Vw golf V 2.0tdi vikakoodi p0651

Aloittaja Mestarimake, 12.12.23 - klo:06:42

« edellinen - seuraava »

Mestarimake

Potilaana olisi volkswagen golf mk5 2.0tdi variant vuosimallia 2009 ja dsg lootalla. Kesken ajon alkoi hehkujen valo vilkkumaan, engine fault garage teksti ja auto meni limp modeen.

Vikakoodiksi tuli P0238 - Manifold pressure/boost sensor signal high

Vaihdoin mappi anturin, putsasin egr, kaasuläppä ja imusarjan ja akku vaihdettu. Sitten tajusin mitata mapin anturin johdot ecun kautta, niin numero 4(violetti/purppura johto) ei antanut virtaa läpi. Kissojen ja koirien kanssa ettinyt poikki mennyttä johtoa, mutta ei löydy.

Eculta sitten oikea johto poikki ja siitä uusi johto anturille asti ja vikakoodi hävisi! Tosin uusi tuli nyt ja se on P0651. Valitettavasti ei ole kunnon vikakoodin lukijaa niin puhelimen torquella kattonut aina.

Mistähän tämä ongelma nyt kiikastaa? Onko ecun ja mappi anturin välillä jokin sulake, rele tmv kun tuli uusi vika? Tuli huomattua myös, että dieselin paluulinja vuotaa ja siinä kiinni pieni suodattimen/takaiskuventtiilin näköinen möhkäle, niin siitä hajosi muoviputki mihin letku tulee eli se ei ole kiinni. Tilailen uuden kyllä, mutta voiko se vaikuttaa johonkin? Aika kauan saa sahata käyntiin.

Ja siis tuo P0651 lisäksi hehkujen valo palaa ja limp mode. Auton kun sammuttaa ja käynnistää uusiksi, niin moottorin vikavalo syttyy myös. Moottorin vikavalon saa nollattua aina pois, mutta tosiaan tulee takaisin.

Toivottavasti tästä sekavasta selityksestä saa jotain selkoa.

Daatta

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17035/P0651/001617

17035/P0651/001617 - Sensor Reference Voltage "B" Circuit/Open

Puuttuu jännitteitä, olisiko ECUssa tai sen johtosarjassa muitakin ongelmia.

https://obdeleven.com/ lukijalla tekee (miltei) saman kuin VCDS:llä, kannattaa harkita etenkin jos konsernipelejä meinaa pitää jatkossakin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Joskus selvitin irtonaisesta ECU:sta ja kytkentäkaaviosta nuo EA189 moottorin Reference Voltage A/B ja niihin liittyvät anturit. Se tosin jäi selvittämättä, kumpi noista on A ja kumpi B ::)

EA189 2.0 TDi CR reference voltages
[if you copy this info somewhere else, please include source URL]

D141 5V pinT60/10


- Intake Manifold Runner Position Sensor 1 (G336)
- Camshaft position sensor (G40)
- Exhaust Pressure Sensor 1 (G450) (T94/14)
- Accelerator Position Sensor 1 (G79) (T94/15)

D174 5V pinT60/25

- Engine Speed Sensor (G28)
- Throttle Position Sensor (G69)
- Exhaust Gas Recirculation (EGR) Potentiometer (G212)
- Fuel Pressure Sensor (G247)
- Turbocharger Boost Control Position Sensor (G581)
- Accelerator Position Sensor 2 (G185) (T94/13)
- Manifold Pressure / Boost Sensor (G31) (T94/17)

Yksittäisen anturin hajoaminen saattaa kuormittaa referenssijännitettä liikaa, ja siitä voi tulla tuo vikakoodi. Toki johtosarjassakin voi olla vikaa. Tai sitten ECU:ssa...

Antureista yksitellen liittimiä irti ja katsomaan, milloin tuo vikakoodi poistuu.

Mestarimake

Eilen tuli irroiteltua liittimiä ja juurikin tuo map sensorin irroitus teki sen että lähti p0651 pois ja tilalle P0113 + P0238.

Vika siis taitaa olla sen johdotuksissa, anturissa tai liittimessä? Yritin myös mittailla yleismittarilla toinen pää akussa ja sain lukemia 3,67v, 2,47v, 11,80v ja yhdessä meni 0v - 0,5v välillä. Autossa oli virrat päällä kun mittailin.

Onko nyt ongelmana tuo melkein 12v?

Mestarimake

En nyt ole aivan varma tästä mittaamisesta eli avaimet virtalukkoon ja virrat päälle (ei käyntiin)

Yleismittarista toinen akun miinukseen ja toinen map sensorin liittimeen :

1. 5,02v
2. 2,47v
3. 0,00v
4. 0,00v

Voi olla että #3 tai #4 kohdilla oli joku 0,01 - 0,02v. Samperi kun ei tullut merkattua.

Sitten toisin eli toinen akun plussaan ja toinen liittimeen :

1. 6,45v
2. 3,54v
3. 11,56v
4. 0,54v

Kellään vinkkejä/tietoa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy