Mitä ulkoisia softia? Esim. Home-Assistant antaa lisänäkyvyyttä

Aloittaja idke, 23.01.23 - klo:10:09

« edellinen - seuraava »

idke

Koska WeConnectID on näemmä ihmeen rajoittunut softa, onko tullut vastaan parempia?

Näpräsin kokeeksi auton Home-Assistant kotiautomaatiosoftaan. Sieltä saa vajaa 60 statsia ulos autosta, mutta taitaa nekin olla enimmäkseen vain luettavissa.

Tässä ensinäkymä, pitää kustomoida lisää kun kerkeää.




Kaapeli64

Näkyy löytyvän myös weconnect niminen python kirjasto ja siihen vaikka weconnect-cli komentorivirajapinta jolla auton tiedot saa myös haettua. Tuo vaikuttaakin aika helpolta keinolta tehdä omaa koodia auton tilan näyttämiseen ja ohjaukseen. Ajattelin että vois latauksen ohjaukseen tehdä jotain parempaa kuin mitä Gridio tarjoaa. Itseltäni löytyy jo sähkönkulutuksen seurantaan oma koodi, niin vois kokeilla rajoittaa auton lataustehoa sillon kun kulutus nousee riittävän suureksi, ettei polta pääsulakkeita. Samoten vois olla kätevä joku "lataa +150km lisää rangea aamuksi, halvimmilla tunneilla" toiminto sen sijaan että ladataan aina johonkin tiettyyn prosenttilukemaan. Koodi laskis auton tietojen perusteella paljonko sen pitäs olla ja komentas laturia sitten sen mukaan.

awallin

ainakin vuosi sitten löytyi 2kpl opensource projektia joilla VW (tai VAG) pilven tarjoamia tietoja luetaan:
https://github.com/tillsteinbach/VWsFriend
ja
https://github.com/robske110/IDDataLogger

ehkä Home Assistant käyttää jompaa kumpaa kirjastoa?
noiden käyttö vaatii kai oman palvelimen johon asennetaan, ja lukevat sitten vag-pilvestä tietoja.

Kaapeli64

Kötöstelin nyt tuon weconnect-cli hakeman datan päälle jotain koodinpätkää millä sain vähän jotain parempia laskelmia tehtyä. Eli state of charge prosentin ja rangen perusteella laskin kulutuslukeman näkyville. Tästä sitten laskin mitä range olisi täydellä akulla. Sitten vielä laskin mitä tämän hetken range ja täyden akun range on jos halutaan jättää 20% hätävara akkuun. Tuolla nyt saa jo aika hyvin helpotettua matkasuunnitelmia, kun on paremmin käsitystä mihin asti sillä nyt kannattaa yrittää ajaa. Data päivittyy nyt omalle kotisivulle.


Kaapeli64

 Rakentelin tässä aikani kuluksi koodin joka seuraa auton pysäköintipaikan koordinaatteja. Ja sitten kun ne muuttuu, niin se kirjaa uuden paikan ylös ja sen hetkisen akun varaustilan ja rangen ja matkamittarin lukeman. Eli vähä niinkuin automaattinen ajopäiväkirja. Edellisen matkan mittarilukemaan vertaamalla sieltä saa joka matkalle pituuden myös ja sidottua tämän tiedon kahden pysäköintipaikan välille.

Sitten otin samaan logiin ylös vielä akun varaustilan muutokset, silloin kun se muuttuu. Jos akkua ladataan niin ladattu varausmäärä voidaan sitten integroida latausajan yli ja laskea siitä paljonko energiaa on ladattu kilowattitunteina. Toki akun prosentiaalinen muutos näkyy myös. Eli tästä tuli vahingossa samalla myös automaattinen latauspäiväkirjakin. Oli aika jännä kun testiajon jälkeen pistin akun lataukseen ja hoksasin että tästähän saa paikkasidonnaisen kirjanpidon paljonko akkua on ladannut. Eli jos vaikka kaverin pihassa tai anoppilassa tarvii ladata niin voi sitten logista todeta paljonko energiaa on autolle mennyt. Ei tuo nyt ihan sama ole kuin mitä todellinen energia mitä töpselistä on otettu, eikä varmaan täsmää täysin siihenkään mitä akkuun on mennyt. Mutta antaa kuitenkin ainakin jonkinnäköisen viihteellisen arvion.

En tiedä onko näistä nyt loppujen lopuksi mitään varsinaista hyötyä, katotaan sitten kun dataa on kertynyt enempi että löytyykö tälle jotain käyttöä. Onpahan jotain värkättävää  ;D

Kaapeli64

Huomasin tässä kun tuon We Connect katkon aikana tutkin tuota WeConnect-python kirjaston git historiaa selasin että sinnehän oli tullut pari uutta data-arvoa mitä se osaa lukea. Eli akun minimi ja maksimilämpötila :o Tuohan onkin mielenkiintoinen datapiste seurattavaksi.

Daatta

Näiden käyttöön ottaminen vaatii koodamista, eli tietäjä tietää?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy