Rapid 1.6 TDI CAYC 2014 ei käy kaikilla

Aloittaja Vag-perhe, 26.06.24 - klo:18:01

« edellinen - seuraava »

Vag-perhe


Hei

Kesken ajon alkoi nykiä ja lopputulos, että keltaisina sekä hehkuvalo että moottorin vikavalo. EI käy kaikilla sylitereillä eikä ota kierroksia. Nilkutettu tyhjäkäyntikierroksilla korjaamolle, joka just oli sulkemassa. Jäi sinne.

Mitä luulette, mikä vika vaivaa? Käynnistyy siis kyllä ok, mutta tosiaan ei kierroksia 1,5 tuhatta enempää ja kaikki sylinterit eivät mukana, koska kone täristää.

Neuvosta kiitollinen. Vuosimalli siis 2014, kilometrit n. 185 tuhatta. Huoltohistoria täydellinen.

Lare111

Suutinviat ovat tuolle koneelle tyypillisiä ja oireet viittaisivat myös siihen. Vikakoodeilla varmistuu.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Vag-perhe

Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 26.06.24 - klo:19:39Suutinviat ovat tuolle koneelle tyypillisiä ja oireet viittaisivat myös siihen. Vikakoodeilla varmistuu.

En ole näistä oikein perillä, mutta jotain lukenut, että on pumppusuutinkoneita ja sitten common rail. Kumpikohan tuo lienee. Ihme, ettei edellinen 2010 Seatin CAYB oireillut suuttimistaan ollenkaan 305 tuhannen aikana. Hajotin sen tyhmyyttäni muuten.
Sen verran myös lueskellut, ettei ns. kunnostettujen tilaileminen kannata, vaan uutta suutinta kehiin, jos se nyt sitten se vika on. Huominen kertokoon vikakoodin, kunhan Pepe pistää narun päähän. Harmittaa, vajaa 3 tuhatta ehdin ajaa, ja sitten petti. Ihan miellyttävä ja pihi kone ollut!

Lare111

Lainaus käyttäjältä: Vag-perhe - 26.06.24 - klo:19:53En ole näistä oikein perillä, mutta jotain lukenut, että on pumppusuutinkoneita ja sitten common rail. Kumpikohan tuo lienee. Ihme, ettei edellinen 2010 Seatin CAYB oireillut suuttimistaan ollenkaan 305 tuhannen aikana. Hajotin sen tyhmyyttäni muuten.
Sen verran myös lueskellut, ettei ns. kunnostettujen tilaileminen kannata, vaan uutta suutinta kehiin, jos se nyt sitten se vika on. Huominen kertokoon vikakoodin, kunhan Pepe pistää narun päähän. Harmittaa, vajaa 3 tuhatta ehdin ajaa, ja sitten petti. Ihan miellyttävä ja pihi kone ollut!
Common rail kyseessä. Itsellä hajosi CAYCista suutin viime kesänä ja tulin myös tulokseen, ettei kunnostetun osto kannata. Tilasin AK24:sta uuden Continental/VDO-suuttimen 367 eurolla ja asensin itse. Meni ehkä 20 minuuttia aikaa koodauksineen. Vierekkäinen suutin piti nostaa samalla ylös, niin vaihdoin siihen samalla tiivisteet. Korjaamolla ja etenkin merkkikorjaamolla saattavat veloittaa suuttimen vaihdosta älyttömiä.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Vag-perhe

Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 26.06.24 - klo:20:36Common rail kyseessä. Itsellä hajosi CAYCista suutin viime kesänä ja tulin myös tulokseen, ettei kunnostetun osto kannata. Tilasin AK24:sta uuden Continental/VDO-suuttimen 367 eurolla ja asensin itse. Meni ehkä 20 minuuttia aikaa koodauksineen. Vierekkäinen suutin piti nostaa samalla ylös, niin vaihdoin siihen samalla tiivisteet. Korjaamolla ja etenkin merkkikorjaamolla saattavat veloittaa suuttimen vaihdosta älyttömiä.

Kiitos neuvosta ja osanotosta. Hyvä kun saa vertaistukea ja edes arvuuttelua oikeaan suuntaan. Toivotaan, ettei mitään pahempaa. Paikallinen, hyvä korjaamo (tekee myös koneremppja), hyvät laitteet ja asiantunteva omistaja varmaan saa tehdä homman. Itsellä ikää 70v.

Vag-perhe

Rapid penkissä tänä aamuna. Vikakoodi herjaa nelosen suuttimesta. Varaosaa ei saanut tukustaan iltapäiväksi, mutta toivotaan, että saan auton sitten huomenna. Harmittaa. Olisi ollut tuossa Motonetissä Loimaalla sopiva suutin, CONTINENTAL/VDO Ruiskutussuutin A2C9626040080, mutta milläs haet, kun ei oo autoa.

Vag-perhe

Hei Lare111. Oliko sullaa Ocussa kilometrit miten kun suutin petti? MIetin tässä jo, pitäisikö takakonttiin ostaa edullisesti yksi lisää kun auton saan, kun ei tiedä koska taas pamahtaa.

Vag-perhe

Palaan aiheeseen vielä, että nopeasti sitten kuitenkin tuli kuntoon. Suutin pikarahteineen 500 ja rapiat + tiiviste ja vähän työtä. Luottokorjaamo keräsi taas pinnat ja Skoda taas kulkukunnossa.

Tällainen tuli mieleen; olisko jollakin laitteella vikakoodit nollaamalla suutin kuitenkin (jonkin aikaa) matkan päällä toiminut? Olen kuullut tapauksesta (Toyota diesel), että pohjoisesta on etelään ajettu tuolla tavalla välillä vikakoodeja nollaillen ja suutin siis palannut jotenkin sen matkan!?!

Lare111

Lainaus käyttäjältä: Vag-perhe - 27.06.24 - klo:13:26Hei Lare111. Oliko sullaa Ocussa kilometrit miten kun suutin petti? MIetin tässä jo, pitäisikö takakonttiin ostaa edullisesti yksi lisää kun auton saan, kun ei tiedä koska taas pamahtaa.
Passat oli kyseessä ja 250tkm oli mittarissa. Suutin oli oireillut jo pari vuotta kylmänä, vaikka livedatassa ei ollut mitään ihmeellistä. Lopulta sitten syy tyhjäkäyntiongelmiin löytyi, kun tuli eka limp mode ja vikakoodi suuttimesta.

Lainaus käyttäjältä: Vag-perhe - 27.06.24 - klo:18:00Palaan aiheeseen vielä, että nopeasti sitten kuitenkin tuli kuntoon. Suutin pikarahteineen 500 ja rapiat + tiiviste ja vähän työtä. Luottokorjaamo keräsi taas pinnat ja Skoda taas kulkukunnossa.

Tällainen tuli mieleen; olisko jollakin laitteella vikakoodit nollaamalla suutin kuitenkin (jonkin aikaa) matkan päällä toiminut? Olen kuullut tapauksesta (Toyota diesel), että pohjoisesta on etelään ajettu tuolla tavalla välillä vikakoodeja nollaillen ja suutin siis palannut jotenkin sen matkan!?!

Nopeaa toimintaa kieltämättä!

Itse ajoin vikakoodin nollauksen jälkeen yli 300 kilometriä. Kerran nykäisi nollaamisen jälkeen, mutta sen jälkeen toimi normaalisti omat ajelut uuden suuttimen saapumiseen asti. Kauas en uskaltanut lähteä, enkä olisi uskaltanut ajaa, jos olisi oireillut.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Vag-perhe

Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 27.06.24 - klo:19:39Passat oli kyseessä ja 250tkm oli mittarissa. Suutin oli oireillut jo pari vuotta kylmänä, vaikka livedatassa ei ollut mitään ihmeellistä. Lopulta sitten syy tyhjäkäyntiongelmiin löytyi, kun tuli eka limp mode ja vikakoodi suuttimesta.
Nopeaa toimintaa kieltämättä!

Itse ajoin vikakoodin nollauksen jälkeen yli 300 kilometriä. Kerran nykäisi nollaamisen jälkeen, mutta sen jälkeen toimi normaalisti omat ajelut uuden suuttimen saapumiseen asti. Kauas en uskaltanut lähteä, enkä olisi uskaltanut ajaa, jos olisi oireillut.

Vielä yksi kysymys; onko tuo yhden suuttimen vaihdon jälkeen hajonnut muita tai muuten vaihdettu niitä? Tässä kysessä oli nelosen suutin, mikä sinulla Lare?

Lare111

Lainaus käyttäjältä: Vag-perhe - 27.06.24 - klo:21:11Vielä yksi kysymys; onko tuo yhden suuttimen vaihdon jälkeen hajonnut muita tai muuten vaihdettu niitä? Tässä kysessä oli nelosen suutin, mikä sinulla Lare?
Ykkössylinteri oli kyseessä. Auto meni vaihtoon aika pian tuon jälkeen, joten ei tietoa muiden suuttimien kestosta.

Oli tosin ehkä virhe vaihtaa 2018 Octaviaan, kun aika paljon remppaa ollut sen kanssa. Viimeksi tänään kaivoin kiinni leikanneen laturin irti autosta ja viikonloppuna uutta tilalle :D
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy