GTE DSG jumittaa liikkeellelähdössä

Aloittaja Hesani, 01.11.21 - klo:12:20

« edellinen - seuraava »

Hesani

Mulla on -18 mallin GTE, jossa on ilmennyt ajoittain jumitusta vaihteenvalitsimessa, kun yrittää lähteä liikkeelle. Vaiva tuntuu nyt ilmenevän useammin, kuin ennen. Eli, kun autoon laittaa virrat päälle ja yrittää jarrua painaen siirtää vaihteen D:lle tai R:lle, niin keppi ei liiku kuin vähän ja tuntuu, kuin siellä olisi joku lukitus päällä. Väkisin olen muutaman kerran sen sitten vetänyt ja kuuluu jonkinlainen klonksahdus. Yleensä tämän jälkeen toimii normaalisti, mutta kerran sen jälkeen ei vähään aikaan toiminut mikään vaihteistossa.
Olisiko kellään vastaavia kokemuksia ja millä olette saaneet asian kuntoon ja mihin hintaan, jos vaatii korjaamoa?
Toisaalta en viitsisi autoa sinnekään viedä tutkittavaksi, kun tuskin saavat vikaa päälle sillä kertaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Hesani - 01.11.21 - klo:12:20
Mulla on -18 mallin GTE, jossa on ilmennyt ajoittain jumitusta vaihteenvalitsimessa, kun yrittää lähteä liikkeelle. Vaiva tuntuu nyt ilmenevän useammin, kuin ennen. Eli, kun autoon laittaa virrat päälle ja yrittää jarrua painaen siirtää vaihteen D:lle tai R:lle, niin keppi ei liiku kuin vähän ja tuntuu, kuin siellä olisi joku lukitus päällä. Väkisin olen muutaman kerran sen sitten vetänyt ja kuuluu jonkinlainen klonksahdus. Yleensä tämän jälkeen toimii normaalisti, mutta kerran sen jälkeen ei vähään aikaan toiminut mikään vaihteistossa.
Olisiko kellään vastaavia kokemuksia ja millä olette saaneet asian kuntoon ja mihin hintaan, jos vaatii korjaamoa?
Toisaalta en viitsisi autoa sinnekään viedä tutkittavaksi, kun tuskin saavat vikaa päälle sillä kertaa.

Oletko parkkeerannut mäkeen ilman seisontajarrua, tai laittanut sen päälle vasta, kun vaihde on P:llä ja jarrupoljin ylhäällä? Jos näin tekee, auto lepää vaihteiston parkkilukon varassa, ja sen lukkosalvan saaminen sieltä hammaspyörän hampaiden välistä voi olla vähän voimaa vaativa operaatio.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Banned

Minulla tekee myös tuota kaltevalla alustalla. Jos vaikka pysähtyy ylämäkeen, laittaa P asentoon ja auto nytkähtää taakse päin laatikon varaan. Sen jälkeen keppi muljahtaa kun laittaa R:lle tai D:lle. Saa tosiaan vääntää aika kovasti. Jos pysähtyy ja laittaa käsijarrun päälle niin, että auto pysyy siinä samassa kohdassa, niin keppi ei sen jälkeen jumita.
Passat GTE

Hesani

Auto on tosiaan ollut yleensä ollut eteen tai taakse kallellaan ja käsijarrua en ole juuri koskaan käyttänyt. Olen ajatellut, että kyllä se vaihteiston lukitus pitää auton paikallaan. Täytyypä alkaa käyttämään kässäriä ja seurata tilannetta, jos tämä auttaisi. Kiitos hyvistä vastauksista.

duke7

Taitaa auto vetää sen käsijarrun ihan itse päälle jos autohold käytössä. Mutta silloin jää herkästi sen parkkilukon varaan ja lopputulos on juuri kuvailemasi. En juuri ole miettinyt kun niin kauan ajanut dsg:llä että tulee selkärangasta tuo 😁

Wiiseli

Kässäriähän ei tarvitse erikseen ottaa pois, kun lähtee ajamaan. Poistuu kun painaa kaasua. Ainakin faceliftissä.
PASSAT GTE VM. 2020

duke7

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 01.11.21 - klo:17:25
Kässäriähän ei tarvitse erikseen ottaa pois, kun lähtee ajamaan. Poistuu kun painaa kaasua. Ainakin faceliftissä.
Noin on volkkarin sähköiset toimineet aina. Eli jostain vuodesta 2005 alkaen ehkä.

Wiiseli

PASSAT GTE VM. 2020

Hesani

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 01.11.21 - klo:16:31
Taitaa auto vetää sen käsijarrun ihan itse päälle jos autohold käytössä. Mutta silloin jää herkästi sen parkkilukon varaan ja lopputulos on juuri kuvailemasi. En juuri ole miettinyt kun niin kauan ajanut dsg:llä että tulee selkärangasta tuo 😁
Joo kyllähän mulla on autohold käytössä ja kässäriin syttyy valo, eli menee päälle automaattisesti. Mutta siis jos painaa kässärin itse päälle ennen jarrupolkimen vapautusta, niin tuota ongelmaa ei tule, ymmärsinkö oikein?

duke7

Lainaus käyttäjältä: Hesani - 01.11.21 - klo:17:42
Joo kyllähän mulla on autohold käytössä ja kässäriin syttyy valo, eli menee päälle automaattisesti. Mutta siis jos painaa kässärin itse päälle ennen jarrupolkimen vapautusta, niin tuota ongelmaa ei tule, ymmärsinkö oikein?
Juu. Taidan itse jopa nostaa jalan jarrulta hetkeksi kun keppi on N:llä että menee varmasti käsijarrun varaan auton paino.

Hesani

Taisi taas unohtua tuo ohjekirjassakin oleva ohje kässäristä, kun tuollaisia temppuja ei ole tarvittu missään aiemmin omistamissani automaateissa, ei edes Audissa. Tein renkaanvaihdon tasaisella ja sen jälkeen taas vaihteisto jumissa. Autohan pääsi varmaan nostossa taas menemään jotenkin vaihteiston lukitusta vastaan. No taas väkisin pakille, mutta nytpä ei enää toiminutkaan. Rutisee pakittaessa ja se tuntuu myös kepissä,  eteenpäin ok. En ole vielä liikuttanut kuin muutaman metrin suuntaansa, kun ei kuulosta kovin terveeltä ääneltä. Keppi menee p-asentoon, mutta auto ei sitä tunnista ennenkuin antaa kepille vähän nyrkkiä. Tuntuisi, että lukituksen vapautus ei toimi normaalisti, mutta en ole varma.
Pystyykö tuota mitenkään itse palauttamaan normiasetuksiin, vai onko edessä korjaamokeikka.

Hesani

Sain tämän osittaisen lukituksen pois päältä, kun sahasin muutaman kerran eteen- ja taaksepäin ja tuuppasin vähän reippaammalla kädellä P:lle. Kepissä tunsi, miten "palikat" menivät kohdalleen, ja nyt toimii siis täysin normaalisti. Matka jatkuu ja nyt toivottavasti muistan laittaa kässärin ennen virran katkaisua ja jarrun vapautusta.

o.b.

En ole B8:ssa kokeillut, mutta vanhemmassa meni käsijarru automaattisesti jos Auto-Hold oli aktiivinen. Senhän saa valikosta menemään päälle aina käynnistyksen yhteydessä.

Hesani

Juu menee automaattisesti virran katkaisun jälkeen, mutta silloin se on myöhäistä. Luin joku aika sitten asian oikein käyttöohjekirjasta ja sielläkin järjestys on pysäköidessä ensin kässäri, sitten virta pois ja sen jälkeen voi vapauttaa jarrupolkimen. En ole tähän missään aiemmassa automaatissa tottunut, sillä meinaa aina unohtua.

ZimKork

Kaikissa automaateissa se on suositeltu järjestys. Jos autoa ei pidä paikallaan siihen saakka että käsijarru on päällä, auto nojaa painonsa vaihteiston varaan, mikä ei ole suositeltavaa. Ikävä kyllä Suomessa ei autokoulussa juuri opeteta automaatin käyttöä, joten ihmisillä on kirjavia käytäntöjä.

o.b.

Ei kait se ole myöhäistä jos Auto-Hold päällä ja pidät jarrua pohjassa kunnes olet ottanut virrat pois päältä? Sitten vapautat jalkajarrun ja auto ei liikahda enää mihinkään kun käsijarru on mennyt päälle.

Jokaisella on totuttu rutiini tuohon auton parkkeeraukseen ja sitä ei ole helppo muuttaa.

Hesani

Juu kyllähän vika on ollut ratin ja penkin välissä, eli olen varmasti päästänyt jarrun vapaaksi, kun olen laittanut vaihteen P, lle ja vasta sitten katkaissut virran. Tämä ei tosiaan ole missään aiemmassa automaatissa aiheuttanut koskaan mitään ongelmia. Nyt täytyy vaan oppia tämä oikea tapa.

duke7

Se parkkilukko on tosiaan vähän huono näissä. Sama juttu oli jo ensimmäisessä dsg:ssä johon tämäkin loota pohjaa. Käsittääkseni parkkilukko on myös ainoa asia jota se kepin liikuttelu oikeasti liikuttaa fyysisellä yhteydellä, muut asennot antaa vain signaalia.

Hesani

Tämä jumitusongelma olisi voitu käsittääkseni helposti välttää sillä, että suunnittelija olisi laittanut kässärin kytkennän virran katkaisun sijaan parkkiasennon yhteyteen. En ainakaan äkkiä keksi siitä mitään haittaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy