Jarrujen laahaaminen

Aloittaja Bisti, 15.04.11 - klo:16:43

« edellinen - seuraava »

Mikä jarru ongelma?

Käsijarrun jäätyminen
27 (28.7%)
Takajarrut jumittaa
47 (50%)
Etujarrut vähän päällä
7 (7.4%)
Ei ole ollut ongelmia jarrujen laahaamisen kanssa
25 (26.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 94

tsiih

Jaa, omassani ja kaikissa muissakin volkkareissa tähän asti ollut 15 mm mutta en käy kinaamaan  :D
Siinä on conD:llä kunnon Snap-Onit, oikein silmiä hivelee  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Guest-120569

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 17.04.11 - klo:21:23
Jaa, omassani ja kaikissa muissakin volkkareissa tähän asti ollut 15 mm mutta en käy kinaamaan  :D
Siinä on conD:llä kunnon Snap-Onit, oikein silmiä hivelee  ;D
Jenkkisivuilta jenkkisivuilta... :D Eikai tuommosia ihmeitä Suomesta löydy

tsiih

Kyllä niitä Suomesta saa ammattikäyttöön, en ole kuluttajamyynnissä kyllä nähnyt.
Töissä mulla niitä on käytössä siis.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

plu

Kokemuksia vastaavasta ongelmasta Golf Variantissa; minulla aikoinaan jumitti vasen takasatula jo heti suht uutena. Vanne kuumeni aluksi kuitenkin hyvin maltillisesti, ja voin kertoa että tuon toteamisen puute ei välttämättä johdu sukupuolesta...kaksoisahdetun TSI:n alaväännöllä en todellakaan huomannut alkuvaiheessa yhtään mitään muutosta auton kulussa  :).

Sitten lopulta kun "käry kävi" ihan kirjaimellisesti, yrittivät merkkiliikkeessä herkistellä tuota satulaa pikahuollon puolella. Ei auttanut mitään, joten koko satula vaihdettiin takuuna. Huoltoneuvojan kommentti tuolla kertaa oli että "ei näissä yleensä mitkään herkistelyt ole auttaneet", tarkoitti tietysti että jos uuden auton suht ruosteeton satula hirttää jumiin, niin kyse on todennäköisesti osan valmistusvirheestä.

Nykyisen merkkini Peugeotin huoltoon kuuluu takajarrujen herkistely kerran vuodessa, mikäli autossa on levyt takana. Ihan järkevää varmasti...
Jesus saves...but Teemu Selanne takes rebound and he scooooooooooores!!!

Bisti

Lainaus käyttäjältä: plu - 18.04.11 - klo:06:17
Kokemuksia vastaavasta ongelmasta Golf Variantissa; minulla aikoinaan jumitti vasen takasatula jo heti suht uutena. Vanne kuumeni aluksi kuitenkin hyvin maltillisesti, ja voin kertoa että tuon toteamisen puute ei välttämättä johdu sukupuolesta...kaksoisahdetun TSI:n alaväännöllä en todellakaan huomannut alkuvaiheessa yhtään mitään muutosta auton kulussa  :).

No, itse en huomaa edelleenkään auton kulussa mitään ongelmaa vaikka auto on nuhapumppu 1.6 bensa. Vaikka autoa paikallaan käsin heijailee, ei jarru varsinaisesti jarruta, rohina (tai pikemminkin kahina) kuuluu. Itsekin huomasin tuon tosiaan vasta siinä vaihessa kun aloin ajon jälkeen tarkistaa rengaspaineita ja vanne hehkui kuumana. On saattanut laahata jo kuukausia ellei peräti vuosia. No, joka tapauksessa auto on nyt pajalla, katsotaan mikä tuomio on.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Bisti

No niin, nyt on huollossa vaihdettu jarrupalat ja jarrut herkistetty. Hintaa tuli 165 â,¬, josta työnosuus 72 â,¬ plus jarrudyno (sisältäen myös etujarrujen testauksen) 18â,¬. Nyt ei laahaa. Kyllä ne vanhat palat sen näköiset olikin että kaipasivat vaihtoa, hiiltyneet ja syöpyneet reikäisiksi. Ei tee hyvää tuo lämpö niille.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

Bisti

Voi perseensuti, nyt se ilmeisesti jäätyi ja hirtti uudestaan kiinni, sama oikea takajarru laahaa. Ei olisi pitänyt käyttää käsijarrua eilisen ajon jälkeen, nyt se ei enää palaudu, toinen takarengas menee aina välilllä lukossa liukkaalla ja kuumenee. Nyt hirttää ja pahasti, niin autolla kuin itselläkin  >:(

Emil

Vaijeri siellä varmaan jäätää, kun ei jarruhuollostakaan tuon pidempää aikaa ole kulunut.

Kun luin ketjua läpi, tuli jo mieleen että vika olisi voinut olla täysin toisella puolella kuin mistä sitä on etsitty. Nämä nykyautot jarruttavat paljon enemmän takajarruilla kuin mitä hiukan vanhemmat autot. Takajarrut voivat siis olla lämpimät, vaikka eivät laahaisikaan. Aattelin vaan, että se jumittava jarru saattoikin olla se kylmempi jarru. Tämä tosin vain ajatus, olisi pitänyt itse nähdä ja kokea, jotta voisi jotain varmaa sanoa.

Mulla Octavian jarrut jarrutelleet jo viidettä vuotta, mutteivät ole vaatineet mitään huomiota osakseen. Eivät jumita, vaikka eniten autoa käyttää nainen. Octaviassa lienee samat jarrut kuin Touranissa.

Se sitten on oma juttunsa, että kunnolla kuumentunut jarru aiheuttaa usein tavallista lyhytikäisemmän pyöränlaakerin, koska kuumuus paistaa laakerirasvan.  :-\
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Emil - 07.01.12 - klo:11:57
Vaijeri siellä varmaan jäätää, kun ei jarruhuollostakaan tuon pidempää aikaa ole kulunut.

Kun luin ketjua läpi, tuli jo mieleen että vika olisi voinut olla täysin toisella puolella kuin mistä sitä on etsitty. Nämä nykyautot jarruttavat paljon enemmän takajarruilla kuin mitä hiukan vanhemmat autot. Takajarrut voivat siis olla lämpimät, vaikka eivät laahaisikaan. Aattelin vaan, että se jumittava jarru saattoikin olla se kylmempi jarru. Tämä tosin vain ajatus, olisi pitänyt itse nähdä ja kokea, jotta voisi jotain varmaa sanoa.

Mulla Octavian jarrut jarrutelleet jo viidettä vuotta, mutteivät ole vaatineet mitään huomiota osakseen. Eivät jumita, vaikka eniten autoa käyttää nainen. Octaviassa lienee samat jarrut kuin Touranissa.

Se sitten on oma juttunsa, että kunnolla kuumentunut jarru aiheuttaa usein tavallista lyhytikäisemmän pyöränlaakerin, koska kuumuus paistaa laakerirasvan.  :-\

Kyllä tuon oli ihan se jarru ja sama kuin viimeksi, käry oli semmoinen ja satula tulikuuma (taas). Ilmeisesti se on tuo käsijarrumekanismi joka pikkuisenkin lämmetessään hirttää. Koitin hieman herkistellä (käsin kun ei tuota jarrumäntätyökalua itsellä vieläkään ole) ja sain pahimmat jumitukset pois, nyt rengas sentään pyörii eikä kuumene ajossa niin älyttömästi. Käyttöjarru ei tunnu jäävän laahaamaan. Täytyy viedä pajalle jotta vaihtavat koko jarrusatulan, kyllä tuo sen verran oli jo viimeksi ottanut lämpöä itseensä että olisivat vaihtaneet, mutta kun ei oikean puolen takajarrusatuloita saanut mistään (vasemmanpuoleisia olisi kuulemma ollut hyllyt pullollaan, mutta oikeanpuoleisia ei, taitaa olla jonkin sortin tyyppivika). Josko niitä tällä kertaa olisi, ei tarvitsisi sitten aina jännittää.

Emil

No sitten.

Tässä alkoi nuo omat jarrut jännittämään. Käytätkö, käytättekö käsijarrua säännöllisesti? Eli voisiko jumitus johtua liian vähäisestä käytöstä? Itte olen pyrkinyt käyttämään käsijarrua vaikkapa kaupan pihassa, vaikka ei olisi tarvetta. Kun kotona auto seisoo pihalla, ei käsijarru ole kiristettynä ikinä. Tällä tavoin olen pärjännyt kohtalaisesti jarrujen kanssa automerkistä riippumatta.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Emil - 07.01.12 - klo:13:02
No sitten.

Tässä alkoi nuo omat jarrut jännittämään. Käytätkö, käytättekö käsijarrua säännöllisesti? Eli voisiko jumitus johtua liian vähäisestä käytöstä? Itte olen pyrkinyt käyttämään käsijarrua vaikkapa kaupan pihassa, vaikka ei olisi tarvetta. Kun kotona auto seisoo pihalla, ei käsijarru ole kiristettynä ikinä. Tällä tavoin olen pärjännyt kohtalaisesti jarrujen kanssa automerkistä riippumatta.

Itse tulee käytettyä käsijarrua aina, juurikin sen takia ettei alkaisi jumittelemaan. Jetassa ei ole koskaan jarrut jumittanut (*kop kop, koputtaa puuta*  ;)). Jetta tosin arkisin oleilee päivät lämpimässä parkkihallissa, joten se ei juuri ole jäätymään päässyt. Luulen että touranissa oli viime talvena päässyt jarrut (tai käsijarru) jäätymään, laahaamaan ja kuumenemaan siinä määrin että rasvat oli liuenneet -> jumitti oikein kunnolla ja satula otti varmaan vähän kipeää itseensä.

Edit: Niin ja vielä semmoinen että itse tulee jetalla aina liukkailla poljettua jarrua välillä oikein kunnolla että takajarrutkin työskentelisivät edes joskus. Touranissa ei vaimo ole tällaista varmastikaan koskaan tehnyt. Nytkin tämän Touranin jumittelun huomasin kun tuli oltua sillä reissussa koko perheen voimin ja ajettua sillä itse.

Emil

Kyllä Touranissakin luulisi olevan elektroninen jarruvoiman jako. Sen johdosta auto jarruttaa verrattain paljon myös takajarruilla, jos vaan renkaassa pitoa riittää. Sen huomaa siitäkin, että takajarrupalat vaihdetaan usein ennen etujarrupaloja. Ja usein myös takapyörien vanteet ovat jarrupölyssä. Tästä johtuen takajarrut eivät vaadi niin paljoa huomiota osakseen, mitä vanhemmissa autoissa vielä vaativat. Eli takajarrujen pitäisi lämmetä myös normaaliajossa sen verran, etteivät jatkuvasti ole märkänä, ja siten korroosion riivaamina.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Emil - 07.01.12 - klo:13:36
Kyllä Touranissakin luulisi olevan elektroninen jarruvoiman jako. Sen johdosta auto jarruttaa verrattain paljon myös takajarruilla, jos vaan renkaassa pitoa riittää. Sen huomaa siitäkin, että takajarrupalat vaihdetaan usein ennen etujarrupaloja. Ja usein myös takapyörien vanteet ovat jarrupölyssä. Tästä johtuen takajarrut eivät vaadi niin paljoa huomiota osakseen, mitä vanhemmissa autoissa vielä vaativat. Eli takajarrujen pitäisi lämmetä myös normaaliajossa sen verran, etteivät jatkuvasti ole märkänä, ja siten korroosion riivaamina.

Vahvistan tämän. 90tkm huollossa meni juuri takapään sisemmät palat vaihtoon Golfista. Olivat aivan loppu.

Bisti

Nyt on jarrusatula vaihdettu, oli kai ollut hieman hankaluuksia taas saada sopivaa satulaa, mutta jostain oli (jonkun hienon merkkisen jonka nimen jo unohdin) saanut, hinta satulalle oli 195,33 â,¬. Lisäksi tuli vielä jarrutesti, pientarvikkeet ja työt n. 100 â,¬ yhteensä. Ihanan kallista tämä autoilu.

Ps. Toivottavasti nyt kestäisi, ja myös tuo vasemmanpuoleinen. :-\

Bisti

Ei vit%*#, ei tuo jarru ilmeisesti vieläkään kunnossa ole, ei nimittäin palaudu kahva vieläkään kylmänä täysin ja ajon jälkeen vanne hehkuu ja haisee & jarrupölyä pinnassa. Ei nyt luulisi laakerinkaan olevan finaalissa kun ei pidä ääntä ja rengas pyörii ihan hyvin kunhan jarrun ensin saa auki. Voiko tuo olla noin herkkä vaan jäätymään?

Edit: kyllä se vaan on niin herkkä jäätymään. Nyt kun oli lämpimänä paikallaan ja käsijarru kunnolla palautunut ei rengas kuumentunut yhtään. Tiedä sitten onko vaijeri jotenkin rispaantunut vai onko vaan paska design...

Arcca

^Minusta tuossa kuulostaa että vaijeri on jäätynyt, ei jarru. Jos jarru kuumenee noin paljon sehän sulattaisi jään heti jos jää on jarrumekanismissa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.01.12 - klo:20:27
^Minusta tuossa kuulostaa että vaijeri on jäätynyt, ei jarru. Jos jarru kuumenee noin paljon sehän sulattaisi jään heti jos jää on jarrumekanismissa.

Niinhän tuo taitaa olla, ei luulisi pränikän satulan jumittavan. Voikohan tuolle vaijerille tehdä mitään muuta kuin välttää käsijarrun käyttöä?

tsiih

Eipä juuri ennen vaihtoa.

DyyD

Hei!

Pahoittelut että huomasin tämäkin keskustelun vasta nyt, mutta omassa Turressa samalta vuodelta oli täysin sama vika. Syy tähän oli yksinkertaisesti takana vaijereiden hassu asento, ne kun haukkaavat ilmeisesn helposti vettä sisäänsä jos vetää isosta lammikosta. Lopputulos sama, vaijerit jäässä ja niitä ei voi käyttää. Ainoa apu oli vaijereiden vaihto, ja niin poistui ongelmakin.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 18.01.12 - klo:06:41
Hei!

Pahoittelut että huomasin tämäkin keskustelun vasta nyt, mutta omassa Turressa samalta vuodelta oli täysin sama vika. Syy tähän oli yksinkertaisesti takana vaijereiden hassu asento, ne kun haukkaavat ilmeisesn helposti vettä sisäänsä jos vetää isosta lammikosta. Lopputulos sama, vaijerit jäässä ja niitä ei voi käyttää. Ainoa apu oli vaijereiden vaihto, ja niin poistui ongelmakin.

Jaaha, no kun tuon tietää niin kai sen kanssa pärjää. Seuraava huolto on tulossa 5000 km päästä, joten saavat siinä katsoa missä kunnossa vaijeri on. Nyt täytyy vaan olla tarkkana pitkien pysäköintien kanssa. Jarrusatulan vaihto oli kuitenkin ihan aiheellista, se vanha oli sen verran hittiä itseensä ottanut. Uudella satulalla on käsijarrun liike aivan erilaista, kunhan vaijerit vain ovat sulat.

Bisti

Osaakos joku sanoa minkälainen toimenpide tuo käsijarruvaijereiden vaihto olisi? Tuli kysyttyä hinta-arviota parista eri paikasta, vw -merkkiliikkeestä annettiin arvioksi 281,81 â,¬, ei-merkkiliikkeestä arvioitiin työtä kuluvan n. 1h + osat, yhteensä n. 100 â,¬. Aika iso haitari on, kumpi on lähempänä totuutta?

Bisti

Noniin, taas se teki temput. Ei tuo kyllä mitään jarruvaijeri jäätymistä enää ole. Jarrulevy hehkui punaisena ja rengas meinasi mennä lukkoon. Vaijeri kyllä liikkuu ihan käsinkin, mutta tuo käsijarru ei vain palaudu (uudestakaan satulasta). Käsin kun hieman painaa käsijarrumekanismia, menee se ihan kevyesti rajoittimeen asti. Täytynee varmaan hieman reklamoida.

Marapetsu

Audi 2v ollut ja 78000km ajettu ja jarrujen laahaus ääntä kuulunut,tuli tänään vähän kurkisteltua jarrupaloja ja näyttäs tosiaan niin kuin on tässä ketjussa ollut puhetta jarrupalat takaa kuluneet tosi paljon.Ilmeisesti jarrut vaikuttaa taakse enemmän.Jarrunesteet vaihtaa samalla ja kaikki jarrupalat täytynee uusia.
Marapetsu.

Pöljäke

Lainaus käyttäjältä: Marapetsu - 27.03.12 - klo:12:39
Audi 2v ollut ja 78000km ajettu ja jarrujen laahaus ääntä kuulunut,tuli tänään vähän kurkisteltua jarrupaloja ja näyttäs tosiaan niin kuin on tässä ketjussa ollut puhetta jarrupalat takaa kuluneet tosi paljon.Ilmeisesti jarrut vaikuttaa taakse enemmän.Jarrunesteet vaihtaa samalla ja kaikki jarrupalat täytynee uusia.

A3 vm ´06: Vuoden vanhana (30tkm) seisontajarru jäätyi satunnaisesti, syy vaijereissa, jotka tekivät mutkan ennen satulaa -> mutkan alimpaan kohtaan kertyi vettä -> jäätyminen. Ei auttanut edes vaihto, koska kyseessä ominaisuus. Injektioruiskulla öljyä vaijerin ja kuoren väliin, niin toimi paremmin. Kahden-kolmen vuoden (90tkm) jälkeen takajarrut laahasivat satunnaisesti ja levyt olivat jo melko uraiset. Neljän vuoden (120 tkm) jälkeen jarrukilvet alkoivat ruostua puhki -> kiviä koko ajan levyn ja kilven välissä. Jarrut laahasivat herkistelyistä huolimatta. Viiden vuoden (150tkm) ikäisenä jarrut olivat loppu, levyt umpiruosteessa ja pahoilla urilla, paloissa oli kyllä pintaa vielä. Kilvistä oli jäljellä enää rippeet. Uusien kilpien laitto olisi ollut melko p**kamainen homma, merkkiliikkeessäkin tekevät DIY-menmetelmällä, eli vanha leikataan juuresta veks ja uusi kevyesti hitsaamalla paikoilleen. Ellei asiakas ole valmis maksamaan remontista vähän enemmän (mahdollisesti laakerit jne). Jaa miksi niitä jarruja ei laitettu aikaisemmin kuntoon? Koska ei riittänyt aika eikä raha, sillä ne hupenivat molemmat muiden vikojen korjaamiseen :D

Ainakin A3:n jarrut ovat mielestäni epäonnistuneet jo suunnittelupöydällä. Esim. Passat 3BG on aivan eri luokkaa, tämä 3C onkin eri juttu taas...

Woge

mulla oli 1-koppasessa ocussa joku merkkiliikkeessä säätänyt huollossa käsijarrun vaijeria tiukemmalle sieltä käsijarruvivun juuresta(papereissa merkintä"lyhennetty käsijarruvivun liikerataa. tms"). Tuloksena oli se että toinen puoli kyllä palautui/irrotti kunnolla mutta toinen puoli ei irrottanut käsijarrua kunnolla. Muutaman kerran ihmettelin asiaa ja kun hokasin löysätä käsijarruvivun päästä vaijerin säätöä niin alkoi toimimaan. Kaks kertaa ehdin purkaa molemmat takajarrut ennenkuin vika löytyi. Oli toinen oikean puolen vaijeri venynyt sen verran että vasen puoli jäi jumiin vaikka oikea puoli toimi. Vaijereita en ehtinyt uusia ennekuin auto meni lunastukseen "ystävällisen" roskakuskin toimesta. Tuli vasemmalta tasa-arvoisessa puskien takaa päälle n 60kmh lasissa. Auto pyörähti renkaillaan lähes 360 astetta. Onneks osui etulokariin eikä kuskin oven kohdalle... Sen jälkeen alkoi huutaa että miksen jarruttanut. Vasta poliisit saivat roskakuskin uskomaan että oli sen vika.

jkarha

Mitenkäs Bistillä päättyi tämä homma tai onko edes päättynyt...  ? 

Mulla on tasan samaa vikaa, ja nimenomaan oikeassa takajarrussa.  On herkistelty ja auttoi hetken mutta nyt taas sama juttu.

Auto on Touran 2005.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: jkarha - 18.05.12 - klo:21:36
Mitenkäs Bistillä päättyi tämä homma tai onko edes päättynyt...  ? 

Mulla on tasan samaa vikaa, ja nimenomaan oikeassa takajarrussa.  On herkistelty ja auttoi hetken mutta nyt taas sama juttu.

Auto on Touran 2005.

Itsellä on vaihdettu oikea takajarrusatula & vaijeri, sen jälkeen ei ole (*kop kop, koputtaa puuta*) jumitellut. Noissa ilmeisesti on tosiaan se tyyppivika, että oikean puoleisen vaijerin mutkaan kertyy vettä, joka jäätyy, jumittaa käsijarrun, jää laahaamaan ja satulan tarpeeksi kuumentuessa ilmeisesti rasvat palaa ja satula alkaa jumittelemaan.

Sitä en tiedä miksi vasemman puoleisessa takajarrussa ei tätä ongelmaa ole, syynä saattaisi olla pakoputken lämpö joka vähentää veden kertymistä vaijerin sisään/ estää jäätymistä. Joka tapauksessa, ongelman ydin taitaa olla noissa käsijarruvaijereissa.

jkarha

Nyt on myös mulla vaihdettu oikeanpuoleinen takajarrusatula ja vaijeri.

100 km ajon perustella takajarrun vikinä on taaksejäänyttä elämää.  Vai meneekö se nyt sitten niin että tuo uusi satula kestää saman 120tkm ja alkaa taas jumitella  :)

Bisti

Voi per*e, taas se sama oikea takajarru jäi laahailemaan, kuumeni ja juntturoi. Ei muutakuin pajalle, jossa herkistelivät ja puhdistelivat palojen liukupinnat (siis ne pinnat joita pitkin ne palat liikkuu, ei jarrutuspinta). Oli kuulemma aika hyvässä paskassa/ruosteessa. Pitäisi varmaan jossain välissä ottaa koko se jarrukehikko (johon satula tulee kiinni) irti ja hioa kunnolla tai vaihtaa uuteen. Ei v*ttu tätä jaksa, puolen vuoden välein jarru jumissa.

jkarha

Voi ihme sentään  :(

Onkohan nämä vaihtosatulat varmasti viimeisen päälle kunnostettu?  Mietin vaan jos osassa on ollut esim. jotain valuvikoja. Siis mulle ainakin tuli vaihto-osa siten että edellinen meni takaisin osan toimittajalle kunnostettavaksi.

Siinä satulassa on kyllä takuu, muistaakseni sanoivat että 1 vuosi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy