Miten pesen auton oikein? Naarmua pukkaa

Aloittaja seppo22, 02.05.11 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 14.06.11 - klo:10:55
Jos vahat lähtee, niin lähtee varmaa pikikin? Vahauksen voi sitten touhuta uusiksi. Arvaan, että meikäläisen pienirroitus bensarättihankauksella vei vahat myös?
Kyllä oli tiukassa piki. Viikonloppuna tein seuraavat..
Auton esipesu => bensiinipohjainen liuotin & vaikutusaika => shampoopesu sienellä hangaten => edelleen pikipisteitä auton pinnassa => 98 bensaa rättiin ja hankausta => ei pikipilkkuja => shampoopesu, jotta ei jäisi bensajäämiä pintaan => kuivaus => vahaus => nyt näyttää jo paremmalta ja maalipinta tuntuu kädellä siloselta.

ePa

Lainaus käyttäjältä: juskaa - 29.06.11 - klo:10:27
No tottakai pitää hoitaa . Pitääkö kukaan autoa edes vuotta hoitamatta mitenkään ?.
Toi käsittely on nimeltään Jewelultra Diamondbrite. Takuu 6 vuotta . Tarkastus käsittelyn tehneessä liikkeessä 12kk välein . Kuukausittainen hoitoaineen käyttö (aine mukana) pesun yhteydessä . Minäkin olen hyvin skeptinen kaikkien lupausten ja takuiden kanssa mutta jos tää puhtaanapito olis edes jotenkin helpompaa. ;D ;D ;D

Ok.

Mitä tarkastus pitää sisällään? Pesu ja mömmö? Hoitoaine ilmeisesti on "vahashampoo"? Eli idealtaan sama kuin muutkin kestopinnoitteet joita palstalaiset ovat käyttäneet.

En muista olenko linkittänyt alla olevan videon jo aikaisemmin (tänne), mutta edelleen tekee vaikutuksen.

http://youtu.be/Da10NISZm_s

Jos tuo toimisi edes sinne päin mitä antaa ymmärtää, niin tuolla voisi päästä hiusnaarmuista eroon. Tosin käsittelyn kestosta ei ole tietoa.

Tos®

Eilen sattu telkku aukeemaan tvshopilla ja siellä http://www.tvins.com/fi/products/fix-it-pro/fix-it-pro.php
Siitä humpuukia tilaten ;) Youtupe todistaa...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

El_Miguel

Lainaus käyttäjältä: ePa - 04.07.11 - klo:10:28

Jos tuo toimisi edes sinne päin mitä antaa ymmärtää, niin tuolla voisi päästä hiusnaarmuista eroon. Tosin käsittelyn kestosta ei ole tietoa.

Itse laitoin tuo CQuartz aineen pintaan pari kuukautta sitten eli kestosta ei vielä ole tietoa, mutta ainakin kiilto näyttää hyvältä. Naarmujen häviämisestä en myöskään osaa sanoa, kun tein tuon käsittelyn suoraan uuden auton pintaan. Toiveena itselläkin olisi että tuo antaisi edes vähän lisäsuojaa naarmuilta ja etenkin keula pysyisi pidempään uutta vastaavassa kunnossa.

Tuohon CQuartz:lle löytyy myös tehostus käsittely aine (REloaded) jota voi laittaa esimerkiksi vanteisiin, johon on vaikeampi laittaa tuota ainetta. Meinasin itse testata tuota tuossa syksymmällä.
VW Golf VII 1.6TDI bluemotion 81kw

ePa

Juu, siis ei tuolla aineella pääse naarmuista eroon, mutta ehkäisee niiden syntymistä esim lumiharjan käytöstä.

Kiillotukset sitten eri aineilla/metodeilla.

Itselläni on Wolffin nanowrappi, mutta en tiedä toimiiko samalla tavalla kuin tuo CQuartzi. Toivottavasti:)

nikob

Naarmua ei ole onneksi pukannut. Mutta asia sopii tänne.
Eli mikä olisi hyvää auton esipesu ainetta?
Eli minkä voisi ennen vedellä viruttamista suihkutella auton päälle.
Ja tarvisihan tuon jonku tehtävään sopivan suihkutuspullonkin .
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Mikko

Minulle vinkattiin täältä Solmaster AS 40 -nimistä ainetta. Löytyy ainakin paikallisesta Motonetistä. 30-60 ml olen laittanut 1,5 litraan vettä Kungsin painepulloon, joka tuli taas ostettua Honkkarista. Hyvin toimii, irrottaa hyvin likaa, myös suolakeleissä, eikä vie vahaa.

Lanttu42

Ajattelin vain rauhotella näitä naarmuihmisiä sillä, että vaikka kuinka hellävaroen mustaa autoa käsittelee, niin ne pahimmat naarmut tulevat ihan kaikesta muusta kuin siitä pesemisestä. Itse olen pessyt autoa seuraavasti:

- Painepesu (tarkasti siten, että otan auton ylhäältä alas ja teen varmuuden vuoksi kaksi kierrosta.)
- Vaahdotus (Ruiskutan siis vain vaahtopesuaineen auton pintaan)
- Sienellä pesu siten, että en paina juuri lainkaan ja pesen
o ensin kyljet kahvaan asti (Ylhäältä siis)
o katon ja konepellin pesu.
o Kyljet ovien alareunaan asti
o Keulan ja käännän sienen varmuuden vuoksi
o takamuksen kokonaisuudessaan, mutta ei alahelmaa
o Rengaskaaret
o Helmat kauttaaltaan
- Huuhtelu
- Kuivaus siten, että ensin pyyhitään vaan pintavedet pois yhdellä mikrokuituliinalla
- Loppukuivaus toisella. Kummalakaan ei varsinaisesti paineta tai pyöritellä vaan tasaisesti viedään pitkin pintoja.

Sienen heitän mäkeen (Joo. Tuhoan luontoa myös mm. ajamalla autolla) ja mikrokuituliinat pesen.

Onko naarmuja? On tietenkin, mutta veikkaisin, että suurimmat ovat tulleet kun eräs huoltamo pesi auton ja kuivas sen lastalla.

Olen itse naarmujen kanssa hieman friikki, mutta tätä threadia lukiessa tajusin, että jotain rajaa tuohon pitää vetää ja vedin rajan tuohon. Voin hieman olla tarkkana pesun kanssa ja tehdä sen itse käsin, mutta sitä pidemmälle en tätä harrastusta vie. :D

Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

Karvis

Jos pesut hoitaa oikealla tavalla puhtailla välineillä, niin naarmuttaja nro.1 on lumiharja :-[
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Skula

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.11.11 - klo:11:28
Jos pesut hoitaa oikealla tavalla puhtailla välineillä, niin naarmuttaja nro.1 on lumiharja :-[

No niin, ja tämä taas piti sanoa ääneen!!!!!!!!!! Pöljä!

Viimeksi kun näin joku teki niin seuraavana talvena liikenteessä lisääntyi järjettömästi autojen määrä joihin oli tehty vain "silmänreiät" tuulilasiin ja sivulaseihin.. Muuten autot olivat lumella kuorrutettuja kermakakkuja!!

Muistakaa nyt prkle että tätä foorumia luetaan kuin islaminuskon kiihkoilija koraania!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

rob-s

Lainaa- Painepesu (tarkasti siten, että otan auton ylhäältä alas ja teen varmuuden vuoksi kaksi kierrosta.)

Tässä mennään hiusten halkomistasolle nyt mutta esipesun painepesu tapahtuu alhaalta ylöspäin (tietenkin sivuttaiset liikkeet mutta edetään ylöspäin) ja loppuhuutelu painepesurilla taas ylhäältä alaspäin.

Esipesussa näin koska jos kura- ja hiekavalumat vedetään paineella nekin voivat aiheuttaa naarmuja.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: skula - 09.11.11 - klo:12:15
No niin, ja tämä taas piti sanoa ääneen!!!!!!!!!! Pöljä!

Viimeksi kun näin joku teki niin seuraavana talvena liikenteessä lisääntyi järjettömästi autojen määrä joihin oli tehty vain "silmänreiät" tuulilasiin ja sivulaseihin.. Muuten autot olivat lumella kuorrutettuja kermakakkuja!!

Muistakaa nyt prkle että tätä foorumia luetaan kuin islaminuskon kiihkoilija koraania!

Vagarenalla on uskomaton voima ja vaikutus! KAIKKI lukevat tätä. ;D

Theros

Lainaus käyttäjältä: nikob - 08.11.11 - klo:22:23
Naarmua ei ole onneksi pukannut. Mutta asia sopii tänne.
Eli mikä olisi hyvää auton esipesu ainetta?
Eli minkä voisi ennen vedellä viruttamista suihkutella auton päälle.
Ja tarvisihan tuon jonku tehtävään sopivan suihkutuspullonkin .

Suihkupullona kannattaa käyttää sellaista pumpattavaa mallia. Eli pulloon pumpataan paine ja sitten liipasimesta pesuainetta ruiskutetaan.

rob-s

esim. Kungs 2 litran painepulloa..hinta n. 16e/kpl

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 09.11.11 - klo:13:15
esim. Kungs 2 litran painepulloa..hinta n. 16e/kpl

Bilteman vastaava taitaa toimia myös ihan ok.

Joku ylempänä kyseli sopivaa esipesuaihetta. Onko joku käyttänyt Würthin Pinelineä? Tuota kannattaa (pitää) laimentaa aika reilusti ja mutta silti lika irtoaa hyvin. Fillaria pestessä teen yleensä esipesun 5-10% pineline-liuoksella, hetken odotus (luokkaa 1min) ja huutelu. Aina ei tarvii sen jälkeen enää edes hinkata. Tämä siis fillarissa mutta toiminee myös nelipyöräisten maailmassa.

Mikko

Ehkä tuli käytettyä turhan tujuja seoksia, mutta mulla Pineline tuntui vievän muutamassa pesussa vahat. Sitten kun laimensi lisää niin ei enää tuntunut putsaavan yhtä hyvin. Jotenkin tuntuu, että tuo Solmaster toimii (ainakin omalla kohdalla) paremmin. Usein tosiaan pelkkä esipesu saa auton näyttämään puhtaalta, kesällä varsinkin tuli tuota harrastettua ja nyt syksyllä myös. Kunhan auto on hyvässä vahassa niin vedethän lähtee kuivaamattakin ajelemalla kotiin... Mutta ei auto kyllä oikeasti puhtaaksi tule, sen huomaa pesuveden likaisuudesta seuraavalla käsinpesukerralla.

nikob

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 08.11.11 - klo:22:43
Minulle vinkattiin täältä Solmaster AS 40 -nimistä ainetta. Löytyy ainakin paikallisesta Motonetistä. 30-60 ml olen laittanut 1,5 litraan vettä Kungsin painepulloon, joka tuli taas ostettua Honkkarista. Hyvin toimii, irrottaa hyvin likaa, myös suolakeleissä, eikä vie vahaa.
Melkeen itse hommata samat kamat. Olis ihan hyvä kyllä ettei veisi vahaa.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 08.11.11 - klo:22:43

Lainaus käyttäjältä: nikob - 09.11.11 - klo:23:31
Melkeen itse hommata samat kamat. Olis ihan hyvä kyllä ettei veisi vahaa.

Mulla on just noi käytössä, ja olen ollut tyyväinen. Ã,,lä osta Motonetista painepulloa. Tuttu osti, kun kävi Solmasteria hakemassa (molemmat samalla, juu kätevää) ja totesi että minun Kungs pullo on paljon parempi = laadukkaamman tuntuinen. Motonetin pullo ei ollut kuin pari euroa edullisempi kuin mitä Kungs Honkkarissa.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

rob-s

Käytämme pesuloissamme juuri tuota Solmaster AS40 esipesuaineena. Hyvin tuloksin.

Pitää antaa aineen vaikuttaa pari minuuttia ja huuhtelu painepesurilla.

nikob

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 10.11.11 - klo:08:30
Käytämme pesuloissamme juuri tuota Solmaster AS40 esipesuaineena. Hyvin tuloksin.

Pitää antaa aineen vaikuttaa pari minuuttia ja huuhtelu painepesurilla.
Jollain toisella foorumilla luin että tuo veisi vahan aika helposti?
Vai onko syynä ollut sitten liian vahva sekoitus suhde

Erkka

Itse käytän Solmaster AS40 5% sekoitusta. Lika irtoaa kiitettävästi ja vaha pysyy pinnassa. "Noup-proplem".
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Tikka

Minä en ole koskaan käyttänyt Solmasteria muulloin kuin ennen vahausta, juurikin siksi, että olen kuullut sen ottavan vahan pois pinnasta. En muuten osaa yhtään sanoa minkä vahvuisena liuoksena sitä käytän, kunhan vaan löräytän sitä sinne veteen sen verran kuin huvittaa. :D

Erkka

^ Siinäpä se! Vahat saa kyytiä, jos ei ole tarkkana annostuksen suhteen. Siis, jos annostelee liian ison lorauksen. ;)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 10.11.11 - klo:12:30
Itse käytän Solmaster AS40 5% sekoitusta. Lika irtoaa kiitettävästi ja vaha pysyy pinnassa. "Noup-proplem".

Kuulostaa aika paljolta. Itse laitan 30 - 60 ml kahteen litraan (*) eli 1,5-3% ja tuo 3 % on käytössä lähinnä suolakeleillä. Vähemmälläkin siis pärjää, mutta kiva kuulla että olisi vielä varaa laittaa tämäkämpiä sekoituksia ja vahat ei silti lähde.

(*) Sanoin aiemmin, että 1,5 litraan, mutta muistin Kungsin pullon tilavuuden väärin.

Kiviharju

Ja kaikkein tärkein tuossa Solmasterissa ja muissakin esipesuaineissa on että jos se kerkeää kuivahtamaan pinnalle voi vahoille sanoa hyvästit.
Itse käytän esipesuaineena Prestan Taxicleaneria. Se ei varsinaisesti ole siihen tarkoitettu, mutta olen kokenut sen teholtaan riittäväksi.
Nyt tuli ostettua vahojen poistoon myös PineLine:ä, joka Solmasterin ohella sopii oikein hyvin esipesuaineeksi.
Audi A4 Allroad quattro -17

makelja

Minulla on esipesuun Bilthamber Autofoam. Tänään juuri pesasin ja painepullolla laitoin tuota autoon. Lähti todella nätisti asfaltista irronnut musta töhnä kyljistä ihan pelkällä huuhtelulla. Pesun jälkeen huuhteluämpärin vesi ei ollut yhtään likaisempaa kuin normaalisti, vaikka kyljet oli todella pahasti sen mustan töhnän peitossa.
Solmasteria käytän silloin kun pitää päästä vahasta eroon. Pesuaineena oli Valet Pron Poseidon's carnauba.

Mikko

Tuo autofoam vaikuttaa hyvältä, ainoa este käytölle on vaan se, että ei ole mitään laitetta jolla vaahdottaisi. Tai mahdollisuutta sellaisen käyttöön. Toimiiko tuo siis myös painepullolla käytettynä?

rob-s

Solmaster AS40 suositussekoitussuhteella ei poista vahaa maalipinnasta.

Kuullemma tehokas vahan poistaja on Fairy:)

juupeli

Löytyykö kokemuksia tästä esipesuaineesta: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/602436/0

Tykkäisin, kun ei tarvitse tehdä sekoituksia. Jep, tiedän, hintaa kertyy, mutta se vaivattomuus...

makelja

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 10.11.11 - klo:19:32
Tuo autofoam vaikuttaa hyvältä, ainoa este käytölle on vaan se, että ei ole mitään laitetta jolla vaahdottaisi. Tai mahdollisuutta sellaisen käyttöön. Toimiiko tuo siis myös painepullolla käytettynä?
Toimii hyvin myös painepullolla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy