1,8 tsi moottotin varoitusvalo syttyy yli 5000 r/min

Aloittaja knoj, 24.08.24 - klo:21:28

« edellinen - seuraava »

knoj

Moottorikoodi CDAA (oliko oikein) . Vuosimalli 2011,nyt mittarissa 251 tkm, mutta moottori on vaihdettu mittarilukemalla 138 tkm (suuren öljynkulutuksen takia, edellisen omistajan aikana) . Olen huomannut, että moottorin vikavalo syttyy, jos kierrosluku menee yli 5000 (helposti ohitus tilanteessa, dsg vaihtaa 2 pykälää alas) Voisiko johtua, niinkuin eräs kokenut autoasentaja sanoi, siitä, että turbo on hajoamassa? Mitä kaikkea on uusittu moottorivaihdon yhteydessä en tiedä. Jos oli "puolimoottori", niin silloinhan turbo on ollut monessa mukana. Moottori kyllä käy hyvin, mutta tuo varoitusvalo ärsyttää. Vika kyllä poistuu vikakoodin (en nyt muista mikä se koodi on) nollauksella.
Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 2011

o.b.

Palaa aiheeseen kun vikakoodit on luettu VCDS tai OBD11:llä. Puolimoottori on vain moottorin alakerta ilman kantta tai mitän lisälaitteita. Siis lohko, öljypohja, kampiakseli, kiertokanget ja männät. Koko yläkerta kansineen, imusarjoinen, pakosarjoineen ja turboineen on vanhasta kokoonpanosta. Samoten kaikki oheiskomonentit, laturit, startit yms.

knoj

Nyt olen yrittänyt lukea vikakoodit mutta palikka (palikat) ei (eivät) saa yhteyttä EKUuhun. Olen aikaisemmin lukenut vikakoodit samalla palikalla ja se on onnistunut, mutta ei nyt. Toisaalta, vikalamppu ei nyt palaa ja se olisi helppo saada palamaan, kierrokset yli 5000, niin se syttyisi. Nyt en uskalla kun ei saa yhteyttä EKUuhun. Ennen, vaikka lamppu on palanut, auto on toiminut hyvin, en ole huomannut käynnissä mitään eroa.

knoj

Eilen kokeilin vähän. Käsin vaihdoin alaspäim 7-> ->6 ->5, nopeus n. 100km/h. kierrokset sain menemään yli 6000, ei mitään ongelmia. Annoin nopeuden laskea ja painoin kaasua, ei ihan pohjaan, niin syttyi EPC varoitusvalo. Sen saain tänä aamuna kuitattu pois. Sitä ennen olen lukenut vikakoosit, ei vikakoodia. Tiedän, että tämä mun vikakoodin lukija ei ole niitä parhaimpia, mutta sain ainakin tuo ESC valin kuittattua. Vaikka EPC oli päällä, niin auto kulki niin kuin pitää. Edelleen syttyy EPC valo, jos kiihdyttää yli 5000 r/min. Tiedän että vika voi olla missä vaan, (ehkä naapurin autossa), mutta missä?

M_M

Lainaus käyttäjältä: knoj - 27.08.24 - klo:09:58Tiedän että vika voi olla missä vaan, (ehkä naapurin autossa), mutta missä?
Se ei selviä, ennen kuin luet auton vikakoodit jollain sellaisella laitteella joka oikeasti löytää ne sieltä. Nykyinen laitteesi on selvästi kelvoton tehtäväänsä.

knoj

Kävin tänään hakemassa ESC varoitusvalon syttymistä. Viakoodiksi tuli 000564, boost pressure regulation limit exceeded (overboost condition)
RossTeck kirjoitaa:
Possible Solutions
Check Charge Pressure Control System
Perform Output Test (to check the Turbo Charger)
Perform Basic Setting (to check the Charge Pressure Control)
Perform Pressure Test to locate Leaks
Check/Replace Boost Pressure Control Valve (N75)
Check/Replace Boost Pressure Sensor (G31)
Check/Replace Turbo Charger
Nyt on sitten vian (vikojen) etsiminen ajankohtainen. Tietysti on mahdollista ajaa niin että kierrosluku ei kiihdystilanteissa ei mene yli 5000.
Kiitos vastauksista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy