Jarrujen laahaaminen

Aloittaja Bisti, 15.04.11 - klo:16:43

« edellinen - seuraava »

Mikä jarru ongelma?

Käsijarrun jäätyminen
27 (28.7%)
Takajarrut jumittaa
47 (50%)
Etujarrut vähän päällä
7 (7.4%)
Ei ole ollut ongelmia jarrujen laahaamisen kanssa
25 (26.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 94

Bisti

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 02.12.12 - klo:08:59
Käytön (ja huollon) puutetta tuo on. Käkkävaijerit kun voitelee kunnolla ja käyttää sitä käkkää, niin ei paikat jumiudu. Jopa pieni jäätyminen ei haittaa kun öljytystä vaijerista jääkään ei saa otetta = vaijeri liukuu vaikka sen "jääpalan" sisällä 8)
Kuinkas tuo vaijerin voitelu onnistuu? Tuntuu tuo suojakuori olevan sen verran umpinainen, ettei sinne saa kuin tihkuvettä sisälle.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

tsiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 02.12.12 - klo:08:59
Käytön (ja huollon) puutetta tuo on. Käkkävaijerit kun voitelee kunnolla ja käyttää sitä käkkää, niin ei paikat jumiudu. Jopa pieni jäätyminen ei haittaa kun öljytystä vaijerista jääkään ei saa otetta = vaijeri liukuu vaikka sen "jääpalan" sisällä 8)

Ei jumankekka, ne yrittää äitiään opettaa  nussimaan käyttämään käsijarrua  ;D

Etteks te poijjaat tierä kuka mä oon  ;D ;D
Mä se teidän jumiutuneita käsijarrujanne huollossa rassailen  ;)

Ei niihin rasvaa saa jälkikäteen millään kunnolla, jos ollaan siinä vaiheessa et tarttis saada niin ammattilainen vaihtaa ne vaijerit eikä pelleile. Sitäpaitsi volkkarin orkkisvaijerit on jo rasvattu tehtaalla, toisin kuin monet muut.

Nyt oli vaan palat jäätyneet levyihin, lumipöllyinen kotimatka ja kova pakkasyö, vaijerit on mulla primaa ja käkkärin käyttötaito ja! Nii ja huumorikin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

dosetti

Anteeksi ot, mutta  ;D tuolle tsiihille..

Tos®

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 13.11.12 - klo:08:57
Ã,,kkiä äkäistä jumppaa sille tai vaijerille  ;)
Nyt se on auki, vaijeri jumittaa.
Lisäks kun sitä aikansa flätkötti, niin se irtos kyynärnojan alta prkl! >:(

Joutaa vaihtoon, mutta kannattaako vaihtaa samalla repimisellä myös toisen puolen johto?
Kyynärnojan kötöstys on yks työläimmistä...

Orkkis näyttäs maksavan suomen puolella ~20e
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Ehdottomasti kannattaa vaihtaa molemmat laakista. Sit sulla on taas uusi auto!
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

karpmart

Pakottava tarve täälläkin avautua :-\.
Kahdessa T4 jatkuvasti palat jumitti sekä joskus vaijerit jäätyi.Pakkasella joskus kolmella pyörällä kilometrikin lumisella tiellä.Saman näköiset jarrut kun muissakin volkkareissani.
Kaikkia konsteja koitettu.
Vika poistui pariksi kolmeksi vuodeksi,kun vaihdettiin satulat ja vaijerit.
Aiheutti traumaattisen stressireaktion;talvella ei paljoa yön yli käsijarrua käytellä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: karpmart - 05.12.12 - klo:09:36
Aiheutti traumaattisen stressireaktion;talvella ei paljoa yön yli käsijarrua käytellä.
Ekaa talvea tässä Scenenkin kanssa kauhulla ootellaan, mikä aamu se on kun aut.sähkökäkkä lopulta sanoo jumps ja kuis sitten suu pannaan :-[
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

tsiih

Eiks siellä oo vaijerit silti, hyvät sivuleikkurit vaan niin taas jatkuu matka  ;D

Tos®

Nyt ne on vaihdettu, vielä ku sais keskikonsolin koottua.
Kuskin puolen käyttövipu ei palaudu aivan perälle asti, vänkärin puolella palautuu.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

fast79

Mulla alkoi -11 Touranissa laahaamaan repsikan puolen takajarru ennen joulua. En keksinyt sille mitään järkevää syytä enkä viitsinyt alkaa rengastakaan irroittamaan kun autossa on vielä takuu voimassa. Auto siis huoltoon jossa selvisi että jarrusatula oli paskana. En tiedä miten se oli hajonnut kun en ehtinyt näkemään asentajaa autoa hakiessa mutta olivat vaihtaneet uuden satulan taakse ja taas pelittää. Olivat olleet kovin ihmeissään huollossa, eivät olleet kuulleet vastaavista näin tuoreessa autossa eli haiskahtaa valmistusvialta.

jkarha

Olisko ollut satulassa oleva käsijarrun mekanismi, mikä on reistaillut muillakin. Käsijarrun vaijerit ensin jäätyy talvella ja satula pääsee kuumenemaan. Ainakin se on paras teoria minkä itse olen kuullut, ja mikä täsmää siihen mitä kokemuksia minulla on. Kummallista tietenkin kun kyseessä on tällä kertaa näin uusi auto, mutta ehkä tuollainen satuladesign ei muutenkaan ole paras mahdollinen.

jkarha

Sanoisin että melko uskomattomat on nämä Touranin takajarrut  :'(

Vein tänään juniorin jalkkistreeneihin kun siinä parkkiksella pysähtyessä nenään tuli tuttu "palaneen piirikortin käry".  Kädellä totesin että toinen vanne kuumana ja yllättäen se on taas tuo oikea puoli.  Ja tällä kertaa se oli ihan  selkeästi käsijarrun vaijeri. Sain sen kädellä vapautettua, se oli vapautumatta ihan kunnolla. Sen jälkeen kaikki ok ja onneksi huomasi vain tuon parin kilometrin ajon jälkeen eikä sitten kun savuaa kunnolla.
Se mikä on mielenkiintoista on se, että tuolle oikealle puolen on jo vaihdettu käsijarrun vaijeri viime kesänä.
Samoin on vaihdettu sen puolen jarrusatula, jarrupalat ja levyt molemmille puolille. On katottu että kaikki on kunnossa. Mitä tässä enää voi vaihtaa muuta kuin automerkkiä ?  :)

Vaijeri jäätyy kun ensin on kosteaa ja sitten tulee pakkanen. Sen jälkeen voi alkaa tulla muita ongelmia kun
satula itessään alkaa reistata.

Lopputalvi mennään sitten käyttämättä käsijarrua.

Marko

Kielsivät käyttämästä Itellan Caddyissäkin käsijarrua ;D

Miten kovasti sitten ottaa tuon P lukon päälle,kun jättää jyrkässä mäessä sen varaan?
Ei keppi ainakaan mitenkään kevyesti sieltä pois lähde ::)

Itse en noilla aja,mutta mulla tuossa V Golffissa ihan sama juttu,semmosia kesäautoja nää ???
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

watson

JEPJEP täälläkin alko käppäri golffissa jumitteleen heti kun pakkaset tuli takaisin.. Prkl auto oli juuri 90tkm huollossa ja siellä päätettiin että katsellaan nyt vielä tilannetta, mutta nyt vituttaa kun en antanut vaihtaa vaijereita uusiin, kun tuota käsijarrua tulee käytettyä aina pysäköidessä. Käsijarrukahva siis nousee täysin löysänä niin ylös että valokin syttyy, onneksi jonkun matkan päästä se alkaa vissiin palautua eikä jää pitkäksi aikaa jumittaan. Vielä kun muistaisi aina pysäköidä vaihteen päälle.
VW Golf Variant 1,4TSI 110 kW DSG -17

jkarha

Ei tiedä auttaako se vaijerin vaihto koska mulla on vaihdettu puoli vuotta sitten.
Tosin mulla vaijerista vaihdettiin vain "oikean puoleinen", en tiedä kuinka monessa osassa tuo sitten on,
jos joku muu pätkä jäätyy/jumittaa. Jäätymisestä joka tapauksessa on kyse, ja tätäkin talvea tähän päivään
asti mentiin ihan ok. Kaikkein isoin ongelmahan tuossa on muistaa jättää laittamatta käsijarru päälle kun sen 20 vuotta on tottunut aina laittamaan. Tulee nykyään aina liikkeellelähdön jälkeen testattua kun kotiparkkiksella on pieni mäki, että rullaa vapaasti. Sen verran nämä takajarrut reistanneet muodossa jos toisessa.
En yhtään ihmettele ettei 2. maailmansodassa Saksa saanut atomipommia ajoissa valmiiksi, eikä päässyt hallitsemaan maailmaa. Eikä toisaalta harmita että kävi niin.

sambolo

Itsellä sama ongelma ibizassa, takana oikea puoli jumittaa aina ku pakastaa, vika ilmeni samalla kun lumet tuli. Vartti lämpimässä riittää kuitenkin vapauttamaan jarrun mutta takalevyt alkaa olemaan finaalissa.. Missään muussa autossa en vastaavaa ole kokenut ja tottunut kuitenkin aina käyttämään käsijarrua kesät talvet. Niin ja aikasemmin ongelma oli päinvastainen, että käsijarru ei ottanut toiselta puolelta ollenkaan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

^ Jännä homma, että minulla ei ole ollut mitään ongelmia jarrujen jumittelun kanssa, ei edellisessä Golfissa eikä nykyisessä Ocussa. Sen sijaan pitkään omistamassani 307 pökötissä niitä oli riittämiin. Luulin että näissä on jotain tehty paremmin, mutta luulo ei taida olla tiedon väärti. Ei ole tullut tutustuttua noihin jarrujen rakenteisiin kun ei ole ollut mitään jarruhuolia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jkarha

Pystyyköhän tähän ketjuun vielä tässä vaiheessa lisäämään gallupin, kenellä on ollut käsijarrun jäätymisen kanssa ongelmia, tai muuten ongelmia VAG takajarrujen kanssa muuta kuin normaalit huoltotoimenpiteet, ja toisaalta kenellä ei ole ?
No, ne kenellä ei ole, ei luonnollisesti osaisi hakea tätä ketjua.

Late

Lainaus käyttäjältä: jkarha - 07.01.13 - klo:14:03
Pystyyköhän tähän ketjuun vielä tässä vaiheessa lisäämään gallupin, kenellä on ollut käsijarrun jäätymisen kanssa ongelmia, tai muuten ongelmia VAG takajarrujen kanssa muuta kuin normaalit huoltotoimenpiteet, ja toisaalta kenellä ei ole ?
No, ne kenellä ei ole, ei luonnollisesti osaisi hakea tätä ketjua.

Pikkainen galluppi.. otetaan ehdotuksia vastaan tuon muokkaamiseksi.

jkarha

Siinä voisi olla kohta  "ei ole ollut ongelmia jarrujen laahaamisen kanssa". 

Jospa joku tuollainenkin löytyy   :)

RoccoScientist

No nyt sitten ensimmäisen kerran vajaaseen kolmeen vuoteen ilmeni tämä ongelma minullakin. Olin jo eilen päivällä huomannut, että käsijarrun tuntuma ei ollut ihan normaali, mutta vasta illalla vasen takajarru jumitti niin, että rengaspainevaroitin "havaitsi" vanteen lämpenemisen (ts. rengaspaineen nousun). Huomasin kyllä tahmean rullaamisen jo tätä ennen ja hetkellisen kulutuksen näyttökin näytti normaalia korkeampia lukemia, mutta toivoin ongelman poistuvan kunhan auto (ts. jarrut) vähän lämpenevät. Kun sitten hetken matkan jälkeen rengaspainevaroitin rupesi varoittamaan ja sitä seuranneissa valoissa outo käry levisi ohjaamoon, vetäisin auton välittömästi viereiselle bensikselle tarkastusta varten. Kaikki _näytti_ olevan kunnossa, mutta vasen takajarru napsui jäähtyessään ja ehdin jo ajattella, että edessä on nilkutus kotikadulle. Lähtiessäni liikkeelle bensikseltä auto tuntui kuitenkin rullaavan normaalisti. Päätin siis jatkaa matkaa ja pysähdyin pariin kertaan varmistamaan takajarrun tilanteen. Koska kulutuslukemat tuntuivat normaaleilta, rullauksessa ei ollut ongelmia ja takajarrut tuntuivat jäähtyvän, päätin jatkaa matkaa Lahden motarille. Kaikki sujui hyvin kunnes noin kymmenen kilsan jälkeen kulutuslukemat lähtivät nousuun (reilun litran ero satasella). Kohdalle sattui juuri sopivasti taukopaikka, joten vetäisin sivuun ja huomasin auton rullaavan taas vähän huonosti. Tarkastuskäynti vasemman takapyörän luona osoitti jarrulevyn hehkuvan punaisena. Noh,  tuossa vaiheessa oli lyhyempi matka määränpäähän kuin takaisin kotiin, joten venkslasin käsijarrua kerran pari, totesin auton taas rullaavan ihan hyvin ja jatkoin matkaa ajaen "vain" 80 km/h. Perillä jarrulevy ei hehkunut, eikä sitten lopulta paluumatkallakaan ollut ongelmia. Nyt ei kuitenkaan enää uskalla juuri tuota käsijarrua käytellä ja mietin, että tässä pitäisi varmaan nyt sitten laittaa nuo vaijerit uusiksi, ehkä myös satulat, jos kerran satulat niin miksei palatkin, jos kerran palat, niin kai sitä levytkin voisi vaihtaa ja jos kerran takajarrut rempataan, niin miksei etujarrutkin samalla...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 07.01.13 - klo:15:32
No nyt sitten ensimmäisen kerran vajaaseen kolmeen vuoteen ilmeni tämä ongelma minullakin. Olin jo eilen päivällä huomannut, että käsijarrun tuntuma ei ollut ihan normaali, mutta vasta illalla vasen takajarru jumitti niin, että rengaspainevaroitin "havaitsi" vanteen lämpenemisen (ts. rengaspaineen nousun). Huomasin kyllä tahmean rullaamisen jo tätä ennen ja hetkellisen kulutuksen näyttökin näytti normaalia korkeampia lukemia, mutta toivoin ongelman poistuvan kunhan auto (ts. jarrut) vähän lämpenevät. Kun sitten hetken matkan jälkeen rengaspainevaroitin rupesi varoittamaan ja sitä seuranneissa valoissa outo käry levisi ohjaamoon, vetäisin auton välittömästi viereiselle bensikselle tarkastusta varten. Kaikki _näytti_ olevan kunnossa, mutta vasen takajarru napsui jäähtyessään ja ehdin jo ajattella, että edessä on nilkutus kotikadulle. Lähtiessäni liikkeelle bensikseltä auto tuntui kuitenkin rullaavan normaalisti. Päätin siis jatkaa matkaa ja pysähdyin pariin kertaan varmistamaan takajarrun tilanteen. Koska kulutuslukemat tuntuivat normaaleilta, rullauksessa ei ollut ongelmia ja takajarrut tuntuivat jäähtyvän, päätin jatkaa matkaa Lahden motarille. Kaikki sujui hyvin kunnes noin kymmenen kilsan jälkeen kulutuslukemat lähtivät nousuun (reilun litran ero satasella). Kohdalle sattui juuri sopivasti taukopaikka, joten vetäisin sivuun ja huomasin auton rullaavan taas vähän huonosti. Tarkastuskäynti vasemman takapyörän luona osoitti jarrulevyn hehkuvan punaisena. Noh,  tuossa vaiheessa oli lyhyempi matka määränpäähän kuin takaisin kotiin, joten venkslasin käsijarrua kerran pari, totesin auton taas rullaavan ihan hyvin ja jatkoin matkaa ajaen "vain" 80 km/h. Perillä jarrulevy ei hehkunut, eikä sitten lopulta paluumatkallakaan ollut ongelmia. Nyt ei kuitenkaan enää uskalla juuri tuota käsijarrua käytellä ja mietin, että tässä pitäisi varmaan nyt sitten laittaa nuo vaijerit uusiksi, ehkä myös satulat, jos kerran satulat niin miksei palatkin, jos kerran palat, niin kai sitä levytkin voisi vaihtaa ja jos kerran takajarrut rempataan, niin miksei etujarrutkin samalla...

Nuo on niitä hommia mitkä minulla tuli ajankohtaiseksi Jetassa kun sillä oli ajettu yli 300 000. Kyllä on nykyautot paskoja.

tsiih

On ne, rumpujarruineen kaikkineen :-D

skriko

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 07.01.13 - klo:19:27
On ne, rumpujarruineen kaikkineen :-D

Ã,,lähän nyt Tsiippana, olihan jetta-vaarissa edessä sentään levyt. ;)

tsiih

Oho! Oliks palat ja?  ;D

jkarha

Sen jäätyneen käsijarrun voi ainakin touranissa palauttaa melko helposti, kunhan kyse on siitä että nimenomaan
vaijeri jumittaa eikä mekanismi jarrusatulan sisällä.
Käsi renkaan etupuolelta kohti jarrusatulaa ja tunnustelemalla se vaijerin pää, sormet vivulle ja työntää taaksepäin. Onnistui ihan pilkkopimeässä. Ja kehotan varomaan ettei käsi osu siihen kuumana hehkuvaan jarrulevyyn, on tullut sekin ahaa-elämys koettua.

skriko

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 07.01.13 - klo:20:54
Oho! Oliks palat ja?  ;D

Vaikka levyjarrut ja vaihtovirtalaturi ovatn huonoimmat keksinnöt, niin en ole vielä hihnallisiin levyihin törmännyt. ;)

jkarha

Viikko menty käyttämättä käsijarrua ja alkaa jo tottua asiaan. Tärkeintä on ajaessa alkaa ajoissa ennen pysähtymistä hokea itelleen ettei käsijarrua käytetä talvella.  Mutta huomasin sellaisen ongelman, että kun vaimokin ajaa autolla niin vähän huolettaa koska tulee soitto tien päältä että unohti asian. Etenkin kun on melko hankala naisihmiselle yrittää selittää miten autosta huomaa jos käsijarru on hieman päällä.

Niin olisin tällaisen kysymyksen vielä heittänyt, tietääkö joku miksi käsijarru näissä jumittaa, onko esim. kuori rikki ja vesi menee siitä vaijerin sisälle?   Mulla tämä oikeanpuolen vaijeri on siis vaihdettu kesällä, mutta aloin miettiä että onko mahdollista että on vaihdettu vain vaijeri ja suojakuori on vanha, vai onko ne aina samassa paketissa?

Täytyyhän tähän asiaan joku korjauskeino olla  :(

Selitä siinä katsastusmiehelle jos käsijarrun kahva on tiiviisti jeesusteipattu konsoliin kiinni ettei tule käytettyä.

dosetti

mulla on nyt mennyt todella hyvin käsijarrun kanssa. 3 kertaa olen aseöljyä käyttänyt vaijerin päähän ja vähän siihen mekanismiin. Lisäksi olen sulattanut ja kuivannut auton pari kertaa vuorokauden verran lämpimässä hallissa - ei ongelmia.

jkarha

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 12.01.13 - klo:19:20
mulla on nyt mennyt todella hyvin käsijarrun kanssa. 3 kertaa olen aseöljyä käyttänyt vaijerin päähän ja vähän siihen mekanismiin. Lisäksi olen sulattanut ja kuivannut auton pari kertaa vuorokauden verran lämpimässä hallissa - ei ongelmia.

Tuota aseöljyä voisi kokeilla itsekin, on se sellainen pyssy tämä auto  :)

Mutta siis varmaankin sopivat voiteluominaisuudet tällaiseen paikkaan jos tunkeutuu ja syrjäyttää kosteuden.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy