BMW

Aloittaja makkis, 29.11.09 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: chr - 16.02.14 - klo:16:25
Noh, tilanne on nyt toki parempi, mutta vielä 2012 bensakoneet oli niitä vapaastihengittäviä vanhanaikaisia, joiden päästöt oli huimat. Ainoa turbokone 535i. Ei siis ihme ettei niitä montaa mennyt, nyt esimerkiksi 3-sarjassa tilanne on tosiaan ihan toinen.

No en nyt sanoisi ihan huimiksi niitä päästöjä ainakaan entisissä bemun 2-litraisissa vapareissa. Mulla oli E91 LCi 318iA takapotku 2-litrainen vapari ja päästöt siinä 156. Nyt uusin 3-sarjan korimalli on kevyempi. ilmanvastuskerroin on pienempi ja siinä on 8-vaihteinen tomaatti 6-vaihteisen sijaan, mulla on 320iA xDrive ja siinä päästöt 149. Tosin tuo vapari takapotku oli muistaakseni  143-heppainen ja tämä 2-litrainen turbonelikko  on 184-heppainen. Vaparissa max vääntö 190nm ja tässä nykyisessä 270nm.

Tuo ei tosin ole mikään kovin vertailukelpoinen pari, mutta halusinkin osoittaa, että olisi luullut, että uusilla bensakoneilla päästäs vielä pienempiinkiin päästöarvoihin, myös xDrivenä.

chr

Njoo, ehkä ne päästöarvot on toissijaisia. Se ensisijainen juttu oli se, että ne pienemmät bensavaparit oli ihan kamalia vehkeitä verrattina kilpailijoiden turboihin ja diisseleihin. En siis yhtään ihmettele, ettei niitä bensoja kauheasti myyty.

atp

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 16.02.14 - klo:15:56
Suurin syy on hinnoittelussa, eli 528 on bensana halvin nelikko, kun taas 520d halvin disukka. Eli maahantuoja ohjaa hinnoittelulla dieseliin. Ei kai kukaan enää ota viitosta ilman xDrivea?

Hep, joutui ottamaan ilman xDrivea, syynä juuri tuon liisarin CO2 raja, F10:n olisi saanut alle rajan, mutta tilat ei riitä (siis kontissa).

3.6 V6

No niin, nyt käyty 520d ajamassa ja olihan se ison laivan tuntuinen aluksi. Eco -tilassa todella tahmea ohjaus ja kulku, siitä sitten kohti sporttia parani selvästi. Alusta ihmeen rytkyttävä, tuntui kuin kaikki iskut tulisi läpi? No, hyväpintaisella (onko niitä enää suomessa?) tiellä ihan mukiinmenevä. Olisi kaivannut todellakin vähintään EDC:n lisävarusteeksi ollakseen hyvä.

Skodan jälkeen tehoa kaipasi kyllä ja rutkasti, automaatti kyllä toimii hienosti tuollakin väännöllä. Sitten valoihin...ööö...mikähän niissä mahtaa mättää, kun skodan valot on ihan eri planeetalta. Sekä lyhyt että pitkät suorastaan surkeat. :( Piti oikein myyjältä kysyä, että olihan tässä sitten ksenonit. No, ei onneksi tule pimeällä ajettua paljon. Yleistunnelma autossa selvästi korkealuokkaisempi kuin skodassa, sisään tuleva äänimaailma enemmänkin huminaa kuin melua. :)

Vakioäänentoisto ei kummoinen, mutta menettelee kun ei odota liikoja. Hifi-kaiutinsetti voisi olla vakiokamaa tämän hintaluokan autossa. iDrive todella hyvin toimiva kapistus ja loistavasti suunniteltu. Helppo käyttää myös ajon aikana. Rattilämmitin lämpesi hämmästyttävän nopeasti, samoin penkinlämmittimet. Takajalkatilat lapsille ok, mutta skodassa (yllätys) huimasti isommat. Lapsille takaistuimen istuinosa turhan pitkä, jalat kuulemma väsyvät ollessaan koko ajan vaakatasossa etureunan päällä.

Takakontin lasin aukeaminen erikseen vaimon mielestä kiva juttu. :)

Vietyäni auton aamulla takaisin, oli myyjä pyytänyt myyntijohtajan autoa pariksi tunniksi vielä perheellemme ajoon ja hyvä niin, meinaan osasihan olla hieman erilainen ajokokemus verrattuna edelliseen. Tämä siis 530d, urheiluistuimilla, M ratilla ja hifi-kaiuttimilla. Jännä miten voi isompi kone ja sport+-moodi tehdä autosta "ajettavan", alusta toimi, ohjaus toimi ja kaikki toimi just niinkuin pitääkin! :0 Olinkin jo ajon aikana valmistautunut siihen, että tässä +
yksilössä on pakko olla vähintäänkin EDC tai adaptive drive. Yllätys olikin suuri kun myyjä näytti auton "tehdastiedot" ja se olikin täysin vakio.

Tämän kaiken jälkeen olikin jo pahin tapahtunut eli tilaukseen meni, enkä yhtään epäröinyt laittaa nimeä paperiin... :)

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: 3.6 V6 - 19.02.14 - klo:19:30
...
Tämän kaiken jälkeen olikin jo pahin tapahtunut eli tilaukseen meni, enkä yhtään epäröinyt laittaa nimeä paperiin... :)
Ostit sen myyntijohtajan auton vai samanlaisen? Hieno peli epäilemätä tulossa, onnittelut!

Tapas talk, sent via Galaxy 7.7

jusape

Onnea tilauksesta! Valaisetko hieman kun ei oikein auennut, molemmat autot vakioalustalla, mutt vain 520d rytkytti??
Miten rengastus, oliko toinen fl, kumpikaan x-drivellä, entä korimallit jne.?

Jotain ero pakko olla perusautoissakin lähtökohtaisesti jos noin erilaisia ajoltaan, kone, ratti ja penkit nyt tuskin pelkästään?

3.6 V6

Myyntijohtaja oli sen ostanut tai saanut työsuhdeautoksi muutama päivä sitten ja sitä pääsin koeajamaan ja sedan korimalliltaan. Omani saan joskus kesäkuussa vasta. :( Mulle tulee touring ja normaalit renkaat. Laitoinkin myyjälle äsken kyselyä mitkä renkaat niissä oli alla. Run-flatit voisi osaltaan selittää sen touringin huonompaa ajokokemusta.

Samalla kyselin, onko sedanissakin ilmajouset takana, niin saisi samalla senkin mahdollisen eroavaisuuden suljettua pois. Molemmat vakioalustalla ja olivat liikkeessäkin ihmetelleet, miksi 3-litraisessa niin erilainen ajotuntuma. Mikäli rytkytys johtuu ilmajousista, niin sitten kyllä lisään ainakin EDC:n tilaukseen mukaan.

X-drivejä oli molemmat. Eikohän se 520:kin ollut fl, 5000 vasta lasissa, mutta tarkistan senkin samalla. :) Jännä kun sitä tulee vouhotettua koeajolla, niin, ettei kaikkea tule tarkistettua... :o

Kiitos onnitteluista.

3.6 V6

Näyttäisi sedanissa olevan rautajouset takana. Hemskatti jos on näin, niin EDC melkein pakkohankinta.  :o

jusape

Jotain noissa alustoissa on tosiaan, koska itse olen ajellut lukuisilla pre-fl 5-sarjalaisilla vakioalustoin, enkä koskaan huomannut mitään epämukavuutta. Ajoin fl mallin hieman hätäisesti ja arvelin että kovuus rf-renkaiden syytä.

Pettymystä on ollut ilmassa nyt auton myötä hieman, minulla on misukan non rf- kitkat siis vakioalustalla enkä usko niistä johtuvaksi kun 10km ajo non rf- kesärenkain (misukka myös) tuntui samalta. Minulla siis touring enkä mitenkään jaksa uskoa että 530 olisi erilainen? Tämä ei ole millään mittapuulla huonojen teiden auto!  Jotenkin uskoin, että vanhojen kokemusten perusteella pitäisi voida luottaa vakioalustan mukavuuteen, mutta tuo on jopa pintakovempi kuin Audin sporttialustat.

Kvee

Itse olen ollut kaverini "apuna" hänen autonvaihtopohdinnoissaan. Eilen meni tilaukseen 520 Xda farkku. Itsekin ko. versiolla pienen lenkin ajoin, ja runflat renkailla alusta oli todella pintakova. Toivotaan että tavalliset kumit sen asian korjaa...suosittelin DDC:tä, mutta ei sitä ottanut.

3.6 V6

Taidanpa lisätä suoraan adaptive driven, niin ei jää sitten vaivaamaan. Pikku summahan tuo on koko auton hinnassa.  ::)

autofanaatikko

Erikoista jos 5-sarjan xDrivet on noin pintakovia.

Itsellä 3-sarjan F30 xDrive (eli uusin korimalli) tavallisilla kesä- sekä talvipyörillä ja en pidä mitenkään yltiömäisen pintakovana. Aika tyypillinen saksalaisen auton napakka alusta, muttei mitään epämukava tärskytin, kolisija ja kolahtelija kuten oli esim. ersä farkku Golfini Sport-alustalla.

Millä rengasprofiileilla ne teidän tärkyttävät autot on? Mulla 205/60R16. Toisaalta en usko, että pelkästään vaihto kokoon 225/50R17 (5-sarjan vakio) voi olla se selittävä asia.

Valot on menneet tosiaan huonompaan suuntaan 3-sarjassakin. Aikaisemmin oli kunnolliset pitkät, nyt melko keskinkertaiset. Valmistajakin on tosiaan nyt eri firma.

jusape

Vakiokoossa on minulla 225/55/17 ja tosiaan rengas pitäisi olla hyvä ja ajoltaan on huippu.

Lci-malliin on alustaa tietääkseni jäykistetty, kantavuutta parannettu. Sehän tarkoittaa jäykkyyttä.

Kvee: puhu se kaverisi ympäri!!

Kvee

Voin toki yrittää vielä manipuloida, mutta onko se pelkkä DDC avain autuuteen, vai tarvitaanko vielä joku muu varuste, joka ei maksa omaisuuksia?

jusape

DDC:stä on todella paljon tarinaa netissä esim. Bmw-forumilla (googlaamalla DDC tai dynamic damper control). Ei tämä auto pehmene varmastikaan vaikka rf-renkaiden sijaan tavalliset, DDC:n luulisi hieman auttavan. Mutta se pitäisi koeajaa ehdottomasti.

5-sarjan ostajan pitää oikeastaan olla valmistautunut pintakovan sporttiseen vakioalustaan, mutta luulen että tulee osalle yllätyksenä.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: jusape - 22.02.14 - klo:19:07
DDC:stä on todella paljon tarinaa netissä esim. Bmw-forumilla (googlaamalla DDC tai dynamic damper control). Ei tämä auto pehmene varmastikaan vaikka rf-renkaiden sijaan tavalliset, DDC:n luulisi hieman auttavan. Mutta se pitäisi koeajaa ehdottomasti.

5-sarjan ostajan pitää oikeastaan olla valmistautunut pintakovan sporttiseen vakioalustaan, mutta luulen että tulee osalle yllätyksenä.

Uskallan väittää, että pehmenee merkittävästi normaalein renkain. E91 LCI oli mielestäni melkoinen paukkulauta run flatein, mutta tavallisin renkain oikein mukava.

Erikoista kun mieleen ei tule yhtään ns. asiantuntijan eli autotoimittajan koeajoa, jossa olisi valitettu facelift viitosen vakioalustan pintakovuutta.

jusape

Turha nyt kyllä uskossa elää, toki alleviivaan, että tämä on vahvasti makuasia, mutta minun auto tunnosti napakalta kyllä 225/55/17 Michelin Primacy 3 ei-rf-kesärenkaalla tuossa tammikuulla kun siirtoajoin sillä 30km kun ei ollut lunta. Enkä minäkään ole mikä citikkamies.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: jusape - 23.02.14 - klo:17:26
Turha nyt kyllä uskossa elää, toki alleviivaan, että tämä on vahvasti makuasia, mutta minun auto tunnosti napakalta kyllä 225/55/17 Michelin Primacy 3 ei-rf-kesärenkaalla tuossa tammikuulla kun siirtoajoin sillä 30km kun ei ollut lunta. Enkä minäkään ole mikä citikkamies.

Erikoista joka tapauksessa. Mitä minä olen ajanut useampaa ei fl mallista F11 ja F10 autoa, niin en pidä alustaa sen kovempana kuin monessa mussakaan sakujen autoissa. Sama pätee ajamiini F20- ja F30-mallisarjojen autoihin.

Täytyy ajaa tuollainen facelift F11, niin katotaan muuttuuko oma mielipide. Jännä vaan, että jos nimenomaan kantavuuden takia tuota alustaa on jäykennetty. Ei tästä ole kovin pitkä aika, kun jonkin autolehden testissä oli ei fl F11 ja se kantoi kuorman monta muuta autoja paremmin, joten en ymmärrä mikä tilaus tai tarve olisi ollut tuolle alustan jäykistämiselle.

jusape

Olen itsekin ajatellut ajella kokeeksi muita yksilöitä, niin selviää onko jotain erilaista. Michelinin kitka minulla on toki kovempi rengas kuin muut talvirenkaat, ajattelin vaihdella ne alkuun pois.

MLu___

hapelton1

Kylläpä pitää kehua BMW:n talviominaisuuksia. Ensimmäinen talvi takana, eikä mitään ongelmia kiinnijäämisen suhteen hankeen, liikkeellelähtöjen eikä auton lämpenemisen suhteen, kiitos rivikutosen. Karmittomat ikkunat toimivat moitteettomasti. Myös alustan toimivuus ja varsinkin auton hiljaisuus on silkkaa revittelyä Audin jälkeen.

Husky

No eipä ole ollut luntakaan  ;D

Gulf

Mikä BMW kyseessä hapelton1? Neliveto?

3.6 V6

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 02.03.14 - klo:08:57
Kylläpä pitää kehua BMW:n talviominaisuuksia. Ensimmäinen talvi takana, eikä mitään ongelmia kiinnijäämisen suhteen hankeen, liikkeellelähtöjen eikä auton lämpenemisen suhteen, kiitos rivikutosen. Karmittomat ikkunat toimivat moitteettomasti. Myös alustan toimivuus ja varsinkin auton hiljaisuus on silkkaa revittelyä Audin jälkeen.
Tuon hiljaisuuden kyllä allekirjoitan, mutta alustan toimivuudesta olen eri mieltä, ainakin jos 5-sarjalaisesta puhutaan ja suomen teistä. Vaatii vähintään DDC:een...

Karmittomuus viittannee coupéen?

hapelton1

E92. Lapsiperheen unelma. Kauppareissuakin joutuu suunnittelemaan viikon ja lapin reissu toteutetaan vuoden viiveellä :)

V-O

Taitaa ne GT-mallitkin olla karmittomia.

Meillä on "pikkuperheauto", mutta kauppaan ei silti suunnittelemallakaan meinaa aina...

autofanaatikko

6-sarjan GranCoupessa on karmittomat ikkunat ja samoin 6-sarjan coupessa. 3-sarjan GT:ssä on karmittomat ikkunat. 4-sarjan coupessa on karmittomat ikkunat ja myös 4-sarjan GranCoupessa.

Näin siis uusien mallien kohdalla.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: V-O - 02.03.14 - klo:09:33
Taitaa ne GT-mallitkin olla karmittomia.

Meillä on "pikkuperheauto", mutta kauppaan ei silti suunnittelemallakaan meinaa aina...

Toki, mutta E92 = entisen 3-sarjan coupe-mallia.

V-O

autofanaatikko

Taitaa myös 2-sarjan coupe ja 1-sarjan 3-ovinen malli olla karmittomin ikkunoin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy