reittisuunnitelmat sähköautolla?

Aloittaja John_Galt, 24.09.21 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

John_Galt

Miten muut suunnitelleet pidemmät sähkisreissut?

Olen itse käyttänyt ABRP:ä ja se mielestäni suht koht hyvä, mutta pidän vähän haastavana tuota laturin valitsemista. Se on tähän mennessä valinnut aina laturin joko McDonaldsin pihasta tai sitten yksittäisen laturin muualta, pahimmillaan ruokakaupan edestä. Kun tuollaisen 400-600km stintin ajaa, niin yleensä tulee syötyä välissä ja siten 50kw lataus on monesti itselle parempi kuin 150kw laturi mäkkärin pihassa. (vaikkei se abc tai helmisimpukan ruoka ole erikoista, on se burgeria parempaa)

Vastarakki

Suunnittelen melkein kaikki ajoni Latauskartta.fi:n ja Mapsin avulla. Käytännössä oon ladannut Cittareissa, koska mulla on ollut käytössä WeChargen saldoa. Auton navi löytää Cittarit hyvin näppäimistöä käyttäen hakemalla.

Tauot sitten tulee vietettyä sen mukaan, missä on fiksuin lataamisen ja lounastamisen tai kahvitauon yhdistelmä. Ajelin Pirkanmaalta Hossaan elokuussa, Kuopiossa otin Mäkkäristä oikein nopeaa latausta ja sitten kävin Kajaanissa Citymarketissa kaupassa, joten lataaminen onnistui tuolla 650 kilsan reissulla ilman isompia suunnitteluja. Kainuun vaarat muuten vie oikein kunnolla sähköä, vakkari 110:ssa Kajaani-Hossa -välin kulutus oli muistaakseni 18,9 kWh satasella ihanneolosuhteissakin.

ABRP:llä oon leikkinyt, mutta se panostaa tosi usein mun makuun liikaa siihen, että olis akussa alle 20% virtaa. Mä otan mieluummin hitaampaa latausta vähän aiemmin ja pidän mielenrauhan. Toki ABRP:n säätöjä voi muuttaa melkein loputtomiin, mutta tuuli, lämpötila ja liikennevirta vaikuttaa kuitenkin merkittävimmin kulutukseen.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 24.09.21 - klo:12:57
Miten muut suunnitelleet pidemmät sähkisreissut?

Olen itse käyttänyt ABRP:ä ja se mielestäni suht koht hyvä, mutta pidän vähän haastavana tuota laturin valitsemista. Se on tähän mennessä valinnut aina laturin joko McDonaldsin pihasta tai sitten yksittäisen laturin muualta, pahimmillaan ruokakaupan edestä. Kun tuollaisen 400-600km stintin ajaa, niin yleensä tulee syötyä välissä ja siten 50kw lataus on monesti itselle parempi kuin 150kw laturi mäkkärin pihassa. (vaikkei se abc tai helmisimpukan ruoka ole erikoista, on se burgeria parempaa)
abetterrouteplanner.com taipuu myös tähän. Tee ensin normisti matkasuunitelma. Sitten voit esim. lisätä reitille haluamasi laturin ja poistaa sellaisen missä et halua pysähtyä. Tuon jälkeen salaman kuvaa ja uusi suunnitelma on valmis.

Toinen vaihtoehto on täpätä sellaiset laturia mitä ei halua käyttää ja Actions â€" Avoid this charger. Tietty sitten muistaa tuon valinnan seuraavilla kerroilla eli jos haluat myöhemmin poistaa nämä rajoitukset

Settings->Battery&Chargers->ChargersToAvoid ja roskiksen kuvaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy