Miten pesen auton oikein? Naarmua pukkaa

Aloittaja seppo22, 02.05.11 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

RSOCUstin

Skodassa meni eilen "harjaneitsyys" omistuksessani. Olen pessyt joko harjattomassa pesussa Lommilan Nesteellä tai sitten käsin pihalla. En jaksanut kumpaakaan ja ajoin Espoon keskuksessa olevaan WASH24 pesuriin, otin 20e pesun ja annoin koneen hoitaa. Pari bitumi/öljyvanaa jäi puskurii, muuten ok. Ja tietysti ne peilien sisäkulmat jäi likseksi sekä vanteista osa.

Ei sitä aina jaksa puunata.

vasara

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 13.06.11 - klo:14:47
Skodassa meni eilen "harjaneitsyys" omistuksessani. Olen pessyt joko harjattomassa pesussa Lommilan Nesteellä tai sitten käsin pihalla. En jaksanut kumpaakaan ja ajoin Espoon keskuksessa olevaan WASH24 pesuriin, otin 20e pesun ja annoin koneen hoitaa. Pari bitumi/öljyvanaa jäi puskurii, muuten ok. Ja tietysti ne peilien sisäkulmat jäi likseksi sekä vanteista osa.

Liuotin harjapesu pesulassa olisi tietysti yksi ratkaisu, mutta en ole 10kk ikäiselle autolle vielä raaskinut. Pitää hommata kunnon liuotinta + työn jälkeen palkitsevat oluet ja käsipelillä hankaamaan.. ja perään vahaus. Konepelti on testimielessä jo puunattu, joten ei olisi paljoa jäljellä :)

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 13.06.11 - klo:15:40
Liuotin harjapesu pesulassa olisi tietysti yksi ratkaisu, mutta en ole 10kk ikäiselle autolle vielä raaskinut. Pitää hommata kunnon liuotinta + työn jälkeen palkitsevat oluet ja käsipelillä hankaamaan.. ja perään vahaus. Konepelti on testimielessä jo puunattu, joten ei olisi paljoa jäljellä :)

Niin sitä en tiedä onko edellinen omistaja pessyt kuinka ja miten. Lähti samalla kertaa myös kaikki ötökät etupuskurista ja takapuskuriin jäi sivulle muutama bitumi/paskaroilo. Yleensä laitan liuottimet pintaan, nyt ei ollut mukana. Esikoinen nukkui turvakaukalossa koko pesun ajan kiltisti. Tytön ensi kosketus autoharrastukseen  ;)

Jude

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 13.06.11 - klo:14:47

Aiai. Itse en viitsinyt golffia pestä koneessa 2,5 vuoden aikana. Tosin pesijät pisti koneesta läpi ennen vaihtoautohalliin menoa.
Aina käsin ja pari kolmekertaa kuussa vaha pintaan  :)
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

ePa

Lainaus käyttäjältä: Jude - 13.06.11 - klo:16:56Aina käsin ja pari kolmekertaa kuussa vaha pintaan  :)

Mitäs vahaa käytit, jos noin usein on pitänyt vahata?

Cyclic Stig

Kapa

Niin, itsellä tuli vuosi väliä edellisestä vahauksesta. Viime lauantaina hienon sään vallitessa käytin harjapesussa pesukadulla. Sitten n. 30 minuutin sessio Car-s vahalla ja hyvää tuli. Ilma oli varmaan vahaukselle otolline, eli ohut vahakerros levisi nopeasti ja kuivui nopeasti. Kevyillä liikkeillä kiillotus ja enpä muista koska olisi näin helppoa ollut. Satin Grey on auton väri ja täytyy sanoa, että kiitollinen väri laiskalle vahaajalle.

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 13.06.11 - klo:12:44
Mikä on tehokas suihkutettava liuotinaine.. vai onko kaikki samaa kamaa?
Pari kertaa käynyt talven jälkeen kärry autopesulan liuotinpesussa.. semonen pesukatu, jossa on esipesua ja käsinhankausta.. mutta maalipinnasta ei lähde pikku pikipilkut pois. Mustia täpliä näkyy paljaalla silmällä ja kädellä kokeilemalla maalipinnassa tuntuu pientä pikkimäistä nystyrää, niinkuin olisi hiekkaa lakan päällä.
Käsi shampoopesun jälkeen hankasin yhden alueen bensarätillä, päälle uusi shampoopesu => täysin lasinkiiltävä pinta.. bensa on tehokas liuotin, mutta ei sillä viitsi koko autoa hangata.
Eli suihkutettava liuotin.. mitä ostan, että piki irtoaa?
Itse kyselin paikalliselta autopesu yrittäjältä juurikin samaa jonkin aikaa sitten. Hän itse käyttää hiilivetypohjaista Cleaner 3 merkkistä liuotinta. Ei kuulemma vie vahoja pinnasta, eikä vahingoita kestokäsittelyjä.
Tätähän sitten fiksarilta ostin ja olen ollut tyytyväinen.
Mutta tämä on sitten todella jytyä kamaa, haiseekin ihan lakkabensiinille.
Raakana levittää pinnalle ja ihan hetken vaikutuksen jälkeen huuhtelee pois runsaalla vedellä. On lähtenyt kaikki tahmeat puun rojut ja sitkeimmätkin öttiäisen suolet huuhtelemalla pois.
Tulee kyllä käytettyä vain pahimpaan tarpeeseen, normaalisti "esipesuaineena" käytän Prestan Taxicleaneria.

Ja vanhoihin juttuihin palatakseni...
Ei auttanut oikea annostelukaan Megun Gold Classin kanssa, ei vaan tule helmeilevää pintaa ja kuivaaminen on todella työlästä. Joten palasin takaisin vanhan Prestan jämiin.
Jollain tasolla tuosta megusta jää kyllä parempi kiilto.
Uskaltaisikohan noita sekoittaa keskenään, jos saisi molemmista hyvät puolet? :D
Audi A4 Allroad quattro -17

vasara

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 13.06.11 - klo:21:14
Itse kyselin paikalliselta autopesu yrittäjältä juurikin samaa jonkin aikaa sitten. Hän itse käyttää hiilivetypohjaista Cleaner 3 merkkistä liuotinta. Ei kuulemma vie vahoja pinnasta, eikä vahingoita kestokäsittelyjä.
Tätähän sitten fiksarilta ostin ja olen ollut tyytyväinen.
Mutta tämä on sitten todella jytyä kamaa, haiseekin ihan lakkabensiinille.
...
Hiilivetypohjaisuus tarkoittanee, että aine on puhdistettua bensaa? .. tai jos haisee, niin ei edes puhdistettua. Tuon tyyppisten aineiden käyttö on kohtuu epämiellyttävää.. liukeneeko muutakin kuin likaa ja muualtakin kuin auton pinnasta. Pitää jotain miedompaa kokeilla aluksi.

-JP-

ePa:a kompaten: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602719/0. Ihan pienpoistoon tarkoitettu, ja on varmasti turvallinen aine käyttää. Pullosta riitää useampaan käsittelyyn, varsinkin jos vaihtaa korkin tilalle sumutinpään.

Figarro

Vuosien saatossa ollen huomannut että paras konsti on saada piki pois on pesee auton kunnolla ja sitten ottaa kunnon turtle wax-vahaa purkillisen ja alkaa hankaamaan helmoja ja paikkona jossa on pikea, ja kyllä lähtee hyvin ja tulee hyvä kiiltokin. Käytän ko vahaa pakoputkein päiden kirkkaina pitämiseen, auto näyttää aina uudelta kun pakoputkienpäät kiiltävät  :P

Tos®

Koitin eilen työkoneiden pesussa mäntysuopa liuosta Foam lanceen ja se suolti usean sentin paksusen vaahdon.  ;D
AG powermax 4 ei vaahtoa likikään noin hyvin.

Mutta tuskin uskaltaa suopaa käyttää autoille?

e:guuggelin mukaan vahat lähtis yhtä hyvin ku fairyllä  ::)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Figarro

Puhuin yrityksessä toimivan autonpesufirman omistajan kanssa (pesevät käsin autot) ja hän sanoin ettei se että auto vaahtoaa ole itseisarvo vaan se että lopputulos on hyvä,puhdas että kiiltävä. Auton vaahtokylvyt ovat erikseen ja hänen vuosikymmenien kokemus puhuu ja sanoi että paras on tuote joka ei vaahtoa paljoa koska silloin näet kun peset sienellä samaan aikaan sen tuloksen/työnjäljen minkä olet juuri tehnyt, vaahtoava pesuaine peittää sinun työ jäljen.

Tos®

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

vasara

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 14.06.11 - klo:10:07
Koitin eilen työkoneiden pesussa mäntysuopa liuosta Foam lanceen ja se suolti usean sentin paksusen vaahdon.  ;D
AG powermax 4 ei vaahtoa likikään noin hyvin.

Mutta tuskin uskaltaa suopaa käyttää autoille?

e:guuggelin mukaan vahat lähtis yhtä hyvin ku fairyllä  ::)
Jos vahat lähtee, niin lähtee varmaa pikikin? Vahauksen voi sitten touhuta uusiksi. Arvaan, että meikäläisen pienirroitus bensarättihankauksella vei vahat myös?

kamu

Lainaus käyttäjältä: Figarro - 14.06.11 - klo:10:04
Vuosien saatossa ollen huomannut että paras konsti on saada piki pois on pesee auton kunnolla ja sitten ottaa kunnon turtle wax-vahaa purkillisen ja alkaa hankaamaan helmoja ja paikkona jossa on pikea, ja kyllä lähtee hyvin ja tulee hyvä kiiltokin. Käytän ko vahaa pakoputkein päiden kirkkaina pitämiseen, auto näyttää aina uudelta kun pakoputkienpäät kiiltävät  :P

Tuoko on oikeasti hyvä tökötti pakoputkien hinkkaamiseen ? Täytyykö miten paljon vaivaa ja hikeä käyttää vai lähteekö puhtaaksi ihan "pyyhkäisyllä" ? Mikähän olisi helpoin (tai edes kohtuu helppo) vaihtoehto pakareiden puunaamiseen ?

Jude

Lainaus käyttäjältä: ePa - 13.06.11 - klo:17:08
Mitäs vahaa käytit, jos noin usein on pitänyt vahata?

Kesäsin tulee vedettyä dodo juicen purple haze proota ja talvisin malcon imperial waxia.
Pesen autoa noin 5 kertaa viikossa joten on luonnollista vahata auto lauantaisin  :)
Joo hulluuttahan tuo on, mutta onpahan auto puhdas
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Volvo S80 2.4 Bensa -06

makelja

Kunnioitettava pesutaajuus. Itsekään en tuohon pysty.

rob-s

LainaaArvaan, että meikäläisen pienirroitus bensarättihankauksella vei vahat myös?

99,9% varmuudella kyllä:)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Jude

Lainaus käyttäjältä: makelja - 14.06.11 - klo:20:22

Kun tarpeeksi usein pesee, niin lika ei pinty maalipintaan  :)
Nyt oon uuden auton osalta vähän alkanut laiskistua, koska kattoa ei tule jokakerta pestyä (tarvii rakennustelineet)
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Volvo S80 2.4 Bensa -06

Rauska

Lainaus käyttäjältä: makelja - 14.06.11 - klo:20:22
Lähes kuolettava taajuus  ;D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

kamu

Alkaa olla pitkän kaavan mukainen suunnitelma valmiina auton vahaamiseksi. Aikalailla erinäköinen aikaisemmin toteutettuun peruskaavan meininkiin verrattuna. Ja mömmötkin alkaa olla jo hankittuna. Veikkaampa, ettei tällainen harjaantumattomampi silmä lopputuloksessa paljon eroa nää, mutta jos sais sitä kestoa aikaiseksi.

Pari tarkentavaa kysymystä vielä olisi tietotaitoa vailla. Mikäs mahtaa olla fairyveden sekoitussuhde, että vielä puhdistaisi, muttei tolkuttomasti vaahtoaisi (esipesu tehdään Pinelinellä) ? Millä tökötillä helpoiten onnistuisi pakoputken päiden säännöllinen puhdistus ?

Kiitos etukäteen asiantuntevista vastauksista !

Erkka

Itse ole Polon rosteriputkenpään puhdistanut AG-punaisella vahalla. Hyvin lähtee pinttymät ja antaa kaupanpäälle suojakerroksen. Eli I-kerros puhdistaen ja II-kerros suojaksi/kiiltoa.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ePa

Lainaus käyttäjältä: kamu - 28.06.11 - klo:10:53
Mikäs mahtaa olla fairyveden sekoitussuhde, että vielä puhdistaisi, muttei tolkuttomasti vaahtoaisi (esipesu tehdään Pinelinellä) ?

Itse käyttäisin suhdetta 0 - 100. Eli jättäisin fairyn keittiöön.

Motonetista tms, autoshamppoota (Turtle Big Orange tms) ohjeen mukaisella seoksella.

Jossakin netin syövereissä on keskusteltu laajemmaltikin tiskiaineiden sopivuudesta auton pesuun. Google auttaa.

makelja

Lainaus käyttäjältä: kamu - 28.06.11 - klo:10:53
Mikäs mahtaa olla fairyveden sekoitussuhde, että vielä puhdistaisi, muttei tolkuttomasti vaahtoaisi (esipesu tehdään Pinelinellä) ?

Kiitos etukäteen asiantuntevista vastauksista !

Jos Fairyllä peset pitää myös vahata heti perään, koska poistaa kaiken pinnasta. Jos haluat poistaa vahan niin pese meiluiten stydillä Pineline sekoituksella.

juskaa

Minä olen kayttänyt auton pesemiseen taxicleaneria(hoitoaine mukana) ja täytyy sanoa että jos joku tietää paremman autonpesuaineen niin sitte on ihme. ;D.Olen käyttänyt ainetta ihan tavalliseen tapaan käsipesussa. Auton vahaus on nyt kuudeksi vuodeksi tehty kun uuteen Passattiin tuli kestopinnoite . Viikon on auto ollut liikenteessä ja pakko sanoa että hyvältä näyttää..
Opel Insignia Sports Tourer -15
Jeep Grand Cherokee 4,0 -95

HAL9000

VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

TKe_

Lainaus käyttäjältä: juskaa - 29.06.11 - klo:09:13
Minä olen kayttänyt auton pesemiseen taxicleaneria(hoitoaine mukana) ja täytyy sanoa että jos joku tietää paremman autonpesuaineen niin sitte on ihme. ;D.Olen käyttänyt ainetta ihan tavalliseen tapaan käsipesussa. Auton vahaus on nyt kuudeksi vuodeksi tehty kun uuteen Passattiin tuli kestopinnoite . Viikon on auto ollut liikenteessä ja pakko sanoa että hyvältä näyttää..

Kuusi vuotta mille tahansa kestopinnoitteelle suomen olosuhteissa on melkoinen lupaus. Pitääkö tuon kuuden vuoden aikana tehdä jotain huoltokäsittelyjä? Odotapa ensi kevättä ja kerro sitten miltä pinta näyttää, kun talven suolamoskat on jämähtänyt kylkiin kiinni.

ePa

Kuus vuotta on kyllä aikamoinen lupaus.

Pakkohan sitä on jotenkin hoitaa. ???

Olisko mahdolista saada kuvia tämän hetkisestä tilanteesta ja uudet kuvat esim ensi keväänä. Uudessa autossahan ei pitäisi olla pinnassa hiusnaarmuakaan, niin olisi kiva huomata talven koitos pinnassa.

Jään mielen kiinnolla odottamaan tuloksia.

juskaa

No tottakai pitää hoitaa . Pitääkö kukaan autoa edes vuotta hoitamatta mitenkään ?.
Toi käsittely on nimeltään Jewelultra Diamondbrite. Takuu 6 vuotta . Tarkastus käsittelyn tehneessä liikkeessä 12kk välein . Kuukausittainen hoitoaineen käyttö (aine mukana) pesun yhteydessä . Minäkin olen hyvin skeptinen kaikkien lupausten ja takuiden kanssa mutta jos tää puhtaanapito olis edes jotenkin helpompaa. ;D ;D ;D
Opel Insignia Sports Tourer -15
Jeep Grand Cherokee 4,0 -95

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy