Moottorin lämpötila ei pysy mittarin mukaan 90 asteessa

Aloittaja JPa76, 15.11.21 - klo:11:38

« edellinen - seuraava »

JPa76

Normaalisti Skodan moottorinlämpötilamittari nakuttaa tasaista 90 astetta kunhan on siihen lämmennyt, mutta nyt on ilmaantunut vika missä lämpötila jää 75-80 asteen tienoille. Huollossa vaihtoivat kaksi termostaattia, mutta edelleen sama vika. MItään vikakoodeja ei tule. Mistähän seuraavaksi lähtisi vikaa ihmettelemään?

tet

^ Valitettavasti en itse aiheeseen osaa nyt mitään fiksua neuvoa antaa, mutta sen vain mainitsen, että todellisuudessa lämpötila on sinulla vielä alhaisempi, kuin mitä luulet. VAG-autot näyttävät aina 90 C, kun jäähdytysnesteen lämpötila on 75-105 C (ylärajasta en ihan varma, mutta alaraja tuo 75). Sen ulkopuolella mennään liukuen oikeaan lukemaan asteikon laidassa. Eli jos mittari näyttää 75 C, niin todellisuus on jotain 65 C paikkeilla. Olettaen siis että anturi on ehjä - siinä varmaan yksi tarkastettava kohde.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tos®

Onko automaatti?
DSG termostaatin vaihto voi auttaa. Suoraa akun alla, vaihdelootan päällä vähän paksumpi mötikkä vesiletkussa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JPa76

On automaatti. Itse asiassa auto on isäni, joten en ole aivan varma mitkä termostaatit on vaihdettu, voisiko tuolla toisella viitata juurikin tuohon DSG termostaattiin vai onko sen lisäksi kaksi muuta termostaattia?

Geoman

Ei siellä ole kuin nämä kaksi termostaattia: moottorin termostaatti ja DSG-vaihteiston lauhduttimen termostaatti. Jos on pakkasasteita reilusti niin ei auta muu kuin laittaa etumaskia umpeen - ensin alaosa ja tarvittaessa myös yäosa kokonaan tai osittain. Oletus on että auton lämpömittari on kunnossa.

o.b.

DSG:n termari on tietääkseni vain 6-vaihteisessa automaattilootassa (märkäkytkin). Huollossa ovat usein autuaan tietämättömiä koko termarin olemassaolosta ::)

1K0121113A saattaisi olla osan numero.

Ja TSi moottorissa on itsessään kaksi termaria, toinen kannelle ja toinen lohkolle. Kolmas on sitten DSG:n lämmönvaihtimelle.

JPa76

Ilmeni, että tässä 7-vaihteisessa DSG:ssä ei ole vaihteistoon liittyvää termostaattia. Muuten sain oireista vähän lisätietoa eli lämmöt kyllä nousevat, mutta vain silloin jos sisäpuhallin ei ole päällä, kun lämmöt ovat normaalitasolla ja vaikka ihan parkissa ollessa laittaa puhaltimen päälle lämpötila lähtee laskemaan.

SNG


E-mies

Samanlaista ongelmaa 2012 scout dsg6 tdi:ssä. 20 pakkasta, ylä- ja alamaski suojattu. Lämmöt nousee hitaasti ja heiluu viisarin mukaan 60-80 välillä. Webasto on ja toimii, lämmittää automaattisesti kylmää konetta. VCDS vahvistaa havainnon. Kyllä kai näin lämpimällä pitäisi pysyä normaalissa käyntilämmössä. Olikohan ohje niin että jos moottorin termari jumittaa ja vuotaa jäähdyttimelle liian kylmänä niin jäähdyttimelle menevä letku lämpiää ennen aikojaan. Onkohan tässäkin autossa siis dsg termari? Vikakoodeja ei ole.

M_M

Lainaus käyttäjältä: E-mies - 20.01.22 - klo:07:23
Samanlaista ongelmaa 2012 scout dsg6 tdi:ssä. ... Onkohan tässäkin autossa siis dsg termari?

Mun tietämyksen mukaan jokaisessa DSG6-lootassa on öljynjäähdytin ja sen linjassa on termostaatti. Tuntuu kyllä olevan kovin salainen, ei sitä tahdo löytyä mistään manuaaleista eikä merkkihuollossakaan aina tiedetä sen olemassaolosta. Ohessa liitteenä kuva 2.0TDI EA189 Gen II jäähdytyskierrosta, johon kyseinen kikkare on muistettu piirtää (nro 7).


VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

TDiih

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.11.21 - klo:14:18
DSG:n termari on tietääkseni vain 6-vaihteisessa automaattilootassa (märkäkytkin). Huollossa ovat usein autuaan tietämättömiä koko termarin olemassaolosta ::)

1K0121113A saattaisi olla osan numero.

Eikä tätäkään ole kaikissa, mm. omassa -07 BKD:ssä ei ollut.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

E-mies

Kiitti kuvasta. Nyt on moottorin termari vaihdettu, ei vaikutusta. Tämä dsg termostaatti kai seuraavaksi. En vaan tiedä mikä kuuluu tämän moottorin ominaisuuksiin, pysyykö se lämpimänä ilman vikojakaan… kaupunkiajossa lämpenee paremmin kuin maantiellä 80-100 vauhdissa.

Lainaus käyttäjältä: M_M link=topic=50012.msg764069#msg764069  date=1642659191
Mun tietämyksen mukaan jokaisessa DSG6-lootassa on öljynjäähdytin ja sen linjassa on termostaatti. Tuntuu kyllä olevan kovin salainen, ei sitä tahdo löytyä mistään manuaaleista eikä merkkihuollossakaan aina tiedetä sen olemassaolosta. Ohessa liitteenä kuva 2.0TDI EA189 Gen II jäähdytyskierrosta, johon kyseinen kikkare on muistettu piirtää (nro 7).



Tos®

Tuos on kuva, kun Yetiin sitä joskus vaihdoin.
Se on tuo paksumpi mötikkä keskellä öljynjäähdytintä...



Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JouniJL

Oliko tämä bensiinikoneella 1,4tsi 90kW+ dsg.
Ainakin volkkarin (passat tai golf) keulalla se ei tunnetusti lämpene talvella kovinkaan nopeasti. Varsinkin Bluemotion versiossa vaihdetaan isommalle vaihteelle todella aikaisin ja kierrokset tippuu 1200r/min tasolle. Vaatii peittoa maskin eteen, jotta  mittari 90 C pysyy matka-ajossa.

Tämä jäähdytysjärjestelmä on mielenkiintoinen viritys, kun turbon välijäähdytin on tehty nestejäähdytteiseksi. Eli kaksi erillistä osittain yhdessä olevaa jäähdytyspiiriä, joissa eri lämpötilat.



E-mies

Lainaus käyttäjältä: E-mies - 16.02.22 - klo:08:20
Kiitti kuvasta. Nyt on moottorin termari vaihdettu, ei vaikutusta. Tämä dsg termostaatti kai seuraavaksi. En vaan tiedä mikä kuuluu tämän moottorin ominaisuuksiin, pysyykö se lämpimänä ilman vikojakaan… kaupunkiajossa lämpenee paremmin kuin maantiellä 80-100 vauhdissa.

Nyt molemmat vaihdettu. Nyt pelaa niin kuin kuuluu: jäähdyttimellä oleva lämpömittari pysyy kylmänä kunnes lämmöt nousee oikeasti. Öljyt lämpenee kunnolla ja veden lämpö  90 paremmalla puolella (vcds:llä lukien)

hece

Lainaus käyttäjältä: JPa76 - 15.11.21 - klo:11:38
Normaalisti Skodan moottorinlämpötilamittari nakuttaa tasaista 90 astetta kunhan on siihen lämmennyt, mutta nyt on ilmaantunut vika missä lämpötila jää 75-80 asteen tienoille. Huollossa vaihtoivat kaksi termostaattia, mutta edelleen sama vika. MItään vikakoodeja ei tule. Mistähän seuraavaksi lähtisi vikaa ihmettelemään?
Tuliko tähän ratkaisua? Mulla 2.0 TDI DSG (märkä-6) jossa on ollut pidempään lämpöongelmaa, eli veden lämmöt jää mittarin mukaan 80 asteen kieppeille, eli todellisuudessa ~70 kun öljyn lämmöt samaan aikaan kymmenisen astetta enemmän. Molemmat termostaatit on vaihdettu, mutta ei auttanut tällä kertaa. Lisää tässä ketjussa: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=26698.30

hece

Mulla oli lämpöanturi rikki. Oireet täsmälleen samat kuin viallisen DSG-termarin tapauksessa, eli veden todellinen lämpö tuli n. 10 astetta öljyjä perässä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy