Ilmastoinnin takuu?

Aloittaja hannuhanhi, 24.04.22 - klo:17:29

« edellinen - seuraava »

hannuhanhi

Hei
Onko tietoa onko ilmastoinnilla  scalassa  takuu? lopetti  kylmän puhaltamisen.Lähinnä jos  on aineet tullut pihalle niin   kuuluuko aineet  2vuoden takuun piiriin?Skeidalla on ajettu  22000km  ja takuu kestää 30.6-22 asti.

autojarov

Takuusta en tiedä kun ei tietoa missä mahdollinen vika on.
mutta noin lähtökohtasesti jos kirjoitat Škodan skeidaksi niin suosittelen merkin vaihtoa.
Octavia combi 1.6 2007

mfroberg

Uudessa autossa ei aineet kulu loppuun alta kahdessa vuodessa. Jos ei ole aineita niin on vuoto eli vika ja kuuluu takuun piiriin. Jos on muu vika niin kuuluu edelleen takuun piiriin. Ei tavaton vika, vaimon edellisessä farkkugolfissa vm.2018 kävi just noin, vuoto ja järjestelmä tyhjäksi vielä takuun alaisessa autossa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

M_M

Voihan sieltä olla kivi tai muu puhkaissut kennon keulalta, se ei kyllä mene takuuseen.

Asiaa tutkimatta siis melko mahdoton tietää etukäteen varmaksi meneekö takuuseen vai ei. Jonkun ulkoisen iskun puhkaisema ilmastointijärjestelmä ei mene, muut viat tietysti menevät.

Geoman

Auton huolto-ohjelmassa ei ole esitetty mitään huoltoväliä. Itse huollatan sen kahden vuoden välein (auto on 11 vuotta vanha) ja koskaa ei kylmäaine ole ollut loppu.

Hesse

Olen vanhasta muistista käyttänyt ilmastointia talvellakin parin viikon välein, mutta vaativatko nykyiset autot sitä?

jhm

^
Aiemmin oli niin että ilmastoinin kompura ei käynnistynyt alle + 5: den asteen lämpötilassa jos oikein muistan. Uusista en tiedä.
Omissa kulkineissa pitänyt aina ilmastoinnin auto-asennossa kesät talvet poislukien tilanteet jolloin sataa alijäähtynyttä vettä. Silloin tuulilasille lisää hönkää.

Jos autossa on automaatti-ilmastointi niin miksi sitä muuten pitäisi räplätä pois päältä ja päälle?
VW Transporter T5  84kw 2014

M_M

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 24.04.22 - klo:23:31
Olen vanhasta muistista käyttänyt ilmastointia talvellakin parin viikon välein, mutta vaativatko nykyiset autot sitä?

Hyvä kysymys. Ainakin nykyautoissa on useimmissa (ellei kaikissa) muuttuvatilavuuksinen kompressori joka pyörii aina kun moottori käy.

Vanhoissa oli on-off tyyppinen ratkaisu jossa kompuran akseli oli koko talvikauden samoilla sijoillaan liikkumatta, ellei saanut autoa niin lämpimään että ilmastointi olisi käynnistynyt.

Joten ainakaan nykyautoissa ei samalla tapaa jämähdä palikat jumiin sen takia etteivätkö ne liikkuisi kun kompressori pyörii aina.

Luku erikseen ovat vielä tietysti ne hybridit ja täyssähköt joissa on sähköinen kompressori. Sen ainakin pitäisi olla varsin toimintavarma ja huoltovapaa.

Rakkaudestalajiin

Scalassa on muuten magneettikytkimella varustettu muuttava tilavuuksinen kompura. Et siinä on molemmat ominaisuudet. talvella se ei kyl scalassa pyöri ku magneettikytkin luultavasti irti.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 25.04.22 - klo:07:30
magneettikytkimella varustettu muuttava tilavuuksinen kompura.

Oho, onko tämmöisiäkin tosiaan olemassa?  :o

Kaikkea sitä.

Hesse

Youtube-videoiden mukaan säätötilavuuspumppuja on sekä magneettikytkimellä että ilman. Euroopassa ainakin on luultavasti magneettikytkin, jolloin pumppu ei pyöri turhaan kulutusmittauksessa 2% tuotolla, mutta kytkin näyttää olevan amerikkalaisessa pick-upissakin. Jos pumppu ei roiskevoitele pumpun akselitiivistettä, on ilmeisesti mahdollisuus, että tiiviste kuivaa ja kylmäaineet vuotaa sitä kautta. Taidan jatkaa manuaali-ilmastoinnin käyttämistä ajoittain talvella.
https://youtu.be/xwIOL7ghrnI
https://youtu.be/ItvfKv0iRPY
https://youtu.be/-MihT1mswEY
https://youtu.be/urFVLKlpf1I

hannuhanhi

Lainaus käyttäjältä: autojarov - 24.04.22 - klo:17:52
Takuusta en tiedä kun ei tietoa missä mahdollinen vika on.
mutta noin lähtökohtasesti jos kirjoitat Škodan skeidaksi niin suosittelen merkin vaihtoa.

Vaihdoin  gti wolkkariin en jaksanut enään tapella Herttoniemen skoda Laakkosen kanssa. Autolla ajettu 22800km ja vaihtaessa kuuluu klonks.renkaiden vaihdossa huomasivat  väljää kuskin puolella  sitten tämä ilmastointi. Keula taikinaa kun ajaa  hidasteiden yli. Tuulisella kelillä "tuuli vie autoa" Minulle riitti.Huonoin auto ja huonoin autokauppias/huolto mihin olen törmännyt

ukormi

Lainaus käyttäjältä: hannuhanhi - 05.05.22 - klo:10:43
Vaihdoin  gti wolkkariin en jaksanut enään tapella Herttoniemen skoda Laakkosen kanssa. Autolla ajettu 22800km ja vaihtaessa kuuluu klonks.renkaiden vaihdossa huomasivat  väljää kuskin puolella  sitten tämä ilmastointi. Keula taikinaa kun ajaa  hidasteiden yli. Tuulisella kelillä "tuuli vie autoa" Minulle riitti.Huonoin auto ja huonoin autokauppias/huolto mihin olen törmännyt

Sulle on varmaan sattunut samanlainen pommi mitä meillä oli. Näissä on varmaan nyt tosi isoja laatueroja. Meillä oli MY19 115hv style malli, tyttärellä nyt MY21 95hv ambition. On kuin kaksi erimallin autoa. Meillä oli kiikkulauta ja tuulella meni just sinne minne tuuli vei, tyttärellä ei mitään tuollaista ongelmaa. Ohjaukset on eri planeetalta ja tyttärellä on vielä 16" vanteet, meillä oli 17". Tosin talvirenkaina meilläkin oli 16" ja ihan samalla tavalla se veteli kuin kesäkumaillakin.

Eikö huolto ottanut kantaa tuohon etupään kolinaan? Meillä kävi lukemattomia kertoja korjattavana ja ihan loppuvaiheessa, takuun jo loputtua saivat infojärjestelmän toimimaan.
Ja kyllä tuo ilmastointi olisi myös kuulunut takun piiriin.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy