Miten autosi arvo säilyy?

Aloittaja Quality, 10.04.11 - klo:08:11

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 27.12.15 - klo:11:05
Prosenteilla kun asiaa käsittelee, niin arvon säilymisen vertailu eri hintaisten, merkkisten ja mallisten autojen välillä on paljon helpompaa

Morpheus3 kirjoittaa asiaa. Jos kerron, että ostin öljyä ja sain 15â,¬ alennusta, se ei kerro alennuksen suuruudesta mitään.
Se on toki kova alennus 19,90â,¬ öljypöntöstä, mutta olematon 100 litran 1000â,¬ pöntöstä. Jos taas sanon, että sain alennusta uuden henkilöauton verottomasta hinnasta 38,12345%, niin se on jo niin kateutta aiheuttava alennus, että kun tällä palstalla vielä oli mies lestadiolaistenkylästä, Suuresta maailmasta, Järvenpäästä tai muualta, niin bannihan siitä heti räpsähti. ;)
Onneksi täällä voi nyt vapaasti kirjoittaa suuristakin %alennuksista ja porukka ymmärtää, että se on mahdollista. Kiitos teille siitä.

-karppa-

Minua on aina kiinnostanut kaksi asiaa a:mitä joku maksaa/viivan alle jää maksettavaa ja b: mitä tuolla rahalla saa vastineeksi. En osta alennuksia tai prosentteja...

Toimii myös autoissa ja niiden varusteissa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.12.15 - klo:18:42
Minua on aina kiinnostanut kaksi asiaa a:mitä joku maksaa/viivan alle jää maksettavaa ja b: mitä tuolla rahalla saa vastineeksi. En osta alennuksia tai prosentteja...

Sitten varmaan kannattaa jättää tiettyjen ketjujen trollailu sikseen ja keskittyä vastailemaan keskusteluihin:

a) Paljonko autosi maksoi?
b) Mitä sait ostamalla autosi rahasummalla X?
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

skriko

Minua kiinnostaa myös aina mitä viivan alle jää maksettavaa ja mitä tuolla rahalla saa vastineeksi. Siksi olen ollut siinä luulossa, että jos ostan samanlaisen auton kun kaverikin, niin saan samalla rahalla saman vastineen. Jos taas kaveri saa alennusta 9% ja minä 38,12345% samasta autosta, niin omalla järjelläni minulle jää viivan alle vähemmän maksettavaa.
Siksi olen erittäin kiinnostunut alennuksista ja prosenteista.

vwmies

Niin minuakin kiinnosti, sekä viimeisessä OKT että VW kaupassa. Viimeksimainitussa ero oli vain 3500â,¬ - sama uusi auto oli kyseessä. Ostin halvemmalla.  :o
Yritetään pärjätä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 27.12.15 - klo:19:11
Niin minuakin kiinnosti, sekä viimeisessä OKT että VW kaupassa. Viimeksimainitussa ero oli vain 3500â,¬ - sama uusi auto oli kyseessä. Ostin halvemmalla.  :o

OKT kaupassa prosenteilla ja alennuksilla ei tosiaan tee mitään, kun kukaan ei tiedä talon todellista arvoa. Rivitalo- ja kerrostalokaupassa alennusten vertailu on vähän helpompaa kun vieressä voi olla samanlainen kämppä myytävänä tai on myyty juuri samanlainen.
Tarkoitatko että halvimman ja kalleimman hinnan ero oli 3 500 VW kaupassa.?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: skriko - 27.12.15 - klo:19:18
OKT kaupassa prosenteilla ja alennuksilla ei tosiaan tee mitään, kun kukaan ei tiedä talon todellista arvoa. Rivitalo- ja kerrostalokaupassa alennusten vertailu on vähän helpompaa kun vieressä voi olla samanlainen kämppä myytävänä tai on myyty juuri samanlainen.
Tarkoitatko että halvimman ja kalleimman hinnan ero oli 3 500 VW kaupassa.?

Kyllä, kun ostettava oli sama vert. kelpoinen Klonkswagen. Kaikkien merkkien hyvityshintojen haarukka oli hieman :P suurempi, noin 4kâ,¬.
OKT on jo paljon vaikeampi, kun tontin tai paremmin rakennusoikeuden arvo pitää erottaa asunnon arvosta (puu-kivitalo / ikä jne.). Lisäksi, mikä arvo on kellarikerroksella, autotallilla ja varastolla ?  OKT kaupassa tinkasin vain hieman yli Paskatin hinnan. ;D
Asuntokaupoissa m2-hinnan vertailukin on vaarallista, kun yksiö voi olla 14-35m2. Toinen on viimoisen päälle uudenveroine talo (as oy) ja toisessa isot saneeraukset vasta tulossa. Vaikka sitten olisi viereiset talot eli sama postinumero. Kerroskin vaikuttaa stadissa: 1.-> 12. kerros voi olla +15%.  :o
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 27.12.15 - klo:19:00
Sitten varmaan kannattaa jättää tiettyjen ketjujen trollailu sikseen ja keskittyä vastailemaan keskusteluihin:

a) Paljonko autosi maksoi?
b) Mitä sait ostamalla autosi rahasummalla X?

Maailmalla kattelin, kun nuoremmat kaverit tilaili uusia autoja ja kehuivat, kun siitä ja siitä lisävarusteesta sai niin ja niin paljon alennusta. Itse totesin vain, että laskekaa paljonko jää viivan alle loppusummaksi ja mitä saatte. Näin pystytte vertailemaan autoja.

Eikä tuo ollut silloinkaan trollailua eivätkä kaikki ymmärtäneet sitä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 27.12.15 - klo:19:45
Kyllä, kun ostettava oli sama vert. kelpoinen Klonkswagen. Kaikkien merkkien hyvityshintojen haarukka oli hieman :P suurempi, noin 4kâ,¬.
OKT on jo paljon vaikeampi, kun tontin tai paremmin rakennusoikeuden arvo pitää erottaa asunnon arvosta (puu-kivitalo / ikä jne.). Lisäksi, mikä arvo on kellarikerroksella, autotallilla ja varastolla ?  OKT kaupassa tinkasin vain hieman yli Paskatin hinnan. ;D
Asuntokaupoissa m2-hinnan vertailukin on vaarallista, kun yksiö voi olla 14-35m2. Toinen on viimoisen päälle uudenveroine talo (as oy) ja toisessa isot saneeraukset vasta tulossa. Vaikka sitten olisi viereiset talot eli sama postinumero. Kerroskin vaikuttaa stadissa: 1.-> 12. kerros voi olla +15%.  :o
Aika pieni hintahaarukka kuitenkin tuo 3 500. Minulla oli Opeliksin suorankaupan hinnassa eroa 6 100â,¬. Huonoimmassa tarjouksessakin oli kuitenkin alennusta yli 13%.
Tarkoitin tuossa osakehuoneistojen vertailuissa, että on helppo verrata esim. rivarin hintaa, jos ovat vierekkäisiä ja vaikka 2013 rakennettuja. Jos on myyty juuri 250 000 toinen, niin on vaikea saada omastaan enempää.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: skriko - 27.12.15 - klo:20:27
Aika pieni hintahaarukka kuitenkin tuo 3 500. Minulla oli Opeliksin suorankaupan hinnassa eroa 6 100â,¬. Huonoimmassa tarjouksessakin oli kuitenkin alennusta yli 13%.
Tarkoitin tuossa osakehuoneistojen vertailuissa, että on helppo verrata esim. rivarin hintaa, jos ovat vierekkäisiä ja vaikka 2013 rakennettuja. Jos on myyty juuri 250 000 toinen, niin on vaikea saada omastaan enempää.

Juu, vaihturi olikin 5v. TDi man farkku Paskatti jossa 63tkm lasissa. Hajonta ei ollut tuon suurempaa, mutta oli myös kurattia kamaa myydä. 1 pv ja meni.
Toki, kun vertailukohta on tasan vastaava (yhtiö ja koko m2).  :D
Yritetään pärjätä.

skriko

Kyllähän nuo autojen hinnat putoavat enemmän mitä kauemmin eletään. Ensimmäisen autoni kun ostin 9000 markalla liikkeestä, ajoin tasan 3 vuotta ja 75 000 km ja myin yksityiselle 10 500. Nyt kun ostaisi liikkeestä 4 vuotta vanhan Auriksen ja myisi sen 7 vuotta vanhana ja 75 tkm enemmän ajettuna, niin kyllä hinta putoaisin tuosta 9000:sta varmaankin 6000:een. Celican hinta putosi hieman alle 30% 6v/37 700. Scirocco 5v/48 280 29%. Todennäköisyyslaskelman mukaan Opeliksistä saa 18 500 4v/46 700 ajettuna, vuonna 2019. ;)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: skriko - 27.12.15 - klo:20:57
Kyllähän nuo autojen hinnat putoavat enemmän mitä kauemmin eletään. Ensimmäisen autoni kun ostin 9000 markalla liikkeestä, ajoin tasan 3 vuotta ja 75 000 km ja myin yksityiselle 10 500. Nyt kun ostaisi liikkeestä 4 vuotta vanhan Auriksen ja myisi sen 7 vuotta vanhana ja 75 tkm enemmän ajettuna, niin kyllä hinta putoaisin tuosta 9000:sta varmaankin 6000:een. Celican hinta putosi hieman alle 30% 6v/37 700. Scirocco 5v/48 280 29%. Todennäköisyyslaskelman mukaan Opeliksistä saa 18 500 4v/46 700 ajettuna, vuonna 2019. ;)

Ex. 3Cstä lähti n. 10500â,¬ / 5v. 2kk eli noin 2100â,¬/vuosi.  :P
Saksassa putoavat vielä nopeammmin (yli)tarjonnan vuoksi, ja tahti siirtyy tännnnnepäiiiiin.......  :o
Yritetään pärjätä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 27.12.15 - klo:21:02
Saksassa putoavat vielä nopeammmin (yli)tarjonnan vuoksi, ja tahti siirtyy tännnnnepäiiiiin.......  :o

Sun 3C pudotti sitten arvoaan samassa ajassa 36,36% enemmän kun mun Scirocco vaikka autojen ostohinnassa oli suuri ero. Taisi sinulla olla kilsoja enemmän kuin tuo 48 280. Meillä muuten Peugeot 206 on pudottanut hintaansa noin 80â,¬/kk ja 960â,¬/vuosi ajettu nyt 91 120.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 27.12.15 - klo:21:02

Tuo hinnanalemana on vielä ihan siedettävää.

Volvo XC70 D5 AWD momentum hankintahinta Suomessa 78.000 euroa (Hinta tippui 73.000 euroon XC60 tulon jälkeen). Kolme vuotta vanhana ja 37tkm ajettuna myyntihinta 45.000 euroa. Viisi vuotta vanhana ja 67tkm ajettuna 33.000â,¬.

Ehkä surullisin tapaus oli kaverin Z4 3.0 305 heppainen versio. Hankintahinta Suomessa yli 100.000 euroa. Kolme vuotta vanhaa ja alle 50tkm ajettuna alle 50.000 euroa. Tämä bemari oli sinänsä hupaisa tapaus, kun edes tupakinsytytintä ei kuulunut hintaan, vaan se piti erikseen ostaa. Voittaa jopa vag-konsernin ja yksilöllisen varustelun, kun piti miettiä mitä kaikkea autoon tarvitsee. Ei ihme, että myyntimiehet tyrkyttivät lisävarusteita prosenttialennuksella  ;).

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.12.15 - klo:21:19
Tuo hinnanalemana on vielä ihan siedettävää.

Volvo XC70 D5 AWD momentum hankintahinta Suomessa 78.000 euroa (Hinta tippui 73.000 euroon XC60 tulon jälkeen). Kolme vuotta vanhana ja 37tkm ajettuna myyntihinta 45.000 euroa. Viisi vuotta vanhana ja 67tkm ajettuna 33.000â,¬.

Ehkä surullisin tapaus oli kaverin Z4 3.0 305 heppainen versio. Hankintahinta Suomessa yli 100.000 euroa. Kolme vuotta vanhaa ja alle 50tkm ajettuna alle 50.000 euroa. Tämä bemari oli sinänsä hupaisa tapaus, kun edes tupakinsytytintä ei kuulunut hintaan, vaan se piti erikseen ostaa. Voittaa jopa vag-konsernin ja yksilöllisen varustelun, kun piti miettiä mitä kaikkea autoon tarvitsee. Ei ihme, että myyntimiehet tyrkyttivät lisävarusteita prosenttialennuksella  ;).

Nii on, ajoin tuon 63tkm eli aika tasan 12tkm/v. ja ainoa kilpien välissä oleva ajoneuvo. Passatti ei ole luokkansa paras % mutta 5 hlöä mahtuu + tavarat.
Jäännösarvoja eli prosentteja on aina silloin tällöin vertailtu, ja ihmisten kokoisista (kansan)autoista parasta päätä ovat olleet Golf, Ocu, Audi A4,  Qashqai (! ?).

Tuo XC70 on jo kallis ostaessa, aikoinaan V70 disukana piti hyvin hintansa jos oli maltilliset km.

Z3 on taas aika marginaalinen "hupi" kulkine IMO. Kovin pieni ostajakunta. 500-sarjalainen farkkuna olisi varmasti ollut parempi tässä suhteessa.

Täältä voi kurkkia v. 2013 tietoja:

http://www.iltalehti.fi/autot/201304240090610_au.shtml
Yritetään pärjätä.

skriko

^
Huonoja kauppoja tekevät. Sen innoittamana laskin tuossa juuri paskimman kauppani ja suurin rahallinen häviö on tuo Toyota Celica. Uutena ostettu 2004 ja myyty 2010, tappio 8 500. On myös huonoin kauppa prosenteissa laskien.
Ennen oli helppoa kun vaihtoi oman autonsa autoliikkeessä moottoripyöriin syksyllä ja myi ne motoliikkeeseen.
Paras kauppa CRX osto 66 000 mk ja vaihto Malmin Vehossa kolmeen motoon jotka myin samana päivänä kuukauden paperilla Kalevankadulle hintaan 102 000. Se oli mukava tili ja sai ajella mustalla CRX:llä vuoden. ;D
Aika entinen ei koskaan enää palaa.

Oli muuten MalmiVehossa sitten hintalappu 89 900 CRX:ssä ja Hiko sai motoista 118 000. Eipä osanneet autoliikkeet myydä motoja.

-karppa-

En mä volvosta tappiolle jäänyt. Ajoin kolme vuotta uudella autolla ja maksoin itse vain polttoaineet. Enään noita tax free autojakaan ei voi tuoda...

pomo

Lainaus käyttäjältä: skriko - 27.12.15 - klo:21:12
Sun 3C pudotti sitten arvoaan samassa ajassa 36,36% enemmän kun mun Scirocco vaikka autojen ostohinnassa oli suuri ero. Taisi sinulla olla kilsoja enemmän kuin tuo 48 280. Meillä muuten Peugeot 206 on pudottanut hintaansa noin 80â,¬/kk ja 960â,¬/vuosi ajettu nyt 91 120.

Minusra auton hinnanlaskua on hankala määrittää jos autoa ei ole vielä myyty?

Z3 bemarissa on vähän samaa kuin muissakin erikois-autoissa. Kaikki varusteet pitää ostaa. Ja hinta on kallis. Porsche on jo aika tavallinen, mutta eipä siinäkään ole esim. Edelleenkään penkinlämmitintä vakiona edes Suomessa. Cayanne on hyvä esimerkki, dieselinä hinnat alkaen ei ole edes kauhean kallis, mutta siinä on varsin niukat varusteet... Porschen hintahan usein tuplataan varusteilla!

MMV

Meillä muuten Peugeot 206 on pudottanut hintaansa noin 80â,¬/kk ja 960â,¬/vuosi ajettu nyt 91 120.

Tuollaisella menetelmällä laskettuna saadaan ihan mitä tahansa lukuja. Ajatellaan, että ostetaan halpa perusauto, pidetään auto uudesta paalikuntoon asti eli vaikkapa 20 vuotta. Jos oletetaan auton hankintahinnaksi vaikkapa 15 000 euroa, saadaan arvonalenemaksi kuukaudessa 62,5 euroa eli pitää siis todella hyvin hintansa, eikun... Jos lasketaan perunoita ja verrataan niitä kaalinpäihin, niin saadaan tulokseksi ihan mitä halutaan.

Gudmund

Miksi vertailette vain arvonalenemaa per kk? Eikö arvonalenema â,¬/km ole kiinnostavampi? Osa ostaa autonsa käyttöä varten, osa vain täyttääkseen tallinsa. Ei voi millään verrata vähän ja paljonajettua autoa ja niiden arvonalenemaa toisiinsa, ainakaan neljän merkitsevän numeron tarkkuudella... Itse ainakin lasken mieluummin kilometrihintaa. Lähinnä vain siksi, koska auto on minulle ensisijaisesti kulkuväline.

Esim. skrikon kuuluisa Celica tiputti siis 0,225e/km arvoaan.
Ja vwmiehen CC taas tiputti 0,167e/km.
Mainittu Volvo XC70 taas tiputti 0,892e/km.
Mun ensimmäinen uusi auto (Ocu 1.8TSI) tiputti 45tkm matkalla 0,071e/km, ainoa mihin voin omakohtaisesti verrata.
Octavia III RS TDI

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 28.12.15 - klo:09:18
Miksi vertailette vain arvonalenemaa per kk? Eikö arvonalenema â,¬/km ole kiinnostavampi? Osa ostaa autonsa käyttöä varten, osa vain täyttääkseen tallinsa. Ei voi millään verrata vähän ja paljonajettua autoa ja niiden arvonalenemaa toisiinsa, ainakaan neljän merkitsevän numeron tarkkuudella... Itse ainakin lasken mieluummin kilometrihintaa. Lähinnä vain siksi, koska auto on minulle ensisijaisesti kulkuväline.

Esim. skrikon kuuluisa Celica tiputti siis 0,225e/km arvoaan.
Ja vwmiehen 3C taas tiputti 0,167e/km.
Mainittu Volvo XC70 taas tiputti 0,892e/km.
Mun ensimmäinen uusi auto (Ocu 1.8TSI) tiputti 45tkm matkalla 0,071e/km, ainoa mihin voin omakohtaisesti verrata.

Niin, olen ajoittain haarukoinut eri omien kulkineideni arvonalennuksia. Kuitenkin talossa on oltava 1 auto (lue käyttöesine - kulkupeli).

Pienin per km taisi olla -99 vanhakorinen 1.9D Seat Toledo. Ostohinta uutena 109.000 mk (noin 18.100â,¬), vaihtohinta 2v 2kk 85.000 mk Ocu 1.
Ostin sen firmalta muistaakseni 80tkm kohdalla 53.000 mk autoliikkeen sisäänostohintaan itselleni ja nostin sen jälkeen vielä km-korvauksetkin.

Laskelma on firman osalta helpompi, arvonalenema oli noin 0,117â,¬ / km.

Oma arvonnousu ilman km-korvauksia 32.000 mk eli noin 5.300â,¬.  Arvonnousu noin 0,07â,¬/km.
156.000 km - 80.000 km = 76.000 km josta noin 90% ajoja firmalle ja siitä km-korvaukset. Auto kulutti n. 4,5l/100km (64hv D  ;D)
Tähän ei kovin moni nykyään pysty.  8)

Toiset laskevat arvonalennuksen per vuosi ja toiset per km jos tiedossa.

Hurja esimerkki tutulta: 2009 Eemeli 350CDi noin 80tâ,¬, pitoaika 4v Vehon sopparilla 82tkm. Vaihtohyvitys 42tâ,¬.  :-X :-X :-X :-X :-X
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.12.15 - klo:10:10
Hurja esimerkki tutulta: 2009 Eemeli 350CDi noin 80tâ,¬, pitoaika 4v Vehon sopparilla 82tkm. Vaihtohyvitys 42tâ,¬.  :-X :-X :-X :-X :-X

Tämähän kertoo vain, että köyhällä ei ole varaa ajaa kalliilla autolla  ;).

Normanton

Olen itsekkin miettinyt että pitäisikö arvonalenemaa laskea ajan vai kilometrien suhteen. Pidän aika tarkasti kirjaa auton kustannuksista ja kaiken muun lasken per km.

Mielestäni per km on hyvä yksikkö laskea arvonalenemaa varsinkin, kun omat ajot ovat vuositasolla kohtuu vakiot. Toisaalta arvon aleneminen johtuu sekä kilometreistä että ajasta. 3v vanhan auton arvo on aika eri jos sillä on ajettu 20tkm vs 200tkm. Toisaalta myös ero on aika moinen jos 100tkm ajetun auton ikä on 2v vs 5v. Jossain vaiheessa homma kääntyykin jo päälaelleen eli ikä voikin jo nostaa arvoa jos kilometrejä ei ole liikaa. Toisaalta kyllä klassikoissakin kilometrit tappavat arvon. Joku osa tulee iästä, mutta väittäisin että isoin osa tulee aina kilometreistä.

Arvonalenema on toki helppo määrittää jälkikäteen kun laskee osto- ja myyntihinnan erotuksen ja jakaa sen ajalla. Vaikeampaa se on laskea siinä oston ja myynnin välillä. Itse olen katsellut nettiautosta halvimman (otan aina sen halvimman suht samoilla varusteilla ja kilometreillä) samanlaisen hintaa ja käyttänyt sitä. Omasta mielestä nykyisestä pitäisi saada enemmän mutta turha valehdella itselleen. Mieluummin laskee pahemman vaihtoehdon kautta ja päivittää sitten myydessä.

Edit: Typo
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

skriko

Lainaus käyttäjältä: pomo - 28.12.15 - klo:08:54
Minusra auton hinnanlaskua on hankala määrittää jos autoa ei ole vielä myyty?

Jos minun kirjoitukseeni viittaat niin Scirocco on myyty ja Peugeotin hinnan laskin siitä millä saisin sen huomenna myytyä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 28.12.15 - klo:09:18
Ei voi millään verrata vähän ja paljonajettua autoa ja niiden arvonalenemaa toisiinsa.

Tuo on aivan totta.
Ostit siis liikkeestä uuden Octavian suoralla kaupalla ja myit auton sitten suoralla kaupalla. Ajoit autolla 45 000 ja sait myydessäsi siitä 3 195â,¬ vähemmän kuin mitä olit siitä maksanut liikkeeseen?
Jos asia on noin, niin tuo on huippu kauppa ja tuosta haluaisin kuulla vähän tarkempia yksityiskohtia.
Sanon ensimmäisen kerran tällä palstalla niin kuin minulle täällä useasti on sanottu, muuten en usko. Yleensä uskon kaiken mitä täällä kirjoitetaan. En epäile että joku viitsisi täällä satuja kirjoitella. Tuo on kuitenkin niin uskomatonta, että epäilen väärinymmärrystä ennen kuin saan kuulla paremmin kaupan kulusta. Ihan alan ihmisenä olen kiinnostunut.

skriko

Lainaus käyttäjältä: MMV - 28.12.15 - klo:09:09
Tuollaisella menetelmällä laskettuna saadaan ihan mitä tahansa lukuja. Ajatellaan, että ostetaan halpa perusauto, pidetään auto uudesta paalikuntoon asti eli vaikkapa 20 vuotta. Jos oletetaan auton hankintahinnaksi vaikkapa 15 000 euroa, saadaan arvonalenemaksi kuukaudessa 62,5 euroa eli pitää siis todella hyvin hintansa, eikun... Jos lasketaan perunoita ja verrataan niitä kaalinpäihin, niin saadaan tulokseksi ihan mitä halutaan.

Kyllä tällä menetelmällä saadaan ihan ja juuri se luku mitä auton arvo on pudonnut per kk. Osto-myynti/kk eikös se siitä tule. Km tulee arvonpudotusta 0,0947â,¬.
Tuokin on ihan oikein laskettu, uusi auto 15 000â,¬ ja paaliin 0â,¬ ajetaan 20 vuotta. Kyllä siitä tulee 62,5â,¬/kk arvonpudotukseksi.
Tuollahan juuri todistetaan se, että mitä kauemmin ajat samalla, ja mitä harvemmin vaihdat, sen enemmän häviät autokaupoilla. Hyvä MMV, alat oppia.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: skriko - 28.12.15 - klo:21:24
Kyllä tällä menetelmällä saadaan ihan ja juuri se luku mitä auton arvo on pudonnut per kk. Osto-myynti/kk eikös se siitä tule. Km tulee arvonpudotusta 0,0947â,¬.
Tuokin on ihan oikein laskettu, uusi auto 15 000â,¬ ja paaliin 0â,¬ ajetaan 20 vuotta. Kyllä siitä tulee 62,5â,¬/kk arvonpudotukseksi.
Tuollahan juuri todistetaan se, että mitä kauemmin ajat samalla, ja mitä harvemmin vaihdat, sen enemmän häviät autokaupoilla. Hyvä MMV, alat oppia.

Minä olen Hartikaisen kanssa samalla linjalla:
Haaveena uudenkarhea auto? Mietipä vielä
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/07/20/haaveena-uudenkarhea-auto-mietipa-viela/201410051/304
Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa ajoissa?
http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/02/19/kannattaako-auto-ajaa-loppuun-vai-vaihtaa-ajoissa/201223347/304
Uusi auto ei ole aina vanhaa parempi:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/08/28/uusi-auto-ei-ole-aina-vanhaa-parempi

Tämän laskelman mukaan autonsa loppuun asti ajanut säästää 18 vuoden aikan yhden uuden auton hinnan ja kolmen vuoden bensat eli 35 000 euroa.
TOYOTA Corolla Verso 1.8 VVT-I    
= suomalaisten keskivertoauto    kokonaiskulut 18 vuoden aikana
Uusi auto kolmen vuoden välein (6 autoa 18 vuodessa)    124 268 euroa
Uusi auto ajetaan loppuun (1 auto 18 vuodessa)    89 268 euroa
Ero    -35 000 euroa

skriko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.12.15 - klo:21:29
Minä olen Hartikaisen kanssa samalla linjalla:
Haaveena uudenkarhea auto? Mietipä vielä
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/07/20/haaveena-uudenkarhea-auto-mietipa-viela/201410051/304
Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa ajoissa?
http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/02/19/kannattaako-auto-ajaa-loppuun-vai-vaihtaa-ajoissa/201223347/304
Uusi auto ei ole aina vanhaa parempi:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/08/28/uusi-auto-ei-ole-aina-vanhaa-parempi

Tämän laskelman mukaan autonsa loppuun asti ajanut säästää 18 vuoden aikan yhden uuden auton hinnan ja kolmen vuoden bensat eli 35 000 euroa.
TOYOTA Corolla Verso 1.8 VVT-I    
= suomalaisten keskivertoauto    kokonaiskulut 18 vuoden aikana
Uusi auto kolmen vuoden välein (6 autoa 18 vuodessa)    124 268 euroa
Uusi auto ajetaan loppuun (1 auto 18 vuodessa)    89 268 euroa
Ero    -35 000 euroa

Tuohon sinun ensimmäiseen linkkiisi vedoten, tuskinpa kukaan miettii uutta autoa sijoituksena. Itse ostan aina sellaisen auton minkä haluan, mutta jos on kaksi mallia jotka haluan, valitsen sen mikä on taloudellisesti järkevämpi. Kumpikaan ei ole järkevä, mutta toinen on kuitenkin järkevämpi ostos.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: skriko - 28.12.15 - klo:21:36
Tuohon sinun ensimmäiseen linkkiisi vedoten, tuskinpa kukaan miettii uutta autoa sijoituksena. Itse ostan aina sellaisen auton minkä haluan, mutta jos on kaksi mallia jotka haluan, valitsen sen mikä on taloudellisesti järkevämpi. Kumpikaan ei ole järkevä, mutta toinen on kuitenkin järkevämpi ostos.

Minä mietin ja volvo on muuten ainoa auto mihin olen ottanut lainaa 6kk ajaksi ja se kannatti. Sillä sijoituksella + hieman muualta kotiutetulla rahalla ostin kesämökin, jonka arvo on noussut ihan mukavasti. Nopeasti laskettuna kuudessa vuodessa sijoitettu pääoma on kolminkertaistunut. Toki tuota rahaa en tule kotiuttamaan, vaan nautin siitä viikonloppuisin ja vapaa-aikana enemmän kuin auton ratissa olemisesta  ;).

skriko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.12.15 - klo:21:46
Minä mietin ja volvo on muuten ainoa auto mihin olen ottanut lainaa 6kk ajaksi ja se kannatti. Sillä sijoituksella + hieman muualta kotiutetulla rahalla ostin kesämökin, jonka arvo on noussut ihan mukavasti. Nopeasti laskettuna kuudessa vuodessa sijoitettu pääoma on kolminkertaistunut. Toki tuota rahaa en tule kotiuttamaan, vaan nautin siitä viikonloppuisin ja vapaa-aikana enemmän kuin auton ratissa olemisesta  ;).

Hyvä veto. Itse olen ostanut auton osarilla siitä lähtien kun aloin tekemään pörssikauppaa ainoana tulonlähteenäni.
Hyvin on mökki noussut kuudessa vuodessa. Meillä noussut hieman yli nelinkertaiseksi, mutta aikaa kulunut yli 22 vuotta.
Ainoa että rakennuslupa oli haettu vapaa-ajan asunnolle joten veroa menee sitten myydessä 20,4% myyntihinnasta. Joskushan se on pakko myydä.

Valitettavasti sitten kun myynnin ajankohta tulee, joutuu Tampereen 500 parhaiten tienanneiden listalle. >:( >:(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy