onko paha homma vaihtaa takapyörän laakeri?

Aloittaja jkp22, 16.04.11 - klo:10:20

« edellinen - seuraava »

jkp22

meni jo toinen laakeri takapyörästä niin onko paha vaihtaa itse? Pitääkö olla erikoisavaimia...?tosin hintaa oli 160ekee vuosi sitten....

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: jkp22 - 16.04.11 - klo:10:20
meni jo toinen laakeri takapyörästä niin onko paha vaihtaa itse? Pitääkö olla erikoisavaimia...?tosin hintaa oli 160ekee vuosi sitten....

Mikä auto? Vuosimalli? Ylipäätään auton tiedot niin olisi hiukan helpompi auttaa.  :o

Keni1

Googlettamalla löytyy varmaan vaikka kuinka paljon hyviä ohjeita, tässä mun versio. Kyseessä todella helppo homma, et tarvi muuta kuin ruuvarin ja kosanin. Laakeri lähtee helposti kun lämmität sen kehän hehkuvaksi liekinheittimellä joita löytyy mm. Biltemasta ja vastaavista. Laakerin kehä laajenee lämmitettäessä ja loksahtaa irti nätisti. voimaa ei tarvita.

Ps. tämä on vain vinkki, allekirjoittaja ei ole vastuussa mistään mitä ohjeiden noudattaminen aiheuttaa eli täysin omalla vastuulla aloitat moisen rempan, itse maksaisin ammattilaiselle koska tiedän kuinka hattumaista tuo parhaimmillaan voi olla...johonkin vanhaan romuun voisin yrittää itse vaihtaa mutta uuteen autoon ehkä en. Oikaiskaa jos olen väärässä, kiitos.

Laita vielä infoa siitä kuinka operaatio sujui ja paljonko säästit itse vaihtamalla, kiitos.

jkp22

niin auto oli skoda ocu 1.9tdi combi 06 mutta ajatelin laitattaa sen liikkeessä tuleepahan hyvin tehtyä...

Jake

palehti

Jatketaan samaan aiheeseen liittyen.

Avovaimon 8P A3:ssa menee molemmat takapyöränlaakerit vaihtoon.
Oletteko huomanneet eroja eri merkkisten laakereiden kestävyyksissä ?
Entä onko alkuperäinen yhtä huono kestämään, kuin kaikki muutkin ?

Suosituksia, myös ostopaikasta... :)
A6 C7 Allroad BiTdi, harrasteena BMW M5 -01 ja hallituksella A3 SB 1.0 2017

Late

Näkyy Audi A3 8P laakerit maksavan 80 - 180 euron välillä.

Merkkiliikkeen laakeri tuon 180,- ainakin täällä päin.

Tuossa kuva laakerista:

heisja

Lainaus käyttäjältä: palehti - 17.04.11 - klo:09:28
Jatketaan samaan aiheeseen liittyen.

Avovaimon 8P A3:ssa menee molemmat takapyöränlaakerit vaihtoon.
Oletteko huomanneet eroja eri merkkisten laakereiden kestävyyksissä ?
Entä onko alkuperäinen yhtä huono kestämään, kuin kaikki muutkin ?

Suosituksia, myös ostopaikasta... :)

2001 Passatissa ainakin jotain kestävyyseroa huomattu

Originaalit (Fag) 230tkm
Motonetin Mapcot 10tkm
Motonetin toinen merkki (takuuseen annettu) 5tkm ja vielä kunnossa ;)
A4 Avant 3.0TDI 06
Passat 1.8T Variant 01

Taky

Lainaus käyttäjältä: heisja - 18.04.11 - klo:14:20
Originaalit (Fag) 230tkm
Motonetin Mapcot 10tkm
Motonetin toinen merkki (takuuseen annettu) 5tkm ja vielä kunnossa ;)

Sama Golfissa, lie sama laakerikin, tosiaan Motonetin halvin alle 10tkm ja kun tiskillä ihmettelin ketävyyttä myyjä anoin ettei sitä ole tarkoitettukaan kestämään kuin muutama tuhat km.
SKF/FAG on sittenmin kestänyt, halvempi meni liukuhihnalla.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Late

Onko kokemuksia High Level laakereista?

palehti

Lainaus käyttäjältä: Late - 18.04.11 - klo:17:40
Onko kokemuksia High Level laakereista?
Pian on  :D
Kävin hakemassa tuohon vaimokkeen autoon Motonetistä High Levelit ja senverran olin skeptinen high levelin sisältöön että revittiin paketti auki tiskillä...
Sisältä löytyi SNR:n paketti ja myyjä totesi että no problem, tämä on alkuperäislaatua. Googlenkin mielestä asia on näin, eli jossain autoissa on SNR:n laakerit tehtaalaisena.
Espoon Audicenterissä alkuperäiset olisivat maksaneet "tingattuna" 410,- / 2kpl ja nämä olivat siis 190,- /2kpl.
Laakerien mukana tuli uusi pultti.

Late

Kun minulla tuossa Audissa takapäässä noi High Level laakerit. Nyt niillä ajettu noin 10 000 km.

tsiih

High Level = Helsingin Laakerin tuotemerkki. Ei siis kiinanpaskaa...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

palehti

Noniin, vaimokkeen kiesiin tuli vaihdettua laakerit.
Kiinnityspultin väänsin auki tällä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=77-6017
Avain säästyi ehjänä, joten vaihteistoöljytkin saa vielä vaihdettua samalla kalulla...
Kiinnityspultit olivat, luonnollisesti, melko kovin kiinni. 95kg äijä sai vääntää ihan tosissaan+, jotta perus puolenmetrin vääntövarrella sai auki.
Eli kannattaa varata jatkoa etukäteen, jossei oma riitä. Pulttipyssyllä ei mielestäni kannata pulttia lähteä aukomaan, jos avaimena käyttää tuota linkittämääni hylsyä.
En tiedä onko tuohon olemassakaan jämäkästi istuvaa XZN-avainta (yleisesti-helposti-halvalla), tuo 16mm oli vähän väljän oloinen...mutta jos nuo menevät 2mm portaissa, niin 18mm voipi olla jo liian suuri.
Illemmalla auki olevista "työkalukaupoista" (lue: motonet, biltema) en löytänyt kuin tuon 16mm. Biltsissä ei ollut kuin 12mm asti noita XZN -avaimia.

Mutta em. hiluilla homma onnistuu, eikä ole tosiaankaan vaikea tehdä itse.

heisja

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 19.04.11 - klo:22:18
High Level = Helsingin Laakerin tuotemerkki. Ei siis kiinanpaskaa...

Hyvä, Tuollaisen antoivat Motonetista paskojen Mapcojen tilalle.
Nyt kohta 10tkm ja ei ongelmia.
A4 Avant 3.0TDI 06
Passat 1.8T Variant 01

Late

Tuosta XZN-avaimesta viellä.

Kyllä se taitaa olla Bit XZN 18  Niin ainakin huoltomanuaalissa sanotaan ;)

apche

Pääsiäispyhiä ajattelin käyttää hyödyksi ja tehdä vähän autoremppaa. Listalla mm. olisi takapyörän laakerin (koko napa) vaihto Ocu II:een. Tarviiko tuon XZN avaimen? Epäilen että ei taida tallin hyllystä moista löytyä. Onko tuossa mitään muuta huomioitavaa? Samalla vaihtuisi takajarrupalat, laturi,hihna, vapaakytkin ja kiristin...

tsiih

Kyllä tarviit, lyhyen jatkon ja pirusti voimaa vääntövarren päähän ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

apche

Ei kellään sattuis olemaan XZN M18 hylsyavainta lainata Oulun seudulla tai Raahessa? Myivät mulle motonetistä väärän kokoisen ja huomasin sen vasta kun työkalutorit yms on kiinni ja pitäis viikonloppuna pyäränlaakeri vaihdella.... Lainaajalle tarjoan 12-jalkaisen mäyräkoiran.

Edit. nyt kun luen tuolta ylhäältä, niin huomaan että on joku saanut tuolla m16:lla pultin auki. Uskaltaisikohan tuota koittaa onnea...

skodamig

Enpä kehoita kokeilemaan..vääriä työkaluja käyttää amatöörit tai merkkihuolto... ::)
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

apche

Lainaus käyttäjältä: skodamig - 05.04.12 - klo:18:45
Enpä kehoita kokeilemaan..vääriä työkaluja käyttää amatöörit tai merkkihuolto... ::)

Lienee parempi ettei ala kokeileen. V***aa moiset erikoistyökalut. M16 asti noita löytyy melkeen mistä vaan, mutta ei tuota isompaa...

Marko

Mulla tuommonen olisi,mutta pikkasen on tuota väliä,semmoset 650 km.
Ei tosiaan kannata millään 16 millisellä koittaa avata.Se kun lyö yli,niin homman vaikeusaste kasvaa potenssiin 100.
Oikealla 18 millin hylsyllä todella helppo vaihdettava :)
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: apche - 05.04.12 - klo:18:31
Ei kellään sattuis olemaan XZN M18 hylsyavainta lainata Oulun seudulla tai Raahessa? Myivät mulle motonetistä väärän kokoisen ja huomasin sen vasta kun työkalutorit yms on kiinni ja pitäis viikonloppuna pyäränlaakeri vaihdella.... Lainaajalle tarjoan 12-jalkaisen mäyräkoiran.

Edit. nyt kun luen tuolta ylhäältä, niin huomaan että on joku saanut tuolla m16:lla pultin auki. Uskaltaisikohan tuota koittaa onnea...

Mä oisin oulussa, mutta työkalut makaa kirkkonummella :(. Muuten asiaan liittyen huomasivat katsastuksessa väljän laakerin et jumppaa tiedossa täälläkin.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

apche

Tulipa laakeri kuitenkin vaihdettua. Matkalla tallille huomasin erään korjaamon pihalla liikettä, joten eikun sieltä kyseleen avainta ja sieltähän sen sai lainaan.

ITse vaihto oli helppo homma, tosin jarrulevy oli aika tiukassa. Piti laittaa pitkä kakkoskakkonen jarrulevyä vasten ja paukattaa lekalla auton toiselta puolen muutaman kerran. Pelotti jo että menee koko levy kieroon, vaan eipä tuo kuitenkaan. Lisäksi se navan pultti oli helvatan tiukassa, pulttipyssyllä ei auennut ja pari halpaa väännintä meni kieroon kun jatkovarrella sitä auki väänsin. Löytyi sitten vähän kestävämpi väännin jolla pultti aukes.

Samalla vaihtui myös laturi, moniurahihna ja sen kiristin. Aika paljon sai putkia yms purkaa edestä että sai tuon laturin ja kiristimen vaihdettua, muuten helppo homma.

Jarrupalatkin olisi pitänyt vaihtaa, vaan uudet olikin väärän malliset, joten vaihdetaan ne sitten kun kesärenkaat heittää alle.

Noin 5 tuntia tuossa meni. Tosin välissä hain grilliltä evästä. Kyllä tuossa tuntipalkoille pääsi, kun alkaen 3h oli korjaamon arviot työstä.

firstvw

Millaista momenttia tuolle takanavan pultille kiristyksessä tarjotaan? Hihasta ravistamalla arvioisin 200+Nm eli reilun irvistyksen vaatii tai sitten 100kg seksikkyyttä vääntimen varrelle.

Tampereelta 18mm xzn-kärkihylsy löytyi etsinnän jälkeen Lakalaivan Tammer Dieselistä

firstvw

Jumaliste on jarrusatula tiukassa. On vielä sellasessa paikassa ettei pulttipyssy sovi kuin alempaan. Jarrulevyhän ei mahdu tuleen pois jos jarrusatulan "runkoa" ei irroita

tsiih

Eikös niissä rungon pulteissa ollut sellainen lukkoprikka ja vielä kierrelukitetta? Sen insenjöörin saisi ampua joka niitä on sinne änkenyt, tulkoot itse avaamaan ne muutaman suolavesivuoden jälkeen kusisen xzn-kantansa kera...
Käsin olen joutunut vääntämään auki kun ei isompikaan pyssy riittänyt, keskipultista puhumattakaan.

apche

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 02.06.12 - klo:17:56
Jumaliste on jarrusatula tiukassa. On vielä sellasessa paikassa ettei pulttipyssy sovi kuin alempaan. Jarrulevyhän ei mahdu tuleen pois jos jarrusatulan "runkoa" ei irroita

No johan on. Skodasta lähti jarrusatula kyllä ihan helposti käsivoimilla. Lämpöähän tuolle voisi antaa, mutta miten käy jarrunesteiden, ja kuinka se satula ottaa nokkiinsa jos sitä lämmittää...

firstvw

Lämpöä annan joo, ensin yritän tolla sähköisellä föönillä ja jos ei riitä niin asetylenillä sitte.

tsiih

Mulla ei oo lämmöt auttaneet, se lukkoprikka kun pitää niin pirun tiukkaan. Fööniä ei varmaan kannata edes kaivaa esiin, luulisin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy