Passat GTE 12v akun lataaminen kotikonstein? Akun vaihto?

Aloittaja Fastand, 14.12.22 - klo:22:21

« edellinen - seuraava »

Fastand

Nyt kun tuli ensimmäiset kovemmat pakkaset, alkoi Facelift GTE:n kanssa ongelmat. Ilmeisesti 12v:n akku on tullut tiensä päähän? Webaston käyttö ei ole onnistunut, lisäksi We connectin kautta autoon ei ole saanut "käskyjä perille". Toiseen suuntaan tieto kyllä kulkee.

Täältä löytyy ristiriitaista tietoa, siitä että latautuuko 12v akku, ajoakkua ladatessa. Oman kokemuksen mukaan näin ei tapahdu, tai sitten nykyinen akku ottaa kylmällä todella huonosti virtaa vastaan. Sillä ajoakku on tässä kokoajan ladattu normaalisti täyteen.

Kaksi kertaa on nyt meinannut käydä niin, että liikkeelle ei yli yön pakkasessa seisomisen tai työpäivän jälkeen pääse. Kun ovet avaa, niin heti tulee näyttöön ja mittaristoon, erinäisiä herjoja iso nippu, ja useita ilmoituksia alhaisesta 12 v akun jännitteestä. Kun kaikki sisävalot jne. on kytkenyt pois päältä ja odottanut jonkin aikaa, toistaiseksi auto on lopulta herännyt "ready" tilaan ja ajaminen on mahdollista. Kaikki toimii normaalisti sen jälkeen.

Ohjekirjaa kun lukee, niin sen mukaan 12v akkua ei voisi ladata kotioloissa??, tai jos voisi niin siihen ei ole ohjeita tai ne on todella ristiriitaisia. Akku irti, ehkä tai sitten ei? Miten on, oletteko ladanneet näiden akkuja älylaturilla, miten sen voisi tehdä?

Toinen asia, kuinka ihmeellinen 12v akku tässä autossa on? Onnistuuko vaihto ihan akkuliikkeessä? Vai onko niin, vaihto on sen verran ihmeellinen toimenpide, että se on tehtävä merkkiliikkeessä ja koodattava jne.




Banned

Normaali akku siellä on peräkontissa vasemman paneelin takana. Akun vaihto täytyy hyvin todennäköisesti koodata, joten ei onnistu kotikonstein.
Passat GTE

Daatta

Ã,,lylaturilla lataamisessa ei ole mitään ihmeellistä, latasin polttomoottoriautojen akkuja säännöllisesti kesät talvet. Jos ja kun tuossa on latauksen valvonta, niin laturin miinusnapa tulee kiinni akun takana tms. olevaan maadoituspisteeseen. Plusnapa suoraan akkuun. Itsellä on Defan 39,90 laturi Motonetista, latailen sillä nyt puolison Almeraa.

Monen mielestä akku on vaihtokunnossa viimeistaan viiden vuoden ikäisenä, runsaalla Webaston käytöllä on akku saatu vaihtokuntoon jo parissa vuodessa. Itse olen sitä mieltä, että alkuperäinen akku kestää vähintään kymmenen vuotta kunhan sitä lataa säännöllisesti. Em. Almeran akku tuli vaihdettua 15 vuoden ikäisenä, kun kerran oli mennyt akku "itsestään" tyhjäksi. Eli onnistuin jättämään valot päälle... Tilalle uusi Exide, nyt persuntumalta se pitää paljon huonommin latauksensa ja pyörittää starttia kuin vanha OEM akku. Vanhan akun pistin laturiin ja se on olevinaan täysin kunnossa.  ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Fastand

Samaa älylaturilla lataamista olen tehnyt edellisen polttomoottori- auton kanssa. Nyt epäröitiä kuitenkin aiheuttaa tuo ohjekirjassa mainittu kieltäminen lataukselle, muualla kuin merkkiliikkeessä. Perusteena, että akku on jotenkin erikoinen ja vaatii erikoislaturin.

Kävin katsomassa akun (kiitos vinkistä, mistä löytyy) ja ihan normaalin oloinen alkuperäinen Valtran AGM akku siellä oli:12v 92 ah 520 A DIN :o

Cuore

Itse vaihdoin vuosi sitten 2018 mallin GTE Passattiin akun. Oireiluna oli juurikin se, että Webaa piti päällä vaan pienen hetken ja sammui. Vikakoodeina low voltage. Muitakin herjoja ilmeni. Koitin akkua tekohengitellä älylaturilla, mutta ei se siitä oikein toennut. Latauksessa ei ole mitään kummaa. Sen voi tehdä konehuoneen kautta helpommin, kun avaa sulakerasian kannen: plussa siihen ja maalle on oma tappinsa rungossa siinä lähellä.

Akun vaihto kotona ei ollut kummoinenkaan homma. Siihen pääsee helposti käsiksi. Koodata se toki pitää, eli VCDS tai vastaava pitää olla.

Enhancer

Kannattaa myös hidastaa sitä ajoakun lataamista, jos mahdollista niin 12v akkuakin ladataan sitten pidempiä aikoja kerrallaan. Kylmä 12v akku ottaa virtaa vastaan niin hitaasti, ettei paljoa 2-3h kerrallaan auta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

VAG_Possu

Lainaus käyttäjältä: Fastand - 14.12.22 - klo:22:21

Täältä löytyy ristiriitaista tietoa, siitä että latautuuko 12v akku, ajoakkua ladatessa. Oman kokemuksen mukaan näin ei tapahdu, tai sitten nykyinen akku ottaa kylmällä todella huonosti virtaa vastaan. Sillä ajoakku on tässä kokoajan ladattu normaalisti täyteen.


Itselläni oli näitä ongelmia viime talvena ja tutkin tuolloin -16 mallin GTE:n 12V akun latautumiskäyttäytymistä. Omat havainnot olivat seuraavat:

Auto kylmä: (-10 astetta) akun jännite navoilta mitattuna 11,7-12,0V
Weabasto päälle ilman latausta: jännite nousee 12,5V tietämille, eli syötetään ajoakulta hieman virtaa
Auto AC latauksessa: akun jännite nousee 12,5V
Ajovirta päällä: akun jännite 13,8-14,4V eli lataa kunnolla
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 15.12.22 - klo:13:23
Itselläni oli näitä ongelmia viime talvena ja tutkin tuolloin -16 mallin GTE:n 12V akun latautumiskäyttäytymistä. Omat havainnot olivat seuraavat:

Auto kylmä: (-10 astetta) akun jännite navoilta mitattuna 11,7-12,0V
Weabasto päälle ilman latausta: jännite nousee 12,5V tietämille, eli syötetään ajoakulta hieman virtaa
Auto AC latauksessa: akun jännite nousee 12,5V
Ajovirta päällä: akun jännite 13,8-14,4V eli lataa kunnolla
Eipä ihme, että plugareissa kuolee akkuja jos näin. Up ja Golf lataavat akkua aina lämpötilakompensoidusti virran liikkumista seuraten myös esilämmityksessä ja type 2 latauksessa.

GTE kannattaa siis mahdollisuuksien mukaan jättää säännöllisesti ajovalmiuteen ilman lämmitystä ja valoja latailemaan 12v akkua :)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Juzu84

Katot Vartan sivuilta mikä akku siihen autoon kuuluu ja käyt ostamassa Vartan tai jonku muun laatumerkin. Jos ei akulle mitään kaksisia vaatimuksia ole voi tulla suositukseksi ihan perus Blue sarjalainen. Jos työkalut pysyy käsissä niin akun voi vaihtaa itse ja vaihdon koodauttaa asiansa osaavalla VCDS-auttajalla tai OBD-elevenilläkin sen pystynee tekemään.

Start-Stop vehkeisiin suositellaan AGM pattereita. Esimerkiksi omaan Golffiin voi asentaa AGM, EFB tai perinteisen märkälyijyakun, nämä kaikki kolme akkutyyppiä on siihen koodattavissa.

AGM on suositeltu ja jarrutusenergian talteenotto toimii ja saa hyvät starttiamppeerit.
EFB antaa lähes AGM:n edestä starttiampeereita mutta jarrutusenergian talteenotto ei toimi 1/4 halvempi vs AGM.
Perinteinen lyijyakku sitten antaa ampeereita sen mitä antaa mutta toiminee SS autoissakin oikein koodattuna mutta SS järjestelmän toiminta saattaa olla hyvinkin rajoitettua.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.22 - klo:07:56
Eipä ihme, että plugareissa kuolee akkuja jos näin. Up ja Golf lataavat akkua aina lämpötilakompensoidusti virran liikkumista seuraten myös esilämmityksessä ja type 2 latauksessa.

GTE kannattaa siis mahdollisuuksien mukaan jättää säännöllisesti ajovalmiuteen ilman lämmitystä ja valoja latailemaan 12v akkua :)
Vähän epäilen tuota havaintoa. Meillä ok gte:ssä webasto jota käytetään aika paljonkin samalla kun ajot lyhyitä. Varsinkin etätyöaikaan meni välillä helposti viikko ettei polttomoottori käynnistynyt mutta kaksi tai kolme lämmitystä webastolla. Ei ikinä yskinyt virran vähyyttä. No, tänä syksynä tullut kyllä herjaa joskus ja pitäis se vaihtaa. Reilu 6 vuotta ikääkin jo.
Se on oikeastaan vähän outoa miksi näissä on agm akut. Käynnistys tehdään ajoakulla ja sitten menee myös jarrutuksen energiat. Lie sitten vaan koska kaikissa muissakin näitä käytössä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.12.22 - klo:13:42
Vähän epäilen tuota havaintoa. Meillä ok gte:ssä webasto jota käytetään aika paljonkin samalla kun ajot lyhyitä. Varsinkin etätyöaikaan meni välillä helposti viikko ettei polttomoottori käynnistynyt mutta kaksi tai kolme lämmitystä webastolla. Ei ikinä yskinyt virran vähyyttä. No, tänä syksynä tullut kyllä herjaa joskus ja pitäis se vaihtaa. Reilu 6 vuotta ikääkin jo.
Se on oikeastaan vähän outoa miksi näissä on agm akut. Käynnistys tehdään ajoakulla ja sitten menee myös jarrutuksen energiat. Lie sitten vaan koska kaikissa muissakin näitä käytössä.
AGM kestää syklistä käyttöä paremmin, ja tietty starttikäytössä myös paremmin virtaa ulos. Kylmänä sitten latautuu huonommin, mikä on tietysti iso haittapuoli. Tarvitsee kovan jännitteen verrattuna perinteiseen lyijyakkuun.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.22 - klo:16:16
AGM kestää syklistä käyttöä paremmin, ja tietty starttikäytössä myös paremmin virtaa ulos. Kylmänä sitten latautuu huonommin, mikä on tietysti iso haittapuoli. Tarvitsee kovan jännitteen verrattuna perinteiseen lyijyakkuun.
Juu noin mutta kun ei näitä startata 12V akulla. Eikä muutenkaan ole syklistä käyttöä.

Immunity

Tuolla GTE ketjussa on tarkemmin mainittu, kun testailin, miten 12v akku latautuu. Lyhyesti: latautuu silloin kun ajoakkuja ladataan piuhalla tai sähkömoottori on "päällä" READY tilassa tai vastaavasti polttomoottori käynnissä. Vaikka ajoakkujen latausjohto on kiinni autossa, ei latausta tapahdu,  jos ajoakut ovat esim.  täynnä.

Tosiaan, kuten aiemmin mainittu,  orkkis on AGM akku eikä sillä startata moottoria. Sähkömoottori käynnistää aina polttomoottorin. Lisäksi tuo 12v akun huono kunto on aiheuttanut vaikka mitä ongelmia autolle,  kuten "hybridijärjestelmän vika" virheviestejä, joten se kannattaa suosiolla ajoissa uusia, kun viitteitä vähänkin siihen on.


Enhancer

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.12.22 - klo:16:56
Juu noin mutta kun ei näitä startata 12V akulla. Eikä muutenkaan ole syklistä käyttöä.
Ei se akku vaan näissäkään aina täynnä pysy, ja siten käyttö on hiukan syklistä. Eipä ID-sarjassakaan noin lähtökohtaisesti ole syklistä käyttöä vaan niin perusakut piti vaihtaa jälkikäteen kaikkiin. Taustakulutusta, kommunikointia verkkoon jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jaripetteri

Näissä on nykypäivänä niin paljon erilaisia enemmän ja vähemmän aktiivisia purkkeja pitkin autoa etten itse kyllä laittaisi muuta kuin AGM akkuja tilalle. En kyllä viimeiseen kymmeneen vuoteen ole muita laittanutkaan. Mulla oli Passatissa 58Ah akku jonka tilalle laitoin 70Ah akun, onko faceliftissä tosiaan 92Ah akku? e-Golfissakin on alkuperäinen 60Ah.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Pass@

Akku meni vaihtoon täälläkin, kun webasto ei suostunut toimimaan minuuttia pidempään. Auto kyllä käynnistyi kovillakin pakkasilla. Sinne sopii kolmen kokoista akkua, pienin (50-60Ah?) oli autossa vakiona. Ostin keskikokoisen, oisko ollu 72 Ah? Lisäksi tästä tuontiautosta löytyi akkuun kytketty seurantalaite, joka haki ruotsalaisella sim-kortilla kenttää..veti lepojännitteen alas ja esti webaston toininnan. Kannattaa varmistaa, ettei siellä ole mitään ylimääräistä.
Uudella akulla ja ilman seurantaa webasto on toiminut hyvin.

Pikkuakku latautuu ison akun latautuessa, sekä sähköllä ajaessa. Parhaiten kuitenkin bensalla ajaessa. Pikkuakkua voi ladata konepellin alta liittimistä. Takakontin sivupaneelin irrottaminen ei ole vaikeaa, jos akkuun haluaa päästä käsiksi.

jaripetteri

Itse laitoin myös isomman 70Ah akun alkuperäisen tilalle. Sinne menee reilusti isompikin halutessa. Mulla Webasto ja vähän poppi vehkeitä päivitetty niin tuo isompi parempi ja oli yleisempänä kokona saman hintainen kun tuo pienempi. Uusi akku pitää myös koodata autolle niin kannattaa katsoa sellainen akku mille löytää koodauksen.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy