis omassa Variantissa vasen ajovalo kääntyy myös vastaan tulevien kaistalle alle 40km/h nopeuksissa. Tälläin valokuvio on melko symmetrinen, vastaten about sumuvalojen (näitä ei autossa ole) kuviota. Oikea ajovalohan valaisee jo valmiiksi tien oikeaa laitaa. Näin valokuvio on leveä ja viuhkamainen.
Suomi on ahdin valtakunta

V-Dub

Mäkin oon vähän ajatellut että ehkä se on tarkoituksen mukaista, tosin vielä kokeilematta kun talvivanteet ei ehtinyt luovutukseen.. ehkä saan "Vuokon" huomenna

Olen googlannut "vikaa" englanniksi löytämättä mitään..

Golf

Ajattelin kanssa että aiheesta löytyisi englanniksi jotain juttua mutta eipä ole tullut vastaan missään foorumeilla. Toisaalta kun on tullut vastaan noita autoja joissa syttyy sen puolen sumari johon on kääntymässä, niin nekin näyttävät jäävän palamaan vähäksi aikaa vaikka auto menee jo suoraan.   

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy