Tyhmiä kysymyksiä

Aloittaja ma1ja, 06.04.11 - klo:19:57

« edellinen - seuraava »

ma1ja

Mitä tarkoittaa auton välipohjarakenne?
Niin se vaan menee.

ma1ja

No eikö nyt kukaan voisi vastata! Ã,,rsyttää lukea TM:ää sanakirjan kanssa! Tuo välipohjarakenne mainitaan uuden B-sarjalaisen jutussa:
"Mittasuhteisiin tuo sulavuutta välipohjarakenteesta luopuminen." Mikä pahuksen välipohjarakenne? "Auto on edeltäjäänsä 3,6 cm matalampi ja 8,9cm pidempi, mutta akseliväli on kuitenkin 7,9cm lyhempi."

Niin, että mikä välipohjarakenne ja miten se vaikuttaa mihinkään...mittasuhteisiin ilmeisesti jotenkin???!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Niin se vaan menee.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 14.10.11 - klo:10:30
No eikö nyt kukaan voisi vastata! Ã,,rsyttää lukea TM:ää sanakirjan kanssa! Tuo välipohjarakenne mainitaan uuden B-sarjalaisen jutussa:
"Mittasuhteisiin tuo sulavuutta välipohjarakenteesta luopuminen." Mikä pahuksen välipohjarakenne? "Auto on edeltäjäänsä 3,6 cm matalampi ja 8,9cm pidempi, mutta akseliväli on kuitenkin 7,9cm lyhempi."

Niin, että mikä välipohjarakenne ja miten se vaikuttaa mihinkään...mittasuhteisiin ilmeisesti jotenkin???!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Noh eikös tuo ole melko lailla huono käännös termistä "sandwich structure"? Menee ihan ulkomuistista mutta noissa vanhoissa A- ja B-sarjan meseissä oli itse matkustamo "ylemmällä tasolla" ja paljon tekniikka "alemmalla tasolla". Esim moottori oli matkustamoon nähden huomattavan alhaalla ja tunkeutui keulakolaritlanteessa matkustamon alle, ei ohjaamoon kuskin syliin. Nyt kai tästä 2-kerrosrakenteesta on luovuttu ja palattu vanhaan pohjalevyratkaisuun.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

jf

Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 23.04.11 - klo:16:50
Muita syitä siis ei ole kuin jenkkien vanhakantaisuus ja halpa bensa?
Tekniikka ja asiakkaiden toiveet... On helpompi tehdä pitkä iskuinen V6:nen vaparina ja iskeä sen perään perinteinen luistava laatikko, jotta saadaan sellainen rauhallisesti lipuva laiva aikaiseksi, kuin tehdä sama 1.4T:llä ja dsg:llä.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

ma1ja

ahaaa (yritän kuumeisesti ymmärtää). ai niin. eikös jossain mersuissa ole akkukin takapenkin alla? mutta mitä ideaa tuossa välipohjarakenteessa nyt muuten oli? oliko lattiassa jotain salalokeroita? vai pitikö penkit vain saada ylös, koska kyseessä on SUV ja nokka alas designin takia?
niin ja kiitos HAL9000!
Niin se vaan menee.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 14.10.11 - klo:11:00
ahaaa (yritän kuumeisesti ymmärtää). ai niin. eikös jossain mersuissa ole akkukin takapenkin alla? mutta mitä ideaa tuossa välipohjarakenteessa nyt muuten oli? oliko lattiassa jotain salalokeroita? vai pitikö penkit vain saada ylös, koska kyseessä on SUV ja nokka alas designin takia?
niin ja kiitos HAL9000!
Minun muistaakseni jossain mainosaineistossa oli puhetta jostain välipohjan lokeroista. Kai siellä jotain luukkuja jossain oli. Perustuuu mutuun.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Guest-163647

Kaveri soitti aikanaan talvella ja kirosi kun A-mersun akku oli hukassa ja starttikaapelit kourassa piti päästä johtotähteä tekohengittämään. Apukuskin jalkatilasta se tuolloin löytyi, juurikin tuolta välipohjan jostain tilasta.

Idea tuossa varmaan on ollut se, että saadaan korkeaan autoon jäykkyyttä mutta matala painopiste kun romut voidaan sijoittaa mahdollisimman pitkälti matkustamon alle. Samoin matkustamoon saadaan ehkä lisää tilaa kun pyöränkaaret takana ei ole takapenkin selkänojissa kiinni vaan jäävät ahterintasolle. :)

Välipohja rakennuksissa taas on hieman erilainen juttu. Minulle on opetettu että välipohja on niinkuin kahden asuinkerroksen välinen kantava rakenne. Yläpohja taas on yläkerroksen yläpuolella oleva hässäkkä ennen taivasta ja alapohja alakerroksen tai kellarin alla jalkojen kulutuksen alla oleva juttu ennen pohjavettä.

ma1ja

hehee, minähän opin täällä koko ajan jotain uutta! Tänks!
Ja itse-itseäni-korjaten tuli mieleen, ettei nuo A- ja B- taida olla SUVeja, vai, mitä lie?
Niin se vaan menee.

Guest-163654

Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 14.10.11 - klo:11:45
Ja itse-itseäni-korjaten tuli mieleen, ettei nuo A- ja B- taida olla SUVeja, vai, mitä lie?
Joksikin tila-auton kuvatukseksi  minä tuon laskisin. Ehkä samaa sukua Golf+:n kanssa etäisesti.

vkjoki

Mersun A:n ja B:n välipohjarakenteesta:
- Mersun välipohjarakennetta voisi kuvat niinkin, että osa konehuoneesta on viety laakeaan, matalaan tilaan matkustamon lattian alle - ja nyt uudessa Mersu B:ssä tästä rakenteesta on luovuttu ja siirrytty perinteiseen rakenteeseen

Pohjalevystä:
- auton pohjalevystä kun puhutaan, tarkoitetaan yleensä perusrakennetta eikä mitään pohjalevyä; englannissa termi on "platform", joka on käännetty väärin termiksi pohjalevy; siis kun sanotaan kahdella automallilla olevan sama "pohjalevy", tarkoitetaan, että automalleilla on sama "perusrakenne", jota hyödyntämällä eri mallit on sitten suunniteltu
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

tsiih

Välipohja=asentajan painajainen.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ma1ja

Olenkohan ymmärtänyt oikein?
Voisinko siis brassailla työpaikan karjuille tauolla ja sanoa esim:"Hmmm, erikoista. Mercedes Benz on luopunut välipohjarakenteesta B-sarjan autossaan, vaikka selkeästi se on tulevaisuuden tekniikkaa, koska useat Hybridi- ja sähköautojen valmistajat käyttävät välipohjarakenteelle perustuvaa perusrakennetta."
Niin se vaan menee.

tsiih

Voit koska he tuskin ymmärtävät mistä puhut  ;D ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

juupeli

ma1ja

Sinua lainkaan tuntematta, voin vilpittömästi sanoa ihailevani sinua.

Esität kysymyksen. Kukaan ei vastaa siihen 29 minuutin aikana. Kysyt uudestaan, painokkaammin. Huomattavasti painokkaammin. Eka vastaus tulee 17 minuutin kuluttua. Näin se homma pannaan toimimaan  8)

Jotkut saattavat joutua odottelemaan vastausta kysymykseensä päiviä. Ai, mutta ne ovatkin miehiä  ;D

Quality

Pitäisikö tuosta päätellä, että nainen on tottunut saamaan tahtonsa läpi?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tsiih

Naiset ovat tottuneet panemaan hommat toimimaan.

repe59

Osaavat vääntää oikeasta "narusta", jos tahtovat tai mieli on mukana, naine on kuin kissa ;)
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

ma1ja

Nojoo, voisin tietenkin väittää olevani niitä naisia, jotka ovat tottuneet samaan mitä haluavat ja ottavat myös sen.
Mutta totuus on, että olen tottunut nopeatempoisimpiin keskustelupalstoihin, joilla keskustelunavaukset tippuvat jonnekin bittisyövereihin puolessa tunnissa ja kun näen täällä viestini luetuksi kymmeniä kertoja ilman yhtään vastausta, tulkitsen sen epäkohteliaaksi käytökseksi.  :( Koska lähtökohtaisesti pidän kaikkia täällä itseäni viisaampina, oletan, että kukaan ei vain viitsi vaivautua selittämään minulle jotain kaikille muille itsestään selvää asiaa. Siksi yritän vielä vedota ystävällisiin sieluihin, josko joku pystyisi auttamaan.

Ihan oikeasti olen riemuissani, kun HAL9000, jf, ConD, tsiih, vkjoki ja muut selvällä suomen kielellä avaavat näitä juttuja minulle. Tämä on varsinaista antidementiajumppaa, kun yritän pinnistellä aivosolujani tajutakseni minulle niin vieraita teknisiä juitsuja. Sitä palkitsevampaa onkin, kun aina välillä lamppu syttyy.

Mutta vielä tuli mieleen jatkokysymyksiä:
tsiih: miten niin välipohja=asentajan painajainen?

Sitten vielä siitä pohjalevystä/perusrakenteesta. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa, että automallit jakavat saman perusrakenteen, tai että jokin malli on rakennettu jonkin toisen pohjalle? Eikö se olekaan sitä, että on yksi tietyn kokoinen levy, joka tulee auton pohjaksi? Ja siihen sitten päälle rakennellaan se varsinainen auto.

Niin se vaan menee.

ePa

En osaa itse selittää vaikka periaatteen tiedänki, mutta onneksi ystäväni Google auttoi. Hän varmasti auttaa myös Sinua.

http://www.autowiki.fi/index.php/Pohjalevy

Ja lontoon murteella:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_platform

tsiih

Täytyy myöntää että välipaskapohjamallista kokemusta on vain a-marsusta jossa jokaikinen huoltotoimenpide on äärimmäisen vittumainen suorittaa. Kaikki on tehty ikean pakkausinsinöörin mukaan mahdollisimman halvalla->ratkaisut eivät kestä käyttöä. Eihän siinä mitään jos esim. moniurahihnan vaihto vie päivän, kyllähän mersumiehen lompakko sen kestää  ;D

ma1ja

:D
Kiitos vastauksesta. Taas opin jotain.
Niin se vaan menee.

Skula

Miksi muutoskatsastaisin heti melkein uuden auton johon on laitettu madallussarja?
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Male80

^Esim. siksi että ajaessasi auton katolleen kaseikkoon, jää korvaukset laihanlaisiksi, jos alusta on katsastamaton=laiton (sillä edellytyksellä että vakuutusyhtiön tumpula asian huomaa).
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Skula

^

Jos mä olinkin matkalla muutoskatsastamaan autoa kun se lipes käsistä kaseikkoon kummallisimpaan katolleenpyllylleen?

Male80

^No tietenkin olit, olinpas ajattelematon ;)

Edit: Tietenkin voi olla vakuuttelemista jos Etelä-Suomalainen hanu on menossa katsastamaan autoa sanotaan vaikka Oulun korkeudella, ulkomaista puhumattakaan...

Skula

Totta.

Täytyy siis olla ajamatta katolleen. Ainakin niin kauan kun on uskon että alusta ei ala kolisemaan VW-mäiseen tapaan.. Eli josko jo 10tkm riittäisi tähän? Hmm.. Ehkä..

Kiits kuitenkin!  ;D

Kale

Miksi sitä muutoskatsastusta sitten pitäisi venyttää myöhemmäksi. Maksaa luultavasti euron tai pari enemmän kun hinnat sen kuin nousevat. Entisvanhaan kannatti valita semmoinen asema missä alustasarja meni pienenä muutoksena ja oli puolet halvempi kuin iso muutoskatsastus. Muutoskatsastuksellahan ei ole mitään tekemistä normaalin katsastuksen kanssa ja vaikka molemmat tekisi samalla kertaa ei hinnassa säästä penniäkään.

Jos teet muutoskatastuksen heti niin pääset nopeammin kurkkaamaan pohjan alle ovatko alustasarjan asentajat kirjoittaneet sinne jotain homo-tekstejä ;)

Male80

Lainaus käyttäjältä: Kale - 17.10.11 - klo:14:14
Jos teet muutoskatastuksen heti niin pääset nopeammin kurkkaamaan pohjan alle ovatko alustasarjan asentajat kirjoittaneet sinne jotain homo-tekstejä ;)

;D ;D ;D Totta tuokin, Vituiksmänin tekemisistä on paha huomauttaa enää 10 tkm jälkeen.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 17.10.11 - klo:14:17
;D ;D ;D Totta tuokin, Vituiksmänin tekemisistä on paha huomauttaa enää 10 tkm jälkeen.

Totta tuokin aspekti.. Mutta olin itse seuraamassa tuota asennustunarointia.. Mikä kyllä oli melkoista komiikkaa sisältävä, varsinkin toinen "asennuskerta" kun eka mänt jo vituix  :D :D :D

Ensimmäinen asennusprojekti kesti 4 tuntia suuntauksineen.. Toinen sitten jo enää 45 minuuttia, toki siinä vaihdettiin jouset vain eteen..

Olin itse siis päsmärinäpäälikkönä auton alla kun paikkojani räplättiin.. Muistoksi sinne jäi vain asentajan puolitäysi LM aski.. Jonka polkaisin lituskaiseksi tallin pihalla kiitokseksi oveni paskoomisesta..

Skula

Vielä asiaan ympätäkseni..

Mites sitten kun olisin heti asennuksen jälkeen käynyt muutoskatsastamassa vermeet... Mutta pari viikkoa myöhemmin tajuttiin että jouset ei käykään autooni.. Eli jouset olikin väärät.. Ja uusien asennuksen jälkeen olis pitäny taas käydä muutoskatsastamassa?? Vem betalar  ::) Inte jag!

Ja mitä katastaja olis sanonu kun käytän saman auton oikeilla mutta erilaisilla todistuksilla ja jousilla lemauttamassa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy