Jarruvalot ei toimi/Jarruvalokytkin asennus

Aloittaja Jalzi, 10.01.24 - klo:20:08

« edellinen - seuraava »

Jalzi

No mitäs nyt. Jarruvalot ei toimi. ( Eivät pala ollenkaan) Vikakoodi seuraava P0571 cruise/brake switch (A) circ. malfunction. ja myös P0526 brake light switch, implausible signal. No helppo homma kävi mielessä, mut ei. Motonetista vihreä 4pin uusi liitin ja ei korjaannu ongelma. Tuon liittimen asentaminen varsin yksinkertainen ja helppo homma myös tällä foorumilla olevan toisen ketjun ohjeita mukaillen. Ei mitään säätöä tms kiinni ja avot. Testailin myös vanhan kytkimen pinnien vastuksia niin oli kuolleen oloinen verratuna uuteen joka antoi yleimittarilla kontaktin tai vastuksen riippuen painoiko kytkimen tappia. Eli vieläkin viitteet että kytkin olisi ollut rikki, mutta miksi jarruvalot ei silti pala uudellakaan kytkimellä?

Daatta

Ross techin Wikissä on listattu vaihtoehtoja:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00526
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16955/P0571/001393

Koodien luku VCDS tai ODBeleven työkalulla olisi parasta, noilla pystyy myös tekemään output testin eli katsomaan syttyvätkö valot ylipäätään. Jos kyseessä on automaatti niin tuo kannattaa huomioida: Many Automatic Transmission Control Modules will show a DTC 00526 or 17087 that indicates a faulty brake light switch. This can be ignored and will not appear if you press the brakes once before checking for Fault Codes.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Kannattaa myös nollata ja lukea koodit uudestaan, silloin kun tuo uusi kytkin on asennettuna, ja silloin kun sen irroittaa, onko koodit vieläkin samat?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jalzi

Täytyy tosiaan koittaa saada koodit uudelleen luettua. Itellä ei ole vehkeitä siihen joten täytyy käyttää luettavana vielä sitten. Tää on 2007 Vm bensa manuaali. Itse jarruvaloliittimeen, joka sitten kytketään katkaisimeen tulee kyllä myös virtaa, joten siksi hämmästelin ettei mitään muutosta tule. Mut koitetaan nyt nollausta ensin jos se sen vielä vaatii.

Jalzi

Sitte voi taas facepalmit tehdä ja miettiä missä järjestyksessä ja oletuksilla asioita kannattaa selvitellä. Tällä hetkellä kuitenkin noi jarruvalot nyt sitte taas toimivat.

Vähän täytyy selitellä vaikka ne vain selityksiä ovatkin. Alun perin auto kävi korjaamolla ihan muiden ongelmien takia. (voimansiirto kytkin remppa). Sieltä kun sen hain en päässyt edes kotiin asti kun EPC vikavalo pärähtää päälle. Kävin siinä sitten vielä illalla samalla korjaamolla ja lukivat nuo vikakoodit ihan ilmaiseksi hyvänä palveluna. Tässä siis silloin huomattiin, etä jarruvalot ei pala ollenkaan ja vikakoodit tähän myös viittasivat. Vikakoodin perusteella sain tuon korvaavan kytkimen tiedot mulle valmiiksi (Motonetin vihreä kytkin)ja sovittiin, että minäpä tyrkkään sen tuonne ihan itse.

No siis sehän ei auttanut ja tullaan tämän ketjun ensimmäiseen viestiin.

Nyt voi tuota alkuperäistä vikakuvaustakin hiukan tarkentaa. Uskon että alkuperäinen kytkin on täysin ehjä. Elkuperäinen toki eroaa rakenteeltaan tämän tarvikekytkimen kanssa sen verran, että nuo minun yleismittarilla tekemät tulokset olivat toennäköisesti vääriä. Kun tuo alkuperäinen kytkin otetaan pois paikaltaan se ikäänkuin deaktivoituu ja toden totta tällä tavoin siihen ei mitään pinnien välistä kontakti muutosta saa aikaan vaikka liitinmäntää kuinka painelee. Tuon saa kuitenkin "aktivoitua" myös kädessä ollessa kun sen sisämötikän ikäänkuin kiertää paikalleen kuin se olisi autossa kiinni. Tuota kiertoliikettä ei saa kuitekaan tehtyä mikäli tuo mäntä ei ole painettuna alas (ei kuitenkaan niin, että tapin säätöosuus painetaan pohjaan asti). Nyt sitten "aktivoitu" asennossa liitin kontaktit toimii kuten pitää ollen päällä tai pois. (Eli ei vikaa siinä)

Vika löytyi siis ihan vain että sulake oli palanut. :-[ No alkujaanhan mittasin myös itse johtojen päähän liittimeen tulevat jännitteet. No siinä vaiheessa sinne ainakin virta tuli. En tiedä mitä olin mittaillut jos sulake jo silloin oli palanut. Ei kuitenkaan tästä tuloksesta johtuen tullut sitten mieleen ensin kuitenkin tarkistaa sitä. Hurmiossa olin hakemassa uutta osaa ja heti asentamassa ja pettymässä.

No kyllä tästä räpeltämisestä nyt toki jotain oppia tuli. Jos joku painii jarruvalo ongelmien kanssa ja valot palaa jatkuvalla syötöllä niin silloin taas veikkaisin että juuri tuo kytkinliitin on rikki, mutta jos valot ei pala ollenkaan kuten minulla niin vika löytynee jostain muusta kuin kytkimestä.

Daatta

Hyvä että vika selvisi ja tuli kuntoon.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy