BMW

Aloittaja makkis, 29.11.09 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

ePa

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 18.12.11 - klo:19:47
Lieköhän noissa Skodissa mittaristo muuttunut sitten Rautaesiriipun?

Ei niissä ole mikään muuttunut. Samaa kuraa alusta lähtien.

::)

3.6 V6

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 18.12.11 - klo:19:31
Tällasilla märillä teillä täysin turvallista ottaa sutimisesto pois, eikä vaikuta enää ajoon.Lumikelillä sutii taas kaikki muutkin autot, joten eipä tuo karsea ongelma ole.
Yhtä paskoja noi bemut on ajaa kuin mersutkin talvella. Siitä syystä nelivetoiseen tuli mersu aikanaan vaihdettua.
Tuosta sutimiseneston poistosta olen kyllä täysin eri mieltä, jos auto ei käyttäydy kunnolla se päällä, niin silloin on jotain tullut tehtyä väärin.
Sutii se meidänkin skeida talvella, mutta menee koko ajan kuitenkin eteenpäin.  ;)

ram1

Lainaus käyttäjältä: 3.6R - 18.12.11 - klo:22:13
Yhtä paskoja noi bemut on ajaa kuin mersutkin talvella. Siitä syystä nelivetoiseen tuli mersu aikanaan vaihdettua.
Tuosta sutimiseneston poistosta olen kyllä täysin eri mieltä, jos auto ei käyttäydy kunnolla se päällä, niin silloin on jotain tullut tehtyä väärin.
Sutii se meidänkin skeida talvella, mutta menee koko ajan kuitenkin eteenpäin.  ;)
No joo.Jos varaa maksaa 10 tonnin enemmän nelivedosta, mun tapauksessa niin varmaan tekee autuaaksi.Itse tykkään sikana takavedosta, vaikka sillä voi olla tietyissä tilanteissa vaikeaa.Ajomiehen auto.Ja mitä helvettiä tekee sutimisenestolla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

VAG!

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 18.12.11 - klo:19:20
Tuo vertaus 1970-luvun mittaristoon on kyllä jo vähän kettuilua.

Sitten nämä uudet F32, F10, F11, X3 poikkeaakin jo ihan selkeästi noista vanhemmista malleista

E12, eli ensimmäinen 5-sarja, valmistettu 1972-1981:

F10, eli nyt myynnissä oleva uusin 5-sarja:

VAG!

Uusimmassa Mission Impossible 4:ssa oli muuten tyylikästä tuotesijoittelua BMW:n osalta. i8 oli hyvin esillä, mutta yllättäen pysyi ehjänä koko elokuvan. 1-sarjalaiselle Cruise kyllä tekee hiukan modifioidun EuroNCAP-etutörmäystestin mielenkiintoisessa parkkihallissa :D

Elokuvassa on siis hyvää bonusta Buimurimiehille. Muuten se on kyllä juonellisesti vähän turhan hyppivä ja ei vedä vertoja ensimmäisille osille. Hyvänä bonuksena tuli myös se, että Samulilla oli ihan repliikkejäkin ;)

TBA

Bemarin (500) ajettavuus parani huomattavasti, kun tuli talvirenkaat alle. Kesärenkaat oli run-flatit ja talvirenkaat ei, koko sama. Sivusuuntainen heilunta suoralla tiellä väheni ehkä kolmasosaan, mutta suuntavakavuus ei vieläkään ole parhaiden etuvetoisten tasolla. Talvirenkaiden (conti icecontact) vierintävastus on huomattavan suuri, suurempi kuin kesärenkaissa. Itseasiassa huonoimmin vierivät renkaat 18 vuoden ajalta, kaikki auto/rengas-yhdistelmät jotka minulla ollut. Nastarenkaiden ääni on karhea ja olo on kuin traktorilla ajaisi ;-)

Erzi

Miten sulla ilmenee tuo huono vierintävastus? Isompana kulutuksena?
Meillä on samat renkaat e90 lci:ssä ja mielestäni ovat varsin hiljaiset nastarenkaiksi. Huono vierintävastus tai ei, meillä on nyt tällä autolla ensimmäinen tankillinen menossa (318d renkaat 225/45/17) ja 500km ajetun tankillisen keskikulutus ajotietokoneen mukaan 4.8l/100km. Tuosta on 50km ihan puhdasta pätkäajoa Helsingissä ja muuten maantieta 80 ja 100 rajoituksilla vakkaria käyttäen. Saa nähdä mikä on sitten tankkauksesta laskettu kulutus.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Newman

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 18.12.11 - klo:22:21
Ajomiehen auto.Ja mitä helvettiä tekee sutimisenestolla.
Takavedon hyötyihin en jaksa ottaa kantaa, mutta sutimisenestolla tarkoittanet vetoluistonrajoitinta? Se on oikea termi. Pahoittelut saivartelusta mutta särähtää aina moiset.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: TBA - 21.12.11 - klo:09:56
Bemarin (500) ajettavuus parani huomattavasti, kun tuli talvirenkaat alle. Kesärenkaat oli run-flatit ja talvirenkaat ei, koko sama. Sivusuuntainen heilunta suoralla tiellä väheni ehkä kolmasosaan, mutta suuntavakavuus ei vieläkään ole parhaiden etuvetoisten tasolla. Talvirenkaiden (conti icecontact) vierintävastus on huomattavan suuri, suurempi kuin kesärenkaissa. Itseasiassa huonoimmin vierivät renkaat 18 vuoden ajalta, kaikki auto/rengas-yhdistelmät jotka minulla ollut. Nastarenkaiden ääni on karhea ja olo on kuin traktorilla ajaisi ;-)

Mulla on samat merkkiset ja malliset renkaat mutta koko on 205/55R16. Auto on BMW E91 LCI Touring vm. 2011 ja se on hiljaisin auto mitä mulla on ikinä noin kymmenen auton joukossa ollut. Samaten nuo renkaat on jos ei hiljaisimmat, niin ainakin toiseksi hiljaisimmat nastarenkaat minun autoiluhistoriassani. Tuota rengasta edeltänyt malli on hijaisempi kuin tämä uusin malli. Jokatapauksessa jos pistät autosi alle Nokian HKPL5 tai HKPL7 renkaat, niin ajomelu ja ajomukavuus on vielä huonompi kuin nykysillä renkaillasi. Vierintävastus on toki tämä Contin heikkous mutta rengastestien mukaan vaikka vierinvastus on kovempi kuin kilpailijoiden niin se ei ole niiden mukaan niin kova, että näillä renkailla ajaessa köyhtyisi paljonkin.

Mulla ei auto heilu sivusuunnassa eikä suuntavakauudessa ole sanomista kuin kovassa puuskittaisessa sivutuulessa ajettaessa 120km/h tai sen ylittäviä nopeuksia. Tosin mulla on pullarengaskoko ja auto on neliveto joka kai tasapainottaa ajettavuutta mutta eika noilla kahdella asialla ole oikeasti niin suuri merkitys. Sullakin on toki neliveto mutta mikä on rengaskoko ja mitkä paineet?

Rengaspaineet on minulla kokoajan 0,2-0,4 bar enempi kuin BMW:n kesärenkaiden painesuositus ja sama paine on niin edessä kuin takanakin. Tai ehkä E90/E91 on vaan parempi ajaa kuin E60/E61 joka on saanut paljon pyyhkeitä ajettavuudestaan.

Olen aika varma, että siinä sun autossas on jotain klappia renkaiden tasapainotuksessa/rengaspaineissa, auton ohjauksessa tai akselistossa vaikka katsastusinssit ja korjaamot ei ole sitä huomanneetkaan.

TBA

Lainaus käyttäjältä: Erzi - 21.12.11 - klo:15:13
Miten sulla ilmenee tuo huono vierintävastus? Isompana kulutuksena?
Meillä on samat renkaat e90 lci:ssä ja mielestäni ovat varsin hiljaiset nastarenkaiksi. Huono vierintävastus tai ei, meillä on nyt tällä autolla ensimmäinen tankillinen menossa (318d renkaat 225/45/17) ja 500km ajetun tankillisen keskikulutus ajotietokoneen mukaan 4.8l/100km. Tuosta on 50km ihan puhdasta pätkäajoa Helsingissä ja muuten maantieta 80 ja 100 rajoituksilla vakkaria käyttäen. Saa nähdä mikä on sitten tankkauksesta laskettu kulutus.

Contin talvirenkaiden vierintävastus on katsottu rullauskokeella autohallissa. Halli on n. 30m pitkä ja siinä on alussa (20m) loiva alamäki, loppu tasaista. Parhaiten rullaavilla renkailla menee peräseinään asti, conteilla jää 8m vajaaksi.

TBA

Autossani ei ole klappia ohjauksessa tai akselistoissa. Siellä on joustoa, jonka saksalaisinsinööri on sinne viisaudessaan suunnitellut. Ohjauksen keskialue on tunnoton, rattia voi käännellä nopeast n. 1cm ratin kehällä ilman että auto muuttaa suuntaansa. Ja sama toisin päin pyörät voi kääntyä ilman että ratin tarvitsee kääntyä. Alusta on tehty tasaisille teille ja uraisilla ja kuoppaisilla teillä mennään mutkille (vaikka tie menisi suoraan). Ikänsä bemareilla ajneet ovat tähän jo tottuneet. Paremmalla suuntavakavuudella oleviin autoihin tottuneet taas ei tykkää siitä bemarin "ajamisen ilosta"  ;-)

TBA

Bemarissa on enemmän rengasääntä Contin nastarenkaalla kuin paremmalla äänenerityksellä olevassa autossa Nokian HKPL7:lla ;-)

Passatti

Tänään oli näytillä tälläinen BMW 6 sarja farkku.Aika komee on.
Always lead, never follow

Scodillakki

Lainaus käyttäjältä: TBA - 22.12.11 - klo:11:44
Autossani ei ole klappia ohjauksessa tai akselistoissa. Siellä on joustoa, jonka saksalaisinsinööri on sinne viisaudessaan suunnitellut. Ohjauksen keskialue on tunnoton, rattia voi käännellä nopeast n. 1cm ratin kehällä ilman että auto muuttaa suuntaansa. Ja sama toisin päin pyörät voi kääntyä ilman että ratin tarvitsee kääntyä. Alusta on tehty tasaisille teille ja uraisilla ja kuoppaisilla teillä mennään mutkille (vaikka tie menisi suoraan). Ikänsä bemareilla ajneet ovat tähän jo tottuneet. Paremmalla suuntavakavuudella oleviin autoihin tottuneet taas ei tykkää siitä bemarin "ajamisen ilosta"  ;-)

Tämä on kyllä täyttä "tuubaa" :o Itse olen ajellut vanhalla E39 mallilla kohta 5 vuotta ja ei suuntavakaampaa autoa ole ollut meidän perheessä. Myös urille ja vetelyille täysin tunnoton, liekko nuo uudemmat Baijerilaiset sitten todella huonoja. Ei kyllä yllä olevan perusteella uskalla ajatellakkaa uutta bemaria, jos tuohon suuntaa ovat kehittyneet.
Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

autofanaatikko

Autossani ei ole klappia ohjauksessa tai akselistoissa. Siellä on joustoa, jonka saksalaisinsinööri on sinne viisaudessaan suunnitellut. Ohjauksen keskialue on tunnoton, rattia voi käännellä nopeast n. 1cm ratin kehällä ilman että auto muuttaa suuntaansa. Ja sama toisin päin pyörät voi kääntyä ilman että ratin tarvitsee kääntyä. Alusta on tehty tasaisille teille ja uraisilla ja kuoppaisilla teillä mennään mutkille (vaikka tie menisi suoraan). Ikänsä bemareilla ajneet ovat tähän jo tottuneet. Paremmalla suuntavakavuudella oleviin autoihin tottuneet taas ei tykkää siitä bemarin "ajamisen ilosta"  ;-)

Hävitä se auto kun se tuntuu olevan niin huono :)

Mulla oli aiemmin muunmerkkinen saksalainen auto ja en voi todellakaan sanoa, että tämä nelivetoinen BMW olisi huonompia ajaa kuin se. Minusta tämä on ehkä jopa parempi&suuntavakaampi kuin se enkä löydä ajettavuudesta ohjauksesta juuri mitään negatiivista sanomista. 3-sarja on kyllä harvemmin saanutkaan kauheita pyyhkeitä ajettavuudestaan. 5-sarja tuntuu olevan se mistä eniten valitetaan ja niistä nimenomaan E60 koppa ennen ja jälkeen faceliftin. Jos sulla on paska auto ei se tarkoita sitä, että kaikki bemut on yhtä huonoja.  Enkä ole ajanut ikääni bemareilla.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: TBA - 22.12.11 - klo:11:46
Bemarissa on enemmän rengasääntä Contin nastarenkaalla kuin paremmalla äänenerityksellä olevassa autossa Nokian HKPL7:lla ;-)

No tuo on kyllä ihan hölynpölyä. E60 oli aikoinaan yksi luokkansa hiljaisempia autoja ja monissa uusissa autolehtien vertailussa on todettu, että se on edelleen hiljainen auto eikä uudemmissa premiumeissa ole tapahtunut merkittävää kehitystä äänieristyksessä eli E60 on edelleen niiden autolehtien mukaan täysin samoilla viivoilla kuin uudet A6, F10 5-sarja tai MB E-sarja. Continentalin nastarengas on testien mukaan eräs hiljaisimmista tai hiljaisin nastallinen talvirengas.

Kannattaa palata Audin rattiin kun se oli unelmien täyttymys ja täydellinen. Mitäs tuollaisella bemarilla tekee joka on ihan paska ajaa ja on äänekkäämpi kuin Skoda ja VW.

Onko sulla jotkut hallit ja testiradat missä pystyt mittailemaan nuo vierinvastuksetkin noilla menetelmillä ja noin tarkkaan? Samaten kuin sen, että E60 on joku mölytoosa rengasääniltään?

autofanaatikko

Autossani ei ole klappia ohjauksessa tai akselistoissa. Siellä on joustoa, jonka saksalaisinsinööri on sinne viisaudessaan suunnitellut. Ohjauksen keskialue on tunnoton, rattia voi käännellä nopeast n. 1cm ratin kehällä ilman että auto muuttaa suuntaansa. Ja sama toisin päin pyörät voi kääntyä ilman että ratin tarvitsee kääntyä. Alusta on tehty tasaisille teille ja uraisilla ja kuoppaisilla teillä mennään mutkille (vaikka tie menisi suoraan). Ikänsä bemareilla ajneet ovat tähän jo tottuneet. Paremmalla suuntavakavuudella oleviin autoihin tottuneet taas ei tykkää siitä bemarin "ajamisen ilosta"  ;-)

Mistäs sen tiiät ettei oo klappia ohjauksessa tai akselistossa. Joku inssi tai mekaanikko ei välttämättä löydä vikaa mutta joku toinen voi löytää sanomista jostakin. Tuon auton etu-ja taka-akselisto ei ole ihan niitä yksinkertaisimpia.

Ihme narinaa. Jos toi sun ostama 3-litraisella dieselillä oleva nelivetoinen iso sedan on oikeasti noin huono niin itse en ainakaan moista kestäisi vaan hävittäisin sen. Vähän haiskahtaa nää rengasjutut ja hirveet rengasmetelit sun muut lätinät.

Pistä kuva autostas autotalliin niin uskon, että sulla on E60. Muuten uskon edelleen, että sun päätarkoitus on vaan provoilla ja saada bemujengi hikeentymään  :)

Toi sun auto olisi kiva koeajaa jotta selviäis minullekin, että onko se oikeasti noin surkea ajettava ja noin hemmetin äänekäskin purkki vielä kuin väität.

TBA

Jokainen ajaa sellaisella autolla, mistä tykkää ja mihin on varaa. Suomessa paino on enemmän jälkimmäisellä ;-)
Jos ei ole paremmasta tietoa, eikä osaa auton ominaisuuksia selvittää, voi olla täysin tyytyväinen omaan kalliiseen peltilehmäänsä.
Mutta osoittaa huonoa käytöstä väittää muita valehtelijoiksi, jos joku on toista mieltä ja perustelee asiansa. Yksi tekninen asia ei tee mistään autosta "paskaa", sellaista en ole missään vaiheessa väittänyt. Ohjaus voi olla huono, mutta muut ominaisuudet voi olla erinomaiset. Täydellistä autoa ei ole olemassa, kaikki on kompromisseja. Täälläkin pitäisi keskustella asioista, eikä mennä mollaamaan muita henkilöitä, vaikka ovat erimieltä jostakin asiasta.

jusape

Tuossa parisen viikkoa sitten kuulin että tätä uutta F25 X3:sta saakin nyt kohtuutoimitusajalla, oli viikolle 12 autoja.
Alkoi kiinnostaa, mutta lomat oli tuossa välissä ja tiukkaa työreissua, joten nyt ehdin vasta paremmin tutkailla.
Tällä välin kuitenkin maahantuoja nosti hintaa useita tonneja varmuuden vuoksi ennen autoveroa, huh.

Tuosta ajettavuudesta mitä tässä on puitu; varmaan on niin monta kokemusta kuin kuskejakin. Myin aikanaan tuon A4 B8 etuveto-Avantin ja ostaja oli juuri hankkiutunut eroon E60:stä kun ei mennyt suoraan millään. Toki siitä ei puhuttu, millainen alusta oli ja mitkä renkaat. Olen ymmärtänyt että ainakin RFT-renkaat ja tarvikevanteet erilaisella (pienemmällä) ET:llä saavat aikaan näitä asioita eli on tarkka renkaista/vanteista samoin kuin Auditkin kyllä.

Tuosta uudesta X3 2.0D nelivedosta siitäkin TM löysi suuntavakaudesta moittimista, mutta ei se Q5 mennyt sen suorempaan omasta mielestäni.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: TBA - 22.12.11 - klo:20:28
Jokainen ajaa sellaisella autolla, mistä tykkää ja mihin on varaa. Suomessa paino on enemmän jälkimmäisellä ;-)
Jos ei ole paremmasta tietoa, eikä osaa auton ominaisuuksia selvittää, voi olla täysin tyytyväinen omaan kalliiseen peltilehmäänsä.
Mutta osoittaa huonoa käytöstä väittää muita valehtelijoiksi, jos joku on toista mieltä ja perustelee asiansa. Yksi tekninen asia ei tee mistään autosta "paskaa", sellaista en ole missään vaiheessa väittänyt. Ohjaus voi olla huono, mutta muut ominaisuudet voi olla erinomaiset. Täydellistä autoa ei ole olemassa, kaikki on kompromisseja. Täälläkin pitäisi keskustella asioista, eikä mennä mollaamaan muita henkilöitä, vaikka ovat erimieltä jostakin asiasta.

Tottakai minäkin ajan autolla josta tykkään. Olen ajanut useita kalliimpiakin autoja (vastaavasti useita halvempiakin) ja minusta esimerkiksi F10/F11 eli uusi viitosarja on huonompi ajaa ei ole kovin suuntavakaa ja on muutenkin vähemmän dynaaminen ajettava kuin kolmonen mikä on vakaa, tarkka, sporttinen ajettava ja autona kuin hanska käteen. Olen koeajanut useita etu-, taka- ja nelivetoisia autoja. Minä en löydä kolmossarjalaisen ohjauksesta Servotronic-ohjauksella toteutettuna mitään moittimista. Minusta se on hyvä ja pesee esim. käytössäni olleiden Volkkarien ohjaukset mennen tullen. Viitonen voi olla huono ajaa mutta kertakaikkiaan minun käytössäni kolmonen on ollut ajettavuudeltaan ja ohjaukseltaan  todella hyvä ja minä en löydä siitä moitittavaa. Sen takia koska minä olen niin tyytyväinen oman autoni loogiseen käytökseen, sen ohjaukseen ja ajettavuuteen niin en voi käsittää sitä, että se sun auto ei muka kulje yhtään suoraan ja haistaa jokaikisen uran. Ehkä vanha viitonen on sitten huono ajettava ja nimenomaan korimalli E60&E61.

Esim. pari viikkoa takaperin oli sekä la että su aivan perseestä olevat kelit mutta ainakin tällä autolla oli oikein mukava laskea eikä pelottanut ajaa myräkässäkään koska auto kulki niin vakaasti.

Minulla on sekä kesä- että talvirenkaat ilman run flat ominaisuutta ja molemmat rengassatsit on saksalaista rengasmerkkiä maltillisella rengaskoolla. ET-luvut on kohdallaan koska kesävanteet ovat orkkikset ja talvivanteet taas tarvikkeet mutta samoilla ET:llä kuin orkkikset ja valmistajana on saksalainen vannetehdas, joka on suunnitellut nämä vanteet juuri 3-sarjan bemaria varten. Paineet on hieman yläkanttiin eli enempi kuin mitä suositukset on. Näillä seikoilla toteutettuna ainakin 320dA xDrive on maukas ajettava.

F10 ja F11 on ajamieni ajojen perusteella hiljainen auto nastarenkaillakin,  joten en voi käsittää sitäkään, että E60 muka on kuin peltirumpu koska sen pitäisi olla joidenkin mukaan hiljaisempi tai vähintää yhtä hiljainen kuin uusi viitonen.

jarppis

E90 Bemun omalla sporttialustalla on tosi tarkka siihen, minkälaiset renkaat sattuu olemaan alla. Edellisessä Bemussa uudet Bridgestonet meni vetelemättä kuin juna eteenpäin, mutta sitä mukaa kun ne kului, niin ne rupesi hieman veteleen urissa. Jopa tiemaalaukset saattoi joskus aiheuttaa vetelyä. Samaan aikaan ohjaus toimii kuin ajatus, joten tuo vetely ei sinänsä häirinnyt kun vastaohjaus tulee selkäytimestä. Talvirenkaina oli Nokian RSi kitkat ja niillä vetelyä ei esiintynyt ollenkaan. Taas toisaalta ohjaus, sen tarkkuus ja ajettavuus olikin sitten eri planeelta verrattuna kesärenkaisiin.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: jarppis - 22.12.11 - klo:21:35
E90 Bemun omalla sporttialustalla on tosi tarkka siihen, minkälaiset renkaat sattuu olemaan alla. Edellisessä Bemussa uudet Bridgestonet meni vetelemättä kuin juna eteenpäin, mutta sitä mukaa kun ne kului, niin ne rupesi hieman veteleen urissa. Jopa tiemaalaukset saattoi joskus aiheuttaa vetelyä. Samaan aikaan ohjaus toimii kuin ajatus, joten tuo vetely ei sinänsä häirinnyt kun vastaohjaus tulee selkäytimestä. Talvirenkaina oli Nokian RSi kitkat ja niillä vetelyä ei esiintynyt ollenkaan. Taas toisaalta ohjaus, sen tarkkuus ja ajettavuus olikin sitten eri planeelta verrattuna kesärenkaisiin.

Huomasin heti, että nuo auton ensiasennusrenkaat Bridgestonen Potenza Run flatit oli aivan syvältä ja siksi ne nakkasinkin heti pois. Ne olivat äänekkäät, kovat ja vetelevät. Ajattevuus muuuttui normaaliksi ja hyväksi kuin sain ne pois. Nuo renkaat oli jotain niin järkyttävää skeidaa, että sellaisia en ainakaan ikinä osta enkä ilmaiseksikaan ota. Ei toimi ainakaan bemarissa. Autoni alusta ei ole sport vaan normaali ja minä tykkäänkin siitä enempi kuin sportalustasta.

jarppis

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 22.12.11 - klo:21:44
Huomasin heti, että nuo auton ensiasennusrenkaat Bridgestonen Potenza Run flatit oli aivan syvältä ja siksi ne nakkasinkin heti pois. Ne olivat äänekkäät, kovat ja vetelevät. Ajattevuus muuuttui normaaliksi ja hyväksi kuin sain ne pois. Nuo renkaat oli jotain niin järkyttävää skeidaa, että sellaisia en ainakaan ikinä osta enkä ilmaiseksikaan ota. Ei toimi ainakaan bemarissa. Autoni alusta ei ole sport vaan normaali ja minä tykkäänkin siitä enempi kuin sportalustasta.

Kyllä nuo Potenzat toimii esim. Saksassa ja jenkeissä aivan kiitettävästi ja ovat hiljaiset. Suomen urissa ja karkeilla teillä ne ei oikein ole parhaimmillaan. Ohjaus kuitenkin tarkka ja rengas toimii suurissakin nopeuksissa hyvin.

3.6 V6

Kyllähän se on niin, että nämä pikkubemut, joihin 3-sarjakin kuuluu ovat väkisinkin huonompia suuntavakaudeltaan kuin isomman raidevälin omaavat isot autot. Jo suurempi massa vakauttaa menoa kummasti.

Tuosta hiljaisuudesta sen verran, että kaverilla on e39-koppainen farkku ja vaikka sitä on kehuttu hiljaiseksi, niin on aika siitäkin ajanut ohi, koska omakin on hiljaisempi kuin se.

TBA

Autoissa yleensä melutaso on sen verran matala, ettei niissä saa kuulovauriota. Enemmänkin kyse on äänensävystä ja häiritsevyydestä. Kesärenkailla melu on matalaa jytinää, talvirenkaiden nastat tuovat ääneen karheutta. Viimeisimmät autoni ovat olleet dieseleitä ja niissä moottorinkin ääni kuuluu selvästi sisälle. Aiemmissa bensamoottorisissa autoissani moottorin ääni ei kuulunut sisälle autoon, eikä kuulunut rengasmelukaan. Oli sama onko kesä- vai talvirenkaat alla. Ainoa melunlähde oli tuulen suhina peileissä ja a-pilareissa. Ei bemari ole huono melun osalta, mutta parempiakin on olemassa.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: jusape - 22.12.11 - klo:21:04
Tuossa parisen viikkoa sitten kuulin että tätä uutta F25 X3:sta saakin nyt kohtuutoimitusajalla, oli viikolle 12 autoja.
Alkoi kiinnostaa, mutta lomat oli tuossa välissä ja tiukkaa työreissua, joten nyt ehdin vasta paremmin tutkailla.
Tällä välin kuitenkin maahantuoja nosti hintaa useita tonneja varmuuden vuoksi ennen autoveroa, huh.

Oli aika raju hinnannosto tosiaan, sillä lappuun tuli "hyvää" yli kolme tonnia esim. 20d:n kohdalla. Liekö kauppa käynyt liian hyvin, kun toimitusajatkin olivat pilvissä... Tähän vielä kun vielä ladotaan veromuutoksen vaikutus, niin kyseessä ei olekaan enää viidenkympin pinnassa oleva peli, vaan kuudenkympin auto.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: 3.6R - 22.12.11 - klo:22:09
Kyllähän se on niin, että nämä pikkubemut, joihin 3-sarjakin kuuluu ovat väkisinkin huonompia suuntavakaudeltaan kuin isomman raidevälin omaavat isot autot. Jo suurempi massa vakauttaa menoa kummasti.

Tuosta hiljaisuudesta sen verran, että kaverilla on e39-koppainen farkku ja vaikka sitä on kehuttu hiljaiseksi, niin on aika siitäkin ajanut ohi, koska omakin on hiljaisempi kuin se.

TBA valittaa et 5-sarja on paska ajaa ja sehän on jo iso auto ja melkein Superbin kokoa.

Ei se nyt vanhaksi jäävä 3-sarjalainen nyt niin pieni auto ole. Sen alapuolella on kuitenkin 1-sarja. Vanhaksi jäävä 3-sarjan BMW vastaa suunnilleen Audi A4 B8:n kokoa ja uusi on sitten tismalleen samaa kokoa kuin A4 B8. Superbiin verrattuna kaikki autot on pieniä kun se on sellainen monsteri ja mörkö. 3-sarjalaisen akseliväli on pitkä ja mitä pidempi akseliväli on, niin käsittääkseni sitä vakaampi auto on maantieajossa. Autoni paino on 1665kg. Vanhan kolmosen akseliväli on peräti 2760mm ja uuden on sitten jo 2810mm.

Sun Superbin akseliväli on  2761mm eli siis sama kuin mun autossa. Sun autos omapaino on 1736kg ja mun 1665kg. Sun autos raidelevys on edessä 1545mm ja mun 1506mm. Sun autos raideleveys on takana 1517mm ja mun autossa 1535mm. Sun autosi pituus 4838mm ja mun vain 4527mm. Eli pituuteen nähden aika pitkä akseliväli on bemussa. Sun autos leveys (ilman peilejä) on 1817mm ja mun bemu on samanlevyinen eli 1817mm. Mun auto on se vanhaksi jäävä 3-sarjan "pikkuauto". Selvästikään et ole ottanut asioista selvää ku oot sitä mieltä, että kolmonen on hirmu pieni kosla.

Uusimmassa 3-sarjassa on sitten taas vanhaa kolmosta suuremmat raideleveydet etu- ja takapäässä. Siinä ne mitat on 1543mm ja takana 1583mm.

Et vaikka mun auto on sisältä pikkukippo, niin akseliväliltään, massaltaan ja raideleveyksiltään siinä on ison auton tuntua ja se tuntuu kyllä ajossakin positiivisessa mielessä isolta.

Mut se sun autos taitaakin olla Subaru jos mallimerkintä on kerta 3.6R??? SORRY

Legacy Outbackissahan löytyy se 3.6R moottori. Tuon auton omapaino on 1700kg, akseliväli 2745mm ja raidelevys edessä ja takana 1545m. Tuollekaan ei vanhakaan kolmonen noissa lukemissa juuri häviä.

E39 onkin jo vanha romu 5-sarjalaiseksi. Sen jälkeen on tullut E60 mikä on sitä hiljaisempi ja sen jälkeen on tullut F10 mikä on taas yhtä hiljainen tai ehkä hiljaisempi kuin E60.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 23.12.11 - klo:16:00
Ei se nyt vanhaksi jäävä 3-sarjalainen nyt niin pieni auto ole. Vanhaksi jäävä 3-sarjan BMW vastaa suunnilleen Audi A4 B8:n kokoa ja uusi on sitten tismalleen samaa kokoa kuin A4 B8.

Kyllä se vanha 3-sarjalainen on aika pieni ja ankea sisätiloiltaan. Vertaus FL B8:n ontuu aika pahasti. Uusi malli onkin sitten toista puuta ja pakostakin, kun pituutta on tullut lähes 10 senttiä lisää. Lisäksi akseliväli ja raideleveydet ovat kasvaneet viitisen senttiä. Omien koeistumisien perusteella E90 ja F30 ovat varsin erilaisia autoja. Niin ulkoisesti kuin sisäisesti. Ajo-ominaisuuksia en osaa vertailla kun F30 on ajamatta.

Nykyinen F30 on selkeä kilpailija FL B8:lle, myös sisätiloiltaan. Ja kova kilpailija onkin, kun bensamoottoritkin on saatu nykyaikaisiksi.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 23.12.11 - klo:16:41
Kyllä se vanha 3-sarjalainen on aika pieni ja ankea sisätiloiltaan. Vertaus FL B8:n ontuu aika pahasti. Uusi malli onkin sitten toista puuta ja pakostakin, kun pituutta on tullut lähes 10 senttiä lisää. Lisäksi akseliväli ja raideleveydet ovat kasvaneet viitisen senttiä. Omien koeistumisien perusteella E90 ja F30 ovat varsin erilaisia autoja. Niin ulkoisesti kuin sisäisesti. Ajo-ominaisuuksia en osaa vertailla kun F30 on ajamatta.

Nykyinen F30 on selkeä kilpailija FL B8:lle, myös sisätiloiltaan. Ja kova kilpailija onkin, kun bensamoottoritkin on saatu nykyaikaisiksi.

Justhan mä laitoin noi mitat tohon vertailuksi ja ne oli vanhan mallin mittoja ja painoja. Mulla on vanhaa mallia oleva auto. Superb ei ole juurikaan painavampi kuin vanha  kolmonen. Akseliväli on noissa sama ja raidelevys on suunnilleen sama kuin vanhassa kolmosessa. Autojen leveydet ovat yksyhteen eli täysin samat. Superbissa on toki isompi kontti, isommat takajalkatilat eikä keskikonsoli ole samaantapaan niin massiivinen eikä kardaani niin suuri jyhky kuin vanhassa kolmosessa. Mutta 3-sarjalainen ei silti ole pieni auto vaikka siinä ei olekaan niin isot takatilat ja takakontti kuin Superbissa. Mittohin ja lukuihin nähden ne  vanhankin 3-sarjalaisen sisätilat on toki saatu pieniksi ja jääneet pieniksi. Ainoa missä Superb on mittojen valossa isompi on  paino (pieni ero) ja kokonaispituus. Takakontin ja takajalkatilojen kokoja tässä asiassa ei edes ollut tarkoitus verrata koska kysymys oli ajettavuusasioista eikä sisätiloista. Noissa asioissa Superb toki pesee mitoillaan vanhan kolmosen.

Sitä mäen tuossa vertaillutkaan, vaan sitä kun joku edellinen väitti, että vanhan 3-sarjan täytyy olla paska ajettava koska se on muka kaikilta mitoiltaan niin paljon pienempi kuin Superb  tai muut isot autot ja myös muka niin paljon kevyempi kuin Superb. Mutta se ei sitä ole niinkuin mitat osoittavat. Kysymys oli mitoista ja ajettavuudesta ja nimeonaan ajettavuuteen vaikuttavista mitoista ja mittaeroista. Tästä voidaan tapella vaikka koko ilta.

Vanha kolmonen on pelkistetty, ankea, yksinkertainen ja simppeli sisältä mutta miksi se piti vetää tähän asiaan taas mukaan kun alunperin ei ollut edes tästä kysymys.

"Superb-lasisten" heebojen kanssa on näköjään ihan turha jankata.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 22.12.11 - klo:21:44

Tein täysin saman havainnon E92:sen kohdalla aikanaan. Vaihdoin melko pian RunFlat-Potenzat Ei-RF Potenzoihin ja auto muuttui kuin toiseksi. E92 335i:ssä oli vakiona sporttialusta, mutta siis senkään kanssa RF-Potenza ei toiminut ei sitten alkuunkaan. En tiedä, toimiiko se rengas millään alustall missään autossa, mutta tuo kokemus oli niin vahva, etten kovin helpolla tule harkitsemaan RF-rengasta ylipäätään, enkä ainakaan Potenzaa, mihinkään autoon.
Muuten tuo Bridgestone Potenza RE050 Asymmetric oli kyllä sitten oikein hyvä rengas - siis Potenza ILMAN RF-ominaisuutta.

Sitten tuohon ajettavuus/suuntavakaus vs auton koko ja raideleveys ym asiaan täytyy sanoa se, että minusta auton suuntavakaus riippuu hyvin monesta asiasta ja ennenkaikkea niiden kaikkien yksityiskohtien muodostamasta kokonaisuudesta, ettei mitenkään voi sanoa jonkun auton olevan suuntavakaa/levoton johtuen sen raideleveydestä tai pituudesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy